منصوره صامتی

کارشناس فرهنگی

منصوره صامتی

کارشناس فرهنگی

منصوره صامتی

رویای 1400 ساله ی مسلمانان جهان در حکومت اسلامی ایران به تحقق پیوسته و امروز این ظرفیت عظیم فرصتی تکرار نشدنی است. معتقدم که انسان به ضرورت ماهیت الهی و اندیشه ی خویش یک رسانه است وامروز در عصر رسانه ضروریست تا دغدغه های فرهنگی ،اجتماعی و سیاسی مان را باهم شریک شویم، باشد که در مسیر زمان به جامعه ی مهدوی نزدیک شویم."زندگی بهتر حق مسلم ماست!"

و همچنان که رهسپار آینده ایم بیندیشیم که :

ما ازین قرن نخواهیم گذشت
ما ازین قرن نخواهیم گریخت
با قطاری که دگران ساخته اند
هیچ پروازی نیست برساند ما را به قطار دوران
و به قرن دگران
مگر انگیزه و عشق ،
مگر اندیشه و علم ،
مگر آیینه و صلح
و تقلا و تلاش
بخت از آن کسی خواهد بود که مناجات کند با کارش
و در اندیشه ی یک مساله خوابش ببرد
و کتابش را بگذارد زیر سرش و ببیند در خواب حل یک مساله را
باز با شادی در گیری یک مساله بیدار شود ...

تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران
آخرین نظرات

ای نگین افتاده ازانگشتر امت، ای جان رفته از پیکر ایران، ای گوهر در خاک نهفته، ای پدر شهیدان و فرزندان شهدا، ای سالار بسیجیان عاشق!دریغ از پرچم پر سخاوت دستانت که دیگر از فراز جایگاهت در جماران، بر سرمان در اهتزاز نیست.


 ای عزیز! .. ای یوسف سفر کرده !

پس از تو، غم، خانه ای جز دل های ما را سراغ نمی گیرد .

اماما!

ما غریب و دل سوخته ایم و همه چیز برایت عزادار است.دستی که تو را شستشو داد و کفن کرد و به خاک سپرد، شاعری که در سوگ تو شعر سرود، خطاطی که نام تو را بر کتیبه های عزا نوشت ، خطیبی که در " یاد تو" منبر رفت، صفحه روزنامه ای که در سوگ تو" ویژه نامه" منتشر ساخت ، چاپخانه ای که " اعلامیه" مجالس تو را چاپ کرد، اسیرانی که در زندان های بغداد، به امید دیدار تو" اسارت" را تحمل می کردند، همه و همه... در سوگ تو داغدار و غمگین اند.

حتی  آن سجاده که سحرگاهان، خود را به پای تو می افکند و بوسه می زد، حسینیه جماران، جایگاه خالی تو، قلمی که با آن ، پیام می نوشتی ، شمدی که روی پا می انداختی، چه غربت سوزناکی!...

اماما!... این داغ، داغ جدایی است که بر دلمان نشسته ، این سوز، سوزعشق است که به آتشمان کشیده و این درد، درد فراق است که بی تابمان کرده است. دلی که در سوگ تو نسوزد ، " دل " نیست. چشمی که در عزای تو نگرید، چشم نیست، روزن بی روشنایی است.

ای روح قدسی!

ای جان جان ها، ای جلوه آرمان ها، ای عصاره پیدا و پنهان ها!سایه پرمهر الهی بودی که بر سرمان سایه عزت افکندی !

نوحی بودی، منجی ما در طوفان ها ؛ ایوبی بودی ، صبر آموز امت در شداید ؛ یعقوبی بودی، الهام بخش شکیبایی در فراق یوسف های جهاد و شهادت ؛ابراهیمی بودی که ما را آیین " تبرداری" و " بت شکنی" آموختی ؛

خود ، تبرزن توحید بودی،" خلیل ِ " حادثه انقلاب و فدا کننده " اسماعیل" در قربانگاه رضای حق امامی بودی که با "امت" عشقی متقابل داشتی،رهبری بودی که "راه " سعادت را به "رهروان" می آموختی.

ای کوچ شبانه ات مصیبت عظمی! آیا به راستی برای همیشه رفته ای؟خوشا به حال شهیدان که در" بهشت زهرا" ، همسایه دیوار به دیوار تواند.

ای امام!...


اینک مرقد پاک تو، پناهگاه دل های داغدار و جان های بی قرار و چشم های اشکبار است و سخنانت، نه تنها در" صحیفه نور"، بلکه "در صفحه جان" هر شیفته صادق و با معرفت است که قدر آن گوهر تابناک را می شناسد.

