منصوره صامتی

کارشناس فرهنگی

منصوره صامتی

کارشناس فرهنگی

منصوره صامتی

رویای 1400 ساله ی مسلمانان جهان در حکومت اسلامی ایران به تحقق پیوسته و امروز این ظرفیت عظیم فرصتی تکرار نشدنی است. معتقدم که انسان به ضرورت ماهیت الهی و اندیشه ی خویش یک رسانه است وامروز در عصر رسانه ضروریست تا دغدغه های فرهنگی ،اجتماعی و سیاسی مان را باهم شریک شویم، باشد که در مسیر زمان به جامعه ی مهدوی نزدیک شویم."زندگی بهتر حق مسلم ماست!"

و همچنان که رهسپار آینده ایم بیندیشیم که :

ما ازین قرن نخواهیم گذشت
ما ازین قرن نخواهیم گریخت
با قطاری که دگران ساخته اند
هیچ پروازی نیست برساند ما را به قطار دوران
و به قرن دگران
مگر انگیزه و عشق ،
مگر اندیشه و علم ،
مگر آیینه و صلح
و تقلا و تلاش
بخت از آن کسی خواهد بود که مناجات کند با کارش
و در اندیشه ی یک مساله خوابش ببرد
و کتابش را بگذارد زیر سرش و ببیند در خواب حل یک مساله را
باز با شادی در گیری یک مساله بیدار شود ...

تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران
آخرین نظرات
سلام دوستان ! خوشحالم که در این بحث با شما مشارکت می کنم .جناب سجاد غلامی در این بحث شرکت کردند و مطالب خوبی مطرح کردند اگر موافق باشید ، موضوع بحث را به سه موضوع تقسیم می کنیم : اول : "اسلامی کردن دانشگاهها" ؛معنا و مفهوم ، فرآیند آن ، مقدمات و ملزومات این امر ، عناصر و مولفه های آن .
 دوم : اجرای طرح "تفکیک جنسیتی" در دانشگاهها تحت عنوان بخشی از فرآیند اسلامی کردن دانشگاهها .
 سوم : دانشگاه "تک جنسیتی" ؛ آری یا نه ؟ مزایا و مضرات ؛ محاسن و معایب (جدا از ایجاد هرگونه ارتباط و پیوند میان آن با موضوع اسلامی کردن دانشگاهها ) بحث را به همین ترتیبی که بیان شد دنبال می کنیم . به نظر من نمی توان از دانشگاه صحبت کرد ، اما به اهمیت جایگاه آن واقف نبود و نمی توان برای دانشگاه برنامه ریزی نمود در حالی که از مختصات محیط آن اگاه نبود و نسبت به کارکرد های این نهاد آموزشی-فرهنگی غافل بود . دانشگاه در واقع ضربان سنج حیات یک جامعه است ، در این نوار فعال یا راکد است که می توان آیینه تمام نمای زندگی یک ملت را در فرادید نهاده و در آن به تماشای آینده پربار آن پرداخت یا نه ، نظاره گر آینده رقت آور آن بود . دانشگاه نقطه اصلی هر جامعه و کشوری است . یه حق "اگر دانشگاه اصلاح شود ، آینده آن جامعه اصلاح و اگر دانشگاه فاسد شود ، سرنوشت آن جامعه تباه خواهد شد" . بحث را از "اسلامی کردن دانشگاهها" آغاز می کنیم . براستی اسلامی کردن دانشگاهها به چه معنی است که به فرموده مقام معظم رهبری (دامت برکاته) از "نان شب" هم برای دانشگاه واجب تر است ؟؟ پاسخ به این سوال را می توان در فرمایشات معظم له جستجو کرد که ایشان در بیانات خود به صورت مشروح و مبسوط به چهارچوب اصلی آن اشاره کرده اند . از مجموع نقطه نظرات "حضرت آقا" می توان به این نتیجه رسید که اسلامی کردن دانشگاهها ، آرمانی از آرمانهای نظام جمهوری اسلامی است که در پائین ترین سطح آن ، می توان به موارد زیر اشاره کرد : غالب شدن فضای خودباوری و اعتماد به نفس ؛ خداباوری و دین باوری ؛ تدین و اخلاق ؛ عمق بخشی به آگاهی ها و معرفت های دینی ؛ تعبد و تقید به احکام اسلامی ؛ افزایش عمق و بصیرت دینی ؛ قدرت فهم و تحلیل دانشجو در مسائل سیاسی ؛ در کنار حاکم شدن فضای تلاش ، امید ، علم پزوهی و خلاقیت در دانشگاه ها . در سطوح بالاتر از این آرمان ، می توان به اصلاح ساختار های نظام آموزشی در جهت تعلیم و تربیت به معنی واقعی کلمه آن ، و همچنین اهتمام ویزه به "اسلامی کردن علوم" و "نهظت تولید علم" اشاره کرد به نحوی که خروجی آن ؛ تحویل دانشمندی مومن ، متخصصی فاضل و عنصری آگاه ، مفید و فعال و کارآمد در خدمت به جامعه و آرمانهای نظام جمهوری اسلامی باشد . در اینجا برای روشن شدن مفهوم "اسلامی کردن علوم" که از مولفه های اصلی و واقعی اسلامی کردن دانشگاههاست ؛ می خواه بحثی تاریخی-تحلیلی داشته باشم : در قرون گذشته که اروپا دوران تاریک و عاری از علم و فرهنگ و دانش خود را سپری می کرد ، عمده کشور های اسلامی در دوران شکوفایی و اوج تمدن اسلامی خود قرار داشتند . به تدریج و ینا به عللی که در اینجا مجال آن بحثها نیست ، تمدن شکوهمند علمی اسلامی رو به اضمحلال نهاد و همزمان در آن سو ، اروپائیان با آغاز "نهظت ترجمه" ی علم از کشور های اسلامی ، به دنبال زدودن جهل حاکم بر فرهنگ خود ( که از جانب کلیسا و به نام دین بر جامعه آن روز اروپا تحمیل شده بود ) برآمد که نتیجه آن به مرور به "انقلاب صنعتی" در اروپا منتهی شد . بعد از آن با پیدایش پدیده استعمار که آن هم حاصل تفوق علمی آن روز اروپا بر سایر کشور ها از جمله کشور های اسلامی بود ؛ این فرآیند شدت بیشتری به خود گرفته و از آن تاریخ به بعد است که اروپا ، بنا به عللی که به آن اشاره ای مختصر شد ، در مسیر سکولار کردن علم قدم می نهد و به دنبال جدا کردن "علم" از "دین" بر می آید . "دین" (استبداد کلیسایی) که به راستی افیون جامعه بود و عامل سالها عقب ماندگی آنان در اعصار گذشته . با آغاز پیدایش مقوله روشنفکری برای اولین بار در فرانسه تحت عنوان «انتلکتوئل» که بی تاثیر بر خارج کردن اروپا از سیطره سیاه و خشن و خرافی مذهب کلیسایی نبود [ که دانشمندان را می کشت و مکتشف و مخترع را محاکمه می کرد و کتاب های علمی را می سوزاند ] و ورود آن از اروپا به سایر کشور ها از جمله کشور های اسلامی ، که حالا از عقب ماندگی علمی رنج می بردند ؛ روشنفکر غرب زده اسلامی ، بدون توجه به مفهوم و کارکرد دین خود (اسلام) در پیدایش فرهنگ و تمدن علمی ، با روشنفکر آن روز اروپایی هم صدا شد و همانند او ، "دین" را عامل عقب ماندگی آن روز جامعه خود معرفی می کرد !! با پیدایش این زمینه و با توجه به آن پیشینه ، اروپا در مسیر "سکولار کردن علوم" قدم نهاد و درصدد جدا کردن مقوله "علم" از "دین" برآمد . از علوم انسانی گرفته که ریشه های آن به مکاتب مادی و بشری ناشی از اوهاماتی است که جهان بینی و انسان شناسی او را تشکیل می دهد تا سکولار کردن علوم طبیعی و علوم انتزاعی که بر مفاهیم مجرد ذهنی تکیه دارد . حال دوست من ، باید موضوع "اسلامی کردن دانشگاهها" را ، با توجه به جبران این ضایعه معنا و مفهوم کرد . که در آن ، از اصلاح نوع نگاه خود به مقوله علم گرفته تا اصلاح ساختارها و چرخه معیوب تولید آن ، تا معکوس کردن روند نهظت ترجمه با آغاز "نهظت تولید علم" را شامل می شود . از دید اسلام ، ممکن است که ما دانشمند و عالم سکولار داشته باشیم اما علم سکولار نداریم . علم هرچه هست اسلامی است از علوم مهندسی و طبیعی گرفته تا علوم پایه ، از علوم انسانی گرفته تا سایر و همه علوم . چون علم به صورت کلی رابطه ای است مجهول بین مخلوقات الهی که عالم با کشف و بهره مندی از آن ، هماهنگ با نظام هستی در خدمت اهداف آفرینش قدم بر می دارد . "اقرا و ربک الاکرم .. الذی علم ما لم یعلم .. یعنی علم وسیله کرامت انسانهاست .. باید با این دید به موضوع "اسلامی کردن دانشگاهها" نگریست . بحث دوم : اجرای طرح "تفکیک جنسیتی در دانشگاهها" تحت عنوان بخشی از فرآیند اسلامی کردن دانشگاهها !!! من اجرای این طرح و پیوند آن به مقوله اسلامی کردن دانشگاهها را ، حقیقتا ظلم به این "آرمان بزرگ" می دانم و آنرا نقطه آغاز انحراف و عدول از آن . چرا که می تواند موضوع را از اصل خود منحرف کرده و آن را تحت شعاع خود قرار دهد . آری ؛ دوستان اگر شما به این نتیجه رسیده اید که بر اساس فلان تحقیقات و کاووش های علمی و بنابر فلان دلایل و شوهد پزوهشی ( نه استناد به فلان حرف مرجع) باید دانشگاه را تک جنسیتی نمود ؟! بسیار خب ، اقدام کنید ! ولی پیوندی میان آن و "اسلامی کردن دانشگاهها" یرقرار نساخته و حداقل آنرا تحت عنوان "اخلاقی کردن دانشگاهها" ! ( البته به زعم خود ) عنوان داشته تا موجب انحراف از اصل نشود . چرا که اسلامی کردن دانشگاهها که رسالت تاریخی و کنونی ماست برای ایجاد دوباره تمدن جهانی و شکوهمند اسلامی ، مفهومی بس عمیق تر ، زرف تر و بلند تر و والاتر دارد . الته اینجانب را اعتقاد برآن است که عده ای عامدا با طرح مسائلی اینچنین درصدد غالب کردن حاشیه بر متن بوده و از این طریق ، نسل امروز و فردای ما را از تحقق آن حقیقت فاخر و زیبا و پربرکت محروم بسازد . اما بحث سوم : دانشگاه تک جنسیتی ؛ آری یا نه ؟ ( فارغ از ارتباط آن با آرمان اسلامی کردن دانشگاهها ) : به نظر من اگر بنا بر مطرح کردن مقوله تفکیک جنسیتی در دانشگاهها باشد ، باید آنرا صرفا در این حوزه مطرح کنند و به بحث و تبادل نظر پرداخت . آنچه که در آغاز در باب اهمیت دانشگاه و دانشجو آمد ، در اینجا باید لحاظ شده و باید دانست که دانشجو ، تعیین کننده فردای جامعه خواهد بود . دانشجو ضمن حضور در دانشگاه ( جامعه ای کوچک متشکل از عناصر اصلی یک جامعه یعنی زن و مرد ) از یک سو با تحرک و نشاط و پویایی تحت یک مدیریت علمی (نه سیاسی!) باید به سلاح علم مجهز شده و از سویی دیگر در همان محیط به تربیت اخلاقی و دینی خود همت گمارد .و از دیگر سو ، با اموختن "مهارت های زندگی" و "اجتماعی" خصوصا "مهارت های ارتباطی صحیح " با دیگران از جمله با نوع مخالف خود که نیمی از جمعیت جامعه ای را تشکیل می دهد که وی بعد از آن باید تعامل سازنده با او داشته باشد ، خود را آماده سازد . دراین راستا باید محیط دانشگاه را از رذائل و مفاسد اخلاقی پیراست و مانع از بروز و ظهور و پیدایش آن شد نه راه علاج را در حذف جنس مخالف دید !! هر برنامه ریزی که برای دانشگاه صورت می پذیرد باید متناسب با درک صحیح و عینی از محیط آن باشد و باید با توجه به واقعیت موجود آن صورت بگیرد . چگونه است که ما معتقد به کارکرد موثر دین در اداره صحیح جامعه در تماممی شئونات آن و حتی در اداره حکومت و نظام و بسی بالاتر از آن در اصلاح ساختارها و مدیریت جهانی هستیم ولی یه کارکرد دین در مدیریت صحیح جامعه ای کوچک متشکل از زن و مرد در جهت بهره مندی از منافع آن و ممانعت از مفاسد احتمالی آن به نام دانشگاه ، نیستیم ؟! من حتی این را فرصتی برای مدیران فرهنگی می دانم که در عرصه دین پزوهی می توان با استفاده از کارکرد های دین در اداره فرهنگی فضای دانشگاهها ، به یافته های علمی جدیدی دست پیدا کنند که آن را بتوان برای جامعه بکار برد . دیگر مجال نبود که وارد بحث رایج شدن نگاه جنسیتی افراد در جامعه ، بویزه در بین مدیران فردا که دانشجویان امروز ما می باشند ، شوم چرا که معتقدم جامعه ایران به واسطه عللی تاریخی و مذهبی مبتلا به نگاهی جنسیتی شده است و تک جنسیتی کردن دانشگاهها را تشدید کننده این نوع از نگاه در جامعه می دانم . بحث طولانی شد ، خودم خسته شدم شما رو نمی دونم !! ممنون که تحمل نمودید به امید فردایی بهتر .
  • منصوره صامتی

