منصوره صامتی

کارشناس فرهنگی

منصوره صامتی

کارشناس فرهنگی

منصوره صامتی

رویای 1400 ساله ی مسلمانان جهان در حکومت اسلامی ایران به تحقق پیوسته و امروز این ظرفیت عظیم فرصتی تکرار نشدنی است. معتقدم که انسان به ضرورت ماهیت الهی و اندیشه ی خویش یک رسانه است وامروز در عصر رسانه ضروریست تا دغدغه های فرهنگی ،اجتماعی و سیاسی مان را باهم شریک شویم، باشد که در مسیر زمان به جامعه ی مهدوی نزدیک شویم."زندگی بهتر حق مسلم ماست!"

و همچنان که رهسپار آینده ایم بیندیشیم که :

ما ازین قرن نخواهیم گذشت
ما ازین قرن نخواهیم گریخت
با قطاری که دگران ساخته اند
هیچ پروازی نیست برساند ما را به قطار دوران
و به قرن دگران
مگر انگیزه و عشق ،
مگر اندیشه و علم ،
مگر آیینه و صلح
و تقلا و تلاش
بخت از آن کسی خواهد بود که مناجات کند با کارش
و در اندیشه ی یک مساله خوابش ببرد
و کتابش را بگذارد زیر سرش و ببیند در خواب حل یک مساله را
باز با شادی در گیری یک مساله بیدار شود ...

تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران
آخرین نظرات

۱۲ مطلب در مرداد ۱۳۹۲ ثبت شده است

مخاطب محترم لطفا پس ازمطالعه نظرخود را مرقوم بفرمایید


متاسفانه بسیاری افرادی که به ازدواج موقت گرایش دارند از مسائل دینی آگاه نیستند و براین باورند که می توانند در ازدواج موقت با یک نفر یا چند نفر همزمان ازدواج کنند
زنان با لباس سفید به خانه بخت می روند و هزاران آرزو در دلشان می پرورانند که چگونه عشق را سرلوحه زندگیشان قرار دهند؛ اما بی خبر از کابوسهای وحشتناکی که در آینده برایشان رقم می خورد هستند و پابه پای مرد زندگی قدم برمی دارند و با کم و کاستی گذران عمر می کنند و هنگامی که زندگی به ثمره و میوه اش می رسد تلخی و غم عایدشان می شود.
 به گزارش باشگاه خبرنگاران ؛ اینها داستان غم انگیز و گلایه های زنانی است که راهروهای دادگاه را طی می کنند و هرازگاهی بر پشت دستشان می زنند که مگر چه کم و کاستی برایش گذاشته که برایم هوو آورده است. در قدیم قانونی برای ازدواج موقت وجود نداشت و البته گروهی هم به دنبال ساماندهی آن نبودند اما آنها که گه گداری آبی درهاون می ریزند و شروع به کوبیدن می کنند تصمیم گرفتند این امر خیر را قانونمند کنند. سرانجام این تلاش ها به آنجا رسید که حالا ازدواج موقت ساماندهی شده و گرفتن زن دوم هم ضابطه مند شده است. قانونی که با حفظ تحکیم بنیان خانواده تصویب شد اما کارشناسان نظرات متفاوتی در این باره دارند.
 خبر کوتاه بود "نمایندگان خانه ملت در صحن علنی مجلس شورای اسلامی قانون ثبت نکاح موقت را با 3 شرط الزامی تصویب کردند" . بنابراین گزارش وکلای ملت در ماده 22 مقرر کردند که نظام حقوقی جمهوری اسلامی ایران برای استحکام نظام خانواده از نکاح دائم حمایت می کند و ثبت نکاح موقت نیز با لحاظ شرایطی مانند باردارشدن زوجه،‌توافق طرفین،‌و شرایط ضمن عقد الزامی است. وکلای ملت همچنین در تبصره این ماده مصوب کردند که ثبت نکاح موقت باید در دفاتر اسناد رسمی ازدواج یا ازدواج طلاق و با آیین نامه ای که در آینده به تصویب خواهد رسید به ثبت برسد.
در این رابطه دکتر امان الله قراین مقدم جامعه شناس و استاد دانشگاه می گوید ؛ در برخی موارد قانونی که به تصویب می رسد موجب بروز جرم می شود در حالی که آیت الله شاهرودی نیز نظر داشته اند که در قانونگذاری در جامعه ای باید براساس جامعه شناس به اصلاح ،ترمیم و تدوین بپردازد به عنوان مثال زمانی که دیواری را خراب می کنیم با توجه به خسارت اجتماعی آن جریمه نقدا پرداخت می شود و متحمل زندان نمی شوید اما در کشورهای توسعه یافته شخصی که در مغازه مشروب فروشی مشروب بخورد و از حالت طبیعی خود خارج بشود و صندلیهای مغازه را بشکند تنها پول خسارت وارد شده را می پردازید و مسئله دیگری برای مجرم پیش نمی آید. با توجه به اینکه در حال حاضر در کشور ما بیش از 2000 هزار نفر زندانی در زندانها وجود دارد که براساس گناه ها و اتهاماتی که در سطح کشور مرتکب شده اند به زندان افتاده گذران عمر می کنند و عاقبت بسیاری مرتکبان تجاوز به عنف که ناشی از فقر و مجرد بودن و عدم توان مالی کافی از ازدواج