منصوره صامتی

کارشناس فرهنگی

منصوره صامتی

کارشناس فرهنگی

منصوره صامتی

رویای 1400 ساله ی مسلمانان جهان در حکومت اسلامی ایران به تحقق پیوسته و امروز این ظرفیت عظیم فرصتی تکرار نشدنی است. معتقدم که انسان به ضرورت ماهیت الهی و اندیشه ی خویش یک رسانه است وامروز در عصر رسانه ضروریست تا دغدغه های فرهنگی ،اجتماعی و سیاسی مان را باهم شریک شویم، باشد که در مسیر زمان به جامعه ی مهدوی نزدیک شویم."زندگی بهتر حق مسلم ماست!"

و همچنان که رهسپار آینده ایم بیندیشیم که :

ما ازین قرن نخواهیم گذشت
ما ازین قرن نخواهیم گریخت
با قطاری که دگران ساخته اند
هیچ پروازی نیست برساند ما را به قطار دوران
و به قرن دگران
مگر انگیزه و عشق ،
مگر اندیشه و علم ،
مگر آیینه و صلح
و تقلا و تلاش
بخت از آن کسی خواهد بود که مناجات کند با کارش
و در اندیشه ی یک مساله خوابش ببرد
و کتابش را بگذارد زیر سرش و ببیند در خواب حل یک مساله را
باز با شادی در گیری یک مساله بیدار شود ...

تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران
آخرین نظرات



خودروی  سراتو  مونتاژ ایران (سایپا)

در این شدت از تصادف ،متاسفانه کیسه های هوا عمل نکردند و راننده آسیب جدی دیده است . 

عیدتون مبارک ! 

 به بهانه ی حضور در یک جلسه ی فرهنگی ،جای دوستان خالی رفتیم  رفتیم قم  تا به زیارت بارگاه شریفه ی حضرت معصومه سلام الله علیها نیز مشرف شویم .

راننده ی تاکسی در استان  قم به همراه مسافران خود ،  در حالی که همچون کودکان با راننده خودروی سمند مسابقه سرعت گذاشته بود  عید ما زائرین را به رنج و عذاب حضور در بیمارستان با جراحت سنگین متحول ساخت.

اینگونه بود که متوجه شدیم رانندگان تاکسی و موتور سواران در این شهر به شدت مهار نشدنی هستند و آمار تصادفات تاکسی در این استان فراوان است چنانکه چهارشنبه مورخ 15 اردیبهشت  یک تاکسی به گاردریل می کوبد و از شدت حادثه مسافر تاکسی که یک دامپزشک حوان بوده در دم فوت می کند !!!! 

امان از خودروی مونتاژ ایران ، امان از راننده ی ایرانی . 

خوشبختانه در ایران تا دلت بخواهد قانون داریم ، از چند نفر شکایت کنیم خوب است ؟! 

ادامه دارد ...


 یک ربع از وقوع حادثه گذشته،راننده ی تاکسی دست بر روی سر فریاد می کشد در حالی که به ماشین فرو ریخته ی خود اشاره دارد ادعا می کند خودروی سراتو با سرعت 100 کیلومتر بر ساعت مانع برنده شدن او در مسابقه ی سرعت شده و به او کوبیده است ! بنده خدا توجه نداشت که در ازای از دست دادن جایزه ی مسابقه سرعت با سمند همچون دیگر همکاران خود در تاکسیرانی قم صحنه ی تراژدیک خاصی را خلق کرده که بیا و ببین !

 ازدحام جمعیتی که خود را کارشناس تصادف می دانند  به چند دسته تقسیم شده دموکراسی است دیگر مردم آموخته اند که در مورد همه چیز می توان نظر داد اصلا به دلیل همین تعاملات خیابانی مشارکت سیاسی بالاست !

 حضور ماشین های خیابان باجک قم که جهت ادای احترام به حادثه دیدگان می آیند و نمی روند هیجان صحنه را بالا برده چراغ گردان آمبولانس هم یک میزانسن فوق العاده ایجاد کرده و برخی از هموطنان قمی مهمان نواز نیز با صحنه و آکساسوار های آن عکس یادگاری می اندازند که مامور راهنمایی رانندگی جهت تکمیل اپیزود در محل حضور می یابد.  با توجه به عبور تاکسی از دو خط ممتد و سرعت زیاد تا جایی که سبب تغییر مسیر خودروی سراتو شده بی تردید مقصر شناخته می شود . راننده  ی تاکسی بنده خدا که داغ برنده شدن بر دلش مانده ماشینش نیز به موتور سه چرخه تبدیل شده به سمت مامور کلانتری که جهت گرفتن مدارک به او نزدیک تر شده حمله ور می شود...

