منصوره صامتی

کارشناس فرهنگی

منصوره صامتی

کارشناس فرهنگی

منصوره صامتی

رویای 1400 ساله ی مسلمانان جهان در حکومت اسلامی ایران به تحقق پیوسته و امروز این ظرفیت عظیم فرصتی تکرار نشدنی است. معتقدم که انسان به ضرورت ماهیت الهی و اندیشه ی خویش یک رسانه است وامروز در عصر رسانه ضروریست تا دغدغه های فرهنگی ،اجتماعی و سیاسی مان را باهم شریک شویم، باشد که در مسیر زمان به جامعه ی مهدوی نزدیک شویم."زندگی بهتر حق مسلم ماست!"

و همچنان که رهسپار آینده ایم بیندیشیم که :

ما ازین قرن نخواهیم گذشت
ما ازین قرن نخواهیم گریخت
با قطاری که دگران ساخته اند
هیچ پروازی نیست برساند ما را به قطار دوران
و به قرن دگران
مگر انگیزه و عشق ،
مگر اندیشه و علم ،
مگر آیینه و صلح
و تقلا و تلاش
بخت از آن کسی خواهد بود که مناجات کند با کارش
و در اندیشه ی یک مساله خوابش ببرد
و کتابش را بگذارد زیر سرش و ببیند در خواب حل یک مساله را
باز با شادی در گیری یک مساله بیدار شود ...

تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران
آخرین نظرات


یکى از دوستان، اعتراضهاى صریحى کردند. خصوصیت دانشجو هم همین است. به اشخاص و دستگاه‌ها اعتراضهائى کردند - حالا آن اعتراضها ممکن است وارد باشد، ممکن است وارد نباشد؛ من روى آن نمیخواهم قضاوت بکنم - اصل اینکه دانشجو حرفش را روشن و صریح و آشکار بزند و دچار سیاسى‌کارى نشود، چیز مطلوبى است. بدترین اشکال و اشکال وارد بر محیط دانشجوئى این است که دانشجو دچار محافظه‌کارى شود و حرفش را با ملاحظه‌ى موقع و مصلحت خیالى بیان کند؛ نه، دانشجو باید حرفش را صریح بزند. البته در کنار این صراحتِ در بیان، صداقت در نیت هم باید وجود داشته باشد و در کنار او، سرعت در پذیرش خطا؛ اگر ثابت شد که خطاست. فرق شماى جوان و دانشجو و صادق و پاکیزه‌دل، با یک آدم سیاسى‌کار باید در همین باشد؛ حرفتان را صریح بزنید؛ آنچه را که میزنید، از دل بزنید؛ و اگر چنانچه معلوم شد که اشتباه است، سریع پس بگیرید؛ راحت. این، به نظر من یکى از بهترین شاخصه‌هاى دانشجوئى است.

یکى از این اعتراضها، اعتراض به صدا و سیما بود و اینکه بعضى میگویند اگر چنانچه صدا و سیما را نقد کنیم، بر خلاف رهبرى مطلبى گفته‌ایم؛ چرا؟ چون رهبرى رئیس صدا و سیما را معین میکند! اگر واقعاً ملاک این باشد، که آدم باید به هیچ‌کس اعتراض نکند؛ چون رئیس قوه‌ى قضائیه را هم رهبرى انتخاب میکند، رئیس جمهور هم بعد از انتخابات، تنفیذ رهبرى دارد؛ میگوید نصب کردم. پس باید به هیچ‌کس اعتراض نکرد. نه آقا، اولاً صدا و سیما را رهبرى اداره نمیکند؛ این معلوم باشد. صدا و سیما را رئیس صدا و سیما اداره میکند. و رهبرى هم در موارد زیادى اعتراضهائى دارد. همین اعتراضهائى که شما دارید، بعضى‌هایش یا خیلى‌هایش، اعتراضهاى ما هم هست. احتمالاً اعتراضهاى دیگرى هم هست که چون براى من از جوانب مختلف گزارش مى‌آورند - با اینکه خود من ممکن است به قدر شما تماشاچى تلویزیون یا گوش‌کننده‌ى رادیو نباشم - اطلاعاتم زیاد است. از وضع صدا و سیما اعتراضهائى هم میکنیم، اشکالاتى هم میکنیم، گاهى با آنها دعوا هم میکنیم. بالاخره آنها هم یک ضرورتهائى دارند و جواب میدهند؛ گاهى جوابشان درست است، گاهى هم نادرست است. به هر حال اعتراض هست و انتقاد شما از صدا و سیما مطلقاً به رهبرى منتقل نمیشود. شما حق دارید انتقاد کنید؛ هیچ اشکالى ندارد.

