منصوره صامتی

کارشناس فرهنگی

منصوره صامتی

کارشناس فرهنگی

منصوره صامتی

رویای 1400 ساله ی مسلمانان جهان در حکومت اسلامی ایران به تحقق پیوسته و امروز این ظرفیت عظیم فرصتی تکرار نشدنی است. معتقدم که انسان به ضرورت ماهیت الهی و اندیشه ی خویش یک رسانه است وامروز در عصر رسانه ضروریست تا دغدغه های فرهنگی ،اجتماعی و سیاسی مان را باهم شریک شویم، باشد که در مسیر زمان به جامعه ی مهدوی نزدیک شویم."زندگی بهتر حق مسلم ماست!"

و همچنان که رهسپار آینده ایم بیندیشیم که :

ما ازین قرن نخواهیم گذشت
ما ازین قرن نخواهیم گریخت
با قطاری که دگران ساخته اند
هیچ پروازی نیست برساند ما را به قطار دوران
و به قرن دگران
مگر انگیزه و عشق ،
مگر اندیشه و علم ،
مگر آیینه و صلح
و تقلا و تلاش
بخت از آن کسی خواهد بود که مناجات کند با کارش
و در اندیشه ی یک مساله خوابش ببرد
و کتابش را بگذارد زیر سرش و ببیند در خواب حل یک مساله را
باز با شادی در گیری یک مساله بیدار شود ...

تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران
آخرین نظرات

مرا عهدی است با جانان

منصوره صامتی |

به لب های تشنه ات سلام الله


بنفسی أنت یا اباعبدالله


دل ما، مانده به پیمانت


فدای، آن لب عطشانت


بنفسی أنت یا اباعبدالله

.

.

.

سال نو قمری است که آغاز می شود ، مقربین به احترام خون خدا حاضران را حاضری و غایبین را به تعجیل فرامی خوانند مبادا کسی از کاروان عقب بماند  محشری برپاست برای رسیدن و حاضری زدن ، نوبت تقدیم پایان نامه هاست بناست در حضور استاد عشق ، عاشقیمان محک بخورد ...

هرکس به فراخور توشه ای از دامنه ی  365 سلام و والسلام به همراه دارد 

از مبادای نرسیدن به معیار عبور دلهره ی مرگ مرا می کاهد ...

حضرت عشق سلام من بر واژه واژه خطابه ات که جاهلیم را به انسانیت و نبودنم را به حیات دعوت کردی من آن روزها گرد بودم و خاکی در افول 

مسیحا دم تو عاشقم کرد و گل کردم یاریم کن تا یارت باشم و همچنان عاشق 

اندکی صبر مرا هم در این آغاز با خود ببرید اگرچه سنگین و سیاه و تاریک ...


 

  • منصوره صامتی

محرم

نظرات  (۱۱۷)

ادامه ی پاورقی از مطلب قبل :

-------------------------------------------
* ...  واقعیت آن است که امروزه نظام اسلامی در کادرسازی ، جهت آموزش و تربیت نسل جدید و جوان از مدیران کارآمد و متعهد ، علیرغم بهره مندی از پشتوانه ی غنیِ فکری و تئوری در این زمینه و همچنین برخورداری از تجارب مفید و موفق در همین راستا در گذشته ، امروزه به دلیل برخی کوتاهی ها در این امر ، دچار ضعف و ناتوانی شده ؛  که در خوشبینانه ترین حالت می توانیم بگوییم کارایی گذشته ی خود را از دست داده است .

ما نباید از یاد برییم ضعف و ناتوانی که امروزه از آن سخن می گوییم ، روزگاری نه چندان دور در بحبوبه ی انقلاب و در دوران دفاع مقدس از نقاط قوت و برجسته ی همین نظام و ساختار به شمار می آمد .

در آن زمان خیل عظیم جوانان پرشور ، لایق و برومند با روحیه ی جهادی در منصب ها و مسئولیت های مختلف ،  با لیاقت و شایستگی ها منشاء خیر و برکات و خدمات ارزنده و فراوانی به کشور و نظام شدند .
از بالاترین مقام دولتی همچون رئیس جمهور تا وزیر و نمایندگان مجلس که اغلب از جوانان مومن و انقلابی آن دوران به شمار می آمدند ؛ تا وکیل ، قاضی ، سیاستمدار و فرماندهان نظامی و .. اینان عمدتا جوانانی بودند که تربیت یافته در مکتب سیاسی انقلاب و زنده شده به نفس مسیحایی حضرت روح الله (ره) بودند .
جوانانی خودساخته و مکتبی که آنان را باید تجلی کننده ی این سخن حضرت امام (ره) و وعده ی صادقِ آن پیر فرزانه دانست که در آغاز نهضت (سال 42) هنگامی که مامور ساواک (تیمسار پاکروان که در آن مقطع ریاست کل ساواک را هم برعهده می داشت) در حین بازجویی ، با جسارت و لحنی کنایه آمیز از ایشان می پرسد : پس کجاست سربازان شما ؟!
حضرت امام (ره) با طمانینه و نگاهی که عمق نگاهِ استراتژیک و راهبردی ایشان را نشان می دهد و با اعتقاد کامل به قدرت بسیج و سازماندهی مردم توسط نظام ، و همچنین ایمان راسخ به  توان نظام و حکومت اسلامی در کادرسازی نیروهای متعهد و متخصص می فرمایند : سربازان من ، هم اینک در گهواره اند ! ...

در عمل نیز همین محقق شد . حماسه هایی که در پیروزی انقلاب تاثیرگذار بود وبعدها سرنوشت ساز شد و در ادامه همان حماسه ها با شور بیشتردر دفاع مقدس ثبت گردید ریشه در ظرفیت های انسانیِ مردمان این سرزمین داشته و دارد که در آن سالها همگی تحت لوای نظام اسلامی و با "مدیریت جهادی" شکوفا گردید .
حقیقتا جوهر انقلاب و نظام اسلامی و کارآمدی آن در میدان جنگ ، خود را در اراده و عمل و قدرت مدیریت و تربیت انسان های ممتاز و شاخص ، مدیر و مدبّر در همه ی عرصه ها [ از رئیس جمهور 40 ساله گرفته تا فرماندهان کاربلدِ جنگ که اغلب در دهه های دوم و سوم از عمر پربرکتشان به سر می بردند ] انشان داد ...



اما امروزه ؛
در این روزگار گاهی مدیری ، حتی در سطوح عالی از مدیریت ، هنوز در سمت خود به درستی جای نگرفته است ، به علت بروز و ظهور ضعف در عملکردها ، آن هم در  مدیریت نوپای خود ناگزیر به استعفا می شود !
[ البته فرهنگ استعفا از مسئولیت و ادای بار امانت که در جای خود امر مطلوبی است ، از آنجا که در اغلب موارد با نوعی اذعان به ضعف و ناتوانی یک مدیر همراه هست ، چندان در میان مدیران ما جایگاهی ندارد ! ... در فرهنگ مدیریتی ، ما بیشتر با ادبیات عزل و نصب که به نوعی تداعی کننده ی برخوردهای سلبی و ایجابی در جامعه هم است ، آشناتریم. ]

و امروزه گاهی یک مدیر _همچنان که اشاره شد_  علیرغم شایستگی ، از سمت خود کنار گذاشته و
 [ تنها به علت ظهور پدیده ی "لابی گری" در مدیریت و همراه نکردن وی با آن ] عزل می شود ؛

و گاهی نیز یک مدیر ، با هزاران ضعف و عملکرد سوء در کارنامه ی مدیریتی خود ، از چنان استحکامی در حفظ جایگاهش برخوردار است که گویی هیچ حادثه ی مترقبه و یا غیرمترقبه نمی تواند او را از جایگاه رفیعش به پایین بکشد ! ...


به نظر می رسد وقت آن رسیده است که ما گنجینه های دوران جنگ و دفاع مقدس را استخراج نماییم . یکی از این گنج های پرارزش ، بهره برداری از الگوی موفق "مدیریت جهادی" است .

 

آنچه در ادامه می آید به تعریف و تبیین اصول و مولفه های "مدیریت جهادی" و به تعیین چارچوب و مختصات آن می پردازد ؛  و از آن جا که این مهم ، چند سالی است در ردیفِ اول از مطالبات مقام معظم رهبری از مسئولین نظام قرار دارد ، برآنیم برای صیانت از موضوع و تشریح بهتر مبانی آن و توصیف چیستی ، چرایی و چگونگی مدیریت جهادی  و همچنین بیان غایت و اهداف آن ، عمدتا از بیانات راهگشا و فرمایشات حکیمانه معظم له بهره ببریم .

ادامه دارد ...
 

« من المومنین رجال صدقوا ماعاهدوا الله ، فمنهم من قضی نحبه و منهم من ینتظر »

 


به یاد مردی که روزهای سخت ، تاب سختی اش را نداشت

سردار رشید اسلام دریادار شهید محمد ناظری ، فرمانده ی یگان های تکاوری نیروی دریایی سپاه ، که اقتدار دریایی ایران ، امروزه مرهون فداکاری های او و رشادت های مردان تحت امر اوست ؛
از فرماندهان زبده و نخبه ی نیروهای مسلح بود که پس از دفاع مقدس  با همراه داشتن عارضه ی شیمیایی ، در تربیت و آموزش یگان های تخصصی و حرفه ای ندسا (نیروی دریایی سپاه) و در مقام فرماندهی یگان های تکاوری و هوابرد این نیرو ، خدمات ارزنده ای از خود به جای گذاشت .

حاج محمد ناظری که تا قبل از آن در نیروهای ویژه ی ارتش (تیپ نوهد) معروف به "کلاه سبزها" خدمت می کرد ، در سالهای ابتدایی جنگ تحمیلی به عنوان مسئول دوره های آموزشی تکاوری و جنگ های نامنظم مشغول به فعالیت می شود که بسیاری از چهره های سرشناس و دلاورمردان عرصه ی جنک  که افتخارآفرینان سالهای جهاد و شهادت شدند ، در آن سال ها به عنوان شاگرد در دوره های آموزشی وی حضور داشته اند .

بزگانی نظیر :

سردار شجاع اسلام شهید محمود کاوه ، با آن درجه از نبوغ و آمادگی از رزم که در سن 22 سالگی
به فرماندهی تیپ ویژه ی شهدا منسوب می شود از جمله شاگردان این شهید است .
شهید کاوه ای که رهبر معظم انقلاب در وصف ایشان فرموده اند : شهید کاوه در زمان انقلاب شاگرد ما بود ، اما حالا استاد ما شده است !
[ گاهی عظمت استاد را در قامت شاگرد باید دید ؛ در وصف شهید کاوه که از دست پرودگان شهید ناظری است ، همین بس که فرمانده ی کهنه کاری همچون شهید حسن آبشناسان _فرمانده ی لشکر 23 نیروهای ویژه ی هوابرد ارتش جمهوری اسلامی_ ملقب به "شیرصحرا" ، که خود دوره های عالی ستاد و فرماندهی _دافوس_  و همچنین دوره های رنجر و تکاوری را در زمان رژیم ستمشاهی در خارج از مرزهای ایران دیده بود ، در وصف او می گوید : اگر نیرویی بخواهد از نظر تاکتیکی و فنون رزم آبدیده شود ، باید به نیروهای تحت امر محمود کاوه درآید. این سخن را یک فرمانده ی  کارکشته ی نظامی 50 ساله در مورد یک جوان 22 ساله می گوید ! ..*]

همچنین از دیگر شاگردان شهید محمد ناظری می توان از سردار ،  جاوید الاثر حاج احمد متوسلیان فرمانده ی شجاع لشکرِ همیشه پیروز 27 محمد رسول الله (ص) نام برد ؛

و یا از سردار قاسم سلیمانی فرمانده ی پرآوازه ی نیروی قدس سپاه پاسداران (شاخه ی برون مرزی سپاه) سخن به میان آورد که روزگاری در نزد استاد شهید محمد ناطری الفبای رزم می اموخت و امروزه  _ طبق اذعان تحلیل گران نظامی در دنیا_ نیروهای تحت فرماندهی اش ، یکی از بهترین نیروهای ویژه ی نظامی در جهان می باشد .

و ..

 

شهید محمد ناطری این پاسدار سرافراز و فرمانده ی دلاور که از یادگاران دوران دفاع مقدس و از جانبازان شیمیایی جنگ تحمیلی به شمار می آمد که وجود ایشان همواره منشاء برکات و از ایشان خدمات ارزنده ی بی شماری برجای مانده است ؛ سرانجام همزمان با میلاد با سعادت حضرت سیدالشهداء (ع) _روز پاسدار_ و میلاد مسعود قمر بنی هاشم حضرت ابوالفضل العباس (س) _روز جانباز_ در حین انجام ماموریت در اثر ایست قلبی جان به جان آفرین تسلیم و به خیل شهداء ملحق می شود .

روحش شاد و راهش پر رهرو باد .

 

 

-------------------------------------
* جنگ ما یک گنج بود . یک گنج تمام نشدنی که به فرموده ی رهبری عزیز اگر ده ها سال ، هنرمندان و افراد خوش ذوق و با ابتکار بنشینند و در جزء جزء آن کار کنند ، باز هم حرف های گفتنی خواهد داشت . کوره ای که در آن با تجلی همه ی روحیات خوب و سازنده ، افراد را آبدیده نمود و همچون گوهرهایی ناب ، پاک و خالص در خدمت مردم و آرمان های انقلاب درآورد .
دانشگاهی که در آن با کادرسازی ، به تربیت و آموزش نیروهای متعهد و کارآمد روی آورد و امروزه نظام اسلامی باید از "مدیریت جهادی" در دوران جنگ ، در جهت تربیت مدیران لایق و شایسته ی خود سرمشق بگیرد . 

  • تنها جایی که خدا اصرار را دوست دارد
  • پافشارى کردن و اصرار در دعا و انتظار اجابت‏
    حضرت صادق (ع) می فرمایند: «همانا چون بنده دعا کند خداى تبارک و تعالى در کار حاجت او است مادامى که آن بنده شتاب نکند.»
    مجلسى (ره) گوید: یعنى مادامى که شتاب در آن را نخواهد که اگر تأخیر در اجابت آن شد نومید گردد و در نتیجه از خداوند روگردان شود و پندارد که چون تأخیر در اجابت شده خداوند دعایش را مستجاب نفرماید، یا معناى کلام حضرت (ع) این است: مادامى که آن بنده در دعا شتاب نکند و بدان اعتنا نکرده و بدون پافشارى و اصرار در اجابت آن به دنبال کار خود رود چنانچه ظاهر خبر دوم است.
    و نیز آن حضرت (ع) فرموده اند: «همانا بنده چون شتاب کند و براى کار (هاى) خود برخیزد (و به دنبال کار خود رود) خداى تبارک و تعالى فرماید: «آیا بنده من نداند که براستى منم آن خدائى که‏ حاجت ها را برآورم.»
    ولید بن عقبه هجرى گوید: شنیدم حضرت باقر (ع) فرمودند: «به خدا سوگند هیچ بنده‏اى در دعا پافشارى و اصرار به درگاه خداى عز و جل نکند، جز اینکه حاجتش را برآورد.»
    و از امام صادق (ع) است که فرمودند: «همانا خداى عز و جل خوش ندارد که مردم در انجام حاجت به همدیگر اصرار کنند ولى براى خودش آن را دوست دارد، خداى عز و جل دوست دارد که از او درخواست شود و آنچه نزد او است خواهش شود.»
    نبئ عبادی انی انا غفور الرحیم
    به بندگانم خبر ده که منم آمرزنده مهربان
    .
    .
    .
    گفتم بهتون خبر بدم
    امام باقر علیه السلام فرمودند: در نصایح لقمان به پسرش است که گفت : «اى پسرم! اگر درباره مرگ تردید دارى، خواب را از خود ، دور کن ـ که نخواهى توانست ـ و اگر درباره رستاخیز تردید دارى، بیدار شدن از خواب را از خود دور کن ـ که نخواهى توانست ـ ؛ زیرا اگر اندیشه کنى ، مى دانى که جان تو در دست دیگرى است و همانا خواب ، به منزله مرگ است و بیدارى پس از خواب ، به منزله بر انگیخته شدن پس از مرگ».

