منصوره صامتی

کارشناس فرهنگی

منصوره صامتی

کارشناس فرهنگی

منصوره صامتی

رویای 1400 ساله ی مسلمانان جهان در حکومت اسلامی ایران به تحقق پیوسته و امروز این ظرفیت عظیم فرصتی تکرار نشدنی است. معتقدم که انسان به ضرورت ماهیت الهی و اندیشه ی خویش یک رسانه است وامروز در عصر رسانه ضروریست تا دغدغه های فرهنگی ،اجتماعی و سیاسی مان را باهم شریک شویم، باشد که در مسیر زمان به جامعه ی مهدوی نزدیک شویم."زندگی بهتر حق مسلم ماست!"

و همچنان که رهسپار آینده ایم بیندیشیم که :

ما ازین قرن نخواهیم گذشت
ما ازین قرن نخواهیم گریخت
با قطاری که دگران ساخته اند
هیچ پروازی نیست برساند ما را به قطار دوران
و به قرن دگران
مگر انگیزه و عشق ،
مگر اندیشه و علم ،
مگر آیینه و صلح
و تقلا و تلاش
بخت از آن کسی خواهد بود که مناجات کند با کارش
و در اندیشه ی یک مساله خوابش ببرد
و کتابش را بگذارد زیر سرش و ببیند در خواب حل یک مساله را
باز با شادی در گیری یک مساله بیدار شود ...

تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران
آخرین نظرات

۱۴ مطلب در فروردين ۱۳۹۴ ثبت شده است

حکایت حج و خادمان حرم!

منصوره صامتی |


به مناسبت حادثه ی تاسف بار فرودگاه جده و اقدام بجای مسئولین در تعلیق عمره ی مفرده ، مروری داریم بر فرازهایی از پیام تاریخی حضرت روح الله (ره) در رابطه با کشتار خونین حجاج ایرانی در سال 1366توسط حکومت آل سعود . (و چه توب است که ما هرازگاهی به مناسبت های مختلف ، مروری داشته باشیم بر بیانات و رهنمودهای امام راحل در قالب صحیفه ی انقلاب که بسان یک قبله نما همواره "راه" و جهت گیری اصلی را به ما نشان می دهد )


《 ... علیرغم گذشت یک سال از کشتار فجیع و بی رحمانه ی حجاج بی دفاع و زائران مومن و موحد به وسیله ی نوکران آمریکا و سفاکان آل سعود ، هنوز شهر خدا و خلق او در بهت و حیرت اند . 
آل سعود با کشتن میهمانان خدا و به خاک و خون کشیدن بهترین بندگات حق ، نه تنها حرم را ، که جهان اسلام را آلوده به خون انسانهای بی گناه نمود و مسلمانان و آزادگان را عزادار ساخت ... 
کشتن چه کسانی و با چه گناهی ؟ کشتن کسانی که از خانه خویش به سوی خانه ی خدا هجرت نموده بودند . کشتن کسانی که سال ها کوله بار امانت و مبارزه را بر دوش کشیده بودند. انتقام از کسانی که همچون ابراهیم (ع) از بت شکنی برمی گشتند ، شاه را شکسته بودند ، شوروی و آمریکا را شکسته بودند ، کفر و نفاق را خرد کرده بودند ... 
آری ؛ در منطق استکبار جهانی ، هرکه بخواهد برائت از کفر و شرک را پیاده کند ، متهم به شرک خواهد شد . و مفتی ها و مفتی زادگان ، این نوادگان "بلعم و بعورا" ، به قتل و کفر او حکم خواهند داد ... ان شاء الله ما [این] اندوه دلمان را در وقت مناسب ، با انتقام از آمریکا و آل سعود برطرف خواهیم ساخت و داغ و حسرت حلاوت این جنایت بزرگ را بر دلشان خواهیم نهاد و با برپایی جشن پیروزی حق بر جنود کفر و نفاق ، و آزادی کعبه از دست نااهلان و نامحرمان ، به مسجدالاحرام وارد خواهیم شد ... 

