منصوره صامتی

کارشناس فرهنگی

منصوره صامتی

کارشناس فرهنگی

منصوره صامتی

رویای 1400 ساله ی مسلمانان جهان در حکومت اسلامی ایران به تحقق پیوسته و امروز این ظرفیت عظیم فرصتی تکرار نشدنی است. معتقدم که انسان به ضرورت ماهیت الهی و اندیشه ی خویش یک رسانه است وامروز در عصر رسانه ضروریست تا دغدغه های فرهنگی ،اجتماعی و سیاسی مان را باهم شریک شویم، باشد که در مسیر زمان به جامعه ی مهدوی نزدیک شویم."زندگی بهتر حق مسلم ماست!"

و همچنان که رهسپار آینده ایم بیندیشیم که :

ما ازین قرن نخواهیم گذشت
ما ازین قرن نخواهیم گریخت
با قطاری که دگران ساخته اند
هیچ پروازی نیست برساند ما را به قطار دوران
و به قرن دگران
مگر انگیزه و عشق ،
مگر اندیشه و علم ،
مگر آیینه و صلح
و تقلا و تلاش
بخت از آن کسی خواهد بود که مناجات کند با کارش
و در اندیشه ی یک مساله خوابش ببرد
و کتابش را بگذارد زیر سرش و ببیند در خواب حل یک مساله را
باز با شادی در گیری یک مساله بیدار شود ...

تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران
آخرین نظرات

راه حل عجیب خانم دکتر !

منصوره صامتی | جمعه, ۲۳ خرداد ۱۳۹۳، ۰۷:۲۶ ب.ظ

 دربرنامه ی زنده ی زن امروز جامعه ی فردا با موضوع آمار بالای زنان وhttp://blog.ir/panel/paradox/post_edit/426# دختران مجرد (زنان بیوه و مطلقه ) (دختران بالای 35 سال )  و راه حلی برای ازدواج زنان بیوه ، مطلقه و دختران بالای 35 سال 

بدون استفاده از ابزارهای خاص محاسبه ، تنها با مراجعه به فضای مجازی و حساب سر انگشتی به آمار حیرت آور و هشدار دهنده ی جمعیت بالای 10 میلیون نفری از زنان مجرد با شرایط خاص می رسیم  زنان خاص مجرد یعنی زنان بیوه ، زنان مطلقه  و دختران مجرد بالای 35 سال ، البته تعداد 10 میلیون نفر زن مجرد با شرایط خاص  در کشور عدد بسیار خوش بینانه ایست . عددی که برابر جمعیت یکی از کشور های همسایه است ! 

زنانی که به هر دلیل مجرد هستند و شرایط دختران مجرد را هم ندارند ، زنانی که ممکن است سرپرست فرزندانی هم باشند ، اینکه چه راهکارهایی برای جلوگیری از طلاق یا مرگ زودرس مردان وجود دارد خود بحث مطولی است که ضروری است به عنوان یک استرانژی و در قالب برنامه های بلند مدت  پیگیری شود . 

آنچه در حال حاضر اهمیت دارد آمار حدود 10 میلیون نفری زنان مجرد با شرایط خاص است که نیاز عاطفی و نیاز مالی دارند . انسان هایی که حق ازدواج ، بارداری و حمایت در چارچوب خانواده از حقوق مسلم انسانی آنهاست . زنان مسلمانی که بر اساس شرع مقدس اجباری به کار بیرون از منزل ندارند و...

به جهت اهمیت موضوع در قالب یک برنامه رادیویی از کارشناسان امر دعوت شد تا به راه حلها ی موجود ازدواج زنان مجرد با شرایط خاص  بپردازیم :

یک نماینده خانم  از مجلس شورای اسلامی  حضوری ، یک نماینده ی خانم تلفنی و دو کارشناس دیگر حضوری و تلفنی در برنامه شرکت داشتند . 

بین حجه الاسلام علی جعفری و نمایندگان خانم نماینده بحث بالا گرفت.

 نمایندگان زن با ازدواج مجدد مردان و متاهل شدن زنان مجرد مخالف بودند  و این راه را راه حل مناسبی برای تاهل زنان نمی دانستند ،درحالیکه جناب جعفری به توصیه ی دین ازدواج مجدد مردان را امری بدیهی  معرفی کردند و بر آن اصرار داشتند  همچنین  به سازو کار و سیاست گذاری ها ی کلان  برای حمایت از مردانی که قصد ازدواج مجدد را دارند اشاره کردند .

بنده به عنوان مجری کارشناس و سردبیر در این برنامه حضور داشتم دو کارشناس را به آرامش دعوت کردم

از آنجا که ممکن است برخی کارشناسان در مقام سخنوری برای دیگران نسخه ای تجویز کنند که در حقیقت در زندگی روزمره ی خود چنین عمل نمی کنند

از جناب جعفری پرسیدم جناب جعفری شما حاضرید دختر تان همسر دوم مرد متاهلی باشد ؟

 ایشان گفتند :بله ، اگر دختر م به سن 32 سال برسد و ازدواج نکرده باشد بهتر است همسر دوم مرد متاهلی بشود تا اینکه از افسردگی  به بیمارستان برود ! 

انقدر فضا و جو برنامه چالشی بود که صدا به صدا نمی رسید از آنجا که وظیفه ی یک مجری ایجاد پرسش های جدید مرتبط با موضوع است و باید به گونه ای هدفمند انتخاب شود که مخاطب نیز همراهی نموده و در پایان به پاسخ اصلی برسیم 

رو به خانم نماینده داخل برنامه پرسیدم ، با این راه حل آقای جعفری ممکن است همین تعداد ازدواج هایی که صورت می گیرد دچار مشکل شود نظر شما چیست؟ 

خانم نماینده ی حاضر در برنامه فرمودند بله خانواده هایی که تشکیل شده دچار آسیب می شوند آقای جعفری چرا این راه حل را ارایه می کنند ؟! 

در واقع خانم نماینده ی عزیز به جای پاسخ توپ را به زمین پژوهشگر جناب جعفری انداختند ! 

آقای جعفری در این زمینه مطالعه داشتند و منتظر پاسخ ایشان بودیم 

آقای جعفری گفتند :نیازی نیست هر مردی که ازدواج می کند به همسرش بگوید این یک وظیفه ی الهی است ما باید خود را در مقابل خداوند پاسخگو ببینیم ...

خود شما می توانید حدس بزنید که نمایندگان خانم چه گفتند و آقای جعفری جه پاسخ  های دیگری ارایه کرد ...

البته به جهت طولانی شدن مطلب از توضیح واضحات پرهیز می کنم و یک راست به سراغ مساله ای می روم که بسیار دردناک است ...

 خانم دکتر شما می فرمایید زنان مجرد ، بیوه یا مطلقه نباید با مردان متاهل ازدواج کنند ، از طرفی آمارها به تعداد کمتر جمعیت مردان نسبت به جمعیت زنان اشاره دارد ! یعنی مردان ایرانی حتی در سن 50 سال هم علاقه مند هستند با دختران ازدواج کنند و این یعنی شانس بسیار پایین ازدواج زنان مجرد با شرایط خاص ! 

شما هم که به برنامه های ده ساله اشاره می کنید  فرض بفرمایید خانم مجرد مطلقه ای که امروز 32 سال سن دارد در ده سال آینده به 42 سالگی می رسد و عملا شانس ازدواج و بچه دار شدنش را از دست می دهد ! حال جمعیت حدود  10 میلیونی زنان بیوه ، مطلقه و بالای 35 سال باید چه کنند ؟ ازداج دایم نکنند ازدواج موقت را هم که رد می کنید پس زنان مجرد چه کنند ؟! شما چه راه حلی دارید ؟

خانم نماینده فرمودند :  راه حل ، راه حل ، ...

نمی دانم شاید بهتر باشد شما از طریق همین رسانه اعلام کنید و از مردم بخواهید راه حل  بدهند .هدیه اش باما 

پرسیدم خانم دکتر شما نماینده ی مردم هستید ، مرکز پژوهشهای مجلس راه حلی ندارد ؟! بلاخره شما که راه حل دین و آقای جعفری را رد می کنید باید راه حل قابل قبولی اراءه کنید ! نمی شود که این جمعیت عظیم را بلا تکلیف بگذاریم تا هر وقت که مجلس به نتیجه ای رسید !!!

 ایشان لحن جدی به خود گرفت و گفت :راستش  تا به حال به صورت جدی به این مساله پرداخته نشده ولی  شاید یک راه حل  خوب این باشد که  زنان ایرانی مجرد بروند خارج یا از کشور های دیگر مردان مجرد به ایران بیایند ! 

در استودیو ولوله شد ، آقای جعفری هم تعجب زده گفت  چطور است که حکم دین را با لجاجت رد می کنیم و برای حل مساله باید مردان خارجی وارد کنیم ؟!  بنده هم  حیرت زده ...فرصت برنامه هم تمام شد ! حتما پرسش های دیگری مطرح بود  چنانکه جناب جعفری هم پاسخ هایی داشتند ولی ناگزیر مثل همیشه خیلی زود دیر شد و یکساعت از زمان برنامه گذشت  افسوس خوردم و ضمن تشکر از کارشناسان برنامه خداحافظی کردم  .


بسیار ناراحت کننده است که یک نماینده خانم برای موکلان خود هیچ فکری نکرده راه حل دین را رد می کند و راه حل تخیلی اراءه می کند ! یادمان باشد ما نمایندگان مجلس را انتخاب می کنیم. این موضوع برای اولین بار در برنامه ی زن امروز جامعه ی فردا مطرح شد و جالبتر اینکه بنده  با یک حساب سرانگشتی  مار بالای زنان مجرد در ایران رسیدیم که حتی نمایندگان  محترم هم از این مساله بی اطلاع بودند !  

بعد از برنامه  چهره ی حیرت زده ی همکاران  اتاق فرمان و هماهنگی پخش دیدنی بود ! 

بحث دیگری در اتاق هماهنگی پخش در گرفته بود و همه راجع به آمار بالای زن مجرد بیوه ، مطلقه  در یک کشور اسلامی حرف می زدند  و هر چند دقیقه یکبار یکی از همکاران می پرسید خانم صامتی این آمار حقیقت داره ؟! 

من چه باید می گفتم جز حقیقت گزنده ای که در جامعه ی اسلامی در حال گسترش است و تقریبا همه در این مورد سکوت کرده اند 

و از آن تلخ تر و اسف بار تر پیشنهاد نماینده ی خانم بود که در تعبیر دیگری  یعنی زنان مجرد بیوه و مطلقه ی مسلمان شیعه بروند خارج با مردان خارجی ازدواج کنند ولی حق ندارند با مردان متاهل ایدانی بر اساس چارچوب شرع ازدواج کنند !!! 

نظرات  (۹۱)

سلام

سپاس از متن خوبتون

دردناک هست که نمایندگان خانم مجلس ما حتی راه حلی منصفانه و خداپسندانه و قابل اجرا و... برای همجنسان مجردشون ندارن


این حجم بی تفاوتی آدم رو می ترسونه...

پاسخ:
سلام سپاس از همراهی شما . نگران کننده است نوعی رها شدگی اجتماعی در حوزه های مختلف به چشم می خورد ! 
  • رسانه و تغییر سبک زندگی مردم
  • رسانه و تغییر سبک زندگی مردم :
    متاسفانه گسترش آسیب های اجتماعی و افزایش ناهنجاری های رفتاری ریشه در کاستی های فرهنگی دارد که به بعضی از آنها توجه شایسته نمی شود. مدیریت غریزه جنسی جوانان در ۳۰ سال گذشته مورد کمترین توجه دولتمردان بوده و عدم توجه به این غریزه انسانی باعث بروز آسیب های رفتاری مثل افزایش روابط فرازناشویی، ازدیاد خانه های مجردی، زندگی های بدون تعهد و مشترک و انحرافات جنسی گردیده است.

    برای کالبد شکافی این ناهنجاری می توان به قصور خانواده ها و تغییر سبک زندگی آنها تحت تاثیر شبکه های ماهواره ای و فضای مجازی اشاره کرد چراکه بسیاری از والدین نیاز جنسی فرزندان را جز دغدغه های خود به حساب نمی آورند و این مسئله برای آنها مهم محسوب نمی شود که فرزندان آنها با چه روشی این نیاز را ارضا می کنند.

    بعد از خانواده ها نهادهای فرهنگی و سازمان های دولتی متولی در این موضوع کم کاری می نمایند و موضوع ازدواج جوانان را فقط در مسئله وام ازدواج خلاصه می کنند. عدم حضور کار آفرینی، ضعف اشتغال زایی، کاستی های موجود در زمینه مسکن، محورهای کاربردی در نقش دولت هستند.

    رسانه ها و در راس آنها صدا و سیما در موضوع تغییر سبک زندگی و تضعیف روش زندگی اسلامی - ایرانی با توجه به حجم هجوم فرهنگی دفاعیه مناسبی از خود نشان نمی دهند و اینجاست که با تغییر سبک زندگی روش تفکر و عمل نیز تغییر می کند.

    منبع: خبرآنلاین
    سلام خسته نباشید . ممنونم از زحمات شما . موفق و شادکام باشید . 
    من برای کامنتم در مورد حضرت علی (ع)معذرت خواستم .نمیدونم چرا تایید نشد ..من این مطلبو جاهای مختلف خونده بودم ولی به معتبر بودن منابعش دقت نکردم ..که کاربر غلامی پاسخ دادند .
    خدا منو ببخشهه:(((((
    با سلام ..کاربر غلامی بسیار واضح این مطلبو توضیح دادن و من فهمیدم که این احادیث و روایات اشتباه است ...قبول میکنم من اشتباه کردم چون جایی شنیده بودم سرچم زدم خیلی جاها بود ..و مطالعه کردم .و باور کردم که کاربر غلامی  توضیح دادن من نمیدونستم ساخته وهابیته ..در ضمن بنده شیعه هستم .خود ستاییم نباشد تمامی تکالیف دینیم را انجام دادم و  جایی هم گفتم ما زنای ایران خاک پای حضرت فاطمه هم نیستیم اینبار قصور از من بود ..ازین به بعد به منابع بیشتر دقت خواهم کرد.با تشکر از اکاربر غلامی ...ولی  در کل با ازدواج دوم مخالفم چون با چشمم دیدم چه زندگی هایی که به هم ریخته چه زنای افسرده و بچه های بی اعصابی که مونده ..خب نمیشه به خاطر یک زن مجرد یا بیوه ..یک خانواده به هم بریزه قبول کنین که زنای ایرانی هیچکدوم قبول نمیکنن  .حتی حاضرن جداشن ولی همسرشون زن دیگه نداشته باشه ..خانوم صامتی اگه حرفای من و کامنتم هر کجا ایرادی داره چه لحاظ شرعی . غیره ..پاک کنید .من ناراحت نمیشم...و به نظرات همه احترام میزارمم....
    با آنکه بعد از انجام یک عمل نسبتا طولانی از شدت درد به خود می پیچم ، اما وظیفه خود می دانم در مورد مطلبی که یکی از دوستان مطرح نمودند ، مطالبی را به اختصار یادآور شوم . 
    آنچه در تاریخ به صورت انکارناپذیر و غیرقابل شک و تردید آن است که جناب معاویه که برخی او را از صحابه ی پیامبر (ص) می دانند !! دستور به لعن و سب حضرت علی (ع) برفراز منابر داد . او برای محو کردن نام مبارک حضرت علی (ع) به هر عمل زشتی تشبث نمود از تهمت های ناروا گرفته از قبیل نسبت تارک الصلاه بودن به حضرت تا جاه طلبی و ایجاد فتنه و تفرقه در میان امت اسلامی تا دخالت و مشارکت در قتل خلیفه جناب عثمان (رض) و ... اقدام نابخردانه و ناجوانمردانه ای که به مدت هشتاد سال در منبر و محراب و در علن و در خفا موجب شد حضرت علی (ع) در جامعه ی اسلامی از طرف خوارج ، نواصب و امویان مورد لعن و نفرین قرار بگیرد . 
    بماند که آنچه امویان سعی و کوشش در جهت آن داشتند نتیجه ی عکس داد و امروزه نام و نشانی از آنان نیست جز بدنامی که "مه فشاند نور و سگ عوعو کند" ! 

    اما معاویه برای پیش برد کار خود چه کار کرد ؟ او که _لعنت خدا بر او باد_  دستور به جعل احادیث پیرامون شخصیت "اولین مومن" و برادر و "اخ رسول الله" داد . کسی که "باب علم نبوت" است . کسی که بالغ بر هشتاد آیه در قرآن در شان وی نازل شده است ... 

    در غالب کتب روایی اهل سنت از قول پیامبر اکرم آمده است که "علی مع الحق و الحق مع علی" 
    آیا معقول است که ما چنین تهمتی را در مورد کسی که مدار و محور حق است ، قبول کنیم ؟

    به طور اتفاق تمامی بزرگان علمای اهل سنت معتقدندکه آیه ی تطهیر در شان پنج تن آل عبا (محمد،علی،فاطمه،حسن و حسین) صلوات الله علیهم اجمعین نازل شده است . و این آیه ی شریفه قوی ترین دلیل و برهان بر عصمت این پنج تن از هرگونه رجس و پلیدی است . 

    اما به صورت اخص در مورد آنچه که فلان کاربر ادعا کرده باید گفت که چون در خبر معروفی که مورد اتفاق همه ی مسلمانان در صدر اسلام و اکنون از جانب پیامبر آمده که "فاطمه بضعه منی ... من اذاها فقد اذانی .." فاطمه پاره ی تن من است و هرکس او را بیازارد مرا آزرده .. (به نحوی که جناب ابوبکر بعد از داستان سقیفه و آزار و اذیت هایی که برای حضرت فاطمه ایجاد شده بود ، به قصد عیادت و دلجویی روانه ی خانه حضرت می شود و الی آخر) بدین جهت و درهمین راستا ، چنین داستان موهومی در مورد حضرت علی از طرف جاعلان حدیث در زمان معاویه جعل می شود . 
    جواب آنکه حضرت علی که به اعتراف علمای اهل سنت مشمول آیه ی تطهیر است و طهارت ذاتی دارد و از هرگونه رجس و پلیدی ، زشتی ، لهو و لعب و اخلاق رذیله و مذموم مبری و به دور است تا جایی که به فرموده پیامبر ، میزان و ترازوی حق قرار می گیرد ، و آنکه در آیه ی مباهله خداوند او را به منزله ی نفس و جان پیامبر خوانده است و از طرف دیگر باب علم رسول الله بوده است یعنی از قرآن و احکام و دستورات آن آگاه بوده و بر اساس آیه ی "وما کان لکم ان توذوا رسول الله" یعنی هرگز پیامبر را چه در قید حیات و چه در بعد ممات نباید آزرد ، چگونه ممکن است عقل باور کند که حضرت مرتکب عملی شود که به واسطه ی آن پیامبر آزرده خاطر شود و چگونه عقل باور کند که مجسمه ی خلق عظیم غضب کند بر کسی که محبوب خداست آن هم در امر مباهی یعنی نکاح و ازدواج و .. 
    سخن بسیار است و در حال حاضر شرایط بیش از این مهیا نیست . 
    پاسخ:
    ان شاءالله رفع کسالت شود . سپاس از همراهی شما 

    سلام سرکار خانم صامتی
    خدا قوت
    من مدتی است تحقیقاتی در این زمینه می کنم و می خواهم کاملشان کنم. از آن برنامه رادیویی کلیپ صوتی دارید؟ به سایت آرشیو رادیو مراجعه کردم از یک تاریخ به قبل را ندارد. ممنون می شوم همکاری کنید.
    نکته بعدی اینکه خانم مهتا در۲۵  اردیبهشت۹۴ مطلبی نوشته است که تن انسان به لرزه درمیآید. پناه به خدا میبریم. این مطلب را احتمال زیاد وهابیت ملعون برای لطمه زدن به شأن معصومین علیهم السلام ساخته و پرداخته است. هر کجا که هر چیز خواندیم نباید باور کنیم و بدتر اینکه منتشر سازیم! و متأسفانه شما هم پاسخی نگفتید !
    پاسخ:
    سلام
     متشکرم از دقت نظر و راهنمایی شما متوجه پیام ایشون نشدم ،چک می کنم . در خدمتم .
    با سلام.
    یه مطلبی بود درباره همین ازدواج موقت.

    یه مکالمه صوتی ضبط شده تازگیا شنیده بودم که یه آقا پسری با یدونه از این شرکتا داشت صحبت میکرد که کار این شرکت عقد موقت بود.

    این شرکتا آیا وجود دارن تو کشور ما؟
    اگه باشن به مظر من کار همون کافه های زمان پهلوی رو انجام میدن ولی یکم مدرن تر و از لحاظ شرعی کاملا مطابق شرع.
    به نظرتون درسته وجود همچین شرکتایی؟
    پاسخ:
    با سلام
    بنده از وجود سایت ها یا به قول شما شرکت برای عقد موقت که ثبت شده یا مورد تایید باشداطلاع کاملی ندارم واز نحوه ی کار آنها بی اطلاعم .
    بنده سیستم معرفی افرادا ز طریق دوستان متدین و آشنا به اصول اخلاقی و خانواده را تایید می کنم ،چرا که اولا شما دوست یا افراد خانواده را سالهاست که می شناسید آنها نیز شما را و در ثانی در ادامه ی رابطه به جهت معذورات اخلاقی که هر دو طرف با دوستان و یا خانواده دارند پیشنهادات و یا روابط خارج از عرف که به اصل آشنایی ضربه می زند ایجاد نخواهد شد و حواشی جدایی حداقلی هم وجود خواهد داشت و معرف هم که نیت الهی داشته و از نظر مادی ذینفع نیست اطلاعات دقیقتری به دوطرف خواهد داد و مسولیت پذیری بیشتری خواهد داشت و رابطه بسیار محترمانه به آشنایی ختم می شود در آینده نیز اگر آشنایی به ازدواج ختم شود حرف و حدیثی ندارد . چرا که به طور معمول بعد از یکی دوسال بعد از ازدواج که شور و هیجانات خاص فروکش می کند افراد طریق و مسیر آشنایی را مرور می کنند و معمولا مسایل را تعمیم می دهند و ممکن است پرسشهای فراوانی به ذهن خطور کند به عنوان مثال اگر نحوه ی آشنایی یک دوستی خیابانی باشد هر یک از طرفین از خود می پرسند وقتی به همین راحتی با من آشنا شده حتما با دیگران هم چنین آشنایی داشته که از من پنهان کرده و البته کاملا اشتباه است که از آشنایی های قبلی برای فردی که بناست همسر یک عمر شما باشد صحبت کرد ! بنابراین پیشنهاد بنده  برای ازدواج حتما وساطتت یک معرف شناخته شده است نه سایت و شرکت .


