منصوره صامتی

کارشناس فرهنگی

منصوره صامتی

کارشناس فرهنگی

منصوره صامتی

رویای 1400 ساله ی مسلمانان جهان در حکومت اسلامی ایران به تحقق پیوسته و امروز این ظرفیت عظیم فرصتی تکرار نشدنی است. معتقدم که انسان به ضرورت ماهیت الهی و اندیشه ی خویش یک رسانه است وامروز در عصر رسانه ضروریست تا دغدغه های فرهنگی ،اجتماعی و سیاسی مان را باهم شریک شویم، باشد که در مسیر زمان به جامعه ی مهدوی نزدیک شویم."زندگی بهتر حق مسلم ماست!"

و همچنان که رهسپار آینده ایم بیندیشیم که :

ما ازین قرن نخواهیم گذشت
ما ازین قرن نخواهیم گریخت
با قطاری که دگران ساخته اند
هیچ پروازی نیست برساند ما را به قطار دوران
و به قرن دگران
مگر انگیزه و عشق ،
مگر اندیشه و علم ،
مگر آیینه و صلح
و تقلا و تلاش
بخت از آن کسی خواهد بود که مناجات کند با کارش
و در اندیشه ی یک مساله خوابش ببرد
و کتابش را بگذارد زیر سرش و ببیند در خواب حل یک مساله را
باز با شادی در گیری یک مساله بیدار شود ...

تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران
آخرین نظرات

سرزمین گلها

منصوره صامتی |

آن هنگام که همسفر نسیم صبحگاهی مشامت پر می شود از عطر گلهای محمدی

آن هنگام که نجوای عاشقانه ی بلبلکان سرمست تو را شیدا می کند

آن هنگام که به تسبیح مربی مهر و آفتاب حوای مبهوت، نام خواهی گرفت

آن هنگام که در آغوش طبیعت، حس مادرانه ات با بهار گره می خورد

آن هنگام که وجودت آتش می شود و حکمتی به شیرینی شعر  در تو حلول می کند

آن هنگام که شوق پرنده بودن در کالبدت زلزله می افکند

گویی در رستاخیز امکان به معشوقه بودنت ایمان می آوری

حوا! سیب سرخ را از دستان پروردگار عاشق بچین و خویش را در گرمای وجودش قربانی کن

اینجا در سرزمین گلها گویی در بهشت ساکنی...

 

حلاوت این روزهای بهشتی در قمصر کاشان را از دست ندهید

 

کعبه را گفتم که این بوی دل انگیز از کجاست؟

هاتفی گفتا که بی شک از گلاب قمصر است


سبب شگفتی است که اروپاییان از آن سوی مرزهای خاکی فراتر از اندیشه به سرزمین گلها سفر می کنند تا اکسیر زندگی عطر و اسانس گل محمدی را برای قوت روح به سوغات ببرند آنگاه ایرانی ها شیفته ی ادکلن های غوطه ور در الکل اروپایی هستند !!

 


نظرات  (۶)

  • محدثه سادات طاهر
  • وبلاگتون عالیه.منتهی میتونه بهترازاین هم باشه.یاعلی

    به به چه گلای خوشگلی.

    چند روزه وقتی دارم از پیاده روی صبح برمیگردم ؛ هرروز یه غنچه یا گل محمدی میچینم و از پارک تا خونه بوش میکنم .مست مست میشم.


    خانم صامتی رفتین گلابگیری یا گشت وگذار ؟

    تو این چند سال که تو باغ شهر مراغه بودم همه جای شهر گل محمدی خیلی دیدم .کاش میتونستم تا آخر عمرم تو این شهر بمونم عاشق هواشم ودرختاش.


  • به کجا چنین شتابان ؟!
  • بررسی یکی از بازی های رایانه ای ؛ 


    خطر "پو" در کمین دختران و پسران ایرانی ! 

    چه کسی فکرش را می کرد که یک موجود قهوه ای عجیب و غریب با چشم های بزرگ که روی صفحه ی تبلت یا گوشی آرام ایستاده و نگاهمان می کند ، یک روز برایمان "جان" بگیرد و رسیدگی به او بشود یکی از بزرگترین دغدغه های زندگی مان !