یکی از وظایف بزرگ مسلمانان ، پی بردن به این واقعیت است که حج چیست و چرا برای همیشه باید بخشی از امکانات مادی و معنوی خود را برای برپایی [هرچه با شکوه تر] آن صرف کنند . 
چیزی که تا به حال از ناحیه ناآگاهان یا تحلیلگران مغرض یا جیره خواران به عنوان فلسفه ی حج ترسیم شده است ، این است که حج یک عبادت دسته جمعی و یک سفر زیارتی_سیاحتی است ! 
به حج چه ، که چگونه باید زیست و چطور باید مبارزه کرد ؟! 
به حج چه ، که حقوق مسلمانان و محرومان را از ظالمین باید ستاند ؟! 
به حج چه ، که باید برای فشارهای روحی و جسمی مسلمانان چاره اندیشی نمود ؟! 
به حج چه ، که مسلمانان باید به عنوان یک نیروی بزرگ خودنمایی کنند ؟! 
به حج چه ، که مسلمانان را علیه حکومت های وابسته بشورانند ؟! بلکه حج همان سفر تفریحی برای دیدار از قبله و مدینه است و بس ! 
حال آنکه حج ، برای نزدیک شدن و اتصال انسان به صاحب خانه است و حج ، تنها حرکات و اعمال و لفظ ها نیست و با کلام و لفظ و حرکت خشک ، انسان به خدا نمی رسد . 
حج کانون معارف الهی است که از آن محتوای سیاست اسلام را در تمامی زوایای زندگی باید جست و جو نمود . حج پیام آور ایجاد و بنای جامعه ای به دور از رذایل مادی و معنوی است . 
حج تجلی و تکرار همه ی صحنه های عشق آفرین زندگی یک انسان و یک جامعه ی متکامل در دنیاست و مناسک حج ، مناسک زندگی است و از آن جا که جامعه ی امت اسلام _از هر نژاد و ملیتی_ باید ابراهیمی شود تا به خیل امت محمد (ص) پیوند بخورد و "ید واحده" شود ، حج تنظیم و تشکیل این زندگی توحیدی است . 
حج عرصه ی نمایش و آیینه ی سنجش استعدادها و توان مادی و معنوی مسلمانان است . 
حج به سان قرآن است که همه از آن [می توانند] بهره مند شوند ؛ ولی اندیشمندان و غواصان و دردآشنایان امت اسلامی ، اگر دل به دریای معارف آن بزنند و از نزدیک شدن و فرورفتن در احکام و سیاست های اجتماعی آن نهراسند ، از صدف این دریا ، گوهراای هدایت و رشد و حکمت و آزادگی را بیشتر صید خواهند نمود و از زلال حکمت و معارف آن ، تا ابد سیراب خواهند گشت . ولی چه باید کرد و این غم بزرگ را به کجا باید برد که حج بسان قرآن مهجور گردیده است و به همان اندازه که آن کتاب زندگی و کمال و جمال در حجاب های خودساخته ما پنهان شده است ، و زبان هدایت و زندگی ساز آن به زبان وحشت و مرگ و قبر تنزل کرده است ، حج نیز به همان سرنوشت گرفتار گشته است . سرنوشتی که میلیون ها مسلمان ، هر سال به مکه می روند و پا جای پای پیامبر و ابراهیم و اسماعیل و هاجر می گذارند ولی هیچکس نیست که از خود بپرسد ، ابراهیم و محمد (علیهما السلام) که بودند و چه کردند و هدفشان چه بود و از ما چه خواسته اند ؟؟ گویی به تنها چیزی که فکر نمی شود ، همین است . به طور مسلم حج بی روح و بی تحرک و قیام ، حج بی برائت ، حج بی وحدت و حجی که از آن هدم کفر و شرک برنیاید ، حج نیست .. خلاصه همه ی مسلملنان باید در تجدید حیات حج و قرآن کریم و بازگرداندن این دو به صحنه های زندگی شان کوشش کنند و محققان متعهد اسلام ، با ارائه ی تفسیرهای صحیح و واقعی از فلسفه ی حج ، همه ی بافته ها و تافته های خرافاتی علمای درباری را به دریا بریزند . 