وضعیت حادثه دیده اصلا مناسب نیست و در حالی که دست بر روی سر شکافته ی خود دارد سرتا پا غرق در خون سعی دارد هوشیاری خود را حفظ کند تا بیهوش نشود با تلاش کادر پزشکی حادثه دیده به داخل آمبولانس منتقل می گردد .مقصد بیمارستان نکویی است .

دوستان حوزه علمیه قم هم در محل حضور یافتند و من فرصت داشتم تا با آرامش بیشتری ضمن حفظ احساسات مختلفی از قبیل ترس ،شوک و بغض  از جهات مختلف عکس بگیرم  تا شاید به رسم عاقبت اندیشی به دردی بخورد .

به عهد بانوانه ی خویش در طول تاریخ  معاصر باید شیون می کردم ، نفرین سر می دادم می لرزیدم و در گوشه ای غش می کردم ولی در کمال تعجب عادی تر از همیشه دست های خونی نازنین ترین انسان زندگی ام را  نوازش می کردم به او لبخند می زدم و هرچه از انرژی داشتم به چشمان مهربان کمرنگش هدیه می کردم.  حواسم بود که شیره ی جانش قطره قطره از سرش می ریزد  از پرستار خواستم باند بیشتری روی سر غرق در خونش بگذارد که خونریزی قطع شود به او سرم وصل شد و کارهای اولیه انجام شد من با عزیزترین رفتم و دوستان روحانی ماندند تا کارها را پیگیری کنند.

یقین داشتم راننده ی تاکس بازداشت می شود و مدارکش ضبط می گردد.

ادامه دارد ...

نظرات  (۸)

سلام خواهر این قطعنامه‌ها 2030 چگونه است توضیح بده موفق باشید تولد امام زمان را تبریک می گوییم 

  • میلاد حمیدی
  • سلام خانم صامتی
    چرا تازگی ها کم نویس شدید؟!!!
    پاسخ:
    سلام عیدتون مبارک دلایل زیادی داره.   در طول شبانروز به عمد کمتر به اینترنت متصل هستم اگرچه موضوع برای دغدغه مندی فراوان است ! 
    چرا اینقدر توقعات بالایی از سایپا و ایران خودرو دارید شما و امثال شما!!!؟
    همین که یه قوطی شمارو میرسونه به مقصد باید خداتم شکر کنی!!!
    دیگه نبینم پشت سر غولهای تکنولوژی و مهندسی ایران از این حرفا بزنی!!!
    شاد برو شادروان برگرد...

    اینگونه که شرح آن آمد ، راننده ی تاکسی بعد از این تصادف ظاهرا بازداشت نشده است !

    البته قانون بازداشت و معرفی افراد به مراجع قضایی در تصادفات رانندگی ، محدود به موارد زیر است :
    - در تصادفی که منجر به فوت شود _دور از جان همه باد_ .
    - در تصادفی که راننده ی خاطی پس از تصادف برای فرار از مجازات ، از صحنه ی تصادف متواری گردد ؛ در صورت شناسایی و دستگیری ، قطعا بازداشت و در اختیار مراجع قضایی و قانونی قرار خواهد گرفت .
    - در تصادفات منجر به جرح ، اگر با استعلام و بررسی احراز گردد که راننده ی خطاکار دارای سوابق کیفری است .
    - در تصادفات منجر به جرح خودروی راننده ی خاطی ، فاقد بیمه نامه ی معتبر (شخص ثالث) باشد ؛ چون برابر قانون ماهیت جرح ، که از اینجا به بعد به آن جرم اطلاق می گردد ، از "غیرعمد" به "عمد"  تبدیل شده است .
    - و یا پس از بررسی مدارک  و استعلام از مراکز ذی ربط  ، مشخص شود که خودروی راننده ی مقصر مسروقه است .
    - راننده ای که فاقد گواهینامه ی رانندگی باشد .
    راننده ای که در موارد منع از رانندگی همچون مصرف مواد مخدر ، مسکرات و یا قرص های روانگردان اقدام به رانندگی نماید .
    [ البته در خلال طرح دعوی کیفری ،  اقدامات تامینی از جمله ممنوع خروج بودن مقصر از جانب دادگاه صورت می گیرد . ]

