منصوره صامتی

کارشناس فرهنگی

منصوره صامتی

کارشناس فرهنگی

منصوره صامتی

رویای 1400 ساله ی مسلمانان جهان در حکومت اسلامی ایران به تحقق پیوسته و امروز این ظرفیت عظیم فرصتی تکرار نشدنی است. معتقدم که انسان به ضرورت ماهیت الهی و اندیشه ی خویش یک رسانه است وامروز در عصر رسانه ضروریست تا دغدغه های فرهنگی ،اجتماعی و سیاسی مان را باهم شریک شویم، باشد که در مسیر زمان به جامعه ی مهدوی نزدیک شویم."زندگی بهتر حق مسلم ماست!"

و همچنان که رهسپار آینده ایم بیندیشیم که :

ما ازین قرن نخواهیم گذشت
ما ازین قرن نخواهیم گریخت
با قطاری که دگران ساخته اند
هیچ پروازی نیست برساند ما را به قطار دوران
و به قرن دگران
مگر انگیزه و عشق ،
مگر اندیشه و علم ،
مگر آیینه و صلح
و تقلا و تلاش
بخت از آن کسی خواهد بود که مناجات کند با کارش
و در اندیشه ی یک مساله خوابش ببرد
و کتابش را بگذارد زیر سرش و ببیند در خواب حل یک مساله را
باز با شادی در گیری یک مساله بیدار شود ...

تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران
آخرین نظرات

جنگ برای صلح!

منصوره صامتی |

قرن ها انتظار حضرت مهدی (عج) برای سخن گفتن با بشریت ، به پایان می رسد و عصر ظهور آغاز می شود .

او دست همه ی بشریت را خواهد فشرد و به آنان خواهد گفت که من آمده ام تا اوضاع حاکم بر جهان را در شرق و غرب و شمال و جنوب به هم بزنم و همه ی نقاط جهان در دستور کار من خواهد بود . چون برای مهدی ، شرق و غرب جهان ، همه جا ، خانه ی اوست . برای او چیزی مانع نیست . همانگونه که از پدری شرقی و مادری غربی به دنیا آمده است .

گرچه پیام او از حیث مضمون مکتبی ، نه شرقی و نه غربی است ؛ اما از حیث مخاطب انسانی ، هم شرقی است و هم غربی . و شاید این خویشاوندی او با غرب عالم ، رازی باشد برای فتح غرب ! جهان مسیحیت به دست حضرت مهدی (عج) فتح خواهد شد . در حکومت حضرت مهدی (عج) ، روابط بشری بر اساس مناسبات و معیارهای انسانی ، تنظیم می شود . همه حدود و حقوق خودشان را می شناسند ، ولی یکنواخت نیستند و انسانهای صالح و بافضیلت و تربیت شده ، هم حق را می شناسند و هم تکلیف را . انسانها در این جامعه ، از این حیث ، علیرغم اینکه با هم متفاوتند ، در عین حال متناسب و متعادلند .

اختلاف نظر در جامعه ی مهدوی ، سرکوب نمی شود . بلکه مدیریت می شود . همینطور نوع روابط ، که کاملا روشن و انسانی است . ایشان در رهبری و مدیریت جهان جدید ، که جهانی آزاد اما انسانی و عادلانه است ، هیچ تسامحی نمی کنند . اما مفهوم اطاعت پذیری از امام در جامعه ی مهدوی ؛ این مفهوم به معنی تعطیل کردن عقل فردی و درک و تشخیص از جانب افراد نیست ! بنا به روایت های صریح ، عقلانیت و اراده ی انسانها در جامعه ی مهدوی نه تنها به رسمیت شناخته می شود ، بلکه در سایه حکومت آن امام همام ، به حد اعلای رشد و تعالی خود هم خواهد رسید . اطاعت از مهدی (عج) به معنای محو فردیت ، شکستن حریم فردی و تضییع حقوق فردی مردم نیست . بلکه اطاعت از رهبری الهی و جهانی ، ضامن اجرایی همین حقوق و ضامن تعالی شخصیت آحاد شهروندان آن جامعه ی جهانی است . مگر نه اینست که حقوق ، نیاز به ضمانت اجرا دارند ؛ چه ضمانتی بالاتر از حکومت مردی که وارث تمام انبیاء پیشین و امامان قبل از خود و آخرین ذخیره و حجت الهی است که بنیان حکومت الهی او ، خود از جانب خداوند تضمین شده است .

همه ی تاکیدها در انقلاب حضرت ایشان ، روی حقوق مردم است . روایت بسیاری نقل شده است که کار اصلی مهدی (عج) همین است که مردم به حقوق شان برسند . بخصوص انسانها ی محروم و در بند استضعاف کشیده ای که ساکتند . همانطور که جد اعلایش علی (ع) فرمود : حکومت بر شما در نزد من از این پاره کفش وصله خورده ، بی ارزش تر است مگر آنکه حقی احقاق نمایم و باطلی را مجال ظهور ندهم .