کشتار زائران خانه ی خدا ، توطئه ای برای حفظ سیاست های استکبار و جلوگیری از نفوذ اسلام ناب محمدی (ص) است و کارنامه ی سیاه و ننگین حاکمان بی درد کشورهای اسلامی ، حکایت از افزودن درد و مصیبت بر پیکره ی نیمه جان جهان اسلام و مسلمین است ...
پیامبر اسلام نیازی به مساجد اشرافی و مناره اای تزییناتی ندارد . پیامبر اسلام دنبال مجد و عظمت پیروان خود بوده است که متاسفانه با سیاست های غلط حاکمان دست نشانده ، به خاک مذلت نشسته اند ... 
ان شاء الله ما نخواهیم گذاشت که از کعبه و حج ، این منبر بزرگی که بر بلندای بام انسانیت باید صدای مظلومان را به همه عالم منعکس سازد ، و آوای توحید را طنین اندازد ، صدای سازش با آمریکا و شوروی و کفر و شرک نواخته شود و از خدا می خواهیم که این قدرت را به ما ارزانی دارد که نه تنها از کعبه مسلمین ، که از کلیساهای جهان نیز ناقوس مرگ بر آمریکا و شوروی را به صدا در آوریم ... 》 

این ها بخشی از پیام تاریخی حضرت امام در سالگرد کشتار خونین مکه می باشد اما در خصوص آنچه در فرودگاه جده برای دو عمره گذار ایرانی اتفاق افتاد ، توجه دوستان را به رعایت این نکات فرا می خوانم : 
نخست آنکه همانطور که در بیانات معظم له نیز آمده است ، نباید از حادثه ی پیش آمده به مغرضان روشنفکرنما اجازه داد که اصل حج و مناسک توحیدی آن زیر سوال رود ؛ بلکه باید روزبه روز بر احیای معارف بلند آن همت گمارد و تا رسیدن آن به جایگاه واقعی خود کوشش نمود . 
نکته دوم دامن زدن به اختلافات مذهبی است . در اینجا نیز رعایت اصل وحدت اسلامی خصوصا  با برادران اهل سنت نباید خدشه دار شود . 
نکته دیگر پرهیز از رویه ی "عرب ستیزی" است . مسلمانان از هر نژاد و ملیت بنابر نص صریح آیات قرآن برادر و برابرند مگر به رعایت تقوا و نه عرب بر فارس فضیلتی است و نه فارس را بر عرب مگر به رعایت پرهیزگاری . 
اما آنچه که باید پیکان جهت گیری های ما را نشانه رود ، حکومت فاسد و دست نشانده ی آل سعود است که از بدو پیدایش دست حاکمان آن به خون مسلمانان آغشته بوده و همچنان آغشته است . به امید مجد و عظمت دنیای یکپارچه ی جهان اسلام .
گرد آورنده : سجاد غلامی
  • منصوره صامتی

بعضی ها به طرز عجیبی به دنبال خط کشی هستند...

بعضی ها شب ها طول و عرض خیابان را خط می کشند، برخی ها شبانه روز مردم را خط می زنند

بعضی ها به طرزسخیفی به رسم ذهن معلوم الحال خویش مردم را قالب می زنند

و عجب دارم از مغز کم حجمی که قضاوت خویش ناراست خود را به قامت کیش مقدس  می بندد و بی رخصت، فرصت از مردم می رباید

بعضی ها عجیب خطاکارند که با خط کشی به طول زاویه ی دید و تلاقی آن با نوک بینی شان مردم را رج می زنند!

