منصوره صامتی

کارشناس فرهنگی

منصوره صامتی

کارشناس فرهنگی

منصوره صامتی

رویای 1400 ساله ی مسلمانان جهان در حکومت اسلامی ایران به تحقق پیوسته و امروز این ظرفیت عظیم فرصتی تکرار نشدنی است. معتقدم که انسان به ضرورت ماهیت الهی و اندیشه ی خویش یک رسانه است وامروز در عصر رسانه ضروریست تا دغدغه های فرهنگی ،اجتماعی و سیاسی مان را باهم شریک شویم، باشد که در مسیر زمان به جامعه ی مهدوی نزدیک شویم."زندگی بهتر حق مسلم ماست!"

و همچنان که رهسپار آینده ایم بیندیشیم که :

ما ازین قرن نخواهیم گذشت
ما ازین قرن نخواهیم گریخت
با قطاری که دگران ساخته اند
هیچ پروازی نیست برساند ما را به قطار دوران
و به قرن دگران
مگر انگیزه و عشق ،
مگر اندیشه و علم ،
مگر آیینه و صلح
و تقلا و تلاش
بخت از آن کسی خواهد بود که مناجات کند با کارش
و در اندیشه ی یک مساله خوابش ببرد
و کتابش را بگذارد زیر سرش و ببیند در خواب حل یک مساله را
باز با شادی در گیری یک مساله بیدار شود ...

تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران
آخرین نظرات
اهل معرفت می گویند ماه رمضان «دار ضیافت الله» است.
 این ماه رمضان، خانه مهمانی خداست.
 به حسب ظاهر ما مؤمن هستیم، ما مهمان خدا هستیم، امشب شب اول این مهمانی است؛ تازه وارد این خانه شده ایم، تازه داخل مهمانی خدا پا گذاشته ایم،
 سؤال من این است : اگر یک مهمان تقاضایی از میزبانش داشت، وقتی همان ابتدا که به خانه میزبان رسید به صاحب خانه گفت من چنین گرفتاری ای دارم، کرامت او چه اقتضا می‌کند؟
 آیا اینطور اقتضا می‌کند که بگذارد وقتی میهمان می خواست از این خانه برود حاجتش را به او بدهد یا همین که وارد خانه شد همان‌جا بدهد؟!
خدایا امشب، شب اول است و ما پایمان را داخل خانه ات گذاشته ایم، مهمانت هم هستیم،
 همین دم در بیا دستمان را بگیر و کار را تمام کن!
نگذار تا آخر ماه طول بکشد!
بگذار امشب  همه ی حاجت هایمان را بگیریم ، کرامتت همین را اقتضا می کند...
  • منصوره صامتی

ماه رمضان

نظرات  (۴۳)

  • در این بهار رحمت و غفران و مغفرت خوشبخت آن کسی است که بخشیده می شود .

  •  بگذشت مه روزه ، عید آمد و عید آمد     بگذشت شب هجران، معشوق پدید آمد      

     اکنون که نشستن بر خوان روزه تو،  قلبم را شکننده کرده است،  بازگشته ‏ام تا به مُهر تأیید،  مِهر و امید را از تو طلب کنم. مبادا پس از امروز، در روزمرگی‏ ها غرقه شوم و عهدم را با تو تا رمضانی دیگر نگاه ندارم!  
     عید فطر، منزلی است برای پوشیدن بهترین لباس روح در موسم دیدار تو، تا مگر پسندت افتم و در بند بندگی‏ات اسیر شوم.  
     پروردگارا!  زنگارهای سیاه دل را در جام طلایی رمضان شست‏ وشو داده و با روحی تطهیر شده از هر آنچه ناپاکی، به سویت می‏شتابیم.
    خدایا! در ناب‏ترین ثانیه‏ های راز و نیاز با تو،  میهمان سفره‏ های رنگینت بودیم و در تپش نبض تند زمان، چه زود، بدرقه کردیم روزهای روزه‏ داریمان را و حالا با روحی سرشار از معنویت و دل‏های لبریز از مهر تو، دست‏ های در هم گره شده ‏ای که بوی وحدت می‏ دهند و شعارشان همدلی است، با قدم‏های استواری که مقصدشان یک‏پارچگی است،  به استقبال روز موعود می‏شتابیم؛
     در شکوه و عظمت نماز عید، غرق شده و با رمضان وداع می‏کنیم. فرشتگان آسمان، رشک می‏برند به این همه یکرنگی و اتحاد ما. عید فطر، روز جشن است، جشن نزدیکی و قرب به بارگاه الهی، جشنی که به مناسبت پایان یک ماه عبادت مخلصانه برگزار می شود.
     به راستی که عید فطر، روز بازگشت به فطرت، بازگشت به خدا، اتصال به آسمان و مروج به عرش اعلی است. عید فطر نمادی از پرواز انسان به ملکوت معنویت است.  
    بارالها! پایان یافتن این ماه را پایان یافتن خطاهایمان قرار ده و به دنبال خارج شدنش، ما را از بدی‌هامان خارج کن و ما را از سعادت‌مندترین اهل این ماه به آن و پرنصیب‏ ترین آنان در آن و بهره‏ مندترین ایشان از خودت قرار ده ...  
    روز عید، روزی است که خداوند درهای احسان خود را به روی همه می‌گشاید و کرم و بخشش خویش را آشکار می‌کند. حال که خداوند کریم و بخشنده سفره عطا و بخشش گسترده، چه خوبست که هم نیکوکاران و هم گنهکاران با اعتراف (به نیاز و تقصیر خویش) و حیاء و شرمساری و امید بر سر این سفره جمع شوند که یقینا در این صورت آنان از لطف و احسان خدا بی‌بهره نخواهند ماند. حال که به در خانه خدای خود آمده‌ایم، با او چه بگوییم و او را چگونه بخوانیم؟  
    امام سجاد علیه السلام  چه زیبا به ما می‌آموزد که به خدایمان چه بگوییم و چگونه سفره دل به درگاه عظیمش بگشاییم:  «ای کسی که رحم می‌کنی بر کسی که بندگانت بر او رحم نمی‌کنند.  و ای آنکه می‌پذیری کسی را که سرزمینها، او را نمی‌پذیرند.  و ای کسی که نیازمندان آستانت را خار و کوچک نمی‌کنی... و ای کسی که دست رد بر سینه روی آورندگان به بارگاهت نمی‌زنی. و ای آنکه تحفه‌های کوچک را می‌پذیری و در برابر کارهای اندک سپاس می‌گویی...  و ای کسی که به هر که به تو نزدیک شود نزدیک می‌شوی.  و ای آنکه کسانی را که به تو پشت می‌کنند، خودت می‌خوانی... هر بزرگی در نزد تو کوچک است و هر شریفی در کنار شرافت تو حقیر و ناچیز. آنها که بر غیر تو وارد شدند، بحق ضرر کردند و آنانی که به جز تو به سوی دیگران رفتند، دچار خسران گشتند و آنها که در آستان غیر تو گرد آمدند، تباه شدند... درگاه تو به روی علاقه‌مندان گشوده و جود و بخشش تو برای درخواست کننده آستانت جاری است و یاریت نسبت به یاری جویان نزدیک. آرزومندان هرگز از تو ناامید نمی‌شوند و آنها که به سوی تو می‌آیند، هیچگاه مأیوس نمی‌گردند...  پس اینک این من عاجزم که قصد ورود به محضر تو دارم و از تو حسن عطا و بخشش طلب می‌کنم، پس بر محمد و آل او درود فرست و راز و نیاز مرا بشنو و دعایم را مستجاب گردان و روزگار مرا با ناامیدی به پایان مبر و درباره خواسته‌ام دست رد بر پیشانی من مزن...»   (فرازی از دعای 46 صحیفه سجادیه)    

    تبسم فطر مسافر، به مقصد رسیده و بار، به منزل.
     کاروان رمضان، در منزل فطر، توقف کرده است. ساربان یگانه، کوله ‏بار را در تجرد روح مسافر، به فراسوی سبکبالی می‏ خواند و این، آغاز نزول آرامش در بلوغ دل او خواهد بود. چه عیدی بالاتر از این ابتدای متعالی؟! چه جشنی دلنشین ‏تر از تبسم به روی دقایق فطر؟!  

     پایان ضیافت سی‏ روزه  ، دستانِ بی‏نهایت خداوند، سفره مهمانی یک‏ ماهه را جمع می‏کند تا گستره‏ای نامتناهی را بر اشتهای انسان، عرضه دارد. تصرّف در متن فطر، امضایی است که بر کارنامه رمضانی هر عاشق زده خواهد شد. سایبان مهربانی خداوند؛ گسترده‏ تر خواهد شد و روشنای ازلی هدایتش، تداوم خواهد داشت.
    این، همان بشارتی است که پیامبر فطر، به ابلاغش مبعوث شده است.      

    عید فطر ـ پایانی برای شروع  :
     به نماز می‏ ایستم و پنج تکبیر می‏زنم بر دنیا و هر آنچه مرا از نوازش نسیم رحمتت دور می‏ سازد. می‏خواهم حسن‏ ختام میهمانی‏ات، ابتدای آشنایی تازه‏ام با تو باشد. اکنون به مدد عبورم از باغ صیام، عطر گل‏های تازه عبودیت را آن‏چنان در سر دارم که بیدارتر از همیشه، می‏بینمت.
    چه شیرین است طعم میوه‏ های آسمانی تو، آن هنگام که دست بر قنوت نماز عید بر می‏داریم و تو را زمزمه می‏کنیم: «اَنْ تُدْخِلَنی فی کُلِّ خَیر...» «دارد به خنده چشم جهان باز می‏شود یعنی که عید فطر تو آغاز می‏شود»    

    طلوع عید فطر، طلوع آدم است از قعر ظلمت گناه؛
     مبارک باد صبحی که خورشید و انسان، هر دو پس از سیاهی، آغاز می‏شوند! 

    ویژگی های عید فطر از زبان مولا علی(ع)  
    امیر المؤمنین(ع) در خطبه عید فطر مى‏فرماید: «الا و ان المضمار الیوم و السباق غدا الا و ان السبقة الجنة و الغایة النار» . (من لا یحضره الفقیه، ج 1، ص 516)  دنیا محل مسابقه است و آخرت زمان اجر گرفتن، بهشت جایزه برندگان این مسابقه و جهنم جزاى بازندگان است.

    در روایتى از فرزند گرامیشان امام حسن (ع) آمده که حضرت انجام اعمال عبادى در ماه مبارک رمضان را، تشبیه به مسابقه بین افراد نموده ‏اند و عید فطر را زمان اخذ جوایز برندگان آن مى‏دانند.
     لذا حضرت على (ع) در ویژگی های عید فطر مى‏فرمایند:  
     1- روزى که نیکوکاران ثواب مى‏برند.    «هذا یوم یثاب فیه المحسنون‏».    
    2- روزى که گنهکاران زیان میبینند . «و خسر فیه المبطلون‏»    
    3- شبیه‏ترین روز به روز قیامت است.  «اشبه بیوم قیامکم‏».  چون در قیامت عده‏ اى که زیان کارند، تاسف میخورند و غضبناک می گردند و عده‏اى که نیکوکارند رستگار و متنعم به نعمتهاى الهى می شوند.    
    4- روز عبرت گرفتن.  «فاذکروا بخروجکم‏» : وقتى از منازلتان براى خواندن نماز عید خارج می شوید، به یاد آورید زمانى را که از منزل بدن خود خارج خواهید شد و سوى خداى خود خواهید رفت.  «من الاجداث الى ربکم‏»  
    وقتى در جایگاه نماز خود می ایستید به یاد آورید زمانى را که در محضر عدل الهى می ایستید و از شما حسابرسى می ‏کنند.  «و اذکروا وقوفکم بین یدى ربکم‏»  
    وقتى از نماز به منازلتان بر می گردید به یاد آورید زمانى را که به منازل خود در بهشت‏ خواهید رفت.  «و اذکروا منازلکم فى الجنة‏»  
     5- روز بشارت غفران و بخشش الهى.  «ابشروا عباد الله فقد غفر لکم ما سلف من ذنوبکم‏»

    اعمال شب عید فطر :
     از جمله لیالى شریفه است و در فضیلت و ثواب عبادت و احیاى آن احادیث بسیار وارد شده و روایت شده است که آن شب کمتر از شب قدر نیست و از براى آن چند عمل است:  
    اوّل:  غسل است در وقتى که غروب کرد آفتاب.
     دوّم:  احیاء آن شب به نماز و دعا و استغفار و سؤ ال از حقّ تعالى و بَیْتُوته در مسجد  
    سوّم:  آنکه بخواند در عقب نماز مغرب و عشاء و نماز صبح و عقب نماز عید:   اَللّهُ اَکْبَرُ اَللّهُ اَکْبَرُ لا اِلهَ اِلاّ اللّهُ وَاللّهُ اَکْبَرُ اَللّهُ اَکْبَرُ وَلِلّهِ الْحَمْدُ اَلْحَمْدُ لِلّهِ عَلى ما هَدینا وَلَهُ الشُّکْرُ على ما اَوْلینا    
    چهارم:   آنکه چون نماز مغرب و نافله آنرا خواند دستها را بسوى آسمان بلند کند و بگوید:   یا ذَاالْمَنِّ وَالطَّوْلِ یا ذَاالْجُودِ یا مُصْطَفِىَ مُحَمَّدٍ وَناصِرَهُ صَلِّ عَلى مُحَمَّدٍ وَ الِ مُحَمَّدٍ وَاغْفِرْ لى کُلَّ ذَنْبٍ اَحْصَیْتَهُ وَهُوَ عِنْدَکَ فى کِتابٍ مُبینٍ   پس به سجده برود و صد مرتبه در سجده بگوید اَتُوبُ اِلَى اللّهِ پس هر حاجت که دارد از حقّ تعالى بخواهد که انشاء الله برآورده خواهد شد در روایت شیخ است که بعد از نماز مغرب به سجده رود و بگوید:    یا ذَاالْحَوْلِ یا ذَاالطَّوْلِ یا مُصْطَفِیا مُحَمَّدا وَناصِرَهُ صَلِّ عَلى مُحَمَّدٍ وَ الِ مُحَمَّدٍ وَاغْفِرْ لى کُلَّ ذَنْبٍ اَذْنَبْتُهُ وَنَسیتُهُ اَنَا وَهُوَ عِنْدَکَ فى کِتابٍ مُبینٍ   پس بگوید صد مرتبه:  اَتُوبُ اِلَى اللّهِ
     پنجم:   زیارت کند امام حسین علیه السلام را که فضیلت بسیار دارد و زیارت مخصوصه این شب در باب زیارات بیاید انشاءالله
     ششم:   ده مرتبه بگوید ذکر یا دآئِمَ الْفَضْلِ را که در اعمال شب جمعه گذشت  
    هفتم:   بجا آورد ده رکعت نمازى که در شب آخر ماه رمضان گذشت
     هشتم:   بجا آورد دو رکعت نماز در رکعت اوّل بعد از حمد هزار مرتبه توحید و در دوّم یک مرتبه بخواند و بعد از سلام سر به سجده بگذارد و صدمرتبه بگوید:اَتُوبُ اِلَى اللّهِ  پس بگوید:    یا ذَالْمَنِّ وَالْجُودِ یا ذَاالْمَنِّ وَالطَّوْلِ یا مُصْطَفِىَ مُحَمَّدٍ صَلَّى اللّهُ عَلَیْهِ وَآلِهِ صَلِّ عَلى مُحَمَّدٍ وَ الِهِ وَافْعَلْ بى کَذا وَکَذا    و بجاى آن حاجات خود را بطلبد.  
    نهم:   چهارده رکعت نماز کند بخواند در هر رکعتى حمد و آیة الکرسى و سه مرتبه قل هُوَ اللّه اَحَدٌ تا براى او باشد به هر رکعتى ثواب عبادت چهل سال و عبادت هر که روزه گرفته و نماز خوانده در آن ماه دهم شیخ در مصباح فرموده که در آخر شب غسل کن و بنشین در جاى نماز خود تا طلوع فجر .    

