منصوره صامتی

کارشناس فرهنگی

منصوره صامتی

کارشناس فرهنگی

منصوره صامتی

رویای 1400 ساله ی مسلمانان جهان در حکومت اسلامی ایران به تحقق پیوسته و امروز این ظرفیت عظیم فرصتی تکرار نشدنی است. معتقدم که انسان به ضرورت ماهیت الهی و اندیشه ی خویش یک رسانه است وامروز در عصر رسانه ضروریست تا دغدغه های فرهنگی ،اجتماعی و سیاسی مان را باهم شریک شویم، باشد که در مسیر زمان به جامعه ی مهدوی نزدیک شویم."زندگی بهتر حق مسلم ماست!"

و همچنان که رهسپار آینده ایم بیندیشیم که :

ما ازین قرن نخواهیم گذشت
ما ازین قرن نخواهیم گریخت
با قطاری که دگران ساخته اند
هیچ پروازی نیست برساند ما را به قطار دوران
و به قرن دگران
مگر انگیزه و عشق ،
مگر اندیشه و علم ،
مگر آیینه و صلح
و تقلا و تلاش
بخت از آن کسی خواهد بود که مناجات کند با کارش
و در اندیشه ی یک مساله خوابش ببرد
و کتابش را بگذارد زیر سرش و ببیند در خواب حل یک مساله را
باز با شادی در گیری یک مساله بیدار شود ...

تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران
آخرین نظرات

چادر به سبک هوخشتره!

منصوره صامتی |

اندکی به این مدل  فانتزی از چادر پوشیدن  که در جدیدترین سریال های رسانه ی ملی به هزینه ی بیت المال تبلیغ می شوند !بیندیشیم

نظرات  (۸)

لطفا تحلیلی راجع به سریال ستایش بنویسید .چرا باید بیت المال صرف این فیلم پر کینه ی سیاه بشه که دو شم ساختن.خدا بخیر کنه
پاسخ:
لطفا اندکی منظور خود را توضیح دهید .سریال ستایش در بخش اول هم موارد فراوانی از تناقض ها را به نمایش گذاشت. اگرچه داستان پردازی در این سریال از نقاط قوت آن است ولی اگر مفاهیم با اصول ارزشی منطبق نباشند مخاطب را دچار دوگانگی ارزشی خواهند کرد این سریال باید مورد نقد روانشناسی، جامعه شناسی و فرهنگی قرار گیرد .
  • سجاد غلامی
  • « دوست دارم با قبضه ی شمشیر ، بر بینی مومنی بکوبم که در دین خود "تفقه" نمی کند » !!
    « مردم سه دسته اند ؛ یا به دنبال فراگیری علم اند ، یا در حال یاد دادن علم به دیگران هستند و دسته ی سوم بهائم اند (چهارپایان) » !!
    و ..

    اگر باور کنیم که این احادبث [ البته با مدرک صحیحه و به حد تواتر ] از زبان معصوم و رئیس مذهب یعنی حضرت امام جعفر الصادق (ع) جاری و نقل شده است ؛
    بیشتر به اهمیت آن پی خواهیم برد .
    «تفقه» با تشدید قاف ، از مصدر فقه ، به معنی اندیشیدن عمیق در عقاید ، احکام و دیگر تعالیم دین است . درست است که معصوم ما را به اندیشیدن در تعالیم و دستورات دین ، فرا می خواند ؛ ولیکن این اندیشه ورزی و اصطلاحا تفقه ، هیچ گونه منافاتی با تعبد به معنای تسلیم ، رضا و اطاعت و در یک کلام عبودیت عبد ، ندارد . آنچه که اسلام از ما می خواهد ، تعبد و در کنار آن تفقه است .

    برعکس تعالیم مسیحیت ، که باب عقل را ، تعطیل نموده و تنها بر جنبه ی عبودیت احکام شریعت خود ، تاکید دارند ؛
    و برعکس تعالیم یهودیت ، که در برابر نص آیات و محکمات کتاب خود نیز ، اجتهاد را جایز می دانند ! و بدینوسیله در گذر تاریخ ، دچار انحراف در عقاید شده و تعالیم الهی دین خود را ، در حد مدرکات بشری تنزل دادند و بستری فراهم نمودند که در آن ، فلسفه ی اومانیسم و انسان گرایی متولد شود و این نیز ؛ نتیجه ی قهری آن انحراف اولیه است .