    متن حدیث:

    الإمام الباقر علیه السلام :کانَ فیما وَعَظَ بِهِ لُقمانُ ابنَهُ أن قالَ : یا بُنَیَّ ، إن تَکُ فی شَکٍّ مِنَ المَوتِ فَارفَع عَن نَفسِکَ النَّومَ ولَن تَستَطیعَ ذلِکَ ، وإن کُنتَ فی شَکٍّ مِنَ البَعثِ فَادفَع عَن نَفسِکَ الاِنتِباهَ ولَن تَستَطیعَ ذلِکَ ، فَإِنَّکَ إذا فَکَّرتَ عَلِمتَ أنَّ نَفسَکَ بِیَدِ غَیرِکَ ، وإنَّمَا النَّومُ بِمَنزِلَةِ المَوتِ ، وإنَّمَا الیَقَظَةُ بَعدَ النَّومِ بِمَنزِلَةِ البَعثِ بَعدَ المَوتِ. 

        «بحار الأنوار : ج 13 ص 417 ح 11»
    لا تقنطوا من رحمة الله
    خدای خوبم
    گفتی ناامید نباش 
    من هم روی حرفت حساب کردم
    می دونم روی قولت هستی
  • این عمل کمین نشستن برای جنگ با خداست
  • هشام بن سالم گوید: شنیدم حضرت صادق (ع) می فرمودند: «خداى عز و جل فرماید: «به جنگ با من اعلان دهد آن کس که بنده مؤمن مرا بیازارد، و از خشم من آسوده خاطر باشد آن کس که بنده مؤمن مرا گرامى دارد، و اگر در میانه مشرق و مغرب زمین آفریده از آفریده‏هایم جز یک مؤمن و یک پیشواى‏ عادل با او نباشد، من به عبادت آن دو از تمامى آنچه در زمینم آفریدم بى‏نیاز باشم و هر آینه هفت آسمان و هفت زمین به خاطر او بر پا باشند، و براى آن دو از ایمانى که دارند آرامشى فراهم سازم که نیازى به آرامش دیگرى نداشته باشند.»

    برگرفته از اصول کافی ، ترجمه مصطفوی ،ص ۵۵
    خداوند در روز قیامت از فقرا عذرخواهی می کند :
    امام جعفر صادق(ع) می‌فرماید: همانا روز قیامت خداوند از بنده مؤمن که در دنیا فقیر و محتاج بوده دلجویی می‌کند چنان که برادری از برادرش عذر می‌خواهد.
    خداوند به او می‌فرماید: به عزت و جلالم سوگند! تو را به خاطر اهانت و خواری‌ات در نظرم محتاج کردم؛ پس پرده‌ها را بردار و ببین به جای دنیا چه چیزها به تو داده‌ام.
    پس پرده‌ها را بردارد و آنچه را که خدای متعال از عوض دنیا به او داده بنگرد و سپس به خدای عزوجل می‌دارد: پروردگارا! با این عوضی که به من عطا فرمودی، زیانی به من ندارد آنچه از دنیا از من بازگرفتی.
     
    منابع:
    1-عده الداعی و نجاح الساعی، ص 143
    2- کافی، ج2، ص264، ح18
    3- اعلام الدین،ص 268
  • ساختمانی بر ماسه
  • ساختمانی بر ماسه ،
    پیامبر اکرم ( ص ):
    عبادت همراه با لقمه حرام ، همچون ساختمانی است که بر ماسه بنا شده باشد
    ذکر معجزه آسا
    برای برطرف شدن غم و اندوه وبرآورده شدن حاجات :
    « لا اله الا انت سبحانک انی کنت من الضالمین »
     ( سوره انبیاء آیه ۸۷ )
     مرحوم حضرت آیت الله العظمی بهجت می فرمود: هر چیز از حد میانه و وسط به طرف افراط یا تفریط تمایل پیدا کند، عکس نتیجه مطلوب را خواهد داشت.

    «کل شی جاوز حده انقلب الی ضده».
    هر چیز از حدش بگذرد، به ضد آن تبدیل می‌گردد.


    بنابراین، میانه روی در غضب، شهوت، خواب، خوراک و هر کار دیگر، منجی و نافع است، و دو طرف زیاده و نقیصه‌ آن مضر و مهلک. مگر امری که لاحدله.(1)

    1-که ذکر و یاد خدا است. ر.ک: اصول کافی، ج2، ص 498؛ وسائل الشیعه، ج7، ص 154؛ عده الداعی، ص 248.

    در محضر حضرت آیت ا.... العظمی بهجت – ص 33
    محمد حسین رخشاد
  • کسانی که ملائک سر آنها را بالا نگه میدارند
  • - مسعدة بن صدقه از امام صادق علیه‌السلام، و آن حضرت از پدر بزرگوارش علیه‌السلام نقل کرده است که حضرت على علیه‌السلام فرمودند: هیچ کس از فرزندان آدم نیست مگر آنکه پیشانى وى در دست فرشته‌اى قرار دارد، هرگاه اظهار تکبر کند، آن فرشته پیشانى او را گرفته به طرف زمین مى‌کشد (که نشانه ذلت و خوارى است) و به او مى‌گوید: متواضع و فروتن باش، خدا تو را خوار و زبون نماید! 
    و اگر (نسبت به دیگران) اظهار فروتنى کند، او را بلند کرده مى‌گوید: سرت را بالا نگاه دار، خدا تو را سرافراز گرداند و به خاطر فروتنى و تواضعت براى خدا، تو را پست و خوار نسازد.


    متن حدیث:

    عن مسعدة بن صدقة عن جعفر بن محمد عن أبیه ع أن علیا ع قال ما من أحد من ولد آدم إلا و ناصیته بید ملک فإن تکبر جذبه بناصیته إلى الأرض و قال له تواضع وضعک الله و إن تواضع جذبه بناصیته ثم قال له ارفع رأسک رفعک الله و لا وضعک بتواضعک لله؛
     


    «ثواب‌الاعمال و عقاب الاعمال، صفحه 379»
  • با حضرت اباالفضل(ع) قهر نکن
  • در حالات شیخ عبدالرحیم شوشترى یکى از شاگردان شیخ انصارى (ره) وارد است در نجف مشکل مسکن داشت. براى حل این مشکل گاهى به حرم حضرت على (ع) و گاهى به حرم حضرت اباالفضل (ع) می‌رفت. روزى در حرم حضرت اباالفضل(ع)، عربى بیابانى را دید که بچه فلجش را کنار ضریح آورد و گفت: یا اباالفضل! بچه‏ ام را خوب کن؛ بچه شفا پیدا کرد و خوب شد و رفت. عالم شوشترى گفت: یا اباالفضل! پس ما چی؟. این عرب دیر آمد و زود رفت؛ من که دیگر به حرمت نمى‏آیم. این حرف را زد و در حالى که هیچ کس از حاجت او اطلاعى نداشت، راهى نجف شد. وقتى وارد جلسه درس شیخ انصارى (ره) شد، شیخ دو کیسه پول به او داد و گفت: این پول را بگیر و براى خود خانه ‏اى بخر، امّا با حضرت اباالفضل (ع) قهر نکن!.
  • اولین مرتبه تقوا
  • اولین مرتبه تقوا چیست ؟
    شکی نیست که راه رستگاری و نجات از هلاکت همیشگی در تقوی است و سفارش همه پیغمبران و همه کتابهای آسمانی، تقوی بوده است خداوند پرهیزگاران را دوست می دارد و بهشت جاودان را برایشان آماده فرموده است.
    پرهیزگاران مورد تأیید خداوند هستند از جائی که گمان ندارند روزی شان را به آنان می رساند و در سختیهای روزگار راه فراری برایشان مقرّر می دارد.
    به برکت تقوی عبادات مقبول و نزد خداوند گرامی داشته می شود علم و معرفت نصیب می شود و نوری می یابد که بین حق و باطل را جدا سازد.
    هنگام مرگ ملائکه های رحمت به پرهیزگاران مژده آزادی از جهنم و رسیدن به نعمتهای بهشت را می دهند.
    روی هم رفته ارزش هر کس به اندازه تقوای اوست و می دانیم که تقوی را مراتب متعدّد و مختلفی است و نخستین مرتبه آن ترک گناهان و انجام واجبات است و مرتبه دوم تهذیب نفس و آراسته شدن به ملکات فاضله است و در مرتبه سوم از غیر خدا بریدن و یکباره به او پیوستن است.

    پی نوشت: گناهان کبیره، ص۱۷.

    منبع ، جام نیوز
     
    امام جعفر صادق علیه‌السلام فرمودند: کسى که در راه برطرف کردن نیاز برادر دینى خود قدم برمى دارد مثل کسى است که در بین صفا و مروه سعى مى‌کند.
     و کسى که نیاز او را بر طرف نماید مثل کسى است که در راه خدا در جنگ بدر و اُحُد به خون خود آغشته شده باشد.
    و خداوند متعال هیچ امّتى را عذاب نمى‌کند مگر وقتى که در حق برادران نیازمند خود کوتاهى و سهل انگارى کنند.

    متن حدیث: 

     قالَ الصّادِقُ علیه السلام: اَلْماشى فِى حاجَةِ اَخیهِ کَالسّاعى بَیْنَ الصَّفا وَالْمَرْوَةِ وَقاضىِ حاجَتَهُ کَالْمُتَشَحِّطِ بَدَمِهِ فِى سَبیلِ اللّهِ یَوْمَ بَدْرٍ وَاُحُدٍ وَما عَذَّبَ اللّهُ اُمَّةً اِلاّعِنْدَ اسْتِهانَتِهِمْ بِحُقُوقِ فُقَراءِ اِخْوانِهِمْ.



    «تحف‌العقول، صفحه223»
     آیاتی که آژیر خطر ابلیس را روشن کرد :
    ااز امام صادق(ع) روایت شده که فرمودند: وقتی که این آیات بر پیامبر اسلام(ص) نازل شد «وَالَّذِینَ إِذَا فَعَلُواْ فَاحِشَةً أَوْ ظَلَمُواْ أَنْفُسَهُمْ ذَکَرُواْ اللّهَ فَاسْتَغْفَرُواْ لِذُنُوبِهِمْ وَمَن یَغْفِرُ الذُّنُوبَ إِلاَّ اللّهُ وَلَمْ یُصِرُّواْ عَلَى مَا فَعَلُواْ وَهُمْ یَعْلَمُونَ. أُوْلَئِکَ جَزَآؤُهُم مَّغْفِرَةٌ مِّن رَّبِّهِمْ وَجَنَّاتٌ تَجْرِی مِن تَحْتِهَا الأَنْهَارُ خَالِدِینَ فِیهَا وَنِعْمَ أَجْرُ الْعَامِلِینَ» (آیات 135، 136 سوره آل عمران)، ابلیس (پدر شیطان‌ها) سخت ناراحت گردید. بالای کوهی در مکه به نام «ثور» رفت و آژیر خطرش بلند شد و همه یارانش را به تشکیل انجمن خود دعوت نمود. همه بچه شیطان‌ها جمع شدند، ابلیس نزول آیات فوق را به اطلاع آنان رساند و اظهار نگرانی کرد و از آنها کمک خواست.

    یکی از یاران او گفت: من با دعوت نمودن انسان‌ها از این گناه به آن گناه، اثر این آیه را خنثی می‌کنم. ابلیس سخن او را نپذیرفت. دیگری پیشنهادی  شبیه اولی کرد، ولی باز مورد پذیرش ابلیس قرار نگرفت تا این که شیطان کهنه‌کاری به نام «وسواس خنّاس» گفت: پیشنهاد من این است که فرزندان آدم را با وعده‌ها و آرزوهای طولانی آلوده به گناه می‎کنم و می‌گویم که الآن برای توبه کردن زود است و فرصت توبه بسیار است. وقتی که مرتکب گناه شدند، خدا را فراموش کرده و بازگشت به سوی خدا (توبه) از خاطر آنان محو می‌گردد.

    ابلیس گفت: مرحبا! راه همین است. سپس این مأموریت را تا پایان دنیا به او سپرد.

    منبع : داستانهای صاحبدلان ، ج ۱،

    ص۱۵۰-۱۵۱ ، به نقل از : امالی صدوق
  • اینها هرچه تلاش کنند به خواسته هایشان نمی رسند
  • پیامبر خدا (ص) می فرمایند: «از مستى گناه بپرهیز؛ زیرا مستى گناه همچون مستى شراب و بلکه شدیدتر از آن است . خداوند متعال مى فرماید : «کر و لال و کورند ، پس آنان [از کفر به ایمان] باز نمى گردند».

    امیرمومنان امام علی (ع) نیز فرموده اند: «بدانید که گناهان، اسبان چموشى هستند که گناهکاران بر آنها نشسته و لگام هایشان رها شده است، پس سوارانشان را در آتش مى افکنند.»

    و از رسول اکرم (ص) است که فرمودند: «هر که گناهى را مرتکب شود عقلى از او جدا شود، که دیگر هرگز به او باز نگردد.»

    از این رو، روایات به کرات پرهیز از گناه را توصیه کرده اند، چنان که امام زین العابدین (ع) فرموده اند: «در شگفتم از کسى که از خوردن غذایى که برایش ضرر دارد پرهیز مى کند، اما از گناه، که مایه ننگ و رسوایى است پرهیز نمى کند!»

    از معصومان علیهم السلام نقل شده است: «تلاش و کوشش کنید و اگر عمل نمى کنید گناه هم نکنید؛ زیرا کسى که بنایى مى سازد و ویرانش نمى کند، ساختمانش بالا مى رود هر چند اندک. اما کسى که مى سازد و[سپس] ویران مى کند بنایش بالا نمى رود.»

    پیامبر در نهی از گناه برای رسیدن به خواسته ها می فرمایند: « کسى که با معصیت خدا به دنبال کارى باشد، از مطلوب خود دورتر و به آنچه از آن مى ترسیده است نزدیکتر گردد.»

    با کدام گناه ثواب کارهای خوبمان را به دیگران تقدیم میکنیم ؟

    پیغمبر(ص) فرمود: مردی روز قیامت مى‏ آید نگاه به نامه‏ ى عملش‏ می کند اثرى از کارهاى نیک خود را در آن نامه نمى‏ بیند سپس عرض می کند کجاست کارهاى شایسته‏ ى من که در دنیا انجام دادم  ؟پاسخ داده مى‏ شنود تو غیبت مردم را کردى بجاى غیبت‏ هایت ثواب‏هاى تو در نامه عمل کسانى که غیبت آنها را کردى نوشته شد.
     
    و خداوند به موسى بن عمران وحى فرستاد که هر کس بمیرد ولى از غیبت‏ هائى که کرده توبه نماید او آخرین فردیست که وارد بهشت شود و آن کس که بمیرد و اصرار به غیبت کردن داشته باشد پس او اول کسى است که وارد جهنم گردد و روایت شده که همانا کسى که او را غیبت کنند نصف گناهانش را مى‏ آمرزم. 
     

  • هفت عمل که هیچ سودی ندارد!
  • حضرت رضا (ع) بیان داشته اند: هفت عمل بدون پشتوانه، مسخره کردن نفس است :

    من اَستغفر بِلسانه وَ لم یَندُم قَلبه، فَقد استَهزء بِنَفسه؛ کسی که به زبان استغفار کند، ولی در دل پشیمان نباشد، همانا خود را مسخره کرده است.
    وَ من سال الله التُوفیق وَ لَم یَجتهد، فَقد استَهزء بِنَفسه؛ کسی که از خداوند طلب توفیق کند، ولکن سعی و تلاش نکند، همانا خود را مسخره کرده است.

    وَ من سال الله الجَنة وَ لَم یصبر عَلی الشَدائد فَقد استَهزء بِنَفسه؛ کسی که از خداوند طلب بهشت کند ولی در شدائد و سختی‌ های عبادت و اطاعت خدا مقاومت نکند و به راحتی تن به گناه دهد، همانا خود را مسخره کرده است.

    وَ من تَعوذ بالله من النار وَ لَم یَترک الشَهوات، فَقد استَهزء بِنَفسه؛ کسی که از آتش جهنم به خدا پناه برد، ولی ترک شهوات دنیوی را نکند، همانا خود را مسخره کرده است.

    وَ من ذَکر المَوت وَ لَم یستعد لَه فَقد استَهزء بِنَفسه؛ کسی که مرگ را یاد می‌کند ولی (با آماده کردن توشۀ تقوا) مهیای مرگ نشود، همانا خود را مسخره کرده است.

    وَ من ذَکر الله تَعالی وَ لَم یَشتق الی لقائه، فَقد استَهزء بِنَفسه؛ کسی که همواره خدا را یاد کند ولی مشتاق دیدار او نباشد، همانا خود را مسخره کرده است.