    در غیر از این موارد ( در تصادفات شدید منجر به خسارت مالی و یا جرح ) تنها خودروی راننده ی متخلف ، توقیف می گردد ؛ که اگر خودرویی مطابق با قانون به توقف گاه اعزام شود ، ترخیص آن تنها منوط به پرداخت کلیه ی جرایم ، خسارات و تسلیم مفاصاحساب در قبال ارائه ی اصل رسید و یا با دستور مقام قضایی صورت خواهد گرفت .

    اما ضمن آرزوی کاهش هرچه بیشتر آمار تصادفات و هرگونه سوانح رانندگی ، اشاره به موارد ذیل خالی از لطف نیست :

    در هنگام تصادفات اینچنینی (جرحی) معمولا پرونده ی شکایت کیفری تشکیل می شود که نوبت رسیدگی به آن در دادگاه ، پس از اخذ نظریه ی نهایی از پزشکی قانونی خواهد بود و باید در نظر گرفت که اگر جبران خسارتی که به خودرو وارد شده است ، بیش از سقف مقرری است که شرکت بیمه ضمانت پرداخت آن را دارد ، در این موارد می توان با اقامه ی دعوی مدنی ، همزمان با طرح شکایت کیفری ، به حکم قانون بعد ها مانع از عدم پرداخت هزینه های مازاد از جانب فرد تقصیرکار شد .

    البته به همه افراد توصیه می شود با توجه به اینکه در تصادفات شدید معمولا هزینه ی خسارت وارد شده به خودرو زیاد است  و شرکت های بیمه ، معمولا هزینه ی تعمیر را  تنها تا سقف یک میلیون تومان پرداخت می کنند [ که آن هم بر اساس نظر کارشناس مستقر در شرکت بیمه برآورد می شود ] ؛ می توان در هنگام عقد قرارداد با پرداخت مبلغی اندک ، سقف پرداخت خسارت مالی شرکت بیمه را بیش از یک میلیون تومان ثبت نمود که این اقدام در آینده و با توجه "خبر نکردن حادثه" به صرفه تر خواهد بود .

    در تصادفات شدید ، بهتر است  قبل از انجام تعمیر توسط کارشناس رسمی با درخواست از دفتر دادگاه یا شورای حل اختلاف  "تامین دلیل" کنید .
    تامین دلیل یعنی برآورد خسارات و همچنین کسر قیمت از خودرویی که دیگر یک خودروی تصادفی محسوب خواهد شد . هزینه ی تامین دلیل از هزینه هایی است که قابل مطالبه از راننده ی مقصر است
    با این کار می توان پس از انجام تعمیر ( با ارایه ی فاکتور رسمی ) و فهرست دقیق هزینه ها به شکل بهتری از فرد مقصر تقاضای پرداخت و جبران خسارت نمایید .
    [ پرونده ی بیمه را می توان در شهر محل سکونت خود تشکیل داد اما پرونده ی کیفری تنها در محل وقوع تصادف تشکیل خواهد شد .]

    نکته ی دیگر اینکه خدماتی که نمایندگی های مجاز به مشتریانشان ارائه می دهند گرچه اغلب از کیفیتی کمتر نسبت به تعمیرکاران متفرقه و آزادکار برخوردار است ؛ ولی از آنجا که نقطه نظرات تکنیسین های شاغل در نمایندگی های مجاز،  برای کارشناسان بیمه نافذتر از تعمیرکاران آزاد است ،  لذا در این موارد مراجعه به نمایندگی های مجاز کاری عاقلانه تر به شمار می آید .

    همچنین توصیه می شود که اگر قصد استفاده از بیمه ی بدنه را دارید ، بلافاصله پس از تعمیر جهت بازدید به کارشناسان بیمه مراجعه نکنید . در تصادفات شدید بسیاری از ایرادات ریز و البته مهم خودرو پس از تعمیر اساسی و سپری شدن چند روز از آن ، بروز می یابد که در آن صورت  بیمه گر پرداخت هزینه های اضافی را تقبل نخواهد نمود .