صورت گرفته است. به اعدام محکوم می شوند. و این در حالی است که نقش قانون در سرنوشت یک کشور بسیار موثر قدرت سلامت، موفقیت و سربلندی حکومت ملزم به اجرای قانون سالم و درست می باشد چرا که قانون خوب براساس ارزشهای فرهنگی تدوین و تبیین شده و باعث دوام و بقای ارزشهای فرهنگی یک کشور می شود و قانونگذار خود باید از قانون پیر می کند و به نحو احسن اجرا نماید. اجرای قانون ازدواج موقت جدید ،‌دوام جامعه و بقای خانواده است و تصویب این قانون موجب بروز انواع آسیب های اجتماعی از قبیل افزایش فرار دختران و پسران از خانه ‌،رواج رابطه نامشروع زنان،‌رواج بی بندو باری ‌،تضاد و اختلاف درون خانواده،‌قتل، جنایتا و جرم می شود. وی ادامه داد:بسیاری از کسانی که در زندان ها هستند از خانواده هایی نشات گرفته شده اند که یکی از آسیب های اجتماعی در آنجا متمرکز بوده و شخص را به بیراهه کشانده است. بنابراین این قانون خودش به تنهایی جرم زاست و کسانی که این قانون را وضع کرده اند بدانند که آنان در گام نخست نسخه پیچ دیگران شده اند و اگر این طرح مناسب بود کاش ابتدا برای خودشان آزمایش می کردند و در مرحله بعد به مردم انتقال می دادند این افراد واعظ غیر متعض هستند در بالای منبر سخن می گویند و مردم را از گودال به داخل چاه رهنمون می کنند.
قرایی مقدم با اشاره به خطرناک بودن این قانون بیان داشت:این قانون از پایه خطرناک است و کسانی که آن را به تصویب رسانده اند آبروی نظام حکومتی و اجتماعی ما را به باد داده اند و آب به آسیاب دشمن می ریزند. وی تصریح کرد:اجرای ازدواج موقت به روش جدید نظام اقتصادی و تربیتی خانواده ما را نیز تحت الشعاع خود قرار می دهد و باعث آسیب روحی به فرزندان خانواده و زنان می شود. در واقع کسانی که این طرح را تصویب کردند ابتدا خودشان گام نخست را بردارند و از خانواده خود آغاز کنند. قرایی مقدم در پایان خاطرنشان کرد:من این طرح را صددرصد رد می کنم و کاش این افراد می دانستند که برای تصویب این قوانین باید از دیدگاه جامعه شناسی کارشناسی شود و بعد به تصویب برسد.
*قانون ازدواج موقت قانون بسیار خوبی است
همچنین نیلچی زاده روان شناس اجتماعی با اشاره به قوانین ازدواج موقت در کشور اظهار داشت:این قانون قانون بسیار خوبی است اما باید محدودیت بیاورد چرا که کادر سیستم قانونی از حیث حقوقی باید یک نکته کلیدی مدنظر داشته باشیم . در فرهنگ توحیدی اسلام بین اخلاق و حقوق یک رابطه متقابل وجود دارد و در حقیقت حقوق و اخلاق،‌به مانند شکر و شیر بی هم هستند و اگر جامعه ای مبتلا به قوانین بدون اخلاقیات شود قطعی بدانید انحطاط آن جامعه بزودی انجام می شود و اگر جامعه اخلاقیات صرف را مدنظر داشته باشد و مباحث حقوقی را فراموش کند قطعی بدانید شکست ما و آسیب ما به این دیواره پدید خواهد آمد و دیرتر از بین خواهد رفت اما آسیب پذیری آن جدی خواهد بود به همین دلیل در فرهنگ اسلامی در تمامی قوانین قواعد حقوقی اخلاقی داریم هر چند که پیامبر اسلام برای تکمیل اخلاق و بزرگواریهای آن مبعوث شده است. وی با اشاره به مبحث ازدواج موقت به عنوان یک موضوع قوانین طلایی اسلام ناب ادامه