    یک روایتی هست من صد در صد مطمعنم یک جا خوندم دقیق نمیدونم کجا بود از کتابای پدر خدا بیامرزم بود ..یک روز حضرت فاطمه (ص)میره  خونه میبینه  حضرت علی (ع)سرش رو تو آغوش کنیزش گزاشته و عصبانی میشه و به خونه پدرش میره و  وجریانو تعریف میکنه پیامبر به حضرت علی میگه هرکی دختر منو اذیت کنه منو اذیت کرده ...برید سرچ بزنین کاملشو بخونین ..وقتی حضرت فاطمه (ص)انقدر ناراحت شده ..چطور بعضی زنا میگن ما راضی هستیم ؟؟هر چند بعدا خودشون پشیمون میشن..ما که خاک پای حضرت فاطمه هم نیستیم ..در ضمن خانوم یلدا که یا خودت ترشیدی یا مادرت بیوس..زن بیوه بره با یک مرد که زنش مرده یا طلاق داده ازدواج کنه ..نه چون زندگی خودش به هم خورده زندگی کس دیگه هم به هم بزنه ..پدر خدابیامرز منم فوت شده ولی هیچوقت راضی نمیشم زندگی کس دیگرو به هم بزنیم ...مسلما شما هم زن اول بودی یا مادرت ..هیچ وقت انقدر راحت نمیگفتی زن بیوه باید چیکار کنه؟امیدوارم اگه زن اولی شوهرت یک زن دیگه واست بیاره ...یا پدرت یک زن دیگه بگیره درک کنی با عمق وجودت ...
    امیر علی نظرتو دیدم کاش یه ایمیل یا شماره ای بود که میتونستیم بیشتر ارائه نظر کنیم که منم جواب میدادم ولی حیف نیست و چند تا سوال در باره نظرت داشتم که حیف خصوصی بودش.
    جناب شهربان عزیز  توی سایت خودتون  پاسخ سوالتون رو برای خودتون مینویسم
    مگه داشتن دو تا زن به مفهموم این هستش که حتما به یکی ازشون خیانت بشه امیر علی عزیز؟
    مردای زیادی هستن که دو تا دارن ولی عدالت توش هست .
    خیلی از اعراب هستن که چن تا چن تا دارن و زناشون هم راضین.

    البته بهتر و مستحب ترش اینه که تک همسری باشه و خانواده فقط دو تا رکن داشته باشه اونم زن و مرده.
    اگه این تناسب به هم بخوره و دو تا زن و یه مرد باشه معلومه که یه نابسامانی هایی به وجود میاد.

    و همچنین بهترین راه برای تامین مخارج و امنیت اینجور زنان در ساده ترین شکل اینه که بهشون کار و خونه داده بشه اونم در شرایط اضطرار.
    و حرفی که من میزنم فقط حالت مادیش رو میگم.
    چون اونا هم نیاز معنوی و عاطفی دارن که فقط با همسر جبران میشه.

    اسلام واقعا دین نابغه و دور اندیشی هستش؛ چند صد سال پیش حکم اینجور موارد رو داده ولی ما اصلا درک نمیکنیم.
    بسیاری از دوستان میگن که روش بدیه ولی چاره ی دیگه ای هست؟
    آیا بهتره که این افراد به خودارضایی رو بیارن و یا هرزگی کنند یا روش اون روحانی درستره؟


    مگه داشتن دو تا زن به مفهموم این هستش که حتما به یکی ازشون خیانت بشه امیر علی عزیز؟
    مردای زیادی هستن که دو تا دارن ولی عدالت توش هست .
    خیلی از اعراب هستن که چن تا چن تا دارن و زناشون هم راضین.

    البته بهتر و مستحب ترش اینه که تک همسری باشه و خانواده فقط دو تا رکن داشته باشه اونم زن و مرده.
    اگه این تناسب به هم بخوره و دو تا زن و یه مرد باشه معلومه که یه نابسامانی هایی به وجود میاد.

    و همچنین بهترین راه برای تامین مخارج و امنیت اینجور زنان در ساده ترین شکل اینه که بهشون کار و خونه داده بشه اونم در شرایط اضطرار.
    و حرفی که من میزنم فقط حالت مادیش رو میگم.
    چون اونا هم نیاز معنوی و عاطفی دارن که فقط با همسر جبران میشه.

    اسلام واقعا دین نابغه و دور اندیشی هستش؛ چند صد سال پیش حکم اینجور موارد رو داده ولی ما اصلا درک نمیکنیم.
    بسیاری از دوستان میگن که روش بدیه ولی چاره ی دیگه ای هست؟
    آیا بهتره که این افراد به خودارضایی رو بیارن و یا هرزگی کنند یا روش اون روحانی درستره؟


    یک مرد واقعی انتخاب می کند که نجابت ، عشق ، احترام ، ستایش و وفاداریش را نثار  "یک " زن کند نه بیشتر .
    من طرفدارتون بودم با این طرز تفکرتون دیگه .....
    خانوم صامتی یعنی یک زن یک نفر به آرامش برسه ولی یک خانواده از بین بره از هم بپاشه؟یک نفر فدای چند نفر؟؟به اون آقای اخوند که خودش دوس داره ازدواج مجدد کنه ..و داره این سنتو پی ریزی میکنه دوست دارم بگم دختر شما دیوانه نشه ولی یک زن دیگه دیوانه شه؟این خود خواهی نیست؟من از مادرم پرسیدم هم همین حرفو زد با اینکه پدرم به رحمت خدا زفته ...وقتی یک زن  دوم بیاد ارامش زن اول و بعد بچه هاش به هم میریزه ..زن دومم و دختر جناب اخوندم بعد دوره سوگلی بودن ازچشم می افتن و به زن اول حسادت میکنن  پس ایشونم ارامش نخواهند داشت...بنده بارها به چشم خودم دیدم ...هیچکدوم به ارامش نمیرسن..این کار اشتباه محضه ...الان قدیم و دوران پیامبر (ص)نیست ..فرضا این قانون اجرا شه .جز پشیمونی چیزی نداره..همه زن پیامبر نیستن  که با زن دیگه بسازن تو ایران یک نفرم نیست.  اینجوری فقط بحث و دعواس.تو همسرای پیامبرم چندتاشون خوب نبودن..من مطمعنم شما هم میگید تو حرف ،عمل نخواهید کرد ..من مثل اعتقادات شما هم دیدم که بعد ازدواج مجدد همسرش اون قدر غصه خورد کل صورتش لک افتاد ..در صورتی که  کاملا اعتقادات شمارو داشت شاید از شما هم با خداتر بود ...نمیشه اصلا نمیشه ..فرهنگشم ساخته شه نمیشه ..فوتبالیست محمد خانی و زن دوم ؟چی شد؟زن اول بیگناه خونش ریخته شد به خاطر حسادت زن دوم؟...الان خرج زندگی دونفر با حقوق کارمندی در نمیاد فرضا یک مرد با حقوق کارمندی چه جوری شکم چند زن و بچه رو سیر کنه؟میشه یک جامعه بی اعصاب .بی سواد ..فقیر ..موافقای این قانون که مردان  فقط به ارضای جنسی خودشون فکر میکنن ..فقط خودشون ..زنو بچه واسشون مهم نیست..در ضمن مردی که از یک زن  که خودش برای ازدواج قبول کرده سیراب نمیشه از دوتام نمیشه از سه تام نمیشه و ........ومن با تمام وجودم مطمعنم ....
    پاسخ:
    عزیز دلم مهتای عزیز
     هیچوقت طرفدار شخص نباشیم طرفدار حق باشیم . اگر خانم ایکس حرف حق رو گفت طرفدار حرف حقش باش.  اگر چه خوشحال هستم که دوستان و حتی مخالفان با پارادکس همراهند ولی خوشحال نمیشم کسی طرفدار من باشه چرا که من هم اشکالاتی دارم . ما باید همگی تمرین کنیم طرفدار حق باشیم اگر مسلمان هستیم طرفدار ارزش های اسلامی و اگر شیعه هستیم و یا خود را معتقد به این مکتب می دانیم بفهممیم اهل بیت علیهم السلام چه فرمودند و ما هم بر اساس همان چارچوب عمل کنیم .
     مهتای عزیزم من هم مثل شما در دوران کودکی متوجه شدم بر اساس شناسنامه و دین و مذهب اجدادم مسلمان و شیعه هستم و ایمان آوردم به اصول دین به یکتایی خدوند،عدل ، به نبوت ، به امامت... با افکار کودکانه ی خود خواستم به مهربانی خدا نزدیک شوم مطالعه کردم  نماز خواندم بزرگتر که شدم در کلاس های احکام شرکت کردم .در کلاس ها بیش از همه پرسش داشتم و کمتر از همه قانع می شدم هرگز مساله ای را بدون دلیل و برهان نپذیرفتم .
    مهتای عزیزم
    البته درک برخی مسایل سخته قبول دارم .حتما سخته که مردی رو که بهش تکیه کردی با زن دیگری تقسیم کنی ،حتما از نگاه یک زن مرگ تدریجی است اگر محبتش را بجز تو به دیگری هدیه کند حتما غم انگیز است که همه زندگی ات شوهرت باشد و او دل در گرو دیگری داشته باشد ...!
    می دانی از اساس عمل به دین به طور کلی سخت است ، دشوار است در گرمای سوزان تابستان سرتا پا مشکی بپوشی با مانتو ، و چادر و ساق دست و جوراب و ... می دانی سخت است دروغ نگفتن وقتی می دانی به ضررت تمام می شود ، دشوار است نماز صبح خواندن ، غم انگیز است یک ماه نظم زندگیت به خاطر ماه رمضان بر هم بخوردو چه ظلمی است تحمل گرسنگی و تشنگی آنهم درشدت گرمای تابستان ! چقدر سخت است که دیگران برهنگی و زیباییشان را بفروشند و کلی در آمدو توجه عاطفی به خود جلب کنند و تو شیعه ی مسلمان زیباییهایت را بپوشانی و متلک بشنوی که املی که دگمی که متحجری ...
    مهتای عزیزم  حفظ ایمان سخت است همچون گلوله ی آتشی ایت که نه  می توانی زمین بگذاریش و نه می توانی در کف دست بگیری که خواهی سوخت .

    خواهر مهربانم من همچون شما یک زنم و حتما بن لایه ی آن چه می گویی را با همان عمق می فهمم. از شما تقاضا می کنم فرصت بگذار و ما بقی پستهای مربوط به ازدواج مجدد و پاسخ ها را مطالعه کن .آنچه من می گویم حرف من نیست حرف بزرگان دین است سنت پیامبر اکرم صلوات الله علیه است و من در مقابل این بارگاه عظیم علم و دانش گردو غباری بیش نیستم .عزیز دلم
    ازدواج مجدد برای همه ی مردان توصیه نشده و از قضا ترجیح دین و قرآن هم تک همسری است اما ازدواج مجدد یا موقت یک داروست برای زمانی که فرد به بیماری مبتلا شد شرایط خاصی داشت قرار نیست هر مردی برود زن دوم یا سوم یا ... بگیرد دین اسلام مکتب شیعه حدودش را معین کرده . خود پیامبر اکرم ص می فرمایند نکند مردی بی دلیل برود زن دیگری بگیرد و زن مومنه اش را نسبت به دین اسلام بد گمان شود . من در پستهای این موضوع در پاسخ ها عرض کردم و مثال آوردم در دارخانه همه جور دارو هست از جمله داروی سرطان قرار نیست کسی که سرطان ندارد برود داروخانه طلب داروی ضد سرطان کند ؟!
    مهتای عزیزم ما با گفتن سخت است و غم انگیز است و نمی شود و من دوست ندارم و نمی توانم از زیر بار مسولیت دینی شانه خالی کنیم . اسلام یک سیستم است نمی شود بخشی از آن را بپذیریم بخشی از آن را نپذیریم حتما دلیل دارد که در دین برای چنین شرایطی هم تدبیر کرده اند . والله که باعث افتخار شیعیان است . شما نگاه کن در جوامع دیگر که برای چنین روابطی حکم ازدواج موقت ندارند زن و مرد متاهل با هم دوست نمی شوند؟ به جمعیت فراوان بچه های بدون پدرو مادر نگاه کن . بنیان خانواده در اروپا و آمریکا سست است به همین جهت است که آنها بسیار بر ازدواج ، حفظ خانواده و تعداد بالای فرزند آوری تاکید دارند و آن را بشدت تبلیغ می کنند .
    شرمنده که فرصت کمی دارم شما بقیه ی پستهای ازدواج مجدد را مطالعه کن اگر پرسشی بود با کمال میل در حد بی سوادی و کم اطلاعیم در خدمتم .
    باز هم ممنون که همراهی می کنی .

    به دلیل افزایش جمعیت زنان در کشورهای آسیایی و عدم ازدواج آنان به علت کمبود مردان بالغ ، مسئولین برخی از این کشوها نظیر فیلپین و تایلند تصمیم گرفتند دختران مازاد نیازی که خواهان ازدواج رسمی هستند به کشورهای همسایه فرستاده شوند.
     در تایلند معضل ازدواج بگونه ای است که برخی از دختران در واکنش به پیدا نشدن داماد تصمیم گرفتند بصورت سمبلیک با خود ازدواج کنند تا با این کار اعتراض خود را بگوش مسئولین برسانند.
     سلام خانم صامتی عزیز خوشحال میشم نظرتون بدونم.
    در قدم اول تعداد 200 دختر فیلیپینی و دانمارکی برای ازدواج رسمی و قانونی به «جزایر فارو» فرستاده می شوند، مقامات این جزایر دانمارکی برای مردانی که دختران خارجی را بیش از هموطنان خود می پسندند پیشنهاد وارد کردن «عروس» را به این منطقه داده اند.
    «هرمان اسکارسون»، مشاور ارشد و سابق مسائل اقتصادی هشدار داد: جمعیت این جزایر خود مختار (حدفاصل بین نروژ و ایسلند)تا سال 2023 میلادی از 48 هزار و 500 نفر به 37 هزار نفر کاهش خواهد یافت.

    وی گفت: در این وضعیت که زنان جوانی که بتوانند فرزندی به دنیا آورند وجود ندارند آیا حیات جزایر فارو ادامه می‌یابد؟

    به همین دلیل برخی مردان ساکن جزایر فارو، چاره کار را در وارد کردن همسران خارجی به ویژه از کشورهای آسیای شرقی نظیر فیلیپین و تایلند دیده‌اند.

     به همین دلیل از سال 2006 میلادی شمار شهروندان زن فیلیپینی و تایلندی در جزایر فارو دو برابر شده که آنها را در زمره بزرگترین جوامع خارجی در این جزایر قرار می‌دهد.

    حدیث خانوم لطفا خودتو کنترل کن. یه لحظه خودتو بذار جای یه زن بیوه یا مطلقه ی آسیب دیده ی بی پناه بی بضاعت. چیکار کنه؟؟ بره بمیره؟؟ واقعیت تلخه ولی همین جا بهت بگم که خیلی از مردهای فهیم و با وجدان کشورمون اعلام آمادگی کردن که در این پروژه سامان دهی زنان بی سامان مشارکت کنن. پس لطفا هیجان زده نشو و خونسردی خودتو حفظ کن. والسلام.

    بی شعور نفهم الهی بمیری با این طرز تفکرت
    پاسخ:
    انرژی مثبت فراوانی در کامنت سراسر فهم و شعور شما وجود دارد آنچنانکه این کامنت را تایید کردم ، حدیث جان با مهربانی ات مرا مشعوف ساختی آنچنان که واله و شیدای مردن شدم سپاس از ادبیات اصیل و ایرانی شما . 
    لطف ا بفرمایید کجای طرز تفکرم شما را اینچنین با ادب و تربیت جلوه داده است ؟! 
    جالب است. خیلی از اشخاص پیشنهاد تعدد زوجات را با اتکاء به احکام دینی بعنوان راه حل پیشنهاد می کنند. که باین ترتیب تعداد دختران مجرد کاهش پیدا کند (آماری) و طبیعتا دختران مجرد که با این وضعیت به سن بالاتری می رسند دچار افسردگی و بیماری های احتمالی روحی و روانی ناشی از آن نشوند خصوصا که بسیاری از این دختران هم تک فرزند خانوانده اند. از سوی دیگر تعدد زوجات می تواند باعث از هم پاشیدگی و یا حداقل تشنج در خانواده های تشکیل شده شود، حتی اگر عملا انجام نشود. خب ایجاد افسردگی و دچار کردن همسران به بیماری های ناشی از فشارهای تعدد زوجات هم کار پسندیده ای نیست. بعبارت دیگر این وضعیت هیچ راه حلی ندارد مگر اینکه حکومت حداقل برای دختران و زنانی که علاقه دارند به خارج از ایران بروند (که فکر میکنم کم هم نیستند) تسهیلات و امکاناتی را برقرار کند وگرنه این ظلم است به آنان که به اجبار در کشور نگهشون دارند (مثل قوانینی که میخواستند تصویب کنند که خروج این بانوان حتما به تایید ولی و همسر و آقا بالاسر انجام شود. بعبارت دیگر تاکید میکنند که بانوان دارای شعور و فهم و کمال نیستند!!!!)  
  • مهدی ریوندی
  • سلام خانم صامتی اولا بنده برای اون خانم نماینده که فرمودند دختران مجرد و یا زنان بیوه بجای ازدواج با مرد ایرانی متاهل بروند با مردان خارجی ازدواج کنند واقعا متاسفم. ثانیا دولتمردان و مدیران ارشد باید شرایط ازدواج دوم را برای افرادی که می خواهند ازدواج مجدد داشته باشند فراهم کنند. بعضا افرادی هستند که دوست دارند ولی از نظر اقتصادی در مضیغه هستند و یا افراد دیگری هستند که اگر همسرشان بفهمند شرایط نابسامانی برای زندگی اش بوجود می آیند که باید فرهنگ سازی لازم صورت پذیرد. در هر صورت این امر باید در راستای نابودی فساد جنسی باشد و برای رضای اله
    پاسخ:
    سلام
    جناب ریوندی اگرازتعدادعالمان بی عمل مطلع بودیم تنها متاسف نبودیم. ناگزیردر چرخه ای ازندانم کاری ها محاط شده ایم گویا قرار هم نیست طرحی نو در افتد.
    سپاس از همراهی و درج نظرمفید شما
    سلام خانم صامتی. من همسر اول یک روحانی دوست داشتنی هستم. حرفهایی که خانم دکتر به صورت تئوری قبول نداره من عملی اش کردم. البته به لطف خدا. به وبلاگم سربزنین و اگه دوست داشتنی لینکم کنین.
  • سجاد غلامی
  • برای رسیدن به پاسخ دقیق ، ابتدا حوزه ی بحث رو مشخص می کنیم . 
    سوال شما در محدوده و ارتباط با دختران دوشیزه و باکره و ازدواج آنها بدون  اذن ولی  یا سرپرست  آنان است . 
    حالا اگر مراد ازدواج ، ازدواج دائم باشد ، باید دانست که مطابق با قوانین مدنی ، ازدواج دائم نیاز به ثبت قانونی و محضری دارد ، به نحوی که بدون انجام این تشریفات رسمی ، ازدواج دائم ، وجاهت قانونی نخواهد داشت و محضری که مبادرت به ثبت  اینگونه از ازدواج دائم می کند ؛ به اذن ولی یا سرپرست دختر و در نبود آن ، به حکم دادگاه مبنی بر رشیده بودن آن دختر ، نیازمند است ؛ در غیر اینصورت  ، امکان ثبت ازدواج در دفاتر مربوطه ، میسور نمی باشد . 
    حالا ممکن است کسی بگوید "بنده می خواهم که شرعا حرام نباشد و کاری به مسائل قانونی آن هم ندارم" !   اولا که اظهار چنین سخنی ، آن هم در جوامع قانونمند و قانون محور امروزی 
    از کسی ( با توجه به تبعات قانونی و معضلات عدیده ای که برای فرد به همراه دارد )
    بسیار بعید و به دور از ذهن می نمایاند .
    اما از آنجا که ما بحث را فی الحال به صورت تئوری پیش برده  و در مباحث تئوری وقوع هر احتمالی را فرض می دانیم ، باید پاسخ داد که اگر فردی تنها دغدغه ی شرعی یا غیر شرعی بودن کاری که انجام می دهد را داراست و از جنبه ی قانون ، اهمیتی به موضوع نمی دهد ؛ 
    بباید بداند که مطابق با احکام ثانویه ی شرع ؛ هرگونه قانون شکنی ، خود شرعا حرام است
     . 
    اما اگر مراد از ازدواج ، ازدواج موقت باشد ؛ در اینجا برای علماء خود محل اختلاف نظر است . اما به نظر پاسخی که می توان برای آن در نظر گرفت این است که شرط رشیده بودن دختر ، از شروط لازم برای ازدواج است ولی اینکه مرجع احراز این شرط ، در این نوع از ازدواج ، کماکان باید دادگاه صالحه باشد یا خیر ؛ به تعریف ما از رشیده بودن برمی گردد . 
    رشید برای مرد و رشیده برای زن به معنی رسیدن به بلوغ فکری و قوه ی تشخیص و برخورداری از عقل سالم و آینده نگر برای افراد می باشد . 
    شما حتما تصدیق می فرمایید ، دختری که بنابر رای و نظر خود ، خود را رشیده می داند و تن به رابطه ای ( ازدواج موقت  ) تن می دهد ، که در قریب به اتفاق اینگونه از روابط ، عاقبتی جز پشیمانی برایش ندارد ؛ آیا می توان او را عاقله و رشیده به شمار آورد ؟! 
    پس معلوم می شود از همان ابتدای رابطه ، این دختر ، شرط رشیده بودن را احراز نگردانیده است . چرا که برای یک دختر ، عقل سلیم حکم می کند که در اندیشه ی ازدواج دائم و آن هم با نظارت و مشورت خانواده اش باشد تا ازدواج موقت . 
    برای همین بسیاری از علماء ، با وجود پدر و جد پدری ، رای به حرمت اینگونه روابط بدون رضایت  آنان ، داده اند ؛ حتی اگر  دختری به غایت رشیده هم باشد . 
  • شهردار باغ

  • خانم صامتی مرسی که کامنت سوال بنده رو نشون دادین.
    خیلی عذر میخام که زیاد نتونستم از کلمات مودبانه تر استفاده کنم.

