منصوره صامتی

کارشناس فرهنگی

منصوره صامتی

کارشناس فرهنگی

منصوره صامتی

رویای 1400 ساله ی مسلمانان جهان در حکومت اسلامی ایران به تحقق پیوسته و امروز این ظرفیت عظیم فرصتی تکرار نشدنی است. معتقدم که انسان به ضرورت ماهیت الهی و اندیشه ی خویش یک رسانه است وامروز در عصر رسانه ضروریست تا دغدغه های فرهنگی ،اجتماعی و سیاسی مان را باهم شریک شویم، باشد که در مسیر زمان به جامعه ی مهدوی نزدیک شویم."زندگی بهتر حق مسلم ماست!"

و همچنان که رهسپار آینده ایم بیندیشیم که :

ما ازین قرن نخواهیم گذشت
ما ازین قرن نخواهیم گریخت
با قطاری که دگران ساخته اند
هیچ پروازی نیست برساند ما را به قطار دوران
و به قرن دگران
مگر انگیزه و عشق ،
مگر اندیشه و علم ،
مگر آیینه و صلح
و تقلا و تلاش
بخت از آن کسی خواهد بود که مناجات کند با کارش
و در اندیشه ی یک مساله خوابش ببرد
و کتابش را بگذارد زیر سرش و ببیند در خواب حل یک مساله را
باز با شادی در گیری یک مساله بیدار شود ...

تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران
آخرین نظرات

سینما در نگاه رهبری

منصوره صامتی |

سینما؛ کلید پیشرفت کشور  

بررسی نقش و جایگاه «سینما» و مفهوم‌ شناسی آن در منظومه‌ فکری رهبر انقلاب

«هنر گوهر بسیار گرانبهایی است که ارزش و گرانبهایىِ آن فقط بدین جهت نیست که دل‌ ها و چشم‌ هایی را به خود جذب می‌کند -خیلی از چیزهایی که هنری نیست، ممکن است چشم‌ ها و دل‌ هایی را به خود جذب کند- نه، این یک موهبت و عطیه‌ الهی است. حقیقتِ هنر -هر نوع هنری - یک عطیه‌ الهی است». ( بیانات رهبری در دیدار جمعی از اصحاب فرهنگ و هنر، ۱۳۸۰/۵/۱).

سینمای متعهد

«جایگاه والای انسان و تعهد او به سایر انسان‌ ها» زمینه‌ اصلی طرحِ هنرِ متعهد در اندیشه‌ آیت‌الله خامنه‌ای است:

«بعضی کسان می‌ گویند در هنر متعهد، کلمه‌ اول با کلمه‌ دوم تناقض دارد. هنر، یعنی آن چیزی که مبتنی بر تخیل آزاد انسان است و متعهد، یعنی زنجیر شده؛ این دو چگونه با هم می‌ سازد!؟ این یک تصور است؛ البته تصور درستی نیست. بحث مسئولیت و تعهد هنرمند، قبل از هنرمند بودن او به انسان بودن او برمی‌ گردد. بالأخره یک هنرمند قبل از اینکه یک هنرمند باشد، یک انسان است. انسان که نمی‌ تواند مسئول نباشد. اولین مسئولیتِ انسان در مقابل انسان‌ هاست. اگرچه انسان در مقابل طبیعت و زمین و آسمان هم تعهد دارد، اما مسئولیت بزرگ او در قبال انسان‌ هاست». (بیانات در دیدار جمعی از اصحاب فرهنگ و هنر، ۱۳۸۰/۵/۱).

علاوه بر اینکه مسئولیت انسان بماهو انسان به عنوان زمینه‌ اصلی در بحث سینمای متعهد مطرح است، «تعهد به فرم» و «تعهد به مضمون» نیز دو عنصر مهم در این بحث است:

«هنرمند، هم در باب فرم و قالب هنرِ خودش و هم در قبال مضمون تعهد دارد. کسی که قریحه‌ هنری دارد، نباید به سطح پایین اکتفا کند. این یک تعهد است. هنرمند تنبل و بی‌ تلاش، هنرمندی که برای تعالی کار هنرىِ خودش و ایجاد خلاقیت تلاش نمی‌ کند، در حقیقت به مسئولیتِ هنری خودش در قبال قالب عمل نکرده است ... علاوه بر این، تعهد در قبال مضمون است. ما چه می‌ خواهیم ارائه بدهیم؟ اگر انسان محترم و عزیز است، دل و ذهن و فکر او هم عزیز و محترم است. نمی‌ شود هر چیزی را به مخاطب داد، فقط به صرف اینکه او نشسته و به حرف‌ های ما گوش می‌ دهد». (بیانات در دیدار جمعی از اصحاب فرهنگ و هنر، ۱۳۸۰/۵/۱).