داد:در واقع ازدواج موقت نباید به عنوان تنوع طلبی و ارضای نیازهای کاذب و کارکرد شخصی داشته باشد و برای جلوگیری از دامن زدن به آسیب و فساد و ترویج گناهان جنسی و یا خود فروشی یک اصل مهم ناظر به خانواده است یعنی بحث کام جویی های روانه و کامرویهای زنانه نشود. نیلچی زاده با اشاره به تصویب قانون جدید بیان داشت:من به شخصه از نمایندگان مجلس تشکر می کنم اما آنها باید یک سری کارهای ابتدایی را برای اجرای قانون انجام دهند و این طرح نیازمند برنامه ریزی دقیق و منسجم می باشد. وی با اشاره به آسیب های موجود نسبت به زنان در جامعه کنونی کشور تصریح کرد:در حال حاضر توجه به آسیب هایی که زنان کشورمان در معرض آن قرار دارندضروری است که به طور معمول پس از طلاق ازدواج مطلوبی ندارد و در بیشتر موارد از افرادی که سوء استفاده می شود هیچ حقی برای آنان وجود ندارد. البته باید اذعان داشت: که متاسفانه بسیاری افرادی که به ازدواج موقت گرایش دارند از مسائل دینی آگاه نیستند و براین باورند که می توانند در ازدواج موقت با یک نفر یا چند نفر همزمان ازدواج کنند و این در صورتی است که در عرف و شریعت ما خلاف تواقع می باشد. وی در پایان با اشاره اجرای این طرح خاطرنشان کرد:اجرای این طرح یک مژدگانی بزرگ به جامعه است و با ثبت این ازدواج در دفاتر اسناد رسمی و یا ازدواج طلاق برای کسانی که ازدواج موقت می کنند محدودیت در پی دارد و از پنهان کاریهای گذشته نسبت به قبل جلوگیری می شود و به مردان یادآور می شود که باید مردانگی به خرج دهند و بگویند که این زن همسر قانونی و شرعی من است و من در مقابل او وظایف اخلاقی و حقوقی دارم.
 البته باید توجه داشت که با وجود فرهنگ های مختلف در کشور این طرح به کجا می رسد؟ چرا که اگر این طرح کارشناسی نشود به گوش افراد عوام جامعه برسد و بدون در نظر گرفتن عاقبت آن دست به این کار بزنند چه عواقب بدی در پی خواهد داشت. کاش مسئولان قبل از اینکه طرحی را به تصویب برسانند خوب فکر کنند تا مشکلاتی که سابق نسبت به طرح عفاف در جامعه حکفرما شد در اینجا نیز بوجود نیاید و حسرت و پشیمانی عایدمان نشود. .گزارش از مریم جعفری
  • منصوره صامتی
نماینده دو دوره قبلی ایلام در مجلس شورای اسلامی از جمله سیاستمدارانی است که "مرگ” همسر نیز نتوانسته عشق او را نسبت به همسرش کم کند. این عشق بعد از فوت همسر، حتی بیش از پیش نمایان شده و قنبری، مخصوصا در شهر ایلام تبدیل به نماد وفاداری شده است. به گزارش انتخاب به نقل از جام، داریوش قنبری نماینده دو دوره قبلی ایلام در مجلس شورای اسلامی در حالی که همچنان بعد از فوت همسرش تنهاست، در کنار قبر همسرش، برای خودش نیز، قبری را تدارک دیده است تا اگر روزگاری عزم سفر به دیار آخرت داشت، در کنار همسرش آرام یابد. قنبری سنگ قبر خود را نیز آماده کرده و بر روی آرامگاه همسرش، عکسی از وی، به همراه نوشته ای عاشقانه، نقش بسته است: حتی مرگ نیز مارا از هم جدا نخواهد کرد. میترا نادی نصاری، همسر قنبری در شهر ایلام به خاک سپرده شده است. وی روز پنج شنبه ۱۸ خرداد ۱۳۹۱در اثر عوارض ناشی از بیماری سرطان دار فانی را وداع گفت.