    و مرسی دوم به خاطر حذف کلمات که قطعا شایسته وبلاگ

    حضرت عالی نبوده ولی دیگه از این بیشتر نمیتوانستم مودب تر باشم.


    +
    مرسی آقای غلامی که به سوال بنده جواب دادین/
    استاد اگه میدانستم که دانشی ندارین قطعا چنین سوالی رو هم مطرح نمیکردم./

    چشم اگه رتبه خوبی آوردم قطعا به مشاوران در انتخاب رشته نیاز خواهم داشت(البته که امیدوارم رتبه عالی به دست بیاورم)

    جواب شما کاملا قانع کننده است ولی یک چیز این دختر میتواند به تشخیص خودش خود را رشیده بداند؟

    +مزاح شما قابل تحمل بود وجای ناراحتی نداشت ولی این برایم سوال بود که آن دختر وبلاگ نویس روایتی که بیان مینمود و من دقیقا یادم نیس داشت جعل میکرد یا نه؟
  • سجاد غلامی
  •  سلام شهردار عزیز . 
    برای شما که از امید ها و رویش های این آب و خاک هستید ، آرزوی سلامتی ، موفقیت و سربلندی دارم . خوشحالم که از اضطراب چند ماهه ی کنکور بیرون آمده اید . این فرصت که دست داده است را قدر بدانید . اکنون وقت آن است که با آرامش خیال و آسودگی خاطر ، تنها به فکر انتخاب رشته ی تحصیلی خود باشید . امیداورم در این زمینه ، تا می توانبد از تجارب دیگران ، مشورت های مشاوران و علایق و استعداد خود بهره کافی برده و مرحله ی هدایت تحصیلی را نیز به خوبی و موفقیت طی نمایید . 

    اما در مورد آنچه که نوشته اید ؛ تا جایی که دانش بسیار ناقص من یاری می کند ، ما همچین چیزی نداریم . 
    یک دختر برای اینکه بتواند به عقد نکاح (انواع نکاح) درآید ، نیاز به اذن پدر یا جد پدری ( به عنوان سرپرست ) دارد مگر آنکه به حکم دادگاه "رشیده" باشد . 
    دقت کنید ، صحبت ما راجع به دختران است . 
    اما اینکه آیا این نوع از عقد ( یعنی عقد نکاح و انواع آن ) منجر به روابط زناشویی باشد یا خیر ، این به "شروط ضمن عقد" بین آن دو بر می گردد نه به اصل نکاح . چون عقد نکاح خود به منزله ی حق برخورداری از هرنوع تمتع از جمله عمل زناشویی بین آن دو است . 

    حالا یه شوخی بکنیم با شهردار عزیز ؛ 
    چی شده شیطون ! هنوز دانشگاه قبول نشده ، به فکر زدن به جاده خاکی افتادی ؟! ...
    شوخی کردم گلم ، ناراحت نشی از دستم . موفق باشید .

  • شهردار باغ
  • بخش‌هایی از این نظر که با * مشخص شده، توسط مدیر سایت حذف شده است
    سلام خدمت همه دوستان به ویژه آقای غلامی و خانم صامتی .

    دو روز بود که کنکور داشتم وکمتر میرسیدم مطالب را دقیق بخوانم.
    در آغاز از همه دوستان میخاهم که برای بنده دعایی در حد لالیگا بکنن تا تو بهترین رشته ققبول شوم.

    واما بعد

    آقای غلامی مرسی که انواع حیا را برای بنده وسایر دوستان شرح دادید.

    اگر به نظرتان سوال ناقص بود برایتان تصحیح میکنم.
    سوال:

    روزی مطلبی را در اینترنت داشتم میخاندم که یا این سوال مواجه شدم.

    در آن مطلب نوشته بود که دختران مجرد وباکره میتوانند بدون اجازه پدران (ولی) با پسران مجرد عقد شرعی بکنن واین عقد به شرطی قبول است که بکارت دختر حفظ شود.

    یعنی دختر وپسر بتوانند باهم دست بدهند.
    همدیگرو ببوسن.
    باهم باشن وبه بدن همدیگر دست بزنن.
    ولی نباید بکارت دختر از بین برود وبه اصطلاح از دوشیزگی خارج شود * ****** ***** *** ***** ****** ***** ******* *** **** *** ****.
    در کل نباید رابطه جنسی تناسلی داشته باشن.

    دیگه نمیدونم بیشتر از این چطوری توضیح میدن.

    ممنون میشم اگه نظرتون رو در این مورد بفرمایین.  
  • سجاد غلامی
  • اما گاهی حیاء ، به عنوان یک رذیلت اخلاقی شکلی ناپسند و مذموم به خود می گیرد که ریشه در جهل و نادانی انسان دارد .
     البته سرمنشاء این جهل ، گاهی فرهنگ عموم و باورهای غلط یک جامعه است که از این مورد می توان به تابوهای (خطوط قرمز) غلط جامعه اشاره کرد ؛ 
    و گاهی هم منشاء فردی در انسانها دارد که معمولا در این شکل ، به صورت یک رفتار غیرطبیعی و غیرارادی در رفتار فرد با محیط و جامعه بروز پیدا می کند ؛ مانند خجالتی بودن یک فرد در روابط اجتماعی و یا عدم توانایی در سخنرانی برای جمع و دیگر اشکال آن . 
    هرگاه در احادیث ، به حدیث "لا دین له ، لمن لا حیاء له" یعنی دین ندارد کسی که حیاء ندارد ، رسیدید ؛ منظور از این حیاء ، حباء پسندیده و ممدوح است . 
    و هرگاه به حدیث "لا حیاء فی الاسلام" برخورد نمودید ، منظور از این حدیث ، حیاء ناپیند و مذموم است . 
    اهمیت حباء مذموم و ناپسند و پرهیز از آن تا بدانجاست که در احادیث از این مورد از حیاء ، در کنار دو عامل دیگر یعنی "تنبلی" و "بی حوصلگی" ، سه عاملی معرفی شده اند که موجب محرومیت و درواقع مانع پیشرفت انسانها می شوند. 
    در علم آموزی هم به صورت اخص ، به این موضوع (پرهیز از حیاء مذموم) توجه ویژه شده است به نحوی که آن را یکی از موانع جدی برای کسب علم ( و انواع آن از کسب دانش گرفته تا فراگیری یک مهارت ) قلمداد کرده اند . 
    می دانید که علم آموزی دارای فرایندی است که بخشی از آن را ، بخش "پرسش و پاسخ" تشکیل می دهد . 

    حال جناب شهردار عزیز ! 
    اگر رعایت عفت کلام را مانع از تشریح بیشتر سوال خود می دانید ، خب رعایت این نوع از حیاء در سخن ، بسیار هم عالی است ؛ درغیر اینصورت یک بار دیگر سوال خود را با صراحت و شفافیت هرچه تمام تر بیان بفرمایید . (البته می شود صریح و بی پرده هم سخن گفت اما با رعایت عفت در کلام ) 

    نکته آخر اینکه برای جلوگیری از هرگونه قضاوت نادرست لازم است به عرض دوستان برسانم که در این گفت و گو ها و مطالبی که دوستان بیان می کنند و مباحثاتی که پیش می آید ، در واقع این کمترین و کم مایه ترین شماست  که از همه ی شما عزیزان تاکنون یادگرفته و بعد از این هم یاد خواهم گرفت . 
  • سجاد غلامی
  • شهردار محترم باغ شهر ، جناب آقای مهدویان ؛ سلام . 

    اگر کوتاهی از من سر زده به بزرگواری خودتان ببخشید . حقیقتا بنده همین امروز و آنهم بواسطه ی کامنت اخیرتان ، متوجه کامنت پیشین و سوال شما شدم . هرچند متاسفانه متوجه منظور دقیق شما از آن سوال نشدم !

    می دانید که کلید رسیدن به جواب ، در فهم درست سوال قرار دارد . از این رو گفته اند : "فهم السوال ، نصف الجواب" .

    قبل از آن اجازه بدهید یک توضیحی بدهم در مورد این جمله ای که فرمودید "خواستم بیشتر توضیح بدم ، اما به خاطر خط قرمزها نتونستم" 

    جناب شهردار عزیز ! 
    همانطور که می دانید در دین اسلام بنابر احادیث و روایات ما دو نوع "حیاء" داریم . "الحیاء ، حیاءان ، حیاء العقل و حیاء الحمق ، حیاء العقل من العلم و حیاء الحمق من الجهل" 
    حیاء ، دو تاست . حیاء انسان عاقل و خردمند که منشاء آن علم و آگاهی است و حیاء انسان غیرعاقل و غیرخردمند که منشاء آن عدم علم و عدم آگاهی است . 

    در قسم اول ، حیاء فعلی است ارادی که با منشاء علم ، از انسان خردمند در رابطه با پروردگارش سر می زند . یعنی انسان خردمند با علم به اینکه خود را در محضر خدا می بیند ، از قانون شکنی و عبور از محرمات و مرزها و حدود الهی ، از پروردگارش شرم می کند . 
    حیاء بدین شکل پسندیده و ممدوح بوده و از جمله فضائل مهم اخلاقی به شمار می آید تا بدانجا که در حدیث آمده : کسی که حیاء ندارد ، هیچ امید خیری به او نیست یا در حدیثی دیگر : اگر همه ی بدی ها در اتاقی قرار گرفته باشد ، کلید آن بی حیایی است . در احادیثی دیگر ، کلید آن دروغگویی آمده . البته دروغگویی خود از بی حیایی انسان سرچشمه می گیرد . 
    پس می توان گفت بزرگترین سرمایه ی تربیتی هر انسانی ، داشتن حیاء است که او را به عفت ، تقوا ، شرافت و طهارت رهنمون می سازد . 

    اما گاهی .. کامنت بعدی 

  • شهردار باغ
  • خانم صامتی من اصلا جوابتون رو متوجه نشدم.

    میشه بیشتر توضیح بدین.

    مرسی


    + آقای غلامی تو همه بحث ها خودشون رو درگیر میکنن حالا منم یه سوال کردم ولی هیچ جوابی دریافت نکردم.


    پاسخ:
    چه مطلبی رو متوجه نشدید؟!

    خانم صامتی با شما موافقم  برای زن دوم باید الگو سازی بشه .من حاضرم تجربه زندگی خودمو برای الگو سازی بگم ولی تا حالا ندیده بودم کسی دوست داشته باشه . اگر شما اجازه دادید براتون می نویسم که هر دو تا خانمای من خوبن و هیچ ایرادی هم ندارن تا حالا که زندگی خوبی داشتیم
    پاسخ:
    واقعا؟! 
    در کنار هم انشالله خوشبخت باشید جناب حاجی . اگر آنچه می نویسید هرزشی و به دور مطالب خاص باشد که بنده مجبور به حذف آن باشم ، مانعی ندارد .

    سلام.

    در جواب خانم یلدا گفته بودید که یکی از مواردی که مرد تمایل به زن دیگه ای پیدا میکنه ویژگی خاص بدنی زن است که برای مرد بعد از ازدواج مشخص تر می شود و اگر باب میلش نباشد موجب دلسردی می شود.

    عین همین مطلب رو خانم دکتر آژند توی یکی از برنامه های شبکه دو گفت که: آقایی بودند که در دوران عقد تقاضای طلاق دادند و وقتی علت رو سوال کردند گفته بود خانم من «سفید» نیست!و نمیخوامش.

      خانم دکتر هم اینطور تحلیل کردند که باید دختر رو تو جلسات خواستگاری مادر و خواهر پسر خوب ورانداز کنن که اینطور مشکلات پیش نیاد!!

    اگر صلاح میدونید ایندفه رو حذف نکنید که دوستان نظرشون رو بگن.

      

    پاسخ:
    سلام 
    بخشی که اشاره کردید در پاسخ بنده به آسمان عزیز آمده است . 
    سلام خانم صامتی در مورد خانم افشار اولا باید بگم ایشون با پسر دیگه جناب رامین که نمیدونم چهار سال از خودش کوچکتر هست یاهمسن هستند ازدواج کرده نه با اونی که ده سال از خودش کوچکتر  هست دوم اینکه من قصدم با بیان این مطلب بیشتر نون به نرخ روز خوری افراد هست از جمله خانم افشار که طرفدار اصلاحات چطور شده قبول کرده بشه عروس یکی از یاران نزدیک احمدی نژاد  ودر ضمن  من برعکس نظر شما معتقد به اشتباه هردوشون هستم درسته که خب مهناز افشار هم حق داره که نخواد با وجود یک زن دیگه ای با اون مرد زندگی کنه اما حرف من این هست که اصلا چرا این ازدواج را قبول کرده وچطور راضی به شکستن دل یک نفر دیگه شده خب اصلا میتونست به خاطر اون خان قبول نکند هر چند وقتی که اون آقا به خاطر یک نفر دیگه  زنش را طلاق داده از کجا معلوم  با اینم این کار را  نکنه در ضمن من با این که خودمم از جنس زن هستم اما به نظرم خیلی وقتها خود این زنهای دوم از جمله همین خانم افشار با آرایش وبدحجابی وخیلی چیزهای دیگه از جمله انتشار عکساشون در اینتر نت باعث انحراف یک مرد واز پاشیدگی زندگی خانوادگیشون میشن راستی خانم صامتی دیشب خوابتون را دیدم اما در خواب یکذره چهرتون فرق داشت .
    پاسخ:
    عین عزیز سلام
    لطفا بحث رو شخصی نکنیم به جز معدود بازیگران بنده لا اقل در سوپر استارها فرد برجسته ی فرهنگی نمی بینم البته ممکنه اطلاعاتم کم باشه ولی به هر حال خانم افشار و زندگی جدیدش رو به حال خودش بگذاریم بهتره .پ
    مشکل از ماست، ما نباید هنر پیشه را الگو قرار دهیم .
    در مورد خواب هم باید بگم به سلامتی و میمنت!
     

    این مبحث همچنان نیمه تمام باقی مانده. این رقم 10 میلیونی دختران و زنان مجرد و این موازنه نابرابر درمقابل جمعیت مردان همچنان بحث برانگیزاست. ما به اندازه کافی مرد مجرد در ایران نداریم. از طرفی هم امکان مهاجرت برای دختران و بانوان به خارج از ایران و پیدا نمودن همسر مسلمان خارجی وجود ندارد. با شرایط کنونی ، آمار افسردگی دختران و زنان ایران رو به فزون است. این آسیب های روحی ، خود پیش زمینه بسیاری ازآسیب های جسمانی خواهد بود. به همین دلیل عده ای برای درمان این آسیب ها و از بین بردن خلا عاطفی ، در پی علاج آن می گردند که یکی از آن ، ازدواج موقت و پنهانی بعضا با مردان متاهل است. لطفا نگویید که چنین چیزی صحت ندارد. حالا این مردان متاهل ممکن است همسر و پدر خوبی در یک خانواده باشند وازدواج موقت و پنهانی آنها الزاما دلیل بر بد بودن و یا هوس باز بودن آنها نیست وهمان بهتر که به حالت مسکوت باقی بماند تا وجهه و اعتبارآنان در میان خانواده خدشه دار نگردد. همین جا خدمت عزیزان اعلام کنم که اگر رسول خدا صلی الله علیه و آله اینک در قید حیات بودند ، حتما راهکاری برای این قشراز دختران و زنان دلسوخته جامعه ارائه می دادند.

  • شهردار باغ
  • سلام خدمت شما بانوی عزیز وتمام دوستان.
    به قول آسمان من هم نمیخاستم در مورد این مطلب اعصاب خرد کن بحث وگفتگو کنم به خصوص تو این یه هفته باقی مونده.
    ولی خیلی دلم میخاست یه نظر کوتاه بدم وسوالی از شما وبقیه دوستان بپرسم.

    در صحت تایید حرف خانم صامتی درباره زنان خارجی در باره شورشان در ازدواج با مردان ایرانی باید بگم که یک شاهد عینی در این مورد هستم.
    چند سالی میشه که پسر عمه بنده که در ژاپن هستند با یه دختر ژاپنی ازدواج کردند.
    این دختر چیزی از زنای ایرونی کم نداره وخیلی هم دوس داشتنیه وخیلی هم ایران رو دوست داره وبا یه مادری داره بهتر از دخترش وخیلی پر تلاش .
    وبه این شرط با پسر عمه ام ازدواج کرد که مانند زنان ایرانی باهاش رفتار بشه.

    اما ازدواج موقت وهم چنین ازدواج مجدد
    دوستان زیادی نظر دادن که هم توش تفریط بود وهم افراط.
    طبق عرف هیچ زنی ویا اکثر زنان دوس ندارند که شریکی برای امکانات زندگیشون داشته باشن.
    دوست ندارن ثروت عشق و.. زندگیشون رو با زن دیگری تقصیم کنن.وایم از خصوصیات فطریشون هستش.
    اما طبق شرع مبین مردان حتی بدون تایید زنان اول ودوم خود میتوانند تا 4 زن را اختیار کنن.

    ولی در این جا باید به این مطلب هم خیلی از دوستان اشاره کردن اشاره کرد که همه مردان نمیتونن شلوارشون رو دوتا کنن هم از لحاظ اقتصادی وهم از نظر عدالت واین جور بحث ها.
    بعضی ها حتی عرضه وکفایت یکی شو ندارن حالابیاد دوتا بشه.
    خیلی ها هم دم از ازدواج مجدد میزنن ولی حتی تو اون اولی موندن که چطوری باید باشه.

    در باره ازدواج این خانم افشار وجناب رامین هم باید گفت که واقعیتش کم هستش چون این خانم الان تو برزیل با فرهاد مجیدی و محمد رضا گلزار میگرده وخوشه !
    نمیدونم دولت اسلامی چطور هزینه مسافرت این افراد رو تامین میکنه و حاضر میلیونی خرج کنه تا فرهنگ ایرونی رو نشون بدن ولی همیشه شکست میخورن. وتیرشون به سنگ میخوره وهمه این بازیگرا برعکس عمل میکنن.
    باز جای شکرش هستش که خانم نرگس محمدی فاطمه گودرزی لیندا کیانی موهاشون رو بیرون نذاشته بودن ولباس هاشون هم قابل تحمل بود و یکم آرایش کرده بودن ولی این افشار رو نمیشه اصلا تحمل کرد.
    این آقای قاسم خانی هم که با شلوارک میگشتن.

    اما سوالم از دوستان به خصوص آقای غلامی وآقای حمیدی ومدیریت وبلاگ:

    برخی ها میگن دین به پسر و دختر مجدد اجازه داده که بدون اجازه پدر با هم عقد بشن واین به شرطی هستش که دختر باکره بمونه
    یعنی دختر پسر بتونن با هم دست بدن مصافحه کنن بوسه داشته باشن ولی نباید از سیستم جنسیشون به طور واقعی استفاده کنن؟

    لطفا پاسخ بدین.

    خواستم بیشتر سوالم رو توضیح بدم ولی به خاطر بعضی خط قرمز ها نتونستم.


    پاسخ:
    سلام به جناب مهدویان 
    برخی  از عنوان دختر رشیده استفاده کردند بدین معنی که در گذشته دختران در سنین زیر 18 سال ازدواج می کردند و به اجازه ی پدر در شناخت همسر آینده نیاز داشتند ولی در حال حاضر که دختران در سن بالا ازدواج می کنند با محیط اجتماعی آشنا هستند و در دانشگاه امکان شناخت مردان ایجاد شده بنابراین خود دختر می تواند  برای ازدواج تصمیم بگیرد .

     «اگر مى‏ترسید به هنگام ازدواج با دختران یتیم رعایت حق و عدالت را در باره حقوق زوجیت و اموال آنان ننمایید از ازدواج با آنها چشم بپوشید و به سراغ زنان دیگر بروید» (وَ إِنْ خِفْتُمْ أَلَّا تُقْسِطُوا فِی الْیَتامى‏ فَانْکِحُوا ما طابَ لَکُمْ مِنَ النِّساءِ).

    سپس مى‏فرماید: «از آنها دو نفر یا سه نفر یا چهار نفر به همسرى خود انتخاب کنید» (مَثْنى‏ وَ ثُلاثَ وَ رُباعَ).