    وَ من اصر عَلی المَعاصی وَ طَلب العَفو من رَبه وَ لَم یَتب، فَقد استَهزء بِنَفسه؛ کسی که اصرار بر گناه داشته باشد و طلب عفو از خدا کند، ولی توبه نکند، همانا خودش را مسخره کرده است.

    منابع:

    1- محمد حسینی، اثنی عشریه، فی المواعظ العددیه: 200.

    2-حسینی قمی، کرامات و مقامات عرفانی امام رضا(ع): 52-51.

  • عملی برای حصار عذاب الهی
  • ،اگرچه در اسلام به پرهیز و دوری از گناه توصیه فراوان شده است اما با توجه به آنکه خداوند در همه حال رعایت حال بندگان را می کند باب استغفار را در صورت ارتکاب گناه پیش روی بندگان نهاده و جالب آنکه آثار و برکات فراوان نیز برای آن در نظر گرفته است.

    سکونى از امام صادق (ع) از پدرش از پدرانش از رسول خدا (ص) نقل کرده است که فرمودند: «هر دردى درمانى دارد، و درمان گناهان طلب آمرزش است.»

    سلّام حنّاط مى‏ گوید: امام صادق (ع) فرمودند: «هر کس هنگام خواب صد مرتبه استغفار کند، در حالى به خواب مى‏رود که تمام گناهانش مانند برگ درخت فرو ریخته است، و صبح که از خواب بر مى‏ خیزد هیچ گناهى بر عهده او نیست.»

    اسماعیل بن سهل مى‏گوید: به امام جواد (ع) نامه‏اى نوشتم که دعایى به من بیاموز که چون بخوانم در دنیا و آخرت با شما باشم. امام (ع) با خطّى که من آن را خوب مى‏شناختم نوشتند: «سوره «انّا انزلناه» را بسیار تلاوت کن، و لب هاى خود را به ذکر استغفار تازه گردان.»

    و نیز مسعدة بن صدقه از امام صادق (ع) از پدرش از پدرانش نقل کرده است که رسول خدا (ص) فرموده اند: «خوشا به حال کسى که روز قیامت در نامه عملش زیر هر گناهى «استغفر اللَّه» بیابد.»

    همچنین از امام مهدی (عج) است که فرمودند: «اگر طلب مغفرت و آموزش برخی از شما برای یکدیگر نبود، تمام اهل زمین هلاک می گشتند.»

  • صفات سه گانه انسان در لسان حضرت رضا (ع)
  •  از امام رضا (ع) روایت شده است : خداوند متعال به سه چیز فرمان داده و آنها را به سه چیز مشروط ساخته است، دستور فرموده نماز گزارده و زکات داده شود، پس هر کس نماز گزارد و زکات ندهد نماز او پذیرفته نیست. دیگر دستور داده است که از پدر و مادر شکرگزاری شود، پس هر کس شکر پدر و مادر را به جای نیاورد خدا را سپاس نگفته است. نیز خداوند به پرهیزگاری و صله رحم فرمان داده است، پس هر کس صله رحم نکند از نافرمانی خداوند متعال پرهیز نکرده است.
    همچنین این امام همام می فرمایند: مؤمن تا سه صفت در او نباشد مؤمن نیست. یک صفت از پروردگار و دیگری از پیامبر (ص) و سومی از امامان (ع) است. اما صفتی که از اوصاف پروردگار می‌باشد رازداری یا کتمان سر است ، صفت پیامبر (ص) مدارا و سازگاری با مردم و صفت امامان (ع) صبر و شکیبایی در سختیها و رنجوریهاست .
     امام صادق علیه‌السلام به نقل از پدر و جد خود فرمودند که پیامبر خدا حضرت محمد صلى‏ الله‏ علیه‏ و‏ آله فرمود:
    اى بندگان خدا ! شما در سراىِ آرزو به سر مى‌‏برید، میان زندگى و مرگ، و تن‏درستى و بیمارى‏‌ها؛ در سراىِ ناپایدارى و دگرگونى حالات؛ سرایى که براى کوچیدن، خلق شده است. پس، رحمت خدا بر آن کس باد که آرزویش را کوتاه سازد!

    متن حدیث:

    عنه صلى‏ الله ‏علیه ‏و‏آله: عِبادَ اللّه‏ِ ! إنَّکُم فی دارِ أمَلٍ، بَینَ حَیاةٍ و أجَلٍ، و صِحَّةٍ و عِلَلٍ، دارِ زَوالٍ و تَقَلُّبِ أحوالٍ، جُعِلَت سَبَبا لِلاِرتِحالِ، فَرَحِمَ اللّه‏ُ امرَأً قَصَّرَ مِن أمَلِهِ.



    «دلائل ‏الإمامة، ص89 ح24 -بحارالأنوار، ج103 ص270 »
  • درس اخلاق
  • مرحوم حضرت آیت الله العظمی بهجت می فرمود:  ملایکه وقتی دیدند معجون آدم – علیه‌السلام- از آب و گل ساخته شده و سنگین است و غضب و شهوت و جنگ و خونریزی و فساد از او بر می‌آید، گفتند: «این‌ها مثل ما سبک و آسمانی نیستند و نمی‌توانند پرواز کنند.1» ولی خداوند با یک آزمایش به آن‌ها فهماند که بشر خاکی هم می‌تواند بالاتر از ملایکه باشد، چنان که فرمود:
    (و علم ءادم الاسماء کلها ثم عرضهم علی الملائکه فقال أ نبونی بأسماء هولاء ان کنتم صدقین)2
    و تمامی اسما و کمالات خود را به آدم(ع) آموخت، سپس آن‌ها را بر ملایکه عرضه نمود و فرمود: اگر راست می‌گویید که برتر از آدم(ع) هستید، اسما و کمالات اینان را به من بگویید.
    یعنی بشر ظرفیت تعلیم اسما هرماه با مسمیات را دارد، نه اسم تنها بدون مسمی را؛ ولی افسوس که ما به همان سنگینی و به همان حالت خاکی باقی مانده‌ایم. چنان که خداوند در جای دیگر می‌فرماید:
    (ولکنه أخلد الی الارض و اتبع هوله)3
    لیکن به زمین روی آورد و از هوا و هوس خویش پیروی نمود.


    1-اشاره به آیه 30 سوره بقره و استفسار ملایکه از خداوند سبحان که گفتند: چرا با وجود این که ما تو را ستایش و تسبیح و تقدیس می‌کنیم، انسان را می‌آفرینی تا در زمین تباهی و فساد نموده و خونریزی کند؟! (قالوا اتجعل فیها من یفسد فیها و یسفک الدماء و نحن نسبح بحمدک و نقدس لک)
    2-سوره بقره، آیه 31.
    3- سوره اعراف، آیه 176.

    کتاب در محضر حضرت آیت ا.... العظمی بهجت – ص 25

    معرفی مقتدرترین انسانها در کلام امام حسن عسگری علیه السلام :
    پرهیزگارترین مردم کسی است که وارد کار،سخن و عقاید مُشتَبه نشود؛ فرائض الهی را انجام بدهد تا جزء عابدترین مردم عصر خود باشد،از محرّمات بپرهیزد تا جزء زاهدترین مردم عصرش باشد و بکوشد که از گناه نجات پیدا کند.
  • از تو کجا گریزم
  • ای توبه‌ام شکسته از تو کجا گریزم
    ای در دلم نشسته از تو کجا گریزم

    ای نور هر دو دیده بی‌تو چگونه بینم
    وی گردنم ببسته از تو کجا گریزم

    ای شش جهت ز نورت چون آینه‌ست شش رو
    وی روی تو خجسته از تو کجا گریزم

    دل بود از تو خسته جان بود از تو رسته
    جان نیز گشت خسته از تو کجا گریزم

    گر بندم این بصر را ور بگسلم نظر را
    از دل نه‌ای گسسته از تو کجا گریزم 


    مولانا
     امام صادق علیه السلام :
    بهشتی ها چهار نشانه دارند ، روی گشاده ، زبان نرم ، دل مهربان ، دست دهنده .

    مجموعه ورام ج۲، ص ۹۱
    دوست دارید آرزویت برآورده شود ؟
    همیشه بگو :
      استغفرالله و اتوب الیه
  • حدیث روز
  • اامام موسی کاظم علیه السلام: از ایشان درباره کلام خدای عز و جل سوال شد که می‌فرمایند «و هر کس به خدا توکل کند او براى وى بس است» فرمودند: 
    توکل کردن بر خدا درجاتى دارد: یکى از آنها این است که در تمام کارهایت به خدا توکل کنى و هر چه با تو کرد از او خشنود باشى و بدانى که او نسبت به تو از هیچ خیر و تفضّلى کوتاهى نمى‌کند و بدانى که در این باره حکم، حکم اوست، پس با واگذارى کارهایت به خدا بر او توکل کن و در آن کارها و دیگر کارها به او اعتماد داشته باش.

    متن حدیث: 

    سَأَلْتُهُ عَنْ قَوْلِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ- وَ مَنْ یَتَوَکَّلْ عَلَى اللَّهِ فَهُوَ حَسْبُهُ فَقَالَ التَّوَکُّلُ عَلَى اللَّهِ دَرَجَاتٌ مِنْهَا أَنْ تَتَوَکَّلَ عَلَى اللَّهِ فِی أُمُورِکَ کُلِّهَا فَمَا فَعَلَ بِکَ کُنْتَ عَنْهُ رَاضِیاً تَعْلَمُ أَنَّهُ لَا یَأْلُوکَ خَیْراً وَ فَضْلًا وَ تَعْلَمُ أَنَّ الْحُکْمَ فِی ذَلِکَ لَهُ فَتَوَکَّلْ عَلَى اللَّهِ بِتَفْوِیضِ ذَلِکَ إِلَیْهِ وَ ثِقْ بِهِ فِیهَا وَ فِی غَیْرِهَا.


    «اصول کافى، جلد 2، صفحه 65» 
  • درس اخلاق
  • ، مرحوم حضرت آیت الله العظمی بهجت می‌فرمود: معرفه الله، اعظم العبادات است, و همه‌ تکالیف مقدمه معرفت خدا هستند، ولی معرفت خدا واجب و مطلوب نفسی است. اگر کسی اهلیت داشته باشد، یعنی طالب معرفت باشد و در طلب، جدیت و خلوص داشته باشد، در و دیوار به اذن الله معلمش خواهند بود؛ وگرنه سخن پیغمبر – صلی‌الله علیه و آله و سلم- هم در او اثر نخواهد کرد، چنان که در ابوجهل اثر نکرد!

    در محضر حضرت آیت ا.... العظمی بهجت – ص 22
    محمد حسین رخشاد
    امام جعفر صادق علیه‌‏السلام فرمدند:

    خـداوند تبارک و تـعالى چون بخواهد بـه حساب مؤمن رسیدگى کند، کارنامه‌‏اش را به دست راست او دهد و بین خود و او، به حسابش رسیدگى نماید.
    پس گوید: بنده من! چنین و چنان کرده‌‏اى و فلان و بهمان کار را انجام داده‏‌اى!
    عرض مى‌‏کند: آرى، پروردگارا! من این کارها را کرده‌‏ام. خداوند مى‏‌فرماید: من آنها را بر تو بخشیدم و تبدیل به کارهاى نیک کردم.
    پس، مردم گویند: سبحان اللّه‏ ! این بنده حتّى یک گناه هم نداشت ؟
    این است معناى سخن خداوند عز و جل: اما آن کس که نامه‌‏اش به دست راست او داده شود زودا که آسان حسابرسى شود و به سوى کسان خود شادمان برگردد.

    متن حدیث:

    الإمامُ الصّادقُ علیه‌‏السلام:
    إنَّ اللّه‏َ تَبارَکَ وتَعالى إذا أرادَ أن یُحاسِبَ المُؤمِنَ أعطاهُ کِتابَهُ بِیَمینِه وحاسَبَهُ فیما بَینَهُ وبَینَهُ، فیَقولُ : عَبدی، فَعَلتَ کَذا وکَذا وعَمِلتَ کَذا وکَذا! فیَقولُ: نَعَم یا رَبِّ قَد فَعَلتُ ذلکَ، فیَقولُ: قَد غَفَرتُها لَکَ وأبدَلتُها حَسَناتٍ، فیَقولُ النّاسُ: سُبحانَ اللّه‏ِ أما کانَ لِهذا العَبدِ سَیِّئَةً واحِدَةً ؟! وهُوَ قَولُ اللّه‏ِ عز و جل: «فَأَمّا مَن اُوتِیَ کِتابَهُ بِیَمینِهِ * فَسَوْفَ یُحاسَبُ حِسابا یَسیرا * وَ یَنْقَلِبُ إلى أهْلِهِ مَسرورا »



     

    «الانشقاق، آیه 7 تا 9 - منتخب میزان الحکمة، صفحه 416»

  • طعم صبر در برابر مقدرات الهی
  •  مرحوم میرزا اسماعیل دولابی می فرمود: اگر انسان بو ببرد که مربی او دارد او را می‌سازد صبر می‌کند. یک مرتبه که صبر کرد و بزرگ شد مرتبه دوم قوه‌اش بیش تر می‌شود و خیلی برایش آسان است. می‌گویند: گرسنگی سه روز اول ماه رمضان یک مقدار سخت است. از روز سوم به بعد راحت می‌شود. این  صورت ظاهر شرع است. در امور اعتقادی هم همین طور است. انسان صبر می‌کند.


    رسول خدا(ص) فرمود: هر کس مقدرات الهی را بپذیرد و مشفقانه و صابرانه با آن برخورد کند، خدا می‌فرماید: من فردای قیامت شرم دارم برای او میزان و عدالت بگذارم؛ چون این بنده من کارهای مرا در تاریکی دنیا مشفقانه و از روی میل با صبر و تحمل تحویل گرفت و هیچ اعتراضی نداشت. من شرم می‌کنم از او حساب بکشم؛ «کما تدین تدان» همان طور که عبد صبر می کند خدا هم به او جزا می‌دهد.
    گر اجابت کنی وگر نکنی
                 چاره من دعاست ، می خوانم
            
    سعدی
    الا بذکرتطمئن القلوب
       تو کنار منی نمیترسه دلم
    روایت آیت الله بهجت از شفای یک نابینا :
    وقتی به تراجم علمای سلف مراجعه کنیم، می‌بینیم که افراد بسیاری در میان آن‌ها بوده‌اند که صاحب کرامات و معنویات بوده‌اند. هم در علمیات صاحب کرامت بوده‌اندو هم در عملیات و عبودیت و جمع بین این دو نیز کرامت است!


    شخصی پسر نابینایش را نزد مرحوم شیخ جعفر شوشتری* برده بود که به جهت استشفای او سوره‌ حمد بخواند. ایشان فرموده بود:
    «ما جوان‌ها هنوز حال و نفس پیرها را نداریم، به نزد پدرم بروید.»


    وی نزد پدر ایشان رفته بود، و ایشان هم دست روی چشم بچه گذاشته و مشغول خواندن سوره حمد شده بود، مقداری که خوانده بود بچه‌ گفته بود: بابا! از میان انگشتان آقا می‌بینم. و وقتی که حمد تمام شده بود، همه جا و همه چیز را کاملا دیده بود!

    *عالم بزرگ، جعفر شرف الدین بن، محمد باقر (حدوداً 1250 – 1335)، صاحب تالیفات متعدد از جمله کتاب «الخصائص الحسینیه».
    کتاب در محضر حضرت ‌آیت ا... العظمی بهجت - ص 17
    محمد حسین رخشاد
  • بشارتی که جبرئیل درباره صلوات بر حضرت محمد ( ص) داد
  • حضرت محمد صلی الله علیه و آله پس از سجده‌ای طولانی فرمودند:
    جبرئیل مرا ملاقات کرد و بشارتم داد که حق‌تعالی فرموده است: هر که بر تو صلوات فرستد من بر او صلوات می‌فرستم، و هر که بر تو سلام کند من بر او سلام می‌کنم؛ و من بخاطر این موهبت الهی سجده کردم. 

