منصوره صامتی

کارشناس فرهنگی

منصوره صامتی

کارشناس فرهنگی

منصوره صامتی

رویای 1400 ساله ی مسلمانان جهان در حکومت اسلامی ایران به تحقق پیوسته و امروز این ظرفیت عظیم فرصتی تکرار نشدنی است. معتقدم که انسان به ضرورت ماهیت الهی و اندیشه ی خویش یک رسانه است وامروز در عصر رسانه ضروریست تا دغدغه های فرهنگی ،اجتماعی و سیاسی مان را باهم شریک شویم، باشد که در مسیر زمان به جامعه ی مهدوی نزدیک شویم."زندگی بهتر حق مسلم ماست!"

و همچنان که رهسپار آینده ایم بیندیشیم که :

ما ازین قرن نخواهیم گذشت
ما ازین قرن نخواهیم گریخت
با قطاری که دگران ساخته اند
هیچ پروازی نیست برساند ما را به قطار دوران
و به قرن دگران
مگر انگیزه و عشق ،
مگر اندیشه و علم ،
مگر آیینه و صلح
و تقلا و تلاش
بخت از آن کسی خواهد بود که مناجات کند با کارش
و در اندیشه ی یک مساله خوابش ببرد
و کتابش را بگذارد زیر سرش و ببیند در خواب حل یک مساله را
باز با شادی در گیری یک مساله بیدار شود ...

تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران
آخرین نظرات

۶ مطلب در مرداد ۱۳۹۳ ثبت شده است

عیدی که بوی خون می دهد

منصوره صامتی |

پروردگارا!

در ماه ترین ماه بندگی ،  در ناب ترین ثانیه های راز و نیاز با تو، میهمان خوان نعمتت بودیم و در تپش نبض تند زمان، چه زود، بدرقه کردیم روزهای روزه داریمان را

پروردگارا ! 

اگر چه عید است و گاه خوشحالی ،دلم آشوب است و غم دارد اگرچه عید است و گاه تبریک   مشامم بوی خون می دهد و در یادم سرزمینی مجسم است که ناله های خواهر و برادرانم را در خود جای داده است .

از درد تنهایی خواهر و برادرانم قلبم فشرده است و حس مرگ دارد،  و حس مسولیتی که ماهیت خوشحالیم را به سخره گرفته  و شادیم را طعنه می زند .عید است ولی چگونه می شود در فراغت از فجایع هولناک آخر الزمانی به استقبال عید رفت و موعود را آرزو نکرد . 

مولای من ! 

نفس نفس تو را آرزو دارم 

خدایا ! 

 با حالی سرشار از معنویت و دل های لبریز از مهر تو، دست های در هم گره شده ای که بوی وحدت می دهند و شعارشان همدلی است، با قدم های استواری که مقصدشان یک پارچگی است، به استقبال روز موعود می شتابیم؛ در شکوه و عظمت نماز عید، غرق شده و با رمضان وداع می کنیم. فرشتگان آسمان، رشک می برند به این همه یکرنگی و اتحاد ما.الهی! نگذار که روزهای بعد از این، عطر پاک رمضان را در یادها گم کند.

  • منصوره صامتی


 شبهه ی سوم ؛ 

سوال : آیا فلسطینیان دشمنان شیعه و اهل بیت هستند ؟

نه تنها در ایام غزه و بعد از آن ، بلکه سالهاست که شبهاتی مبنی بر ناصبی بودن مردم فلسطین به گوش می رسد . برخی با استفاده از این سخن ، چنین می گویند که ما ایرانیان شیعه هستیم و فلسطینی ها از اهل سنت و همینطور ناصبی (دشمن اهل بیت)
بنابراین لزومی نداره ندارد که از فلسطینیان حمایت کنیم و یا اینکه به آنان کمک کنیم . 