نظرات  (۱۱)

این مطلب ونظراتش واقعا طولانی بودن ومن از کنارش با آرامش رد میشم.

خانم صامتی در ضمن بنده حقیر نیز کنکوری هستم.

از ماهم گاه گاهی بپرسید. حسودیمون شد خب!!!!!!!!!

پاسخ:
به سلامتی در بهترین سن و با ارزش ترین لحظات زندگی به سر می برید . انقدر به خدا نزدیک هستید که در آینده هرچه قدر هم معنوی باشید باز افسوس این ایام را می خورید 

جالب بود خدا قوت

در اینجا ، از طرف دوستان بحث که جدی دنبال نشد ،
با توجه به آغاز سال تحصیلی جدید در مدارس و دانشگاهها و حوزه ها و گرامی داشت آن ،  به این مناسبت حداقل یه شوخی کرده باشیم !

بی همگان به سر شود ، بی  تو به سر نمی شود
این شب امتحان من ، چراسحر نمی شود

مولوی که او به سر زده ، دوش به خوابم آمده
گفت که با یکی دو شب ، درس زبر نمی شود

استرس است و امتحان ، پیر شده است این جوان
دوره آخرالزمان ! درس ثمر نمی شود

مثل زمان مدرسه ، وضعیت افتضاح و سه ( سه شدن : ضایع شدن )
به زور جبر و هندسه ، گاو بشر نمی شود !