    اعمال روز عید فطر  :
     روز عید فطر است و اعمال آن چند چیز است  :  اوّل:  آنکه بخوانى بعد از نماز صبح و نماز عید آن تکبیراتى را که در شبش بعد از نماز فریضه مى خواندى
     دوّم:  آنکه بخوانى بعد از نماز صبح دعائى را که سیّد روایت کرده اَللّهُمَّ اِنّى تَوَجَّهْتُ اِلَیْکَ بِمُحَمَّدٍ اِمامى الخ و شیخ این دعا را بعد از نماز عید ذکر فرموده
     سوّم:  بیرون کردن زکوة فطره است از هر سرى صاعى پیش از نماز عید به تفصیلى که در کتب فقهیّه است و بدانکه زکوة فطره واجب مؤکّد است و شرط قبولى روزه ماه رمضان و سبب حفظ تا سال دیگر است و حق تعالى آن را مقدّم بر نماز ذکر فرموده در این آیه شریفه   قَدْ اَفْلَحَ مَنْ تَزَکّى وَ ذَکَرَاسْمَ رَبِّهِ فَصَلّى    
    چهارم:  غسل است و وقت آن بعد از طلوع فجر است تا زمان بجا آوردن نماز عید چنانچه شیخ فرموده و در جزء روایتى است که چون خواستى غسل کنى بگو :  
    اَللّهُمَّ ایمانا بِکَ وَتَصْدیقا بِکِتابِکَ وَاتِّباعُ سُنَّةِ نَبیِّکَ مُحَمَّدٍ صَلّى اللّهُ عَلَیْهِ وَ الِهِ   پس بسم اللّه بگو و غسل کن و چون از غسل فارغ شدى بگو: اَللّهُمَّ اجْعَلْهُ کَفّارَةً لِذُنُوبى وَطَهِّرْ دینى اَللّهُمَّ اَذْهِبْ عَنِّى الدَّنَسَ  
    پنجم: پوشیدن جامه نیکو و به کار بردن بوى خوش و رفتن به صحرا در غیر مکّه براى نماز کردن در زیر آسمان  
    ششم:  پیش از نماز عید در اوّل روز افطار کنى و بهتر آنست که به خرما یا به شیرینى باشد و شیخ مفید فرموده مستحب است تناول کردن مقدار کمى از تربت سیّدالشهداء علیه السلام که شفا است از براى هر دردى  
    هفتم:  آنکه چون مهیّا شدى از براى رفتن به نماز عید بیرون نروى مگر بعد از طلوع آفتاب و آنکه بخوانى دعاهائى را که سیّد در اقبال نقل کرده از جمله از ابوحمزه ثمالى روایت کرده از حضرت امام محمّد باقرعلیه السلام که فرمود بخوان در عید فطر و قربان و جمعه وقتى که مهیّا شدى به جهت بیرون رفتن به نماز این دعا را:   اَللّهُمَّ مَنْ تَهَیَّاءَ فى هذَا الْیَوْمِ اَوْ تَعَبَّاءَ اَوْ اَعَدَّ، وَاسْتَعَدَّ لِوِفادَةٍ اِلى مَخْلُوقٍ رَجاَّءَ رِفْدِهِ وَنَوافِلِهِ وَفَواضِلِهِ، وَعَطایاهُ فَاِنَّ اِلَیْکَ یا سَیِّدى تَهْیِئَتى وَتَعْبِئَتى وَاِعْدادى، وَاسْتِعْدادى رَجاَّءَ رِفْدِکَ وَجَوائِزِکَ وَنَوافِلِکَ وَفَواضِلِکَ وَفَضاَّئِلِکَ، وَعَطایاکَ وَقَدْ غَدَوْتُ اِلى عیدٍ مِنْ اَعْیادِ اُمَّةِ نَبیِّکَ مُحَمَّدٍ صَلَواتُ، اللّهِ عَلَیْهِ وَعَلى الِهِ وَلَمْ اَفِدْ اِلَیْکَ الْیَوْمَ بِعَمَلٍ صالِحٍ اَثِقُ بِهِ قَدَّمْتُهُ، وَلا تَوَجَّهْتُ بِمَخْلُوقٍ اَمَّلْتُهُ وَلکِنْ اَتَیْتُکَ خاضِعاً مُقِرّاً بِذُنُوبى، وَاِساَّئَتى اِلى نَفْسى فَیا عَظیمُ یا عَظیمُ یا عَظیمُ اِغْفِرْ لِىَ الْعَظیمَ مِنْ، ذُنُوبى فَاِنَّهُ لا یَغْفِرُ الذُّنُوبَ الْعِظامَ اِلاّ اَنْتَ یا لا اِلهَ اِلاّ اَنْتَ یا اَرْحَمَ الرّاحِمینَ    
    هشتم:  خواندن نماز عید است آن دو رکعت است در رکعت اوّل حمد و سوره اعلى بخواند و بعد از قرائت پنج تکبیر بگوید و بعد از هر تکبیرى این قنوت را بخواند :  
     اَللّهُمَّ اَهْلَ الْکِبْرِیاَّءِ وَالْعَظَمَةِ وَاَهْلَ الْجُودِ وَالْجَبَرُوتِ
     وَاَهْلَ الْعَفْوِ وَالرَّحْمَةِ وَاَهْلَ التَّقْوى وَالْمَغْفِرَةِ
    اسْئَلُکَ بِحَقِّ هذَا الْیَومِ الَّذى جعَلْتَهُ لِلْمُسْلِمینَ عیداً وَلِمُحَمَّدٍ صَلَّى اللّهُ عَلَیْهِ وَ الِهِ ذُخْراً [وَشَرَفاً] وَمَزِیْداً اَنْ تُصَلِّىَ عَلى مُحَمَّدٍ وَ الِ مُحَمَّدٍ وَاَنْ تُدْخِلَنى فى کُلِّ خَیْرٍ
    ادْخَلْتَ فیهِ مُحَمَّداً وَ الَ مُحَمَّدٍ وَاَنْ تُخْرِجَنى مِنْ کُلِّ سُوَّءٍ اَخْرَجْتَ مِنْهُ مُحَمَّداً وَ الَ مُحَمَّدٍ
    صَلَواتُکَ عَلَیْهِ وَعَلَیْهِمْ
    اللّهُمَّ اِنّى اَسْئَلُکَ خَیْرَ ما سَئَلَکَ مِنْهُ عِبادُکَ الصّالِحُونَ وَاَعُوذُ بِکَ مِمَّا اسْتَعاذَ مِنْه ُعِبادُکَ الْصّالِحُونَ 

    پس تکبیر ششم بگوید و به رکوع رود و بعد از رکوع و سجود برخیزد به رکعت دوّم و بعد از حمد سوره وَالشَّمْسِ بخواند پس چهار تکبیر بگوید و بعد از هر تکبیرى آن قنوت را بخواند و چون فارغ شد تکبیر پنجم گوید و به رکوع رود پس نماز را تمام کند و بعد از سلام تسبیح زهراءعَلیهَاالسَّلام بفرستد و بعد از نماز عید دعاهاى بسیار وارد شده است و شاید بهترین آنها دعاى چهل و ششم صحیفه کامله باشد .
    مستحب است که نماز عید در زیر آسمان و بر روى زمین بدون فرش و بُوریا واقع شود و آنکه برگردد از مُصَلّى از غیر آن راهى که رفته بود و دعا کند از براى برادران دینى خود به قبولى اعمال .
     نهم:   زیارت کند امام حسین علیه السلام را  
    دهم:   بخواند دعاى ندبه را . 


    استشمام عطر خوش بوی عید فطر از پنجره ملکوتی رمضان گوارای وجود پاکتان .

    www.khorasannews.com/OnlineNews.aspx?newsid=1839396
    دعای روز سی ام ماه مبارک رمضان :
    خدایا قرار بده روزه مرا در این ماه مورد قدردانی و قبول بر طبق خوشنودی تو و پسند رسول تو باشد و استوار باشد فرعش بر اصل به حق آقای ما محمد و خاندان پاکش و ستایش خاص پروردگار جهانیان است.
  • منزل سی ام و منزل آخر :
  • سلام بر شما همراهان عزیز در میهمانی بزرگ الهی،
     درود بر شما که تا آخرین روز از ماه خدا را با نشاط، امید و همّتی بلند طی نمودید و هزاران شکر بر میزبان مهربانی که با کمال لطف و فضل خود از ما پذیرایی نمود.
     با نگاهی پرحسرت به ماه عزیزی که در حال وداع با او هستیم و با قلبی پر امید به قبولی اعمالمان در این ماه، آخرین امتیاز و برنامه این ماه تقدیم می گردد:


    امتیاز سی ام: ماهی که فراقش سخت است

    بگذار تا بگریم چون ابر در بهاران
    کز سنگ ناله خیزد روز وداع یاران

    به راستی جداشدن از هیچ ماهی مثل جدایی از ماه مبارک رمضان، سخت نیست.
     امام سجاد علیه السلام در دعای 45 صحیفه سجادیه و به هنگام وداع با ماه رمضان می فرمایند:
    «درود و سلام بر تو ای همدمی که تا وقتی بودی، نزد همه با جلالت و عزیز بودی و چون رفتی، فراق و فقدانت دل ها را سخت نالان ساخت و سلام بر توی ای امیدی که درد فراقت دل ها را دردناک نمود»
    و در ادامه شدت اندوه خود را به مناسبت فراق این ماه عزیز به پیشگاه الهی اینگونه ابراز می دارند: «پروردگارا بر محمد و آل او درود فرست و مصیبت ما را در فراق این ماه جبران فرما»
    و به راستی چرا این جدایی سخت نباشد؟!
    آیا جدا شدن از ماه رحمت، برکت، مغفرت، ماه قرآن و ماه شب های قدر آسان است؟!
     امید آنکه خداوند توفیق درک مجدّد این ماه را در سالهای آینده هم نصیبمان فرماید.



    برنامه سی ام: تلاش برای حفظ دستاوردها

    دوستان و عزیزان!
    از میهمانی بزرگ الهی دستاوردهای ارزشمندی نصیبمان شده و هدایای گرانمایه ای در این ضیافت، دریافت نموده ایم.
    پاک شدن دل ها و توفیق توبه واقعی، انس با قرآن کریم، شرکت در محافل آگاهی بخش، نماز اول وقت، توجه به فامیل و خویشاوندان، حمایت از محرومان، یتیم نوازی و نماز اول وقت، نمونه هایی از این دستاوردهاست... و چه حیف است اگر زود از دست برود!


    پس بیاییم تصمیم بگیریم:

    1- با استمرار در نماز اول وقت و تلاوت قرآن، عطر ماه رمضان را حفظ نماییم. 
    2- حداقل هفته ای یکبار در مجالس آگاهی بخش و بیان معارف دین شرکت نماییم تا از تذکرات فاصله نگیریم. 
    3- برنامه ای مشخص برای احسان و محبت به فامیل داشته باشیم. 
    4- سهم معیّنی از درآمد و فرصت خود را برای خدمت به نیازمندان قرار دهیم. 
    5- با مراقبت از چشم و زبان خود و پرهیز از مال شبهه ناک و حرام، از پاکی و طهارت رمضان مراقبت نماییم. 
    و در پایان با سپاس از همراهی شما در این ماه عزیز، دعاگو و محتاج دعای شما عزیزان هستیم . 


    موفق باشید .

  • منزل بیست و نهم : عید اولیاء خدا
  • دوستان عزیز سلام، هرچه به پایان این میهمانی بزرگ الهی نزدیک می شویم، غباری از غم بر دل می نشیند و نگرانی اینکه مبادا با بهره کم از این ضیافت خارج شویم، بیشتر می شود اما امیدمان به فضل و رحمت میزبان است. 

    امتیاز بیست و نهم: عید اولیاء خدا
    عید به زمانی گفته می شود که دل ها شاد است، عید مایه ذوق و شوق و شور و نشاط است، در عید پذیرایی های ویژه وجود دارد و لباسهای پاکیزه و نو پوشیده می شود و بالاخره در عید، عیدی داده می شود. 
    اکنون که ویژگیهای عید را مرور کردیم خوب است بدانیم امام سجاد علیه السلام در دعای 45 صحیفه سجادیه و در هنگام وداع با ماه مبارک رمضان خطاب به این ماه فرمودند: «سلام بر تو ای بزرگترین ماه خداوند و ای عید اولیاء خدا».
    آری ماه رمضان برای اولیاء خدا عید است، چرا که آنها در این ماه از ضیافت الهی خشنود بوده و ذوق و شوق و شور و نشاط عبادت دارند و با پذیرایی های معنوی مواجه و به لباس تقوا مزیّن هستند و خداوند عیدی و پاداش ویژه ای به آنان عطا می فرماید. 

    برنامه بیست و نهم: تعهد بر درست کاری
    از دستاوردهای ماه مبارک رمضان پاک شدن روح و خالص شدن از ناشایستگی هاست. لذا میهمان خداوند مصمّم است هم در این ماه و هم در طول سال درست کار باشد. یعنی هرکاری را به عهده می گیرد کامل و بی نقص انجام دهد و از کم کاری، خیانت و تقلب پاک باشد. پس ما هم بیش از پیش متعهد شویم کارهایی را که به عهده گرفته ایم کامل انجام دهیم.
    از عبادت مانند نماز و تلاوت قرآن تا انجام کاری که به عنوان شغل پذیرفته ایم، تا نقش خود در خانواده (پدر بودن، مادر بودن، فرزند بودن) و حتی امور شخصی مانند ورزش و تفریح را خوب، کامل و بی عیب انجام دهیم.
    امام صادق علیه السلام در دعایی که ابتدای ماه رمضان می خواندند به پیشگاه الهی عرضه می دارند: «پروردگارا به تو پناه می برم از کم گذاشتن پیمانه و ناقص گذاشتن میزان و عهدشکنی و فریب کاری و اذیت همسایگان»
    امید آنکه با این تعهد زیبا مایه آرامش خود اطرافیان و جلب رضای پروردگارمان باشیم. 

    موفق باشید

  • منزل بیست و هشتم : بیمه شدن
  • سلام بر یاران ماه خدا، در آخرین فرصت ها همتتان بلند و عزمتان جزم باد و خداوند توفیق جدیت و تلاش بیشتر به شما کرامت فرماید. 

    امتیاز بیست و هشتم: تضمین کننده سلامت سال
    سلامتی از بزرگترین نعمت های الهی است. سلامتی برای همه امور زندگی ما لازم و مفید است. 
    فکر سالم، سخن سالم، رفتار سالم، بدن سالم، خانواده سالم، اقتصاد سالم و جامعه سالم، همه و همه نعمت هایی است که باید به دنبال آن باشیم، آن را قدر بدانیم و خدای مهربان را بر آن شاکر باشیم. 
    اما چگونه می توان سلامت را در همه این موارد بدست آورد؟ بدون شک، داشتن آگاهی لازم و رعایت دانسته ها در عمل، مقدمه ای برای رسیدن به این سلامت است. اما دوستان پیامبر عزیزمان صلی الله علیه و آله بشارتی داده و فرموده اند:
    «اگر ماه رمضان به سلامت طی شود ( از برنامه های سازنده آن بهره کامل برده شود) تمام سال به سلامت طی می شود»
    پس بیاییم با همت بیشتر در آخرین روزهای ماه خداوند، سلامت دین و دنیا و آخرت خویش از پروردگار مهربان تقاضا نماییم و با رفتار خوب خود، نشان دهیم که به حقیقت طالب سلامت هستیم. 