آری ؛ آرمان حضرت ایشان هم ، احقاق حقوق مردم است . آن هم در لوای شریعتی که از بدو پیدایش آن ، بدون هیچ استثناء ، نافی تمامی تبعیض های نژادی ، قومیتی ، جنسیتی ، زبانی و فرقه ایست . در حکومت عدالت گستر او ، رانت وجود ندارد . بدون استثناء هیچ تبعیضی نیست . آنچه هست ، مساوات و "همچون دانه های یک شانه ، مساوی دانستن مردم در برابر حقوق است" هرچند که مواسات هست ، هرچند که عدالت ، که بالاتر از مواسات و مساوات هست ، هم هست . او می آید و در زمان او ، هیچ برده ای روی زمین نخواهد ماند . برده های اقتصادی ، برده ای سیاسی ، برده های جنسی ، برده های فکری و .. همه آزاد می شوند . هیچ بدهکاری در دنیا باقی نخواهد ماند . رسم بدهکاری ، برچیده خواده شد . هیچ ظلمی به هیچ کس از آحاد مردم نخواهد شد . الا اینکه ایشان رد مظالم کنند ! یعنی آن را جبران خواهند کرد .

اینطور نیست که فقط حقوق یک عده ای خاص برای ایشان مهم باشد و بقیه را رها کند . یعنی "رانت مذهبی" هم در جامعه ی او ، وجود ندارد . هرچند که حجت را بر همه تمام می کند ، اما او رهبر ، همه ی بشریت(7.5 میلیارد انسان) است . بنابراین حقوق همه ی مردم ، برای ایشان اهمیت دارد . ایمان دینی هم ، در جامعه ی مهدوی ، در حد یک سلسله چزئیات مرده نیست .بلکه یک حقیقت کاملا روشن و زنده است . در نبرد جهانی با ظالمان عالم ، او بی گناهی را نمی کشد . ولی اگر دشمن ، افراد بی گناهی را وادار به نبرد با او کند و کشته شوند ؛ مهدی (عج) خونبهای آنان را خواهد داد .

چرا که حضرت مهدی (عج) دو رویه دارد . چون دو مخاطب دارد لذا با دو جلوه وارد صحنه می شود . یک جلوه در برابر همین مافیای ظلم و ستم جهان گستر جهانی است . با آنان از زبان سلاح و از لب تیغ شمشیر سخن خواهد گفت . حتی در روایت است که از اینان توبه هم نخواهد پذیرفت . برای اینکه دوران موعظه و توبه گذشته است . وقت ؛ وقت عمل به وعده هایی است که انبیاء داده اند . اما یک جلوه ی دیگر ایشان در برابر توده های مردم است . با همه ی بشریت ، با انسانهای مظلوم و محروم ، محروم از حقوق خود ، با آنها چنان متواضع و مردمی است ، که گویی با دست خود ، عسل به دهان آنان می نهد .

در رستاخیز مهدی (عج) هرچه هست دوستی ، برادری ، رحمت ، صلح و یکرنگی و یگانگی است . معنویت است ، شکوفایی علمی است ، رشد عقلی است ، وحدت و صلح و برادری است . کیش و آئین مهر ، عاطفه های جوشان بشری و عشق و محبت است . آزادی و عدالت است .

مهدی (عج) می جنگد ، اما جنگ برای صلح ، چون می داند که نمی تواند به تمامی این جنگ ها پایان داد مگر با جنگی که همان نبرد جهانی اوست . جنگی جهانی به این معنی که یک باره با همه ی مظاهر ظلم و جنایت و حق کشی ، در گوشه و کنار عالم برخورد می کند و همه ی جنگ ها را به پایان می رساند .

می جنگد اما برای صلح . صلحی مبتنی بر عدالت . جامعه ای که مهدی (عج) می سازد ، شعارش عشق و محبت است . عشق به انسانیت و آرمانهای انسانی . عشق به زیبایی ، شکوه و جلوه های ناب آئین محمدی (ص) است . شهروندان جامعه ی مهدوی ، بواسطه ای این درجه از فهم و رشد و عشق و عاطفه ، دیگر در پی سودجویی مادی از هم نیستند . جامعه ای که مهدی بنا می کند ، جامعه ی صلواتی است . در آن جامعه مردم به هم خدمات می رسانند اما بی چشمداشت . بی منت . و سر همدیگر هم کلاه نمی گذارند ...

