منصوره صامتی

کارشناس فرهنگی

منصوره صامتی

کارشناس فرهنگی

منصوره صامتی

رویای 1400 ساله ی مسلمانان جهان در حکومت اسلامی ایران به تحقق پیوسته و امروز این ظرفیت عظیم فرصتی تکرار نشدنی است. معتقدم که انسان به ضرورت ماهیت الهی و اندیشه ی خویش یک رسانه است وامروز در عصر رسانه ضروریست تا دغدغه های فرهنگی ،اجتماعی و سیاسی مان را باهم شریک شویم، باشد که در مسیر زمان به جامعه ی مهدوی نزدیک شویم."زندگی بهتر حق مسلم ماست!"

و همچنان که رهسپار آینده ایم بیندیشیم که :

ما ازین قرن نخواهیم گذشت
ما ازین قرن نخواهیم گریخت
با قطاری که دگران ساخته اند
هیچ پروازی نیست برساند ما را به قطار دوران
و به قرن دگران
مگر انگیزه و عشق ،
مگر اندیشه و علم ،
مگر آیینه و صلح
و تقلا و تلاش
بخت از آن کسی خواهد بود که مناجات کند با کارش
و در اندیشه ی یک مساله خوابش ببرد
و کتابش را بگذارد زیر سرش و ببیند در خواب حل یک مساله را
باز با شادی در گیری یک مساله بیدار شود ...

تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران
آخرین نظرات

معاون سیما جناب دارابی در مصاحبه های پیش از ایام عید تاکید کردند:

"برنامه های نوروز 93 بر اساس اصول سبک زندگی اسلامی تولید شده است."


حال در روزهای پایانی تعطیلات عید خوب است بیندیشیم

از سبک زندگی تصویر شده در سیمای جمهوری اسلامی ایران چه آموخته ایم؟

_نسبت سبک زندگی برنامه های نوروزی با ایام فاطمیه چه بوده است؟

_نسبت سبک زندگی اسلامی با برنامه های سال تحویل چه بوده است؟

_نسبت سبک زندگی اسلامی با سربالهای نوروزی چیست؟

_نسبت سبک زندگی اسلامی باتبلیغات ایام عید سیما چیست؟

_صدا و سیما (دانشگاه ملی) با هزینه های میلیاردی از بیت المال چه قالبی از سبک زندگی اسلامی را به زندگی شما منتقل کرده است؟



نظرات  (۶)

با سلام . 

بنده با نظر "اوس موسی" ( کاربر نظر دهنده در این پست ) در مورد سریال نوروزی پایتخت موافق نیستم هرچند که با کلیت نظر مدیر محترم سایت در این خصوص موافقم . 
اما از انجا که در بین تمامی برنامه های نوروزی سیما ، تنها بیننده ی سریال پایتخت ( والبنه برنامه ی کلاه قرمزی و آقای مجری نیز ) بودم ؛ در خصوص سریال پایتخت باید بگویم، نظر بیان شده قدری بی انصافی است . 
به نظر بنده سریال پایتخت یکی از موفق ترین سریال های تولیدی در زمینه ی به تصویر کشیدن فرهنگ بومی و سبک زندگی ایرانی_اسلامی است که در جای جای این اثر تولیدی ، ضمن استفاده از زبان طنز ، حاوی مضامین و پیام های اخلاقی هم هست . 

سریال پایتخت در ژانر و گونه ی کمدی ( طنز ) و با استفاده از ظنز موقعیت و کلامی ، با در پیش گرفتن سیر طبیعی داستان و شکل گیری وقایع ، سعی در ارتباط با مخاطب و همراه کردن آن و انتقال مفاهیم اخلاقی دارد و از آنجا که از قالب رئال ( واقعیت ) در به تصویر کشیدن خط داستانی ( وقایع و اتفاقاتی که در عالم واقع و جریان طبیعی زندگی ، پیرامون یک خانواده اتفاق می افتد ) بهره می برد _تا نگاه فانتزی و خیالی_ ، در همذات پنداری و ارتباط با طیف وسیعی از مخاطبان خود ،  موفق عمل کرده است .   
و همین بهره مندی فیلمنامه و داستان و روابط بین کارکترها ، تیپ ها و شخصیت پردازی ها و لوکیشن و عناصر کلی فضا و تم ها و حتی زبان و گویشی محلی از نگاه "رئال" است که ممکن است مخاطب را که دغدغه ی اخلاق و فرهنگ دارد را چنین به واکنش نشان دهد . 
( حتی موسیقی تیتراژ سریال هم از موسیقی نواحی و فولکلورئک انتخاب می شود که ضمن افزودن به جذابیت بیشتر این اثر ، از نگاه "رئال" به آن نشات می گیرد . ) 