    برنامه بیست و هفتم: راضی کردن شاکیان
    از مهمترین اسباب گرفتاری و معطّلی در قیامت، داشتن شاکی است. در آن روز بزرگ اگر افرادی از ما شکایت داشته و مدعی باشند که به مال، جان یا آبروی آنها آسیبی زده ایم، باید به شکایتشان رسیدگی شود و این امر باعث گرفتاری و اذیت ما خواهد بود. پس خوشا به حال کسانی که در همین دنیا به حساب ها رسیدگی نموده و شاکیان را از خود راضی می کنند.
    امام صادق علیه السلام در دعایی از آن حضرت نقل شده و مربوط به ماه مبارک رمضان است به پیشگاه الهی عرضه می دارند: «پروردگارا از تو آمرزش می طلبم و توبه می کنم نسبت به اینکه به بندگان تو مدیون باشم و حقّی از ایشان ضایع کرده باشم» 

    بنابراین چند تصمیم خوب می گیریم:
    1- سعی کنیم تا ممکن است در اداء حق دیگران دقت نموده و مدیون کسی نشویم.
    2- در روزهای پایانی ماه مبارک رمضان فرصتی قرارداده و به حساب های خود با دیگران رسیدگی کنیم و تکلیف بدهکاری ها و امانت ها را مشخص و ثبت نماییم.
    3- از پرداخت بدهی ها و ردّ امانت ها هرچه مقدور است فوراً اقدام نماییم. 
    4- در مواردی که الان مقدور نیست با افراد طلبکار تماس گرفته و به آنها خبر دهیم و از ایشان فرصت بیشتری بگیریم. 
    5- در صورت بدقولی و تخلف حتما با عذرخواهی و تدارک، جبران نماییم. 

    موفق باشید
    منبع : حبل المتین
  • منزل بیست و هفتم : پاک کردن اموال
  • دوستان عزیز و گرامی سلام بر شما، درود و رحمت خداوند بر شما که همچنان پیگیر امتیازات و برنامه های ماه مبارک رمضان هستید تا در پایان ماه خشنود از دستاوردهای گران مایه خود باشید.

    امتیاز بیست و هفتم: چه سرمایه ای بالاتر از ماه مبارک رمضان
    لابد شما هم برخورد نموده اید که اگر سرمایه بزرگی در اختیار کسی قرار گیرد و او از روی جهل یا عمد آن را ضایع کند و درحالی که نیازهای فراوانی دارد با دست خود سرمایه را نابود کرده و با انبوه گرفتاری ها و نیازها باقی بماند. هرکس از این ماجرا باخبر می شود می گوید: « ای بدبخت! اقبال به تو روی آورد و از آن بهره نگرفتی!»

    دوستان عزیز! به راستی چه سرمایه ای بالاتر از ماه مبارک رمضان؟! ماه رحمت، ماه برکت، ماه مغفرت، ماه قبول اعمال، ماه اجابت دعاها، ماه شب های قدر. به حقیقت آیا کسی که در این ماه نتواند با خدای خود آشتی نماید و گذشته خود را جبران نماید بدبخت نیست؟!

    پس چه به جا و زیبا فرمودند پیامبر عزیزمان صلی الله علیه و آله: «بدبخت و کسی که به حقیقت بدبخت است، شخصی است که این ماه بگذرد و گناهانش بخشیده نشده باشد. پس چنین فردی هنگامی که نیکوکاران پاداش خود را می گیرند، جز حسرت نصیبی نخواهد داشت».

    برنامه بیست و هفتم: پرداخت حقوق واجب اموال
    پاکی اموال و حلال بودن دارایی ها نقش بزرگی در سعادت و خوشبختی ما دارد. اگر خدای ناکرده حق دیگران در اموال ما باشد، علاوه بر اینکه غاصب محسوب می شویم، برکت و توفیق را از دست می دهیم. پس باید دقت کنیم و با درست کاری، تعهد و پرداخت حق دیگران، بر پاکی اموال خود حفاظت نماییم. یکی از این حقوق، حقی است که خداوند در اموال ما قرار داده مانند خمس و زکات که با پرداخت به موقع آن، کیفیت و کمیت مال خود را افزایش می دهیم.

    امام سجاد علیه السلام در ضمن تقاضاهایی که از خداوند برای موفقیت در ماه رمضان دارند در دعای44 صحیفه سجادیه به پیشگاه الهی عرضه می دارند: «پروردگارا، ما را موفق دار تا اموال خود را از آنچه شایسته نیست، محفوظ داشته و با پرداخت حقوق واجب آن، مال خود را پاکیزه سازیم»

    موفق باشید
    منبع : حبل المتین
  • منزل بیست و ششم : نزدیک ترین حالت به معبود
  • سلام دوستان عزیز، امیدوارم در روزهای پایانی ماه خداوند، فرصت را بیشتر غنیمت بدانیم و با تمام توان در برداشتن آخرین زاد و توشه ها بکوشیم. باز هم یک امتیاز و یک برنامه از ماه ضیافت الهی.

    امتیاز بیست و ششم: ماهی که احترام ویژه دارد
    گرچه همه شب و روزها از خداوند است، اما برخی زمان ها، بر دیگر زمان ها امتیاز و فضیلت دارد. روزها، هفته ها، ماه ها با هم یکسان نیستند. در بین ماه ها، ماه مبارک رمضان از حرمت خاصّی برخوردار است. نامش ماه خدا و امتیازش ضیافت الهی و اعمالش مایه تقرب به پروردگار هستی است. آن قدر محترم است که امام سجاد علیه السلام در دعای 44 صحیفه سجادیه به پیشگاه الهی عرضه می دارد:
    «پروردگارا! بر محمد و ال او درود فرست و شناخت فضیلت این ماه را به ما الهام فرما و نیز به ما بیاموز که حرمت این ماه، بزرگ و عظیم است»
    توجه به این حقیقت سبب رعایت حرمت آن و پرهیز از رفتار و گفتاری است که بی حرمتی به این ماه شریف محسوب می گردد. 
    امید آن که با حفظ حرمت و عظمت این ماه در روزهای پایانی و تذکر به افراد غافل، حرمت این ایام را بیش از پیش حفظ نماییم. 

    برنامه بیست و ششم: سجده طولانی
    می دانید که نزدیکترین حالت بنده به پروردگار در حال سجود است. سجود، نشان نهایت خضوع در پیشگاه پروردگار عالم و اعلام فقر و نیاز به پیشگاهِ بی نیاز می باشد. سجود خود یک عبادت مستقل است و پیامبر عزیز اسلام صلی الله علیه و اله بسیار سجده را دوست داشته و به دیگران توصیه می فرمودند. روزی فردی از حضرت، درخواست نمود که از خداوند بخواهند که او در قیامت همنشین رسول خدا صلی الله علیه و آله باشد، حضرت فرمودند: 
    «من از خداوند می خواهم و تو مرا کمک کن با سجده های طولانی».
    بسیار مناسب است در ماه رمضان که ماه خدا و ماه خضوع و کرنش در پیشگاه پروردگار است در هر شبانه روز فرصتی پیدا نموده و به عنوان شکر نعمت ها و نیز تقرب بیشتر به پروردگار مهربان، سجده ای طولانی انجام دهیم. مخصوصا با توصیه ای که پیامبر اکرم صلی الله علیه و اله در خطبه خود نسبت به این مسأله بیان نموده و فرمودند: «پشت های شما از بار گناه سنگین است، بار پشت خود را سبک نمایید با سجده های طولانی»

    موفق باشید
    منبع : حبل المتین
  • منزل بیست و پنجم : گرامی ترین یار و مونس کیست ؟
  • دوستان عزیز و همراهان ماه خدا، سلام برشما.
    ان شاءالله در ادامه راه بندگی و عبادت، همچنان پرنشاط هستید و دوست دارید هیچ کار ارزشمندی که می توان در این ماه انجام داد از شما فوت نگردد. پس باز هم یک امتیاز و یک برنامه دیگر در ماه ضیافت الهی. 

    امتیاز بیست و پنجم: 
    گرامی ترین یار و مونس ؛
    تاکنون در طول زندگی و در مراحلی مثل دوران کودکی، دوران تحصیل، مسافرت ها و محل کار، دوستان و همراهان زیادی داشته اید. بعضی باعث شادی و موفقیت شما شده اند و برعکس از بودن با برخی رنج برده اید.
    اما توجه دارید غیر از انسان ها گاهی مکان ها و زمان ها نیز یار و مونس انسان می شوند و در این میان، ماه مبارک رمضان از هر یار و مونسی گرامی تر و ارزشمندتر است. چرا چنین نباشد در حالی که این ماه، لحظه به لحظه اش پربرکت، خیر و تقرّب به پروردگار عالم است. این ماه زمینه ساز انجام کارهای خیر و ترک رفتار ناپسند است. در این ماه رحمت الهی بارش بیشتر دارد و دعای انسان به اجابت نزدیک تر است.

    امام سجاد علیه السلام در دعای 45 صحیفه سجادیه خطاب به ماه رمضان می فرمایند: 
    «سلام و درود ما بر تو ای گرامی ترین یار و مونس ما، از همه دوران روزگار و ای بهترین ماه در گردش تمام ایام و ساعت ها»

    پس آخرین روزهای این ماه را بیشتر قدر بدانیم و در حفظ حرمتش کوشاتر باشیم. 


    برنامه بیست و پنجم:
     پرهیز از محیط های ناسالم ؛
    بدون شک همه می دانیم محیط بر فکر و عمل انسان تأثیر می گذارد. رفت و آمد در محیط سالم انسان را به ارزش های انسانی و ایمانی نزدیکتر نموده و حضور در محیط های ناسالم، انسان را از این ارزشها دور می نماید.از طرف دیگر هنگامی که انسان استحمام نموده و لباس نظیف می پوشد بیشتر مراقب حفظ تمیزی و پاکی خود خواهد بود. 
    پس در ماه مبارک رمضان که با آب رحمت و مغفرت خود را شستشو داده و لباس پاکیزه تقوا بر تن نموده ایم مبادا با حضور در محیط های ناسالم و دیدن و شنیدن گناه این صفا و پاکی را خراب نماییم.

    امام سجاد علیه السلام در دعای 44 صحیفه سجادیه در ضمن تقاضاهایی از خداوند مهربان، این نکته را درخواست می نمایند:
    «پروردگارا! به ما توفیق عطا فرما تا فضل و برتری این ماه را بشناسیم و... دست به جانب کاری ممنوع دراز نکرده و قدم به راه ناروا برنداریم» آری برای حفظ پاکی که از مهمترین دستاوردهای این ماه است باید مراقب رفت و آمدها باشیم و با هرکسی رفت و آمد نکنیم و از حضور در مکان هایی که خوف گناه و لغزیدن به سوی زشتی ها و بدی هاست، پرهیز نماییم.

    به امید موفقیت...
    منبع : حبل المتین
  • منزل بیست و چهارم : توجه به اموات و رفتگان .
  • سلام بر دوستان و همراهان خوب ضیافت الهی، ان شاءالله شب های قدر را پربار و پربرکت طی کرده باشید و خداوند بهترین سرنوشت ها را برای همه ما مقدّر فرموده باشد. اکنون که در روزهای پایانی ماه خدا هستیم، باید با اشتیاق بیشتر تلاش کنیم هرچه می توانیم بر دستاورد خود بیافزاییم تا بعد از این ماه، حسرت نخوریم. پس باز هم امتیازات و برنامه های این ماه خدا را تعقیب می نماییم:

    امتیاز بیست و چهارم: ماه افزایش روزی ها
    خداوند مهربان بر اساس حکمت برای هر یک از مخلوقات خود بهره و نصیبی تعیین فرموده که به آن «روزی» می گوییم. روزی، تنها پول و امکانات مادی نیست بلکه بخش مهمتر روزی، معنوی است. یعنی بهره انسان از علم و دانش، اخلاق و توفیقات.
    این بهره و نصیب با اعمال نیک و دعا قابل افزایش است. ماه مبارک رمضان که همه میهمان پروردگار هستیم. خداوند از میهمانان خود به طور ویژه پذیرایی می کند و یکی از الطاف او افزایش روزی هاست. 
    پیامبر اکرم صلی الله علیه و اله در یکی از خطبه های خود ضمن توصیف ماه مبارک رمضان فرمودند: «آن ماه، ماهی است که خداوند در آن، روزی مؤمن را افزایش می دهد» 
    پس سعی کنیم با تقوا، انجام وظیفه و دعاء، از افزایش بیشتر روزی در این ماه برخوردار شویم. 

    برنامه بیست و چهارم: هدیه ای برای اموات
    دنیا بازار تجارتی است که هر روز جمعی به آن وارد می شوند و عده ای که فرصت و مهلت شان تمام شده با کوله باری از زاد و توشه از آن خارج می شوند. آن ها که می روند دیگر فرصت تجارت و کسب و درآمد جدید ندارند و هرچه هست، همان اندوخته های دوران حیات است. پس کسانی که هنوز در بازار تجارت دنیا هستند و فرصت دارند باید به فکر رفتگان هم باشند. پدرها، مادرها، اقوام، معلمان، شهدای عزیز و همه کسانی که به ما حق دارند، از هدایای ما خشنود می شوند و متقابلا آنها هم برای ما دعا می کنند.

    این کار ارزشمند یعنی به فکر گذشتگان بودن همیشه ارزشمند است و در ماه مبارک رمضان ارزشمندتر خواهد بود. در دعاهای این ماه می خوانیم «پروردگارا، بر اهل قبرها و اموات، رحمتی نازل فرما که موجب سرور و خشنودی آنان گردد» پس در روزهای باقی ماند? این ماه از درگذشتگان غافل نشویم. به یادشان باشیم و با تلاوت قرآن، نماز و زیارت به نیابت از آنان، همچنین صدقه دادن از طرف آنها، هدایایی به ایشان تقدیم نماییم و برای ایشان از پیشگاه الهی طلب رحمت و مغفرت نماییم.

    توفیقاتتان روز افزون...
    منبع : حبل المتین
  • منزل بیست و سوم : شب قدر
  • سلام بر همراهان ماه خدا. در آستانه آخرین شبی که احتمال قدر در آن است یعنی شب 23 رمضان هستیم. ضمن درخواست بهترین مقدرات و سرنوشت ها برای شما دوستان عزیز به سراغ یک امتیاز و یک برنامه دیگر می رویم: 

    امتیاز بیست و سوم: شب قدر در این ماه است. 
    شب قدر یعنی شب سرنوشت، شبی که خداوند با توجه به اعمال اختیاری بندگان سرنوشت یک ساله آنان را رقم می زند و ملائکه در آن شب بر حجت خدا که در زمان ما بقیة الله الاعظم حضرت مهدی ارواحنا فداه هستند نازل شده و این سرنوشت را به امضای حضرت می رسانند.

    از امتیازات ماه مبارک رمضان این است که چنین شب با عظمتی را در خود دارد. که با توجه به برخی روایات، آن شب، شب 23 ماه مبارک رمضان است.

