منصوره صامتی

کارشناس فرهنگی

منصوره صامتی

کارشناس فرهنگی

منصوره صامتی

رویای 1400 ساله ی مسلمانان جهان در حکومت اسلامی ایران به تحقق پیوسته و امروز این ظرفیت عظیم فرصتی تکرار نشدنی است. معتقدم که انسان به ضرورت ماهیت الهی و اندیشه ی خویش یک رسانه است وامروز در عصر رسانه ضروریست تا دغدغه های فرهنگی ،اجتماعی و سیاسی مان را باهم شریک شویم، باشد که در مسیر زمان به جامعه ی مهدوی نزدیک شویم."زندگی بهتر حق مسلم ماست!"

و همچنان که رهسپار آینده ایم بیندیشیم که :

ما ازین قرن نخواهیم گذشت
ما ازین قرن نخواهیم گریخت
با قطاری که دگران ساخته اند
هیچ پروازی نیست برساند ما را به قطار دوران
و به قرن دگران
مگر انگیزه و عشق ،
مگر اندیشه و علم ،
مگر آیینه و صلح
و تقلا و تلاش
بخت از آن کسی خواهد بود که مناجات کند با کارش
و در اندیشه ی یک مساله خوابش ببرد
و کتابش را بگذارد زیر سرش و ببیند در خواب حل یک مساله را
باز با شادی در گیری یک مساله بیدار شود ...

تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران
آخرین نظرات

ایران را دوست می دارم با همه ی آنچه یاد وحدت و دوستی و همدلی را در ذهنم متبلور می سازد . ایران را دوست می دارم با همه ی آنچه ازخاطرم تشویش روزهای تفرقه را می زداید .

ایران را دوست می دارم با همه ی آنچه از من انسانی آگاه و آزاد می سازد.

فریدن بزرگ و فریدنی ها را دوست می دانم و دوست می دارم چرا که شکوه وحدت در این سرزمین کمتر شناخته شده، آدمی را تلنگر همدلی می زند و چشمانت را به دنیایی بدون مرز رهنمون می گردد آنچنان که دلت  غنج می زند به دانستن راز این وحدت دیرینه که اینچنین پنج قوم ایرانی را با زبان ، گویش، خط مستقل، موسیقی و وسنت های متفاوت بر سر یک سفره مهمان کرده ودیرینه زمانی است که آوازه ی منش انسانی شان زمزمه ی صاحبدلان است.

 در فریدن بزرگ ،بختیاری هاو ترکها، گرجی ها و ارامنه با همه ی تفاوتشان یگانگی ایرانی بودن وایرانی ماندن را همسرایی می کنند.

                       ای گنج گرانبهای میهن               ای خاک تو سیم و زر فریدن

                       تو نیک و شریف و مهربانی             پرتیکن    عهد      باستانی

                       پوران تو همچنان فریدون                اسطوره کاوه در تو مدفون

    

یادگاری های هفتم اسفند 1393 با خواهران گرجی و ارمنی ام


هنگامی که زبان دیگری را می آموزی به روی خود دریچه ای  به جهانی لایتنهی از آداب و رسوم گشوده ای که نه تنها زندگیت را هیجان انگیز می کند بلکه مهرت را به خالق یکتای مهربان فزونتر می سازد که این چنین وحدت را در کثرت متغیرها نهادینه ساخته است !

بنابراین به رسم کنجکاوی ذاتی کودک درون یک جمله گرجی و یک جمله ارمنی آموختم تا بعد که شاگردی باشم در محضر استادی بزرگوار و به دقت زبان گرجی و ارمنی بیاموزم.

  Gamarjoba                                  گمرجبا                                                سلام

ketili ighos tyveni mobrzaneba  کتیلی ایقوس کنی مبزنبا                           خوش آمدید

 

و به زبان ارمنی

فرصت نشد به خط الرسم بیاموزم اگر دوستان اطلاع دارند لطفا به خط ارمنی پیام بگذارند

بارو     سلام

باریگالوسد  خوش آمدید

شنورها گالوتیون   با تشکر

صادقانه، برایم تلفظ کلمات به زبان گرجی سخت بود به آن جهت که از اساس دستگاه تکلم یک فارسی زبان شکل متفاوتی در ادای آواها دارد. 10 بار تکرار کردم دست آخر هم از روی نوشته یک کلمه را اشتباه تلفظ کردم !!

قصد آن داشتم در کمال احترام به خواهرو برادران ایرانی ام به زبان خودشان نزدیکتر شوم  سلام کنم و خوش آمد بگویم .