سینمای دینی

«نشر حقایق و معارف دینی و ماندگارسازی آن در ذهن مخاطبان» گزاره‌ اصلی در تعریف مفهوم سینمای دینی از دیدگاه رهبر انقلاب است:

«هنر دینی آن است که بتواند معارفی را که همه‌ ادیان -و بیش از همه، دین مبین اسلام - به نشر آن در بین انسان‌ ها همت گماشته‌ اند و جان‌ های پاکی در راه نشر این حقایق نثار شده است، نشر دهد، جاودانه کند و در ذهن‌ ها ماندگار سازد. این معارف، معارف بلند دینی است ... هنر دینی این معارف را منتشر می‌ کند؛ هنر دینی عدالت را در جامعه به صورت یک ارزش معرفی می‌ کند؛ ولو شما هیچ اسمی از دین و هیچ آیه‌ ای از قرآن و هیچ حدیثی در باب عدالت در خلال هنرتان نیاورید»


  • منصوره صامتی

رهبری

سینما

نظرات  (۱۲)

زبان تربیت نشده درنده ای است که اگر رهایش کنی می گزد .

( امام علی )
سالروز ولادت امام هادی علیه السلام مبارک
این جمعه هم از دیدن رویت خبری نیست
دیگر نفسم هم ، نفسِ معتبری نیست
رد می شود این جمعه و تا لحظه آخر
از آمدن سبز تو اما خبری نیست
ای شاه کلید همه قفل قفسها
مرغان قفس را تو نباشی که پری نیست
  الهم عجل لولیک الفرج
حواست هست یک تابستان دیگر هم گذشت،حالا باید دوباره دل خوش کنیم به آمدن پاییز،یک پاییز خوشرنگ .
به پاییزی که دلت نگیرد و غروبش غم نداشته باشد،توی کوچه و پس کوچه هایش بغض نباشد،پاییزی که مهر و آبان و آذرش تو را یاد هیچ خاطره خیسی نیاندازد!
یک پاییز دوست داشتنی که شاید مال من و تو باشد،میمانیم به امید پاییزی که نه از فاصله خبری باشد نه ازدرد.
نه از زخم نه از جنگ،نه از فقر…
به امید پاییزی که وقتی به آخر رسید جوجه ای از جوجه هایمان کم نشود


قبلا معذرت میخوام از اینکه مطلب طولانی شد انشاالله که مفید باشه :

سوغات آمریکا برای ایران/ترویج سبک زندگی آمریکایی با دیپلماسی رقص/ حیازدایی از جوانان با عادی سازی رقص مختلط

به گزارش رودآور به نقل از  زنان خبر؛ در طول تاریخ  قدرت های حاکم برای تحت تاثیر قرار دادن جوامع مختلف سعی در رواج و ترغیب مردم به شهوت رانی و فاسد کردن جوانان آن جامعه را داشتند و به آن جامعه حمله فرهنگی میکردند.

نمونه عبرت انگیزی از این شیوه کثیف، فاجعه ای بود که در اسپانیای مسلمانان که از پیشرفته ترین تمدن های اروپا محسوب می شد، اتفاق افتاد و مسیحیان برای خارج کردن اسپانیا از جنگ مسلمانان، از راه فاسد کردن روحیه و اخلاق جوانان مسلمان، وارد عمل شدند.

تا آنجا که توانستند وسایل لهو و لعب و شهوت رانی را به سهولت در اختیار مسلمانان قرار دهند و در این کار تا آنجا پیش رفتند  توانستند عزم، اراده، نیرو، شجاعت، ایمان و پاکی روح مسلمین را از میان بردارند و آن ها را به آدم هایی ضعیف و شهوت ران تبدیل کنند و در نهایت با ترویج فساد به حکومت ۸۰۰ ساله اندلس پایان دادند.

 

ایران تنها ملتی است که با پیروزی در انقلاب در مقابل آمریکا ایستاد و شیطان بزرگ نیز تمام تلاش خود را در جهت نابودی ایران به کار بسته و از طریق جنگ نظامی و فرهنگی سعی در ضربه زدن به ایران را دارد.