    متن حدیث: 

    قالَ رَسولُ اللهِ صَلَّی اللهُ عَلیهِ وَآلِهِ بَعْدَ أنْ سَجَدَ سَجْدَۀً طَویلۀً:
    لَقِینِی جِبرئیلَ فَبَشَّرَنِی، قَالَ: إنَّ اللهَ عَزَّوَجَّلَ یَقُولُ: مَنْ صَلَّی عَلَیکَ صَلَّیْتُ عَلَیهِ وَمَنْ سَلَّمَ عَلَیکَ سَلَّمْتُ عَلَیهِ، فَسَجَدْتُ لِذلِکَ.



     «جامع الأخبار:15 - کشف الغمه، ج1، 338 - مستدرک وسائل الشیعه، ج5، 336»
    پیامبر اکرم حضرت محمد صلی الله علیه و آله فرمودند : محبوب ترین خلایق نزد خدا نوجوان خوش سیمایى است که جوانى و زیبایى خود را براى خدا و در راه طاعت او بگذارد. خداوند رحمان به وجود چنین نوجوانى برفرشتگان مى‌بالد و مى‌فرماید : «این است بنده راستین من!» .

    متن حدیث: 

    رسول الله صلی الله علیه و آله : إنَّ اَحَبَّ الخَلائِقِ إلَى اللّه ِ شابٌّ حَدَثُ السِّنِّ فی صُورَةٍ حَسَنَةٍ جَعَلَ شَبابَهُ و جَمالَهُ لِلّهِ و فِی طاعَتِهِ ذلِکَ الَّذی یُباهِی بهِ الرَّحمنُ مَلائکتَهَ یَقولُ : هذا عَبدِی حَقّا.


    «میزان الحکمه ، ح 9096 » 

    پیامبر خدا حضرت محمد مصطفی صلى‏ الله ‏علیه و ‏آله فرمودند:

    یک خصلت است که هر کس پایبند آن باشد دنیا و آخرت به فرمانش در آیند و به بهشت دست یابد. عرض شد: آن‏ چیست اى رسول خدا؟ فرمود: تقوا. هرکه مى‏‌خواهد با عزّت‏‌ترین مردم باشد، باید از خدا پروا کند.
    حضرت سپس این آیه را تلاوت کرد: «و هرکه از خدا پروا کند خداوند براى او برونشوى قرار دهد و از جایى که گمان نمى‏‌برد، روزیش رساند».

    متن حدیث:

    خَـصلَةٌ مـن لَزِمَها أطاعَتهُ الدُّنیا والآخِرَةُ، ورَبِحَ الفَوزَ بالجَنّةِ. قیلَ: وما هِیَ یا رسولَ اللّه؟ قالَ: التَّقوى ، مَن أرادَ أن یَکونَ أعَزَّ النّاسِ فلْیَتَّقِ اللّه‏َ عز و جل، ثُمَّ تَلا: «و مَن یَتَّقِ اللّه‏َ یَجْعَلْ لَهُ مَخْرَجاً * و یَرْزُقْهُ مِن حَیْثُ لا یَحْتَسِبُ»


    *سوره طلاق: 2 و 3


    «بحار الأنوار، جلد 70 ،صفحه 285 »
  • درس اخلاق
  • آیت الله مجتهدی ( ره )
    موضوع : گله و شکایت
    فشار زندگی را تحمل کنید که این از گنجهای بهشت و از گنج های بِر و خوبی است 
    دنیا سختی دارد فشار دارد پس صبر کنید ، مرتب پیش این و آن ننشین شکایت کن . 
    از خدا گله و شکایت نکن که : خدایا چرا مرا اینجوری کردی ؟ چرا سنگ به در بسته می بارد .
  • این کار اجابت دعا را قطعی می کند
  • حضرت صادق (ع) فرموده اند: «همانا چون بنده دعا کند خداى تبارک و تعالى در کار حاجت او است مادامى که آن بنده شتاب نکند.»

    مجلسى (ره) گوید: یعنى مادامى که شتاب در آن را نخواهد که اگر تأخیر در اجابت آن شد نومید گردد و در نتیجه از خداوند روگردان شود و پندارد که چون تأخیر در اجابت شده خداوند دعایش را مستجاب نفرماید، یا معناى کلام حضرت علیه السلام این است: مادامى که آن بنده در دعا شتاب نکند و بدان اعتنا نکرده و بدون پافشارى و اصرار در اجابت آن به دنبال کار خود رود چنانچه ظاهر خبر دوم است.

    و نیز آن حضرت (ع) فرمودند: «همانا بنده چون شتاب کند و براى کار (هاى) خود برخیزد (و به دنبال کار خود رود) خداى تبارک و تعالى فرماید: «آیا بنده من نداند که به راستى منم آن خدائى که‏ حاجت ها را برآورم.»

    ولید بن عقبه هجرى گوید: شنیدم حضرت باقر (ع) فرمودند: «به خدا سوگند هیچ بنده‏اى در دعا پافشارى و اصرار به درگاه خداى عز و جل نکند جز اینکه حاجتش را برآورد.»

    و نیز از حضرت صادق (ع) است که فرموده اند: «همانا خداى عز و جل خوش ندارد که مردم در انجام حاجت به همدیگر اصرار کنند ولى براى خودش آن را دوست دارد، خداى عز و جل دوست دارد که از او درخواست شود و آنچه نزد او است خواهش شود.»

    همچنین، حضرت باقر (ع) می فرمایند: «نه به خدا سوگند هیچ بنده‏اى به درگاه خداى عز و جل اصرار نورزد جز اینکه خداوند دعایش را مستجاب کند.»

    جالب آنکه در روایات اهل بیت (ع) نسبت به نام بردن حاجت در دعا نیز تاکید شده و این مهم از عوامل تاثیر در اجابت معرفی می شود.

    ابو عبد اللَّه فراء گوید: حضرت صادق (ع) فرمودند: «خداى تبارک و تعالى می داند که بنده‏اش چه می خواهد هر گاه به درگاهش دعا کند، لیکن دوست دارد که حاجت ها به درگاهش شرح داده شود پس هر گاه دعا کردى حاجتت را نام ببر.»

    و در حدیث دیگرى گوید: که حضرت (ع) فرمودند: «خداى عز و جل حاجت تو را می داند و نیز داند که تو چه خواهى ولى دوست دارد که حاجت هاى (خود را) به درگاه او شرح دهى.»

    جالب آنکه دعا در پنهان و آشکار نیز با یکدیگر از نظر اجر و پاداش متفاوتند. چنان که حضرت رضا (ع) فرمودند: «دعاى بنده در پنهانى یک دعایش برابر با هفتاد دعاى آشکار است.»

    و در حدیث دیگر است که: «یک دعائى که در پنهانى کنى بهتر است نزد خداوند از هفتاد دعا که آشکار کنى.»

    مجلسى (ره) گوید: این دو حدیث دلالت کند بر اینکه پنهان کردن دعا بهتر از آشکار کردن آن است، و اینکه دعاى در پنهانى برابر است یا بهتر است از هفتاد دعاى آشکار در صورتى که آشکار کردن آن مشوب به ریاء و سمعه نباشد و گر نه میان آنها نسبتى نیست.

    برگرفته از اصول کافی

  • پیامبری که آخر از همه وارد بهشت می‌شود
  • پیامبری که آخر از همه وارد بهشت می شود :

    آیت الله سید طه موسوی هشترودی استاد حوزه و دانشگاه در گفتگو با خبرنگار حوزه قرآن و عترت گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان با اشاره به روایتی عجیب در کتاب بحارالانوار اظهار داشت: امام صادق(ع) می‌فرمایند «آخرین پیامبری که وارد بهشت می‌شود سلیمان بن داوود(ع) است و این به دلیل مال، ثروت و سلطنتی است که در دنیا به او داده شد.»

    وی تصریح کرد: معنای حدیث آن نیست که مقام و منزلت حضرت(ع) متأخر از دیگر انبیاء یا شهدا است بلکه به خاطر کثرت اموال و محاسبه آن‌ها، حضرت سلیمان(ع) با تأخیر وارد بهشت می‌شود.

    این استاد حوزه و دانشگاه بیان کرد: درباره ثروت حضرت سلیمان(ع) آورده‌اند که لشکر او به طول صد فرسخ از جنیان، چهارپایان، پرندگان، انسان‌ها بوده و نیز قالیچه‌ای از حریر و طلا داشته که با آن پرواز می‌کرده است و همچنین در آشپزخانه او روزی صدهزار گوسفند و چهل‌هزار گاو برای فقرا و لشکریانش طبخ می‌شد.

    وی گفت: با این همه توصیف از ثروت حضرت سلیمان(ع) اما وقتی به زندگی آن بزرگوار نگاه می‌کنیم، با وجود آنکه خود حضرت(ع) از خداوند مکنت، قدرت و شوکت را درخواست کرده و خدا آن‌ها را به او داده بود ولی غذای او نان جو بوده که آن را با دست خود می‌پخت.

    آیت الله هشترودی اظهار داشت: نکته جالب آنجاست که حضرت(ع) شغلش حصیربافی بوده و از طریق آن امرار معاش می‌کرده، بدون آنکه به اموال در اختیار نگاه بکند.

    وی گفت: داستان زندگی انبیاء هر کدام درسی برای ما دارد، سلیمان بن داوود (ع) با آنکه عابد، پاکدامن، منصوب و برگزیده از جانب خداوند بود و با عظمت و مکنتی که در اختیار داشت،‌باید در روز قیامت نسبت به اموال و ثروت و اختیاراتی که به او داده شده بود پاسخو باشد لذا در مور مردم نیز همینطور است.

     

     بحارالانوار جلد70

       سلام مطالب جالبی در نظرها بود      
    امام محمد باقر علیه‌السلام نقل کرده‌اند که پیامبر اکرم حضرت محمد مصطفی صلی الله علیه و آله فرمود: به راستى جبرئیل آیینه‌اى برایم آورد که در وسط آن نقطه‌ سیاهی بود. پس گفتم: اى جبرئیل! این چیست؟
    گفت: این جمعه است. گفتم: جمعه چیست؟ گفت: براى شما در آن خیر و برکت فراوان است. گفتم: خیر فراوان چیست؟ فرمود: روز جمعه عید براى تو و امتت تا روز قیامت خواهد بود. ...».

    متن حدیث:

    اِنَّ جَبْرئیل أَتانى بِمرْآةٍ فى وَسَطِها کالنّکَتةِ السَّوداء ، فَقُلْتُ لَهُ: یا جَبرئیلُ ما هذِهِ؟ قال: هذِهِ الجمعَةُ، قال: قُلْتُ  وَ ما الجُمُعَةُ؟ قالَ: لَکُمْ فیها خَیرٌ کثیرٌ ، قال: قُلْتُ و ما الخَیرُ الکثیرُ؟ قال: تکونَ لَکَ عیِداً و لِاُمَتِّکَ مِن بَعدکَ الى یَوم القیامةِ. ...


    «مستدرک الوسائل، ج6، ص58»
  • مادر شیطان
  • سید نعمت الله جزایری در کتابش نقل می کند : که در یک سال قحطی شد ، در همان وقت واعظی در مسجد بالای منبر می گفت : کسی که بخواهد صدقه بدهد ، هفتاد شیطان به دستش می چسبند و نمی گذارند که صدقه بدهد . 

    مو منی این سخن را شنید و با تعجب به دوستانش گفت : صدقه دادن که این حرفها را ندارد ، من اکنون مقداری گندم در خانه دارم ، می روم آنرا به مسجد آورده و بین فقراء تقسیم می کنم . 
    با این نیت از جا حرکت کرد و به منزل خود رفت . وقتی همسرش از قصد او آگاه شد شروع کرد به سرزنش او ، که در این سال قحطی رعایت زن و بچه خود را نمی کنی؟ شاید قحطی طولانی شد ، آن وقت ما از گرسنگی بمیریم و . . . خلاصه بقدری او را ملامت و وسوسه کرد تا سرانجام مرد مو من دست خالی به مسجد برگشت . از او پرسیدند چه شد ؟دیدی هفتاد شیطان به دستت چسبیدند و نگذاشتند.

    مرد مومن گفت : من شیطانها را ندیدم ولی مادرشان را دیدم که نگذاشت این عمل خیر را انجام بدهم(1)

     

    پیامبر فرمود یا علی آیا می دانی که صدقه از میان دستهای مومن خارج نمی شود مگر اینکه هفتاد شیطان به طریق مختلف او را وسوسه می کنند، تا صدقه ندهد.  2

    1- ابلیس نامه ص 60- انوار نعمانیه 3/96

    2-  وسایل الشیعه 6/257

     

    امروز سه شنبه 24 آذرماه 1394 هجری شمسی برابر با 3 ربیع الاول 1437 هجری قمری است.

    مهمترین رخداد امروز تخریب خانه خدا توسط یزید بن معاویه بن ابوسفیان است.


    1373 سال پیش در سال 64 هجری قمری به لشکریان یزید به دستور یزید خانه کعبه را با منجنیق خراب کردند.(تتمه المنتهی: ص 63 . فیض العلام: ص 203)

     
    این فاجعه یازده روز قبل از هلاکت یزید به وقوع پیوست.

     

    تخریب خانه خدا

    پس از آنکه مسرف بن عقبه از سرکوبى مردم مدینه فارغ شد عازم مکه مکرمه گردید، اما چـون به قـدیر رسید جان به مالک دوزخ تسلیم کرد، حصین بن نمیر که جانشین مسرف بود به فرماندهى سپاه شام وارد مکه شد.شهر مکه را محاصره نمود، عبدالله بن زبیر که قدرت جنگیدن با وى را نداشت به خانه کعـبه پـناهنده شد، و او خود را: العائذ بالبیت مى نامید، و به همین لقب مشهور شد حتى شعرا در اشعار او را با این لقب نام مى بردند.حصین بن نمیر از بالاى کوههاى مسجدالحرام و دره هاى اطراف منجنیق ها نصب کردند و به وسیله آن سنگ و آتش و نفت و چیزهاى سوزنده به خانه کعبه مى ریختند تا آنکه خانه را خراب کرده و سوزانیدند.و خـداوند بزرگ نیز قدرت نمائى کرد و در حمایت از خانه اش صاعقه اى فرستاد که یازده نفـر از کسانیکه با منجنیق کار مى کردند طعمه حریق شدند .


    منبع : جام نیوز

  • کلید همه خیرهای دنیا

  • کلید همه خیرهای دنیا در این کار است:

    امام صادق (ع) در این باره فرموده اند: «کسى که به دنیا زاهد و بى ‏رغبت باشد، خدا حکمت را در قلبش بر جا دارد و زبانش را به آن گویا سازد، و او را به عیب هاى دنیا و درد و دوایش بینا گرداند، و او را از دنیا سالم بیرون کند و به بهشت دارالسلام در آورد.»
    ایشان همچنین می فرمایند: «همه خیر در خانه اى نهاده شده و کلیدش را زهد و بى‏رغبتى به دنیا قرار داده ‏اند.»
    امیر المؤمنین امام علی (ع) فرموده اند: «اخلاقى که بیشتر انسان را کمک به دین می کند، زهد نسبت به دنیا است.»
    مردى از على بن الحسین علیهما السلام درباره زهد پرسید، فرمودند: «زهد ده چیز است، (و درجاتى دارد) بالاترین درجه زهد پست ترین درجه ورع و بالاترین درجه ورع پست ترین درجه یقین و بالاترین درجه یقین پست‏ترین درجه رضاست، همانا تمام زهد در یک آیه از کتاب خداى عز و جل است: «تا بر آنچه از دست شما رفته افسوس نخورید و به آنچه به شما رسیده شادى نکنید، 23 سوره 57».

    امام رضا (ع) فرمود: عقل شخص مسلمان تمام نیست، مگر اینکه ده خصلت را دارا باشد: 
    از او امید خیر باشد. 
    از بدی او در امان باشند. 
    خیر اندک دیگری را بسیار شمارد. 
    خیر بسیار خود را اندک شمارد. 
    هر چه حاجت از او خواهند دلتنگ نشود. 
    در طول عمر از تحصیل علم خسته نشود. 
    کوچکی در راه خدا، از عزت با دشمن او، محبوب‌تر باشد. 
    گمنامی و ناشناخته بودن را، از شهرت و مشهور بودن، خواهان‌تر باشد. 
    فقر در راه خدا برایش از توانگری محبوب‌تر باشد. 
    سپس فرمود: دهمی و چیست دهمی؟ به حضرت عرض شد: دهمی چیست؟ فرمود: هیچ کسی را نبیند مگر اینکه بگوید او از من بهتر و با تقوا‌تر است. 