اما همانطور که جامعه از یک فرهنگ عمومی و کلی برخوردار است ، از "خرده فرهنگ های" اجتماعی مختص به محیط هایی به نسبت کوچکتر از کلان شهر ها ( همانند شهرهای کوچک در شهرستان ها و روستا ها ) نیز برخوردار می باشد . در یک جامعه ی ساده همچون یک روستا ، که از نطر بافت اجتماعی و لایه ها و هسته های تشکیل دهنده ی آن ، یک جامعه ی ساده و بسیط را تشکیل می دهد ، طبیعی است که نوع روابط  در بین اعضای آن ، صمیمانه تر و بی غل و غش تر باشد تا روابط حاکم در کلان شهر ها
. به گمانم جناب "اوس موسی" (کاربر نظر دهنده )  ، به تصویر کشیدن این سبک از روابط بین افراد را به اشتباه به عبور از خطوط قرمز اخلاقی و قیود شرعی ( رعایت نکردن محرم و نامحرم ) تعبیر کرده است . 
گفتنی است در روابط اجتماعی موجود در جوامع کوچکتر و خرده فرهنگ های آن ، موضوع "محرم و نامحرم" موضوعی است که از سوی مردان آن جامعه ، اغلب بسیار غیرتمندانه تر هم دنبال می شود ( سکانسی از سریال که نقی در کامیون و در مسیر شمال به تهران در حال حرکت است ، رو به همسرش می کند و با عتاب و خطاب و با غیرت ورزی خاصی به وی می گوید : فلانی ( رئیس هیات کشتی مازندران ) چه کاری داشته که این همه به گوشی ات زنگ زده است ؟! ) .
رفتارهایی "غیرت مندانه" از سوی مردان در این جوامع که گاهی شکل افراطی و غلط و نامعقولی هم به خود می گیرد .
اما در عین حال در روبط اجتماعی آنان ، نوعی صمیمیت حاکی از احساس اعتماد متقابل و امنیت وجود دارد که از صفا و صداقت و پاکی مردان و زنان آن سرچشمه می گیرد . و این واقعیتی است که یک کارگردان هرگاه بخواهد سریال یا فیلمی با موضوع خانواده و اجتماع و با نگاه "رئال" در آن جوامع بسازد ، نمی تواند نسبت به آن بی تفاوت باشد . 
یعنی یک کارگردان باهوش ، نمی تواند جای این موضوع را در اثر خود خالی کرده و به بهانه ی انتقال مفاهیم اخلاقی ، فیلم نامه را اسیر روابط تصنعی و غیرواقعی کند که چه بسا در ان فضا ، در انتقال مفاهیم خودساخته ی اخلاقی هم موفق نخواهد یود . چرا که فیلم و سریال های اجتماعی ، هرچه به فضای واقعی نزدیک تر باشد ، به همان نسبت برای مخاطب ملموس تر و عینی تر و باورپذیر تر خواهد بود تا یک اثر ، که بخواهد صرفا بیلبوردی باشد برای تبلیغ اخلاقیات . 