    سپس بلافاصله مى‏گوید: این در صورت حفظ عدالت کامل است «اما اگر مى‏ترسید عدالت را (در مورد همسران متعدد) رعایت ننمایید تنها به یک همسر اکتفا کنید» تا از ظلم و ستم بر دیگران بر کنار باشید (فَإِنْ خِفْتُمْ أَلَّا تَعْدِلُوا فَواحِدَةً).                        برگزیده تفسیر نمونه، ج‏1، ص: 373

     «و یا (به جاى انتخاب همسر دوم) از کنیزى که مال شما است استفاده کنید» زیرا شرایط آنها سبکتر است، اگر چه آنها نیز باید از حقوق حقه خود برخوردار باشند (أَوْ ما مَلَکَتْ أَیْمانُکُمْ).

     «این کار (انتخاب یک همسر و یا انتخاب کنیز) از ظلم و ستم و انحراف از عدالت، بهتر جلوگیرى مى‏کند» (ذلِکَ أَدْنى‏ أَلَّا تَعُولُوا).

  • من و متعه‌ام
  • لغتنامه برای اثبات همین اختلافا چیز خوبیه
    ما در احادیث «المومن کیس فطن حذر» داریم و اصلا چیزی به اسم «کیض» (با ضاد که دوستمون نوشتن) نداریم!
    کیص (با صاد) هم معانی دیگه‌ای داره. این شما و این دهخدا!
    http://goo.gl/5KyFYz
    http://goo.gl/THFGTf
    http://goo.gl/Dd1H1y
    درکنارمباحث  دوست عزیزم آقای غلامی مطلبی روکه خوندم اضافه میکنم اونم  درباره تفاوت درمقدار واندازه غریزه جنسیه که لوزوم ازدواج مجدد در برخی مردان رو بیان میکنه:اندازه غریزه جنسی درمردان عددی بین 300تا1000 درنظر گرفت که اعداد ابتدا وانتهای این رِنج بترتیب برای معالجه کمترین وبیشترین اندازه غریزه نیازمند مراجعه درمانی میباشند وبطور نرمال این اندازه در مردان 500تا 700مشخص شده نکته جالب دراین بررسی مقدار غریزه زنان بود که دربهترین وبیشترین میزان عدد باور نکردنی40رو بهش اختصاص داده بودند واینه که دریک رابطه برای مرد غریزه جنسی مهمتر جلوه میکنه  ولی برای خانمها هیجان عشق  ورابطه عاطفی مهمتره  اگه خدا صفتی مثل حسد رو در ذات پاک بانوان قرار داده فقط برای حفظ زندگی وعشق خود است به همین دلیل خانمها در مقابل دستوراتی مثل ازدواج مجدد ویا صیقه عکس العمل و واکنش تندی ازخود نشون میدن چون نمیخوان عشق خودشونوبا دیگری تقسیم کنند بدلیل همون حفظ زندگی ولی باید آموزش ببینند که اولاّ کنترل داشته باشند که مرد درصدد تحریک وایجاد نیاز کاذب به ازدواج موقت نداشته باشه کنترل چشم در مردان بسیارمهمه دوم اینکه بانوان قبول کنند  که بعضی از مردان اندازه غریزیشون بدون تحریک  غریزه بالا تراز مقدار نرمال درمردان یعنی700قرار داره وهمونطور که خانم صامتی هم مثال داروخونه رو زدندوتوی یکی از کامنتها هم نوشته شده این فقط یه  نسخه ست برای مردانی که واقعاّ نیاز دارند نه نیاز کاذب بوجود آوردن  ، دین تأکید بر تک همسری داشته بدلیل عدم توانایی دربرقراری عدالت توسط مردان ولی درچارچوب شرع راهی هم برای مردان با مقدار نیروی جنسی بیشتر شده ضمن اینکه توصیه به تقوا (نه سرکوب امیال)برای همه ست . البته اینا نظر شخصیه نمیدونم تا چه اندازه درست وکاربردیه .
  • میلاد حمیدی
  • بخش‌هایی از این نظر که با * مشخص شده، توسط مدیر سایت حذف شده است
    خانم صامتی عزیز من در جواب زهرا خانم عرض می کنم لطفا اسم آن نماینده مجلس را که می برم اگر احساس میکنید مساله دارد اسمش را ستاره دار کنید.

    بر خلاف تفسیر سوره نسا توسط **** ******* که برقراری عدالت بین همسران توسط مرد را برابری در نظر گرفته منظور قرآن و دین به هیچ وجه برابری نیست. همانطور که بعضا تشابه و برابری کمی زن و مرد را با عدالت جنسیتی اشتباه می گیرند.
    برقراری عدالت یعنی قرار گرفتن هر چیز در جای خود و به میزان صحیح خود.
    عدالت این است که یک کارمند بهتر مزد بهتری از کارمند سطح پایین تر بگیرد.
    عدالت این است که فرد با تجربه تر و باهوش تر در جایگاه مدیریتی بالاتری قرار بگیرد.
    عدالت این است که دو فرزند در خانه هر کدام به اندازه اشتها غذا بخورند. نه اینکه چون یکی یک مقداری غذا میخورد دیگری هم باید همانطور بخورد. نتیجه می شود اینکه به یکی یا باید بیشتر از اشتهایش غذا بدهیم تا دل درد بگیرد و یا به دیگری کمتر غذا بدهیم تا گرسنه بماند.
    مردی هم که چند همسر دارد لزوما این عدالت به معنای مساوات نیست. چرا که بعضی جاها ممکن است مساوات اصلا اشتباه باشد.
    انسانها متفاوت فکر می کنند و خصوصیات متفاوت دارند. زنی از نظر جنسی گرم مزاج است و زنی دیگر سرد مزاج. یکی رابطه جنسی بیشتری میخواهد و یکی کمتر.
    نمی شود گفت با هر دو باید به یک اندازه رفتار کرد. ** ***** *** **** ** *** * ***** **** *** **** ** *** **** ** *** * ***** **** ******
    یکی از کفویت اجتماعی بالاتری نسبت به دیگری دارد. یکی از خندیدن خوضش می آید و یکی شخصیت جدی دارد.
    برقراری عدالت یعنی برای هر کدام بر اساس نیازهای خودشان عمل شود.
    من اگر در خانواده اشتهایم از خواهرم کمتر است نباید از اینکه مادرم به خواهرم غذای بیشتری می دهد ناراحت شوم.
    امروزه قانون ورود کرده و در قضایایی مانند ارث و نفقه و غیره خودش مساوات یا شرایط لازم را پیش بینی کرده. در گذشته این کنترل ها کمتر بود.
    مثلا مردی فوت میشد و تمام ارث را به یک زن میداد و دیگری را محروم میکرد.
    این دیگر امروز امکان پذیر نیست.
    اینکه مردی زن دومی بگیرد و به کل به همسر اولش توجه نکند و او را فراموش کند. از این منظر اگر نگاه شود حرف زهرا خانم درست است.
    عدالت حکم میکند به همسر اولش هم توجه کند. شاید لازم باشد در برخی زمینه ها اتفاقا به همسر اولش بیشتر توجه کند تا همسر اول دچار احساس کمبود نشود.
    اما عدالت به معنی رفتار برابر با هر دو نیست. بلکه به فراخور شخصیت و نیاز هر زن باید با آنها رفتار کند.

    با سلام

    این را در نظر بگیرید که زنی 40 سال با مردش زندگی کرد

    ÷س ما 20 سال اخر عمرش را نادیده می گیریم که باید در ارامش باشد و می گوییم این که 40 سال نیازش به مرد تامین شده و مردش هم که دست خیر دارد . بیاییم بگذاریم نیاز جنسی بیوهی 28 ساله هم تامیین شود

     تا این جا درست

    اما من چند سوا دارم

    ایا یک مرد می تواند نگاه عاشقانه خود را همان طور که به بیوه 30 ساله می دهد به زن 60 سالهی خود هم بدهد ؟

    ایا یک مرد میتواند اغوش گرم خود را همان طور که برای دختر 30 ساله باز میکند ، کسی که کارش به خود رسیدن برای چند ساعت امدن مرد است ، برای زنی که مادر چند فرزند و مدیر خانه است و بوی غذا می دهد ، باز کند

    ایا همان گونه که گونه ی یک بیوه 28 ساله را می بوسد ، گونه همسر 60 ساله ی خود را خواهد بوسید

    هملان گونه موهای او را نوازش می کند که موهای سفید همسر خود را

    اگر از نابودی روان زن صرف نظر کنیم ، ایا مرد می تواند عدالت را برقرار کند

    مولای من علی ع و رسول من ، چون همسران خود را دوست داشتند تا زمان حیات انها با کس دیگری ازدواج نکردن چرا که حضرت خدیجه و حضرت زهرا را دوست داشتند . تازه بعد از ان هم جبر سیاسی بود

    حالا مردان ما روحشان از بزرگان ما بزرگ تر است

    ایا می توانند عدالت عاطفی را داشته باشند

    خانم صامتی عزیز ترویج برخواستن به جنگ با خدا و رسول نکنی ، که خدا از حال ما اگاه تر است

    پاسخ:
    ترویج جنگ با خدا ؟! منظورتون از این جمله مفهوم نیست .
    خداوند پاسخ شما را داده یقینا در حالت طبیعی مادر هم بین فرزندانش فرق می گذارد اگرچه به ظاهر مشخص نباشد ولی در باطن حتی پدرو مادرها نیز ممکن است یکی از فرزندانشان را بیشتر دوست بدارند چه برسد به یک شوهر در رابطه با دو زن !
    "خداوند نیز فرمود عدالت را برقرار کنید اگرچه نمی توانید "

    سلام عرض می کنم خدمت دوستان و همراهان خوب و همیشگی وهمینطور خانم صامتی عزیز

    من به خاطر پاره ای مسائل شخصی ، مدتی بود که نتوانستم دوستان صمیمی پارادوکس رو همراهی کنم ؛ ولی مطالب این پست رو که دیدم ، لازم دیدم اظهارات خودم رو بیان کنم.

    همانطور  که خانم صامتی هم در جریان هستند، من در پست های پیشین ، بارها و بارها موافقت خود را درباره ازدواج مجدد مردان اعلام نمودم. اما دوستان لازم نیست نگرانی به دل خود راه دهید. چون این موضوع شامل حال همه ی مردان نمی شود. پس لطفا آرامش خودتان را حفظ کنید. ازدواج مجدد مردان در شرایط فعلی امکان پذیر نیست تا زمانی که رای اکثریت چنین لایحه ای در مجلس به تصویب برسد. از طرفی هم 10 میلیون زن مجرد هم آمار کمی نیست. آرامش حق طبیعی همه زنان است و این آرامش تحقق پیدا نمی کند جز با برقرای روابط عاطفی با مرد محرم و احیانا تامین مالی از طرف مرد ، هرچند اندک باشد.

    من نظریات دوستان عزیز ، خانم آسمان و آقای میلاد حمیدی و... رو مطالعه کردم. نظر من نزدیک به نظریات آقای میلاد حمیدی است...

    وقتی که قانون در این راه کارشکنی می کند، خب طبیعی ست که مردم به شرع مقدس پناه بیاورند و راه صیغه (متعه) یا همان ازدواج موقت را انتخاب کنند. خواهش می کنم لطفا تقصیر را بر گردن دین اسلام نیندازید. چون که در آیین باستانی ما یعنی زرتشت هم ، چند همسری مردان رایج بود.

    یکی از مسائل بسیار مهمی هم که بین ما شیعیان علی علیه السلام و جماعت سنی مذهب ، مطرح است این است که اهل تسنن معتقدند که صیغه امری خلاف شرع و اسلام است و زنا محسوب می شود و آن را سنت رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم نمی دانند و همیشه بر شیعیان خرده می گیرند که شما چرا صیغه می کنید. همین جا برایتان ذکر کنم که خود معاویه با زنی از طائف در طی چند سال صیغه نمود و هرسال به خاطر این امر برای آن زن هدیه می فرستاد. ما در این زمینه حتی آیه نیز داریم.

    آیه صیغه در قران کریم:

    فَمَا اسْتَمْتَعْتُم بِهِ مِنْهُنَّ فَآتُوهُنَّ أُجُورَ‌هُنَّ فَرِ‌یضَةً (نساء24 / ) و زنانی را که صیغه نموده اید واجب است که مهریه ی آنها را بپردازید.  پس ثابت شد که صیغه در قرآن کریم نیز موجود می باشد.

    جماعت سنی اعتقاد دارند این عمل زنا محسوب می شود ، اگر زنا است پس معاویه نیز زناکار بوده است ؟ اگر بگویید بوده است پس یک انسان زناکار نمی تواند جانشین رسول خدا باشد ولی اگر بگویید این عمل سنت رسول خداست و امر قرآن کریم است پس شما هم اهل بدعت هستید.

    اگر برای تمام این راهکارها کارشکنی کنیم ، پس لطفا بگویید راهکار واقعی چیست؟ با عرض پوزش از خانم صامتی و سایر دوستان ، آیا راهکار خود ارضایی است؟؟؟؟

    همین جا خدمت عزیزان ذکر کنم که خود ارضایی در دین اسلام بسیار مورد نکوهش قرار گرفته و از گناهان نابخشودنی است.

    پیامبر اکرم (ص) فرمود: کسی که با کف دست خود ازدواج کند ، از رحمت خدا به دور است.

    از امام صادق (ع) در باره خود ارضایی سؤال شد، در جواب فرمود: گناه بزرگی است که خداوند متعال در کتابش (قرآن) از آن نهی کرده است و کسی که چنین کاری را انجام دهد مثل این است که با خود ازدواج کرده باشد و اگر من بدانم که کسی این کار را انجام داده است با او غذا نمی خورم!

    زیان های جسمی خود ارضایی:

    گوشه گیری، یاس، بی تفاوتی نسبت به مسائل مهم حیاتی، غم و کدورت روانی، رکود فکری، اختلال و ضعف حافظه و کاهش اراده ، پیدایش سردرد و سر گیجه، سوت کشیدن گوش ، خستگی و فرسودگی دستگاه اعصاب ، زود رنجی و حساسیت در کوچکترین برخورد با دیگران ، ضعیف شدن بینایی و بی اشتهایی، ضعف استخوان و ناراحتی های مفصلی، و کم خونی.

    با توجه به همه ی این مسائل ، از دوستان تقاضا می کنم قدری هم به سلامت روانی جامعه بیندیشیم و همدلی را فراموش نکنیم.

    پاسخ:
    سلام یلدای عزیز
    خوشحالم که فرصت همراهی شما دوباره ایجاد شد .
    سپاسگزارم که به موضوع صحیحی اشاره داشتید .
    ابتدا بگویم که مساله ی ازدواج موقت برای مردان متاهل و مجرد را نمی شود با هم مورد بحث قرار دهیم .به هر تقدیرشرایط  مردی که متاهل است و مسولیت حفظ خانواده ای را بر عهده دارد با شرایط مردی که موفق به ازدواج نشده است متفاوت است . به همین جهت موضع گیری خانم آسمان دور از ذهن نیست و با توجه به چامعه ی امروز طبیعی می نماید .
    اما در خصوص مردان مجرد که تا بحال ازدواج نکرده اند و یا به هر دلیلی مجرد شده اند .
    زنانی که به هر دلیل پس از ازدواج مجدد شده اند اختیار دارند که خود همسر آینده ی خود را انتخاب کنند و حتی نوع رابطه که موقت باشد یا دائم ؟
    اما  در مورد خود ارضایی، می شود گفت خدای ناکرده اگر فردی به این بیماری مبتلا شود دردی است که جز ازدواج و تهذیب نفس  درمان دیگری ندارد .
    بسیار دردناک است که فردی در اثر نبود دسترسی به رابطه ی جنسی در چارچو ب ازدواج مجبور به خود ارضایی شود و بدن و روح خود را آزار دهد .
    متاسفانه بسیاری از زنان و مردان سرکوب کردن غریزه ی جنسی در رابطه ی مشروع را نوعی عفاف می دانند که این اشتباه محض است البته ممکن است برخی افراد مجرد هم چندان تحت فشار این غریزه نباشند.

    خداوند ازدواج موقت را قرار داد تا بدین وسیله جامعه را از روابط بدون چارچوب خارج سازد . از فرزندانی که پدرشان معین نیست . از ارتباط بدون چارچوب زنان در ازدواج با مردان .
    البته در همان ازدواج موقت هم نباید ارتباط با هر فردی را پذیرفت چرا که به هر حال زن یا مرد مجرد فرد دیگریذ را با اختیار خویش وارد حریم خصوصی زندگی اش می کند و اگر فرد مورد نظر را تنها به جهت رفع غریزه ی جنسی و یا رفع مشکل مالی وارد زندگی خویش سازد چه بسا گرفتار مشکلات فراوان و غیر قابل جبران  خواهد شد .
    از طرفی ازدواج موقت برای شناخت فردی که شرایط اولیه ی ازدواج دایم را داراست و هر دو طرف قصد دارند یکدیگر را بهتر بشناسند یک فرصت است و نکته ی جالب اینجاست که این مساله در رابطه با شناخت  زنانی که مطلقه یا بیوه هستند در مقایسه با دختران یک شانس است . بدین معنا که ممکن است برخی از مردان بعد از ازدواج دایم از روابط سرد زناشویی گلایه کنند و اینکه همسر ایشان از این رابطه کراهت دارد و راه حل های مختلف نیز کمکی به حل مساله نکرده  و برخی از زنان هم از سرد مزاجی شوهر خود گلایه دارند البته فاکتورهای فراوانی برای داشتن یک ارتباط زناشویی مناسب وجود دارد ولی یکی از آنها حالت روانی زن و مرد است .
     به عنوان مثال مردی از ویژگی بدنی خاصی برای همسر آینده اش متصور است که بعد از عقد دایم متوجه می شود که زنش چنین ویژگی را ندارد بنابراین به جهت مغایرت واقعیت و دلخواه خود دچار سرد مزاجی نسبت به همسر خویش می شود و به چهت دایمی بودن ازدواج نمی تواند از چارجوب آن خارج شود این مرد و زن ممکن است به جهت باورهای غلط فرهنگی یک عمر با حالتی خشم و ناراحتی در کنار هم ریست کنند در حالی که اگر از ابتدا به یک سکسولوژیست و یا روان درمان مراجعه می کردند مشکل حل می شد و در صورت نبود هیچ راه حلی شاید زن می پذیرفت که شوهرش مجدد ازدواج کند .
    زنان باید بدانند :
    زنان به جهت ساختار آفرینشی در نبود یک رابطه ی کامل جنسی مشکلات بسیار کمتری نسبت به مردان خواهند داشت بنابر این در این موضوع اساسا نمی شود مرد و زن را با یکدیگر مقایسه کرد چرا که اساس آفرینش مرد با زن متفاوت است یک رابطه ی کامل جنسی برای مردان در اولویت است آنچنان که هیچ زنی در مقام مقایسه توان درک چنین موضوعی را در مردان ندارد ، باید مرد بود تا فهمید البته زنان پس از ازدواج فهم بیشتری از ین موضوع در رابطه با مردان خواهند داشت .

     حال با همه ی آنچه گفته شد مشخص می شود که چرا ازدواج موقت با زنی که بسیاری از فاکتورهای ازدواج دایم را داراست برای یک مرد به نسبت ازدواج با یک دختر شانس تلقی می شود .
    این موضوع ادامه دارد ...