    منبع: تحت‌العقول، سخنان علی بن موسی‌الرضا (ع).

    رسول خدا حضرت محمد مصطفی صلی الله علیه و آله فرمودند: خداوند از آدم بد اخلاق توبه نمى ‏پذیرد. عرض شد: اى رسول خدا، چرا؟

    فرمودند: چون هرگاه از گناهى توبه کند در ورطه گناهى بدتر از آن که توبه کرده است مى ‏افتد.

    متن حدیث: 

    اَبَى اللّه‏ُ لِصاحِبِ الْخُلْقِ السَّیِّى‏ءِ بِالتَّوبَةِ. فَقیلَ: یا رَسول اللّه‏ِ، وَ کَیْفَ ذلِکَ؟ قالَ: لاِنـَّهُ اِذا تابَ مِنْ ذَنـْبٍ وَقَعَ فى اَعْظَمَ مِنَ الذَّنـْبِ الّذى تابَ مِنْهُ؛


    "بحارالأنوار، ج 70، ص 299، ح 12-شبیه این حدیث در نوادر راوندی صفحه 18"
  • پنج چیزی که که اگر نباشد عقل زائل و دل مشغول می شود
  • امام جعفر صادق علیه‌السلام: پنج چیز است که هر کس یکى از آنها را نداشته باشد، همواره در زندگى‌اش کمبود دارد و عقلش زائل می‌شود و دل مشغول است: اول، تندرستى، دوم امنیت، سوم روزى فراوان، چهارم همراهِ همرأى.
    راوى پرسید: همراهِ همرأى کیست؟ امام فرمودند: همسر و فرزند وهمنشین خوب.
    و پنجم که در برگیرنده همه اینهاست، رفاه و آسایش است.

    متن حدیث: 

     امام صادق علیه السلام : خَمْسُ خِصالٍ مَنْ فَـقَـدَ واحِدَةً مِنْهُنَّ لَمْ یَزَلْ ناقِصَ العَیْشِ زائِلَالْعَقْلِ مَشْغولَ الْقَلْبِ، فَاَوَّلُّها: صِحَّةُ البَدَنِ وَ الثّانیَةُ: اَلاَْمْنُ وَ الثّالِثَةُ: اَلسَّعَةُ فِى الرِّزْقِ، وَ الرّابِعَةُ: اَلاَْنیسُ الْمُوافِقُ (قال الراوى:) قُلْتُ: و مَا الاَْنیسُ الْمُوافِقُ؟ قال: اَلزَّوجَةُالصّالِحَةُ، وَ الوَلَدُ الصّالِحُ، وَ الْخَلیطُ الصّالِحُ وَ الخامِسَةُ: وَ هِىَ تَجْمَعُ هذِه الْخِصالَ:الدَّعَةُ؛



    «خصال شیخ صدوق، صفحه 284»
  • خدا عیب این بندگان را آشکار میکند
  • امیرمومنان امام علی (ع) می فرمایند: «عیب جویی، از زشت‏ترین عیب ها و بدترین گناهان است.»
    همچنین، ایشان فرموده اند: «باید منفورترین مردم نزد تو و دورترین آنها از تو کسی باشد، که بیش از همه عیب جوی مردم است.»
     مولای متقیان امام علی (ع) می فرمایند: «هر که دنبال عیب های مردم بگردد، خداوند عیب‏ و زشتی های ‏او را برملا سازد.»
    پیامبر اکرم (ص) می فرمایند: «خوشا به حال آن کس که عیب خودش، او را از پرداختن به عیب های برادران مؤمنش باز دارد.»
    حضرت باقر (ع) فرموده اند: «همانا ثواب نیک رفتارى زودتر از هر کار خیرى رسد، و عقوبت ستم و تعدى به مردم زودتر از هر بدى آید، و همین عیب براى مرد بس است که از مردمان ببیند چیزى را که از (دیدن) آن چیز در خودش کور است، یا مردم را به کارى سرزنش کند که خودش نتواند آن را واگذارد .

    منابع: غررالحکم ، بحارالنوار، اصول کافی
     امام حسن مجتبی علیه السلام: در تفسیر آیه شریفه «وقفوهم انهم مسئولون» فرموده‌اند: به تحقیق «روز قیامت» هیچ بنده‌ای قدم از قدم بر نمی‌دارد مگر اینکه نسبت به چهار چیز موردبازجوئی و پرسش قرار می‌گیرد:

    - از جوانی‌اش که در چه راهی مصرف نموده.

    - از عمرش که در چه کاری آنرا بکار گرفته.

    -  از ثروتش که چگونه جمع و در چه راهی مصرف نموده.

    - و از دوستی ما اهلبیت و خاندان پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم.

    متن حدیث: 

    قال علیه السلام: انه قال فی تفسیر قوله «وقفوهم انهم مسئولون  انه لا یجاوز قدما عبد حتی یسئل عن اربع: عن شبابه فیما ابلاه و عمره فیما افناه، و عن ماله من این جمعه،و فیما انفقه، و عن حبنا اهل البیت.



    «بحارالانوار، ج 44، ص 13-12»
  • خواص شگفت انگیز لا حول و لا قوّة الّا باللَّه
  • از رسول خدا (ص) روایت شده است که فرمودند: «گفتن ذکر «لا حول ولا قوة الا بالله العلى العظیم» دارویى است که نود و نه بیمارى را بهبود مى‌بخشد که آسان‌ترین آنها اندوه است و معناى این کلمه چنین است هیچ حرکت و نیرویى جز به سبب و خواست خدا پدید نیامد.»

    هشام بن احمر مى‏ گوید: از امام صادق (ع) شنیدم که مى ‏فرمودند: «[پدرم مى فرمود:] هر کس بگوید: «لا حول و لا قوّة الّا باللَّه العلىّ العظیم» خداوند هفتاد نوع بلا را از او دور مى ‏سازد که کمترین آنها خفگى است.»

  • این عمل سبب دوام شادی ها و رسیدن به آرزوها است
  • ابن مغیره مى‏ گوید: از حضرت موسى بن جعفر (ع) شنیدم که مى‏ فرمودند: «هر کس در تعقیب نماز صبح و مغرب پیش از آنکه برخیزد یا با کسى سخن بگوید آیه «إِنَّ اللَّهَ وَ مَلائِکَتَهُ یُصَلُّونَ عَلَى النَّبِیِّ» را بخواند و سپس بگوید: «اللّهمّ صلّ على محمّد النّبىّ و ذرّیته» خداوند یکصد حاجت او را روا مى‏ کند، هفتاد حاجت در دنیا و سى حاجت در آخرت.»

    برگرفته از ثواب الأعمال و عقاب الأعمال


  • بامزه ترین زائر کربلا
  • http://www.shafaf.ir/fa/news/364617/%D8%B9%DA%A9%D8%B3-%D8%A8%D8%A7-%D9%85%D8%B2%D9%87-%D8%AA%D8%B1%DB%8C%D9%86-%D8%B2%D8%A7%D8%A6%D8%B1-%D8%AF%D8%B1-%D9%BE%DB%8C%D8%A7%D8%AF%D9%87-%D8%B1%D9%88%DB%8C-%D8%A7%D8%B1%D8%A8%D8%B9%DB%8C%D9%86
  • امام پدر امت خودشون هستند
  • از امام صادق پرسیدند :آقاجان اگر شیعه ای از شما گناه کار باشد موقع عذاب و سوزاندن آن مومن در آن دنیا باعث خوشحالی دشمنان شما می شود و آبروی شما می رود...

    امام صادق (ع) فرمودند:ما در همین دنیا به شیعیان کمک می کنیم که توبه کنند.

    گفتند: آقا جان اگر گناهانش زیاد بود چی؟...

    امام (ع) فرمودند:موقع جان دادن عزرائیل بر او سخت می گیرد تا گناهانش پاک شود...

    گفتند:آقا جان اگر گناهانش بیشتر از این ها باشد چه می شود؟

    آقا فرمودند:آنقدر در برزخ نگه داشته می شود تا بخشیده شود.

    گفتند:یابن الرسول الله (ص) اگر باز هم گناهانش بیشتر از این حرف ها بود آنوقت چه می شود؟

    راوی می گوید در این لحظه دیدم امام صادق (ع) عصبانی شدند و دوزانو نشستند و فرمودند:

    به کوری دشمنان دستش می گیریم و وارد بهشت می کنیم.

    بحارالانوار جلد 93 صفحه 373

  • قدیمی ترین عکس از حرم امام حسین (ع)
  • امشب شب اربعین مصباح هداست/ دل یاد حسین بن علی شیر خداست/پروانه به گرد شمع حق پر زد و سوخت/ امشب شب یاد عشقیاء و شهداست...

     امام صادق(ع):آسمان چهل روز در عزای حسین(ع) گریست...
    اربعین حسینی تسلیت

    کمی طولانیست اما مطلب قشنگیست:

    گوشه ای از علم سیذاشهدا (ع):

    ابن شعبه حرّانى مى‏ گوید: پاسخ حضرت حسین (ع) به سؤالات پادشاه روم، هنگامى که نماینده اى را جهت طرح سؤالات و دریافت پاسخ ها، نزد امام حسین (ع) و یزید بن معاویه فرستاده بود، ضمن خبر مفصلى آمده است که ما از آن تنها مورد نیاز را مى‏ آوریم. از آن حضرت، درباره کهکشان پرسید و از هفت جاندارى که مخلوق خدایند و در رحم مادر، آفریده نشده‏ اند؟ پس امام حسین (ع) خندید، پس قاصد عرض کرد: چه چیز، شما را به خنده انداخت؟ فرمودند: چون از چیزهایى پرسیدى که در مقایسه با منتهاى علم، جز همچون خسى در گستره ناپیداى دریا نیستند. امّا کهکشان، پس آن با آن همه عظمتش، همچون کمان خداوند است که هرگونه بخواهد، آنرا مى‏ گرداند و قبض و بسط مى ‏دهد و هفت جاندارى که در رحم مادر خلق نگشتند، عبارت‏اند از: آدم، حوا، کلاغ، قوچ ابراهیم، ناقه خدا که معجزه صالح پیامبر بود، عصاى موسى و آن پرنده ‏اى که عیسى بن مریم آفرید.

     سپس، پیرامون ارزاق بندگان پرسید؟ حضرت فرمودند: ارزاق بندگان، در آسمان چهارم است که خداوند، آن را به اندازه، فرو مى‏فرستد و به اندازه، فزونى مى‏بخشد. سپس پیرامون ارواح مؤمنین، پرسید که کجا گرد هم مى‏آیند؟ حضرت فرمودند: ارواح مؤمنان در شب جمعه، زیر مقام ملکوتى صخره بیت‏ المقدس، جمع مى‏ شوند و آن مقام، پایین ‏ترین مرتبه عرش خداست که خدا، زمین را از آن گسترش مى‏ دهد و به آن، مى ‏پیماید و برمى‏ گرداند و از آن، به آسمان دنیا استیلا مى‏ یابد و امّا ارواح کافران، در سراى برزخ دنیا در حضرموت که پشت شهر یمن است، گردهم مى ‏آیند. سپس خداوند، آتشى را از مغرب و آتشى را از مشرق، برمى‏ انگیزد که میان آنها دو باد است، پس آن دو، مردم را به سوى آن، گرد مى‏ آورند و در جانب راست آن، نگه داشته مى ‏شوند. بهشت، براى پارسایان جلوه کند و دوزخ، در جانب چپ آن، در ژرفاى حدود و ثغور زمینها، واقع شده است و فلق و سجّین، از آن است. پس مردمان، از نزد صخره پراکنده مى‏ شوند. هرکه را بهشت باید، از نزد صخره، داخل بهشت مى‏ شود و هرکه را آتش باید، از نزد صخره داخل آن مى‏ شود.

    همچنین شیخ حرّ عاملى مى‏ گوید: امام حسین (ع)، از مردى که بر تختى تکیه زده بود، شنید که مى‏ گوید: از من، پیرامون هر آنچه پایین عرش خداست، بپرسید تا پاسخ گویم! حضرت بیان داشتند: ادّعاى بزرگى کردى. سپس از او پرسیدند: اى مدعى! بگو ببینم آیا موهاى ریش تو، جفت است یا طاق؟ آن مرد خاموش ماند و نتوانست پاسخ بگوید؛ سپس عرض کرد: اى فرزند رسول خدا (ص)؛ اکنون یادم بده. حضرت فرمودند: جفت است؛ زیرا خداى سبحان مى‏ فرماید: «و از هر چیزى، جفت آفریدیم» پس آفریده ‏ها، جفت هستند و تنها و یگانه، فقط خداى متعال است.

    منابع:

    1-حرانی، تحف العقول: 172.

    2-علامه مجلسی، بحار الأنوار، ج 10: 137، ج 65: 193.

    3-راوندی، الدعوات: 145.

  • بهترین موکب
  • دختر بچه عراقی که بهترین موکب را در مسیر پیاده روی اربعین دارد


    http://www.shahrekhabar.com/cultural/144894870085525

  • کلید مشکلات
  • کلید 🔑 مشکلات از آیت الله بهجت:

    برای پیدا شدن گم شده حتی اگر انسان هم باشد این ذکر را زیاد بگویید:
    أصبَحتُ فی أمانِ الله ـ أمسَیتُ فی جَوارِ الله
    .
    درزندگیت موفق نیستی؟ بگو:
    و ما توفیقی إلا بالله علیه توکلت و إلیه أُنیب
    .
    خوشحال نیستی؟ همیشه بگو:
    حسبی الله و نعم الوکیل
    .
    از دنیا خسته ای؟ بگو:
    اللهم اجعل همی الآخره
    .
    نمازهایت را به موقع و مداوم نمیخوانی؟ همیشه بگو:
    اللهم اجعلنی مقیم الصلاه و من ذریتی
    .
    می خواهی ازدواج کنی؟ بگو:
    ربی لاتذرنی فردا و انت خیرالوارثین
    .
    تنهایی؟ همیشه بگو:
    ربی هب لی من لدنک سلطانا نصیرا
    .
    خوشحالی؟ همیشه بگو:
    الحمدلله حمدا کثیرا
    .
    درکارهایت سختی می بینی؟ بگو:
    اللهم یسرلی اموری و اشرح لی صدری
    .
    دوست داری آرزویت برآورده شود؟همیشه بگو:
    استغفرالله واتوب الیه
    .
    تو دلت ازدست کسی ناراحتی؟بگو:
    اللهم اجعلنی من کاظمین الغیظ و العافین عن الناس
    .
    میخواهی دایم قرآن بخونی؟بگو:
    اللهم اجعل القرآن ربیع قلبی
    .
    خونه ای در بهشت میخواهی؟ بگو:
    قل هوالله احد. الله صمد. لم یلدولم یولد. ولم یکن له کفوا احدا
    .
    می خواهی غیبت نکنی؟ بگو:
    اللهم اجعل کتابی فی علیین و احفظ لسانی
    بحق محمدوآل محمدعلیهم السلام.
    أذکار فوق بِنَا به دستور تعدادى از علما صادر شده و تماماً مُختص به معظم له نمیباشد
    .
    سلامتى و تعجیل در ظهور بقیة اللّه فى الارضین حضرت اباصالح المهدی (عجل الله تعالی فرجه الشریف) روحى و ارواح العالمین لتراب مقدمه الفداء صلوات و دعاى فرج فراموش نشود.

    اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وآلِ مُحَمَّدٍ وعَجِّلْ فَرَجَهُمْ .
    اللهُمَّ عَجل لـوَلیِکَ الفَرج .
  • اگه ی روز خدا بهم یه دختر داد
  • اگه یه روز خدا بهم یه "دخـتـــــــــر "داد....