به دیگر آثار تولیدی که در قالب "مستند واره" ( وقایع داستانی که در قالب یک مستند به تصویر کشیده می شود ) که از نگاه "رئال" نیز برخوردار است می توان اشاره کرد ، می توان از فیلم سینمائی « درباره ی الی » نام برد .
هرچند که این دو اثر ( سریال پایتخت و فیلم سینمایی درباره ی الی ) در ساخت و پرداخت شخصیت ها ، قوس داستانی و پیچش آن و نوع ونحوه ی پایان بندی که یکی داستان را در اوج حساسیت و حس تعلیق ، رها می کند ؛ با هم قابل مقایسه نیستند ، اما هردو اثر ، در ژانر و گونه ی آثار درام خانوداگی قرار دارند که از نگاه "رئال" در فیلمنامه بهره می برند . 
به عنوان مثال در هر دو اثر ، حرکت و زاویه ی دوربین ، نماهای باز و بسته و دیگر تکنیک های فیلمبرداری ، حس واقعی و رئال بودن را هرچه بیشتر به مخاطب انتقال می دهد و این از هنر یک کارگردان برای به تصویر کشیدن هرچه بهتر یک اثر داستنانی در قالب یک هنر نمایشی همچون سینما و قاب تصویر می باشد . 
سلام
علیرضا جان خوش بحال اونها که رفتن وعزیز ترین سرمایه خدادادی یعنی جان وزندگی دنیا رو برای دفاع از دین و جلب رضای الهی با خدا معامله کردن بفرموده خود خداآنهازنده اند ونزد خدا روزی میخورند .این ما هستیم که برای پاسداشت خونشون ونگهداشتن ارزشها باید پاسخگو باشیم. 
به خانم صامتی هم حق بدین که اسامی ویا مطالب روسانسور کنن حقیقتاّ من از اون پست بغض هشت ساله واون پاسخی که نوشتند خیلی نگرانشون هستم ، شکی در شجاعت وصراحت ایشان ندارم  ولی برادرانه دوست دارم درحیطه مساءل دینی وفرهنگی بدون نام بردن ازکسی فعالیت کنند چون تاالان تاوان بسیاری دادند.میدونم به من مربوط نیست ولی نگرانیم رو گفتم.بازم ببخشید.
بخش‌هایی از این نظر که با * مشخص شده، توسط مدیر سایت حذف شده است

سلام . آموختیم که حق ذبح و پایمال میشود.

وقتی سر ظهر از جنوب برنامه مصنوعی برای شهدا(س) اجرا میکرد میخواستم تلویزیون رو به رگبار ببندم.دیشب هم با ابروهای برداشته ویژه !!برنامه شب شهادت اجرا میکرد ،میدونید که کی رو میگم؟

چند روز قبل ازعید رفتیم فروشگاه شهروند خانمم یدفعه گفت ا این آقا مجریه. نگاه کردم دیدم مجری *** ***** **** ** بود که یه مدت میگفتن شبیه  ****** ! جلو چشم مردم چندین بارصورت خانم جوانی که باهاش بود رو میگرفت تو دستاش ،سر یخچال هم که رسما بغلش کرد!

حیف عزیزای ما که رفتن تا این جور آدما بیان و پرچم دین دستشون بگیرن!

خانم صامتی همش رو سانسور کن، باشه!! 

پاسخ:
سلام 
جناب علیرضا زمانی به برخی دوستان گفتم  باید تقیه کرد یکی از بزرگواران رگ غیرتش ورم کرد و گفت :در حکومت اسلامی که نباید تقیه کرد ! و...
اگر می خواهید کاری درست بشه باید خودتون یک وبلاگ داشته باشید و منویات درونی خودتون رو راجع به همه ی مجریان و دست اندر کاران تلویزیون  و احیانا رادیو بنویسید . 
من دشمنان بسیاری دارم چرا که جایی گیر نیستم که جد و آبادم بلرزن  و هرجا بحث بیت المال بوده ناراحت شدم چرا بعضی به نام اسلام نان می برند و مایه ی بد نامی اسلام هستند . از اینکه به پارادوکس سر می زنید خوشحالم ولی شما هم اگر در کمال شجاعتی که تا به حال در شما دیدم در وبلاگ خودتان به نشر حقایق بپردازید ما هم استفاده کنیم بسیار خوب است . 
برای من همین بس که به قیمت تهدید به مرگ و از دست دادن کارو نزدیک به یک دهه  سلب آرامش دست مجموعه ای رو از بیت المال کوتاه کردم
انشالله مورد قبول خداوند واقع بشه اگر چه با برادران شیطان در افتادن مساله ایست که تمامی ندارد  

خیلی وقت نداشتم تلویزیون ببینم ولی پایتختو دیدم به نظرم خوب بود ولی اشلا ازین خانم چینی خوشم نیومد چه معنی داشت چی رو میخان عادی کنن کم مونده با این همه دختر دم بخت مردای ایرانی برن زن چینی بگیرن خداییش خوشگلم نیستن همیشه میزنن تو سردختر ایرانی .
از برنامه های نوروزی یاد گرفتیم که از گرفتن یارانه هامون انصراف بدیم  ولی ما یارانه هامونو لازم داریم چکار کنیم حالا
از برنامه های عیدی یاد گرفتیم که محرم و نامحرم همه با هم می تونن چند ماه از سر و کول هم برن بالا بگن بخندن جک بگن به هیچ مردی هم بر نمی خوره 
ربط این چیزایی که ما از پایتخت 3 یاد گرفتیم چه ربطی به اسلام و زندگی حضرت زهرا داره من که نفهمیدم 

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">