تحلیل ؛ 
نکته ی جالب در این بحث اینجاست که این ادعا معمولا از طرف چند دسته از مردم بیان می شود ؛ 
اول : دسته ای از مردم که فکر می کنند ، بسیار مذهبی اند و مذهبی بودن را در عداوت نسبت به غیر شیعیان می دانند !! 
دوم : دسته ی دیگری که تقید مذهبی آنچنانی ندارند ولی تحت تاثیر دسته ی سوم چنین عقیده ای را اخذ می کنند !
سوم : دسته ی سوم را می توان رسانه های تحت تاثیر صهیونیسم دانست که با هدف شبهه پراکنی در میان عموم مردم سعی دارند حس مبارزه و مقاومت و همینطور حس دفاع از فلسطین را در میان مردم ایران کمرنگ کنند . 
دسته ی سوم را می توان به نوعی تغذیه کننده ی مستقیم و غیر مستقیم دسته ی دوم و اول نامید . 
و اما
فلسطینیان دشمن شیعه نیستند ، بلکه مذهب آنان شافعی است و مذهب شافعی ، نزدیک ترین مذهب در میان مذاهب 4 گانه ی اهل سنت به شیعیان است . 
درعین حال در میان مسلمانان فلسطین ، پیروان مذهب شیعه نیز دیده می شود . 
علاوه برآن در میان مبارزان و رهبران فلسطین بسیار دیده شده است که مبارزه ی خود را الهام گرفته از کربلاب حسینی می دانند و اظهار ارادت خود را نسبت به اهل بیت علیهم السلام نشان می دهند . 
مردمی که نام "امام علی بن ابیطالب" و "فاطمه الزهرا" و "حسین بن علی" علیهم السلام رت بر مساجد خود گذاشته اند ؛ چگونه دشمن شیعه اند ؟! 
مردمی که پیرو ابوعبدالله محمد بن ادریس شافعی (امام شافعی) هستند و شافعی خود را محب اهل بیت (ع) می داند و اشعاری را در مدح واقعه ی عاشورا و همچنبن سایر ائمه هدی (ع) سروده است ، چگونه می توانند دشمن امامان و دشمن شیعیان باشند ؟! 

بر فرض محال که فلسطینیان ناصبی و دشمن شبعیان باشند ! کدام یک از دو رفتار زیر در دراز مدت می تواند آنها را به اهل بیت علاقه مند کند ؟ 
حمایت پیروان اهل بیت از آنان در برابر آدمکشان صهیونیست ؛ 
یا تنها گذاشتن آنان در برابر این خونخواران وحشی ؟
علاوه بر آن و باز با فرض اینکه آنان ناصبی باشند ، حمایت از مسلمانانی که با آن ها در خداوند ، پیامبر ، کتاب آسمانی ، قبله و بسیاری از دستورات اسلام اشتراک داریم ، واجب است یا اینکه نظاره گر از بین رفتن امت اسلامی به دست صهیونیست هایی باشیم که دشمن اصلی انسانیت است و نه تنها دشمن اسلام . 
اولین کسانی که این شایعه دشمن بودن فلسطینیان با شیعیان و اهل بیت را در میان امت اسلام منتشر کردند ، رسانه های صهیونیستی بودند و هدف آنان از این کار ، محروم کردن فلسطینیان از حمایت قوی ترین کشور شیعی دنیا یعنی ایران اسلامی است . 
  • منصوره صامتی


شبهه دوم ؛

شبهه ی فروش زمین 
سوال : آیا فروش زمین توسط فلسطینی ها واقعیت دارد ؟ این فلسطینی ها مگر خودشان زمین ها و باغ هایشان را به صهیونیست ها نفروخته اند که حالا اینقدر اعتراض می کنند ؟؟ 