    ♦️عمرم و صرفش میکنم تا یادش بدم که ↯ اوج زنونگی کنیز حضرت زهرا بودنه ❌نه لباسای خوشگل پوشیدن برا نامحرم ❌نه نگاه کردن به نامحرم ❌نه وقت گذاشتن برا ارایشگاه و کلاس رقص

    ♦️بهش یادمیدم  عاشق باشه عاشق امام علی... عاشق صفاتشون تا بگرده و بگرده و عشقش رو از نوکرای امام حسین پیدا کنه از اونا که واقعا مردن از اونا که سعی میکنن یکم شبیه مولاشون باشن

    ♦️بهش یاد میدم از همون روز اول چادر سرش کنه و زیباییش رو به همه نشون نده ولی تو خونه موهاشو خوشگل میبندم و لباش خوشگل تنش میکنم تا بدونه جلو محارمش باید خوشگل بگردهツ ♦️بهش یاد میدم که خودشو پاک نگه داره ❌بهش یاد میدم هیچوقت با نامحرم شوخی نکنه

    ♦️بهش میگم تا بدونه  تموم درد و غم های دنیا رو میشه پای روضه ی بی بی سه ساله فراموش کنه ♦️اگه یه روز دختر دار شدم یه جوری تربیتش میکنم که لایق کنیزی امام زمانش باشه ☆

    ♦️بهش یاد میدم که مثل حضرت رقیه عاشق باباش باشه عاشق بهترین مرد زندگی ★

    ♦️بهش میگم که خیلی دوستش دارم تا محبت رو از نامحرم ها گدایی نکنه ☆

    ♦️بهش میگم تا بدونه همیشه خدا کنارشه  براش به جا اهنگ و موزیک ،قرآن میزارم تا عاشق خدا بشه عاشق صدای قرآن بشه تا همیشه پــــــــــاڪ بمونه.... ❤❤❤

    در آینده ان شاءالله...

  • بهترین خلق خدا در کلام پیامبر ( ص )
  • پیامبر اکرم حضرت محمد مصطفی صلی الله علیه وآله وسلم فرمودند: 

    ای مردم آیا شما را به بهترین خلق خدا ( در حسب و نسب ) از پدر و مادر آگاه سازم؟

    ای مردم آیا شما را به بهترین خلق خدا ( در حسب و نسب ) از جد و جدّه آگاه سازم؟

    ای مردم آیا شما را به بهترین خلق خدا ( در حسب و نسب ) از عمو وعمه آگاه سازم؟

    ای مردم آیا شما را به بهترین خلق خدا ( در حسب و نسب ) از دائی و خاله آگاه سازم؟

    سپس فرمود :

    همانا حسن و حسین که پدر و مادرشان در بهشت است ... و خود آن دو نیز در بهشت هستند و هرکس آن دو را دوست بدارد در بهشت است و هرکس دوستداران آن دو را دوست بدارد در بهشت است.

    متن حدیث: 

    قال رسول الله صلی الله علیه و آله و سلّم:یا ایها الناس ألا اُخبرکم بخیر الناس جدّاً و جدَّةً؟ ألا اُخبرکم ایها الناس بخیر الناس أبا و أمّا؟ ألا اُخبرکم ایها الناس بخیر الناس عمّاً و عمةً؟ ألا اُخبرکم ایها الناس بخیر الناس خالاً و خالةً؟ ثُمَ قال صلی الله علیه و آله و سلم: الحسن و الحسین، ألا إنّ اباهما فی الجنة و أِمهما فی الجنة و...و هُما فی الجنة و من أحبهما فی الجنة و من أحبّ من أحبهما فی الجنة.


    «فضائل،119؛ کشف الیقین،314؛ بحارالانوارج36/319؛ ارشاد القلوب 2/430؛ امالی صدوق،437»
    افرادی که نزد خدا یک دعای مستجاب دارند :
    قرآن کریم کتاب ارزشمندی است که آیات آن راهگشای بشر در زندگی دنیا و آخرت می باشد، کتابی که گاه در کنج عزلت قرار گرفته و با وجود آثار قابل توجه دنیوی و اخروی آن مورد غفلت قرار می گیرد؛ آثاری که اگر خواننده از آن مطلع گردد لاجرم تلاوت روزانه قرآن را پیشه خود خواهد ساخت.
     
    در این باره کلینى با سند خود از بشر بن غالب اسدى، از امام حسین بن على (علیه‏السلام) نقل ‏کرده است که فرمودند: هرکس ایستاده در نماز خود، یک آیه از کتاب خدا را بخواند، در برابر هر حرفى، پاداش صد کار نیک، برایش نوشته مى‏شود و اگر آن را در غیر نماز بخواند، خدا در برابر هر حرفى، اجر ده کار نیک، براى او مى‏نویسد. پس اگر خاموش باشد و با توجّه، گوش به قرآن بسپارد، در برابر هر حرفى، پاداش یک حسنه دارد و اگر قرآن را در شب به پایان رساند، فرشتگان خدا تا هنگام صبح، براى او طلب رحمت کنند و اگر آن را در روز تمام کند، ملائکه نگهبان تا شب، بر او درود مى‏ فرستند و چنین کسى، نزد خدا یک دعاى مستجاب دارد و این ختم قرآن، براى او از آنچه میان آسمان و زمین است، بهتر خواهد بود.
    بشر گفت: عرض کردم: این، پاداش کسى است که همه قرآن را بخواند. امّا کسى که همه را نمى‏ خواند، چگونه است؟. حضرت فرمود: اى برادر اسدى! همانا خدا بخشنده، با عظمت و بزرگوار است. هرگاه کسى از قرآن هر چه را که مى‏تواند، بخواند؛ خدا همان پاداش را به او عطا مى‏ کند.
    1-کلینی، الکافی، ج2: 611.
    2-شیخ حرعاملی، وسائل الشیعة، ج 4: 841 .
    3-فیض کاشانی، المحجة البیضاء، ج 2: 221.
    4-حلی، عدّة الداعی: 269.
     
    امام جعفر صادق علیه‌السلام نقل می‌فرماید که امام حسین علیه‌السلام فرمود: من کشته اشک هستم. درحالی شهید شدم که اندوهگین بودم. و سزاوار است غمزده‌ای به زیارت من نیاید، مگر این که خداوند او را خوشحال نزد خانواده اش بازگرداند.



    «بحارالانوار،ج 44، ص 279 - ثواب الاعمال، ص207-  کامل الزیارات،ص109»

    سرانجام شیطان به کجا ختم می شود:

    قرآن کریم در خصوص عاقبت شیطان و شیطان پرستان این چنین اشاره می فرماید: پس عاقبت و سرانجام آن دو (شیطان و انسان کافر) این است که هر دو، در آتش جهنم جادوانه خواهند شد و آن کیفر ستمکاران است. اما جالب است بدانید که نحوه ی مرگِ شیطان نیز منحصر به فرد می باشد؛

    در احادیث آمده است که یک زنده شدن در رجعت است و دیگری در قیامت و یک مردن در دنیاست و دیگری در رجعت. سعدبن عبدالله از امام صادق (ع) روایت کرده است: چون آن روز (رجعت) فرا رسد شیطان با جمیع اتباعش از روزی که خدا آدم را خلق فرموده است تا آن روز و حضرت امیرالمؤمنین (ع) برگردد و این آخرین برگشت های آن حضرت است. راوی گفت مگر رجعت های بسیار خواهد بود؟ فرمود: بلی و هر امامی که در هر قرنی که بوده باشد نیکوکاران و بدکاران زمان او بر می گردند تا حق تعالی مؤمنان را بر کافران غالب گرداند و مؤمنان از آنان انتقام بگیرند. پس چون آن روز تظاهر شود حضرت علی (ع) برگردد با اصحابش و شیطان بیاید با اصحابش و ملاقات ایشان در کنار فرات واقع شود نزدیک به شهر کوفه. پس جنگ سختی واقع شود که هرگز مثل آن واقع نشده باشد. گویا بینم اصحاب حضرت امیر (ع) را که صد قدم از پس پشت برگردند و پای بعضی در میان آب فرات داخل شود. پس ابری به زیر آید از آسمان که پر شده باشد از ملائکه و رسول خدا (ص) حربه ای از نور در دست داشته باشد و در پیش آن ابر آید. چون نظر شیطان بر آن حضرت افتد از عقب برگردد و اصحابش به او گویند که اکنون پیروز شدی به کجا می روی؟ او گوید: من می بینم آن چه را که شما نمی بینید. من می ترسم از پروردگار عالمیان. پس حضرت رسول (ص) به او برسد و حربه را در میان دو کتفش بزند که او و اصحابش همه هلاک شوند.

    منابع:

    1-علامه مجلسی، حق الیقین: 380.

    *سیدعباس میری، شیطان کیست و چه می کند؟:116-117.

    قدس آنلاین

    امیرالمومنین امام على علیه السلام: بدانید که این پوست نازک تحمل آتش را ندارد، پس به خودتان رحم کنید، شما در مصیبت‏هاى دنیا آزمایش کرده‌‏اید که وقتى خارى به بدن یکى از شما مى‏‌رود و یا به زمین مى ‌خورد و خونى مى‏‌شود و یا شن هاى داغ پایش را مى‏‌سوزاند چگونه بی‌تابى مى‏‌کند؟!
    پس، چگونه خواهد بود اگر میان دو لایه از آتش قرار گیرد و هم بسترش سنگ و همدمش شیطان باشد؟!

    متن حدیث: 

    اعْلَمُوا أَنَّهُ لَیْسَ لِهَذَا الْجِلْدِ الرَّقِیقِ صَبْرٌ عَلَى النَّارِ فَارْحَمُوا نُفُوسَکُمْ فَإِنَّکُمْ قَدْ جَرَّبْتُمُوهَا فِی مَصَائِبِ الدُّنْیَا أَ فَرَأَیْتُمْ جَزَعَ أَحَدِکُمْ مِنَ الشَّوْکَةِ تُصِیبُهُ وَ الْعَثْرَةِ تُدْمِیهِ وَ الرَّمْضَاءِ تُحْرِقُهُ فَکَیْفَ إِذَا کَانَ بَیْنَ طَابَقَیْنِ مِنْ نَارٍ ضَجِیعَ حَجَرٍ وَ قَرِینَ شَیْطَان.



    «نهج البلاغه(صبحی صالح) ص 267 ، خطبه 183»
    مام صادق(ع) فرمود: «... اِعرِفْ اِمامَکَ فَاِذا عَرَفْتَهُ لَمْ یَضُرُّکَ تَقَدَّمَ هَذا الامرُ اَمْ تَأَخَّرَ... فَمَنْ عَرَفَ اِمامَهُ کانَ کَمَنْ هُوَ فِی فُسْطاطِ القائِمِ»؛ امام زمان خویش را بشناس. پس وقتی او را شناختی، پیش افتادن و یا تأخیر این امر (ظهور) آسیبی به تو نخواهد رساند... پس هر آن کس که امام خویش را شناخت، مانند کسی است که در خیمه قائم(عج) باشد.(1)
    امام صادق(ع) در بیان دیگری فرمود: «وَمَنْ عَرَفَ اِمامَهُ ثُمَّ ماتَ قَبْلَ اَنْ یَقُوْمَ صاحِبُ هَذا الاَمرِ کانَ بِمَنزِلَةِ مَنْ کانَ قاعِداً فِی عَسْکَرِهِ لا بَل بِمَنزِلَةِ مَنْ قَعَدَ تَحْتَ لِوائِهِ»؛ هر آن کس که امامش را شناخت و قبل از قیام صاحب این امر از دنیا رفت، بسان کسی است که در سپاه آن حضرت خدمتگزاری کرده است؛ نه، بلکه مانند کسی است که زیر پرچم آن حضرت است.(2)

    ۱) غیبة النعمانی ص ۳۳۱، ب ۲۵، ح۷.
    ۲) کافی ج ۱،ص۳۷۱ و غیبت النعمانی ص ۳۲۹،ب۲۵ ، ح۲.
    سبب غیبت امام زمان ( عج ) خود ما هستیم

    این همه لاف زن و مدعی اهل ظهور
    پس چرا یار نیامد که نثارش باشیم
    سالها منتظر سیصدو اندی مرد است
    آنقدر مرد نبودیم که یارش باشیم
    اگر آمد خبر رفتن ما را بدهید
    به گمانم که بنا نیست کنارش باشیم
    گاهی چه دلگیر میشوی از خدا و گاهی چه بی اندازه دلت برایش تنگ میشود؛
    گاهی از حکمتش شاکی و گاهی راضی ؛
    گاهی مشکوک و گاهی مجذوب عدالتش میشوی؛
    گاهی از رگ گردن به تو نزدیکتر و گاهی دور میشود از تو ؛
    گاهی قدرتش در لبخند تو جاری میشود و گاهی در گریه ات؛

    خدا همان خداست،
    کاش ما اینقدر گاهی به گاهی نمیشدیم .
    امام موسی کاظم علیه‌السلام فرمودند: به راستی که عاقلان، به دنیا بی رغبتند و به آخرت مشتاق؛ 
    زیرا می‌دانند که دنیا خواهانست و خواسته شده و آخرت هم خواهانست و خواسته شده، هر که آخرت خواهد، دنیا او را بخواهد تا روزی خود را از آن دریافت کند.
    و هر که دنیا را خواهد، آخرتش به دنبال است تا مرگش رسد و دنیا و آخرتش را بر او تباه کند.

    متن حدیث: 

    إِنَّ الْعُقَلاءَ زَهَدُوا فِی الدُّنْیا وَ رَغِبُوا فِیالاْخِرَةِ لاَِنَّهُمْ عَلِمُوا أَنَّ الدُّنْیا طالِبَةٌ وَ مَطْلُوبَةٌ وَ الاْخِرَةُ طالِبَةٌ وَ مَطْلُوبَةٌ مَنْ طَلَبَ الاْخِرَةَ طَلَبَتْهُ الدُّنْیا حَتّی یسْتَوْفی مِنْها رِزْقَهُ، وَ مَنْ طَلَبَ الدُّنْیا طَلَبَتْهُ الاْخِرَةُ فَیأْتیهِ الْمَوْتُ فَیفْسِدُ عَلَیهِ دُنْیاهُ وَ آخِرَتَهُ.

    «اصول کافی ،جلد1، صفحه 13»
    سید عزیز مطالب یا احادیثی که ذکر میشه از جراید معتبره که منابع را ذکر کرده ، درست میفرمایید من بدون ذکر منبع و فقط حدیث رو مینوشتم ، تذکر شما کاملاً بجاست ، عذرخواهی میکنم ، تشکر از خانم صامتی.
    چهار فایده خدمت به خانواده در کلام رسول الله(ص):

    رسول خدا حضرت محمد مصطفی صلی الله علیه و آله به امیرمومنان علیه‌السلام فرمودند:
    خدمت به خانواده کفاره گناهان بزرگ، موجب فرونشاندن خشم الهی، مهریه حوریان بهشتی و موجب فزونی حسنات و درجات است. ای علی (ع)! به خانواده خدمت نمی‌کند مگر صدّیق یا شهید یا مردی که خدا برایش خیر دنیا و آخرت را خواسته است
  • وحشتناکترین چیزی که امام علی (ع) از آن بر مردم میترسیدند
  • حضرت علی علیه السلام :
    آگاه باشید! هرگز چیزى مانند بهشت ندیدم که خواستاران آن در خواب غفلت باشند، و نه مانند آتش جهنم، که فراریان آن چنین در خواب فرورفته باشند. 

     آگاه باشید! به کوچ کردن فرمان یافته و براى جمع آورى توشه آخرت راهنمایى شدید، همانا، وحشتناکترین چیزى که بر شما مى‎ترسم، هواپرستى، و آرزوهاى دراز است، پس از این دنیا توشه برگیرید تا فردا خود را با آن حفظ نمایید.
      عواقب قضا شدن نماز صبح:
    مردی به خدمت امام صادق(ع) آمد و عرضه داشت : من مرتکب گناهی شده ام. 
    امام صادق(ع) فرمود :خدا می بخشه. 
    آن شخص عرضه داشت :گناهی که مرتکب شده ام خیلی بزرگ است. 
    امام فرمود: اگر به اندازه ی کوه باشد خدا می بخشد. 
    آن شخص عرضه داشت: گناهی که مرتکب شده ام خیلی بزرگتر است. 
    امام فرمود : مگر چه گناهی مرتکب شده ای؟ 
    وآن شخص به شرح ماجرا پرداخت. 
    پس از اتمام سخن امام صادق(ع) رو به آن مرد کرد و فرمود: خدا می بخشد ، من ترسیدم که نماز صبح را قضا کرده باشی. 
    //////////////////////////////////////////////////////////////////
    از امام صادق ( ع ) پرسیدند: چرا کسانی که در آخر زمان زندگی می کنند رزق و روزیشان تنگ است؟
    فرمودند: چون غالباً نمازهایشان قضا است .
    عاقبت مردمی که با فقیران دشمنی و بازارهایشان را آباد کنند:
    رسول اکرم حضرت محمد مصطفی صلی الله علیه و اله فرمودند: هرگاه مردم فقیرانشان را دشمن دارند(و به آنان چیزی نپردازند) ولی ساختمان بازارهایشان را آباد کنند و برای مال اندوزی به هم تبریک گویند، خدا با چهار چیز آنها را هدف می‌گیرد:
    قحطسالی، ستمشاهی، خیانت کارگزاران و یورش دشمنان
  • سفارش به زیارت امام حسین ع
  • امام صادق (علیه‌السلام) فرمود: «در روز قیامت کسی نیست مگر این‌که دوست دارد از زوّار حسین بن علی باشد؛ چون می‌بیند که خداوند چگونه از روی کرامت و احترام با زوّار حسین ( علیه السلام ) رفتار می‌نماید».