ای روح بلندخدایی! ، ای منادی اسلام ناب محمدی!رحلت جانگدازت، روز رحلت پیامبر را در ذهن ها تداعی کرد و شور دلدادگانت ، کربلایی مجدد آفرید و غم رفتنت،عاشورایی بر پا ساخت.

چرا نسوزیم؟... که هر سنگ سنگ این سرزمین، هر برگ برگ درختان، هر ستاره و هر سپیده، تو را به یاد ما می آورد.

اماما!... ای کلامت موزون، ای پیامت میزان،ای حاضر عصر غیبت، ای بار یافته به حضور!

بعد از تو، خاطره محزون است.

بعد از تو، خاطرمان خون است.

بعد از تو، واژه تهیدست است.

در سوگ تو، عقل، مجنون است.

عجیب نیست که "خرداد" داغ ما را در آن سوگ بزرگ تازه کند و همواره دست در دامن حسرت و غم داشته باشیم و در فراق تو، که معجون "عرفان و جهاد" و آمیخته ای از" اشک و سلاح " بودی ، همچنان غمی سنگین و جانی غمگین داشته باشیم!

اماما! از آن جهان، دل های داغدار ما را به دعای خیری تسلا بخش.

نظرات  (۹)

  • سجاد غلامی
  • جناب الف قاف سلام . 
    همانطور که ملاحظه فرموده اید ، بنده از خبرگزاری تسنیم نقل سخن نموده ام . 
    جدا از خبر این خبرگزاری و سایر خبرگزاری ها و وب سایت های خبری و تحلیلی دیگر ،  ، سالیانی است که در افواه مردم ، این غزل زیبا به رهبری عزیز ( با آن سابقه و ذوق سرشار هنری که از ایشان سراغ داریم ) انتساب داده می شود و حتی در آثار هنری از سوی هنرمندان منجمله در آثار تابلو فرش و تابلو نقاشی ، این انتساب انعکاس داده می شود . 
    به هرحال شما می فرمایید که بر اساس استعلام وب سایت خبری مشرق نیوز به نقل از خبرگزاری فارس ، این انتساب صحیح نمی باشد . 
    جالب است که هم خبرگزاری بین الملی تسنیم و هم خبرگزاری فارس هر دو از یک جناح و وابسته به یک نهاد از نهاد های انقلاب اسلامی می باشند . ( این که کدام درست می گویند را به وجدان کاری آنان می گزاریم ) اما انگیزه ی شما از اظهار چنین سخنی هرچه که باشد ، مسلما بدانید نه انتساب این شعر به رهبری  عزیز ، چیزی به ارزش های والای او اضافه می کند و نه عدم انتساب آن به ایشان ، چیزی از ارزش های وجودی ایشان می کاهد . /

    جناب آقای سجاد خان غلامی
    طبق استعلام فارس از دفتر رهبری این شعر " تو که خود خال لبی ..."
    از ایشان نیست... در زیر لینک آن را قرار دادم
    یا حق
    http://www.mashreghnews.ir/fa/news/310755/%D8%AA%DA%A9%D8%B0%DB%8C%D8%A8-%D8%B4%D8%B9%D8%B1-%D9%85%D8%B9%D8%B1%D9%88%D9%81-%D9%85%D9%86%D8%B3%D9%88%D8%A8-%D8%A8%D9%87-%D8%B1%D9%87%D8%A8%D8%B1-%D8%A7%D9%86%D9%82%D9%84%D8%A7%D8%A8
    در مورد حال مهدوی کنی هم بنویسید.بسیار برایش دعا کنیم
    به تو می اندیشم
    یا خمینی  تشکیل امت واحد اسلامی آرزوی شماست.دعا کنید بشود .حتما امام زمانمان هم دلتنگند...
    تا 3 سال دیگر، دو میلیون دختر ایرانی برای ازدواج کم می آید/ افزایش تجرد قطعی در کشور


    ایسنا نوشت:

    مدیر کل دفتر آمار و اطلاعات جمعیتی سازمان ثبت احوال کشور بر اساس نمودارهای جمعیتی پیش‌ بینی کرد که تا سال 96 و 97 اختلاف پسران در سن ازدواج که در طیف سنی 20 تا 34 سال قرار دارند نسبت به دختران در سن ازدواج که در طیف سنی 15 تا 29 سال قرار دارند، به دو میلیون نفر می‌رسد.