ماجرا چیست ؟
پاسخ : فلسطین پس از جنگ جهانی اول به قیمومیت انگلستان درآمد . 
بریتانیا حکومت نظامی در فلسطین تشکیل داد . انگلستان در سال 1917 طی اعلامیه ای که به وعده ی بالفور مشهور است ، به صهیونیست ها اجازه داد که در سرزمین فلسطین کانون ملی یهود ایجاد کنند . از این پس اشغالگران انگلیسی با وضع اتواع و اقسام قوانین ، شرایط را برای اشغال زمین ها ، ساختمانها و باغات فلسطینی توسط یهودیان فراهم کردند . 
آن دسته ی قلیل از فلسطینیان که زمین های خود را فروختند ( کمتر از یک درصد از کل جمعیت فلسطین ) اکثرا نه با طیب خاطر ، که در اثر شرایط بوجود آمده از قوانین انگلیس در مورد کشاورزان فلسطینی بود که مجبور به فروش زمین های خود شدند . 
به عنوان مثال دولت انگلیس ، مقدار مالیات ها را افزایش می داد و همزمان از صدور حبوبات و زیتون که عمده محصول کشاورزان فلسطینی بود ، جلوگیری می کرد . درنتیجه کشاورزان از عهده ی مخارج و مالیاتها بر نمی آمدند و به ناچار ملک خود را به معرض فروش می گذاشتند . 
پس از مدتی مشاهده شد که یهودیان ، فلسطینیان را به فروش زمین هایشان ترغیب می کنند و با ایجاد شرایط سخت ، آنها را در فشار قرار می دهند . در این هنگام بود که علمای فلسطینی فتوایی شرعی مبنی بر حرام بودن فروش زمین به یهودیان و مباح بودن خون کسی که چنین کاری انجام می دهد ، یا واسطه ی این کار باشد صادر کردند . 

اسرائیلی ها چقدر زمین خریدند ؟ 
_ ساکنان یهودی فلسطین قبل از جنگ جهانی اول ؛ 1.55 درصد از کل مساحت فلسطین 
_ اجاره ی زمین به آژانس یهود توسط انگلستان ؛ 0.64 درصد 
_ اراضی اهدایی انگلستان به آژانس یهود ؛ 1.20 درصد 
_ خرید زمین از زمین داران غیرفلسطینی ( اتباع سوری ، لبنانی و ..) ؛ 2.31 درصد 
_ اراضی که از مالکان فلسطینی خریداری شده است ؛  0.96 درصد 

مجموع همه ی این زمین ها = 6.66 درصد از کل مساحت کشور فلسطین .

درهرحال چنان که آمد ، جمع ارقام زمین های واگذار شده به صهیونیست ها ( با احتساب زمین هایی که از قبل در اختیار مردمان یهودی این سرزمین بوده ) در زمان سلطه ی انگلیس ، تقریبا 2 هزار کیلومتر مربع است که در مقایسه با 27 هزار کیلومتر مربع مساحت فلسطین ، فقط 6.66 درصد می شود که از این درصد هم چیزی حدود یک سوم آن از طریق خرید به صهیونیست ها رسیده است و مابقی با مساعدت انگلیس در اختیار آنها گذاشته شده است . 
این بدان معنی است که تنها چیزی حدود 3 درصد از زمین های فلسطین به صهیونیست ها فروخته شده است و تا به حال تمام اراضی فلسطین با کشتار و وحشی گری غضب شده است . 
صهیونیست ها با ایجاد چنین شبهات و القای دروغ همواره درصددند که آتش مبارزه و خشم مسلمانان و افکار عمومی جهانیان را علیه خود آرام نگه دارند و علاوه برآن ، وجهه ی حقانیت و مشروعیت به جنایات خود بدهند . 

برای اطلاعات بیشتر مراجعه کنید به : کتاب فروش زمین ، شایعه یا واقعیت 
نوشته مجید صفاتاج ، دفتر جنبش مقاومت اسلامی حماس در تهران 
  • منصوره صامتی


قطعا فلسطین به دست مردم فلسطین برخواهد گشت و این زائده ی دروغی و جعلی (اسرائیل) ، از صحنه ی جغرافیا محو خواهد شد ؛ در این تردیدی نیست . 

مقام معظم رهبری 

دراینجا بنابر اهمیت موضوع فلسطین و حساسیت آن ، به بررسی شبهات مربوط به این حوزه خواهیم پرداخت .