بیانات امام خامنه ای در جمع دانشجویان

7/7/87

نظرات  (۱۰)

گروه فرهنگی- رسانه‌ها: سایت الف نوشت: بررسی مختصر روش های صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران به عنوان رسانه ملی و زبان حکومت نتایجی را به دست می‌دهد که برخی از آنها این استنباط را بر ذهن می‌گذراند که گردانندگان صدا و سیما دارای انگاره های کودکانه ای بوده و مخاطبان خود را کودکانی خرد تصور می‌کنند.
این نوشتار بر این عقیده است که چنین انگاره هایی در دراز مدت به زیان صدا و سیما و حکومت تمام شده و موجب تضعیف جایگاه آن خواهد شد. نوشتار زیر بر خی از این انگاره ها را به طور مختصر مورد اشاره قرار می‌دهد
:۱- اوضاع همیشه به سود جبهه خیر است – خیر بی خطا و شر همواره بر محور خطاستصدا و سیما با داشتن این فرض همواره اخباری را منتشر می‌کند که در آن هیچگاه ایران و یا اسلام دارای روند منفی نبوده و در عوض اوضاع جبهه غرب و مخالفان ما در حال نزول و فروپاشی است. صدا سیما هیچگاه به این پرسش درونی پاسخ نمی‌دهد که اگر اوضاع اینطور بود چرا ما به عرش اعلا و غرب به قعر بدبختی وارد نمی‌شود؟آیا نشانگر جبهه خیر در این است که هیچگاه دچار نزول نباشد؟ آیا حتی در زمان پیامبر و امامان معصوم چنین واقعیتی وجود داشت؟شکستهای پیامبر و بدی اوضاع در زمان امامان با این فرض که صدا و سیما کودکانه در پی تحمیل آن به مخاطب است در تضاد می‌باشد. چه عیبی دارد ما خیر باشیم ولی در موضوعی و یا زمانی اوضاع به ضرر ما بوده باشد؟این روش به کرات با آشکار شدن عینی واقعیات بسیار اثرات مخربی بر مخاطب داشته و اگر فرض صدا سیما را پذیرفته باشد گاهی در خیر بودن جبهه خود به شک می‌افتد چرا که در این فرض خیر شکست ناپذیر است و اگر شکستی صورت گرفته پس لابد ما بر حق نیستیم.۲- اهمیت اخبار وابسته به درجه مقامات استاصل دیگری که در صدا و سیما به شدت به آن پایبندی وجود دارد این است که اهمیت اخبار به مقامات حامل آن وابسته است. بر این اساس اگر مقامات بالای کشور یک حرکت کوچک انجام داده باشند در صدر اخبار جای گرفته و بر فرض یک اتفاق بد و یا خوب بزرگ برای مردم عادی رخ داده باشد در انتهای اخبار به آن پرداخته می‌شود. گویی صدا و سیما فراموش کرده که اهمیت اخبار به میزان تغییری است که آن رویداد ایجاد کرده و یا خواهد کرد.با انجام این روش نه تنها مقامات بزرگ نخواهند شد بلکه تنفر عمومی به احتمال بیشتری سراغ این مقامات را خواهد گرفت و در واقع صدا و سیما با این کار در ظاهر خوش خدمتی کرده ولی در باطن عمل دوستی خاله خرسه را انجام داده است.۳- اگر واقعیتی بایکوت شود هیچکس نخواهد فهمیدگاهی صدا و سیما واقعیاتی بسیار پر رنگ را انکار کرده و یا به سکوت می‌سپارد. صدا سیما در این انگاره خود در صد سال پیش زندگی می‌کند و می‌پندارد واقعیات به هیچ وجه از کانالی دیگر به گوش مخاطب نخواهد رسید. گاهی سکوت ها آنقدر ادامه می‌یابد تا صدا و سیما با بهبود اوضاع به یاد دادن خبر می‌افتد. به عنوان مثال حرفی از نزدیک شدن مخالفان به دمشق گفته نمی‌شود و یکباره بعد از یک ماه که آنها عقب رانده می‌شوند با آب و تاب این خبر را می‌گوید. مخاطب تازه می‌فهمد خوب پس اینها چقدر جلو آمده بودند که حالا عقب رفته اند و این یعنی ایجاد عدم اعتماد و سوق دادن مردم به اخبار از سوی دشمنانی که با زیرکی مخاطب را جلب کرده و ماهرانه او را فریب می‌دهند
.۴ - تکرار مکرر حقایق به تقویت آن خواهد انجامیددر این انگاره صدا و سیما در حد مشمئز کننده ای به تکرار مطالب می‌پردازد. آنقدر از بدی شر صحبت کرده و اخبار و مطالب حتی بی اهمیت از آن می‌گوید که اعصاب مخاطب خرد شده و گاهی نیز برعکس آنقدر از خیر صحبت می‌کند که مردم از خیر مورد نظر دلزده می‌شوند. گویا صدا و سیما اثر تکرار را در مخاطب به صورت خطی با شیب مثبت تلقی کرده در حالی که این موضوع دارای تابعی درجه دو بوده که بعد از مقداری از تکرار اثر تکرار معکوس خواهد شد. صدا و سیما گویا به بهینه سازی تکرار اخبار اعتقادی نداشته و یا از آن بی خبر است.۵- تملق و چاپلوسی به سود خیر و بدگویی همیشه به ضرر شر است.تملق و چاپلوسی گاهی در صدا و سیما موج می‌زند. گاهی قبل و بعد از اسم برخی از افراد مورد نظر ، آنقدر القاب و عناوین به کار می‌رود که اثر معکوسی بر مخاطب می‌گذارد. صدا و سیما در این فرض می‌پندارد تملق برای افراد موجب افزایش قدرت و محبوبیت متصور در مخاطبان شده که این موضوع در دنیای امروزه هر روز کمتر از قبل اثر داشته و حتی اثر معکوس می‌گذارد. با این روش مردم خیر بودن مقامات مورد نظر صدا و سیما را مورد تشکیک قرار داده و می‌پندارند ادعاهای صدا سیما از روی تملق است نه واقعیات.نتیجه:صدا و سیما اگر می‌خواهد خیر مورد نظر خود را بسط داده و تقویت کند با انگاره های کودکانه حاضر نمی‌تواند این کار را انجام دهد. برخی از موفقیت های فعلی صدا و سیما در جلب مخاطب ، مسئولان آن را به اشتباه انداخته و موفقیت ها را نتیجه روش ها می‌دانند که اینگونه نیست. برخی از موفقیت ها به خاطر ذات صدا و سیما و اینکه انحصار در برخی از اخبار دارد و زبان گویای حکومت است می‌باشد و مردم مجبورند مخاطب او باشند . بر صدا و سیماست که اگر خود را و حکومت را دوست دارد به اصلاح این انگاره های کودکانه خود بپردازد.
پاسخ:
از همراهی شما سپاسگزارم . مطلب قابل توجهی است 
آقای روح الله پس فرهنگ 2500 ساله ایرانی چی میشه؟
انتقاد از «بدرود» گفتن مجریان صدا و سیما