    علی اکبر محزون با اشاره به اینکه براساس نمودارهای جمعیتی قبل از سال 88 تعداد دختران در سن ازدواج که در طیف سنی 15 تا 29 سال قرار داشتند از تعداد پسران در سن ازدواج که در طیف سنی 20 تا 34 سال قرار داشتند بیشتر بود،‌ گفت: این روند بعد از سال 88 تا سال 92 روند نزولی داشت و هرم سنی در نمودار به شکل متقارن درآمد، به این معنا که جمعیت دختران و پسران در سن ازدواج تقریبا برابر شد.

    او با اشاره به سال‌های پس از 92، گفت: به مرور تعداد پسران در سن ازدواج نسبت به دختران در سن ازدواج افزایش خواهد یافت به گونه‌ای که بر اساس نمودار پیش‌ بینی می‌شود که اختلاف پسران نسبت به دختران در سن ازدواج تا سال 96 و 97 به دو میلیون نفر می‌رسد.

    به گفته مدیر کل دفتر آمار و اطلاعات جمعیتی سازمان ثبت احوال کشور، گفت: منظور از افراد در سن ازدواج، کلیه افراد ازدواج کرده و ازدواج نکرده در طیف‌های سنی 20 تا 34 سال برای آقایان و 15 تا 29 سال برای خانم‌هاست.

    محزون با تاکید به اینکه افراد در سن ازدواج شامل کلیه طیف سنی 20 تا 34 سال برای آقایان و 15 تا 29 سال برای خانم‌ها می‌شود، گفت: کلیه آقایان در سن ازدواج کشور با طیف سنی 20 تا 34 شامل 12 میلیون و 70 هزار نفر می‌شوند که از این تعداد 5 میلیون و 570 هزار نفر هرگز ازدواج نکرده‌اند.

    او گفت: بنابراین 46 درصد آقایان در سن ازدواج کشور هرگز ازدواج نکرده‌اند.

    مدیر کل دفتر آمار و اطلاعات جمعیتی سازمان ثبت احوال کشور همچنین با بیان اینکه کلیه خانم‌های در سن ازدواج کشور با طیف سنی 15 تا 29 سال شامل 11 میلیون و 790 هزار نفر می‌شوند، گفت: از این تعداد 5 میلیون و 670 هزار خانم هرگز ازدواج نکرده‌اند.

    محزون ادامه داد: بنابراین 48 درصد خانم‌های در سن ازدواج کشور هرگز ازدواج نکرده‌اند.

    مدیر کل دفتر آمار و اطلاعات جمعیتی سازمان ثبت احوال کشور با اشاره به اینکه هم‌ اکنون 100 هزار خانم در سن ازدواج که هرگز ازدواج نکرده‌اند بیشتر از آقایان در سن ازدواج که هرگز ازدواج نکرده‌اند وجود دارد، گفت: بنابر آمار ارائه شده فوق همچنین تعداد 280 هزار آقا در سن ازدواج (شامل افراد ازدواج کرده و ازدواج نکرده) بیشتر از خانم‌های در سن ازدواج وجود دارد.

    او در پاسخ به اینکه تعداد دختران و پسران ازدواج نکرده در سن ازدواج کشور با توجه به اختلاف دو میلیون نفری آنها طی سال‌های 96 و 97 به چه میزان خواهد رسید، گفت: تنها اختلاف دو میلیون نفری تعداد پسران نسبت به دختران در سن ازدواج طی سال‌های 96 و 97 قابل پیش‌ بینی است، بنابراین مشخص نیست که چه تعداد دختر و پسر ازدواج نکرده در سن ازدواج طی آن سال‌ها وجود خواهد داشت و تنها تعداد دختران و پسران در سن ازدواج کشور در سال‌های آتی قابل پیش‌ بینی است.

    محزون همچنین در پاسخ به علل ایجاد اختلاف دو میلیون نفری پسران نسبت به دختران در سن ازدواج بر اساس پیش‌ بینی‌های انجام شده طی سال‌های 96 و 97، عنوان کرد:‌ علت اختلاف مربوط به دوره‌ها و گروه‌های سنی قبلی است و به هر میزان که تاخیر در سن ازدواج بیشتر باشد خطر تجرد قطعی و نیز اختلاف‌های ایجاد شده مربوط به تعداد پسران و دختران در سن ازدواج بیشتر می‌شود.