    امام سجاد علیه السلام در دعای 44 صحیفه سجادیه، با این بیان به این حقیقت اشاره می فرمایند: 
    «حمد و سپاس مخصوص خداوندی است که یکی از راه های رسیدن به رضای خود را ماه رمضان قرار داد.سپس برتری داد یکی از شب های این ماه را بر هزار ماه و آن شب را «شب قدر» نامید که ملائکه و روح در آن شب از هر طرف نازل می شوند. آن شب دارای سلامت و برکت است تا طلوع فجر و صبحگاهان و درود خداوند تا صبح در آن شب بر هر که بخواهد نازل می شود»

    برنامه بیست و سوم: کسب آمادگی برای درک شب قدر
    آداب و اعمال شب قدر را در کتابهای دعا می خوانید. اما اعمالی است که انجام آن ها توفیق درک بهتر و پربارتر این شب را به ما می دهد به عنوان نمونه با مرور بر روایتی زیبا چند عمل مناسب در این ساعات نورانی را یادآور می شویم:
    پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله فرمودند: 
    حضرت موسی به پیشگاه الهی عرض کرد: «پروردگارا! دوست دارم از مقرّبان تو باشم» 
    خداوند فرمود: «مقام قُرب من برای کسی است که شب قدر را بیدار بماند» 
    حضرت موسی: «پروردگارا! طالب رحمت تو هستم»
    خداوند: «رحمت من شامل کسانی است که در شب قدر به نیازمندان رحم کنند»
    حضرت موسی: «پروردگارا! می خواهم در قیامت به سلامت از صراط عبور نمایم» 
    خداوند: «این توفیق شامل حال کسی است که در شب قدر صدقه ای دهد»
    حضرت موسی: «پروردگارا! طالب درختان و میوه های بهشتی هستم»
    خداوند: «این نعمت برای کسی است که در شب قدر تسبیح و ذکر بگوید»
    حضرت موسی: «پروردگارا! می خواهم از آتش جهنم نجات یابم»
    خداوند: «این مقام برای کسی است که در شب قدر استغفار نماید»
    حضرت موسی: «پروردگارا! می خواهم از من راضی باشی
    خداوند: «رضایت من برای کسی است که در شب قدر 2 رکعت نماز بخواند» 

    التماس دعا
    منبع : حبل المتین
    سلام دوستان عزیز، طاعات و عبادات قبول. خدای مهربان را شاکریم که توفیق درک دو دهه از ماه مبارک رمضان را به ما مرحمت فرمود و امروز وارد دهه سوم از روزهای نورانی این ماه شدیم و همچنان امتیازات و برنامه های ماه خدا را تعقیب می کنیم.

    امتیاز بیست و دوم: آزاد شدن مردم از جهنم
    در ماه رمضان که ماه رحمت، برکت و مغفرت است، هرشب خداوند عده ای را برای همیشه از جهنم، آزاد اعلام می کند. یعنی آنها دیگر بهشتی هستند و حکم آزادی شان از جهنم صادر می شود.
    لذا پیامبر اکرم صلی الله علیه و اله ضمن بیان نام هایی برای این ماه فرمودند: «و هو شهر العتق من النار و الفوز بالجنّه». این ماه، ماه آزاد شدن از جهنم و رستگارشدن به سبب ورود به بهشت است.
    و امام سجاد علیه السلام در دعای چهل و چهارم صحیفه سجادیه به پیشگاه الهی عرضه می دارند: «پروردگارا بر محمد و آل او درود فرست و اگر هر شبی از شبهای این ماه افرادی مشمول عفو و بخشش تو و گذشت کریمانه ات می شوند، ما را نیز جزء آن آزادشدگان و عفو خوردگان قرار ده و ما را از بهترین یاران این ماه مقرر فرما»

    برنامه بیست و دوم: توجه و محبت به همسایگان
    یکی از حقوق مهم در دین ما حق همسایه است. در سفارشات پیامبر عزیزمان صلی الله علیه و اله، فراوان از توجه و رسیدگی به همسایه ها به چشم می خورد. در ماه رمضان که ماه فضیلت و کمال و ماه بندگی و قرب به خداوند است از این مهم نباید غافل شد. 
    امام سجاد علیه السلام در دعای 44 صحیفه سجادیه ضمن درخواست توفیقات در این ماه به پیشگاه الهی عرضه می دارند: «پروردگارا ما را موفق دار تا به فامیل خود نیکی نموده و ارتباط خوبی با آنان داشته باشیم و با بخشش و محبت به همسایگان خود توجه و رسیدگی نماییم».

    پس بیایید در این رابطه چند تصمیم خوب بگیریم:
    1- مراقب باشیم اذیت ما به همسایه ها نرسد و با رفتار و گفتار خود آنها را نرنجانیم.
    2- به همسایگان احترام گذاشت و حقوق آنها را رعایت نماییم.
    3- اگر مساله خاصی دارند مثلا بنایی می کنند یا مریض شده اند و یا گرفتاری برایشان پیش آمده، از خبرگیری و کمک به آنها دریغ ننماییم. 
    4- اگر لازم است در ماه رمضان آنان را برای سحر بیدار نموده و نیز با افطاری دادن و یا اهداء هدیه به آنها، اظهار محبت کنیم. 
    5- اگر آنها در اثر غفلت باعث اذیت یا ناراحتی ما شدند، گذشت نموده و از جبران و مقابله به مثل، پرهیز نماییم. 

    موفق باشید
    منبع : حبل المتین
    "لیلةالقدر خیرمن الف شهر" شب قدر از هزارماه برتر است .
    450 دقیقه = یا برتر از 83 سال ( حدود عمر یک انسان ) ! 

    چه سری است در این ؟! ... 

    "وما ادرک ما لیلة القدر" ... ما نمی دانیم ! 

    همین قدر بدانیم که باید ثانیه به ثانیه ی آن را قدر بدانیم . 
    التماس دعا .
  • منزل بیست و یکم : عرض ارادت به آستان مولی الموحدین امیرالمومنین علی (ع)
  • سلام یاران ماه خدا، سلام بر شما که به استقبال دومین شب از شبهای قدر می روید و آماده می شوید برای عرض ارادت به امیرمومنان علیه السلام و عزاداری برای آن حضرت. با یک امتیاز و برنامه دیگر از برنامه های ماه رمضان به سراغتان آمده ایم. 

    امتیاز بیست و یکم: ماه تقویت ایمان
    ایمان، آن باور قلبی ایست که زبان به آن اعتراف کند و اعضاء و جوارح با عمل صالح آن را تصدیق نمایند.
    مؤمن کسی است که در دل، خداوند، انبیاء الهی و حجت های او را قبول داشته باشد و با زبان به این حقایق شهادت دهد و در عمل به دستورات الهی پایبند باشد و ناگفته پیداست که ایمان درجاتی دارد و همه مؤمنین یکسان نیستند. 
    یکی از زمینه های مهم تقویت ایمان، ماه رمضان است. در این ماه هم زمینه فراگیری و تثبیت ارزشهای دینی مهیاتر است و هم بستر برای عمل به دستورات دینی آماده تر.
    امام سجاد علیه السلام در دعای 45 صحیفه سجادیه و در مقام وداع با ماه رمضان به پیشگاه الهی عرضه می دارند: «پروردگارا در این ماه ایمان را تقویت و مضاعف نمودی».
    بنابراین آن ها که توجه دارند، سعی می کنند از این فرصت نورانی بهره گیرند و درجه ایمان خود را بالا برند و بر رتبه ایمانی خود بیافزایند. 

    برنامه بیست و یکم: عرض ارادت به امیرالمومنین علی علیه السلام
    شیعیان و دوستان امیرالمومنین علی علیه السلام در هر فرصتی دوست دارند ارادت خود را به حضرت ابراز نمایند. گاهی با ذکر فضائل حضرت، گاهی با نام گذاری فرزندانشان به نام و القاب حضرت، گاهی با تشکیل مجالس به نام امیرالمومنین علیه السلام و ...
    اما شب و روزهای شهادت حضرت، فرصتی ویژه برای این منظور است. تشکیل مجالس و شرکت و خدمت در مجالس به نام آن حضرت و عزاداری برای شهادت آن امام متقین افتخار همه ارادتمندانش می باشد .
    آنچه این وظیفه را بیشتر تأکید می کند این است که پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله وقتی به یاد شهادت آن حضرت افتادند، گریستند. آنجا که بین خطبه خود (خطبه ی شعبانیه : خطبه ای اندر فضایل ماه مبارک رمضان که در آخرین جمعه ی ماه معظم شعبان ایراد فرمودند ) منقلب شده و گریه کردند. امیرالمومنین علیه السلام پرسیدند: یا رسول الله چرا گریه می کنید؟ 
    فرمودند: یا علی ! برای حادثه ای گریه می کنم که بر شما وارد می شود در چنین ماهی (ماه رمضان) گویا من می بینم صحنه ای را که تو مشغول نماز هستی و بدبخت ترین انسان ها در بین گذشتگان و آیندگان ، ضربه ای بر فرق سرت می زند و محاسن تو را به خون سر رنگین می کند ! 
    و علی (ع) چه می پرسد ؟؟ .. یارسول الله (ص) ! آیا در آن لحظه ایمان من کامل است ؟! .. 
    جان عالم به فدای تو یاعلی .

    حوشا به حال عزاداران و گریه کنندگان بر عزای امیرمؤمنان که به رسول خدا صلی الله علیه و آله، اقتداء نموده اند. 

    التماس دعا
    منبع : حبل المتین.

  • منزل بیستم : برات آزادی از آتش جهنم .
  • دوستان عزیز سلام. ان شاءالله شب قدر را پربار و پربرکت طی کرده باشید و خداوند بهترین سرنوشت ها را برای همه ما مقدّر فرموده باشد. باز هم امتیازات و برنامه های این ماه با عظمت ادامه دارد. 

    امتیاز بیستم: دلها پذیرای حق
    قلب و دل، مرکز درک و قبول حقایق است. شنیده ایم که بعضی «سخت دل» می شوند و برخی «نرم دل». سختی دل وقتی است که روح انسان حق پذیر نیست و رحم در دل انسان نیست و انسان پذیرای حکمت و موعظه نیست. و نرمی دل همراه با رحم و حق پذیری و استعداد دریافت نور و حکمت است. در ماه رمضان آن صفای باطن و نرمی دل در انسان ایجاد می شود و دل ها نرم می گردد.
    امام سجاد علیه السلام در دعای وداع با ماه رمضان، دعای 45 صحیفه سجادیه خطاب به این ماه می فرمایند: «سلام بر تو ای همنشینی که دل ها در تو نرم شد» . 
    آری این رقّت قلب و صفای باطن، گوهری ارزشمند از دست آوردهای ماه مبارک رمضان است که باید در حفظ آن کوشا باشیم. 

    برنامه بیستم: انجام نمازهای مستحب
    نماز بهترین، ارزشمندترین و پرسودترین عمل در بین عبادات است. پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله می فرمودند: «نماز نور چشم من است».

    آثار و برکات نماز قابل شمارش نیست.
    * رضایت پروردگار
    * اقتدا به معصومین علیهم السلام
    * تقویت توان روحی
    * پاک شدن از آلودگی ها
    * فاصله گرفتن از زشتی ها و بدی ها
    * افزایش روزی
    * دفع بلاها
    * بازشدن گره ها و اجابت دعاها
    تنها بخش کوچکی از آثار و برکات نماز است. 

    در این میان نمازهای مستحب نقش مکمّل و جبران کننده را دارند، مکمّلی با پاداش ها و برکات نماز های واجب و جبران کننده کوتاهی ها و غفلت ها و نداشتن حضور قلب در نمازهای واجب. لذا، نباید از آنها غافل شد. 
    پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله در خطبه استقبال از ماه رمضان فرمودند: «هر کس در این ماه، نماز مستحب بخواند، برات آزادی از آتش جهنم برای او صادر می گردد» . چه پاداشی از این بالاتر؟! 
    پس دوستان یک تصمیم زیبا: 
    " در باقیمانده ماه مبارک رمضان اگر موفق به انجام همه نمازهای مستحب نیستیم، همه آنها را ترک نکنیم. "
    مثلا نافله نماز ظهر که 8 رکعت است (4 تا دورکعت)، لااقل 2 رکعت از آن را بخوانیم و نماز شب که 11 رکعت است، لااقل دو رکعت نماز شفع و یک رکعت نماز وتر را بخوانیم ... 

    اما چند نکته در مورد نماز ؛ 
    نماز ستون دین است . نخستین چیزی است که خداوند بر مردمان واجب ساخته و نخستین فریضه ای است که در آخرت از آن بازخواست می شود . 
    نماز عملی صالح است که اگر در درگاه خداوند مقبول بیفتد ، سایر اعمال نیز پذیرفته می شور و اگر مقبول نیفتد ، سایر عمل ها نیز پذیرفته نمی شود . 
    نماز معراج روح مومن است و پلکانی است که انسان قدم به قدم از طریق آن به خداوند می رسد . در این میان تعدادی از نمازها بر انسان واجب شده و ترک آنها موجب معصیت است . این نمازها را فرایض گویند . اما برخی از نمازها سفارش شده است که ترک آنها موجب معصیت نیست ولی انجام آنها موجب تقرب به خداوند است . این نمازها را نوافل گویند . 
    نوافل تکمیل کننده ی فرایض هستند و آنها که درپی رسیدن به کمال و به جای آوردن آداب مسلمانی اند ، علاوه بر فرایض ، نوافل را نیز انجام می دهند . 
    این نافله ها خود فراوان هستند و کیفیت انجام آنها در کتاب های مختلفی آمده است . 
    نمازهای مستحب یا نوافل ویژگی هایی دارند که در همه ی آنها مشترک است ؛ از جمله :
    نمازهای مستحب را می توان ایستاده ، نشسته یا در حال حرکت و راه رفتن خواند . اگر نماز درحال راه رفتن خوانده شود ، رعایت قبله لازم نیست و برای افعال نماز از قبیل رکوع و سجده اشاره نگاه کافی است . 
    در نمازهای مستحب می توان یک رکعت را ایستاده و رکعت دیگر را نشسته خواند . 
    نمازهای مستحب همه دورکعتی هستند مگر بعضی نمازهای خاص مثل نماز وتر که یک رکعتی است و یا نماز معروف به نماز "اعرابی" که چهار رکعتی است . 
    در نماز مستحب می توان به خواندن حمد اکتفا کرد و خواندن سوره و قنوت لازم نیست مگر در بعضی نمازهای خاص که سوره و قنوت تشکیل دهنده ی ماهیت آن است . 
    انسان می تواند در نماز مستحب به خواندن بخشی از سوره اکتفا کند . مثلا حمد را بخواند و به آیات ابتدایی سوره ی بقره اکتقا کند . یعنی می توان سوره را کامل نخواند . 
    انسان می تواند در نماز مستحب در یک رکعت بیش از یک سوره بخواند . 
    نماز مستحب با شک در رکعت باطل نمی شود و انسان می تواند به هر رکعتی که می خواهد بنا کند . 
    نماز مستحب سجده ی سهو و یا احتیاط ندارد . 
    نمازهای مستحب معمولا فرادی خوانده می شوند مگر نماز طلب باران یا نماز عیدین (عید فطر و قربان در عصر غیبت که حکم نوافل را دارند) که به جماعت خوانده می شوند . 
    نماز مستحب را می توان بدون عذر ترک کرد و یا از نیمه ی آن رها کرد . 

    توفیقاتتان روز افزون . 
  • منزل نوزدهم : ایتام .
  • سلام بر دوستان عزیز ماه خدا، خدای را شکر که اولین شب از شبهایی که احتمال دارد، شب قدر باشد را در پیش داریم. امید آنکه بهترین سرنوشت ها برای همه شما عزیزان مقدّر گردد. با یک امتیاز و یک برنامه دیگر از اعمال ماه رمضان در خدمت شما هستیم.

    امتیاز نوزدهم: ماهی سراسر سلامتی و خیر
    ماه رمضان ماه خیر و برکت و سلامتی است. در این ماه با توجه به روزه بودن و مراقبت بیشتر مردم، زمینه سلامتی در رفتار و گفتار فراهم است. به برکت این ماه همه مراقب نگاه و کلام خود هستند، مراقب کسب و کار و درآمدها، رفت و آمدها و داد و ستدها و... که همه این مراقبت ها باعث سالم ماندن جامعه از رفتار و برخورد ناشایست خواهد بود. همچنین شیاطین محدود شده اند، لذا وسوسه و فریب کاری به حداقل می رسد. پس ماه، ماه سلامتی و خیر است. 

    امام سجاد علیه السلام در دعای وداع ماه رمضان خطاب به این ماه می فرمایند: «سلام بر تو ای ماهی که از هر جهت سلامتی و امان هستی» و در جمله دیگری می فرمایند: «سلام بر تو، چه بسیار بدی ها که به خاطر تو از ما دور شد و چه بسیار خیرها که به برکت تو به ما رسید» 
    خوشا به حال کسانی که در ماه سلامتی و خیر، به سالم سازی روح و روان خود می پردازند و هرچه از این ماه می گذرد سالم تر و پاک تر می شوند. 