    سلام خانم صامتی حالا که بحث داغ ازدواج دوم هستبدنیست خبر ازدواج مهناز افشار باپسر محمد علی رامین معاون مطبوعاتی احمدی نژاد رادر اینجابدم که البته نمیدونم که جای تبریک دادرد یا تاسف وتسلیت چون شرط مهناز افشار برای این ازدواج طلاق همسر اول  شوهرش بوده  ومتاسفانه شوهرش به این شرط عمل کرده  وتعجب این هست که مهناز افشار اصلاح طلب وازمخالفان احمدی نژاد چی شده که عروس یار نزدیک احمدی نژاد شده واز همچین خانواده ای هم چنین عروسی گرفتن جای تعجب دارد از اینا که بگذریم میرسیم به اینکه مهناز افشار چه جوری دلش اومده آوار شه روی سر زندگی یکی دیگه واین آقا چطور دلش اومده زن اولش را به خاطر این طلاق بده؟لطفا رفام را سانسور نکنید شبتون بخیر.
    پاسخ:
     سلام
    خبر ازدواج مهناز افشار رو دیدم اگر مطلبی که نوشتید واقعیت داشته باشه که بنده در این مورد چیزی نمی دونم و حتی در مواردی اینچنینی اینجا بی تردید مرد مقصر است مهناز افشار یا هر زن دیگری ممکن است چنین خواسته ای داشته باشد ولی چرا مرد باید چنین رفتاری کند و همسر اول خود را طلاق دهد ؟!
    البته تا آنجا که منتشر شده جناب رامین همسر افشار متولد 1366 و ده سال هم از خانم افشار کوچکتر ، پرسش اینجاست که جناب رامین که متولد 1366 هست کی فرصت داشته همسر اولی هم در گذشته داشته باشد ؟!
    به هر حال بحث خانم افشار و آقای رامین نیست بلکه بحث مردان بدون برنامه ای هستند که هر کاری دلشان می خواهد انجام می دهند و بعد آن را بر گردن زنان می اندازند . در واقع مشکل بی عرضه گی هیچ مردی اینطوری حل نمیشه !
  • سجاد غلامی
  • بسیار عالی آقای حمیدی . ممنون و سپاسگذارم .
  • میلاد حمیدی
  • جناب غلامی همانطور که بنده در نظرات قبلی  ذکر کردم، ازدواج موقت و مجدد دارای اداب شرایطی است که هنانطور که خانم صامتی فرمودند اگر رعایت نشودچه بسا از انجام نشدنش عواقب بدتری داشته باشد. بنده دوست ندارم زندگی اینده ام تحت الشعاع یک ازدواج موقت قرار بگیرد و در اینده مجبور شوم دروغ بگویم و یا وقتی میدانم بخاطرجو بد وعملیات ضد فرهنگی که روی ازدواج مجدد توسط فمینیست های ملعون صورت گرفته که اشخاصی مثل خانم اسمان ایات خدا را ظلم میدانند کاری کنم که همسرم ناراحت شود. نتیجه این امر این میشود که در صورت فوت من برای همسرم مسکلات عدیده بوجود بیاید و یک دختری که موفق به ازدواج نشده است به جای ازدواج با یک مرد زندار و با اطلاع او یواشکی و از روی فشار و ناچاری با هزار حس ترس و گناه یواشکی با شوهر او رابطه داشته باشد. ویزژگی ایات خدا این است که هرکس با ان بجنگد رسوا میشود. والان جامعه ما به شدت رسوا شده و نظریه پردازان دیروز که همان افراد یاد شده در این پست هستند امروزه با لحنی جدی حتی زیر بار افتضاحی که بوجود اوردهاند نیستند!
    برای خانم یا آقای mmm
    از اونجایی که با نوشتن نمیشه همه ی حرف هارو زد و تصمیم گرفته بودم که در این بحث اعصاب خرد کن(با عرض پوزش فراوان خدمت خانم صامتی عزیزم) شرکت نکنم،ولی بهتر دیدم جواب شمارو بدم.
    بله عزیزم...بعد از صدسال اگر برای همسرم اتفاقی بیافته(زبونم لال)،به هیچ عنوان برای به دست آوردن آرامش و یا حتی رفع نیازها،حاضر نیستم یه همچین کاری بکنم و آرامش را از هم جنس خودم بگیرم.متاسفانه ما خانم ها خیلی به همجنس خودمون خیانت میکنیم.کافیه خودمون در شرایط مقابل قرار بدیم،اونوقت درک میکنیم که به هم زدن زندگی آدم ها،گناه بزرگیه که فکر نکنم بخشودنی باشه
    پاسخ:
    آسمان عزیز
    برای شما در کنار همسرت با تمام وجود  آرزوی خوشبختی دارم.
    عزیز دلم تجربه ی جالبی که بنا بود با شما در میان بگذارم
     نکته: یک خانم زیرک برخی مسایل را باید پیش بینی کند و برای آن چاره ای بیندیشد که روزگار او را غافلگیر نسازد ! بنابراین من و شما باید بپذیریم که در اجتماع مردان ایرانی که تعداد آنها بسیار فراوان است بحث ارتباط با زنان دیگر بسیار رایج و حتی مایه ی افتخار و مباهات است متاسفانه برخی مردان هوسباز به جهت رفتار های نادرست زنان معلوم الحال گرفتار شده و دین .و دنیا و زندگی خود را نیز از دست می دهند البته اگر همه ی این مردان و زنان گرفتار مجازات الهی می شدند شاید راه چاره ای بود ولی از آنجا که سنت خداوند بر مهلت دادن به بدکاران است تا بر گناهان خویش بیفزایند  ، این بیماری همانند ویروس هم جامعه ی زنان و هم جامعه ی مردان را گرفتار ساخته بنابراین بنده به عنوان یک زن ترجیح می دهم تحت نظارت خودم این ارتباط برای همسرم ایجاد شود تا اینکه خودش بخواهد گرفتار برخی موضوعات شود .
    بنابراین ابتدا باید وظایف همسری را به درستی انجام داد و اگر احساس شد که ممکن است شوهر و یا اطرافیان به موضوع ازدواج مجدد بیندیشند بهتر است نگران نباشی ازدواج مجدد از هر نوعی تبعات مالی و اخلاقی فراوان دارد وهنگامی که بدون ترس این مساله را با همسرت مطرح کنی با شما پیمان می بندم که به طور معمول مردان به همان یک زن بسنده می کنند و قدردان همسر فداکار خویش هستند و نمی پسندند که عشق حقیقی خود را به خاطر فرد تازه واردی آزار دهند .
    البته  زنان هم باید حقوق خویش را به خوبی بشناسند و هم از حقوق شوهران خویش آگاه باشند و آگاه باشند که اگر شوهرشان بر اساس چارچوب دین ازدواج مجدد کرد گناهی صورت نگرفته و راضی به رضای خداوند باشند و خدای نا کرده آبروریزی نکنند که حتی ممکن است بر سر لجبازی خانواده ی اول از هم بپاشد .  حقیقتا بحث ازدواج مجدد مردان متاهل باید موردی بررسی شودو نمی توان برای همه یک نسخه را تجویز کرد .
    عزیز دلم خداوند در چارچوب دین اسلام آنچنان زنان را گرامی داشته که هنگامی که آیات او را مرور می کنم و برخی احادیث را مطالعه می کنم یکپارچه شور و اشتیاق می شوم دلم میخواهد سر به سجده شکر بگذارم که مسلمان به دنیا آمده ام . نمی دانی در سفری که به چین داشتم چقدر اشک ریختم به خاطر  تعداد فراوان  دختران و زنانی که برای چند یوآن در روز از صبح تا شب به عنوان تابلوی تبلیغاتی از آنان استفاده می شد بسیاری از زنان فیلیپینی و کره ای، ژاپنی و... بسیار دوست دارند عروس ایرانیها شوند چرا که می دانند در اسلام به زنان مهریه و نفقه تعلق می گیرد و خرج خانه بر عهده ی زنان نیست و آنها می توانند تنها به تربیت فرزندان خویش بپردازند .
    خوشحالم که خداوند بر من منت گذاشت و مرا از جمله مسلمانان قرار داد خداوند آنقدرکرامت زنان را سفارش کرد که وقتی تاریخ اسلام را مطالعه می کنی انسان شرمش می آید که در مقابل این همه لطفی که پیامبر به زن داشته است ما هیچ کاری انجام نداده ایم !...
    آرزو ی  منبری به وسعت و گستردگی جهان دارم آن هنگام به زبان زنانه ی خود آن مقدار از موهبات چارچوب دین اسلام عزیز نسبت به زنان می گفتم که همه حسرت مسلمانیمان را می خوردند ...
    در مقابل همه ی این کرامات خداوند از ما خواست که در مقابل رضای او راضی باشیم و تسلیم. هنگامی که رابطه ی خداوند به انسان همچون رابطه ی پدر به فرزند است مگر می شود او از ما چیزی بخواهد جز آن که به مصلحت است /

    آسمان عزیز من و شما باید به وظایف خود عمل کنیم مابقی را خود خدا اصلاح می کند البته صبر می خواهد صبوری کردن...
    بسیار  خوبه که در بحث ها شرکت می کنی این از قدرت استدلال شماست .

  • سجاد غلامی
  • ضمن پوزش ، اصلاح می کنم : آیه شریفه این است "تقولون ما لا تفعلون" 
    بله خانم صامتی گویا حق با شماست ضمن اینکه "کیاست"  یا "کیاسة" ریشه ی عربی دارد و واژه ای پارسی نیست . متشکرم./
  • سجاد غلامی
  • جناب حمیدی سلام . همانطور که می دانید بنده نه تمایل و نه اعتقادی به خصوصی کردن یک بحث ندارم . ولی از باب "تقولون ؛ لما تفعلون" (می گویند ؛ آنچه را که خود عمل نمی کنند ) از شما سوالی داشتم . 
    در خلال یکی از همین بحث ها ، اگر اشتباه نکنم فرموده بودید که سی سالتان است . درجایی دیگر گفته بودید مجرد هستید و تاکید هم نموده بودید که تاکنون ، هرگز هم ته ازدواج دائم و نه ازدواج موقت نداشته اید و با ادبیات مخصوص به خودتان به صورت ضمنی ، داشتن اینگونه روابط را هم به شدت نکوهش کرده  تا  جایی که آن را مترادف با هرزگی و داشتن نوعی انحراف و فساد معرفی کرده بودید ! بالاخره ما شما را در اینجا از طرفدارن ازدواج موقت و ازدواج مجدد مردان می شناسیم . 
    می دانید که در اسلام از تجرد و سرکوب میل جنسی نکوهش و نهی شده است . چرا که میل جنسی به صورت کاملا طبیعی در همه ی افراد وجود دارد و درواقع نبود این میل در افراد است که نشانگر وجود خللی جسمی و روحی در انسانها معنی می شود و نه بودن آن . 
    سخن این است . اگر دستورات انسان ساز اسلام برای رشد و تعالی فرد و جامعه نازل شده است ، جایگاه این تعالیم آسمانی و کاربردی ، در زندگی شما در کجا بوده است ؟؟ 
    با تشکر .

  • من و متعه‌ام
  • صحبت بنده راجع به تراشیدن قیود خیالی برای ازدواج مجدد و موقت بود. قیود خیالی که به دین نسبت داده می‌شود و با آوردن مثال از ضرورت‌های نامطبوع سعی در انحراف اذهان از حقیقت حکم دین می‌شود.
    http://manmote.com/post/72656193
    خواندن این مطلب در خصوص کارکرد اجتماعی این مساله نیز توصیه میشود:
    http://manmote.com/post/79902578
  • سجاد غلامی
  • با توجه به سخنان دوستان و همچنین سخنان سرکار خانم صامتی می خواهم جمع بندی خودم رو تا بدین جا خدمت دوستان بزرگوار و علاقه مند به بحث ، ارائه دهم . 
    نخست آنکه در دین مبین اسلام و تعالیم مترقیانه ی انسان ساز و تمدن آفرین آن ، اصل بر تک همسر بودن مرد است ، شکی در آن نیست . یعنی همواره تک همسر بودن مرد در سایه ی ازدواج دائم ، برتری و رجحان داشته و دارد بر تعدد زوجات و چند همسر بودن آن ، خصوصا آن هم در سایه ی ازدواج موقت یا متعه . این یک اصل کلی است . 
    اما توجه به این اصل ، نباید منجر به نگاه غیض آلود و متنفرانه به ازدواج موقت یا حتی دائم  ولی متعدد برخی از مردان شود . 
    اینکه ازدواج موقت ، سنت پیامبر (ص) و امری مباح و بلکه مستحب است در جای آن ، بویژه در شرایطی که موجب رسیدگی به خانواده ای بی سرپرست هم باشد ، جای تردید نیست . 
    البته در مواردی هم هست که ازدواج موقت بر اساس روایات ، مورد نهی واقع شده و مکروه است : 
    از جمله این موارد یکی این است که فرد ، همسر دائم دارد و نباز جنسی او هم به صورت معتدل توسط همسرش برآورده می شود و همسر این فرد هم ، نیاز جنسی به وی دارد ؛ علیرغم این شرایط (یعنی بی نیازی) ، چنین فردی ازدواج موقت کند و موجب بدبین شدن همسرش نسبت به تعالیم دین شود . 
    پس از موارد مکروه بودن ازدواج موقت بر اساس روایات ، یکی "بی نیازی" مرد بود . مورد دیگر انجام ازدواج موقت بر اساس شهوترانی (یا نیاز افسار گریخته یا افراطی) است . 
    در روایات به صراحت از چنین افرادی و روش و منش آنها ، نکوهش شده است . "ذواق" با تشدید واو بر وزن فعال به معنی بسیار ذائقه کننده است و کنایه از افرادی است که در قالب ازدواج های موقت و متعدد ، صرفا به دنبال ذائقه کردن و چشیدن مزه های گوناگون از جنس مخالف می باشند !! این افراد به صراحت در روایات ، از رحمت خدا به دور معرفی شده اند . لازم به ذکر است که "تنوع طلبی جنسی" ، متاسفانه از شایع ترین انحرافات جنسی در مردانی است که از تربیت جنسی صحیح و سالمی برخوردار نبوده اند . 

    به هرحال "ازدواج موقت" ، یک "قانون الهی" است که گاهی به عنوان یک پیشگیری متمدنانه و گاهی به عنوان یک راه حل مترقیانه و درجای خود مورد استفاده قرار بگیرد آن هم به عنوان یک فرهنگ پذیرفته شده از طرف جامعه و نه یک "تابو" ! اما شما دوستان عزیز و بزرگوار بفرمایید که کدام قانون در طول تاربخ و در جوامع مختلف بوده است که مورد سوء استفاده قرار نگرفته باشد ؟! ..  آیا در صورت سوء استفاده از یک قانون ، باید قانون را تخطئه کرد یا باید از قانون شکنان گفت و آنان را توبیخ نمود ؟؟ 

    در پایان این جمع بندی ذکر دو روایت از رئیس مذهب امام صادق (ع) خالی از فایده نیست . 
    به نظر من بیان این دو روایت در کنار هم و جمع بین این دو ، بیانگر روح اعتدال در تعالیم آسمانی دین اسلام است . و این به معنی درپیش گرفتن سیاست "یکی به نعل و یکی به میخ" نیست ! بلکه همانطور که گفته شد ، بیانگر روح اعتدال و میانه روی در آ ئین اسلام است . 
    روابت اول : امام صادق (ع) به یکی از یاران خود که با وجود داشتن همسر دائم و بدون نیاز متعه نموده بودند ، توبیخ نموده و به ایشان فرمودند : تو را چه به متعه ؟؟ متعه برای کسی است که دسترسی به همسر دائم ندارد . 
    روایت دوم : امام صادق(ع) فرموده اند : حضرت علی (علیه السلام) بارها می فرمود : اگر جناب عمر (رضی الله) متعه را تحریم نمی کرد ، جز انسانهای شقی ، کسی مرتکب عمل شنیع زنا نمی شد ./
  • سجاد غلامی
  • "کیض" (به تشدید یاء ، به معنی زیرک ) و نه "کیس"!! 
    "المومن کیض" .
    کیض لغتی عربی است . شاید شما کلمه ی عربی "کیض" را با واژه ی پارسی "کیاست" ( که آن هم اسم مصدر است و نه اسم فاعل ) و به معنی زیرکی و فراست است ، اشتباه گرفته اید . به هرحال ما نه در عربی و نه در زبان فارسی ، واژه ای به نام "کیس" نداریم .

    پاسخ:
    متشکرم که اصلاح می کنید ، گویا هر دو کلمه صحیح است بنده هم کیص و هم کیس را دیده ام 
  • من و متعه‌ام
  • خب ابتدا تصحیح کنم که «کیس» صحیح است نه «کیص»

    در بحث ازدواج موقت/مجدد، نه فقط مردم عادی بلکه اهل قلم ما هم به یه درد عجیبی مبتلا هستند و اون هم اینه که اول میان و صدتا مثال از چیزهای نامطبوع غیرضروری! میارن و بعد میگن ازدواج موقت/مجدد هم مثل اونه!!!

    شاید علت این اشتباه رایج، همون حدیث معروف از علی بن یقطین باشه که در حالت تقیه‌ای امام بهش میگه تو که زن داری ازدواج موقت چرا؟ چون طرف در دربار هارون الرشید کار میکرده که ازدواج موقت باعث میشده شیعه بودنش آکار بشه و این حدیث رو مفصلا نقد تخصصی کردم در یکی از مطالبم.
    بعد از اون طرف احادیثی داریم که کمتر کسی بهش اعتناء میکنه چون باب دل خیلی‌ها نیست! حتی بعضی مترجمین نامرد(!) فارسی عمدا اشتباه ترجمه‌اش کردن مثل این حدیث که امام از طرف می‌پرسه ازدواج موقت کردی؟ طرف میگه نیاز نداره و امام میگه حتی اگر نیاز نداری باز هم برای احیای این سنت (که خود این احیا موجب جلوگیری از فساد میشه) این کار رو بکن...
    پاسخ:
    بله کیس به معنای زیرک است بنده اشتباه نوشته بودم ممنون که تصحیح کردید . 
    مثال زدن برای فهم بهتر است و هیچ ایرادی ندارد البته باید میان مثال و مفهوم اصلی ارتباط صحیحی وجود داشته باشد .
    راجع به ازدواج موقت و ازدواج مجدد باید الگوی صحیح بدهیم یعنی پذیرفتن اصل این موضوع دلیل نمی شود که جامعه را بدون توضیح شفاف رها کنیم  اگر مساله ی ازدواج موقت و ازدواج مجدد را درست توضیح ندهیم و از دریچه ی افراط و تفریط وارد شویم ،چنانکه عده ای صورت مساله را پاک کنند و عده ای هم بی دلیل بر این موضوع پافشاری کنند به بهانه ی اینکه خوب چون حکم دینی است و اما و اگر ندارد به همین وضعیت نادرست روابط زن و مرد در ایران فعلی می رسیم بنابرای باید راه سومی را انتخاب کرد اصل موضوع را بپذیریم ولی به جامعه الگوی صحیح بدهیم . 
    مضاف بر اینکه بخش عمده ای از ساز و کارروابط درون جامعه بوسیله ی قوانین کنترل می شود .
    هنگامی که قوانین به جای دفاع از مردان در امر ازدواج مجدد مرد را تنبیه می کند نمی توان از مردان انتظار پیگیری داشت .
    یا اینکه در سازمانها و ارگان های دولتی زن مطلقه ای را که به عقد موقت همکارش در آمده را اخراج می کنند ! 
    هنگامی که بستر و فرهنگ جامعه زنی را که ازدواج موقت کرده و یا همسر دوم شده است را هرزه می دانند .
    هنگامی که فیلم ها و سریال ها به عمد همسر دوم را خبیث و ناشایست نمایش می دهند ، و یا ازدواج مجدد مردان را در قالب طنز و استهزاء تصویر می کنند .
     هنگامی که زن بیوه ای به مسول مردی مراجعه می کند و تنها به این دلیل که بیوه و مجرد است مدیر مرد به او کمک نمی کند که نکند دیگران بفهمند که یک زن بیوه به او مراجعه کرده است  ،
     هنگامی که در نتیجه ی  این رفتارهای پنهانی از زنان سوء استفاده می شود به نام دین او را متعه می کند ولی مهریه ی او را نمی دهد  و  به دلیل نبودن هیچ مدرکی زن نمی تواند مهریه اش را دریافت کند ، هنگامی که  زنی به نام دین از شوهرش در ازدواج موقت حق السکوت می گیرد که اگر فلان کار را انجام ندهی آبرویت را در حضور زن اولت می برم هزاران مصداق دیگر 
    چه می شود ؟
    حاصلش می شود رفتارهای زیر زمینی حاصلش می شود پنهان کاری . 
    بنابراین ما نمی توانیم تنها به صرف پذیرفتن و وجود یک حکم الهی به این امر مبادرت ورزیم اذهان عمومی در همه ی سطوح باید آماده باشند .
    به این فکر کنیم که چطور است پدری دوست پسر دخترش را می پذیرد ولی ازدواج موقت اوو پسری  در  چارچوب محرمیت را نفرت انگیز می پندارد ؟! 
  • میلاد حمیدی
  • خانم صامتی اگر دوست داشتید می تونید در این سایت ثبت نام کنید البته به اسم یک آقا و با خانمهای اونها بعنوان یک مرد صحبت کنید. مخصوصا تونسی ها انگلیسی و فرانسشون خوبه. اما با عراق و عربستان مشکل زیاد هست. پاکستانی ها هم زبانشون بد نیست.


    http://www.muslima.com/
    پاسخ:
    سپاسگزارم 
  • میلاد حمیدی
  • خانم صامتی در سندیت حدیثی که فرمودید شک است. و ضمنا نمونه های زیادی داریم از هووهایی که با همدیگر چنین حسی ندارند.
    متاسفانه این دید امروزه جامعه ماست که در جامعه ما نگرش زنان توسط فمینیسم بدین شکل تغییر جهت داده!
    و الا که در کشورهای همسایه خودمان اصلا خود زنها برای شوهرشان به خواستگاری می روند و حتی تبلیغ چند همسری می کنند.