ترویج فرهنگ اسلامی، یکی از وظایف صداوسیمای جمهوری اسلامی است ولی متأسفانه در بعضی موارد برعکس عمل می‌شود.

روزنامه جمهوری اسلامی: ترویج فرهنگ اسلامی، یکی از وظایف صداوسیمای جمهوری اسلامی است ولی متأسفانه در بعضی موارد برعکس عمل می‌شود.

برای نمونه، بعضی اخبار گویان و مجریان صداوسیما اصرار دارند از کلمه "جمعه" که یک عنوان پایه‌ای برای فرهنگ اسلامی است استفاده نکنند و به جای آن، کلمه "آدینه" را بکار ببرند کما اینکه اصرارهائی وجود دارد که به جای کلمه پرمعنای "خداحافظ" از کلمه "بدرود" استفاده شود.

هر چند این دو کلمه نیز فارسی هستند و در مواردی نیز کاربرد اختصاصی دارند ولی اصرار بر استفاده نکردن از کلماتی مثل "جمعه" و "خداحافظ" می‌تواند نوعی تلاش برای مهجور ساختن فرهنگ اسلامی باشد.

http://www.sedayeshia.com/showdata.aspx?dataid=12450
انتقاد شدیدآیت الله مکارم شیرازی از صدا و سیما
حالا که بحث صدا و سیماس بذارید یک نکته قابل توجه به شما بگم:
ساعت 2 ظهر یا اصلا 9 شب یا هر وقت اخبار داره به ترتیب شبکه هایی که میگم بزنید.. بعد متوجه نکته بسیار جالبی خواهید شد!
(توجه: فرض بر این است که همه مجری های اخبار خانم هستند) :
1- شبکه یک سیما (دو - سه)
2- شبکه تهران
3- پرس تی وی
4- العالم
(راهنمایی: به درصد حجاب خانم ها توجه بفرمایید!(به ترتیب شماره هایی که گذاشتم!) )

  • پاینده باد ایران
  • خانم صامتی
    مجددا سلام

    همانگونه که اشاره کردید نقد ارزشمند است و باید از آن استقبال کرد.
    مطمئن باشید که این موضوع در خصوص صدا و سیما مورد استقبال قرار خواهد گرفت بخصوص در وبلاگ شما که برای بسیاری از مردم شناخته شده هستید.
    همانگونه که در کامنت قبلیم نوشتم،ضمن پیشنهاد محور برای شروع کار ،با توجه به شناختی که از سازمان دارید عمل آوری و هدایت بحث با شما ،من هم هر کمکی که لازم بود را انجام می دهم.