    برنامه نوزدهم: محبت و احسان به یتیمان
    یتیم نوازی و احسان و نیکی به یتیمان از کارهای ارزشمندی است که در قرآن و روایات بر آن تأکید بسیار شده است. پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله می فرمایند: «بهترین خانه های شما خانه ای است که در آن یتیمی اکرام شود» و سیره و سنت معصومین علیهم السلام همیشه یتیم نوازی بوده است. 
    چه زیباست در ماه رمضان که ماه رحمت است به یتیمان سر بزنیم، احوالی بپرسیم و اگر کمبودی دارند، در جهت رفع آن بکوشیم و مخصوصا این عمل ارزشمند در روز نوزدهم ماه رمضان اهمیت بیشتری دارد زیرا در چنین روزی، حامی یتیمان، امیرمؤمنان دیگر در بستر بیماری قرار گرفتند و یتیمان از زیارت و لطف حضرت محروم شدند. 
    پس این روز، روز مناسبی برای تصمیم بر یتیم نوازی است و این کلام رسول خدا صلی الله علیه و آله بیشتر به انسان انگیزه می دهد که فرمودند: «هرکس در این ماه یتیمی را اکرام نماید، خداوند در قیامت او را اکرام می فرماید» 
    پس تلاش کنیم مورد اکرام پروردگار قرار گیریم.

    به امید قبولی اعمال
    منبع : حبل المتین .

  • منزل هجدهم : بخشوده شدن !
  • سلام بر همراهان ضیافت الهی. امید که تا این روز بهره های خوبی از این ماه با عظمت برده باشید و روزهای باقیمانده پربرکت تر باشد. دوستان باز هم یک امتیاز و یک برنامه از برنامه های ماه مبارک رمضان هدیه من به شماست. 

    امتیاز هجدهم: ماه بخشوده شدن گناهان
    در این ماه خداوند، بنابر بخشش و عفو دارد و لذا در همان خطبه استقبال از ماه رمضان پیامبر اکرم صلی الله علیه و اله فرموند: «ماه خداوند روی به شما آورد با برکت، رحمت و مغفرت»

    و امام سجاد علیه السلام در دعای 44، صحیفه سجادیه که هنگام ورود به ماه رمضان می خواندند به پیشگاه الهی عرضه می دارند: 
    «پروردگارا من به تو و کرم تو و سلطنت عظیم تو پناه می برم از اینکه امروز تمام شود یا امشب صبح برگردد یا این ماه تمام شود و هنوز گناه و خطایی در نامه عمل من باقی مانده باشد که به خاطر آن مرا مؤاخذه نمایی و یا مایه خاری و ذلت من در دنیا یا آخرت گردد و یا بخاطر آن در قیامت مرا عذاب نمایی»

    پس این ماه، ماه پاک شدن از گناهان است و زمینه های لازم برای این مهم فراهم است. باید قدر دانست.

    برنامه هجدهم: پاکسازی نامه عمل از گناهان
    ماه رمضان و به ویژه شب های قدر فرصت بسیار خوبی برای جبران خطاها و پاک نمودن نامه عمل از گناهان است. پیامبر اکرم صلی الله علیه و اله فرمودند: «علت این که این ماه را رمضان نامیدند، آن است که این ماه گناهان را می سوزاند و از بین می برد»
    پس تلاش کنیم با انجام کارهایی که موجب پاکی گناه است، هیچ گناهی در نامه عمل خود باقی نگذاریم.

    برخی از پاک کننده ها طبق روایات این چنین است: 
    1- اخلاق نیک
    2- گره گشایی از کار دیگران
    3- سجده (سجده های طولانی موجب بخشوده شدن گناه می شود)
    4- آغاز و ختم کارهای روزانه با عمل نیک و خداپسند
    5- ذکر شریف صلوات بر محمد و آل محمد علیهم السلام

    پس سعی کنیم در خانواده و با اطرافیان خوش اخلاق و خوش برخورد باشیم، تا می توانیم به دیگران نیکی کنیم و در رفع گرفتاری آنان تلاش نماییم و با استغفار و عبادت زمینه پاک شدن همه گناهان را فراهم آوریم. 

    موفق باشید
    منبع : حبل المتقین
  • منزل هفدهم : قبول شدن !
  • سلام دوستان عزیز، خدای مهربان را شاکریم که توفیق درک این ماه عزیز را به ما مرحمت فرمود و امیدواریم هرچه بیشتر از این ماه می گذرد، بهره ما از لطف و رحمتش بیشتر گردد. طبق برنامه ای که داشتیم امروز هم یک امتیاز و یک برنامه از ماه رمضان را مرور می کنیم.

    امتیاز هفدهم: ماه قبولی اعمال
    می دانیم که قبول اعمال، شرایط دارد و هر عملی قبول نمی شود، گاهی عمل صحیح هست و لازم نیست دوباره انجام شود، اما معلوم نیست قبول باشد یا نه؟ و اگر عملی قبول نشود، جز خستگی و زحمت برای انسان باقی نمی ماند. 
    پس قبولی عمل، عمل را زنده و ماندگار می کند و انسان را مستحق اجر و پاداش الهی می نماید. 
    مژده بزرگی که رسول خدا (ص) در استقبال از ماه مبارک رمضان فرمودند این جمله بود: «عملکم فیه مقبول»: در ماه رمضان عمل شما قبول است.
    چه بشارتی از این بالاتر که در این ماه خداوند به فضل و کرم خودش اعمال نیک را به راحتی می پذیرد و کمبود و کسری های آن را به لطف خودش جبران می نماید. پس باید از این فرصت استفاده نمود و هرچه بیشتر اعمال نیک انجام داد. 

    برنامه هفدهم: افطاری
    در این ماه که اعمال قبول می شود یکی از کارهای پرخیر و برکت افطاری دادن است. افطاری دادن باعث دیدار فامیل و دوستان، رفع کدورت ها، زیادشدن محبت، افزایش برکت و روزی، رفع گرفتاری و دورشدن بلاها می شود. 
    پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله فرمودند: ای مردم! هرکس در این ماه بر مؤمن روزه داری افطاری دهد، پاداش آزاد نمودن یک بنده در راه خدا را دارد و خداوند گناهان گذشته او را می بخشد».
    بعضی گفتند: ای رسول خدا همه ما توان افطاری دادن نداریم.
    حضرت فرمودند: «با افطاری دادن، آتش جهنم را از خود دور نمایید هرچند یک دانه خرما و یا ظرف آبی باشد».
    و این نکته بسیار مهم و زیبایی است که مبادا به خاطر تشریفات و تجملات از دعوت میهمان و افطاری دادن محروم شویم.
    پس بیاییم با رعایت اعتدال و قناعت و پرهیز از اسراف و چشم و هم چشمی زمینه سازی کنیم تا افطاری دادن رواج پیدا کند و هم دلی و رفت و آمد بیشتر گردد. 

    سفره هاتون پربرکت...
    منبع : حبل المتین
  • منزل شانزدهم : اخلاق خوب .
  • سلام بر شما دوستان و همراهان، یاران خوب میهمانی خداوند، دوستان پرتلاشی که در کسب کمالات با یکدیگر مسابقه می دهید و سعی می کنید هرچه بیشتر از این فرصت پربرکت، زاد و توشه بردارید. باز هم یک امتیاز و یک برنامه در ماه مبارک رمضان.

    امتیاز شانزدهم: ماه عیب پوشی
    متاسفانه گاهی بندگان، خود با رفتار غلط و اصرار بر گناه و خطا آبروی خود را می برند و به اعتبار خود لطمه می زنند .
    همانطور که می دانیم عیب پوشی از صفات خداوند مهربان است و خداوند ستار العیوب است و همواره آبروی بندگان خود را حفظ می کند. 
    با توجه به اینکه ماه مبارک رمضان هم زمینه ساز توبه و ترک گناه است و هم نگاه مردم به یکدیگر مثبت است، انگیزه عیب پوشی بیشترمی شود و به همین جهت ماه رمضان ماهی ست که مومنین در نگاه یکدیگر موجّه و آبرومند هستند پس چه زیباست که این عیب پوشی را پس از این ماه نیز ادامه دهیم. امام سجاد (علیه السلام) نیز در دعای 45 صحیفه سجادیه به هنگام وداع با ماه رمضان خطاب به آن می فرمایند: «سلام بر تو ای ماه، چه بسیار گناهان را محو نمودی و چه بسیار عیب های مختلف را پوشاندی»

    برنامه شانزدهم: اخلاق نیک
    خوش اخلاقی عبارت است از :
    * چهره باز
    * زبان بی نیش و کنایه
    * تحمل سلیقه های مختلف
    * تغافل ( یعنی از خیلی کارها که مورد پسند ما نیست خود را به غفلت بزنیم و گویا ندیده و نشنیده ایم. )
    * عفو و گذشت

    این اخلاق نیک همیشه یک ارزش مهم است و پیامبر عزیزمان فرمودند: «سنگین ترین چیزی که در میزان عمل قرار می گیرد اخلاق نیکوست».
    اما در ماه مبارک رمضان اخلاق نیک هم لازم تر است و هم پاداش بیشتری دارد. 
    لازم تر است چون مردم روزه هستند و بیشتر شایسته خوش اخلاقی و برخورد نیکو هستند و پاداش بیشتری دارد به خاطر فرمایش پیامبر عزیزمان در خطبه استقبال از ماه مبارک رمضان که فرمودند: 
    «ای مردم! هرکس در این ماه اخلاق خود را نیکو گرداند، پاداش او عبور به سلامت از صراط است. در روز قیامت روزی که قدم ها بر صراط می لغزد»

    موفق باشید
     منبع : حبل المتین 
  • منزل پانزدهم : اکرام و اکرام !
  • دوستان عزیز سلام ؛ ضمن عذرخواهی به علت تاخیر یک روزه و تبریک به مناسبت ولادت با سعادت کریم اهل البیت امام مجتبی علیه السلام و نیز خدا را شکر که نیمی از ماه مبارک رمضان را طی نمودیم و موفق به درک نیمه اول این میهمانی الهی شدیم . اینک یک امتیاز و یک برنامه دیگر از این ماه باعظمت را بیان می نماییم:

    امتیاز پانزدهم: ماه شرافت و ارزشمندی
    ماه رمضان ماه ارزشمند شدن است. این ماه به انسان ارزش و بها می دهد. چون این ماه انسان را از گناهان پاک و از اخلاق ناپسند دور نموده و به صفات ارزشمند مزیّن می کند. این ماه دل ها را از غرور و حسد پاک و به تواضع و محبت می آراید و این گونه ارزشهای معنوی را در انسان تقویت می نماید. 
    امام سجاد علیه السلام در دعای 45 صحیفه سجادیه به پیشگاه الهی عرضه می دارند: 
    «پروردگارا ما اهل این ماه هستیم، ماهی که به وسیله آن به ما شرافت و ارزش دادی و ما را به لطف خود موفق به درک این ماه نمودی در حالی که افراد شقی و بدبخت از درک آن محروم و نسبت به آن جاهل بودند»
    بنابراین هرکس به دنبال ارزشمندشدن و کسب شرافت است باید این ماه را قدر بداند و در عمل به برنامه های این ماه کوشا باشد. 

    برنامه پانزدهم: اکرام نیازمندان
    یکی از برنامه های مهم ماه مبارک رمضان توجه به نیازمندان است. پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله در خطبه استقبال از ماه مبارک رمضان فرمودند: «در این ماه به فقراء و مساکین صدقه بدهید».
    رفع گرفتاری از یک فرد یا یک خانواده نیازمند بسیار مهم و مورد توجه پروردگار است که چون از سر صدق و راستی انجام می شود به آن صدقه گفته می شود. صدقه هر نوع نیکی به فقراء را شامل می شود. 
    * کمک مالی
    * آموزش رفتار صحیح
    * ایجاد شغل
    * واسطه کار خیرشدن 
    * از آبرو مایه گذاردن
    * صرف وقت برای رفع نیاز نیازمندان
    هریک صدقه محسوب می شود.

    دوستان و عزیزان! بیایید در این روز با برکت، روز میلاد کریم اهل بیت علیهم السلام به امام مجتبی علیه السلام اقتداء نماییم. آن حضرت چنان با فقراء و نیازمندان با محبت بودند و در رفع نیازهای مختلف ایشان کوشش داشتند که به «کریم اهل بیت» معروف گردیدند.
    انواع صدقه و نیکی به طبقات محروم در زندگی حضرت جلوه داشت و علاوه بر این ها حضرت کرامت و بزرگی را به نیازمندان هدیه می دادند و با حرمت نهادن به آنان از جهت روحی هم آن ها را اکرام می نمودند.

    امید آن که در این روز بزرگ و در این راه ارزشمند آن حضرت را الگوی خود قرار دهیم. 
    منبع : حبل المتین
  • منزل چهاردهم : قرب تمام ، صلح کامل !
  • سلام دوستان عزیز و یاران ماه خدا. خوشا به حالتان که میهمان خدا هستید و در تلاش، که هرچه بیشتر از این ضیافت الهی بهره بگیرید. باز هم امتیازی دیگر و برنامه ای دیگر از ماه خدا:

    امتیاز چهاردهم: یاوری در مقابل شیطان
    ماه رمضان کمک بسیار خوبی در مقابل شیاطین است. دشمنانی که در طول سال دائم در کمین ما هستند و از هرطرف برای ما دام های گسترده و وسوسه ها دارند. اما پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله در خطبه استقبال از ماه رمضان فرمودند: « در این ماه شیاطین در غل و زنجیر هستند پس از خداوند بخواهید که آنها دیگر بر شما مسلّط نشوند»

    و نیز امام سجاد علیه السلام در دعای وداع رمضان خطاب به این ماه فرمودند: «سلام بر تو که یاوری بر علیه شیطان بودی» پس در این ماه شیطان و یارانش محدود و محبوس هستند و باید این فرصت را غنیمت دانست و آنچنان رفتار و گفتارمان را پاکیزه کنیم که دیگر شیاطین بر ما طمع نورزند و به سراغ ما نیایند، چرا که شیاطین گرچه همیشه در فکر فریب و نیرنگ و گمراه کردن افرادند اما این ما هستیم که با غفلت در رفتار و گفتار به آنان چراغ سبز نشان داده و به سوی خود جلب می کنیم.

    برنامه چهاردهم: صلح و آشتی
    ماه رمضان همه مؤمنین به میهمانی الهی دعوت شده اند پس همه در این ضیافت بزرگ همنشین و در این سفر ملکوتی هم سفر هستند. وقتی از این منظر به ماه رمضان می نگریم بیشتر روشن می شود که باید هرچه بیشتر با هم مهربان و صمیمی باشیم و از کدورت و ناراحتی بپرهیزیم. لذا از برنامه های مهم این ماه، رفع کدورت و کنارگذاشتن ناراحتی ها و تبدیل نمودن آن به صلح و آشتی است... پس هر که با کسی دل خوری و ناراحتی داشته و یا خدای ناکرده قطع رابطه کرده است همین امروز و به احترام این ماه تصمیم بگیرد در اولین فرصت برای آشتی اقدام نماید. در اهمیت این صلح و آشتی همین بس که امام سجاد علیه السلام در دعای 44 صحیفه این مسئله را به عنوان یک توفیق از خداوند در خواست نموده و به پیشگاه الهی عرضه می دارند: «پروردگار را ما موفق بدار به کسانی که از ما فاصله گرفته اند رجوع نموده و با آنان آشتی کنیم و در برخورد با کسانی که به ما ظلم نموده اند انصاف را رعایت نماییم»

    پس دوستان عزیز با دو تصمیم خوب این برنامه را عملی سازیم: 
    1- اگر با کسی قهر هستیم فورا برای آشتی اقدام نماییم. 
    2- اگر کسانی را می شناسیم که با هم قهرند برای آشتی دادن آنان تلاش نموده و پیش قدم شویم. 