    مثلا لینک زیر را ببینید. که زنان عربستانی دارند برای چند همسری مردان تبلیغ می کنند و از مردان میخواهند بیشتر زن بگیرند چون شمار زیادی از دختران هستند که مجردند.

    http://www.momtaznews.com/wp-content/uploads/2013/11/65bed7f002d952806041755ded09ce64.jpg

    مثلا در سایت مسلما من با خانم های زیادی از تونس و عربستان و عراق و کشورهای همسایه که مسلمان هستند هم شیعه و هم سنی صحبت کردم و تبادل نظر کردم. هیچ حرفی با چند همسری ندارند.
    حتی مهریه بالا هم نمی خواهند و آرزویشان است با مردان ایرانی ازدواج کنند.
    اکثرشان تحصیل کرده هم هستند اما تمایلی به اشتغال ندارند. فقط تنها شرطشان این است که یک شرط ضمن عقد بگذارند که در صورتی که مرد خواست آنها را طلاق دهد فقط بچه ها را از آنها نگیرد.
    وقتی اینها را با ایرانی ها و این افاده ها مقایسه میکنم از ایرانی بودن خودم بیزار می شوم.
    خانم آسمان اگر شوهر خودت هم بمیره باز میگی زنهایی که شوهر دارن باید در آرامش تنهایی و اختصاصی خودشون زندگی کنند و گور بابای دیگران? در ضمن چند همسری اگر عدالت رعایت بشه که شرط اصلیش هست باعث ایجاد حسادت و نا آرامی نمیشه
    پاسخ:
    چقدر تلخ نوشتید خدا اون روز رو نیاره که زنی یا شوهری همسرش رو از دست بده و لی باید پذیرفت که پذیرفتن  زن دیگری در کنار شوهرت بسیار بسیار دردناک و تلخ است بویژه وقتی که زن دیگر ویژگی های برتری هم داشته باشد. بهتر است این تعبیر رو بکار ببرم که زن دیگر در کنار شوهر به معنی مرگ تدریجی است البته اگر این مساله شفاف نشده باشد . به همین جهت هم نقل به مضمون معصوم علیه السلام می فرمایند :زنیکه بپذیرد شوهرش همسر دیگری بگیرد حکم شهید در راه خداوند را دارد . و از این جهت دارای منزلت و  جایگاه شهید خواهد بود یعنی زنی که می پذیرد شوهرش زن دیگری بگیرد با مردی که برای رضای خدا جهاد کرده و شهید شده یکی است و این مقام بالایی است . اگر همین حدیث را الگو قرار دهیم  و بدانیم که المومن کیص ، چه چیزی بهتر که من شوهرم را ترغیب کنم زن دیگری بگیرد و بعد بروم بهشت در جایگاه یک شهید . 
    ولی چرا در جامعه ی اسلامی ایران  چنین شرایطی اتفاق نمی افتد ؟! 
    مگر همه ی ما رضایت خداوند را نمی خواهیم ؟ 
    مساله اینجاست در جامعه ی ما تنها از ازدواج مجدد و موقت حرف زده ایم و الگو نداده ایم ! 
    هر کسی هم از ظن خود یار این قضیه می شود . 
    وقتی هم که به مشکل خورد به دین ناسزا می گوید . 
    مساله ای که رنج آور است این که در ایران زنان به روابط نامشروع رضایت دارند ولی به ازدواج موقت اعتقادی ندارند ! 
    از ین بدتر هم می شود به دین ضربه زد ؟! 
    من به عنوان یک زن باید بپذیرم که مردان چه در ایران و چه در غرب  از نظر طبیعی به چند همسری گرایش دارند از طرفی مردان در کنترل نگاه ضعیف هستند به همین جهت هم بسبیاری مبتلا به چشم چرانیند  قصد ارزیابی ندارم باید حقیقتی را به خواهران و برادرانم عرض کنم  فارغ از اینکه فردی بپذیرد یا نه .
      بنابراین در کمال احترام  به جامعه ی مردان که البته از استثناءات فاکتور می گیرم مردان در موضوع نگاه به دودسته تقسیم می شوند 
     -مردانی که به زنان دیگر نگاه می کنند و ما به عنوان همسر متوجه می شویم 
    -مردانی که نگاه می کنند و ما به عنوان همسر متوجه نمی شویم . 
    به هر حال مردان به طور معمول البته بجز استثناءات به زنان دیگر نگاه می کنند ! 
    حال  با دانستن بخش مهمی از واقعیت  در مورد مردان  ، من به عنوان همسر می توانم به گونه ای عمل کنم که شوهرم به صورت پنهانی زنان دیگر را رصد کند ! 
     یا اینکه می توانم با راهکار مناسب حتی نگاه شوهرم را نیز کنترل کنم یعنی به او کمک کنم که گناه نکند به زن نامحرم نگاه نکند این از ظرافت های رفتاری یک زن منشا ء می گیرد که کم و بیش در همه ی زنان یافت می شود منتها در برخی بالفعل در برخی بالقوه است و این بر می گردد به تربیت مادر خانم که آیا این ظرافت ها را به او آموزش داده یا نه .
    خداوند متعال به مرد عادل اختیار ازدواج مجدد داد ولی به زنان توانایی های بسیاری داده است که به طور طبیعی می توانند شوهر خود را در چارچوب خانواده حفظ کنند .
     تا جاییکه زنی به شوهرش اصرار می کند که به جهت تدبیر مناسب ازدواج مجدد کند ولی شوهر آگاهانه از این کار امتناع می کند و حتی به زن خود می گوید :تو چطور ادعا می کنی که شوهرت را دوست داری و آنگاه میخواهی شوهرت برود و زن دیگری بگیرد ؟! 



  • من و متعه‌ام
  • سلام. خب مباحث رو خوندم و تا حد زیادی هم حق مطلب رو نویسنده یا کامنترها ادا کرده بودند. فقط یه عرض کوچکی در مورد اون فرمایش خانم صامتی داشتم که فرمودند:

    «حتی خداوند هم نمی‌پسندد  بنده‌ای چشم و گوش بسته هرچه به او بگویند بدون استدلال و استفاده از عقل و منطق بپذیرد»

    این حرف در حالت کلی صحیح است اما در پاسخ به آن موضوع که در خصوص احکام (فروع دین) است، جای چون و چرا و انکار عقلی نیست و پذیرش با استدلال عقلی مربوط به مسائل اصول دین است.
    و همانطور که دکتر زیبایی نژاد فرمودند: «در فرهنگ اسلامی گرچه مدارا با همسر و خشنود‌سازی وی موجب خشنودی خداوند است، اما در موضوع ازدواج مجدد به لحاظ آثار مهمی که در هدایت غریزه جنسی به مسیرهای مشخص و ضابطه‌مند، حراست از خانواده و حل معضلات اجتماعی دارد، صحت و یا حتی رجحان ازدواج مجدد به رضایت همسر اول موکول نشده است.»
    manmote.com/post/444775822
    پاسخ:
    سلام سپاس که همراهی فرمودید از قضا بسیاری از نکات در این زمینه از قلم افتاد و بنده فرصت نکردم بنویسم . از جمله اینکه بنده به مطلوب چارچوب دین اشاره کرده ام یعنی در اصل این موضوع که مردان به شرط رعایت عدالت و داشتن تدبیر اختیار دارند تا همسر دیگری انتخاب کنند هیچ تردیدی نیست . 
    این بدان معنی است که اگر زن مسلمانی متوجه شد شوهرش همسر دیگری اختیار کرده است نباید به چشم متهم به شوهرو یا زن دیگرنگاه کند و خدای ناکرده کار به آبروریزی بکشد چرا که اینگونه بی تردید خلاف رضایت خداوند عمل کرده است .
    حتی اگر زن اول نسبت به عدم رعایت عدالت و تدبیر شوهرش شکایتی دارد باید نسبت به شوهر خودش گلایه کند نه از زن دیگر ! البته نباید توقع داشت که زنان به راحتی با مساله ی همسر دوم کنار بیایند مثلا یک مرد مدبر هیچ گاه با توهین و اهانت به زن اولش نمی رود زن دوم بگیرد که به رضایت خداوند نزدیک شود ! 
    مردی که وظایفش را در قبال همسر اولش به درستی انجام نمی دهد  و یا توانش را ندارد چگونه می تواند همسر دیگری اختیار کند ؟! 
    معتقدم که واقعیت باید گفته شود ولی باید اصرار داشت که همه ی واقعیت گفته شود نه بخشی از آن که منافع عده ای در آن است . 
     بهتر است مثالی بزنم 
    اختیار ازدواج مجدد برای مرد مانند حکم تیر به سرباز است 
    هنگامی که به سربازی حکم تیر می دهند بدین معناست که در هنگام خطر مرگ برای دفاع از خود می تواند به طرف دیگران شلیک کند نه اینکه با ه هر درجه از عصبانیت و بر اساس دلخواه به طرف دیگران شلیک کند و به دیگران آسیب بزند اگر اینچنین شود سرباز در دادگاه نظامی به اعدام محکوم خواهد شد . 
    ازدواج مجدد برای مردان متاهل سبت سرطان و شیمی درمانی است ،اگرچه همه ی افراد می توانند به داروخانه مراجعه کنند و داروی ضد سرطان تهیه کنند ولی عقل سلیم می گوید اگرچه اختیار هست ولی اجباری نیست همه بروند و داروی ضد سرطان تهیه کنند ! 
    این که در جامعه ی امروز زنان در مقابل ازدواج مجدد  شوهران خود گارد اعتراض دارند به جهت آن است که بسیاری از مردان  متاهل  بدون اینکه  شرایط ازدواج مجدد را داشته باشند خود را واجد شرایط ازدواج می دانند ! 
    پدری که همه ی مسولیت های زندگی را بر دوش همسرش گذاشته آن هم به دلیل ذیغ وقت آن وقت چگونه است که می رود و با زن دیگری خارج از چارچوب خانواده وقت می گذراند ؟! 
    معتقدم جامعه ی مردان هم نیاز به مشاوره دارند ، باید دلسوزانه واقعیت ازدواج مجدد را برای مردان گفت . مردان باید بدانند که ازدواج مجدد راهکار آخر است  در ازدواج موقت هم باید اصول انتخاب صحیح رعایت شود . در غیر اینصورت آبروی مرد در خطر خواهد بود . 
    موضوع بسیار حساس است باید به تکرار گفت . همه ی ابعاد ازدواج مجدد را باید روشن کرد ، خداوند هم بسیار ظریف این موضوع اشاره فرموده است . 
     ابتدا همه ی وظایف مرد در چارچوب خانواده را مشخص می کند بعد با تاکید بر رعایت عدالت که کار هر انسانی نیست می فرماید ازدواج مجدد .
    در نهایت هم بحث ازدواج مجدد و ازدواج موقت زیر شاخه دارد .
     ازدواج مجدد برای مردان متاهل ، ازدواج موقت برای مردان متاهل ، ازدواج موقت برای مردان مجرد ، هریک از این ها به جای خود جای توضیح دارد ، راه دارد ، باید مشورت کرد توضیح داد و بعد اقدام کرد. در ازدواج اعم از موقت و دایم پای دو انسان در میان است . 
    قول می دهم اگر مردان از حقیقت وظایف خود در چارچوب ازدواج موقت مطلع باشند و زنان هم از حقوق خود آگاه باشند شرایط متعادل خواهد شد آن هنگام هر زنی تن به ازدواج موقت نمی دهد و هر مردی هم به دنبال ازدواج مجدد نخواهد رفت. 
    ازدواج به خودی خود هم شیرینی دارد هم تلخی . وقتی آگاهانه عمل کردی آرامش خواهی داشت .
    متاسفانه در جامعه ی ما به جهت باورهای غلط ازدواج مجدد یا موقت پنهانی و زیر زمینی انجام می شود که این خود یعنی آسیب های فراوان هم برای مردو هم برای زن . 
    اگه خدا دل زن رو جای یک مرد قرارداده  بخدا دل مرد هم جای یک زنه مطمعنم ازدواج مجدد مثل  یه نسخه ست برای حفظ کانون اصلی زندگی . فرمایش معصوم علیه السلامه میفرماید در امر ازدواج مجدد بگونه عمل میشه که بما بدبین میشوند.
    حداقل کار برای کم کردن این آمار مطلوب کردن شرایط زندگی که آمار طلاق افزایش پیدا نکنه وتسهیل  شرایط برای ازدواج پسران ومردان مجرده نه مردان متأهل وبهم زدن آرامش زندگیشون .یادمون باشه همون خدایی که برای ازدواج مجدد هم قانون گذاشته فرموده که نمی تونید مساوات رو برقرار کنید وتوصیه به تک همسری داشته
    سلام خانم صامتی عزیزم..
    در جواب دوستانی که میگن بحث شخصی نکنین و کلا به فکر مصلحت جامعه هستن!!!!!!!!!!!!!(جالبه اکثرا هم جنس مذکرن،چون یه جورایی مصلحت خودشون تو این موضوع می بینن)،باید عرض کنم،دقیقا حرفی که خود خانم صامتی فرمودند که وقتی شما با موضوعی موافقی،اول از همه باید خودت اون کارو انجام بدی.پس برای من مهم بود که بدونم خانم صامتی از حرف تا عملش یکی هست یا نه...
    و اما خانم صامتی عزیز،به چه قیمتی باید خانم های بیوه و یا ازدواج نکرده به آرامش برسن؟به قیمت از بین رفتن آرامش زنان دیگر؟!!
    من هیچوقت حاضر نیستم زندگیم با کسی تقسیم کنم.منم حق دارم آرامش کامل داشته باشم.
    و بعید میدونم خدا از ما یه همچین انتظاری داشته باشه!!!!!!
    باور کنین مطرح کردن این موضوع،بیشتر باعث رواج فساد میشه.همینجوری هم یه عده به اسم صیغه،هرکاری دلشون میخواد میکنن،خوب چه فرقی بین این افراد که خودشون مسلمان میدونن،با کسایی که در کشورهای غربی همین کارارو میکنن(فقط صیغه ندارن)،هست؟

    پاسخ:
    سلام آسمان عزیز 
    ممنون که پرسش های درست و بجایی رو مطرح می کنید . پرسش های بسیار دقیق  و صحیح به هر حال این  مهمان تازه وارد باید در عشق و محبت زن دیگری شریک باشد و حتما حق یک زن و یک انسان است که آگاهانه هم از حقوق خویش برای آرامش خود و زندگی اش استفاده کند و هم از حقوق دیگرانآگاه باشد . 
    حتی خداوند هم نمی پسندد  بنده ای چشم و گوش بسته هرچه به او بگویند بدون استدلال و استفاده از عقل و منطق بپذیرد ، به همین جهت هم در آیات بسیار فراوانی همواره انسان را به تفکر و توجه دقیق فرا خوانده است . 
    ادامه دارد ....
  • معرف حضور هستم
  • بخش‌هایی از این نظر که با * مشخص شده، توسط مدیر سایت حذف شده است
    حالا گیر دادی به خانم نماینده !دست از سر مجریها برداشتی ؟؟ ******** ***** *** ***** ***** * **** ******* ***

    با سلام

    از جناب آقای حمیدی خواهش می کنم جرات و جسارت خودشان را در همسر گزینی امتحان کنند. ببینیم چه کار می کنند. منتظریم تبریک بگیم همین!!!!!!

    وظیفه ی مردها به اندازه ی کافی سنگین هست چرا این بار اضافی رو رو دوش آقایون میزارید ؟ 
    سلام خانم صامتی عزیز ومهربان  نظر ها رو خوندم شجاعت شما زیاده ولی من نمی تونم با این مساله کنار بیام  برای مرد ای امروز داشتن یک زن هم مشکل ایجاد می کنه چون من تو پسرای امروز قدرت مدیریت نمی بینم رفتارشون شبیه بچه هاست  شما همیشه منطقی حرف می زنید ولی این بار نظر شما رو نمی پسندم  .
  • میلاد حمیدی
  • مزاح بنده را ببخشید:

    بنده هم جای همسر محترم خانم صامتی بودم جرات نداشتم ازدواج مجدد بکنم.

    حالا دلیل:

    طبق پاسخی که بنده از خانم صامتی دریافت کردم در صورت برانگیختن حسادت دو زن ممکن است کار به قتل مرد بینجامد!

    لذا از آنجایی که هر کسی جانش برایش عزیز است جرات چنین کاری را پیدا نخواهد کرد.

    بنده به 2 دلیل به همسر محترم خانم صامتی آفرین می گویم:

    1- به دلیل انتخاب شایسته
    2- شناخت صحیح از همسر خود که به طور صحیح احساس خطر کرده و خوش انصراف داده است از اینکه ازدواج مجدد کند.
    پاسخ:
    به هر تقدیر  "احتیاط  از شروط عقل است "
    دست و جیغ هورررا برای خانم صامتی  که عادلانه وبدون تعصب جواب داد
    دوستان پارادوکسی لطفاّ شخصی نپرسین راه حل بدین چرا ما بجای راه حل اول از خود مطرح کننده سوال شخصی میپرسیم باید فکر کنیم حتماّ قبول داشته که اصرار بر گفتگودر موضوع داره
  • سجاد غلامی
  • بحث داره داغ می شه ؟! .. به نظر من بحث داره منحرف می شه و نه داغ !
    پرسیدن این سوال ( اگه خود شما بودید .. ) به نظر من بحث رو از دو جهت منحرف می کنه : یک . بحث پیش اومده ، شخصی می شه و دو . بحث واقع شده ، جنبه ی احساسی به خودش می گیره و هر دوی این عوامل یعنی شخصی شدن و احساسی شدن فضای یک بحث ، مساوی است با به انحراف کشیده شدن یک بحث . البته برای بعضی از ادم ها هم ، داغ شدن یک بحث ! متاسفانه همیشه زندگی خصوصی و احساسات شخصی آدما ، از هر چیز دیگه ای برای ما جذابیت بیشتری داشته ! 
    شما ها به سلامتی تحصیل کرده هستید الحمدالله . زیبنده نیست فضای علمی یک بحث رو به سمت و سوی احساس و عواطف و عوامل خصوصی و شخصی سوق بدید . البته خانم صامتی مختارند به سوال پرسیده شده پاسخ بدهند یا ندهند ...
    دویتان عزیز ! از یاد نبرید که مصلحت اجتماع موضوعی است که همواره بر احساس و عواطف و منافع شخصی در بحث های مربوط به اجتماع ، اولویت و ارجحیت دارد . 
    خانم صامتی عزیزم سلام  چقدر دوستتون دارم که حرف حق رو با شجاعت میگین باورتون نمیشه همیشه حسرت طرز فکرتون و تواناییتون برای برخورد با حقیقت  و خوردم .
    من خیلی کم اطلاعم که بفهمم منظور شما از نوشتن این مطالب چیه ولی می دونم یعنی مطمعنم که حتما با همه ی وجودتون این موضوع رو درک کردید که به ازدواج مجدد مردها به عنوان راه حل نگاه می کنید ولی برای شما نگرانم همه قدرت درک شما رو ندارن نگرانم ی وقت شما رو در گیر حاشیه کنن. عذاب می کشم وقتی به اطرافم نگاه می کنم همه ی ما بجز بعضی دین رو تا جایی می پسندیم که طرفدار دلخواه ما باشه ، حتی دا باید همیشه بر وفق مراد ما عمل کنه وگرنه دوستشنداریم .
    ولی اعتراف کنم که فکر ازدواج دوباره شوهرم مثل تیر میره توقلبم من شوهرمو خیلی دوست دارم اونم همینطور حاضر نیستم این مهر و محبت و با کسی تقسیم کنم خیلی سخته امتحان خیلی بزرگیه .
    ای کاش منم به اندازه ی شما چارچوب شرع بفهمم خیلی مراقب خودتون باشین  براتون دعا می کنم هر روز چون می دونم خیر خواه بقیه هستین 
    پاسخ:
    سلام عزیزم 
    به من لطف داری ممنونم که برای من دعا می کنی که محتاجم به دعا 
  • چه فرقی میکنه؟
  • بحث داره داغ میشه!!!
    خانم صامتی جواب سوال کاربر آسمان رو ندادین؟
    منظور کاربر آسمان از واژه خواهر به معنی نسبی اون نیست اینجا منظور خواهر دینی یا در اصطلاح همشهری یا در کل یه شخص ایرانی هست حالا آشنا یا غریبه. (لطفآ بحث رو عوض نکنید!)

    خودتون حاضرین با یه زن دیگه تو یه خونه یا آپارتمان یا حتی تو یه شهر دور از هم زندگی کنید؟
    در یک برنامه ی زنده ی ظاهرا رادیویی با موضوع "آمار بالای زنان بیوه" و همچنین "آمار بالای دخترانی که به مرز تجرد قطعی نزدیک می شوند" ؛ چند کارشناس گردهم آمده اند که همانطور که خانم صامتی به عنوان مجری_کارشناس و سردبیر آن برنامه اشاره کردند ، در ادامه ی بحث ها متاسفانه فضای صمیمی یک مباحثه ی علمی ، کم کم رنگ و بوی مشاجره و جدل به خود گرفته است که گویا با همان وضعیت و نرسیدن به هیچ نتیجه ی روشن و مطلوبی هم پایان یافته است . 
    در خلال این بحث ، آن نماینده ی محترم خانم بعد از ارائه یک راهکار عجیب و مضحک که به نظر می رسیده است دیگر حرفی برای گفتن نداشته اند ، در اقدامی فرافکنانه ارائه راه حل نهایی را به عهده ی دیگران گذاشته اند !
    حالا که ما در اینجا بحث می کنیم ، خانم صامتی چه خوب بود که به تخصص این کارشناسان عزیز و بزرگوار هم اشاره ای می کردید . چرا که معمولا هر کارشناس ، مباحث را از زاویه ی دید و دریچه ی علم و تخصصی که کسب کرده است ، می بیند و دانستن این مطلب در اینجا ، کمک می کند به تفاهم هرچه بیشتر و نزدیک تر شدن دیدگاه های کاربران به همدیگر ، تا رسیدن به یک راه حل مطلوب و نهایی . 

    اما دوستان پارادوکسی عزیز ! وقتی ما از یک "راه حل" و راه های رسیدن به آن صحبت می کنیم ، قطعا این راه حل ، باید یک راه حل "عادلانه" باشد . تا مادامی که یک راه حل عادلانه نباشد ، همچنان محل مناقشه خواهد بود . راه حل عادلانه چون مبتنی بر فطرت ، اراده ، خواست و نیاز تک تک انسانهاست ، در بطن خود صلح ، آرامش ، تفاهم و زندگی مسالمت آمیز را هم به دنبال خواهد داشت . البته این سخن نه به این معنی است که عدالت با خود دشمن و دشمنی به همراه نداشته باشد . خیر . عدالت هم دشمنانی دارد . ولی این دشمنی و مخالفت ها ، از نوع مخالفت هایی سطحی و زودگذر است که یا بر اساس "سوء تفاهم" و یا بر اساس "فرهنگ و باور غلط" ناشی از سنت گذشتگان و یا متاثر از تبلیغات سوء رسانه های معاند است ، بوجود آمده است  ؛ اما به هر حال چون بر خلاف فطرت انسانهاست ، زودگذر است . 