شبهه ی اول : شبهه ی مسجد و خانه ! 
سوال : آیا درست است ایران برای فلسطین این قدر بی تابی از خود به خرج دهد ، درحالی که خود فلسطینی ها معلوم نیست می خواهند چه کار کنند ! بعضی هایشان مشغول بده و بستان با اسرائیل هستند و خیلی معلوم نیست که برای خاکشان دل مشغولی داشته باشند . 
آن وقت ایران "کاسه ی داغ تر از آش شده" و لقمه از دهان مردمش می گیرد و به آنها کمک می کند . با اینکه خیلی از ایرانی ها به کمک مستحق ترند و به قول قدیمی ها "چراغی که به خانه رواست ، به مسجد حرام است" ! 

پاسخ به شبهه ی مسجد و خانه : 
اولا این مثل معروف "چراغی که به خانه رواست ، به مسجد حرام است" ، برخلاف اصول انسانی و موازین اخلاقی است به نحوی که خود نقض کننده ی مفهوم ایثار به عنوان عالی ترین خلق و خوی انسانی به شمار می رود و البته با مبانی اسلامی نیز مغایرت دارد . 
بانوی بزرگ اسلام ، حضرت فاطمه (سلام الله علیها) می فرمایند : "الجار ، ثم الدار" 
نخست همسایه ، آن گاه خانه ! 
این ضرب المثل ( چراغی که به خانه رواست .. ) درواقع یک شعار ارتجاعی و برخلاف اصول انسانی است که تنها در فلسفه ی اومانیسم ( انانیت و خودخواهی) می توان برای آن توجیهی پیدا نمود . یعنی کسانی که می خواهند همانند حیوانات تنها به فکر تامین منافع حقیر خود باشند و از هرچه بر سر دیگران بیاید ، باکی نداشته باشند ( در صورتی که سرنوشت تک تک انسانها ، در گرو سرنوشت جامعه است و همسایه هم ، بخشی از جامعه جهانی است که انسان در آن زندگی می کند و از باب "کلکم راع و کلکم مسئول عن رعیه" ، همه انسانها در قبال همدیگر مسئولیت دارند ) 

اما سه اصل اساسی و عقلایی در پاسخ به این موضوع : 
از منظر "انسانیت" ؛ 
به گفته ی سعدی (علیه الرحمه) : 
بنی آدم اعضای یک پیکرند 
که در آفرینش ، زیک گوهرند 
چو عضوی به درد آورد روزگار 
دگر عضوها را نماند قرار 
تو کز محنت دیگران بی غمی 
نشاید که نامت نهند "آدمی" 

از منظر "موازین اسلامی" ؛ 
پیامبر اکرم (ص) فرمودند : 
کسی که استغاثه (کمک خواهی) انسانی (و نه مسلمانی ، بلکه انسانی) را بشنود ، و به یاری او نشتابد ، مسلمان نیست . و نیز از آن حضرت روایت شده است که : 
کسی صبح از خواب برخیزد و اهتمام به اصلاح امور مسلمانان و جانعه و امت اسلامی نداشته باشد ، مسلمان نیست . 

از منظر "سیاست" ؛ 
به فرموده ی امام راحل : 
اینها (اسرائیل) تمام منطقه را (بنابر شعار قلمروی حکومتی نیل تا فرات) تمام منطقه را می خواهند . 
چنانکه امروز در خاک فلسطین ، با خوی وحشی گری صهیونیست مقابله نشود ، فردا روز نوبت به ایران می رسد و آن روز دیگر "نه چراغی می ماند ؛ و نه خانه ای" ! 
حضرت علی (ع) در این باره می فرمایند : اگر به مقابله با دشمن نروی (امروزه فلسطین ، خط مقدم و خاکریز اول مقابله با دشمن دین و انسانیت یعنی صهیونیسم به سرسپردگی استکبار است ) ؛ مجبور خواهی شد در پشت در خانه ات با او مقابله کنی !! 

در اندیشه ی تربیت یافتگان مکتب سیاسی_الهی امام خمینی (ره) یعنی بسیجیان ؛ مرزهای خانه هرآنجا بود که بانگ لااله الا الله سر داده می شود . وسعت نگاه بسیجی در حوزه ی زمان به او نگرشی تاریخی داده و در حوزه ی مکان به او نگرشی جهانی . 
در تفکر جهان شمول و جامعه شناختی بسیج ، اساسا فلسطین جزئی از خانه بود (فلسطین پاره ی تن اسلام است) که اکنون در دست نامحرمان است و در تعامل بسیج با اهل خانه ، فرهنگ ایثار و مروت حاکم بود . گذشته از نوع نگاه او به خانه و وسعت مرزهای آن ، چراغی اگر بود ، اول برای همسایه بود ؛ اما چه شد که نزد عده ای طی سال های پس از جنگ ، به تدریج "چراغی که به خانه رواست ، به مسجد حرام شد" ؟! 