  • منصوره صامتی
  • منصوره صامتی


هوس زن گرفتن به سرم زده بود. دوست داشتم وضع مالی خانواده همسرم پایین‌تر از خانواده خودم باشد تا بتوانم زندگی بهتری برایش فراهم کنم. مادرم چنین دختری برایم در نظر گرفته بود.  نمی‌دانم این خبر چگونه به گوش رئیسم رسید چون به صرف نهار دعوتم کرد تا نصیحتم کند. اسم رئیس من عاصم است اما کارمندان به او می‌گویند عاصم جورابی!
سر ساعت به رستوران رفتم. رئیس تا مرا دید گفت: «چون جوان خوب و نجیب و سربه‌راهی هستی می‌خوام نصیحتت کنم.» بعد هم گفت: «مبادا به سرت بزنه و بخوای واسه زنت وضع بهتری فراهم کنی!» و ادامه داد: «اگه به حرفم گوش نکنی مثل من بدبخت می‌شی. همونطور که من بدبخت شدم و حالا بهم می‌گن عاصم جورابی!»
پرسیدم: «جناب رییس چرا شما رو عاصم جورابی صدا می‌کنن؟»
جواب داد: «چون بدبختی من از یه جفت جوراب شروع شد» و بعد داستان زندگی اش را برایم تعریف کرد:
وقتی خواستم زن بگیرم با خودم گفتم باید دختری از خانواده طبقه پایین بگیرم که با دارو ندارم بسازه و توقع زیادی نداشته باشه. واسه همین یه دختر بیست و یک ساله به اسم صباحت انتخاب کردم. جهیزیه نداشت. باباش یک کارمند ساده بود. چهره چندان جذابی هم نداشت و من به خاطر انتخابم خوشحال بودم. صباحت زن زندگی بود. بهش می‌گفتم امشب بریم رستوران؟ می‌گفت نه چرا پول خرج کنیم؟ می‌گفتم: صباحت جان لباس بخرم؟ می‌گفت: مگه شخصیت آدم به لباسه؟
تا اینکه براش به زور یه جفت جوراب خوشگل خریدم. دو ماه گذشت اما همسرم جوراب نو رو نپوشید. یه‌ روز گفتم عزیزم چرا جوراب تازه‌ات رو نمی‌پوشی؟ با خجالت جواب داد: آخه این جورابا با کفشای کهنه‌ام جور در نمیاد! به زور بردمش بیرون و براش یه جفت کفش نو خریدم. فرداش که می‌خواستیم بریم مهمونی باز کفش و جوراب رو نپوشید. بهش گفتم چرا تو کفش و جورابتو گذاشتی توی صندوق و نمی‌پوشی؟ جواب داد: آخه لباسام با کفش و جورابم جور در نمیاد! همون‌روز یک دست لباس براش گرفتم. اما همسرم باز نپوشید. دلیلش هم این بود: این لباسا با بلوز کهنه جور در نمیان! رفتم دو تا بلوز خوب هم خریدم. ایندفعه روسری خواست. روسری رو که خریدم دیگه چیزی کم و کسر نداشت اما این تازه اول کار بود! چون جوراباش کهنه شدن و پیرهنش هم از مد افتاد و از اول شروع کردم به خریدن کم و کسری‌های خانوم! تا اینکه یه روز دیدم اخماش رفته تو هم. پرسیدم چته؟ گفت این موها با لباسام جور نیست. قرار شد هفته‌ای یه بار بره آرایشگاه. بعد از مدتی دیدم صباحت به فکر رفته. بهم گفت: اسباب و اثاثیه خونه قدیمی شده و با خودمون جور درنمیاد. عوض کردن اثاثیه خونه ساده نبود اما به خاطر همسر کم توقعم عوضش کردم. مبل و پرده و میز ناهارخوری و خلاصه همه اثاثیه خونه عوض شد. صباحت توی خونه باباش رادیو هم ندیده بود اما توی خونه من شب‌ها تلویزیون می‌دید!
چند روز بعد از قدیمی بودن خونه و کثیفی محله حرف زد. یک آپارتمان شیک تو یکی از خیابونای بالاشهر گرفتم. اما این بار اثاثیه با آپارتمان جدید جور نبود! دوباره اثاثیه رو عوض کردم. بعد از دو سه ماه دیدم صباحت باز اخم کرده. پرسیدم دیگه چرا ناراحتی؟ طبق معمول روش نمی‌شد بگه اما یه جورایی فهموند که ماشین می‌خواد! با کلی قرض و قوله یه ماشین هم واسه خانوم خریدم. حالا دیگه با اون دختری که زمانی زن ایده‌ال من بود نمی‌شد حرف هم زد! از همه خوشگلا خوشگل‌تر بود! کارش شده بود استخر و سینما و آرایشگاه و پارتی! دختری که تو خونه باباش آب هم گیر نمیاورد تو خونه من ویسکی می‌خورد. مدام زیر لب می‌گفت: آدم باید همه چیزش با هم متناسب باشه!
اوایل نمی‌دونستم منظورش چیه چون کم و کسری نداشت. خونه، زندگی، ماشین، اثاثیه و بقیه چیزا رو که داشت. اما بعد از مدتی فهمیدم چیزی که در زندگی صباحت خانوم کهنه شده و با بقیه چیزا جور درنمیاد خودم هستم! مجبور شدم طلاقش بدم. خانه و ماشین و اثاثیه و هرچی که داشتم با خودش برد. تنها چیزی که برام موند همین لقب عاصم جورابی بود! یه جفت جوراب باعث شد که همه چی بهم بخوره. کاش دستم می‌شکست و براش جوراب نمی‌گرفتم!