«دیوید کیو» مأمور سیا در مورد استراتژی آمریکا برای براندازی جمهوری اسلامی را گفت: مهم‌ترین حرکت در جهت براندازی جمهوری اسلامی، تغییر فرهنگ جامعه فعلی ایران است و ما مصمم به آن هستیم.

نشریه وال استریت ژورنال در سال ۲۰۱۰ از دیپلماسی جدید آمریکا با عنوان “دیپلماسی رقص”خبر داد و اعلام کرد که در راستای یک پروژه دیپلماسی فرهنگی “آکادمی موسیقی بروکلین” به طور رسمی پروژه موفقیت آمیز “جنبش رقص” را آغاز می کند.

وزارت خارجه آمریکا در سال ۲۰۱۱ دست به برگزاری رقابتی جهانی به نام -با ما برقص: تکاپو در میان فرهنگ‌ها- زده بود که در راستای ترویج سبک زندگی آمریکایی در جهان و حیازدایی در بین جوانان بوده و است.

در این رقابت از مردم کشورهای مختلف جهان به ویژه جوانان خواسته شده است تا با ارسال فیلم و تصاویر مربوط به رقص‌هایی که در اماکن عمومی یا جمع خانوادگی خود به اجرا درآورده‌اند، در این رقابت شرکت کرده و برنده جایزه شوند.

هیلاری کلینتون پایه‌گذار پروژه جنبش رقص  بوده است که در این پروژه چهار موسسه رقص آمریکایی به ۱۴ کشور مختلف واقع در آفریقا، شرق آسیا، آسیای میانه و آسیای غربی اعزام شدند.

جنجال رسانه های غربی علیه ارزش ها و باورهای اسلامی-ایرانی نشان می دهد که بدون شک استحاله فرهنگی و اجتماعی و تغییر هویت کشورها، برای قدرت های استعماری اهمیت بیشتری از مسائل سیاسی دارد.

آمریکا و صهیونیست از همه ی شیوه ها برای تخریب روح جوانان ما استفاده میکنند و در همه جا فعالیت مستمر دارند گاهی با ماهواره، گاهی با شبکه های اجتماعی و حتی گاهی با دیپلماسی رقص سعی در سرگرم کردن ملت دارند تا آنان را از هدف اصلی دین و نظام دور سازند و سبک زندگی آمریکایی را در ایران ترویج دهند.

رقص باله حرکات موزونی که منشا آن به تمدن غربی باز می گردد این هنر غربی به علت «رقص» بودن رسماً ممنوع است اما فدراسیون ژیمناستیک در زیرمجموعه حرکات نمایشی رقص باله را به ثبت رسانده است.

در سالهای اخیر در تهران و دیگر شهرهای بزرگ ایران شاهد راه اندازی کلاس های رقص مختلط بوده و تبلیغ گسترده ای نیز در این حوزه دارند که دختران کم در آمد پس از آموزش و یادگیری انواع رقص توسط لیدرها به کار گرفته می شوند.

در ضیافت همسر رئیس‌جمهور برای زنان دولت در کاخ سعدآباد به بهانه بزرگداشت مقام زن، رقص لزگی ۶ دختر و کنسرت موسیقی زنان، بخشی ویژه از برنامه‌های این ضیافت بود.

امروزه رقص، آواز و حتی آموزش آن به کودکان کمتر از ۶ سال، پای ثابت برنامه های مهد کودک ها است و مدیران مهدکودک ها با افتخار از این برنامه ها یاد می کنند و بهانه و توجیه مربیان مهد کودک، ایجاد فضایی شاد و پویا برای کودکان است.

امروزه در کنار رقص در برخی از مهد کودک ها مد روز لباس هایی که برگرفته از مدل های غربی نیز آموزش داده می شود که به کودکان آموزش می دهند چگونه لباس ها و مدل مویشان را انتخاب کنند تا بتوانند جذابیت جنسی خود را به دیگران نشان دهند.

رواج و عادی سازی رقص در بین مردم به جایی رسیده است که برخی حتی در جشن تکلیف دختران خود برنامه رقص می گذارند.

