منصوره صامتی

کارشناس فرهنگی

منصوره صامتی

کارشناس فرهنگی

منصوره صامتی

رویای 1400 ساله ی مسلمانان جهان در حکومت اسلامی ایران به تحقق پیوسته و امروز این ظرفیت عظیم فرصتی تکرار نشدنی است. معتقدم که انسان به ضرورت ماهیت الهی و اندیشه ی خویش یک رسانه است وامروز در عصر رسانه ضروریست تا دغدغه های فرهنگی ،اجتماعی و سیاسی مان را باهم شریک شویم، باشد که در مسیر زمان به جامعه ی مهدوی نزدیک شویم."زندگی بهتر حق مسلم ماست!"

و همچنان که رهسپار آینده ایم بیندیشیم که :

ما ازین قرن نخواهیم گذشت
ما ازین قرن نخواهیم گریخت
با قطاری که دگران ساخته اند
هیچ پروازی نیست برساند ما را به قطار دوران
و به قرن دگران
مگر انگیزه و عشق ،
مگر اندیشه و علم ،
مگر آیینه و صلح
و تقلا و تلاش
بخت از آن کسی خواهد بود که مناجات کند با کارش
و در اندیشه ی یک مساله خوابش ببرد
و کتابش را بگذارد زیر سرش و ببیند در خواب حل یک مساله را
باز با شادی در گیری یک مساله بیدار شود ...

تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران
آخرین نظرات
معمولا صحبت‌کردن در جمع یکی از سخت‌ترین کارهایی است که انسان می‌تواند انجام دهد؛ به همین دلیل خیلی‌ها از این مسئولیت فرار می‌کنند و ترجیح می‌دهند هیچ وقت در جمع همکاران یا همکلاسی‌ها وظیفه سخنرانی را برعهده نگیرند.


بنابراین اگر شما هم نگران هستید و می‌خواهید یک سخنرانی ایده‌آل ترتیب دهید، بهتر است این نکات را در نظر داشته باشید:

 همیشه متن سخنرانی را طوری تنظیم کنید که با انتظارات افراد حاضر در جلسه هماهنگ باشد؛چرا که مطالب همیشه باید به گونه‌ای تهیه شود تا  همه افراد بتوانند از آن استفاده کنند. بنابراین اگر مطلب خیلی ساده و پیش‌پاافتاده باشد، حتما گروهی از صحبت‌های شما خسته خواهند شد و حوصله ادامه جلسه را نخواهند داشت.
 درباره مخاطبان‌تان اطلاعاتی کلی داشته باشید؛ سن، جنس، شغل و... از مهم‌ترین نکاتی است که باید در مورد آنها بدانید تا بتوانید بر اساس آنها، بهترین موضوعات را انتخاب کنید.
جزئیات را کنار نگذارید، هرچه بیشتر بتوانید درباره جزئیات موضوع صحبت کنید و آنها را برای مخاطبان شرح دهید، توجه شنوندگان هم بیشتر شده و دقیق‌تر به صحبت‌های شما گوش می‌دهند. پس هیچ‌وقت خیلی کلی صحبت نکنید و حتما وقت کافی برای مطرح‌کردن مسائل جزئی در نظر بگیرید. تا جایی که ممکن است، موضوع را محدود کنید؛ هرچه موضوع گسترده‌تر باشد، ناچار هستید جزئیات بیشتری را نادیده بگیرید و فقط به طرح موضوعات کلی بپردازید.
 بنابراین قبل از شروع جلسه، تصمیم بگیرید کدام موضوعات مهم‌تر است.
یادتان باشد اطلاعاتی که از راه تصویر به فرد می‌رسد، بهتر و دقیق‌تر در ذهن او باقی می‌ماند. بنابراین خوب است حین جلسه از تصاویر هم بهره بگیرید قوانین اصلی صحبت در جمع را به خاطر بسپارید؛
مخاطبان چه اطلاعاتی را باید بدانند؟ چه اطلاعاتی را می‌خواهند بدانند؟
 و در پایان جلسه چه موضوعاتی را باید به یاد بیاورند؟
 از ارائه اطلاعات بیش از حد خودداری کنید.
  در نهایت یادتان باشد ارائه اطلاعات باید کلامی، تصویری و همچنین احساسی باشد؛ به این معنی که سخنران حتما باید رابطه‌ای مناسب با موضوع مورد بحث و نیز مخاطبان برقرار کند تا به خوبی از عهده ارائه مطلب برآید.