    البته در تصادفات اینچنینی که مقصر قابل تعقیب هم وجود دارد ، بهتر است از بیمه بدنه ی خود استفاده نکنید . معمولا کارشناس بیمه بدنه ، بعلاوه هزینه ی فرانشیز [معادلی در زبان فارسی برای این کلمه پیدا نکردم]  30 تا 40 درصد کمتر از کارشناسان بیمه ی شخص ثالث هزینه های وارد شده را برآورد می کنند .

    اگر در هنگام تصادف از همراهان کسی هست ، حتما او را در محل حادثه بگذارید تا در هنگام ترسیم کروکی ( عدم سازش در تصادفات جرحی ) مانع از فریب کاری راننده ی مقصر در بازسازی صحنه ی تصادف به نفع خود شود .
    از آنجا که ترسیم کروکی تنها 5 روز اعتبار دارد  ، توصیه می شود در اسرع وقت نسبت به ارسال گزارش به شرکت بیمه گر اقدام نمایید .

    اما در محل حادثه ، در صورتی که فرد آسیب دیده نیاز به گواهی استراحت پزشکی برای ارائه به محل کار دارد ، در موقع ترخیص می تواند نسبت به دریافت آن اقدام نماید . چرا که دریافت همین گواهی پس از آن مشکلات خاص خود را دارد که به راحتی دریافت در اقدام بهنگام آن نیست .

    و نکته ی بسیار مهم دیگر اینکه تا حل و فصل نشدن دعوی و به سرانجام نرسیدن آن ، از آزاد شدن اتومبیل مقصر و رفع توقیف آن خودداری نمایید .
    تا زمانی که خودروی فرد مقصر در توقیف است ، طبیعتا نه تنها وی پیگیر حل مشکل بوجود آمده خواهد بود ، بلکه او از هرگونه همکاری با شما از جمله در ارئه ی مدارک لازم جهت تشکیل پرونده در شرکت بیمه و همچین در پرداخت تمام و کمال هزینه ها کوتاهی نخواهد نمود .

    اما در صورت رفع توقیف و آزاد شدن خودرو ، مقصر می تواند با تعمیر خودروی خود ، عملا مستندات و شواهد پرونده را ز بین ببرد .
    لازم به ذکر است در برخی موارد شرکت بیمه برای پرداخت خسارت و اطمینان از ساختگی نبودن صحنه ی تصادف و کروکی ، خواستار رویت ماشین مقصر می شود . در این موارد اگر خودروی مقصر رفع توقیف شده باشد و یا وی خودروی خود را تعمیر کرده باشد ، می تواند ضمن عدم همکاری ، حتی در پرداخت هزینه های مازاد بر بیمه ، به علت هزینه کردهای شخصی خود ، از پرداخت آن به شما سر باز زند .

    توصیه ی آخر اینکه خودروی خود را برای تعمیر به شهر محل اقامت خود گرچه با هزینه ی حمل آن مواجه می شوید ، منتقل نمایید تا در رفت آمد های بعدی شما و هزینه های آن صرفه جویی بعمل آورده  و همچنین بر انجام تعمیر بهتر و سریع تر آن  نظارت بیشتری داشته باشید ...

     

     

    این فهرست می تواند پایانی نداشته باشد ؛ اما امیدوارم بر روزهایی که هر روز آن در گوشه و کنار کشور شاهد وقوع  تصادفات ریز و درشت هستیم ، پایانی برسد .

    پاسخ:
    سپاس از  این مطلب مفید و کاربردی 
    سلام خواهر صامتی
    با ابراز تاسف برای اتفاق ماوقع خواهشمندم به پست اخیر بنده مراجعه فرموده و نظر خود را مرقوم بفرمایید.
    از سایر دوستان هم تقاضا دارم در صورت صلاحدید ما را از لطف خویش مستفیض نمایند.

    در این حادثه ( تصادف واقع شده ) که شرح آن توسط مدیر با ذکر جزئیات آمد ، به نظر بنده موضوعی که در خور تامل هست و می توان با تجزیه و تحلیل ، آن را به عنوان یک موضوع فرهنگی در فرهنگ رانندگی و ترافیک جامعه مطرح ساخت ، موضوع "خشونت" در این جور مواقع هست .