    اما عدالت ؛ 
    اول اینکه ما در این بحث سه مولفه داریم که عبارتند از :  "زن" ، "مرد" و "خانواده" . 
    نگاه "عدالت محور" به این سه مولفه ، مستلزم شناخت دقیق و جامع هر یک از این موضوعات ، نقش و جایگاه آن ها ، نیاز ها و خواسته های آنها ، الزامات و اقتضائات هر یک ، وظایف ، تکالیف ؛ رسالت و .. می باشد . چرا که "عدالت " را بنا به تعریف درون دینی و حتی برون دینی ، به "شناخت هر چیز و قرار دادن آن در جایگاه خود" تعریف کرده اند . 
    بنده فعلا وارد مباحث متعدد و بین رشته ای مربوط به مرد به عنوان "زوج" و زن به عنوان "زوجه" نمی شوم ولی به در مورد "خانواده" ، به یک مطلب به صورت کلی و گذرا اشاره ای می کتم . 
    اول اینکه تمام تعالیم اجتماعی دین و شریعت و آموزه های مدنی آن ، بر حول و محور "خانواده "است . یعنی دین نگاهی "خانواده محور" در این مسائل دارد ؛ و هر گاه هم "خانواده" می گوییم ، لاجرم به لازمه آن که موضوع "ازدواج" هم باشد ، اشاره کرده ایم . 
    در رابطه با موضوع ازدواج هم ، اصلی که دین برای آن در نظر گرفته است ، تقدم داشتن "ازدواج دائم" بر "ازدواج موقت" است در کنار اساس دانستن "تک همسری مردان" در خانواده  . 
    این گفته و سخن ، به معنی مذموم بودن "تعدد زوجات" در مردانی که شرایط آن را دارند ، نیست . یا به معنی تقبیح شمردن "ازدواج موقت" در مردان و زنانی که شرایط ازدواج دائم را هم ندارند ، نیست . بلکه باید گفت  اساس دین بر تک همسری و اصل بر ازدواج دائم است . 

    خانم صامتی عزیزم،منظورم از خواهر مسلمان شما،خواهر معنوی بود.....
    حالا شما واقعا حاضرین؟!!
    پاسخ:
    سلام آسمان عزیز 
    سال هاست بنده همین مباحث را تکرار می کنم و بارها و بارها با همین پرسش شما مواجه شده ام .
    آسمان عزیز همانطور که بنده  نسبت به افرادی که برای دیگران نسخه تجویز می کنند و هنگامی که نوبت خودشان می شود طفره می روند ، احساس خوبی ندارم بنابراین سعی کردم که خودنم هم ادعا نکنم بلکه عمل کنم . 
     آسمان عزیز از قضا امشب برای شب نشینی مهمان داریم و فرصت بنده کم است ولی شما و دوستان پارادوکس بسیار برایم عزیز هستید . امشب این پاسخ کوتاه را بپذیر ونسبت به آن فکر کنیم حتما یک یادداشت طولانی در این خصوص می نویسم . 
    عزیز دلم
     در مقابل پروردگار یکتا سوگند یاد می کنم که بارها از همسرم خواسته ام در صورت تمایل و توانایی که در خویش می بیند می تواند همسر دیگری داشته باشد ، و تنها شرطی که داشتم و ایشان هم موافقت کردند این بود که در انتخاب همسر دوم بنده هم نظر بدهم  . 
    ولی از بد حادثه خود ایشان علاقه ای به این کار ندارند . 
    جالب اینجاست که ایشون سعی دارند بنده رو توجیه کنند که نیازی به ازدواج مجدد ندارند ! !! 
    ومن هم روزی از فکر کردن به این موضوع نگران می شدم و خیس عرق می شدم ولی وقتی با روایات و احادیث فراوان مواجه شدم که جمع بین آنها یک الگوی مدرن و قابل بر نامه ریزی را رو به افق دیدم باز کرد متوجه شدم از اساس دین اسلام برای زندگی اجتماعی و مصلحت جمعی تنظیم شده است البته   به جزییات هم فکر کردم به این که چطور میشه این تءوری به یک الگوی کاربردی تبدیل شود . صادقانه هر پرسشی داری بپرس ، صمیمانه پاسخ خواهم گفت . خواهش می کنم شخصی به این مساله نگاه نکنیم به مصلحت جمعی بیندیشیم به 10 میلیون زن مجرد با شرایط خاص که مثل من و شما حق زندگی وآرامش دارند . البته ابتدا باید حکومت اسلامی برخی سازو کارها را آماده کند که آمار زنان مطلقه و بیوه پایین بیاید بعد خود این زنان و دختران و در آخر من و شما به عنوان زن متاهل .
    نکته ی آخرو هم بگم که معتقد نیستم که همه ی آقایون شرایط ازدواج مجدد رو دارند و نیازی هم نیست همه ی خانم ها همسر دوم باشند ! 
    این راه حل دینی مثل شیمی درمانی برای رفع سرطان  فساد در جامعه ی اسلامی است که روش میخواهد برنامه ریزی دارد . مشاور و متخصص می خواهد . 
    عزیزم به نکته ی جالبی در خصوص مردان و همسر دوم رسیدم که بعد برای شما مینویسم که بدانیم نتیجه ی شفافیت با باید ها و نبایدهای شرع تا چه اندازه شیرین است ! 
  • میلاد حمیدی
  • خانم صامتی لطفا کلی گویی نکنید که هر مردی در دین حق ندارد ازدواج مجدد کند. مثل این است که بگوییم هر زنی حق ندارد مهریه بگیرد! پس چرا عندالمطالبه شده است؟
    ازدواج مجدد حق مرد است و قرآن مرد را در این امر اختیار داده و تشخیصش هم با خود مرد است و فقها همه می گویند جلوگیری از ازدواج مجدد مرد شرعی نیست.
    لطفا از تفاسیر فمینیستی آن عده ای که اینجا بحث بر سر بی برنامگی آنهاست استفاده نکنید.
    اگر میخواهید برنامه مالی را مطرح کنید اصلا صحیح نیست. بنا به دلایلی که در نظر زیر و همین نظر ذکر کردم.
    روایات زیادی هم داریم که این تعبیر فمینیستی را تایید نمیکند.
    چرا که اگر بحث مالی باشد کلا ازدواج کردن زیر سوال است و این یعنی مشکل روی مشکل
  • میلاد حمیدی
  • خانم صامتی من بحث رو اینجا ادامه میدم. به فمینیست ها کاری ندارم. به دوست و دشمن هم کاری ندارم.بهترین راهکار برای این مورد راهکار غیر انسانی است. یعنی راهکار خدایی.
    همانچیزی که خداوند در قرآن گفته است. یعنی ازدواج مجدد مردان و راه دیگری هم ندارد. یا باید تجرد انتخاب شود و یا ازدواج مجدد.
    برای این مورد ما هم مشکل فرهنگی داریم که در سالهای بعد از انقلاب فراگیر شده و عامل اصلی آن هم امثال اشخاصی است که در این مطلب نام برده شده اند.
    مشکل دیگر خود ذات بد زنها نسبت به همدیگر است که حسادت زنانه سبب می شود به همدیگر ضربه بزنند.
    اول باید مشکل فرهنگی حل شود و سپس مشکل قانونی حل شود و چیزهایی مثل اجازه از همسر اول و یا اجازه از دادگاه که غیر شرعی هم هست باید از قانون حذف شود که اغلب مراجع هم این کسب اجازه از غیر را قبول ندارند و مرد را در این امر مخیر می دانند.
    اول از همه هم باید با خودمان مبارزه کنیم. مثلا خود من دوست ندارم برای هیچ یک از عزیزانم هوو آورده شود. یا اگر ازدواج کنم و ببینم همسرم ناراحت می شود دلم نمی آید که چنین کاری بکنم.
    یادمه در تلوزیون چند سال پیش دوتا پیرزن هوو رو نشان میداد که شوهرشون فوت شده بود وسالها بود تقریبا از 40 سالگی به بعد دوتایی کنار هم زندگی می کردند و از میراث شوهرشون استفاده می کردند و دوتایی با هم خوش بودند.
    طوری که خودشان تعرف می کردند از اول با هم دوست بودند و صلح و صفا داشتند. این مربوط به فرهنگ قدیم است.متاسفانه به اسم تابو شکنی یک جریان ضد فرهنگ در کشور ما به راه افتاده و یکی پس از دیگری در حال نابود کردن فرهنگ ماست. بطوری که الان زن از دیدن هوو احساس می کند کم است یا قابل نیست و احساس میکند جایگاهی ندارد. احساس میکند نادیده گرفته شده!
    برای این کار باید 4 مرحله اساسی انجام شود:

    1- آماده سازی فرهنگی با بازگشت به فرهنگ اصیل:
     از طریق آموزش هم به زنان و هم به مردان که چه باید بکنند و روش های همزیستی چیست.

    2- توانمند سازی مردان به جای توانمند سازی زنان:

    ما در مواد قانونی مثل برنامه های توسعه و موادی مثل ماده 230 که فعالان حقوق زن بر آن تکیه زیادی دارند بحث توانمند کردن زنان را داریم.
    در این قوانین بر توانمند سازی زنان از طریق اشتغال و قدرت اجتماعی تاکید شده که خوب تجرد زاست. که نتیجه آن را در همین آمار زیاد داریم می بینیم!
    بهتر است مردان توانمند شوند تا مثل سابق بتوانند چند همسر را اداره کنند. و الا هی باید به افزایش این آمار نگاه کنیم و مدام بر گردیم سر موضع اول. ما باید از تشکیل زن و دختر مجرد یا مادر مجرد جلوگیری کنیم. نه اینکه هی مدام آنها را ایجاد کنیم و بعد بگوییم باید برای آنها فکری بکنیم.
    وقتی اکثر ادارات دولتی پر شده از زنان کارمند سی و چند ساله مجرد یا زنان مطلقه و این همه پسر بیکار داریم توقع دارید اوضا چگونه شود؟
    آیا با تقلید از فرهنگ غرب می شود به جامعه آرمانی اسلامی رسید؟

    3- پایین آوردن سن ازدواج. وقتی سن ازدواج پایین بیاید همسن گزینی به عنوان یک گزینه جدی و مهم قابل انجام است.
    اما انصافا نمی شود برای یک مرد سی و چند ساله توقع همسن گزینی داشت آن هم در ازدواج اولش!
    متاسفانه بخاطر توانمند سازی زنان و ضعیف سازی مردان سن ازدواج مردان بالارفته است. درست است که همه چیز خلاصه به مساله جنسی نمی شود اما یک پسری که برای بار اول ازدواج میکند نیازهایی دارد.
    سن باروی خانم ها محدود می شود. توان جسمی و جنسی تغییر میکند.
    خودتان می گویید مرد 50 ساله می خواهد دختر بگیرد.
    خانم صامتی غریزه انسان این است. در تمام دنیا همین بوده و هست. مرد سن زیستی جنسی بالایی دارد و برای زن محدودیت وجود دارد.
    نمی شود جلوی طبیعت را گرفت. وقتی مرد از پس کار بربیاید چرا خودش را محروم و محدود کند؟
    به نظر من اینهایی که به اسم ارتقای زنان و بهبود شرایط زنان و رفع مردسالاری صورت گرفته که چیزهایی از این قبیل را در جامعه قبیح کرده در حالی که اصلا هم قبیح نیست سبب بروز این مشکلات شده و دود آن به چشم همه رفته است.

    نخست هم باید با خودمان کنار بیاییم. نمی شود همینطور شعار بدهیم.
    من خودم واقعا برای خودم سخت است با اینکه یک مرد هستم با این موضوع برای عزیزان خودم کنار بیایم.
    دلیل عمده اش شاید مربوط باشد که بد جلوه دادن زیاد این موضوع و خود دشمنی زنان با همدیگر. چون احساس می کنم اگر مرد هم بتواند عدالت را رعایت کند، خود زنان گیس و گیس کشی و دشمنی میکنند و طمع می ورزند و زندگی را برای هم زهر مار میکنند.


    4- برداشتن موانع قانونی برای ازدواج مجدد و تعدد زوجات
    پاسخ:
    جناب حمیدی هنگامی که پیامبر اکرم صلوات الله علیه از صفت خوب زنان خساست و حسادت را نام می برند  بنابراین نباید گفت حسادت زنانه بد است یا منشاء از ذات بد زن دارد ! 
    از قضا حسادت زنان برای حفظ شوهر در کانون  خانواده نیاز است ، و سبب محبت بیشتر به شوهر خواهد بود ولی هر چیزی  به اندازه اش خوب است  هیچ گاه نباید شوهر حسادت همسرش را با محبت به زنان دیگر بر انگیزد که حتی ممکن است کار به قتل شوهر برسد ! 
    در پیشنهادی که شما و یا بسیاری در خصوص چارچوب دین می دهند باید به این نکته توجه کرد که اسلام در شاکله ی ازدواج از رابطه ی مرد با دو زن مشکلی ندارد  نه  این که مرد به بهانه ی  تعدد زوجات و برای ثواب کردن  هر نوع رابطه با زنان نا محرم را بر ای خود مباح بداند !!! 
    حتی در چارچوب دین هم هر مردی اجازه ندارد ادعای  تعدد زوجات کند ! 
    بی تردید شرع همه ی ظرافت ها را در خصوص ازدواج مجدد در نظر گرفته  و مردان و زنان را به رعایت این نکات ملزم دانسته است متاسفانه برخی تنهاظاهر این توصیه ها را می بینند  و نه تنها به همسر دوم خود خیانت می کنند بلکه همسر اول خود را هم از دست می دهند . 
    ضمن اینکه مرد باید قدرت تدبیر داشته باشد . 


    خانم صامتی عزیز سلام
    چند وقتی هست مطالب ونوشته های ارزشمند شما رو مطالعه میکنم  چقدر هوشمندانه به مشکلات اجتماعی میپردازید خوشحالم که مجری دانا وارزشمندی مثل شما در صداوسیما وجود داره  کاش مدیران قدر میدونستند واز توانمندی وتعهد دینی شما بیشتر استفاده میشد.
    توی یکی از پاسخ هاتون خوندم که قبلاّ ریاضی تدریس میکردید والان فن بیان ، موفق باشید چقدر خوبه دانش آموز معلم مهربانی مثل شما بودن مهربانی شما رو درمدیریت بر سایت هم میشه دید مطمعنم کاربران زیادی از مطالب خوبی که مینویسید وگفتگوها بشرط گفتگوی سالم مخاطبینتان استفاده میکنند من هم ترجیح میدم دوباره کاربر خاموش باشم وباز هم ازشما یاد بگیرم معلم مهربان . با یه دنیا آرزوی خوب برای شما 
    پاسخ:
    سلام 
    سپاس فراوان از همراهی شما . اگر در گفتگو ها شرکت کنید بسیار خوب است . برای شما بهترین ها را آرزو دارم . 
    جناب حمیدی
    نوشته من و حتماّ خانم حسنا هم همینطوره ربطی به تفکر خاصی نداره  من از استفاده از کلمات زشت وتوجیه آن ناراحت شدم یک جمله از نوشته شما رو مینویسم که به خودتون حق استفاده از هرزشتی رومیدید:همین قدر میدانم فمنیست ها هیچگونه احترامی ندارند وشایسته بدترین صفتها هستند .به تفکر غلط فمنیستی کاری ندارم توجیه برای استفاده از کلمات زشت مدنظر است. من که مدت کوتاهیست سایت خانم صامتی رو میخونم دیدم بارها ایشون به شما تذکر دادند که از کلمات سخیف استفاده نکنید نمونش توقسمت کودک کیست وکودکی چیست وجود داره شما باید یاد بگیری نحوه صحبت کردن وادبیات نوشتاری میتونه بیانگر نوع تربیت حاکم بر خانواده انسان باشه.
    من بنوبه خودم اگه بی احترامی به خانواده محترمتون کردم عذرخواهی میکنم مطمعنم خانم حسنا هم منظورشون استفاده نکردن از کلمات سخیف بوده.گاهی بحث رو خوب پیش میبرید ولی با استفاده از لغات زشت دیگران رو مقابل خودتون قرار میدین.


    بخش‌هایی از این نظر که با * مشخص شده، توسط مدیر سایت حذف شده است
    خانم صامتی سلام  دلم گرفته خیلی خیلی خیلی این چند روز خیلی گریه کردم رفتم جمکران و بین شلوغی و سرو صدا داد زدم فریاد زدم خانم صامتی خدا اصلا منو دوست نداره کاش من بمیرم فقط مرگمو میخام سرتون خیلی شلوغه این وسطه منمشدم بار رو دوشتون منو ببخشید حلالم کنید دعا کنید خدا زودتر مرگ منو برسونه ، شاید به حرفام بخندین شاید دلتونگبسوزه نمی دونم ولی ناراحتم که اصلا تو این دنیا هستم عدالت خدا کجاست  اون مهربونیش که میگن کجاست چرا هرکی پول داره عیبش کوره ، مگه من خاستم که تو این خانواده دنیا بیام ،بابام بمیره مادرم بیسواد  و ساده باشه مگه من خاستم که مستاجر باشیم بمنچه اصلا بمن چه  ی زندگی آروم حق من نیست من نباید بچه داشته باشم من نباید پول داشته باشم دیگه داره 30 سالم میشه از بچگی خودمو گول زدم که بزرگتر بشم بهتر میشه بدتر شد تو زندگی من هیچی سر جاش نبیست وقتی یکی رو می بینم که میگه خوشبختم ازش بدم میاد مگه من چه گناهی کردم که خدا باید اینجوری جوابمو بده خانم صامتی خدا جای حق نیست اگر بود این زندگی من نبود می دونید نتیجه ی دادگاه مهریه چی شد 
    قاضی **** رای و داده به نفع سعید ، هیچکی نیست بگه این **** تمام زندگی منو ازم گرفته ، ازش بچه کورتاژ کردم کی حق منو میگیره کی من دیگه امیدی به این زندگی ندارم همش فکر می کردم دادگاه حق مهریه رو میده و من بدهکاری خواهرمو میدم من مهریه نمیخاستم سعید آه در بساط نداشت ولی میخاستم بفهمه خدا جای حق نشسته و جوابشو میده ولی مل اینکه خدا با پولداراست ما بیچاره ها همیشه باید بیچاره باشیم خدا لعنت کنه این دولتو خدا لعنت کنه اونایی که حق ما رو خوردن اگر منم وکیل داشتم اینطوری نمی شد محبت چیه عشق ی مزخرفه که فقط تو قصه ها معنی داره حالم بهم میخوره که تو ایران به دنیا اومدم از همه مردا بدم میاد همشون ****** 
    پاسخ:
    سلام عزییییییییز دلم 
    چی شده ، چرا حالت اینطوری شده ؟ !! دختر خوبم  نازنینم چقدر عصبانی هستی ؟
     آخرین بار گفتی دادگاه اثبات زوجیت به نفع شما تموم شد ، پس چرا دادگاه مهریه علیه  شما  به نتیجه رسیده ؟   بعد از اثبات زوجیت که مهریه به شما تعلق داره البته بنده اطلاعات کمی از مباحث حقوقی دارم ..لطفا یکم به خودت مسلط باش ، آروم آروم بنویس  که مطلب شفاف بشه . حتما راهی هست . خیلی بهت سخت گذشته می فهمم ، خیلی سخته منم به جای شما بودم ناراحت می شدم . می دونم که حالت به هم ریخته  ولی قربونت برم یکم صبوری کن . خواهش می کنم کامل بنویس 
  • میلاد حمیدی
  • مرجان ! حسنا یا هر کسی که هستی اینو بدون فکر نکن با این توهین ها و این جوسازی ها و بدنام کردن من میتونی کاری از پیش ببری. من اصلا مهم نیست برام که خلق الله منحرف راجب من چی فکر کنن. اونایی که باید بفهمن میفهمن و حرکت من یک حرکت موفق و رو به جلوست و تا به الان که گفتمان من خوب ترویج پیدا کرده و این دقیقا چیزی است که شماها رو میسوزونه!
    شماها انقدر خبیث هستید و انقدر متکبرید که هر چیزی که خلاف اعتقادات شیطانیتون باشه توهین قلمدادمی کنید.
    اما واقعیت از هیچ کس پنهان نیست و بخصوص خدا و یادکنید از عذاب شب قبر و دور نیست اون روز ی که همتون رو سیاه بشید.
    همین طور که داره افکارتون رسوا میشه و دستها داره رو میشه!
    خوشحالم از این موضوع.
    الهی شکر
    باورم نمیشه یک مرد بتونه انقدر بی ادب باشه . آقای حمیدی  به نظرم مادر شما فراموش کردند احترام به خانم ها رو به شماآموزش دهند یا شاید هم پدر شما نسبت به مادرتون بی احترامی و بی ادبی رفتار کردن که متاسفانه شما هم  رویه اونها رو پیش گرفتین .
    ببخشید سلام خانم صامتی به نظر من اتفاقا موضوع خیلی خوبی رو مطرح کردید لطفا ادامه دهید .
    دوباره مینویسم_دختری که توی سن16سالگی ازدواج کرده الان باداشتن دوپسر دانشجو حالا که توی سن37 سالگی دوساله بصورت توافقی از شوهری که هیچ تمایلی به همسریش نداشت وبگفته شوهر برای سر براه شدن با اصرار خانواده به این ازدواج تن داده بود جدا شده  وشوهر بازن دیگه ای ازدواج کرده حالا برای برطرف کردن نیازهای عاطفی وغریزیش با داشتن دو پسر که با اون زندگی میکنند باید چکار کنه توی این سن تعدادی از دختران حتا ازدواج هم نکردن 
    به این جهت مطرح کردم که یه طرف بحث زنان مطلقه ند نمیتونه که با یه مرد در ارتباط باشه ظاهرا باید بپای بچه هاش بشینه ونیازهاشو سرکوب کنه اونم آسیبهای خودشو داره  ودرآینده  مشکلات خاصی برای فرزندانش خواهد داشت   عرف جامعه یه چیزه و شرع یه چیزدیگه  اینه که میگم بحث فی فایده ست اگه راه حل درستی هم توی گفتگوها بیان بشه نمیتونین که قانونش کنین
    من از شما یه سوال داریم،شما به خاطر همون خواهر مسلمانتون که 30 سال سن داره و نیاز مالی و عاطفی داره،حاضرین که ایشون همسر موقت شوهرتون بشه؟!!!!!!!!!
    اگر راه حلی پیدا نشه،باید به راه حل های غیر انسانی فکر کنیم.اینکه زندگی مشترک اینهمه آدم نشونه بگیرین،درسته؟
    خانم صامتی از شما توقع ندارم که این راه حل تایید کنید.