 بر کسی پوشیده نیست که سرمایه اصلی جهان امروز نیروی ذهن و نوع عملکرد انسان ها می باشد.سلامت و سعادت جامعه با چگونگی آموزش همین سرمایه ها ارتباط مستقیم داشته و تمامی جوامع درصدد پرورش انسان هایی با توانایی بالا می باشند. انسان در طول زندگی با مشکلات و موانع بسیاری روبه رو می شود که برای حل آنها نیاز به کسب مهارت هایی خاص دارد. او برای مقابله سازگارانه با مشکلات و موقعیت های مختلف تنش زا، بایستی مجهز به مهارت هایی شود که او را در مقابله سازگارانه و موثر با موقعیت های دشوار یاری دهد. امروزه علی رغم ایجاد تغییرات عمیق فرهنگی و تغییر در شیوه های زندگی بسیاری از این انسان ها در برخورد با مسایل مختلف زندگی، فاقد توانایی های لازم و اساسی هستند و به همین سبب در مواجهه با مسایل و مشکلات زندگی روزمره و مقتضیات آن آسیب پذیر ظاهر می شوند. کسب این مهارت ها در هر فرد به صورت شخصی نه تنها باعث بهبود زندگی فردی بلکه باعث ارتقا سطح زندگی در جامعه می گردد. زندگی جنبه های مختلفی دارد و در آن تلخی، شکست، ناکامی، اندوه و سختی های فراوانی است و قرآن کریم نیز می فرماید"لقد خلقنا الانسان فی کبد" یعنی ما انسان ها را در رنج آفریدیم. ولی آدمی در مقابل تمام این موقعیت های دشوار و دردناک بی دفاع باقی نمی ماند و هنر آدمی در تعقل و ساختن زندگی است، چرا که در زندگی هیچ آسانسوری منتظر بالا بردن کسی نیست، بلکه باید از پله های زندگی به ترتیب و یکی یکی بالا رفت و آن را پیمود. 

 نتیجه اینکه در دنیای پر پیچ و خم امروز آن کسی سریع تر و سالم تر به مقصد می رسد که مهارت گذشتن از هر پیچ را بداند و به موقع از آن استفاده کند. در واقع بهتر است این چنین بیندیشیم که باید تمام افراد جامعه را در برابر مشکلات و مسایل زندگی واکسینه کرد. این کار با آموزش مهارت های زندگی عملی می گردد. اصل و اساس مهارت آموزی در هر زمینه ای بدین صورت است که مهارت آموز سعی می کند با آگاهی از چگونگی انجام کار و با تمرین های متوالی روز به روز بر مجموعه توانمندی خود، در آن مورد خاص بیفزاید. مطمئناً شما قبول دارید که با مشاهده صرف رانندگی یک فرد دیگر یا با خواندن یک کتاب درباره تایپ یا دیدن یک فیلم آموزشی درباره نجاری نمی توان توقع داشت که در آن زمینه ها، مهارتی به وجود آید. بلکه اگر پس از مرحله کسب دانش، فرد با تمر ین های متوالی خود را درگیر کند احتمال مهارت یافتن وجود دارد.
یکی از مهم ترین مهارت ها یادگیری چگونه بهتر سخن گفتن است از این مهارت غفلت نورزید.

نظرات  (۵)

لم تقولون  مالاتعملون حیف شد اسم من درنیامد
پیشواز جوکهای فردا بود!
یه اس ام اس واسم اومده نوشته:
جاذبه پوشیدن ساپورت با مانتوی جلو باز ۱۴ برابر بیشتر از جاذبه زمین است! (پسر ناخلف نیوتن)
پاسخ:
چه ربطی به این پست داره ؟! 
خلیج فارس را سالهاست عربی کرده‌ایم… خسته هم نمی شویم



محمد رضا شعبانعلی در وب سایت خواندنی اش در این مورد مطلب تامل بر انگیزی را نوشته است که خواندن آن هم فکر می کنم برای شما جالب باشد.

خلیج فارس را سالهاست عربی کرده‌ایم

خلیج فارس، را سالهاست «عربی» کرده‌ایم و نفهمیده‌ایم…

خلیج فارس از آن زمان خلیج عربی شد، که بازار کار در ایران را چنان به فضاحت کشیدیم که «ایرانیان»ها برای کار به کشورهای «عربی» رفتند.

خلیج فارس از آن زمان خلیج عربی شد، که آنقدر در گردشگری تنگ نظر شدیم که در «دوبی» راحت‌تر از «کیش» می‌شد تنفس کرد.

خلیج فارس از آن زمان خلیج عربی شد که «سهم واژه‌های فارسی» در زبانمان کمتر از واژه‌های عربی شد.

خلیج فارس از آن زمان خلیج عربی شد که «سهم ما از اقتصاد خلیج فارس» کمتر از سهم کشورهای عربی شد.

خلیج فارس از آن زمان خلیج عربی شد که «امنیت سرمایه‌گذاری» که شکل نوین «امنیت» در دنیای «متمدن» است، در تک تک کشورهای جنوبی بیشتر از ایران شد.

خلیج فارس از آن زمان خلیج عربی شد که ایرانیان، جوانانشان را با «افتخار» و «لبخند» در فرودگاه‌ها به سمت کشورهای دیگر بدرقه کردند.

خلیج فارس از آن زمان عربی شد که ما در مسافرت به کشورهای عربی، به صاحبان تورها گفتیم: «می‌خواهیم هتلی برویم که در آن ایرانی نباشد».