    همه می دانیم که تصادف و عامل آن هرچه باشد ( راه ، وسیله نقلیه ، راننده ) متاسفانه به جزء لاینفک فرهنگ رانندگی ما ایرانیان تبدیل شده است ؛ 
    و همه می دانید و می دانیم که در بیشتر این مواقع افرادی که باهم تصادف می کنند ، همواره و در هر شرایطی با روحیه ای "حق به جانب" درصدد آنند که با فرد مقابل گلاویز شده و درکمترین سطح از خشونت ، به خشونت کلامی روی می آورند .

    بحث ما هم همین است : "خشونت" !
    خشونت در جامعه یا "قانونی" است که مجری و مبنای آن قانون و نهادهای قانونی اند و یا "غیر قانونی" که از جانب افراد به هم وارد می شود . 

    خشونت غیرقانونی در جامعه ای با پیشینه ی فرهنگی که امروزه داعیه ی تمدن سازی هم دارد ، امری مردود و ناپسند است . 

    در بحث تصادف در رانندگی ، خشونتی که افراد در مقابل هم به کار می برند ، غیرقانونی است .چه بسا فردی در یک تصادف محق هست ، اما چون به خشونت متوسل شده است ، او را از موضع حق خارج ساخته و در موضع متهم قرار دهد .
    در این صورت چنین فردی نه تنها نمی تواند حقوق ضایع و پایمال شده ی خود را باز ستاند ، یلکه باید پاسخگوی اعمال خشونت آمیز خود هم باشد . ضمن آنکه چنین رفتاری در مغایرت با بهداشت روانی افراد قرار دارد . 

    این موضوع جدا از آنکه به عدم مدیریت احساس و عواطف اغلب ما ایرانیان در شرایط بحرانی بر می گرد ، بسیاری ار مواقع نیز به عدم آشنایی ما با حقوق ابتدایی و اولیه ای خود مربوط می شود. موضوعی که نشان دهنده ی کوتاهی دستگاه های ذی ربط ،  در آموزش حقوق شهروندی به شهروندان است . در جامعه ، افراد اغلب یا با حقوق شهروندی خود آشنایی ندارند ، یا چگونگی مطالبه ی آن را فرا نگرفته اند . 

    این موضوع ( عدم توسل افراد به خشونت ) اگر در فرهنگ ترافیک و رانندگی ما نهادینه و فرهنگ سازی شود ، می توان در این جور مواقع با پرهیز از زد و خورد ، با "قاندن" به راحتی گوش افراد متخلف را پیچاند و با اعمال تنبیهی که جنبه ی بازدانده و اصلاح برای آنان دارد  ، حقوق خود را نیز مطالبه نموده و مانع از تضیع آن شد .
    پاسخ:
    به نکته ی درستی اشاره شده است . 
    از حفظ آرامش که مهمترین چیز در این دسته از حوادث ، در نگاه اول همین "حفظ آرامش" و خونسردی است . 
    تماس فوری با نیروی های امدادی و انتظامی .
    اقدام به تهیه عکس از صحنه همین طور که خودتون هم اشاره فرموده بودید
    در جریان قرار دادن آشنایان و به کمک فراخوانده آنان با توجه به اینکه در شهری غریب و تنها در کنار مصدوم خود قرار داشتید و 
    باز از مهمترین چیزها در این جور مواقع که لازمه اشاره کنم و ظاهرا شما هم از عهده ی اون بر اومدید ، "دادن روحیه" به فرد آسیب دیده است .
    و ...

    رویه و روحیه ی من از تملق بری است ، اما مطالبی بود که جهت یادآوری و آموزش به دیگران ، مناسب دیدم که به آن اشاره کنم.
    با آرزوی سلامتی عاجل برای مصدومین این حادثه که متاسفانه هر چند وقت یک بار باید شاهد وقوع حوادثی از این نوع باشیم و فارغ از همه ی مسائل (صدمات جانی ، روحی ، مالی ) ؛  "مدیریت بحران" شما سر صحنه ی تصادف خصوصا به عنوان یک "زن" ( از آنجا که خانم ها عمدتا احساسی تر عمل می کنند ) حقا و انصافا قابل تقدیره . از این رو به شما تبریک می گم .
    .
    سلامت و تندست باشید در کنار خانواده ی محترم. 

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">