    ... وسط جلسه نشسته است و تند و تند از حرف های رئیس یادداشت برمی دارد تا چیزی از قلم نیفتد . یک دفعه صدای آشنایی از گوشی بلند می شود که نشان می دهد بچه از خواب بیدار شده . وقتی این بچه از خواب بیدار می شود ، خودش را کثیف کرده و طبیعتا هم گرسنه است . زمان در اینجا حیاتی است ! .. باید هرچه سریع تر به "پو" رسیدگی کرد تا وضعش خراب تر از این که هست ، نشود . 
    کارها را رها می کند و دو ، سه دقیقه ای به رتق و فتق امور این بچه مجازی می پردازد و دوباره برمی گردد سر کار !

    "پو" (Pou) ؛ یک بازی برای گوشی و تبلت با سیستم عامل های آندروید و iOS است که طراحی و فرآیند آسانی دارد . وقتی این بازی و بازی های مشابه آن را نصب می کنید ، با موجودی مواجه می شوید که رنگش قهوه ایست و چشمان بزرگی دارد ؛ روی صفحه ی گوشی ات ایستاده و با آن چشم های درشت نگاهت می کند و منتظر است تا پدر و مادرش را پیدا کند ! 
    وقتی پدر یا مادرش شدی ، دیگر همه ی مسئولیتش بر گردن توست ! باید سر وقت به او غذا بدهی ، سر وقت با او بازی کنی ، سر وقت بخوابانی اش و سر وقت هم تمیزش کنی .. وقتی هم که مرحله ات بالا رفت ، با جمع آوری سکه می توانی برایش خرید کنی و توقعاتش را برآورده کنی و خلاصه هرکاری که می شود برای یک "بچه ی واقعی" انجام داد !! 

    شاید کسی نداند روزی که جناب "پل سولامه" این بازی ساده را طراحی کرد ، دقیقا چه مخاطبینی برایش در نظر گرفت و جامعه ی هدفش چه کسانی بودند اما امروزه می بینیم که محبوبیت این موجود کوچک ، عجیب و غریب ، مرزهای سنی و جنسیتی را درنوردیده و هر کس با هر تحصیلات ، سن و جنسیتی ، یک بچه ی قهوه ای نیازمند به رسیدگی و توجه توی گوشی یا تبلتش دارد و در برابر او احساس "مسئولیت" می کند ! 

    یک عاشقانه ی مثلا آرام ! 
    .. می گوید : من اگر این ترم مشروط بشم ، تقصیر پسرمه ! 
    منظورش از "پسرم" ، "پو" است ! 
    می گوید که "پویش" ، چاق و تپلی است که به تازگی برایش یک کت و شلوار خریده و یک عدد هم "سبیل کلفت" ! 
    می گوید : مردی شده است برای خودش ! 