مهلت ترمیم گذشت ، کشتی ما به گل نشست
خواستمش که حذف کنم ، وای دگر نمی شود

هرچه بگی برای او ، خشم و غضب سزای او
چونکه به محضر پدر ، عذر پسر نمی شود

رفته زبنده آبرو ، لیک ندانم کز چه رو
این شب امتحان من ، دست به سر نمی شود

توپ شدم ، شوط شدم ، شاعر مشروط شدم
خنده کنی یا نکی ! باز سحر نمی شود

حالا : آینه ای ی ی ی ی .. ( با چهچه بخوانید لطفا !! )

خوب بید ؟!

اما بچه ها ، یادتون باشه که خوب درس بخونید ، هیچوقت درسو واسه نمرش نخونید ( اگه نمره خواستید ، بیاید پیش خودم ، من وساطت می کنم که استاد به شما نمره بده !! )

امام صادق می گه : دوست ندارم مردم رو بینم مگر یا دانشجو باشند و طالب علم یا در حال یاد دادن علم به دیگران .
یه جای دیگه باز ایشون فرمودن : مردم سه دسته ان ، یا طالب علمن و یا به دیگران علم یاد می دن و یا انعام و چهارپایانی در ظاهر آدمان !!
ایشون می گن ! من که نگفتم . یعنی گاو نباش !

هرآنکس به شاگردی شاد گردد ، شود روزی که او استاد گردد .

اما علم و اهمیت اون ؛
می خوام یکم راجب این موضوع باهم حرف یزنیم .

می دونید احادیث جالبی توی این زمینه داریم ما ؟

اول از همه این حدیث  که همه ماهم شنیدیم :
اطلبوا العلم من المهد الی اللحد .
یعنی در طلب علم ، ما شرط سنی نداریم ! پس کلمه فارغ التحصیل ، کلمه بی مسمائی است .

طلب العلم فریضه علی کل مسلم و مسلمه :
یعنی در تحصیل علم ، ما تبعیض جنسیتی نداریم . چه زن و چه مرد بر همه واجبه که اهل آموختن علم باشند .

اطلبو العلم ولو به الصین :
یعنی در طلب علم ، بعد و مسافت طولانی تباید مانع از از علم آموزی ما بشه ، پس هجرت علمی خوبه ولی نری پشت سرتم نگاه نکنی که اون خیلی بده . اولین حدیث اشاره به عدم محدودیت زمان داشت در این حدیث اشاره به عدم محدودیت مکان داره .

اطلبو العلم ولو بالکفار !
یعنی علم بیاموز حتی اگر نزد کافر باشد ! یعنی ما در طلب علم حتی شرط اعتقادی هم نداریم .
 
بچه ها ! بعضی خصلت های اخلاقی که همیشه بد هستن ، در علم آموزی خدا زیر میزی اینا رو رد کرده ، مثل تملق و چاپلوسی .
هرچند که خدا از آدم متملق بدش می آد و آدما رو نهی کرده از این کار ولی فرمودند :
در جهت آموختن علم ، تملق نمودن از  استاد منعی ندارد !

یعنی زمانایی که استاد ناز می کنه و "بخل علمی" مانع از زکات علم که همانا انتشار علم است ، می شه ؛ می گن اگه پاچه خواری ! کردی اشکالی نداره . ( البته واسه آموختن علم نه گرفتن نمره از استاد ! قابل توجه بعضیا ! )


زیاد حرف زدم ! ببخشید




سلام بچه ها ؛

ظاهرا موضوعی که اینجا با صلاحدید مدیر محترم سایت مطرح شده ، موضوع "تفکیک جنسیتی" در دانشگاههاست .

می بینم که چندان مشارکت نمی کنید ! .. شاید با نزدیک شدن به سال تحصیلی جدید و بازگشائی دانشگاهها ، فرصت چندانی براتون نمونده که توی این بحث ها شرکت کنید .

