منصوره صامتی

کارشناس فرهنگی

منصوره صامتی

کارشناس فرهنگی

منصوره صامتی

رویای 1400 ساله ی مسلمانان جهان در حکومت اسلامی ایران به تحقق پیوسته و امروز این ظرفیت عظیم فرصتی تکرار نشدنی است. معتقدم که انسان به ضرورت ماهیت الهی و اندیشه ی خویش یک رسانه است وامروز در عصر رسانه ضروریست تا دغدغه های فرهنگی ،اجتماعی و سیاسی مان را باهم شریک شویم، باشد که در مسیر زمان به جامعه ی مهدوی نزدیک شویم."زندگی بهتر حق مسلم ماست!"

و همچنان که رهسپار آینده ایم بیندیشیم که :

ما ازین قرن نخواهیم گذشت
ما ازین قرن نخواهیم گریخت
با قطاری که دگران ساخته اند
هیچ پروازی نیست برساند ما را به قطار دوران
و به قرن دگران
مگر انگیزه و عشق ،
مگر اندیشه و علم ،
مگر آیینه و صلح
و تقلا و تلاش
بخت از آن کسی خواهد بود که مناجات کند با کارش
و در اندیشه ی یک مساله خوابش ببرد
و کتابش را بگذارد زیر سرش و ببیند در خواب حل یک مساله را
باز با شادی در گیری یک مساله بیدار شود ...

تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران
آخرین نظرات

شب جمعه است، هوایت نکنم میمیرم...

یادی از صحن و سرایت نکنم، میمیرم


ناله و شکوه حرام است بر عشاق، ولی

از فراق تو شکایت نکنم، میمیرم


دوریت درد من و نام تو درمان من است

تا خود صبح صدایت نکنم، میمیرم


به دعا کردن تو نوکر این خانه شدم

هر سحر شکر دعایت نکنم، میمیرم


وضع من را به خدا روضه تو سامان داد

من اگر گریه برایت نکنم، میمیرم


جان ناقابل من کاش فدای تو شود

اگر این جان به فدایت نکنم، میمیرم!


شعرهایم همگی درد فراق است...ببخش

صحبت از کرب و بلایت نکنم، میمیرم...

اللهم ارزقنا زیارة الحسین علیه السلام

نظرات  (۳)

خوش به سعادت شما که با دل پاکتون از امام توفیق زیارت خواستید و نصیبتون شد ترو به خدا خیلی خیلی التماس دعا ازتون دارم .
خدا به همه مومنان سلامتی و مریضان و همه کسانی که بنحوی توی سلامتی شون مشکل دارن شفاء عنایت کنه
یا من اسمه دواء و ذکره شفاء
سروشی دوش در گوشم ، سرو این نغمه ی شیوا
که بشگفت از گلستان محمد (ص) نوگلی زیبا
بشارت ای گنه کاران حسین آمد حسین آمد
نثار مقدمش سرها ، فدای جان او جان ها
ولادت با سعادت امام حسین علیه السلام به همه شیفتگان مولا مبارک .

در آستانه ی حلول ماه پرخیر و برکت شعبان و اعیاد مبارک آن ، که در نزد ما مسلمانان اغلب همراه است با ایجاد وصلت و پیوند زناشویی ، مناسب می بینم به همین بهانه در مورد مهریه ، مطالبی را برای خود و خوانندگان همیشه همراه  یادآور شوم .

 

نظر اسلام در ازدواج بر « مهر » کم می باشد ؛ چنانکه بر طبق حدیثی از پیامبر (ص) یکی از نشانه های « مبارک » بودن یک وصلت و ازدواج ، و حتی « مبارک » بودن عروس را ، « مهر » کم دانسه اند .

می دانیم که بنابر قول مشهور ، مهریه ی حضرت زهرا (س) پانصد درهم ( درهم = سکه نقره ) بوده است . با توجه به اینکه هر ده درهم ، برابر با یک دینار ( دینار = سکه طلا ) بوده و هر دینار هم برابر با یک مثقال طلا ؛ بنابراین مهریه ی آن حضرت پنجاه مثقال طلا می باشد .
البته با احتساب مثقال آن زمان ؛ چرا که با مراجعه به کتب فقهی درمی یابیم که یک مثقال آن زمان ، برابر با 3/2 مثقال کنونی بوده است .
در نتیجه مهریه ی بانوی مکرمه ی دو عالم ، برابر با 33/33 مثقال طلای امروز است . این مقدار طلا تقریبا معادل 14 سکه ی بهار آزادی است .

 

چنانچه آمد ، نظر اسلام در جهت هرچه بیشتر برطرف کردن موانع ازدواج و تشکیل نهاد و کانون مقدس خانواده ، بر « مهر » کم است  . البته در آموزه های دینی ، مقدار معینی برای « مهر » تعیین نشده است و حتی در نوع آن هم ، محدودیتی قرار داده نشده ، لذا هر چیزی که ارزش مالی و یا اعتبار اجتماعی داشته باشد ، می تواند با توافق زن و مرد به عنوان مهریه قرار بگیرد .
درواقع در آیین مبین اسلام ، مهریه مالی است که شوهر به همسر خود ، به عنوان یک هدیه و پیشکش  و به عنوان نشانه ای از «صداقت » عشق و علاقه ی خود ، به وی عطا می کند لذا در فرهنگ اسلام ، به آن « صداق » هم می گویند ؛  یعنی بر اساس فلسفه ی اولیه تعیین مهریه  در اسلام ، مهریه نوعی هدیه ، پیشکش و اعطای بلاعوض و « نقدی » مرد به زن بوده که  وجه تسمیه و اطلاق عنوان « صداق » به آن نیز ، برگرفته از میزان صداقت در عشق و علاقه مرد به زن بوده است .
اما امروزه مهریه با هدف پایبندی به لوازم زندگی مشترک و ارتباط زناشویی و حتی در جهت « حق طلاق » برای زن مطرح و عنوان می شود !!