    منبع: خبرآنلاین

    یک میلیون و 300 هزار جوان ایرانی، تا پایان عمر ازدواج نمی کنند


    تسنیم نوشت:

    مدیر کل آمار و اطلاعات جمعیتی کشور گفت: ۱۱ میلیون و ۲۴۰ هزار جوان در کشور در سن ازدواج قرار دارند و تجرد قطعی در کمین ۳۲۰ هزار مرد و ۹۸۰ هزار زن است.

    محمدرضا واعظ مهدوی در نشست خبری با موضوع سیاست‌های کلی افزایش جمعیت برگزار شد، گفت: با توجه به ترکیب اطلاعات سرشماری و سازمان ثبت احوال، 11 میلیون و 240 هزار نفر در سن ازدواج قرار دارند اما هرگز ازدواج نکرده‌اند. در این میان 86 درصد ازدواج مردها در سن 20 تا 34 سالگی و 85 درصد خانم ها در سنین 15 تا 29 سالگی صورت می‌گیرد بنابراین این رنج سنی را به عنوان سن ازدواج در نظر می‌گیریم بر این اساس می‌توان گفت 5 میلیون و 570 هزار آقا هرگز ازدواج نکرده‌اند و 5 میلیون و 670 هزار خانم هستند که در سن ازدواج قرار دارند اما ازدواج نکرده‌اند.

    او گفت: تعداد آقایانی که بین 35 تا 49 سالگی قرار دارند 320 هزار نفر و تعداد خانم‌هایی که بین 29 تا 40 سالگی قرار دارند 980 هزار نفر هستند که در واقع تجرد قطعی در کمینشان است. در عین حال 62 هزار مرد و 90 هزار زن در گروه سنی 50 به بالا هستند که هرگز ازدواج نکرده‌اند.
    او ادامه داد: میانگین سن ازدواج برای آقایان 27.8 و برای خانم ها 23.1 است این در حالی است که در سال 55 میانگین سن ازدواج برای آقایان 24.1 برای خانم ها 19.5، در سال 65 میانگین سن آقایان 23.8 و برای خانم‌ها 19.9، درسال 75 میانگین سن آقایان 25.6 و خانم‌ها 22.4، در سال 85 میانگین سال آقایان 26.2 و خانم‌ها 23.3، در سال 90 میانگین سن آقایان 26.7 و خانم‌ها 23.4، درسال 92 میانگین سن آقایان 27.8 و خانم‌ها 23.1 بوده است.

    کبری خزعلی عضو شورای انقلاب فرهنگی با بیان اینکه با بیان اینکه بودجه تنظیم خانواده در سال 91، 300 میلیارد ریال بوده در سال جاری 790 میلیارد ریال پیش بینی شده است، گفت: طرح افزایش نرخ باروری و جلوگیری از کاهش رشد جمعیت به عنوان یک طرح مختصر و جامع با 4 بند در سال 91 تصویب شده است اما سازمان‌های مرتبط در راستای آن اقدام نمی‌کنند و در سایت رسمی وزارت بهداشت، عنوان باروری سالم جایگزین تنظیم خانواده شده در حالی که محتوای آن همان محتوای تنظیم خانواده است و این بازی با کلمات را می‌رساند.

    او ادامه داد: قانون ممنوعیت بچه چهارم برداشته شده ولی قانون تنظیم خانواده همچنان پابرجاست و برنامه آموزشی خانه‌های بهداشت همان برنامه قبلی است و تنها کلمه باروری سالم تغییر کرده است.
    خزعلی با بیان اینکه بر این باور نیستیم که سلامت مادران باید رها شود،‌گفت: معتقدیم ابزار پیشگیری از باروری باید در داروخانه‌ها موجود باشد ولی با مشاوره پزشکان در اختیار شهروندان قرار گیرد زیرا توزیع بی حساب و کتاب این ابزار اقدام مناسبی نیست.


    منبع: خبرآنلاین

  • سجاد غلامی
  • من به خال لبت ای دوست ، گرفتار شدم ...