    پیروز و سربلند باشید
    پاسخ:

    سلام

    هر سخن جایی و هر نکته مقامی دارد ...حتما از یک جایی شروع خواهیم کرد

     

  • پاینده باد ایران
  • خانم صامتی بزرگوار
    با سلام مجدد

    ممنون که پیشنهادم را مورد توجه قرار دادید.
    با اجازه شما می خواستم قبل از هرگونه بحثی، موردی را متذکر شوم.
    من هم به مانند شما فعال رسانه ای هستم و طبیعتا گاهی اوقات نسبت به رسانه ای که با آن همکاری دارم تعصباتی پیدا می کنم و همین تعصبات چه بسا باعث می شود که در مسیر نقد،از مسیر انصاف خارج شوم و متعاقبا هم اگر ناراحت نمی شوید باید عرض کنم که احساس می کنم شما هم نسبت به صدا و سیما این گونه باشید.(البته امیدوارم احساسم اشتباه باشد!)
    به هر حال به نظر من نقطه شروع بحث در نقد صدا و سیما می تواند از این نقطه باشد،رسانه ای که عنوان ملی را با خود یدک می کشد،تا چه حد توانسته انتظارات را پاسخ گو باشد و اساسا در رقابت با سایر شبکه های منطقه،چه در بخش خبررسانی و چه در بحث سرگرمی،میزان موفقیت آن تا چه حدی بوده است.
    حالا دیگر پختن این بحث و نحوه مطرح کردن آن با شما و من هم متقابلا با کمال میل برای مشارکت بیشتر خوانندگان،و ریفر آن ها به سمت وبلاگ وزین شما،عینا موضوع مطرح شده را در وبلاگم طرح خواهم کرد.(خلاصه کلام روی همکاری من ،تمام و کمال می توانید حساب کنید)
    در ضمن امیدوارم انتقادی را که بر شما داشتم بر من ببخشید

    پیروز و سربلند باشید

    پاسخ:

    با سلام

    در خصوص نقد متوجه منظور شما نسبت به خودم نشدم ولی معتقدم  نقد و ارزیابی صحیح حتی با غرض  نیز می توان مسیر بهتری را در جهت نیل به اهداف و آرمانها ایجاد کند البته این میسر نخواهد شد جز آنکه  مدیران  حداقل برای  شنیدن این انتقادات تربیت شده باشند .چرا که نقد همواره آیینه ای از بازخوردهاست و همین که فردی در التهاب روزمره ی زندگی خویش برای نقد سازمان یا ارگانی خاص وقت می گذارد ارزشمند است و باید از آن استقبال کرد.

    از لطف شما سپاسگزارم

  • پاینده باد ایران
  • سلام

    خانم صامتی به نظر من بهتر است ابتدا باب این بحث را باز کنید که آیا عملکرد صدا و سیما مثبت بوده یا منفی ،تا مسیر برای انتقاد مشخص شود.

    پیروز باشید
    پاسخ:

    سلام پاینده باد ایران !

    پیشنهاد خوبی است چرا که نقد مناسب همواره سازنده بوده است .پیشنهاد اول با شما .از کجا شروع کنیم؟

    هر وقت به پدر م می گفتم پس چی شد؟ چرا نخریدی ؟ هر بار جواب سربالا می داد و موضوع را عوض می کرد. یک روز صبح که مادرم آرام غر می زد : مرد چرا نمیخری؟بچه است گناه داره همه همسایه ها تلویزیون دارند.  چرا نمی خری؟

    پدرم: دست هایش رو فشار داد و گفت بخدا می ترسم. می ترسم خراب بشه.منحرف بشه.

    برای اولین بار بود که همه حدیثای روحانی مسجد محل رو در مورد عاق پدر فراموش کردم و زیر لبم پدرمو نفرین کرد م و با خودم گفت عجب فکر جاهلانه ای؟

    اما چند ساله با خودم میگم نکنه پدرم درست میگفته؟ نکنه دخترم تحت تاثیر پوشش بازیگرای تلویزیون دینشو پاکیشو ببازه..

    ولی نه انشالا خوب یشه چیزای خوبی هم داره ... فقط باید یه بار دیگه زنگ بزنم به 162 بگم " الو .. الووو سلام خانم؛, صداوسیما؟ ....خانم شمارو بخدا به فیلمنامه نویسا بگید فیلم زندگی به سبک فاطمی رو بسازند ...الووو الووو. وبازم مثل همیشه تلفنم قطع بشه...

    وبازم زیر لب با خودم تکرار کنم: نکنه حرف پدرم درست باشه؟

    لبیک یا خامنه ای

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">