    - از حنّان بن سدیر نقل شده که می‌گوید: امام صادق (علیه‌السلام) به من فرمود: «به زیارت حسین ( علیه السلام )  بروید و به او جفا نکنید؛ چون او سید شهدا و سرور جوانان بهشت است».

    -  از امام صادق (علیه‌السلام) نقل شده که فرمود: «زائر حسین بن علی (علیه‌السلام)، زائر رسول خداست».
    - همچنین از ایشان نقل شده است که حضرت فرمود: «هر کسی دوست دارد که سکرات مرگ بر او آسان شود، زیاد به زیارت حسین (علیه‌السلام) برود».
     
    - از امام صادق (علیه‌السلام) نقل شده که فرمود: «کسی که خداوند خیرش را بخواهد، محبّت حسین و زیارتش را در دلش می‌افکند و هر کسی خدا شرش را بخواهد، کینه حسین و زیارتش را در دلش می‌اندازد».
     

    با سلام

    از افرادی که حدیثی را نقل می کنند خواهشمند است :

    1 - حتی الامکان اسناد آن را ذکر کنند

    2 - با توجه به اینکه در کتب معتبر مسلمانان اعم از شیعه ، سنی و .... انواع حدیث معتبر و غیر معتبر ذکر شده تا از احادیث اطمینان کافی و حتی اطمینان از شهرت آنها ندارند ذکر نکنند.

    اینها صرفا نظر اینجانب است نه نظر خانم صامتی

  • پرسش امام حسین ع از پیامبر ص درباره زیارت
  • امیرالمومنین علی (ع) فرموده اند: روزی پیامبر خدا (ص) مهمان ما بود. غذایی که در منزل داشتیم، مقداری شیر و خرما و اندکی هم کره بود. آنها را ام ایمن به رسم هدیه فرستاده بود. پس ظرفی از آن غذا را نزد حضرت آوردیم. حضرت پس از صرف آن، برخاستند و در گوشه ای از اتاق به نماز ایستادند و چند رکعت نماز گزاردند. در آخرین سجده نماز حضرت، صدای گریه به گوش رسید، دیدیم آن حضرت بشدت می‌گریند!
    در بین ما کسی حاضر نبود که سبب گریستن را از ایشان بپرسد و این به سبب بزرگداشت و احترام فراوانی بود که برای آن حضرت قائل بودیم، تا اینکه فرزندم حسین برخاست و در دامان جدش نشست و گفت: ای پدر! لحظه ای که شما به منزل ما وارد شدید سرور و شادمانی در خود احساس کردیم که هیچ چیزی تا این حد برای ما شادی آفرین نبوده است. سپس شاهد گریستن شما بودبم. آنهم گریستنی که سخت ما را اندوهگین ساخت. ممکن است بگویید سبب گریه شما چه بود؟
    پس رسول گرامی فرمود: فرزندم! هم اینک جبرئیل فرود آمد و خبر داد که شماها کشته خواهید شد و مرقدهایی پراکنده خواهید داشت.
    حسین (ع) پرسید: با پراکندگی قبور، پاداش کسانی که به زیارت ما آیند چه خواهد بود؟
    پیامبر (ص) فرمود: پسرم! آنها که به زیارت شما می‌آیند گروههایی از پیروانم هستند که با حضور خود بر مزار شما جویای خیر و برکت و رشد و هدایت می‌باشند. در روز واپسین، آنگاه که بار سنگین گناهان، آنان را در کام آتش فرو برد و صحنه های ترس و وحشت از هر طرف خودنمایی کند، من به یاری و کمک آنان آیم و ایشان را از گرفتاری رهایی بخشم و سپس پروردگار متعال آنان را در بهشت جاوید خود مسکن دهد.

    منبع :قدس آنلاین

    پایان ندارد غربتم تا عصر موعود
    با اشک شب هم صحبتم تا عصر موعود
    جز انتظارت را کشیدن نیست راهی
    در این دو روز فرصتم تا عصر موعود
    بی شک مقارن میشود آینده با عشق
    هرچند خم شد قامتم تا عصر موعود
    امشب تمام من تو را میخواند آقا
    دیگر نمانده طاقتم تا عصر موعود
    اللهم عجل لولیک الفرج
    جسم و روحم باحرم گشته عجین
    حالوروزم باغمت گشته غمین

    این سه جمله خواب شبهای من است:
    کربلا ... پای پیاده....اربعین.
  • ثواب زیارت سید الشهدا ء(ع) با پای پیاده
  •  امام‌ صادق(ع) فرمودند:  کسى که از منزلش بیرون آید و قصدش زیارت قبر حضرت حسین ابن على(ع) باشد. اگر پیاده رود، خداوند منّان به هر قدمى که برمى‏ دارد یک حسنه برایش نوشته و یک گناه از او محو مى‏ فرماید. 
     
    تا زمانى که به حائر برسد و پس از رسیدن به آن مکان شریف حق تبارک و تعالى او را  از رستگاران قرار مى‏ دهد. 
     
    تا وقتى که مراسم و اعمال زیارت را به پایان برساند که در این هنگام او را از فائزین محسوب مى‏ فرماید. 
     
    تا زمانى که اراده مراجعت نماید در این وقت فرشته‏ اى نزد او آمده و مى‏ گوید: 
     
    رسول خدا(ص) به تو سلام می رساند و به خطاب به تو مى ‏فرماید: 
     
    از ابتداء عمل را شروع کن، تمام گناهان گذشته ‏ات آمرزیده شد. 
    حدیثی از امام حسین علیه‌السلام
    فرمودند: شما را به تقواى الهى سفارش مى‌کنم؛ زیرا خداوند ضمانت داده کسى را که تقواى الهى پیشه سازد، از آنچه ناخوش مى‌دارد، به آنچه خوش مى‌دارد انتقال دهد، و از جایى که گمان نمى‌برد، روزى‌اش دهد.
    امام حسین علیه السلام در جواب کسی که گفت گناهکارم و نمی توانم گناه نکنم فرمودند:
    جایی را انتخاب کن تا خداوند تو را نبیند و هر چه می خواهی گناه کن .

     چگونه محبت اهل بیت علیهم السلام را به عالم برزح ببزیم

    آیت الله بهجت(ره) می فرمودند:

    مرگ، ترسی ندارد. از نظر ظاهر، همان خواب است و در خصوص مشکلات پس از مرگ هم، به اندازه یک مو، محبت اهل بیت(ع) برای نجات کافی است و آن مقدار محبت را هم که ما داریم.

    باید توجه داشت که انسان در صورتی می تواند محبت اهل بیت(ع) را همراه خود به عالم برزخ و قیامت ببرد که آفت گناه، موجب سلب این نعمت از او نگردد.

    روزی عقربی یکی از دوستان امیرالمومنین علیه السلام را نیش زد، او سریعا نزد امیرالمومنین علیه السلام آمد... حضرت به او فرمود:بر اثر این نیش نمی میری برو.

    او رفت و پس از مدتی آمد و گفت: یاامیرالمومنین بر اثر آن نیش عقرب دوماه زجر کشیدم.


    حضرت به او فرمود:میدانی آن عقرب چرا تو را نیش زد؟ گفت: نه


    حضرت فرمود: چون یکبار در حضور تو سلمان را به خاطر دوستی ما مسخره کردند و تو هیچ نگفتی و از سلمان دفاع نکردی این بخاطر آن است.1

    نیش و کنایه زدن به محبین و موالیان حضرات معصومین(ع) اینقدر مهم و حساس است.
    دفاع نکردن از سلمان این عقوبت را داشت دفاع نکردن از امیرالمومنین(ع) چه عقوبتی برای ما در پی خواهدداشت؟

     

    امام صادق علیه السلام در کلامی گهربار دو نشانه مهم برای انتخاب برادر و رفیق را بیان فرموده‌اند.
     برادران خود را در زمینه دو خصلت، آزمایش کنید، اگر این دو خصلت را دارا بودند (به دوستى و رفاقت باآنان ادامه دهید)، و گرنه از آنان دورى کنید، دورى کنید، دورى کنید.
    و آن دو خصلت عبارت است از: 1- مراقبت بر نماز در وقت 2- احسان و نیکى به برادران در حالت تنگدستى و گشایش.
    تو دلخوشی همیشه برای فردایی
    اگر چه در پس ابری ولی تو می آیی

    اللهم عجل لولیک الفرج
    ای پرده نشین لا مکان ادرکنی
    ای نور زمین و آسمان ادرکنی
    دستم تهی و لطف شما بی پایان
    یا مهدی صاحب الزمان ادرکنی
    اللهم ارنی الطلعه الرشیده
    بانو سلام

    ازتون نه خبری هس نه پست جدیدی!

    اگه وبلاگ دیگه ای بود چندان وابسته نمی شدم و جویای حال نمیشدم...
    ولی به شما عادت کردم یا بهتر بگه عادت  کردیم..

    اون قولتون هم که نشر خاطراتتون بودد که کلا از خاطرتون رفته ...

    این روزا همه دل مشغولی دارن و سرشون شلوغه..
    کسی چندان به فرهنگ سازی اهمیت نمیده...

    بگذریم...

    هرجا هستین شاد و موفق باشین .
    افراد شاد به خدا نزدیک ترن...
    شب خوش
  • یازده نشانه شیعه واقعی
  • جابر گوید: حضرت امام محمد باقر علیه السلام به من فرمود: اى جابر آیا براى تشیع همین بس است که کسى ادعا کند محبت ما اهل بیت را؟ سوگند به خدا که شیعیان ما نیستند مگر افرادى که تقواى خدا پیشه گیرند و او را اطاعت کنند. 
    شیعیان ما شناخته نمى‏شوند مگر به تواضع و خشوع دل، و نگاهدارى امانت، و به زیاد یاد خدا کردن، و به زیاد روزه گرفتن، و نماز خواندن، و احسان به پدر و مادر نمودن، و مراعات فقراى از همسایگان را نمودن، و از حال آنها با خبر بودن، و از حال مسکینان و قرض داران و یتیمان با اطلاع بودن، و به آنها رسیدگى کردن، و در گفتار از راستى تجاوز نکردن، و تلاوت قرآن کردن و زبان را از گفتگوى با مردم مگر چیزهائى که راجع به خیر آنها است‏ بازداشتن، و افراد امین و مورد اعتماد اقوام خود بودن در همه چیزها.
  • خدا در این ۹ حالت تکلیف را از انسان برمی دارد
  • پیامبر گرامی اسلام:

    [تکلیف و مسؤولیت نسبت به] نُه خصلت، از امّت من برداشته شده است: خطا، فراموشى، آنچه نمى دانند، آنچه توانش را ندارند، آنچه بدان ناچارند، آنچه به زور بدان وادار مى شوند، فال بد زدن، وسوسه تفکّر در آفرینش و حسادت تا زمانى که به زبان یا دست، آشکار نشود.»

    امام صادق (ع) نیز در این باره می فرمایند: «بندگان، جز به کمتر از توانشان فرمان داده نشده اند. پس، هر چیزى که مردم به انجام آن مأمور شده اند، توانایى آن را دارند و آنچه که در توانشان نیست، از عهده آنان برداشته شده است.»



  • سوال ذکریا از خدا
  • ز جمله سوال‌های سعدبن عبدالله از حضرت قائم(عج) این بود که مرا از تاویل (کهیعص) خبر دهید؟ حضرت فرمودند: این حروف خبرهایی از خبرهای غیبی است که خداوند بنده‌اش حضرت زکریا(ع) را بر آن مطلع کرده و بعد از آن برای حضرت محمد(ص) نقل فرموده اسیت و داستان از این قرار است:

    حضرت زکریا (ع) از خداوند سوال کرد که اسما خمسه طیبه را به او تعلیم کند، جبرئیل نازل شد و به او تعلیم کرد و هر گاه زکریا(ع)، حضرت محمد(ص)، علی‌(ع)، فاطمه(س)، و حسن(ع) را یاد می‌کرد و اندوه او می‌رفت و ناراحتی‌اش برطرف می‌شد و چون حضرت حسین(ع) را یاد می‌کرد گریه او را می‌گرفت و اشکش جاری می‌شد و نفس او بند می‌آمد.

    روزی عرض کرد: پروردگارا! چه می‌شود که چون آن چهار بزرگوار را یاد می‌کنم از هم و غم می‌رهم و چون حسین(ع) را یاد می‌کنم اشکم می‌ریزد و به هیجان می‌افتم؟

    پس خداوند متعال او را از قضیه آن حضرت خبر داد و فرمود (کهیعص) یعنی «کاف» اشاره به کربلا است و «هاء» هلاکت عترت طاهره، «یاء» یزید که به حسین (ع) ظلم می‌کند و «عین» عطش آن حضرت (ع) و «صاء» صبر آن جناب است.

    چون زکریا(ع) این واقعه را شنید سه روز از مسجد بیرون نیامد و مردم را از داخل شدن منع کرد و پیوسته گریه‌ و ناله کرد و عرض می‌داشت: خدایا آیا دل بهترین خلق خود را در مصیبت فرزندش به درد می‌آوری!  الهی! آیا بر ساحت مقدس او گرفتاری این مصیبت بزرگ را نازل می‌کنی؟ آیا لباس این مصیبت را بر تن علی(ع) و فاطمه(س) می‌پوشانی؟ و آیا سختی این مصیبت را بر حریم آنان روا می‌داری؟

    آنگاه عرض کرد: خدایا! فرزندی به من عنایت فرما که در پیری چشم من به او روشن گردد و محبت او را در دل من زیاد کن و سپس مرا به مصیبت او مبتلا کن چنانکه حبیب خود را مبتلا به فرزندش خواهی کرد.

    سرانجام خداوند یحیی(ع) را به حضرت زکریا(ع) عطا کرد و او را به مصیبت مبتلا کرد، حمل یحیی(ع) شش ماه بود چنانکه حمل امام حسین(ع) شش ماه بود.