با این توضیح ؛  چندان بدم نمی آد که بیشتر راجب اسلامی کردن دانشگاه ها صحبت کنم .

می خواستم یه مطلبی بگم ، شایدم کسی مطلب منو نخونه که بیشتر از جنس "درد دله" !

اما قبلش سال تحصیلی جدید رو به همتون تبریک می گم .

اگه ازتون بپرسن ، غایت این طرح [ آسلامی کردن دانشگاهها ] کجاست ، دوست دارم بدونم چه جوابی واسه این سوال دارید .

جواب شما هر چه که هست ، طرز تلقی شما رو از این طرح ، روشن می کنه و این زمینه ای می شه ، برای تفاهم هرچه بیشتر و نزدیک تر شدن دیدگاهها و نظراتمون به هم .

اما می دونید جواب من به این سوال چیه ؟

از نظر من غایت اسلامی کردن دانشگاهها اونجاست که زبان شیرین پارسی ، در دنیا بشه زبان اول علمی دنیا !!

چه ربطی داشت ؟؟ .. الان می گم .

می دونید معنی این حرف چیه ؟

یعنی دانشگاهها و کتاب های علمی ایران ، بشن کتابهای مرجع در همه علوم در دنیا !

خیلی آرمانی یه ؟!

نه ! مگه یه زمانی اینطور نبوده ؟؟ ..

ما باید همت کنیم به جائی برسیم ، همینطور که الان زبان انگلیسی زبان اول علم در دنیاست و من و شما و همه کسانی که می خوان از جدید ترین یافته های علمی روز دنیا ، مطلع بشن باید برن این زبون رو یاد بگیرن ، یه زمانی بیاد که دانشمندای غربی اگه بخوان از علم روز دنیا عقب نمونن مجبور بشن برن زبان فارسی رو یاد بگیرن .

از نظر من اسلامی کردن علوم و دانشگاهها یعنی این .
نه تفکیک جنسیتی !!

یعنی بنای باشکوه تمدن جدید علمی و اسلامی در دنیا توسط دانشمندان ما
که « علم اگر در ثریا باشد ، دانشمندانی از پارس به آن دست می یابند »
سجاد عزیز
من اصلا منظورم شما نبودید.
منظورم کسانی است که با نیت هایی نا درست دم از دغدغه های فرهنگی می زنند.
نه شما.
برای همین می گویم اول دانشگاه را تعریف کرد
اهدافش را گفت
برای دانشجو چه اهدافی متصوریم و بعد بپردازیم چگونه می شود به آن رسید
بهترین راه رسیدن به آن راه اسلامی است.
چون اسلام مبتنی بر عقل است - البته عقل حدود شده
جناب ایمان ختم ؛
اینجانب هرگز داعیه آن را نداشته که در قامت یک نظریه پرداز و حتی یک صاحب نظر سخن می گویم ، که فرموده بودید "همه صاحب نظر شده اند"

بنده تنها متواضعانه نظر خود را درباره موضوعی که اعلام شد بیان نمودم .
مهم این است که ما بتوانیم فرهنگ گفتگو را در جانعه امروزمان هرچه بیشتر تعمیم و تعمیق داده و در یک فضای کاملا دوستانه و بر پایه احترام متقابل ، به بیان دیدگاهها و نقطه نظرات خو بپردازیم .

از نظر شما و سایر دوستان شرکت کننده در این بحث ، قطعا استفاده خواهد شد .