    به امید توفیق عمل
    منبع : حبل المتین
    چه زیباست ترانه اذان صبح
    به افق مراغه عزیز
    برلب موذن زاده اردبیلی 
    الللله اکبررررووو...

    وشهادت دهیم بر یکتا بودنش....


    طاعات قبول و التماس دعا.
  • منزل سیزدهم : ارحم ، ترحم ! ( به دیگران رحم کن تا مورد رحمت قرار بگیری )
  • دوستان عزیز سلام، طاعات و عبادات قبول، باز هم با یک امتیاز و یک برنامه ماه رمضان به سراغ شما آمدم و امیدوارم تا امروز موفق به انجام برنامه ها شده باشید.

    امتیاز سیزدهم: دفع بلاها به برکت این ماه
    ماه رمضان چون همه میهمان خدا هستیم، خداوند بطور ویژه به ما توجه دارد و به برکت این ماه، بلاها را از بندگان دور می فرماید.
    امام سجاد علیه السلام در دعای وداع با ماه مبارک رمضان، خطاب به این ماه می فرمایند:« سلام برتو که چه بسیار بلاها و خطرها به برکت تو از ما دور شد و چه بسیار خیرها که به برکت تو به ما رسید.» 
    پس خدای مهربان را شاکر باشیم و قدر این فرصت را بدانیم و در جهت بهره مندی از برکات آن تلاش نمائیم. 

    برنامه سیزدهم: سبک نمودن کارهای زیردستان
    یکی از برنامه های این ماه اینست که کار، کارگران و زیردستان خود را سبک تر نمائیم. 
    بله، آن ها هم روزه هستند و گرسنگی و تشنگی برای آنها هم هست. علاوه بر آن می خواهند در این ماه مقداری از وقت خود را به تلاوت قرآن یا ذکر و دعا بگذرانند، پس باید کارفرمایان و مسئولین کارخانه ها و مراکز فروش و تولید با برنامه ریزی ویژه برای ماه رمضان، کار زیردستان را سبک تر نمایند و به آن ها هم فرصت عبادت بدهند. همچنین اگر کارگرانی در منزل ما کار می کنند، از آن ها در ماه رمضان توقع زیادی نداشته باشیم و مراعات حالشان را بنمائیم. طبیعی است اگر نسبت به کارگران چنین باشد، نسبت به همسر و فرزندان بسیار تأکید بیشتری است که با پرتوقعی و ایرادگیری آن ها را خسته نکنیم.

    مخصوصاً وقتی به یاد بیاوریم جایزه مهمی را که پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله تعیین نموده و در خطبه استقبال از ماه رمضان فرمودند:« هر کس در این ماه، کار زیردستان خود را سبک نماید، خداوند حساب او را در روز قیامت سبک و آسان می گرداند.» 
    به به! چه معامله پرسودی، آسان گرفتن بر بندگان خدا در ماه رمضان و آسان گرفتن خداوند بر ما در روز قیامت.

    به امید موفقیت بیشتر
    منبع : حبل المتین
  • منزل دوازدهم : اخلاص ؛ اکسیر حیات و رمز جاودانگی
  • سلام دوستان عزیز، عبادات قبول و توفیقات روز افزون. از شما ممنونم که همچنان پی گیر امتیازات و برنامه های ماه مبارک رمضان هستید. 

    امتیاز دوازدهم: ماه پاکسازی جسم و روح
    ماه مبارک رمضان ماه پاکسازی است. هم جسم با روزه داری پاکیزه می شود که چه آثار مهمی روزه برای سلامتی جسمی و نشاط انسان دارد و هم روح صفا پیدا کرده و غبار روبی می شود.
    امام سجاد علیه السلام در دعای 44 صحیفه سجادیه از این ماه با این تعبیر یاد نموده اند: «شهر الطهور و شهر التمحیص» ماه پاکی و پاکسازی درونی. پس این ماه، ماه شستشو و پاکسازی جسم و روح است و آنها که متوجه و مراقب باشند با جسم و روح پاک از این ماه خارج می شوند. 

    برنامه دوازدهم: تمرین اخلاص
    اخلاص یعنی "خالص نمودن نیت از هر انگیزه ای جز اطاعت پروردگار" 
    اخلاص شرط صحت در عبادات و شرط قبولی در همه اعمال است.
    بدون اخلاص چیزی جز خستگی و زحمت از کارها و اعمال برایمان نمی ماند. 
    عمل ریایی یعنی کاری که بخاطر نشان دادن به دیگران و فخرفروشی انجام شود که ارزشی ندارد و مورد قبول خداوند نیست.
    ماه رمضان فرصت بسیار خوبی است برای تمرین اخلاص چون روزه عبادتی است که جز برای خداوند انجام نمی شود. آنان که روزه می گیرند، تنها و تنها برای رضای خداوند می گیرند و آنها که می خواهند خودنمایی کنند اصلا روزه نمی گیرند. 
    پس با این عبادت می توان اخلاص را تمرین نمود و آن را گسترش داد تا نماز و سایر عبادات، همچون انفاق، عیادت بیماران، خدمت به خانواده و سایر کارها را هم فقط و فقط برای رضای پروردگار انجام داد و از آثار و برکات این ارزش مهم برخوردار شد. 
    امام سجاد علیه السلام در دعای44 صحیفه سجادیه پس از اینکه از خداوند توفیق پاکی و تقوی و حفظ اعضاء و جوارح از گناه را درخواست می نمایند به پیشگاه الهی عرضه می داند: «سپس همه این کارها را خالص فرما و از ریاکاری و اینکه بخواهم به رخ دیگران کشانده و به گوش دیگران برسانم و دیگری را با تو شریک گردانم من را محفوظ بدار»

    به امید موفقیت روز افزون در بندگی خدا...
    منبع : حبل المتین
  • منزل یازدهم : نماز اول وقت.
  • سلام بر یاران خوب ماه خداوند، یارانی مصمّم و کوشا که دوست دارند با کوله باری پر از رحمت و برکت از ماه رمضان خارج شوند.
    باز هم یک امتیاز و یک برنامه از ماه ضیافت الله. 

    امتیاز یازدهم: ماه برکت
    اگر برکت را به معنی «مفید و پرخیر» معنی کنیم و هرچه را می گوییم با برکت است یعنی مفید و پرخیر است، چه چیزی با برکت تر از ماه مبارک رمضان؟ این ماه سراسر خیر است و پیامبر عزیزمان صلی الله علیه و آله در همان خطبه استقبال از این ماه فرمودند: «ماه خدا به سوی شما می آید با برکت، رحمت و مغفرت» و امام سجاد علیه السلام در دعای وداع با ماه رمضان (دعای 45) صحیفه سجادیه می فرمایند: «سلام بر تو که وارد شدی بر ما همراه با برکت های فراوان» 
    پس خیر و برکت در این ماه فراوان است خوشا به حال کسی که بهره گیرد و زندگی خود را با برکت سازد. 

    برنامه یازدهم: نماز اول وقت
    می دانیم که نماز اول وقت همیشه مورد تأکید است و آثار و برکات فراوانی دارد:
    * جلب رضایت پروردگار
    * اقتداء به معصومین علیهم السلام
    * آسان شدن کارها
    * اجابت دعاها
    * فراوان شدن روزی 
    و دست آوردهای دیگر همه از آثار نماز اول وقت است.
    اکنون اگر این عبادت مهم در بهترین ماه خداوند انجام شود، پاداش و نتایج آن مضاعف خواهد شد. لذا در دعای 44 صحیفه سجادیه امام سجاد علیه السلام به پیشگاه الهی عرضه می دارند: 
    «پروردگارا بر محمد و آل او درود فرست و ما را به رعایت وقت، نسبت به نمازهای پنج گانه موفق بدار، 
    و ما را یاری فرما تا حدود و واجبات و وظائفی را که نسبت به نمازها مشخص فرموده ای، رعایت نماییم 
    و با دقت در انجام رکوع، سجود و بخش های دیگر نماز، آن را مطابق با سنّت پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله بجا آوریم»

    به امید توفیقات روز افزون برای شما
    منبع : حبل المتقین
  • منزل دهم : مهمانی خوبان.
  • دوستان عزیز و همراهان میهمانی بزرگ الهی
    سلام و درود بر شما که دهه اول از ماه خدا را پشت سر گذاشتید و ان شاءالله بهره کافی از برکات این ضیافت بزرگ را برده اید. امروز هم به یک امتیاز و یک برنامه دیگر دقت کنیم: 

    امتیاز دهم: قرار گرفتن در کنار اولیاء خدا
    پیامبر عزیزمان صلی الله علیه و آله در جمعه آخر ماه شعبان و در خطبه خود فرمودند: «مردم، همانا ماه خدا بابرکت و رحمت و مغفرت، به شما روی آورده است... آن ماهی است که در آن به میهمانی خداوند دعوت شده اید...».
    به نظر شما مخاطب این کلام نورانی کیست؟ 
    آری. مخاطب همه هستند، همه مردم از افراد خطاکار گرفته تا مسلمانانی که مراقب هستند گناه نکنند تا مؤمنین، صالحین و متقین و باز هم بالاتر تا اولیاء خدا و حتی شخص ولی الله الاعظم امام زمان( ارواحنا فداه). همه و همه در این ضیافت دعوتند.
    پس یک نکته مهم و یک فرصت استثنایی ست! در این ماه، من در کنار اولیاء خدا و با آنان به یک میهمانی دعوت شده ام. هم افتخاری بزرگ و هم فرصتی ارزشمند که تلاش کنم در کنار ایشان بمانم و در عقیده و عمل از آنان جدا نشوم و هرچه بیشتر به آنان نزدیک گردم. 

    برنامه دهم: خوبان را الگو قرار دهیم
    از آنجا که این ماه، ماه خودسازی و رشد و کمال است و یکی از راههای پیشرفت معنوی داشتن الگو و نگاه کردن به افراد موفق است، در این ماه با مطالعه و دقت در زندگی خوبان از رفتار نیک آنان درس بگیریم. 
    یکی از شخصیت های بزرگ در عالم اسلام، حضرت خدیجه سلام الله علیها است که الگوی نیکویی برای ما هستند و امروز (روز دهم ماه رمضان) سالگرد رحلت این بانوی باعظمت است لذا به 5 ویژگی مهم ایشان اشاره می کنم:

    1- دوست داشتن برای خدا
    حضرت خدیجه سلام الله علیها، رسول خدا صلی الله علیه و آله را برای خدا انتخاب نمود و در راه این انتخاب از بسیاری دوستی ها، امکانات و موقعیت ها گذشت. ما هم سعی کنیم هرکس و هرچه را دوست داریم فقط به خاطر خدا باشد.

    2- اعلام صریح باورها
    حضرت خدیجه با صراحت اعلام نمودند، من هرچه دارم هدیه نمودم به محمد صلی الله علیه و آله و خود مطیع او هستم و با این اعلام روشن، منحرفان را از خود ناامید کردند. اما اگر انسان باورهای دینی خود را واضح و روشن بیان نکند ممکن است دوستان ناباب طمع کنند و مکرّر برای جذب او تلاش نمایند. 

    3- گذشتن از دنیا برای دین
    در زندگی هر کسی دو راهی هایی پیش می آید که باید یکی را انتخاب کند و گاهی امتحان سختی خواهد بود. اما حضرت خدیجه سلام الله علیها که از جهت دنیایی موقعیت بسیار بالایی داشت، وقتی مشرکان به او گفتند یا باید ما را انتخاب کنی یا محمد (صلی الله علیه و آله)، او با کمال آرامش و بدون هیچ تردیدی پیامبر را انتخاب و از همه جلوه های دنیایی چشم پوشید و البته به سعادت دنیا و آخرت رسید. 

    4- استقامت در دین
    کم نیستند افرادی که ادعای دین داری داشتند اما در مواجهه با سختی ها عقب نشینی کردند اما حضرت خدیجه در همه ناملایمات و سختی ها در کنار رسول خدا صلی الله علیه و آله بود و هرگز در راه خود تردید نکرد. 

    5- یاری دین خدا با مال و جان
    همه می دانیم حضرت خدیجه سلام الله علیها اموال بسیار فراوانی داشت که در زمان خود بی نظیر بود اما در اولین فرصت عمویش را مأمور نمود که در کنار خانه خدا با صدای بلند اعلام کند: مردم، خدیجه تمام اموال و امکانات و مهریه و هدایا و هرچه داشت همه را بخشید به محمد صلی الله علیه و آله و به این کار افتخار نمود تا کسی نگوید پیامبر از اموال همسرش استفاده می کند و نیز سختی های مختلف را به جان خرید.

    رحمت الهی بر آن بانوی بزرگ عالم اسلام و امید که ما هم از او بیاموزیم...
    منبع : حبل المتین
  • منزل نهم : فرصتی طلایی !
  • دوستان سلام، سلام بر شما که فراموش نکرده اید کجا هستید و چه ساعاتی را سپری می کنید. آری میهمانی بزرگ الهی ست و چه افتخاری از این بالاتر که میهمان او باشیم. باز هم یک امتیاز و یک برنامه از ماه مبارک رمضان: 

    امتیاز نهم: دعا به اجابت نزدیکتراست.
    از آنجا که در ماه مبارک رمضان، میهمان خدای مهربان هستیم دعا به اجابت خیلی نزدیک است. ما که بندگان خدا هستیم اگر میهمانی داشته باشیم و او از ما درخواستی نماید که مقدور ماست، حتما خواسته او را انجام می دهیم و می گوییم میهمان عزیز است و نباید به او «نه» گفت، پس خدای با عظمت چگونه خواسته بنده خود را رد کند؟!! به همین جهت پیامبر عزیزمان صلی الله علیه و آله فرمودند: «دعاؤکم فیه مستجاب» دعای شما در ماه مبارک رمضان مستجاب است. البته این نکته را هم نباید فراموش کرد که اجابت یعنی توجه و رسیدگی به خواسته بندگان، پس اگر خواسته من فعلا به خیر من نباشد، او به گونه ای دیگر پاسخ می دهد :
    _ یا لطف دیگری به من می نماید ،
    _ یا بلایی را از من دور می کند ،
    _ و یا برای آخرتم ذخیره می نماید ؛ اما به خواسته من هرگز بی توجهی نمی کند.

    برنامه نهم: دعاء کنیم به ویژه پس از نمازها
    اکنون که یادآور شدیم در این ماه دعا مستجاب است از هر فرصتی برای مناجات با مهربان ترین مهربانان استفاده کنیم و هر خلوتی پیدا می کنیم، به راز و نیاز با او بپردازیم.
    _ گاهی با خواندن دعاها و مناجات هایی که از معصومین علیهم السلام به ما رسیده است خصوصا دعای ابوحمزه و مناجات سحر ،
    _ گاهی با زبان خود با او درد دل کنیم :  از نعمتها بگوییم و شکر کنیم. از غفلت ها بگوییم و عذرخواهی نماییم، از نارسایی ها و کمبودها بگوییم و طلب یاری کنیم. از شیطان و نفس بگوییم و پناهندگی بخواهیم و یادمان نرود که از بهترین زمان ها برای دعاء در این ماه بزرگ، بعد از نمازهای واجب است چرا که پیامبر عزیزمان صلی الله علیه و اله فرمودند:
    «در زمان های نماز دست های خود را به سوی او به دعا بلند کنید زیرا زمان های نماز ارزشمندترین ساعت ها هستند، خداوند در این زمان ها با رحمت به بندگان نظر می نماید و ندای آنان را پاسخ داده، درخواستشان را رسیدگی نموده و دعایشان را مستجاب می نماید»
    پس غافل نشویم، هم برای خود و هم برای دیگران دعا کنیم.