شما چه تصویری از جامعه ی مهدوی دارید؟

آیا حکومت اسلامی در ایران را مقدمه ای برای رسیدن به جامعه ی اسلامی مهدوی می دانید؟

اولویت برای رسیدن و یا نزدیک شدن به جامعه ی مهدوی چیست؟

نظرات  (۷)

سلام خانم صامتی عزیز کاش یه پستی هم راجع به حوادث اخیر میگذاشتید واقعا نمی دونم چه برسر این ملت اومده که این طور دارند به قهقرا می رند وعکس اقا وحوزه علمیه ومسجد اتیش می زنند وخلاصه اینکه به بهونه اعتراضات دارند به کل مقدسات توهین می کنند؟
با سلام و درود فراوان
هر چند در مواردی با شما اختلاف دارم اما بسیاری از موضوعاتی که اشاره کردید مانند تاکید بر حقوق (همه ی تاکیدها در انقلاب حضرت ایشان ، روی حقوق مردم است)، جامعه صلواتی ، روابط بر اساس صلح و دوستی ، نفی تمام تبعیض ها ، ازادی و عدالت ،رشد ، موافقم 
این بیان اکنون وجود داره اما در دین مطلقا زور جایی نداره و خواست مردم جامعه هست که تغییر بکنند یا خیر و امام دعوت کننده هست ،انسانها دعوت امام را بشنوند یا خیر .
  • سجاد غلامی
  • 《 آن مرد آمد . آن مرد در باران آمد ... 》

    کشتی نساز ای نوح ! طوفان نخواهد آمد . بر شوره زار دلها ، باران نخواهد آمد ..
    رفتی کلاس اول ، آن جمله را عوض کن "آن مرد تا نیاید ؛ باران نخواهد آمد"

    السلام علیک یا عین الحیاة
  • سجاد غلامی
  • ما یک وقت راجب ساختار نظام جمهوری اسلامی و در راس آن ، مجلس که قوه ی قانونگذار این نوع از نظام است ؛ بحث می کنیم که تا چه حد اسلامی است و در راستای تحقق اهداف بلند آن قرار دارد .
    یک وقت راجب دولت می توانیم نظر بدهیم که رفتار دولت و دولتمردان در نظام مدعی جمهوری اسلامی ، تا چه حد با معیارهای اسلامی همخوانی دارد و
    یک وقت هم می توانیم راجب توده های مردم و ملت و رفتارهای آنان که در قالب فرهنگ عامه بروز و ظهور می یابد ، بحث کنیم که مردم و فرهنگ آنان ، تا چه میزان اسلامی شده است تا بتوانیم در کل این نتیجه را بگیریم که نظام جمهوری اسلامی ایران ، مقدمه ای برای تشکیل حکومت جهانی حضرت مهدی (عج) خواهد بود یا می تواند باشد .
    ذکر این نکته هم لازم و ضروری است که هرچه مدل حاکمیت در این نظام ، از مدل دولت_ملت فاصله گرفته و به الگو و مدل امام_امت نزدیک تر شود ؛ می توان گفت در رسیدن به آنچه که مطرح شده ؛ موفق تر خواهد بود .
    غ روب های جمعه نه تنها دل من ...
    بلکه دل تمام دنیا می گیرد
    هنوز هم نمی دانم چرا ...
    مهدی جان از روز آ آمدنت هی عبور می کنیم و تو باز هم نمیرسی.!؟
  • محمد رضا شفیعی
  • با سلام خدمت شما
    السلام علی آل یاسین
    نظام جمهوری اسلامی ایران بی تردید مقدمه ای برای رسیدن به جامعه ی مهدوی است .و پیش از هر چیز باید انتظار فرهنگ شود و فرهنگ انتظار در زندگی روزانه جاری گردد تا خود را در مقابل امام عصر و زمان خویش احساس نکنیم انتظار فرهنگ نخواهد شد
    پاسخ:
    سلام و احترام
    به یقین همین گونه است سبک زندگی هایمان باید بوی انتظار بگیرید. باید کوشش شود تا مبانی قانونی و حقوقی نیز  مبتنی بر سبک زندگی مهدوی تدوین گردد.هریک به قدر توان و بضاعت خویش در زمینه های فردی و اجتماعی باید به این سبک از زندگی نزدیک شویم . البته که سبک زندگی به رسم مهدوی سهل است و ممتنع. بیش از آنکه آسان به نظر می رسد دشوار است چرا که خواب را و خوراک را نیز از لحظه هایت خواهد ربود حال آنکه بشریت در هزاره ی سوم بازیچه ی رسانه ایست که به تمام مفهوم در مقابل رسالت مهدوی قد کشیده و انسان معاصر بیش از هر زمان دیگر سرگشته ی دنیا پرستی خویش است ...
    فرمودید در بخشهای دیگری هم مشارکت داشته باشم .چشم.
    هرجمعه عهدی دارید با امام زمان که با متنی زیبابه آن وفا میکنید.متن فوق العاده کاملی بود از جامعه مهدوی.

    چشم انتظار رجعت آدینه توایم
    مارا برای صبح ظهورانتخاب کن....
    پاسخ:
    سپاس از شما و سپاس از این شعر زیبا
    لطفا فعالتر باشید

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">