برخی ها چه احمقانه آنقدر خط زدند و رج زدند و خط کشیدند که در انبوه تنهایی با سری بالا و بادی در غبغب ترانه ی همگرایی فریاد کردند !

برخی ها آنقدر خط کشیدند، خط زدند ، رج زدند و در قالب ریختند که تو گویی ایییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییران تنها هزار نه یک میلیون جمعیت دارد!!!!


و من عاشقم آن فرهیخته ای را که همه را از خود و خود را از آن همه می داند حتی آنهایی را که از شوق انقلاب می گریند ولی رژلب به لب دارند !

رهبرم! چه هوشیارانه بر دهان آنانی کوفتی که به خط و خال و رنگ و لعاب و اندکی تار مو قصد تفرقه داشتند، دارند و خواهند داشت ...

رهبرم! چه ذکاوتی درعمق نگاهت به ماهیت انسان به ما هو انسان نهفته، وه که چه جاذبه ای دارد صلابت کلامت آنگاه که همه را به همدلی و همزبانی می خوانی

رهبرم عاشقم تو را

نظرشما در خصوص افراط و تفریط های نگاه اجتماعی به حجاب(زن و مرد) چیست؟

چرا فهم ما از الویت ها با تاکیدات رهبری متفاوت است ؟

دو قطبی شدن جامعه به نفع کیست؟


برخی بیانات دانشمند فرزانه رهبری عزیز:

بعضی تصور می کنند امر به معروف و نهی از منکر منحصر می شود به اینکه به فلان زن یا مردی که فلان فرع دینی را رعایت نمی کند تذکر بدهد البته اینها امر به معروف و نهی از منکراست ولی مهم ترین قلم امر به معروف و نهی از منکر نیست .مهم ترین قلم امر به معروف و نهی از منکر عبارت است از امر به بزرگترین معروف ها و نهی از بزرگترین منکرها .معروفی بالاتر از ایجاد نظام اسلامی نداریم هرکسی در این راه تلاش کند آمر به معروف است ، حفظ آبروی ملت ایران ،بزرگترین معروف است .ابتذال اخلاقی منکر است ، کمک به دشمنان اسلام منکر است ،تضعیف نظام اسلامی منکر است ،تضعیف فرهنگ اسلامی منکر است ،تضعیف اقتصاد جامعه و تضعیف علم و فناوری منکر است .از این منکرها باید نهی کرد .

بیانات رهبری در حرم مطهر رضوی 1/1/94

دشمنانی که مایل نیستند پیشرفت و ترقی و رشد همه‌جانبه‌ی ملت ایران را ببینند، دو کار عمده در برنامه‌ی آنها وجود دارد: یکی این که تا آنجائی که بتوانند، مانع‌تراشی کنند که ملت نتواند به این پیشرفتها و رشد دست پیدا کند؛ با تحریم، با تهدید، با مشغول کردن مدیران به کارهای درجه‌ی دو و فرعی، به منعطف کردن حواس ملت بزرگ ایران و نخبگان کشور به کارهائی که در فهرست کارهای اصلی آنها قرار ندارد؛ یعنی مانع شدن عملی.

بیانات رهبری حرم مطهر رضوی1/1/92

-ممکن است ظاهر زننده‌ای داشته باشد؛ داشته باشد. بعضی از همین هایی که در استقبالِ امروز بودند خانم هایی بودند که در عرف معمولی به آنها میگویند «خانم بدحجاب»؛ اشک هم از چشمش دارد میریزد. حالا چه کار کنیم؟ ردش کنید؟ مصلحت است؟ حق است؟ نه، دل، متعلق به این جبهه است؛ جان، دلباخته‌ی به این اهداف و آرمانهاست. او یک نقصی دارد. مگر من نقص ندارم؟ نقص او ظاهر است، نقصهای این حقیر باطن است؛ نمی‌بینند.