    التماس دعا
     منبع : حبل المتین
    پاسخ:
    سلام
    سپاس از همت شما  جهت یادآوری مطالب مفید 
  • منزل هشتم : توجه به حق الناس.
  • سلام و درود بر شما میهمانان الهی. روزهای این ماه عزیز می گذرد و اجر و پاداش و قرب الهی برای شما روزه داران می ماند. شما که مشتاق بندگی او هستید. جمعی با روزه داری خالصانه بر او تقرب می جویند و عدّه ای هم که برای روزه گرفتن مانعی دارند، با رعایت حرمت این ماه و انجام عبادات دیگر ابراز بندگی می کنند. 
    دوستان باز هم یک امتیاز و یک برنامه دیگر از این ماه تقدیم می گردد: 

    امتیاز هشتم: بیشترین طاعت، کمترین معصیت
    این ماه در مقایسه با ماه های دیگر این امتیاز را دارد که اطاعت پروردگار در آن بیش از همه زمان هاست. توبه و بازگشت از گناهان، روی آوردن به نماز، خدمت به فامیل و هم نوعان، صداقت و درست کاری در این ماه بیشتر شده و در نقطه مقابل گناه و خطا به حداقل می رسد. 
    بارها اتفاق افتاده است که مراکز انتظامی آمار داده اند که به طور چشم گیری در این ماه جرم ها و تخلفات کاهش یافته است و البته انتظار هم همین است چرا که زمینه های پاکی و معنویت در این ماه مهیا و عوامل رشد معنوی پابرجاست. امام سجاد علیه السلام هم در دعای وداع با ماه مبارک رمضان می فرمایند: «سلام بر تو ای ماهی که دل ها در تو نرم و حق پذیر بود و گناهان در تو اندک بود» 

    برنامه هشتم: اداء حقوق مردم
    این ماه، ماه پاکی است، ماه آزاد شدن از هر گناه و گرفتاری و یکی از بارهای سنگین بر دوش انسان حق الناس است. بدهکاری به دیگران و مدیون بودن به این و آن باعث بی توفیقی در دنیا و گرفتاری و عقوبت در برزخ و آخرت است. بیاییم در این ماه خدا چند تصمیم خوب در این زمینه بگیریم: 

    1- بدهکاری های خود را دقیق بنویسیم، اگر مقدور است پرداخت کنیم و اگر نیست، برنامه ای برای آن مشخص کنیم که در اولین فرصت پرداخت گردد. 
    2- اگر امانتی از کسی در دست ماست، آن را برگردانیم و اگر لازم است با علامت یا نوشته ای مشخص کنیم مربوط به چه کسی است؟
    3- نسبت به مواردی که به فردی خسارتی زده ایم ولی هیچ نشانی از او نداریم مبلغی مناسب با آن خسارت به عنوان «ردّ مظالم» با اجازه نماینده مرجع تقلید خود پرداخت نماییم. 
    4- وصیت نامه ای داشته باشیم که بدهکاری های ما در آن ثبت شده باشد و حتی موارد جزئی را در ورقه ای نوشته در لا به لای وصیت نامه قرار دهیم که اگر مرگمان فرا رسید حق مردم ضایع نگردد. 
    5- مراقب باشیم موارد کوچکی که به علت همراه نبودن پول یا نبود پول خرد، مدیون می شویم در اولین فرصت تسویه حساب کنیم تا فراموش نگردد!

    همواره مورد لطف پروردگار باشید

    منبع : حبل المتین
  • منزل هفتم : در مسیر سعادت .
  • دوستان عزیز سلام، عبادت ها قبول و توفیقات روز افزون، امروز هم یک امتیاز و یک برنامه از برنامه های ماه مبارک رمضان را با هم مرور می کنیم. 

    امتیاز هفتم: تضمین سعادت
    سعادت و خوشبختی آرزوی همه ماست و هر انسانی طالب خوشبختی است. پیامبر اکرم صلی الله علیه و اله فرمودند: « بدبخت کسی است که در این ماه مورد رحمت و بخشش پروردگار قرار نگیرد» این سخن حضرت به این معناست که در این ماه همه اسباب خوشبختی فراهم است زیرا فضا، معنوی ست، روزه داری نیز صفای باطن می آورد و هم زمینه های تذکر و مجالس آگاهی بخش برقرار است. 
    پس خوشبختی تضمین شده و به راحتی می توان به سعادت رسید. مگر کسی خودش نخواهد و با پای خود از سرزمین سعادت بگریزد و الا همه میهمانان الهی خوشبخت و سعادتمند هستند. 

    برنامه هفتم: ادای حقوق الهی
    از برنامه های بسیار زیبای این ماه، آشتی با خداوند و تقویت ارتباط با اوست. در این ماه باید کسانی که از خدا دور شده اند به دامان پرمهر رحمت الهی بازگردند و کسانی که با خدایند پیوند خود را تقویت نمایند. پس تصمیم امروزمان این باشد که حقوق واجب الهی را بررسی نماییم:
    1- آیا نماز یا روزه قضاء داریم؟ حدس می زنیم چقدر باشد؟ آنها را تعیین و در دفترچه ای یادداشت نماییم و در همین ماه اداء آنها را شروع کنیم. 
    2- روزه قضا داریم؟ به چه میزان؟ مشخص نماییم که بعد از ماه مبارک آنها را انجام دهیم. 
    3- خمس یا زکاة به اموال ما تعلق گرفته است؟ تکلیف آن را مشخص نماییم. 
    4- آیا برای حج واجب مستطیع نیستیم؟ و اگر مستطیع هستیم حج واجب انجام داده ایم یا نه؟

    و نکته پایانی این که در تعیین این موارد اکتفاء به مقداری که یقین داریم،کافی است. البته دقت کنیم شاید ماه ها یا سال های ابتدای تکلیف نماز و روزه ای از ما فوت شده باشد یا نماز آیات نخوانده باشیم و با استمداد از خداوند تکلیف حقوق فوت شده را مشخص نماییم.

    عباداتتان قبول، توفیقاتتان روز افزون

    منبع : حبل المتین.
  • منزل ششم : صله ی ارحام .
  • سلام دوستان و همراهان میهمانی بزرگ الهی
    ان شاءالله تا امروز از برنامه های این ماه باعظمت بیشترین بهره را برده باشید. باز هم با بیان یک امتیاز ماه رمضان و یک برنامه این ماه به سراغ شما آمده ام:

    امتیاز ششم: عظمتی غیرقابل درک
    از تعبیراتی که پیامبر عزیزمان صلی الله علیه و آله درباره ماه مبارک رمضان فرموده اند متوجه می شویم که به حقیقت، عظمت این ماه قابل درک نیست. تنها باید خدای مهربان را شکر کنیم که افتخار حضور در این ضیافت را به ما مرحمت فرموده است.

    به جملات زیر که از قول آن حضرت به ما رسیده توجه فرمایید: 
    «اگر مردم می دانستند چه برکاتی در ماه رمضان است آرزو می کردند همه سال، رمضان می بود»
    (بحارالانوار/ج96/ص346)

    و هنگامی که ماه رمضان فرا می رسید، سه مرتبه می فرمودند: 
    «سبحان الله چه ماه با عظمتی به سوی شما می آید و از چه ماه باعظمتی استقبال می کنید»
    (بحارالانوار، ج96، ص347)

    و نیز می فرمودند: 
    «اگر می دانستید چه نعمت هایی در ماه رمضان نصیب شما می شود بیشتر خداوند را شکر می کردید»
    (بحارالانوار، ج8، ص183)

    برنامه ششم: محبت و احسان به فامیل
    از توصیه های پیامبر عزیزمان صلی الله علیه و اله در مورد اعمال ماه رمضان توجه به فامیل است، حضرت فرمودند: «وصلوا ارحامکم». با فامیل خود ارتباط برقرار نمایید.

    مسأله خبرگیری از فامیل و کمک به آنها و توجه و احسان به ایشان، از مهمترین دستورات عملی دین است. تکلیفی بزرگ و دارای آثار بسیار فراوانیست. فراوانی روزی، طولانی شدن عمر، محبوبیت نزد خالق و مخلوق از آثار محبت و احسان به فامیل است و این تکلیف مهم در ماه مبارک با تأکید بیشتر بیان شده است.

    پس اگر خدای ناکرده با فامیل قهر هستیم، حتما در این ماه آشتی کنیم و نیز در محبت و خدمت به فامیل بیش از زمان های دیگر کوشا باشیم.

    به امید قبولی اعمال
    منبع : حبل المتین
  • منزل پنجم : خوشا به حال آنانکه قدر می دانند !
  • سلام بر شما میهمانان خدای مهربان:
    چه روز و شب های باصفایی ست در ماه مبارک رمضان و چه میزبان مهربان و پرمحبتی داریم. خدای بزرگ را شاکریم و باز هم یک امتیاز و یک برنامه این ماه با عظمت را یادآور می شویم:

    امتیاز پنجم: جمع کردن پاداش، بسیار آسان است.
    آیا تاکنون فکر کرده اید در عمر خود چه قدر ثواب و اجر بدست آورده اید؟ اندوخته آخرت شما به چه میزان است؟ 
    بشارت باد که در ماه مبارک رمضان به آسانی می توان ثواب و پاداش جمع آوری نمود و بر ذخایر آخرتی خود افزود. پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله فرمودند: «در این ماه نفس کشیدن شما پاداش تسبیح و ذکر را دارد و خوابیدن شما پاداش عبادت. اعمال شما به راحتی قبول می شود» و شرایط گذشته را ندارد. 
    پس چه فرصت خوبی! براستی اگر خوابیدن ثواب عبادت را دارد، ذکر و تلاوت قرآن چه پاداشی دارد؟!
    اگر نفس کشیدن عادی پاداش تسبیح و ذکر دارد، تلاش برای رفع گرفتاری یک مسلمان و خدمت به والدین و عیادت بیماران چه پاداشی دارد؟! 
    خوشا به حال آنها که قدر می دانند.

    برنامه پنجم: محبت به کوچکترها
    توجه به کوچکترها خصوصا کودکان همواره مورد تأکید پیامبر عزیز اسلام بوده است و حضرت می فرمودند: «من سلام به بچه ها را ترک نمی کنم تا پس از من «سنّت» شود و دیگران هم، چنین کنند» اما در ماه مبارک رمضان به طور ویژه سفارش فرمودند. 
    حضرت در ضمن خطبه خود این نکته را یادآور شدند: «وارحموا صغارکم» به کوچکترها محبت و مهربانی کنید.

    پس مراقب باشیم در ماه رمضان:
    - به کوچکترها بیشتر توجه کنیم.
    - به سخن آنان گوش دهیم.
    - در مجالس و میهمانی ها اول غذای آن ها را نزدشان بگذاریم.
    - از کودکانی که روزه نمی گیرند غافل نشویم تا خاطره ای خوش از ماه رمضان داشته باشند و با اخلاق و آرامش رشد کنند.
    بدین وسیله به سفارش پیامبر عزیزمان هم عمل نموده باشیم. 

    موفق باشید
    منبع : حبل المتین .
    پاسخ:
    سپاس فراوان از یاداوری های مفید و نکات صحیح .
     دعای روز چهارم ماه مبارک رمضان :
    پروردگارا! در این روز مرا به برپا داشتن دستوراتت نیرومند ساز، و شیرینی و حلاوت یاد خویش را به من بچشان، و به کرم و بخشش خود راه اداء شکر و سپاست را به من االحاق کن، و مرا با پوشش خود نگهبان باش. ای بیناترین بینایان! آمین 
  • منزل چهارم : تولدی دوباره .
  • همانطور که قبلاً اشاره کردیم ماه رمضان امتیازات فراوانی دارد و برنامه های مختلفی در آن وجود دارد که اگر غافل شویم، از برکات و ثواب آن محروم می شویم پس هر روز با یادآوری امتیازات و برنامه ها، به موفقیت خود کمک می کنیم.

    امتیاز چهارم : خوب شدن در این ماه آسان است.
    از آنجا که فضای ماه مبارک رمضان نورانی و پربرکت است، مردم روزه دار هستند و معنویت حاکم بر این ماه است، کنار گذاشتن اخلاق ناپسند و ترک گناه و پرهیز از حرام بسیار آسان تر از زمان های دیگر است. امام سجاد(ع) در دعای وداع با ماه مبارک رمضان آنجا که با تعبیرات مختلف به این ماه سلام
    می دهند می فرمایند: «سلام بر تو ای همراه و هم نشینی که پیمودن راه های نیکی در تو آسان بود». 
    بنابراین چه زمانی بهتر از ماه مبارک رمضان برای تحول، تصمیمات خوب و کنار گذاشتن بدی ها؟

    برنامه چهارم : احترام به بزرگ ترها
    از توصیه های پیامبر عزیزمان در ماه مبارک رمضان این جمله است که فرمودند: «وَقِّروا کِبارَکُم» «بزرگ ترها را احترام کنید و جایگاه آن ها را بزرگ بشمارید». نکته جالب این است که در این فرمایش حضرت، بزرگ تر بودن خود یک عامل محترم بودن است.

    چه زیباست در یک خانواده، یک فامیل، یک محل و یک کشور همه و همه به بزرگ ترها احترام بگذارند، با آنان مودبانه سخن بگویند، به آنان خدمت کنند و حرمت ایشان را پاس بدارند و البته به قول قدیمی ها «آسیاب به نوبت»، یعنی کوچک ترها هم باز بزرگ تر می شوند و همین سفارش نسبت به آنان هم می شود. بدیهی است این ادب در ماه مبارک رمضان تمرین می شود و در همه سال باید رعایت شود و آخرین سخن اینکه احترام و خدمت به بزرگ ترها که پاداش الهی و دعای بزرگ ترها را در پی دارد سرمایه ای ارزشمند برای جوانان و نوجوانان خواهد بود که به برکت آن عمری مفید و سالم خواهند داشت.

    منبع : حبل المتین.
    با تمام وجود گناه کردیم
           نه نعمتهایش را از ما گرفت
                      نه گناهانمان را فاش کرد
                         اگر بندگی اش را میکردیم چه میکرد ؟!

                                                                                 ( آیت ا... بهجت ره)
    امتیاز سوم : بزرگ ترین و ارزشمند ترین ماه در نزد خداوند رمضان است.
    از امتیازات این ماه این است که ارزشمندترین ماه نزد خداوند است، در تمام سال هیچ ماهی به این اندازه مورد توجه پروردگار مهربان نیست. پیامبر عزیزمان (ص) فرمودند: « رمضان ماهی ست که در نزد خداوند برترین ماه هاست و روزهای آن بهترین روزها و شب های آن برترین شب ها و ساعت هایش ارزشمندترین ساعت هاست» . پس خوشا به حال کسی که بهترین ساعت ها را به بهترین کارها و با بهترین نیت ها سپری کند.

    برنامه سوم : خودداری از آزار و اذیت دیگران.
    یکی از برنامه های مهم ماه مبارک رمضان این است که مراقب باشیم کسی را اذیت نکنیم. پیامبر اکرم (ص) فرمودند: «هرکس در این ماه اذیت خود را از دیگران باز بدارد، خداوند غضب خود را در قیامت از او بازمی دارد» و این معامله به راستی که معامله پرسودی می باشد.

    بنابراین مراقب باشیم در ماه رمضان:
    1ـ از گفتن سخنانی که باعث رنجش اطرافیان و اذیت آن ها می شود خودداری نماییم.
    2ـ رفتاری مانند پرخاش، فریاد زدن، بداخلاقی و بدزبانی از ما سر نزند.
    3ـ هنگامی که برای عبادت یا سحری بیدار می شویم ملاحظه کودکان یا افرادی که به هر جهت از روزه گرفتن معذورند بنماییم و با سر و صدا باعث اذیت آنان نگردیم.
    4ـ یادمان نرود که ساعت استراحت همسایه ها در ماه رمضان مختلف است، در ساعات شبانه روز از همسایگان سلب آسایش نکنیم.
    5ـ از کودکانی که روزه نیستند غافل نشویم و نسبت به تغذیه آنان بی تفاوت نباشیم.

    منبع : حبل المتین. 