  • منصوره صامتی


سرزمین فلسطین ، تاریخچه دیرینه ای دارد و کشمکش های فراوانی را در طول هزاران سال به خود دیده است . 
افزون بر اماکن مقدس دین و آئین اسلام ؛ توجه خاص آئین های یهودیت و مسیحیت و وجود اماکن مقدس آنان ، اهمیت بسیار و جایگاه ممتازی را برای این سرزمین به وجود آورده است . 
از منظر یهودیت ، این منطقه که زمانی سرزمین موعودشان بوده با سرنوشت قوم بنی اسرائیل گره خورده ؛ 
و از منظر مسیحیت ، زندگانی حضرت عیسی مسیح (ع) در این ناحیه ، قداست بسیاری به آن بخشیده است . افزون بر آن ، انتظار بازگشت دوباره مسیح و شکست دجال در نبرد نهایی بین حق و باطل ، خیر و شر ( نبرد آرماگدون ) در این سرزمین ، توجه و علاقه بسیاری از مسیحیان را در سراسر جهان به خود معطوف ساخته است . 
موطن اجدادی چندین هزار ساله فلسطینیان ، تقریبا از صدر اسلام  ، همواره بخشی از قلمروی اسلامی بوده است ( جز در دوره ی کوتاه صلیبیان ) . 
اما در اواخر جنگ بین الملل اول ، فلسطین به اشغال انگلستان درآمده و با توطئه صهیونیسمم در قالب اعلامیه بالفور و تحت قیمومیت انگلستان ، مقدمات تشکیل دولت یهودی با سرازیر کردن یهودیان سراسر جهان به این منطقه و اخراج ساکنان مسلمان و مظلوم آن فراهم آمد تا عملا در سال 1948 ، اسرائیل در دل سرزمینی اسلامی ، علنا اعلام موجودیت کرد !! 

از همان زمان که توطئه صهیونیست ها برای برپایی دولت یهودی برملا شد ، قیام ها و مبارزات متعددی در سرزمین فلسطین شکل گرفت . بویژه پس از سال 1987 ، تلاش های متعددی از سوی کشورهای عربی برای بازپس گیری سرزمین فلسطین در قالب چندین جنگ ، انجام گرفت که حاصلی جز شکست کشورهای عربی و اشغال اراضی بیشتری از سرزمین پاک و مقدس فلسطین در بر نداشت . 
پس از آن ، برخی از کشورهای عربی به سازش با رژیم صهیونیستی تن داده و رفته رفته مبادرت به رسمیت دانستن این رژیم غاضب کردند . اما در سال 2000 میلادی موج جدیدی از مبارزات مردمی به نام انتفاضه مسجد الاقصی ، شکل جدیدی از مقاومت را رقم زد و با شعله ور شدن دوباره آن در سال 2006 و با روی کار آمدن دولت مردمی حماس با اتکا به اکثریت آرای فلسطینیان ساکن در کرانه باختری رود اردن در شرق فلسطین  و نوار غزه در جنوب آن ، حاکی از تداوم مبارزه و مقاومت مردمی به رغم ترور رهبران و مبارزان فلسطینی از سوی اشغالگران صهیونیستی است . 