«گفتا شیخا هر آنچه گوئی هستم / آیا تو چنان که مینمائی هستی؟ ما هم یک نقص داریم، او هم یک نقص دارد. با این نگاه و با این روحیه برخورد کنید. البته انسان نهی از منکر هم میکند؛ نهی از منکر با زبان خوش، نه با ایجاد نفرت.

رهبر معظم انقلاب  در دیدار علما و روحانیون خراسان شمالی 19/7/1391

ـ

رهبری در سفر خود به قم و در دیدار با جامعه مدرسین، از رویکرد دولت دهم در مقوله حجاب دفاع کردند و عنوان کردند که باید کار فرهنگی صورت گیرد.

ـ

من این مطلب را قبول ندارم؛ مسئولان امروز همه حجاب فقهی را قبول دارند ولی اختلاف سلیقه در تاکتیک‌هاست. فرضا دختری که حجاب کاملی ندارد اما شب قدر یا در مجلس دعای کمیل شرکت و به درگاه خداوند تضرع می‌کند و یا در راهپیمایی ۲۲ بهمن تصویر امام را می‌گیرد، نمی‌توان گفت که بی‌دین است بلکه نمی‌داند حجاب اسلامی چیست که باید او را توجیه کرد. باید در باب حجاب کتاب نوشت و از طرق مختلف مانند فیلم‌های تلویزیونی حجاب را تبیین و افراد ناآگاه را ارشاد کرد.

رهبر معظم انقلاب آبان 1389

ـ

رهبری فرمودند تا بنده حرف از تهاجم فرهنگی می زنم به موی بلند و نوشته روی پیراهن جوانها در خیابان گیر می دهند.

من که می‌گویم تهاجم فرهنگی، عده‌یی خیال می‌کنند مراد من این است که مثلاً پسری موهایش را تا این‌جا بلند کند. خیال می‌کنند بنده با موی بلندِ تا این‌جا مخالفم. مسأله‌ی تهاجم فرهنگی این نیست. البته بی‌بندوباری و فساد هم یکی از شاخه‌های تهاجم فرهنگی است؛ اما تهاجم فرهنگیِ بزرگتر این است که اینها در طول سالهای متمادی به مغز ایرانی و باور ایرانی تزریق کردند که تو نمی‌توانی؛ باید دنباله‌رو غرب و اروپا باشی. نمی‌گذارند خودمان را باور کنیم.

رهبر معظم انقلاب 17/4/1387

  • منصوره صامتی

کی گفته فقط جمعه ها باید دلتنگ منتظر مضطر باشیم؟!

آقا جان دلم ناگهانی لرزید و

ناگهانی هم غصه ی قصه ی بهار انتظار در فراق از مهربانی شما بارانی شد...

ای کاش ما را از این همه غفلت رها سازید،این همه غفلت ...

آقا بیا به خاطر باران ظهور کن
ما را از این هوای سراسیمه دور کن
 وقتی برای بدرقه ی عشق می روی
 از کوچه های خسته ی ما هم عبور کن
افسرده ار هجوم هوس های عالمیم
 آقا دل شکسته ی ما را صبور کن
آقا بیا به حرمت مفهوم انتظار
اشعار ساده ی ما را مرور کن
 کی می رسد شبی که تو از راه می رسی
 این باغ های شب زده را غرق نور کن
  • منصوره صامتی


  • منصوره صامتی

  • منصوره صامتی

 

سخنرانی دکتر حبشی برای زوج های جوان دانشگاهی

  • منصوره صامتی

شب آسمانی

منصوره صامتی |

دوستان بزرگوار 

برنامه شب آسمانی که هم اکنون از شبکه ی قرآن سیما پخش می شود را ببینید .