  • منزل اول . امتیاز : مهمان خدا بودن ؛ برنامه : استفاده از لباس مخصوص این مهمانی یعنی تقوا .
  • منزل دوم : 

    امتیاز دوم : ماه نزول قرآن
    از امتیازات این ماه باعظمت، نازل شدن قرآن کریم در این ماه و در شب قدر است. در آیه 185 سوره بقره می خوانیم: «ماه رمضان، ماهی که قرآن، برای راهنمایی مردم و نشانه های هدایت و فرق میان حق و باطل در آن نازل شده است.》
     نکته جالب توجه این است که از روایتی در کتاب شریف کافی استفاده می شود که نه تنها قرآن بلکه کتابهای آسمانی دیگر همچون، تورات، انجیل و زبول نیز در این ماه نازل شده است. پس این ماه مال نزول وحی الهی است.

    برنامه دوم : کثرت تلاوت قرآن
    از آنجا که ماه مبارک رمضان ماه نزول قرآن است، تلاوت قرآن در این ماه بسیار سفارش شده است و در کلمات نورانی معصومین علیهم السلام با تعابیر متفاوت تشویق شده ایم که در این ماه هر چه می توانیم قرآن تلاوت نماییم. 
    پیامبر اکرم (ص) فرمودند: در ماه رمضان بسیار قرآن تلاوت کنید. همچنین می فرمایند: هرکس در این ماه یک آیه از قرآن تلاوت نماید پاداش کسی را دارد که در ماه های دیگر قرآن را ختم نموده است. 
    امام باقر (ع) نیز می فرمایند: هرچیزی بهاری دارد و بهار قرآن ماه رمضان است. 

    روایتی زیبا :
    شخصی می گوید به امام کاظم علیه السلام گفتم: من در ماه مبارک رمضان چند ختم قرآن انجام می دهم و در پایان ماه آن تلاوت ها را به پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله، حضرت زهرا و امامان علیهم السلام) هدیه نموده و ثواب آن را برای ایشان قرار می دهم. پاداش من چیست؟
    حضرت فرمودند: پاداش تو این است که در قیامت هم نشین آنان خواهی بود.
    آن شخص با تعجب پرسید: الله اکبر، واقعا چنین پاداشی برای من هست؟ 
    حضرت سه بار فرمودند: آری .

    منبع : حبل المتین.
    با فریدون نصرتی موافقم در بیشتر گفته هاش.

    بارها من در شبکه های اجتماعی موبایلی حضور داشته ودارم ، این فضا علاوه بر نداشتن ویژگی های امنیتی محلیبرای وقت گذرانی بیهوده برای جوانان شده تاجاییکه بعد امریکا ایران دومین استفاده کننده در وایبر و تلگرام را دارد.
    به نظرم این شبکه ها از کنترل خارج شده و مردم را به هر طرف سوق میدهد.
     جملات بی مفهموم را قرار میدهند که در دید اول بسیار واقعی به نظر می رسد ولی بعد از چند دقیقه تامل و درنگ میشه فهمید که فقط دروغی یا ادعایی بیش نبوده.
    این شبکه ها داستان مفصلی دارند و امیدوارم دوست و همراه همیشگی ایرانیان نشوند.
    بنظرم حکم خدا برای روزه خواری بدون عذر شرعی اونم درجای عمومی و حرمت شکنی ماه مبارک رمضان خیلی شدیدتر از اجرای طرح تذکر به روزه خواران باشه ، وباچند بار مجازات درصورت تکرار ( با اختلاف بین مراجع ) اعدام هست، توی کشورای مسلمان کسی جرأت روزه خواری در ملع عام رو نداره ، متأسفانه بقیه احکام دین هم همینطور دلخواه وگزینشی عمل میشه .
    http://www.tabnak.ir/fa/news/510005/%D8%B7%D8%B1%D8%AD-%D8%AA%D8%B0%DA%A9%D8%B1-%D9%BE%D9%84%DB%8C%D8%B3-%D8%A8%D9%87-%D8%B1%D9%88%D8%B2%D9%87-%D8%AE%D9%88%D8%A7%D8%B1%D8%A7%D9%86-%D8%AF%D8%B1-%D8%AA%D9%87%D8%B1%D8%A7%D9%86

    مطلبی از صفحه فریدون نصرتی، مشاور مدیریت افکار عمومی در فیسبوک
    .
    .
    .
    مردم ما اگر به جای کپی پیست کردن پیام های بیهوده در مورد افزایش نرخ بنزین, کمی برای بهبود معیشت خودشون کتاب میخوندند, کلاس میرفتند, فکر میکردند و نگاهشون رو به زندگی تغییر میدادند, خیلی سریع تر نتیجه میگرفتند.
    تمام کار ما مردم شده شایعه پراکنی و کپی پیست کردن مطالبی که یک دینار هم نمی ارزد.
    عده ای هم در خفا نشسته اند و هوش و ذکاوت ایرانیان را اندازه گیری میکنند.
    شعر نو مینویسند و زیرش نام مولانا را میگذارند میگویند یک انرژی مثبت از مولانا تقدیم به شما و میفرستند توی گروه ها و به سرعت انتقال بی اندیشه مردم می خندند.
    جمله ای از جلال آل احمد را بر میدارند نام صادق هدایت زیرش میگذارند.
    یا از مجلات و صفحات زرد, جملات زرد بر میدارند نام کوروش را بر آن میگذارند و در میان مردم شیوع میدهند.
    شبکه های اجتماعی تبدیل به شبکه های پرورش احمق شده است.
    خودمان از خودمان در حال ساختن احمق هایی هستیم که تفاوت شایعه و واقعیت را نمیدانیم.
    فقط ژست و فیگور میگیریم که جملات آنچنانی با امضاء نام بزرگان کپی پیست کنیم. حتی به خودمان زحمت نمیدهیم یک خط از آن جمله را در گوگل سرچ کنیم و ببینیم صاحب این جمله بی صاحب کیست.
    اجازه میدهیم عده ای پشت مونیتور بنشینند و به ریش ما بخندند.
    امروز در گروهی که کار تخصصی میکند مطلبی میبینم که نوشته روز جمعه پمپ بنزین نرویم و پمپ ها را خلوت کنیم تا خبرگزاری های خارجی متوجه خلوتی پمپ ها بشوند و این اعتراض رسانه ای و جهانی شود. ملت هم کف و دست و هورا میکشند که آفرین.
    جلل الخالق!
    آخر یکی نیست به این بزرگوار بگوید مگر همه ملت ایران قرار دارند روزهای جمعه بروند پمپ بنزین چا%Duر بزنند که این جمعه با حرف تو نروند!
    یعنی شب جمعه نمیتوانند بروند؟ یعنی این جمعه قرار است همه باک ها ناگهان خالی شود و نیازمند پمپ بنزین شوند و با فرمایش شما باید جلوی خودشان را بگیرند؟
    گاهی انسان ناامید میشود از وضعیت موجودی که در جامعه میبیند.
    شبکه های اجتماعی تنها ویژگی ای که داشت, افکار نازیبا و روان ناموزون ما ایرانیان را از پس چهره ها و لباس ها و ماشین ها و گوشی های آن چنانی, عریان کرد تا جامعه شناسان و روانشناسان بدون نقاب بتوانند این جامعه را مطالعه کنند.
    وضعیت ما ایرانیان از نظر تفکر آنچنان بر آشفته و بی سامان است که اگر کسی بخواهد ما را مدیریت کند, کافیست چند روز در شبکه های اجتماعی ما بچرخد تا محرک ها, مشوق ها و ساختار نگاه ما به زندگی را بفهمد و سپس برایمان برنامه هایی که در راستای اهداف خودش است را بچیند.
    نمیدانم کی میخواهیم کمی از ژست های نازیبای همه چیز دانی خارج شویم و کمی کتاب بخوانیم, مطالعه کنیم, کلاس برویم و در فضاهایی که به تکامل افکار و نگرش ما کمک میکند حضور پیدا کنیم.
    حتی اگر زمان زیادی را در اینترنت و فضای مجازی هستیم این فضا را به جایگاهی برای رشد و آگاهی مان تبدیل کنیم.
    دوستان من, عزیزانم, مغزهای ما هم مانند شکم هایمان نیازمند غذا و خوراک هستند.
    مغز های ما هم مانند بدنمان نیازمند پوششی از آگاهی و دانش فاخر است.
    اگر میخواهید ثروتمند شوید, اگر میخواهید زندگی آرام داشته باشید, اگر میخواهید برای خودتان اهداف و رویاهایی ترسیم کنید و به آنها برسید, اگر میخواهید زندگی تان از آنچه هست بهتر شود, هیچ راهی ندارید جز اینکه کتاب بخوانید, کلاس بروید و در معرض رویدادهایی قرار بگیرید که نگاه و تفکر شما را تغییر دهد.
    جای افسوس و شرمساری دارد که بگویم چندی پیش در یکی از بزرگترین شرکتهای زیر مجموعه یکی از وزارت خانه های کشور سخنرانی داشتم و از مجموع چند صد نفری که در سالن بعنوان مدیران این مملکت حضور داشتند, فقط یک نفر در نظر سنجی ها نوشته بود در دو سال گذشته کتاب خوانده است.
    البته آن کتاب هم کتاب چه کسی پنیر مرا دزدید بود که پنجاه صفحه هم نمیشود!
    تبدیل شده ایم به مردم پر ادعایی که هیچ تلاشی برای شکوفایی و رشد خود نمیکنیم اما برای همه چیز ابراز عقیده میکنیم و از همه عالم و دنیا طلب کار هستیم که چرا وضعیت مملکت ما چنین است.
    دوست من, عزیز من, جان من, مملکت یعنی برآیند من و تو. یعنی بروز و ظهور خرد و آگاهی من و تو. وقتی من و تو حاضر هستیم به لباس و پوشاک و آرایش و ظاهر خود با تمام توان برسیم و بالاترین هزینه ها را بکنیم ولی برای خریدن یک کتاب ده هزار تومانی, یا یک سی دی آموزشی یا حضور در یک کلاس یا رفتن به مشاوره, میخواهیم جان به جان آفرین تسلیم کنیم, چه توقعی داری که سرزمین اجدادی من و تو آباد شود؟
    پاسخ:
    سپاس فراوان مطلب مفید و تلنگر بجاییست . کپی پیست هم باید مفید باشد و صحیح و مستند .
    سلام بانو.
    فرارسیدن ماه عزیز بندگی خدا رو بهتون تبریک میگم.
    تو این ماه عزیز امیدوارم هر چیزی از خدا بخاید بهتون بده.

    خانم صامتی تو رو به اون خدایی میپرستین منو هم دعا کنین تا عاقبت به خیر شم.

    ممنون.

    پاسخ:
    سلام 
    چقدر باید خوشحال باشیم و شاد و چه میزان لبخند رضایت که  امسال هم هستیم  و این فرصت طلایی در ماه مبارک رمضان برای تقرب به درگاه الهی در اختیار ماست . چه میزان باید شکرگزار باشیم  که در این ماه ثانیه ثانیه نفس می کشیم ؟ 
    چه کسانی که در فاصله ی رمضان گذشته تا این رمضان در بین ما نیستند  و آرزو داشتند امسال هم در حال و هوای رمضان تنفس کنند . 
    چقدر باید شاکر باشیم و امیدوار، باشد که زنگار از قلب کدر شده و ایمان کمرنگ شده بشوییم و جان و دل مصفا کنیم به نور رضایتش . 
    که اولویت حتما با نماز اول وقت و احترام به پدرو مادر است . 
    دعای روزاول ماه مبارک رمضان:
    پروردگارا! در این ایام ماه مبارک رمضان روزه‌داری مرا همچون روزه‌داری روزه‌داران واقعی قرار ده! و نمازم را همانند نمازِ نمازگزاران حقیقی گردان، و مرا از خواب غفلت بیدار کن! ای پروردگار جهانیان! در این ماه جرم و خطاهایم را ببخشای! گناهانم را عفو کرده و از جهالت‌های من درگذر! ای درگذرنده از گناه گناه‌کاران! آمین...
    سلام دوستان عزیز.
    فرا رسیدن ماه مبارک رمضان را به همه شما تبریک عرض می کنم و آرزومندم با فضل الهی بیشترین و بهترین بهره ها را از این ماه باعظمت کسب نمایید. این ماه فرصت بسیار ارزشمندی است که نباید از آن غافل شویم بلکه باید با عزمی جزم کمر همت ببندیم تا هرچه بیشتر از الطاف و رحمت های الهی بهره گیریم.

    برای اینکه در طول ماه دچار غفلت و رکود نشویم هر جلسه یک امتیاز و یک برنامه را یادآور می شویم. امتیازات یعنی ویژگی های مثبت این ماه که نشان عظمت آن است و برنامه ها یعنی کارهای خوبی که می توانیم انجام دهیم و از ثواب و برکت آن بهره مند شویم.

    امتیاز: میهمان الهی
    اولین و مهم ترین امتیاز این ماه این است که در این ماه میهمان خداوند هستیم. میهمان یک میزبان مهربان و پرتوان که به راستی یک فرصت استثناییست. پس هرچه بیشتر قدردان باشیم .گرچه در همه عمر روزی خور خداوند بوده و هستیم اما در این ماه پیامبر اکرم (ص) فرموده اند: «به ضیافت الهی دعوت شده اید». یعنی خدای مهربان در این ماه به طور ویژه از بندگان پذیرایی می کند. 

    برنامه: پرهیز جدی از گناه
    یکی از آداب میهمانی رفتن پوشیدن لباس خوب و آراستگی است. در این میهمانی عظیم شایسته است بهترین لباس را بپوشیم. 
    همانطور که قرآن کریم می فرماید:... ولباس التقوی ذلک خیرـ «لباس تقوی بهترین است» 

    پس فراموش نکنیم از برنامه های ضروری این ماه ترک گناه است. به احترام این ماه هرچه بیشتر مراقب گفتار و کردار خود باشیم و تلاش نماییم حرامی مرتکب نشویم.

    هنگامی که پیامبر اکرم(ص) درباره فضیلت ماه رمضان خطبه ای خواندند، امیرالمومنین علیه السلام می فرمایند: عرض کردم ای رسول خدا! برترین اعمال در این ماه چیست؟ پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله فرمودند: ای اباالحسن برترین اعمال در این ماه اجتناب از محرمات الهی (و ترک گناه) است. 

    موفق باشید
    منبع : حبل المتین .

  • یـک مـعـلــم
  • بـاسـلام وتحـیـت الـهـی،

    .

    مـاه رمضـان و مـقدمـش بوسیـدیم،
    در رهـگذرش طـبق طـبق گل چیدیم،
    ما با چه زبان شکر بگوییم که به چشم،
    یک بار دگـر مـاه خـدا را دیـدیـم . .

    .

    حلول ماه "بندگی وعبودیت"،رابه محضرسرکارعالی -ونیز به کاربران محترم این رسانه ی پرمضمون- تبریک می گویم وروزهاوشب هایی سرشار از "برکت" و "رحمت" و "عبادت" های پذیرفته شده برای شما آرزومندم . .

    پاسخ:
    با سلام
    سپاس از همراهی شما . التماس دعای فراوان
    آمین ، دعا میکنم بحق این ماه عزیز هرکسی حاجتی بدرگاه خدای بی نیاز داره از همین اول ماه مبارک رمضان احساس خوب وخبرهای خوب درباره  برآورده شدن حاجاتش داشته باشه .
    ازشما هم ممنونم سرکار خانم بخاطر این دعا و حس قشنگی که نسبت به پروردگار در مخاطبینتون ایجاد میکنید ، براتون دعا میکنم و از خدا بعد از سلامتی شما وخانواده عزیزتون ختم بخیر شدن حاجاتتون رو  میخوام ، انشاالله .
    پاسخ:
    امیدوارم توفیق عمل به آنچه سبب رضایت خداست را در این بهترین ماه بیابیم .

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">