اگرچه کوتاه بود و مختصر و ادای کلمات نقص داشت ولی لبخند رضایت بر چهره ی مه رویان ارمنی و گرجی نقش بست و کار به تشویق و کف زدن انجامیدچرا که آنها نیز همچون من می دانستند:

 

"همدلی از همزبانی خوش تر است"

 

نظرات  (۸)

مردم گرجی ایران همگی شیعه اثنی عشری هستند و به شدت پایبند به ارزشهای انقلاب و همچنین ارزش های دینی دارند.
این هم لقب مبارک امام زمان به گرجی: ემამ მაჰდი. (امام مهدی)
امروز خوندم در مراسم جشنی که بمناسبت نیمه شعبان در نارمک برگزار شد بیش از نیمی از شرکت کنندگان در مراسم از ارامنه عزیز و باحجاب خوب بودند که علت شرکت شون رو در مراسم جشن تولد امام زمان ع رو حاجت روا شدن  اعلام کردند
اونوقت بعضی از دختران مسلمان وشیعه با رفتارشون دل نازنین امام رو بدرد میارن

درود بر ایران و ایرانی فریدن منطقه ی کوهستانی است و محصولات فراوان و متنوعی دارداز همه ی ایرانی ها  دعوت می کنم به این منطقه سفرکنند  ما در ایران جاذبه های گردشگری زیادی داریم ولی حیف که خیلی ها به کشورهای همسایه رو به سفر های داخلی ترجیح می دهند .

خانم صامتی بسیار تشکر می کنم بابت مطلب مفیدی که نوشتید .

همون چادر از همه قشنگتره. الان خانم صامتی بهتر نیست به نظر شما؟
سلام
نکته ای که با دقت در عکسها ذهن رو مشغول میکنه اینکه:خانمهای هموطن گرجی وارامنه ضمن اینکه لباس زیبایی به تن دارند از پوشش مناسبی هم برخوردارند ، بیرون هم همین جوره از لحاظ پوشش با اینکه اجبار دینی ندارن ولی عرف جامعه را از بعضی به ظاهر مسلمانان  بهتر رعایت میکنند ، بنظرم این همون کرامت انسایست که خدا فطرتاً در ذات انسان قرار داده وهر مذهب خدایی برای حفظ وبتدریج رشد آن برنامه ریزی شده تا اسلام که کاملترینه وبرای کوچکترین امور هم توصیه داره .

  • مهتاب ایرانی
  • همیشه شاد و پیروز باشی . بانوی زیبا و باوقار و مهربان
    پاسخ:
    سپاس مهتاب عزیزم 
    ممنون از پاسختون .راستی چه زبان سختی واقعاً تلفظ کلمات دشواره ، ایکاش میتوانستیم یاد بگیریم که حداقل بتوانیم با هموطن ارامنه یا گرجی ارتباط بر قرار کنیم ، ولی کاملاً درسته تنها زبان دل است مشترک بین همه انسانها فارغ از ملیت ، قومیت یا مذهب
    سلام
    سایت اداره کل صنایع دستی وگردشگری استان اصفهان رو به جهت آشنایی با شهرستان فریدن میدیدم نوشته بود : فریدن برگرفته ازنام فریدون پادشاه باستان است شهرستان فریدن درغرب اصفهان با کوههای  بلند میباشد ، زمستانها طولانی وتابستانهای معتدلی دارد ، فریدن از دشتهای حاصلخیز ، چشمه ها ، آبشارها و شکارگاههای زیادی برخورداراست ، همچنین فریدن دارای تنوع قومیتی وزبان است واز اینرو به شش قوم معروف است ، ارامنه بیشتر در روستای زرنه سکونت دارند ، گرجی های ساکن فریدن به زبان گرجی صحبت می کنند .
    بنظرم رمز همدلی واتحاد ما ایرانیان ثوای ازمذهب و قومیت  ، همدلی ، مهربانی ایرانی وغیرتمندی ایرانیان در وطن پرستی و ناموس پرستی ست ودین اسلام باعث همدلی وعطوفت بین اقوام ایرانی وحتا اقلیتهای عزیز هموطن شد . 
    انشاالله خوش گذشته باشه در این روزای سرد و آب و هوای کوهستانی فریدن . ببخشید فضولی میکنم تونستید باهاشون صحبت کنید وآیا شما رو شناختند .
    پاسخ:

    سلام

    سپاس از اطلاعاتی که نوشتید.فریدنی های عزیز چند روزی مهمان تهران بودند .

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">