شاید پیش خود بگوئید فایده و ثمره این مباحثات چیست و اظهار نظر من چه فایده ای می تواند داشته باشد ؟

باید دانست که « هرکس در جهت روشنگری مردم قدم بردارد و مانع از کج فهمی در مسئله ای شود ، چون کار او در مقابل دشمن است ، جهاد است و آثار و برکات جهاد را به همراه دارد .» مقام معظم رهبری .
خاصه آنکه اگر این فرد در بیان نظر خود ، اخلاص هم داشته باشد .
در آنصورت ، شمارش و احصاء آثار ، فوائد ، ثمرات و برکات همین اظهار نظر ساده ، برای ما دیگر امکانپذیر  نخواهد بود و فقط خدا می داند که منشاء چه آثار و برکاتی خواهد شد ؟ اخلاص همچو اکسیری است . بگذریم .

بحث تفکیک جنسیتی بود که به بحث اسلامی کردن دانشگاه ها رسید .
اما کجای فحوای کلام من ، شما را به این نتیجه رسانید که اینجانب معتقد به تفکیک جنسیتی در دانشگاه ها هستم ؟!
بنده به صراحت ، مخالفت خود را در این مورد ( چه به بهانه و قید اسلامی آن  و چه به صورت موضوعی مستقل و فارغ از موضوع اسلامی کردن دانشگاهها ) اعلام داشتم . معلوم است که نظرات را به دقت نمی خوانید 

اما در مورد بحث اسلامی کردن دانشگاه ها ؛
من حقیقتا دست تک تک افرادی  که ، دل در گرو تحقق این آرمان بزرگ و شکوهمند یعنی اسلامی کردن دانشگاهها دارند  _ بدان معنی که معتقد به آن هستم و در نظرات قبلی خود بیان نمودم _  را ، بوسیده و خدا می داند که حاضرم جان خود را نیز در این ره تقدیم کنم .

من از شما یک یا علی می خواهم . یا علی
منم کامنت داده بودم
یعنی ارسال نشده؟؟؟!!!!
آقا سجاد عزیز
باید پرداخت به رسالت دانشگاه ها.
بعد بپردازیم به رسالت دانشجویان متناسب با اهداف دانشگاهی
تفکیک نباید هدف باشد.
متاسفانه الان به هدف تبدیل شده است.
مگر ما معتقد نیستیم که زن و مرد می توانند کنار هم باشند و جامعه ای سالم داشته باشیم.
بنابراین سالم سازی محیط دانشگاهی هدف است نه تفکیک دختر و پسر.
ما باید دانشگاهی "سالم" و "انسانی" داشته باشیم.
ایمان ختم
واقعا به نکته خوب و کلیدی اشاره کردی!!
الان واقعا کسایی در مورد دانشگاه نظر میدهند و تصمیم میگرند (منظورم اصلا این سایت نیست) که یک روز هم دانشجو نبوده اند.
من دانشجوی مهندسی برق یکی از دانشگاه های سراسری تهرانم و دانشگاه رو به یک اتوبوس که میخواد از یه شهر بره یه شهر دیگه تشبیه میکنم همه در این اتوبوس هدفشان سفر و رسیدن به مقصد است و هرگز تفکیک جنسیتی مطرح نیست چون هدف مشخص است واگر بر فرض مثال تفکیک جنسیتی صورت گیرد این توهین به شعور مسافران است که یعنی شما هدف را تشخیص نمیدهید و دنبال ... هستید دانشگاه هم همین طور است  یک اتوبوس از مبدا بی علمی به مقصد علم ودانش 
سلام ایمان ختم
خرسندیم که در این بحث مشارکت می کنید ...
به نکته دقیقی اشاره کردید . "محیط دانشگاه" . به نظر شما محیط دانشگاه ، چه محیطی است ؟

( اینکه در یک رسانه ، افراد به صورت آزاد در مورد مسائل مختلف به اظهار نظر پرداخته و از تضارب آراء مطرح شده در چهارچوبی اصولی به نتایج منطقی برسند ، بسیار هم عالیست . اینطور نیست دوست من ؟ )

اول از همه باید تعریف کرد دانشگاه را
الا ن همه دانشجو شدند و صاحب نظر در مورد دانشگاه
محیط دانشگاه چه محیطی است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">