خلیج فارس از آن زمان عربی شد که ما فکر کردیم «فارسی» و «عربی» بودن خلیج ما را «گوگل» تعیین می‌کند و تغییر عکس پروفایلمان در فیس بوک.

خلیج فارس از آن زمان عربی شد که ما فکر کردیم همه‌ چیز در یک «نام» خلاصه می‌شود. چنین شد که از تمدنمان نیز جز یک «نام» باقی نماند.

نامی که اگر برایش جسم و جانمان را نگذاریم، چند قرن دیگر روی هیچ نقشه‌ای باقی نخواهد ماند و فرزندانمان باید امضای الکترونیک جمع کنند که ثابت کنند کشوری به نام ایران وجود داشته است.

بیایید بیشتر تلاش کنیم…

احتمال زیاد شما هم تا به حال بارها به اینکه در این سایت رای بدهید تا نام خیلج فارس عوض نشود مواجهه شده اید… احتمال اینکه چندین و چند بار هم از سر دغدغه ی ملی در این رای گیری ها شرکت کرده باشید زیاد است…

جالب اینست که با وجود تکذیب رسمی این رای گیری ها باز هم هر چند وقت یکبار دوباره به سر زبان می افتند و باموجی از احساسات ملی دست به دست می شوند. عجیب اینست که حتی شبکه های خبری رسمی همچون شبکه خبر هم در دام این تبلیغات سطحی می افتند.

شروع اکثر این تبلیغات با جملاتی این چنین است :

گوگل (شرکتی سایبری در آمریکا) به منظور اینکه در جستجوی خود از نام خلیج پارس یا خلیج عربی استفاده کند این نظر سنجی را درست کرده است تا ۲ هفته پیش درصد خلیج فارس ۷۵ بود ولی الان با تلاش اعراب به ۵۹ % رسیده. لطفا شرکت کنید و این سایت را به دیگران نیز معرفی نمایید به لینک زیر بروید و در این رای گیری شرکت کنید و به خلیج فارس رای دهید. www.persianorarabiangulf.com نگذارید عرب ها نام خلیج فارس ما را به خلیج عربی عوض کنند

با کمی بررسی می توان فهمید که این سایت و سایت های مشابه هیچ ربطی به گوگل ندارند، پس پشت پرده ی این ماجرا چیست!؟

اتفاقی که در پس این سایت و سایتهای مشابه آن طرح ریزی شده بود یک سو استفاده ی فنی با انگیزه کسب منافع شخصی و نیز سو استفاده از قوانین موتورهای جستجو بود.

صاحب امتیاز این سایت به گوگل یا سایتها یا حتی افراد معتبر کوچکترین ربطی ندارد. با وجود آنکه اطلاعاتی که از خود ثبت کرده است چندان قابل شناسایی نیست اما به شکل مشخص نه ربطی به گوگل دارد و نه ربطی به منافع ایران و خلیج پارس.

به نظر می رسد صاحبان این وب سایت و سایتهای مشابه بیشتر با تحریک احساسات ملی ایرانیان در سراسر دنیا به فکر منافع شخصی خود هستند و نیز قصد اثرگذاری به شکل معکوس در فضای اینترنتی دارند و شرکت در موجهای احساسی از این دست فقط آنها را در رسیدن به اهدافشان یاری کرده است.

طبق آمار آلکسا ببیندگان این سایت از کشورهای زیر بوده اند:


و اساسا کلا کشورهای عربی در این بازی شرکت نداشتند!!!

و این رای گیری و جذب مخاطبین ایرانی در کشورهای مختلف دنیا به این سایتها دسیسه ای بیش نبوده و موضوع از پایه نه ربطی به گوگل و نام خلیج پارس ندارد.

چون در چند روز اخیر باز هم موج گسترش این سایتها به راه افتاده بود، انتشار این مطلب بهانه ای شد شاید یاد آوری این ماجرا خالی از لطف نباشد. به هر حال همه ی ما ایرانی ها کشورمان را دوست داریم و دوست نداریم به هیچ شکل آسیبی به ایرانمان برسد و البته در عین حال وقت تحقیق کردن هم نداریم.

سلام
مطالب  خوبی را بیان کردید شاید برای بعضی از ما مخاطبان سخنرانی درجمع خیلی پیش نیاد ولی نکات کلیدی رو فرمودید .
از آن جایی که نوشتیدانسان درطول زندگی با مشکلات وموانع بسیاری روبرو می شود....
نکات آموزنده ای درباره درسهایی که درطول زندگی باید فرا گرفت  نوشتید تا روش برخورد با هرمشکل را آموزش دیده باشیم نه اینکه درموقعیتی قرار بگیریم که ندانیم چه باید کرد .
زندگی مجموعه ای ازدرسهایی است که به آن نیاز داریم درسهایی با نظم وترتیب تمام در زندگی ام(این سالمترین برخورد است وحداکثر آرامش ذهن راتامین می کند) مطالب ارزشمندتان غیراز چند نکته ضروری برای سخنرانی درمورد درسهای زندگی هم کاملاّ صدق می کند .ممنون.

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">