                                                               منبع جام نیوز

  • تحویل بگیر
  • اینم از خانواده شناسنامه انقلاب!


    http://www.jahannews.com/vdcawunyo49nme1.k5k4.html

    http://www.farhangnews.ir/content/152878

    اقدامی جالب در حرم امام رضا (ع)

    http://www.farhangnews.ir/content/153197

    سلام
    عزاداری ها قبول
    در این محرم به یاد عابسم
    عابس...
    چگونه می توان مثل او اجننی گویان از امام زمان دفاع کرد؟
    در فضای سخت و فضای نرم...
    سپس به معرکه عابس اجننی گویان
    درید پیرهن از شوق و زد به صحرا سر....

    http://www.parsine.com/fa/news/259667/%DB%8C%DA%A9-%D8%A8%D8%A7%D8%B2%DB%8C%DA%AF%D8%B1-%D8%B2%D9%86-%D8%AF%DB%8C%DA%AF%D8%B1-%D9%87%D9%85-%DA%A9%D8%B4%D9%81-%D8%AD%D8%AC%D8%A7%D8%A8-%DA%A9%D8%B1%D8%AF%D8%B9%DA%A9%D8%B3
    http://www.setarehnews.ir/fa/doc/news/57734/
  • شفای کور مادر زاد در روز عاشورا
  • السلام علیک یا امیرالمومنین علی بن ابیطالب علیه السلام

    http://shariyan.com/article.asp?id=39967&cat=&r=sh

    http://isna.ir/fa/news/94080401452/%D8%B3%D8%A7%D9%86%D8%B3%D9%88%D8%B1-%D8%B5%D8%AF%D8%A7%D9%88%D8%B3%DB%8C%D9%85%D8%A7-%D8%A8%D9%87-%D8%B3%D8%A7%DB%8C%D8%AA-%D8%B1%D9%87%D8%A8%D8%B1%DB%8C-%D8%B1%D8%B3%DB%8C%D8%AF
    امام سجاد علیه السلام: چون کار بر حسین بن على بن ابى طالب علیه السلام دشوار شد، همراهیان او بدو نگریستند و او را برخلاف خود یافتند، چه، هرگاه کار دشوار مى‌شد، رنگ آنها تغییر مى‌یافت و گوشت تنشان به لرزه و دلهاشان به تپش مى‌افتاد، در حالى که حسین علیه السلام و برخى از نزدیکان او رنگشان مى‌درخشید و دل و جانشان آرام مى‌گرفت. 
    آنها به یکدیگر مى‌گفتند: ببینید، از مرگ هیچ هراسى ندارد، و حسین علیه السلام بدیشان مى‌فرمود: شکیبایى، اى بزرگ زادگان! مرگ نیست مگر پلى که شما را از بینوایى و سختى به بهشتهاى فراخ و نعمتهاى جاودان مى‌رسانَد.
    کدام یک از شما خوش نمى دارد که از زندان به قصر درآید؟! چنان که مرگ براى دشمنان شما نیست، مگر در آمدن از کاخ به زندان و شکنجه. پدرم به نقل از رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمود: دنیا، زندان مؤمن و فردوس کافر است و مرگ، پل این جماعت است که آنها را به بهشتشان و اینها را به دوزخشان مى رسانَد و من نه دروغ مى گویم و نه به من دروغ گفته شده است.
    http://www.8pic.ir/images/csyrn9gqo6a6803f1qi8.jpg

    http://www.8pic.ir/images/8jifkp7l03y9zs26297c.jpg
    http://www.8pic.ir/images/csyrn9gqo6a6803f1qi8.jpg

    http://www.8pic.ir/images/8jifkp7l03y9zs26297c.jpg
    http://www.8pic.ir/images/csyrn9gqo6a6803f1qi8.jpg

    http://www.8pic.ir/images/8jifkp7l03y9zs26297c.jpg
    حضرت زینب ( س) :
    بارالها بگیر حق ما را و انتقام بکش از هر که به ما ستم کرد و فرو فرست غضب خود را بر هر که خون ما ریخت و حامیان ما را کشت.
    حسین جان 
    کیست که بگوید
    تو را در کربلا شکست دادند؟!
    وقتی این همه قلب را فتح کرده ای...
    تصاویری از سرداب حرم حضرت اباالفضل دیدم که راهرو سرداب همیشه پر از آب است و هیچ وقت نتوانستند جلوی جمع شدن آب را که دور مزار حضرت در طواف است را بگیرند در نهایت مجبور به کف سازی و ایجاد آب راه برای هدایت آب شده اند.
    احتمالاً در تشرفتون به عتبات مشاهده فرمودین.

    دیروز مستندی از شبکه افق پخش شد که اطراف مرقد مطهر امام حسین علیه السلام هم ، در زیر ، آب بود.
    چه سّری در آب اطراف مرقد مطهر تشنه لبان کربلا وجود داره الله اعلم 

    بی حجابی یواشکی :

    ترویج پوشش های نا متعارف ازطریق شبکه های ارتباط جمعی به گونه ای که قبح بی حجاب در بین مردم شکسته می شود این روزها با اصلاح بی حجابی یواشکی عنوان می شود.

    وقتی بی حجابی یواشکی علنی شد! به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان ، اگر در طول روز گذری در خیابان ها و مراکز شهر داشته باشید حتما با مدهای عجیب وغریب زیادی مواجه شده اید . لباس ها و مدل موهایی که هیچ هماهنگی با جامعه ایرانی – اسلامی کشورمان ندارند

    مانتوهای بدون دکمه ،ساپورت های چسبان و مدل موهای عجیبی که معلوم نیست از کجا پایشان به جامعه ما باز شده و حالا مورد استفاده برخی از جوانان قرارگرفته است .رسوخ این گونه پوشش ها به مرور زمان باعث ترویج نوعی بی حجابی در جامعه شد که در بین جامعه شناسان به بی حجابی یواشکی معروف شده است.

    بی حجابی هایی که این روزها به یک مسئله عادی در خیابان های شهر تبدیل شده است و گر چه این گونه پوشش ها توسط اقلیتی محدود مورد استفاده قرار می گیرد اما قبح شکنی همین تعداد در جامعه اسلامی پیامدهای نا مطلوبی در آینده خواهد داشت

    **این گونه بی حجابی ها چگونه در کشورمان ترویج پیدا کرد؟

    کشور ما به عنوان کشوری با جامعه جوان و پویا همیشه مورد هجوم کشور های غربی به منظور تسلط و سلطه سیاسی بوده است و برای رسیدن به هدفشان از مسیر های مختلفی وارد شده اند. این کشور ها وقتی دیدن از مسیر جنگ رو در رو نمی توانند بر کشور ما مسلط شوند از راه فرهنگی که یکی از آنها حجاب است وارد شدند که به نظر می رسد در این کار موفق نیزبوده اند . ماهواره ها و شبکه های اجتماعی نیز از ابزار این جنگ که به جنگ نرم معروف است به حساب می ایند که خود ما آن را وارد خانه هایمان می کنیم.

    این شبکه ها با نشان دادن بعد زیبایی از بی حجابی جوانان را به طور غیر مستقیم تشویق به استفاده از پوشش هایی می کنند که مد نظرشان است وکم کم باعث شده اند این گونه پوشش ها را در جامعه ما عادی جلوه دهند.

    حتی در مواردی با ایجاد کمپین هایی با عنوان (نه به حجاب ) دست به مقابله رو در رو با حجاب می پردازند.

    **تشویق به بی حجابی از راه برگزاری مسابقه

    شبکه های ماهواره ای واجتماعی به منظور گسترش بی حجابی در بین جوانان از راه های مختلفی استفاده می کنند که یکی از آنها برگزاری مسابقه های شیک پوشی در شبکه های اجتماعی و وعده جوایز است که جوانان را تشویق می کند از خود در پوشش های مختلف عکس گرفته و منتشر کنند تا نام آنها به عنوان شیک پوش ترین جوان در شبکه ها انتشار پیدا کند .که برخی از افراد ناآگاه دست به این اقدام می زنند و همین باعث می شود افراد بیشتر به انجام ان تمایل پیدا کنند و در نتیجه همین موضوع باعث ترویج بی حجابی در جامعه می شود.

    **حجاب متناقض با آزادی؟!

    شبکه های ماهواره ای با نشان دادن لباس های باز بر تن جوانان به نوعی درحال گسترش این ذهنیت هستند که حجاب با آزادی به ویژه آزادی فردی متناقض است و در مواردی حجاب را نقض حقوق بشر معرفی می کنند که جلوی انجام فعالیت های اجتماعی را به خصوص از زنان می گیرد.

    **خانواده ها در اولویت

    خانواده ها با تربیت فرزندانی که روزی قرار است اینده کشور را دردست بگیرند و آشنایی آنها با فرهنگ اصیل ایرانی – اسلامی می توانند در مقابله با بی حجابی که این روزها به صورت آرام و به اصطلاح یواشکی درحال گسترش در جامعه است بپردازند.

    آشنایی کودکان با فرهنگ عاشورایی و هدف امام حسین از قیام که چیزی جز حفظ دین نبوده در این امر بسیار موثر است و توجه بیشتر مسئولان فرهنگی کشور به بحث ترویج حجاب از مسیر های فرهنگی به مانند فیلم ها می تواند اقدام موثر دیگری باشد که شبکه های ماهواره ای خارج از کشور از خیلی زودتر به فکرترویج بی حجابی از این مسیر بوده اند و حال ما نیز می توانیم از همین ابزار در جهت مقابله با آن استفاده کنیم.

  • تعبیر امام حسین (ع) از قبر
  • قال َحُسَیْنِ بن علىّ(علیه السلام): عِباداللهِ! لا تَشْتَغِلُوا بِالدُّنْیا، فَإنَّ الْقَبْرَ بَیْتُ الْعَمَلِ، فَاعْمَلُوا وَ لا تَغْعُلُوا.
    حضرت امام حسین (ع) فرمود: اى بندگان خدا، خود را مشغول و سرگرم دنیا و تجمّلات آن  قرار ندهید که همانا قبر، خانه اى است که تنها عمل  صالح در آن مفید و نجات بخش مى باشد، پس مواظب باشید که غفلت نکنید.
    'مرا عهدیست با جانان که تا جان در بدن دارم
    هواداران کویش را چو جان خویشتن دارم
    صفای خلوت خاطر از آن شمع چگل جویم
    فروغ چشم و نور دل از آن ماه ختن دارم
    به کام و آرزوی دل چو دارم خلوتی حاصل
    چه فکر از خبث بدگویان میان انجمن دارم
    مرا در خانه سروی هست کاندر سایه قدش
    فراغ از سرو بستانی و شمشاد چمن دارم
    گرم صد لشکر از خوبان به قصد دل کمین سازند
    بحمد الله و المنه بتی لشکرشکن دارم
    سزد کز خاتم لعلش زنم لاف سلیمانی
    چو اسم اعظمم باشد چه باک از اهرمن دارم
    الا ای پیر فرزانه مکن عیبم ز میخانه
    که من در ترک پیمانه دلی پیمان شکن دارم
    خدا را ای رقیب امشب زمانی دیده بر هم نه
    که من با لعل خاموشش نهانی صد سخن دارم
    چو در گلزار اقبالش خرامانم بحمدالله
    نه میل لاله و نسرین نه برگ نسترن دارم
    به رندی شهره شد حافظ میان همدمان لیکن
    چه غم دارم که در عالم قوام الدین حسن دارم
    ای که مرا خوانده ای راه نشانم بده 
                                                                  در شب ظلمانی ام ماه نشانم بده

    یوسف مصری ز چاه ، گشت چنان پادشاه
                                                                  گر که طریق این بُود چاه نشانم بده

    سر خوشی این جهان لذت یک آن بود
                                                                 آنچه تو را خوشتر است راه به آنم بده 
    صلی الله علیکِ یا بنت الحسین علیه السلام

    سلام خدا بر سه ساله امام حسین (ع ) که با دستهای کوچکش گره های بزرگی را باز میکند.
  • منتقم لقب امام زمان ( عج )
  •  یکی از لقب‌های امام عصر(عج) «منتقم» است. و اگر نمی‌توانست دشمنان اسلام را کیفر دهند و یا در برنامه عملیاتی او اتفاق نمی‌افتد، هرگز چنین لقبی را به او نمی‌دادند.
    پیامبر ـ صلّی الله علیه و آله ـ در روز عید غدیر در معرفی حضرت مهدی (عج) فرمودند: … الا انّه الحدوث بکلّ ثار لأولیاء الّا عزّو جلّ؛ آگاه باشید حضرت مهدی (عج) انتقام گیرنده از ستمگران است، او خونخواه خون به ناحق ریخته همه بندگان صالح خداست.

     در روز عاشورا وقتی امام حسین ـ علیه السّلام ـ و اصحابش به دست یزیدیان به شهادت رسیدند، ملائکه الهی بسیار ناراحت شدند، و به درگاه الهی شکایت بردند،‌ و آفریدگار توانا در ضمن نشان دادن نور وجود حضرت مهدی (عج) فرمودند: «بذلک القائم انتقم منهم»؛ توسط این قائم از قاتلان امام حسین ـ علیه السّلام ـ انتقام خواهم گرفت.

    و ما هم در انتظار لحظه‌های سبزی به سر می‌بریم که شمشیر انتقام حضرت، به خونخواهی پهلوی شکسته حضرت فاطمه ـ سلام الله علیها ـ خانه نشینی امام علی ـ علیه السّلام ـ ، و مظلومانه رفتن امام حسین ـ علیه السّلام ـ قیام کند، و همه کسانی که را که کهکشان غم را نثار خاندان پیامبر ـ صلّی الله علیه و آله ـ کردند، به کیفر کارهایشان برساند .
  • غیبت حضرت مهدی(عج)، از نگاه امام حسین(ع)
  • درباره غیبت آخرین پیشوای بر حق، احادیث زیادی نقل شده که برخی از این روایات، از ناحیة امام سوم، صادر گشته است. از جمله آن که ایشان فرموده‌اند: «برای او [مهدی موعود(عج)] غیبتی است که در آن، برخی، از دین برمی‌گردند و برخی دیگر، بر آیین خود استوار می‌مانند و در این راه آزارها می‌‌بینند. به آنان گفته می‌شود: " اگر راستگو هستید، این وعده کی واقع خواهد شد؟ "کسانی که بر این آزارها و تکذیب‌‌ها صبر کنند، همانند کسی هستند که شمشیر به دست گرفته و در پیشاپیش رسول اکرم‌(ص) جهاد می‌کند» .

    با توجه به این حدیث شریف، مشخص می‌شود که آسیب‌‌های سختی در این زمان، متوجه مسلمانان و شیعیان است که بارزترین آن، بی‌‌دینی و بد دینی است.
  • یا ابا عبدالله
  • آنکه در شش ماهگی باب الحوایج می شود 

    گر رسد سن عمو قطعا قیامت میکند ...

    ان شاء الله شش ماهه ی ابا عبدالله دستمونو بگیره ...

    صلی الله علیک یا مظلوم یا ابا عبدالله...
    امروز همایش شیرخوارگان حسینی بیاد حضرت علی اصغر (ع) در سراسر کشور برگزار شد این شعر از استاد شهریار برای آن حضرت سروده شده .

    گشودی چشم در چشم من و رفتی به خواب اصغر
    خداحافظ خداحافظ بخواب اصغر بخواب اصغر

    به دست خود به قاتل دادمت هستم خجل اما
    ز تاب تشنگی آسودی و از التهاب اصغر

    به شب تا مادرت گیرد به بر قنداقه خالیت
    بگریند اختران شب به لالای رباب اصغر

    تو با رنگ پریده غرق خون دنیا به من تاریک
    کجا دیدی شب آمیزد شفق با ماهتاب اصغر

    برو سیراب شو از جام جدت ساقی کوثر
    که دنیا و سر آبش ندیدی جز سراب اصغر ....
    السلام علیک یا علی اصغر علیه السلام 
    سیاه پوشم ..

    http://baghshahreiran.blog.ir/post/imam%20hossein

    آخرین پست باغ شهر.
    سرافراز میکنید اگر تشریف بیاورید...

    سلام. خانم صامتی

    عرض تسلیت به مناسبت فرارسیدن ایام محرم.

    با اجازتون یه غلط از متنتون گرفتم.

    در اصل سال قمری سیصد وپنجاه و پنج یا شیش روز هست درحالیکه شما یه دهه به سال قمری اضافه کردین .
    لطفا تصحیح کنین.

    پاسخ:
    سلام 
    عرض تسلیت متقابل . با توجه به اینکه متن یک تصویر استعاری است نه یک متن واقعی  و مفهوم 365 روز حتما در ذهن مخاطب تداعی یکسال را دارد از این جهت اشکالی ندارد  اشکالی هم ندارد  355  روز تداعی کننده ی یکسال باشد . ممنون که دقت دارید 
    امام حسین ع فرمودند : برای اصلاح امت جدم قیام کردم .
    عده ای با فرارسیدن ماه محرم فقط تغییر ظاهری میکنند از اصلاح و آرایش ویژه ، تی شرت و شال ویژه محرم تا پشت نویسی شیشه و آهنگهای مخصوص محرم درون خودرو ، حتی زنگ موبایلشون ، میشه گفت بیشتر ادا و اطواره تا سوگواری ، این خوبه که عشق به امام حسین در همه بخشهای زندگیمون وارد بشه ، ولی نه بدون شناخت از راه و هدف امام ع .یا فقط برای چند روز .
    ضروریست بیشتر در جهت شناساندن و معرفت حقیقی به راه امام ع پرداخته بشه تا نوع آوری در ایام سوگواری . اگه هَل من ناصر ینصُرنی اماممون رو درک کردیم ، رفتارمون هم خودبخود امام حسینی میشه .
    با آرزوی قبولی سوگواریها ، التماس دعا .


    صل الله علیک یا اباعبدالله 

    مرغ دل حسرت زده شیدای حسین است
    سرمایه ی ما مشق الفبای حسین است
    تاریخ بشر تا ابد الدهر مداوم
    مدیون فداکاری و سودای حسین است
    سروی که نشد خم به زر و زور ستمگر
    آن سرو روان قامت رعنای حسین است
    پایندگی پرچم اسلام در عالم
    از غیرت و از همت والای حسین است

    ایام سوگواری شهادت امام حسین علیه السلام تسلیت 

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">