    پاسخ:
    عزیز دلم 
    آسمان عزیز در چارچوب اسلام همزمان دو خواهر نمی توانند با یک مرد ازدواج کنند ، ازدواج دو خواهر در یک زمان با یک مرد باطل است تنها یکی از آنها می تواند همسر مرد باشد مگر آنکه یکی از دو خواهر فوت کند و مرد برای ازدواج با خواهر دیگر اقدام کند . 
    برخی نسبت خواهر زن را به شوهر نسبت محارم می دانند . 
    گفتگو راجب این موضوع چه فایده ای داره جز بحث بی مورد و اهانت اینگونه مباحث خیلی وقته بین مردم در جامعه مطرح است ولی مثل دور باطله تصمیم گیران جامعه یاد گرفتن برای اینکه مسعله ای نباشه باید صورت مسعله رو پاک کرد متاسفم که میگم فقط خودتونو خسته میکنید
  • میلاد حمیدی
  • خانم صامتی لطفا نظر قبلی رو هم نمایش بدید. این انصاف نیست پیامتون رو یک طرفه میکنید!!!
    پاسخ:
    متاسفانه علیرغم تذکرات فراوان  باز هم پیام شما حاوی اهانت بود . لطفا پیام دیگری ارسال کنید که بر اساس منطق و به دور از توهین باشد گفتگو راجع به این موضوع نیاز جامعه است به شرط آنکه  بر اساس دلیل و برهان باشد در غیر اینصورت هدفگذاری غلط صورت خواهد گرفت ، دقیقا می شود همان  مشکلاتی که سبب شده 35 سال مسولین به نتیجه نرسند و شاهد اظهار نظر سطحی اینچنینی یک نماینده ی مجلس باشیم ! 
  • سعید حنایی
  • بخش‌هایی از این نظر که با * مشخص شده، توسط مدیر سایت حذف شده است
    شرمنده به نمایندگان زن که اولا از مسائلی که  مستقیم مسئولیت ش را دارند سر در نمی آورند و از چرک های دملی که آنها خودشان باعث آن بوده اند خبر ندارند.. بدتر آنکه وقتی به مسائل نگاه میکنند اینکه مرد حق ازدواج دوم را ندارد حق ندادن نفقه را ندارد حق زندگی خصوصی را ندارد حق .... را ندارد - چشمشان را کور کرده و دائما نظرات حب و بغض ها و اعتراضاتشان با چنین فیلترهایی تفکر میشود و درنهایت بیان میگردد. نتیجه اش هم این است که حرف روشن و مبرهن اسلام را زیر پا میگذارند و میخواهند مرد وارداتی بیاورند.
    آخه این چه عقلی هست که یه نماینده که باید الگوی مثلا دینی جامعه باشه اسلام رو اونطوری که دوست داره تعریف کنه  و اینقدر واضح حرف یه نماینده دینی رو له و رد کنه. چرا چون داره با همون فیلتر ها صحبت میکنه.!!!

    ثانیا وقتی دست پاچه میشوند راه کار هم میدهند .نمونه دیگر آن نماینده جامعه زنان در دولت که چندی پیش آن افتضاح را در مصاحبه خبری اش درست کرده بود. ******* .... نمیدونم چی چی.
    حرفم در یک کلام اینه که شما نماینده های زن مجلس اسلام رو اونطوری که دوست دارین دارین تعریف میکنین و به خورد جامعه مخصوصا جامعه زنان میدین.
    البته ذائقه جامعه فمینیسم کشور به مرور تغییر میکنه و رو به تباهی بیشتر میره. شما هم برای اینکه سر قدرت بمونید و زنان از دست شما گلایه نکنند در آن زمان هم باید همان اسلام آورده شده خودتان را دوباره هماهنگ با میل آنها بازهم تغییر دهید.
    اونچه میمونه اسلامی هست که اصلا اسلام نیست. پس چگونه شما برای ظهور حضرت حجت دعا میکنید؟ ؟

    سلام خانم صامتی عزیز
    من از شما یه سوال دارم.اینکه نوشتید " نماینده خانم برای موکلان خود هیچ فکری نکرده راه حل دین را رد می کند و راه حل تخیلی اراءه می کند ..." ، واقعا به نظرتون حرف اون آقا راه حل دینه؟!!!!!!!!!!!!!!!!
    خیلی تاسف بار و ناراحت کننده است که یه فردی که درس دینی خونده،اینجوری حرف بزنه!


    پاسخ:
    سلام آسمان عزیز 
    مطلبی که مورد پرسش شماست  ، مورد پرسش یک استاد دانشگاه  هم هست ، زمانی برای خود بنده نیز پرسش بود و آن را درک نمی کردم  تا هنگامی که به عنوان برنامه ساز و محقق در حوزه ی زنان به جامعه ی زنان و معضلات و آسیب های اجتماعی زندگی آنان نزدیک شدم  درک این مساله و فهم لایه های اساسی این مساله دقت می خواهد و توجه به ذات وسرشت انسان ، توجه می خواهد به شرایط اجتماعی ، نیاز است که بدون حب و بغض به این مساله بیندیشیم راهکار عملی بدهیم . 
    اگر تعداد زنان مجرد با شرایط خاص ، بیوه ، مطلقه ،تجرد قطعی  هزار نفر بود راه بود شاید چاره ای بود ولی وقتی تعداد این زنان بیش از 10 میلیون نفر است یعنی به جمعیت یک کشور در همسایگی ایران حال شما چه راه حلی دارید؟ 
    عزیزم شما به عنوان فردی که دغدغه ی همنوع خودت را داری  یک ساعت به این موضوع فکر کن و بعد چند راه حل اراءه کن . تصور کنیم خواهر 30 ساله ی ما بیوه شده یا طلاق گرفته باید مخارج زندگی اش را تامین کند نیاز به ازدواج و رابطه ی عاطفی دارد  ، اگر راه حل دین را کاربردی نمی دانیم در ازدواج موقت یا همسر دوم  مرد متاهل شدن ، شما چه راه حلی اراءه می کنی که کاربردی باشد ، قابل دسترس باشد به لحاظ زمانی در نزدیکترین زمان اتفاق بیفتد ؟ 


  • میلاد حمیدی
  • بخش‌هایی از این نظر که با * مشخص شده، توسط مدیر سایت حذف شده است
    مردی که طلاق می گیرد به طرفه العینی آنقدر باید قسط مهریه بدهد که دیگر نمی تواند برای ازدواج کمر راست کند!
    به طرفت العینی ازدواج میکند؟ نمونش همسایه خودما!
    پسر بیچاره کارش رسیده به ژورنال ها و مد و فشن تا قسط مهریه خانم رو در بیاره!
    خانمی که الان دیگه اوپن شده و پول مهریه ماشین آخرین سیستم زیرپاشه و با آرایشهای آنچنانی هر روز با یک پسر هست!
    بعد شما می گی زن مجرد فلان و بیسار!!!
    اینها چه طلاق بگیرن چه نگیرن اشتغال رو شاخشونه و ازدواج هم براشون مثل فال و تماشا می مانه! هر موقع دلشون رو زد طلاق و مهریه و صفا...
    گذشت دوره اون حرفهای شما خانم صامتی عزیز.
    بعد از مدتها مطالعه و کار کردن در همین اجتماع پی بردم که خانم ها بر خلاف مردها نیازی به رابطه کامل جنسی ندارن.
    معمولا با *** *** * *** **** * ** ****** ***** **** **** **** **** و خیلی از دخترها و زنهای مجرد به دلیل حضور گسترده اجتماعی و دوستی با جنس مخالف از این نیاز غنی می شوند.
    لذا دیگر نیازی به ازدواج یا احیانا ازدواج مجدد نمی بینند.
    خانم سراغ دارم دوبار طلاق گرفته! الان بار سوم که شده حاضر هم نیست با یک مرد مطلقه ازدواج کنه!
    گیر داده به بنده! به ولله راست میگم! قرآن منو بزنه اگر دروغ بگم!
    من بیچاره چه گناهی کردم؟
    تازه یک سال هم از من بزرگتره! میگه اولی معتاد بوده دومی شکاک بد دل بوده!
    سومی رو خدا به داد برسه چی میخواد از آب در بیاد.!
    این هم اندر حکایت دلیل بالارفتن آمار معتادان مرد!
    هر زنی که طلاق میگیره باید دلیلی برای این کارش بیاره دیگه!
    دم دست ترینش هم معتاد بودن و دست بزن داشتنه!!!!

    با سلام

    این هم مثل خیلی مسائل دیگه وقتی حکومتی میشه از بین میره از جمله امر به معروف و نهی از منکر ، ازدواج مجدد و .... 0 برخی مسائل را باید حکومت خط دهی کنه نه دخالت تام و کامل اینها نمونه دخالت بیش از حد در امور جامعه است نه راهکار اصولی میدهند و هم اینکه با دستکاری موضوع باعث بهم خوردن همان نیم بند وضع موجود می شوند نتیجه می شود که گروه هایی مثل داعش و غیره پیدا می شوند و افراط گری در ازدواج و امثال آن را پایه ریزی می کنند و جهاد نکاح را اعلام می کنند و برخی از مسلمانان اعم از زن و مرد این اصول را می پذیرند .....

    اسلام راهکار تمام مسائل را دارد اما وقتی ما مسلمانان و علمای دین ، نمایندگان ملت و کارشناسان اسلامی و ... نمی توانند موضوع را کارشناسی و همانند افراط گری در نیروی انتظامی در خصوص امر به معروف و نهی از منکر ، وضع قوانین رانندگی عهد دقیانوس و .... از عهده مسائل بدیهی و عقلایی برنمی آییم و دائم مسئله را توجیه می کنیم مسلم است این وضع بوجود می آید و مسلما خانم صامتی به مسائل مشابه زیادی در این خصوص تابحال رسیده اند که نمونه هایی را در گزارشات شما مشاهده می کنم

    بالاخره اینکه ما در جامعه ایران هنوز به بلوغ لازم در خصوص حل معضلات نرسیده ایم و این چند سال هم اگر راهکارهای امام راحل و رهبر انقلاب و اشارات ایشان در خصوص رفع و رجوع خرابکاری ها نبود وضع بسیار بدتر بود.

    راه حل : استفاده گسترده از نخبگان حوزوی و دانشگاهی ، بازبینی و موشکافی مسائل بدون حب و بغض ، بازبین مسائل در زمان های مشخص و با لزوم نتیجه گیری ، جلوگیری از پیچیده شدن قوانین ( که امکان سوء استفاده را بوجود می آورد ) ، استفاده از نظر مردم بدون ایجاد تبعات برای آنها و ....

    نکته : اگر مسائل در یک جایی به بن بست خورد و یا نقاط ضعفی دیده شد باید گروه کارشناسی دیگری باید آن را بررسی کند نه آنکه مثل راهنمایی رانندگی وقتی از ماموری شکایتی داشتیم باید به خودشان شکایت ببریم یعنی هم در جایگاه مامور راهنمایی هستند هم در جایگاه قاضی و هم دادرس .

    در این خصوص استفاده از نظر اسلام راهکار مناسبی است که علیرغم این که این روش تبعات خاص خودش را دارد موافقم . لیکن باید در نظر داشت این همان روش فاحشه خانه های دوران قبل از انقلاب است ولی به طور سازماندهی شده و قانون مند و با جلوگیری از هرج و مرج اجتماعی و آسیب به زنان ( خصوصا )

    البته بحث ازدواج موقت وقتی در مجلس مطرح شد بحث ثبت قانونی آن مصوب شد که این خودش مانع بزرگی در مقابل هدف اسلام از ازدواج موقت است زیرا اگر ازدواج موقت قرار باشد ثبت شود بهتر از ازدواج دائم صورت گیرد اگر مشکلات جنسی اینقدر فرصت را بوجود می آورند که منجر به صبر کردن افراد در برخی موارد ( اعم از زن و مرد ) به مدت یک هفته تا ثبت و انجام کارهای اداری و صرف وقت زیاد و ...... می شود معلوم است این آقایان یا خانم ها هنوز دچار این مشکل نشده اند یا دارند صورت مسئله را پاک می کنند یا .....

    امید است مسئله آسان سازی ازدواج بزودی ختم به خیر شود زیرا علاوه بر تهدید نسل موجب خراب شدن کیفیت نسل ، بهم خوردن حوصله و صبر افراد جدید ، فاصله در برقرار ارتباط فرزند و پدرمادر و سایر معضلات مربوطه می شود.

    باز هم دعا می کنم که خداوند خودش به فریاد ما برسد.

  • میلاد حمیدی
  • بخش‌هایی از این نظر که با * مشخص شده، توسط مدیر سایت حذف شده است
    کارگر ها بیشتر مرد هستند. همین زنها همشون کارمند هستند! اکثرشون هم مورد سو استفاده های مختلف قرار می گیرند. شما فکر نکنید که از خانم مهندس ها و خانم دکتر ها و خانم های مدیر سو استفاده نمیشه!همه چیز رو با اطراف خودتان نسنجید خانم صامتی عزیز. یکم ***** ** **** ****** ** ** ****** ** ****
  • میلاد حمیدی
  • خانم صامتی عزیز

    یادمه در تلوزیون وقتی کمیسیون بهداشت مجلس برای سیاست های جمعیتی با خانم لاله افتخاری در شبکه 6 سیما حضور پیدا کرده بود. اون آقای رئیس کمیسیون بهداشت تا دهنشو باز می کرد خانم لاله افتخاری و اونیکی نماینده زن چنانی بهش چپ چپ نگاه میکردند که بیچاره حرفشو میخورد!
    من نمیدانم نمایندگان دیگر چه ترسی از اینها دارند که بعضا من دیدم از ترس از دست دادن محبوبیت یا چیز دیگری که ما نمی دانیم شاید آتو و شاید چیز دیگر حتی جرات بیان حرفهای خود را هم ندارند و باید به به صورت اینها نگاه کنند و تایید از اینها بگیرند تا حرف بزنند!
    خانم صامتی باور کنید کمیسیون فرهنگی و اجتماعی مجلس، کمیسیون بهداشت، سیاست های خارجی حتی و فراکسیون زنان و دبیرخانه مجلس،مرکز پژوهش ها زیر سیطره مستقیم اینهاست.
    هیچ  نامه ای بدون نفوذ اینها به دست هیچ نماینده ای نمی رسد!!!
    یک چیزی می گم یک چیزی می شنوید!
    پاسخ:
    جناب میلادی 
    اگرچه شما از سویی مساله ی چند نفر نماینده ی  خانم  را بر بیش از 200 تن نماینده ی مرد مطرح می کنید اگر آنچه می نویسید در خصوص همه ی این خانم ها صادق باشد  که جای تردید است ولی از سوی دیگر جایگاه این بیش از 200 نفر زیر سوال می رود ! 
     اگر اینطور باشد که تعدادی خانم نماینده بر بیش از 200 نفر مرد مجلس مسلط باشند که...!؟
    مساله باور نادرست ماست ، نماینده ی مرد نیز باید از حقوق زن دفاع کند همانگونه که نماینده ی زن هم باید از حقوق مرد دفاع کتد اگر نگاه جناحی و جنسیتی باشد در نمایندگی مجلس عاقبت بخیری نخواهد بود . در پیشگاه خداوند شرمنده خواهند بود .
    مساله این است که برخی باورشان این است که زن وقتی بیوه شد و مطلقه به کار کردن بیش از شوهر کردن نیاز دارد ! 
    در حالی که وقتی مردی مجرد می شود شما می بینید به طرفت العینی ازدواج مجدد میکند چوناین مساله در بین جامعه ی زنان و مردان حل شده است  همانطور که مردان بیوه و مطلقه حق ازدواج دارند حق رابطه عاطفی دارند ، زنان هم همین حقوق را دارند ولی بن مایه ی باور های جامعه ی ایرانی به دنبال زن بودن بر ای یک پیرمرد 60 ساله را نیاز و حق او می داند ولی وقتی زنی 22 ساله بیوه شده  علاقه مند است شوهر کند این  کار را برای او زشت می داند! 
    سیاستگذاری ها زن مطلقه جوان را به کارگری راضی می کند ، این زن حق ندارد از هیچ مردی خوشش بیاید اگر ردی را دوست داشته باشد به او می گویند هرزه !!! 
    ولی اگر مرد متاهلی  بی هیچ دلیلی از زنی خوشش بیاید باور نادرست از او دفاع می کند ! 
    البته آنچه نوشتم گویای نسبتهاست به صورت مطلق مطرح نشده استثناء هم دارد . 
    بهتر است بنویسم باورهای نادرست فرهنگی در حوزه ی روابط مشروع زن و مرد را بر خلاف دین در یک کفه نمی سنجد بلکه یک بام و دو هواست ! 
    اگر سیاستگذاری ها و فرهنگ سازی به سمتی برود که مرد مجرد برود با زن بیوه و مطلقه ازدواج کند دیگر زنی مجرد نمی ماند که مجبور باشد در خارج از خانه کارگری کند ! 

    ایشون تنها نیستن متاسفانه در کشوری زندگی می کنیم که هیچ کس سر جای خودش قرار نداره. 
  • میلاد حمیدی
  • خانم صامتی گرامی
    بودجه و اختیارات امور زنان در مرکز پژوهش ها و خود مجلس دست فراکسیون زنان است و همین زنان اجازه ورود هیچ یک از نمایندگان دیگر را به این امور نمی دهند!
    و باید باشید در مجلس تا ببینید که با چه دیکتاتوری ای در این زمینه عمل میکنند! اتفاقا بحث بحث جنسیتی است. خودشان جنسیتی اش کردند از وقتی فراکسیون زنان را تشکیل دادند. این تصور غلطی است که فکر شود فقط زنان شرایط زنان را درک میکنند و فقط آنها هستند که می دانند برای زنان چکار کنند!
    حداقل خودتان این را به عینه دیدید که عکسش ثابت شد.
    خود من هم به عمق فاجعه تا این حد فکر نمی کردم. واقعا رسوا شدند.
    کسانی که از دستورات الهی عدول کنند سرانجام رسوا می شوند.
    پاسخ:
    جناب حمیدی 
    نماینده بودن یعنی نماینده ی همه ی مردم بودن ، عرف نادرستی در مجلس وجود دارد ،  تلاش نماینده ی یک حوزه ی انتخاباتی تنها به همان بخش معطوف می شود و بدتر آنکه اگر هم بخواهد برای موکل بخش دیگری اقدام کند ، نمایندگان دیگر او را از این کار منع و یا به عنوان یک مساله ی منفی از آن یاد می کنند ! !! 
    در خصوص نمایندگان زن و مرد ، ببینید این اشتباه است که جنسیت نمایندگان در روند کار شان تاثیرگذار باشد ، نمایندگان مرد چرا در مقابل تجرد بیش از 10 میلیون زن و دختر بالای 35 سال سکوت کرده اند ؟! 
    چرا در مصوبات قوه ی مقننه آنجا که قرار است زنی را از خانه بیرون و از او کارگری بکشیم مردان نماینده پای کارند ولی وقتی در لایحه ی خانواده بحث اردواج مجدد مردان به میان می آید تا زنان مجرد سرو سامان بگیرند ، سکوت می کنند ! 
    محضر خدا وند که زنانه مردانه نیست ! همه باید پاسخگو باشند . این بدبختی است که حتی نماینده ی زن به این فکر نمی کند که همنوعش درچگونه زندگی می کند ! 
  • میلاد حمیدی
  • بعد نگید خانم ها مقصر نیستند و نمایندگان زن بی تقصیرند و مردان مقصرند. خودم آمار دارم همین ها موانع بزرگی هستند ، علی مطهری و لاریجانی و نمایندگان مرد را همین ها کچل کردند. آمار دارم که میگم!
    پاسخ:
    این یک مصداق  از هزاران تصمیم و موضوع است نمی شود آن را به همه تعمیم داد .بحث زنانه مردانه نیست مساله نا آگاهی برخی نمایندگان مجلس است . البته برنامه سازان رسانه هم به طور معمول به سراغ موضوعات چالشی  این چنینی نمی روند ! به همین جهت حتی نمی دانستند مجموع جمعیت زنان بیوه ، مطلقه و دختران بالای 35 سال چه آمار هشدار دهنده ای می شود ! اساسا به موضوع ازدواج مجدد زنان فکر نکرده بودند و این موضوع جدید و حیاتی دست برخی را رو کرد ! 
    بخش‌هایی از این نظر که با * مشخص شده، توسط مدیر سایت حذف شده است
    آخه خودشون چنین مشکلی ندارن که بخوان راه حل به ذهنشون برسه. دخترای اینا رو اگه کور و کچل هم باشن رو هوا میبرن. یه آمار بگیرین همشون دختراشون رو به پسر مجرد خوب شوهر دادن . اگر هم مشکلی پیش بیاد و طلاق بگیرن مثلا !باز پسر مجرد هست که بخواد باهاشون ازدواج کنه . من خودم بسیار سراغ دارم
    دختر م*** ****ی/ دختر علی *******ی/ دختر سردار ************* **** زاده/ دختر ها** ***** ای/ دختر سعید ******* و.......
    باز این افراد یک بار ازدواج کردن.
    ما چی، خدا دیوانه شدیم از تنهایی!

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">