ادامه دارد . 
  • منصوره صامتی

"هر یک وجب از خاک فلسطین ، یک وجب از خانه ی مسلمین است . هر حاکمیتی غیر از حاکمیت فلسطین و حاکمیت مسلمین بر کشور فلسطین ، حاکمیت غاضب است . حرف ، همانی است که امام راحل عظیم الشان فرمود : اسرائیل بایستی محو شود ... .بحث ، بحث یهودی نیست . مسآله ، مساله غضب خانه ی مسلمین است." مقام معظم رهبری

اصل ماجرا اصل ماجرای فلسطین چیست ؟

اصل ماجرا این است که یک عده از یهودیان متنفذ در دنیا به فکر ایجاد یک کشور مستقل برای یهودیها افتادند . از فکر اینها دولت انگلیس استفاده کرد و خواست مشکل خود را حل کند . البته آنها قبلا به فکر بودند به اوگاندا بروند ؛ لذا رفتند به ایتالیائیها _که آن وقت طرابلس در دست آنها بود_ صحبت کردند ؛ اما ایتالیایی هابه اینها جواب رد دادند . بالآخره با انگلیسی هاکنار آمدند . انگلیسیها آن وقت در خاورمیانه اغراض بسیار مهم استعماری داشتند ؛ دیدند خوب است که اینها به این منطقه بیایند ؛ اول به عنوان یک اقلیت وارد بشوند ، بعد آهسته ،آهسته  توسعه پیدا کنند و گوشه ای را ، آن هم گوشه ی حساسی را بگیرند و دولت تشکیل بدهند و جزو متحدین انگلیس باشند و مانع بشوند از اینکه دنیای اسلام بخصوص دنیای عرب در آن منطقه اتحادی بوجود بیاورند . بنابراین ، در درجه ی اول کمک کشور انگلیس بود و بعد اینها یواش یواش از انگلیس جدا شدند و به آمریکا متصل شدند ؛ آمریکا هم اینها را تا امروز زیر بال خودش گرفته است . 

بیانات رهبر انقلاب در خطبه های نمازجمعه  1378/10/10

صهیونیسم ؛ صهیونیسم مسلک گروهی است که طرفدار سلطه و نفوذ یهودیان بر اقوام و ملل دیگرند . لغت نامه دهخدا 

صهیونیسم جریانی است که از اواخر قرن نوزدهم به منظور ایجاد یک میهن یهودی در فلسطین به وجود آمد . نام این مرام از کوه صهیون (آرامگاه داود نبی) در اورشلیم (بیت المقدس) گرفته شده است . لغتنامه معین

 صهیونیسم سیاست و خط مشی نیست ؛ صهیونیسم عقیده ی یهود است برای زندگی در ارض موعود و حقوق مردم یهود باید به رسمیت شناخته شود .سخنرانی جورج بوش پدر در سازمان ملل 1992صهیونیسم نوعی ناسونالیسم یهودی است . آبا ابان تئوریسین یهود ( کتاب تاریخ قوم من ، ص 420 ) بنیانگذار این نهضت در عصر جدید ، فردی یهودی به نام تئودر هرتسل است . 

اندیشه ی او در اولین کنگره یهودیان صهیونیست که در سال 1897 در شهر بازل برگزار شد ، به تفضیل در کتابش به نام دولت یهود تدوین گردید . بیست سال بعد ، یعنی در سال 1917 دولت انگلستان اعلامیه معروف به بالفور را صادر و موافقت خود را مبنی بر تاسیس یک حکومت مستقل یهودی در کشور فلسطین اعلام کرد ! پس از جنگ جهانی دوم در سال 1947 و به بهانه ی قتل عام یهودیان توسط نازی های آلمان ( دروغی به نام هلوکاست) ، سازمان ملل متحد رای به تقسیم فلسطین و ایجاد کشوری یهود نشین را صادر کرد . بدین ترتیب در سال 1948 میلادی کشور مستقل اسرائیل اعلام موجودیت کرد . معتقدان به صهیونیسم ، صهیونیست خوانده می شوند . "مسیحیان صهیونیست" و در سالهای اخیر حتی "مسلمانان صهیونیست" به افرادی گفته می شوند که معتقد به شکل گیری دولت یهود در ارض کنعان ( نام قدیمی فلسطین ) هستند . به عنوان مثال سیاست های ایالات متحده امریکا و همچنین دولت هایی چون مصر ( در زمان انور سادات و مبارک ) و اردن ( ملک عبدالله ) و .. سیاست هایی صهیونیستی نامیده می شود . 

ادامه دارد 

  • منصوره صامتی