    در دنیایی که تکنولوژی بازی های رایانه ای هر روز پیشرفته تر و پیچیده تر می شود و با قدرت هرچه تمام تر ، محصولات را با گرافیک بالا و داستان های جذاب و رنگ و لعاب فراوان به مخاطبین خود عرضه می کند ، گل کردن بازی های آرام و بی دغدغه ، کمی عجیب و قابل تأمل به نظر می رسد . 
    این بازی ها با یک برنامه ریزی دقیق و استفاده از علوم روان شناسی و جامعه شناسی ، روی احساسات فرد انگشت می گذارد و از حس وابستگس انسانها نسبت به اطرافیانش ، بهره می برد . درواقع پرداختن به اینگونه از بازی های رایانه ای ، خیلی سریع و البته آرام و ظریف ، وابسته ات می کند بطوری که حتی اگر هم بخواهید ، نمی توانی از آنها دست بکشید . 
    کارشناسان معتقدند که بازی های رایانه ای در دنیای امروز ، نوعی رسانه ی نوین هستند . خاصیت رسانه این است که مطلب ، موضوع یا مفهومی را برای مخاطب تبیین می کند . این رسانه های نوین علاوه بر تاثیرگذاری و فرستادن و دریافت پیام از سوی مخاطب ، وظیفه ی بزرگ دیگری هم دارند . این وظیفه تلاش برای ماندگاری است . هرچه یک رسانه ماندگارتر باشد و بتواند مخاطب را مدت زمان بیشتری از آن خود کند ، موفق تر است . 
    این بازی های آرام عاشقانه ، کهربا تکیه بر احساسات و وابستگی انسان ها به موجوداتی که دوستشان دارند ، طراحی و ساخته شده ، به این هدف دست یافته اند و چنان در لایه اای زندگی فرد وارد شده اند ، که بعد از مدتی خود فرد هم متعجب می شود که چطور یک موجود "صفر و یک" بی جان ، توانسته ، بخش عمده ای از احساسات یک فرد را به خودش نشغول کرده و هرز دهد ! 
    "واقعی" شدن "پو" و راه یافتن او به زندگی و احساساتمان ، نشان می دهد که هدف گذاری و برنانه ریزی طراح و سازنده ی آن ، بسیار دقیق و موفق بوده است . 
    موارد زیر ، کامنت های مخاطبان این بازی و ابراز احساسات آنها نسبت به این موجود ناشناخته است : 
    ♡ پوی من دختر است ! الان دوازده مرنله است که دارمش و برایش یه پیزایی خریده ام . رنگش هم نارنجی است و البته خیلی هم شکمو ! تحمل ندارم ، پس کی بزرگ می شود ؟! 

    ♡ بچه ی من 98 سالش است ! داره می ترکه از بس چاق شده ، به تدا از کار و زندگی منو انداخته ! 

    ♡ من برای "پو" اسم گذاشتم . اسمش "پژمان" که با بقیه فرق کنه ! 

    ♡ کی می دونه "پو" چطوری می تونه ازدواج کنه ؟! دلم می خواد بچه مو تو لباس دامادی ببینم ! 

    ♡ وقتی سیر شده ولی باز می خوام بهش غذا بدم و اون می گه : "نه" ، دلم می خواد بپرم توی تبلت و بغلش کنم ! 

    ♡ من خودم (در عالم واقعی) یه پسر دارم . برای همین "پو" دختر انتخاب کردم ! آخه دخترا "بابایی" اند . "پوی" من هم خودشو برام لوس می کنه و منم نازشو می خرم !

    و .. 

    این ابراز احساسات نسبت به چیزی که جان و هویت ندارد و معلوم نیست از کجا سروکله اش پیدا شده ، واقعا عجیب به نظر می رسد . عکس "پو" را گرفته و در فضای مجازی منتشر می کنند ، هم و غم شاک خریدن لباس و عینک و کلاه و سایر لوازم برایش است و تلاش می کنند بزرگش کنند و بهترین چیزها را بدهند بخورد و به هم که می رسند از سن و سال این "فرزند خوانده ی مجازیشان" می گویند ..   !! 

    خطر "پو" در کمبن شماست !
    کفرش درآمده و مرتب از دست همسرش حرص می خورد که مدام سرش ت ی گوشی است و دارد قربان صدقه ی "پوی" نوجوانش را می خورد . همسرش هر اتفاقی که برای "پو" می اعتد و هر چیز جدیدی که برایش می خرد را می آید با آب و تاب برای او تعریف می کند و همه ی فکر و ذکرش شده بزرگ کردن این ب
    فرزند خوانده ! 
    خودشان یک دختر پنج ، شش ساله دارند ؛ با این حال ، این مادرجوان ، دلش یک بچه ی کوچک3 دیگر هم خواسته و او در حال حاضر به هر دوی این ها رسیدگی می کند ! 
    مرد جواک می گوید : گاهی "پو" به دختر خودمان ترجیح داده می شود !! وفتی "پو" چشم هایش را دودو می زند ، همسرم با احساس مسئولیت وصف ناپذیری غذایش را مهیا می کند و اگر پول در حسابش نباشد که برای او غذایی بخرد ، آن قدر بازی می کند تا پول گیر بیآورد و بتواند بچه ی "صفر و یکی" اش را سیر کند و تا این بچه آرام نگیرد و نخوابد ، همسرم هم آرام نمی گیرد ! 