  • منصوره صامتی

تفاوت عشق و ازدواج

منصوره صامتی |

یک روز پدربزرگم برام یه کتاب دست نویس آورد، کتابی که بسیار گرون قیمت بود و با ارزش. وقتی به من داد، تاکید کرد که این کتاب مال توئه، مال خود خودته و من از تعجب شاخ در آورده بودم که چرا باید چنین هدیه با ارزشی رو بی هیچ مناسبتی به من بده. من اون کتاب رو گرفتم و یه جایی پنهونش کردم.
چند روز بعدش به من گفت: «کتابت رو خوندی؟»
گفتم: «نه،» وقتی ازم پرسید چرا، گفتم: «گذاشتم سر فرصت بخونمش،» لبخندی زد و رفت. همون روز عصر با یک کپی از روزنامه همون زمان که تنها نشریه بود برگشت اومد خونه ما و روزنامه رو گذاشت روی میز. من داشتم نگاهی بهش مینداختم که گفت این مال من نیست امانته باید ببرمش. به محض گفتن این حرف شروع کردم با اشتیاق تمام صفحه هاش رو ورق زدن و سعی میکردم از هر صفحه ای حداقل یک مطلب رو بخونم. در آخرین لحظه که پدر بزرگ میخواست از خونه بره بیرون تقریبا به زور اون روزنامه رو کشید از دستم بیرون و رفت.
فقط چند روز طول کشید که اومد پیشم و گفت ازدواج و عشق مثل اون کتاب و روزنامه می مونه. ازدواج اطمینان برات درست می کنه که این زن یا مرد مال تو هستش، مال خود خودت، اون موقع هست که فکر می کنی همیشه وقت داری بهش محبت کنی، همیشه وقت هست که دلش رو به دست بیاری، همیشه می تونی شام دعوتش کنی، اگر الان یادت رفت یک شاخه گل به عنوان هدیه بهش بدی، حتما در فرصت بعدی این کارو می کنی حتی اگر هر چقدر اون آدم با ارزش باشه مثل اون کتاب نفیس و قیمتی. اما وقتی که این باور در تو نیست که این آدم مال توئه و هر لحظه فکر می کنی که خوب این که تعهدی نداره و می تونه به راحتی دل بکنه و بره، مثل یه شیء با ارزش ازش نگهداری می کنی و همیشه ولع داری که تا جایی که ممکنه ازش لذت ببری، شاید فردا دیگه مال تو نباشه، درست مثل اون روزنامه حتی اگر هم هیچ ارزش و قیمتی نداشته باشه و این تفاوت عشق است با ازدواج.

  • منصوره صامتی

به نظر شما این خانم چرا اینقدر عصبانیه؟!        "خدا رحم کنه !!!