در شرایطی که دولت مردان و مسئولین فرهنگی کشور نسبت به رواج و عادی سازی رقص در جامعه و حتی در فضاهای عمومی بی تفاوت و بلکه حمایت کننده اند لازم است والدین نسبت به مراسم ها و جشن های خانوادگی خود دقت بیشتری نمایند تا خود باعث ترویج رقص قدم برندارند.

http://isna.ir/fa/news/94062314581/%D8%B1%D9%81%D8%AA%D8%A7%D8%B1-%D8%B9%D8%AC%DB%8C%D8%A8-%DB%8C%DA%A9-%D8%AC%D9%87%D8%A7%D9%86%DA%AF%D8%B1%D8%AF-%DA%86%DB%8C%D9%86%DB%8C-%D8%AF%D8%B1-%D9%85%D8%AD%D9%85%D9%88%D8%AF%D8%A2%D8%A8%D8%A7%D8%AF
فیلم دلخراش لحظه سقوط بالابر  بر روی مسجدالحرام

http://otaghkhabar24.ir/news/14988

نمیدونم چی میشه اسمشو گذاشت ، توفیق مرگ در جوار حرم امن الهی یا سلب توفیق برای بجا آوردن اعمال حج حتی در کنار خانه خدا . 
ولی قطعاً بی کفایتی مسؤلین توسعه بیت الله الحرام رو میرسونه ، ظاهراً دوتا بالابر سقوط کرده ، دیگری در شهر مکه بوده ولی این یکی در مسجدالحرام و بر سر حجاج.
شهادت امام جواد علیه السلام تسلیت . التماس دعا

تعبیر "هنر متعهد" از تعابیر ابداعی و نوینی است که نخستین بار توسط مقام معظم رهبری در مقابله و مواجهه با نظریه ی دروغین "هنر برای هنر" به کار گرفته شد ؛
نظریه ای که هنر را نه برای هنر ، بلکه به صورت افسارگسیخته به سمت و سوی انحطاط گسیل می دارد و مقام معظم رهبری به سان یک ایدئولوگ و نظریه پرداز ، با آگاهی از این موضوع ، با مطرح کردن نظریه ی معروف خود به نام "هنر متعهد" از سالیانی دور درصدد مواجه علمی و عملی با این انحراف در عالم هنر برآمده بودند .
هرچند که این نظریه [ هنر متعهد ] همچون بسیاری دیگر از نظریات ایشان در مسائل مختلف ، با مورد غفلت قرار گرفتن ، تاکنون به صورت شایسته و بایسته در عمل ، مورد بهره برداری قرار نگرفته است که جای تاسف دارد.
  • رازهای آرامش درون
  • « ده راز مهم در ایجاد آرامش »

    راز اول : با خدا ارتباط برقرار کنید

    راز دوم : مثبت فکر کنید 

    راز سوم : قضاوت خود را به تاخیر بیندازید

    راز چهارم : برای آرامش درون تمرکز کنید

    راز پنجم : از آنچه هستید راضی باشید

    راز ششم : به دستورات اخلاقی احترام بگذارید

    راز هفتم : دید جدیدی نسبت به زندگی پیدا کنید

    راز هشتم : صفتهای مثبت خود را افزایش دهید

    راز نهم : حس ها را از همدیگر ، جدا کنید

    راز دهم : وسایل اضافه را از زندگیتان بیرون بریزید 
    نکته:
    « محبت » ، ساده ترین و در عین حال نیرومندترین قدرت جهان است
    پیشرفت درکنار تعهد همونطور که رهبری اشاره فرمودند ، نه داستانها و بازیگران هنجار شکنی که از بین برنده حریمها و حرمتها باشند .
    البته نوع فرهنگ حاکم بر جامعه پذیرنده ناهنجاریهای رفتاری نیست ، دیشب جشن ۱۱۵ سالگی سینمای ایران رو گرفتند ، توی این مدت بسیاری فیلمها ساخته شد وبیشتر از اون بازیگر اومد و رفت ولی فقط بعضی فیلمها و بازیگران توی ذهن مردم ماندگار شدند.
    زبان هنر در کنار لطافت می تواند بیان کننده بسیاری از مشکلا ت و دردهای جامعه باشد و سبب برطرف شدن و در نتیجه پیشرفت اجتماعی شود .
    متأسفانه امروزه در همه جا به بُعد مالی و درآمد زایی فیلم حتا بازیر سؤال بردن اخلاق  ، فرهنگ ملتها و ادیان الهی ( کمپانیهای عظیم فیلم سازی خارجی ) بیشترتوجه میشه. 
    به امید پیشرفت متعهدانه تر سینمای ایران . روز سینما بر اهالی هنر هفتم مبارک.

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">