    اگر در قدیم بیشتر نسبت با تاثیر بازی های رایانه ای بر کودکان و نوجوانان نگران می شدیم ، امروزه این خطر گسترده تر شده و ابعاد وسیع تری پیدا کرده است . اگر در قدیم برخی از بازی های رایانه ای باعث رواج مفاهیم ضدمعنوی و خشونت می شد ، امروز باید از بازی های آرامی که به ظاهر هیچ کدام از آسیب های بازی های اکشن و خشن را ندارد هم ترسید . 
    بازی های آرامی که فرد را از هر گروه سنی ، تحصیلی ، جنسیتی و جایگاه اجتماعی ، تحت تاثیر خود قرار می دهد و از دنیای پیرامون خود جدا می کند و خطرشان نیز کمتر از بازی های اکشن و خشن نیست . 
    یکی از بزرگترین آسب های این بازی ها این است کا افراد گذشت زمان را با هیچ وجه احساس نمی کنند و وقتی با خو  می آیکد که ساعت های زیددی از وقتشان صرف این بازی ها شده است . علاوه بر آن طبق تحییقات ، افرادی که وابسته به این بازی ها می شوند ، درونگرا شده و رفته رفته در برقراری ارتباطات اجتماعی هم کم توان و یا ناتوان می گردند . 
    خطر دیگر ، تطر خیال پرددزی و دور شدن از دنیای واقعی است . وقتی بچه مجازی با اندکی لذا و کمی بازی ، می توانی او را راضی نگه بداری ، ناخودآگاه این تفکر و ذهنیت در زندگی عودی برای انسان هم نهادینه می شود . لذا تحملش در برابر خواسته های دیگر5ان را از دست می دهد و توجهی به نیازهای معنوی اطرافیان علی الخصوص فرزندان را ندارد . 
    پیشرفت تکنولوژی باعث دور شدن اعضای خانودده دز یکدیگر شده است . به طوری که هریک از اعضای خانواده به خاطر مشغول بودن به تماشای تلویزیون و یا درگیر بودن با رایانه و اینترنت و بازی های رایانه ای ، کمتر وقت می کنند با یکدیگر بشینند و صحبت کنند و این خود باعث سرد شدن روابط بین والدین و فرزندان شده است به گونه ای که آنان کمتر حوصله ی یکدیگر رد دارند .

    به هرصورت شمشیر دولبه ی تکنولوژی هر روز یک وجه و یک بعد از زندگی انسانها را هدف یرار می دهد و با رسوخ به تمامی ابعاد زندگی انسان ها ، قدرتش را با رخ همه می کشد . قدرتی که مخاطبان را منفعل کرده و آنها را در جریانی قرار داده که نتیجه ای جز قدرت مند شدن این رسانه اای نوین ندارد . 
    باید مراقب باشیم . چرا که "پو" همین موجود کوچک به ظاهر دوست داشتنی ، با آن نگاه مظلوم و لبخند شاد ، در کمین ماست !

    با نقل از ماهنامه ی پیام آشنا 
    سلام 
    خیلی زیباست ، چند روزقبل میمند فارس هم جشنواره گل وگلاب بود  ولی قمصر شناخته شده تره وازهمه جای کشور برای بازدید وخرید گلاب اصل به اونجا میرن.
    میتونم بپرسم خودتون تشریف بردید یا عکس هاش بدستتون رسیده؟
    اگه رفتید انشااله خوش گذشته.
    http://sajjad-m.blog.ir/1393/02/16/%D9%81%D9%84%DB%8C%D9%86%D8%B8%D8%B1-%D8%A7%D9%84%D8%A7%D9%86%D8%B3%D8%A7%D9%86-%D8%A7%D9%84%D9%89-%D8%B7%D8%B9%D8%A7%D9%85%D9%87
  • سید علی غضنفری
  • وب خوبیست به من هم سر بزنید.

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">