 

اندکی بیشتر با « مهریه » آشنا شویم .
در فقه و حقوق اسلامی ، مهریه  سه نوع است ؛
مهر المسمی : به مهری گفته می شود که زن و شوهر قبل از انعقاد عقد ، نسبت به مقدار و میزان آن توافق نموده و آن را در عقد ذکر کنند . تعیین میزان آن ، مظابق ماده 1080 قانون مدنی منوط به تراضی طرفین است  و محدودیتی  در این خصوص در قانون پیش بینی نشده است .
البته « مهریه » در این قِسم دارای شرایطی است که باید احراز گردد . از جمله :
دارای ارزش مالی و اقتصادی باشد .
قابل تملک و نقل و انتقال باشد .
مشخص و معلوم و معین باشد .
برخوردار از منفعت عقلایی و مشروع بوده و زوج قدرت تسلیم آن را به زوجه داشته باشد .

مهر المثل : اگر در زمان انعقاد عقد نکاح ، راجع به « مهر » توافقی نشده باشد ، یا اینکه مهر به نوعی تعیین گردیده که منطبق و مطابق بر قانون نبوده ، در این حالت اگر عمل زناشویی بین زوج و زوجه صورت نگرفته باشد ، در اینجا بر اساس « عرف » مهریه ای تعیین می گردد که به آن مهرالمثل می گویند .

مهر المتعه : در عقد نکاحی که « دائم » بوده ولی مهریه ای تعیین نشده و یا شرط بر عدم پرداخت مهریه بوده ، زوج به زوجه ی «مطلقه» خود که بین آنها عمل زناشوئی واقع نگردیده ، مهریه ای تحت عنوان « مهر المتعه » پرداخت می کند .

جدا از تعریف فنی و حقوقی مهریه ، همانطور که ذکر شد نظر اسلام بر مهر« کم» و پرداخت «نقدی» آن است چنانچه در حدیث آمده اگر مردی  نیتی دال بر عدم پرداخت مهریه به همسر خود در دل داشته باشد ، حکم تزویج و نکاح آن دو شرعا باطل است لذا تکلیف فرزندان چنین زن و مردی که شرعا «همسر» هم نمی باشند ، در شرع مشخص بوده مگر آنکه مرد استغفار نموده و توبه کند و به پرداخت دیون خود اقدام نماید .

همانطور که ذکر گردید مهریه حضرت زهرا (س) پانصد درهم (معادل 14امروزی  سکه تمام بهار آزادی) بوده است که توسط حضرت علی (ع) به محضر مبارکش پیشکش می گردد و آن بانو با این مهریه اقدام به خرید لوازم اولیه زندگی به شرح زیر می نمایند :
پیراهنی به بهای 7 درهم .
چهارقدی به بهای 4 درهم.
قطیفه ای مشکی .
دو عدد تشک .
4 عدد بالش .
پرده ای از پشم .
یک تخته بوریا .
یک آسیاب دستی .
ظرفی از مس .
مشکی از چرم .
یک عدد ظرف چوبی کاسه ای .
چند عدد کوزه . که وقتی این لوازم را تهیه نموده و نزد پیامبر (ص) می آورند ، پیامبر (ص) می فرمایند : خداوند به این خانه و اهل آن « برکت » دهد .
(سیدجعفر شهیدی ، زندگانی حضرت زهرا سلام الله علیها ، ص 59 )

 

از نشانه های « برکت » داشتن یک زن در ازدواج و مبارک و با برکت بودن آن وصلت ، از منظراسلام و بر طبق احادیث ، یکی « مهر کم » عنوان شده و دیگری « خواستگاری و تزویج آسان » . ( که از ملزومات خواستگاری آسان ، قطعا یکی همین تعیین مهر کم می باشد. )

البته « خواستگاری آسان » که در احادیث بدان سفارش و تاکید شده است و وقوع سهل و آسان خواستگاری را یکی از نشانه های « مبارک بودن » ازدواج دانسته اند ، هرگز به معنی عدم رعایت « عرف » و « آداب » و همچنین « شان خانوادگی دختر » نیست ؛ بلکه به معنی عدم « تکلف » ، « مانع تراشی » و « سخت گیری های بی مورد » و « آداب و رسوم دست و پاگیر » و « تشریفات زائد » است .

در اینجا نکته ای را متذکر شوم و آن اینکه ممکن است برخی از بانوان ، حتی بانوان متشرع ، معتقد  و پایبند به آداب دین ، به اشتباه موضوع « شان خانوداگی » را با موضوع « مهریه » نسبت و در تناسب بدانند !
به این دسته از افراد باید یادآور شد که موضوع « شان خانواده » در ازدواج ، عموما در دو جا ( به غیر از مهریه ) مطرح است که به هیچ عنوان ارتباطی با موضوع « مهریه » ندارد .
یکی در انتخاب همسر و تحت عنوان « کفو » به معنی "همتایی" مطرح می شود که باید زن درخواست مردی را اجابت بگوید که در « شان » او باشد ؛
و دیگری در پرداخت « نفقه » ی زن توسط مرد ؛ در اینجا نیز « شان » زن برای پرداخت نقه ی او توسط مرد ، باید لحاظ بگردد . ( نفقه یعنی تامین هزینه ها ، مخارج و تهیه مایحتاج زندگی و هرآنچه به "کمیت" و "کیفیت"  زندگی برمی گردد که درواقع همه ی نیازهای متعارف و متناسب زن را شامل می شود.) و نه «مهریه » که موضوع دیگری است ./

 



پاسخ:

سپاس از مطلب مفید شما 

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">