    به گزارش اهراب به نقل از تسنیم ، حضرت امام (ره) وجوه مختلف شخصیتی داشتند . گاه ایشان را در کسوت یک فقیه و اصولی می بینیم . گاه در هیئت یک فیلسوف و مفسر و گاه در قامت یک مصلحی بیدار و عارفی مجاهد و نستوه و بیشتر در قالب یک نظریه پردازی سیاسی که بر اساس مبانی اسلام ، حکومت دینی پایه گذاری کرد . 
    اما در این میان ، وجه روح لطیف و طبع ظریف و ذوق و قریحه ی سرشار شعری ایشان کم رنگ تر از دیگر ابعاد شخصیتیشان است که شاید تحت تاثیر فعالیت های علمی و سیاسی و مبارزاتی ایشان قرار گرفته است . 
    گذشته از اینکه امام (ره) هرگز به شعر ، از سر دیدگاه غالب شاعری نگاه نکردند و اگر شعری هم سرودند ، غلیانی بود که از جوهریه ناب عرفانی ایشان برخاسته بود . 
    حضرت امام (ره) بر همین اساس از همان اوان جوانی گهگاهی شعر می سرودند و به زعم بسیاری از کارشناسان ، سروده های ایشان هم از مایه های عرفانی و توحیدی سرچشمه گرفته بود و هم قوام و انسجام یک غزل استوار را داشت . برخی دیگر غزل ایشان را همانند غزل حافظ تعبیر کرده اند . بسیاری از غرلیات امام (ره) در قبل از انقلاب ، به دست ساواک و همراه با سایر مدارک و نوشته جات و یا در نقل و انتقالات متعدد متاسفانه ازبین رفته و به دست ما نرسیده است . اما بعد از انقلاب ایشان با تاکید و اصرار عروسشان یعنی بانو فاطمه طباطبائی ( همسر مرحوم حجت الاسلام حاج احمد خمینی ) چند غزل سرودند که هم اینک در قالب اثری مجزا به نام "دیوان امام" به چاپ رسیده است . 
    بسیاری از اهالی ادب و هنر به استقبال از اشعار و سروده های امام برآمدند و سعی کرده اند تا به همان مضمون و همان انسجام غزلی را بسرایند . 
    در این میان غزل مقام معظم رهبری که در پاسخ به غزلی از امام (ره) با مطلع "من به خال لبت ای دوست ، گرفتار شدم" جالب و خواندنی است که در ادامه می آید . 

    غزل امام خمینی (رحمت الله علیه) : 

    من به خال لبت ای دوست ، گرفتار شدم 
    چشم بیمار تو را دیدم و بیمار شدم 
    فارغ از خود شدم و کووس "انا الحق" بزدم 
    همچو "منصور" خریدار سر ، دار شدم 
    غم دلدار فکنده است به جانم شرری 
    که به جان آمدم و شهره ی بازار شدم 
    در میخانه گشایند به رویم ، شب و روز 
    که من از مسجد و مدرسه ، بیزار شدم 
    جامه ی زهد و ریا ، کندم و بر تن کردم 
    خرقه ی پیر خراباتی و هشیار شدم 
    واعظ شهر که از پند خود آزارم داد 
    ار دم رند می آلوده ، مددکار شدم 
    بگذارید که از بتکده یادی بکنم 
    من که با دست بت میکده ، بیدار شدم .


    غزل مقام معظم رهبری در پاسخ به غزل حضرت امام (ره) : 

    تو که خود خال لبی ، از چه گرفتار شدی 
    تو طبیب همه ای ، از چه تو بیمار شدی 
    تو که فارغ شده بودی زهمه کوون و مکان 
    دار "منصور" بریدی و همه تن ، دار شدی 
    عشق معشوق و غم دوست بزد بر تو شرر 
    ای که در قول و عمل شهره ی بازار شدی 
    میجد و مدرسه را روح و روان بخشیدی 
    وه که بر مسجدیان ، نقطه ی پرگار شدی 
    خرقه ی پیر خراباتی ما ، سیره ی توست 
    امت از گفته ی تو ، دوباره هشیار شدی 
    واعظ شهر همه عمر بزد لاف منی 
    دم عیسای مسیح ، از تو پدیدار شدی 
    یادی از ما بنما ای شده آسوده زغم 
    که بریدی زهمه خلق و به حق یار شدی .

    آنروزهای غم و اندوه  آنروزهای هجر جانسوز کودک بودم و نفهمیدم از دست دادن گوهری ارزشمند همچون امام خمینی یعنی چه ؟ رهبری به عظمت صلابت همیشگی ایران، امامی مبعوث شده در جاهلیت مدرن ...
    آه که کودکیم در شناخت مقتدایم هنوز پرده ی غفلت بصیرتم است .
    سلام ایام رحلت جانگداز حضرت امام خمینی بر همگان تسلیت باد .
    پاسخ:
    سلام این ایام بر شما نیز تسلیت باشد که بیشتر به منزلت انقلاب اسلامی و دستاوردهای  افکار انسانی امام بیندیشیم 
    یارب قوام راه خمینی مدام باد
    جاوید رهبر ره و خط قیام باد
    هجرامام، جان ودل از مومنین شکسـت
    برجان آن شکسته دلان صد سلام باد

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">