با عنوان اخلاق اداری 

زیر میزی و شیرینی  گرفتن در برخی ادارات موضوع گفتگوی دکتر مهرداد خسروی با مهمان برنامه است.

تلنگر می زند که برخی ازمردان چه راحت و با توجیهات خاص لقمه ی حرام بر سر سفره ی عایله ی خویش می گذارند ! 

چگونه برخی سال ها تلاش می کنند تا جایگاه شغلی خاصی را اشغال و سرقفلی آنرا از آن خویش سازند آنگاه بر خلاف قانون مراجعین را برای پیشبرد کار به پرداخت زیرمیزی اجبار می کنند البته کاملا توجیه شده و آن هم در کمال احترام با ادبیات خاص! 

ودر این میان وظیفه ی همسران  نسبت به یکدیگر وظیفه ی سنگینی است .

باشد که عاقبت بخیر شویم .


  • منصوره صامتی

گفتم: ای حبیب من جبرئیل، چرا [او] در آسمان «منصوره» و در زمین «فاطمه» است؟

وارث: قال رسول الله صلی‌الله‌علیه‌وآله: قُلْتُ حَبِیبِی جَبْرَئِیلُ وَ لِمَ سُمِّیَتْ فِی السَّمَاءِ الْمَنْصُورَةَ وَ فِی الْأَرْضِ فَاطِمَةَ قَالَ سُمِّیَتْ فِی الْأَرْضِ فَاطِمَةَ لِأَنَّهَا فَطَمَتْ شِیعَتَهَا مِنَ النَّارِ وَ فُطِمَ أَعْدَاؤُهَا عَنْ حُبِّهَا وَ هِیَ فِی السَّمَاءِ الْمَنْصُورَةُ وَ ذَلِکَ قَوْلُ اللَّهِ‏ عَزَّ وَ جَلَّ «یَوْمَئِذٍ یَفْرَحُ الْمُؤْمِنُونَ بِنَصْرِ اللَّهِ یَنْصُرُ مَنْ یَشاءُ» یَعْنِی نَصْرَ فَاطِمَةَ لِمُحِبِّیهَا.

 

در حدیث معراج آمده است که پیامبر صلی‌الله‌علیه‌وآله فرمود: گفتم: ای حبیب من جبرئیل، چرا [او] در آسمان «منصوره» و در زمین «فاطمه» است؟ گفت: بدین سبب در زمین «فاطمه» نامیده شده که شیعیان خود را از جهنم رهایی می‏‌بخشد، و دشمنانش از محبت وی بی‏‌بهره خواهند بود، و در آسمان بدین جهت «منصوره» است که خداوند فرموده: «در آن روز (قیامت) مؤمنان به‌جهت یاری خدا که هر فردی را بخواهد یاری دهد خرسند می‏‌شوند»؛ منظور از این یاری همان نصرتی است که فاطمه به دوستان خویش خواهد کرد.

 

منبع: (معانی‌الاخبار، ج٢، ص۴٣٠)


  • منصوره صامتی

جای تقدیر و سپاس از مسولین بویژه معاونت سیاسی رسانه ی ملی است که با ترتیب دادن گفتگوهایی شفاف و تخصصی  گامی بلند در جهت تنویر افکار عمومی برداشته و نیکوست که به پاس این ظرفیت

امشب ساعت 22:15 شبکه خبر مناظره ی هسته ای را ببینیم.

      صنعت هسته ای ،صنعتی ملی است و ما میراث داران آیندگان ، باشد که آیندگان با افتخار از نیاکان خویش یاد کنند .

البته نکته ای را در کمال احترام خدمت اساتید محترم عرض میکنم و آن اینکه

 آیا بهترنیست ازمسیری  روشنگری و شفاف سازی بیانیه  برای مردم در رسانه ی ملی پیگیری شود که  سبب افشای استراتژی های محرمانه  نگردد؟! 

  • منصوره صامتی

 

 

  • منصوره صامتی