    القصه ؛ در دین کامل و جامع آخرین فرستاده ، هم تاکید بر جنبه ی عبودیت از احکام مطرح است و هم تاکید بر جنبه ی تفقه در احکام .
    وقتی اعمال دینی ما ، یا تقیدات مذهبی و تعبدات شرعی ما ، از جمله همین مقید بودن به حفظ حجاب و پوشش (و در اینجا استفاده از چادر) ، از جانب استفاده کننده و فاعل آن ، خالی از هرگونه اندیشه ورزی (تفقه) می شود ؛ شاهد تناقضاتی این چنین در حین استفاده از آن خواهیم بود !
    چرا که بانوی محجبه ی ما ، در فلسفه ی حجاب و چادر خود و هدف و کارکرد اصلی آن ، که همان فرهنگ پوشش و عفاف است ، نیندیشیده است !
    او چادر را ، به عنوان یک پوشش انتخاب می کند ، که این انتخاب او یا از سر تحمیل محیط ، یا از روی عادات و یا انگیزه ای غیر از انگیزه های والای دینی ، نشات می گیرد . لذا نتیجه ی آن می شود "یک بانوی محجبه ی چادریه هوخشتره ای" !!

    این موضوع ، در دیگر احکام دینی ما هم ، صدق می کند . هرگاه اندیشه در کنار عمل نباشد ، ممکن است ما ، نه تنها از فلسفه ی تشریعی آن احکام باز بمانیم ، بلکه چه بسا همانند این مثال "هوخشتره" در تناقض و نقض آن هم عمل بکنیم .

    دستور دین ما این است ؛ هم تعبد و هم تفقه .

    پاسخ:
    جناب غلامی پسیار سپاسگزارم که همواره موضوعات را دقیق پی گیری می کنید 
    بهتره به آرایش شدید خانم های چادری هم اشاره کنید ، خانمه چادریه این همه آرایش چه معنی داره ،والله ما که مانتو می پوشیم اینطوری آرایش نمی کنیم . همه چی شده مسخره بازی .به نظرم روی ساخت فیلمها نظارتی نیست؟
    سلام خانم صامتی اتفاقا منم به طرز چادر سرکردن خانمای چادری فیلمای تلویزیون دقت کردم معلوم نیست این چه جورشه همینطور چادر از سرشون آویزونه انگار 4 متر پارچه رو به خودشون وصل کردن و راه میرن و جالبه که همه جاشونم پیداست
    http://www.bardiajan.blogfa.com
    پاسخ:
    آدرس ایمیل بنده :mimsad313@gmail .com
    سلام خانم صامتی عزیزم...
    منم اول فکر کردم باید عکسی باشه،که نذاشتین....
    جالبه،دیروز که یه قسمتی از سریال رخنه(فکرکنم اسمش این بود) از شبکه ی 2 رو دیدم که خانم لعیا زنگنه چادر سرش بود،با خودم گفتم این طرز چادر سر کردن الان سوژه میشه..
    به نظرم اگر کسی می خواد چادر سرش کنه،باید درست سرش کنه.درسته حجاب اجباریه،ولی چادر که دیگه اجباری نیست که هر جور دلشون می خواد سرشون میکنن..
    واقعا کار درستی نیست.اینجوری فرهنگ غلطی رایج میشه
    پاسخ:
    سلام عزیزم 
    خوشحالم که بچه های ریاضی همشون خوشفکرن و باهوش ! درست اشاره کردی خانم مهندس
    http://www.bardiajan.blogfa.com/post-42.aspx.ببخشید روی آسیب شناسی این موضوع میشه کار کنید .این یعنی چیییی؟؟؟؟ کی دیگه به چگونه چادر پوشیدن فکر میکنه .با اینوصفف
    خانمی عکس وجود نداره. خیلی از وبلاگتون از دوستم تعریف شنیدم. تازه واردم .سلام
    پاسخ:
    سلام 
    بسیار خوشحالم که به جمع ما پیوستید . ایام خوشی را یرای شما آرزو می کنم . بزرگوار دو مطلب آخر مشارکتی است بدین معنا که گاهی بنده گاهی هم مخاطبان پیشنهاد موضوع دارند و سپس همه در مورد آن مطلب نظر می د هیم  و یا مطلب می نویسیم . اصرار هم نداریم در چارچوب حرف بزنیم و خود را سانسور نمی کنیم . اگر در خصوص مطالب نظری دارید حتما مطرح کنید . البته پیشنهاد های شما هم می تواند بسیار کمک کننده باشد ، یک هفته در میان هم سعی می کنیم یک کتاب خوب  برای مطالعه پیشنهاد دهیم .
     به هرتقدیر به جمع ما خوش آمدید مخاطب عزیز

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">