  • منصوره صامتی


  • منصوره صامتی
به گزارش بولتن نیوز، وارد مصلی شدیم تا به نمایشگاه قرآن برویم؛ در میان آدم‌های مختلفی که درصحن بیرونی تجمع کرده بودند تا ساعت 5 بشود و در ورودی نمایشگاه را بازکنند. در همین حال و هوا بودیم که پوشش خانمی به همراه دو آقا توجهم را جلب کرد؛ آن خانم جوان تناقضی درنوع پوشش داشت که دیگر سکوت را جایز ندانستم. کفشی با پاشنه بلند چندسانتی به پا داشت و از مانتو شلوارهای تنگی که اخیراً به سبک زنان خیابانی رایج شده پوشیده بود اما در عین حال حجاب کاملی داشت ـ از قرار تنها قسمتی که جلوی دوربین پیداست باید پوشیده باشد! ـ گفتم این دیگر چه نوع حجابی در فضای مصلای نمایشگاه قرآن است؟! معلوم نیست هنجارشکنی یا محجبه، نه این تمام و نه آن تمام؟! گفت: من مجری برنامه شبکه سحرم و آقایی هم کنارش ایستاده بود خیلی موجه و حق به جانب گفت: خانم محترم! من تهیه کننده‌ام حجاب ایشان چه اشکالی دارد؟ این لباس فرم و اداری شبکه برای خانم‌های مجری است! با تعجب پرسیدم یعنی این پوشش دوپاره لباس رسمی در رسانه ملی است؟! خیلی محکم جواب داد: بله. خلاصه به حکم وظیفه هرچه شرط بلاغ بود گفتم و رفتم. از قضا همان روز یکی از شبکه‌هایی که برای تهیه گزارش و مصاحبه به بخش ما آمد و اجازه خواست، همان خانم و آقایان همراهش بودند (خودشان هم ازاین دیدار دوباره تعجب کرده بودند) به آنها گفتم با این نوع پوشش ناجور اجازه تهیه برنامه نمی‌دهیم که دیدم خانم از کیفش چادری بیرون آورد و برسرکرد وگفت برای این مواقع چادر همراه داریم. ناخودآگاه به یاد این ضرب المثل معروفی افتادم که هرچه بگندد نمکش می‌زنند وای به روزی که بگندد نمک. وقتی مجری زن درجمهوری اسلامی با چنین پوشش ناجوری در شبکه برون مرزی برای اجرای برنامه‌هایش ظاهر می‌شود انصافاً چه انتظاری از مردم عادی داریم وچگونه می‌خواهیم فرهنگسازی منطقی برای حجاب و عفاف داشته باشیم؟! حالا هرچقدر هم برای آنها ازحجاب و پوشش اسلامی حرف بزنیم وقتی عملاً خلاف آن را پیاده می‌کنیم چگونه می‌خواهیم دختران و زنان جامعه را به حجاب راغب سازیم؟! یکی از مجریان خارجی محجبه درشبکه پرس. تی. وی هم به ما گفت: «من پوشش چادر دارم ولی به من می‌گویند وقتی جلوی دوربین برای پخش خبر می‌روید چادرتان را بردارید و من ناچارم بدون چادر برنامه داشته باشم که اصلاً تمایلی به آن ندارم.» آنچه مسلم است خیلی می‌خواهیم فرهنگسازی درخصوص نهادینه کردن فرهنگ حجاب و عفاف داشته باشیم اما حقیقتاً نمی‌توان تنها به حرف و سخنرانی و همایش بسنده کرد باید درعمل آن را نشان داد به ویژه افرادی که تریبون رسانه در اختیار دارند باید مراقب نوع پوشش و رفتارهای خود باشند و به خصوص وقتی در فضاهایی که برد بین‌المللی دارد و افرادی ازکشورهای خارجی می‌آیند، تا مبادا تصویر ذهنی نامناسبی برایشان تداعی شود. چنانکه یکی ازمهمانان امریکایی که اخیراً مسلمان شده است و خانمی با پوشش کاملی بود با تعجب می‌گفت: «چرا چنین پوشش‌هایی در ایران وجود دارد؟ برای ما مسلمانان غیرایرانی که در فضا و محیط غیراسلامی هستیم، ایران کشوری آرمانی است و خیلی‌ها دوست دارند اینجا بیایند اما چرا عده‌ای این طور بدحجاب هستند و قدر موقعیتی را که دارند نمی‌دانند؟!» حال تصور کنید قرار بود تا همان خانم مجری با پوشش کاریکاتوری که داشت یا همان لباس رسمی کار! برای شبکه برون مرزی سحر با او مصاحبه داشته باشد؛ انصافاً چه ذهنیتی برای او ایجاد می‌شد؟! وقتی پرسنل سازمان دولتی صداوسیما که خودشان در زیرنگاه مردم و سایر رسانه‌ها هستند خود را موظف به رعایت حجاب مناسب ندانند به خصوص افرادی که در حوزه بین‌المللی و برون مرزی فعال هستند چگونه می‌خواهیم بنا به توصیه امام خمینی (ره) فرهنگ انقلاب اسلامی را به جهانیان صادر کنیم؟! منبع: جام نیوز
  • منصوره صامتی


محمدحسن قدیری ابیانه: ایجاد سربازی برای زنان راهکار اصلاح ترکیب جنسیتی دانشگاه

قدیری ابیانه با تائید سخنان حسن عباسی در سایت شخصی خود اینچنین می نویسد: احتمالاً یکی از دلایلی که خداوند ارثیه پسر را دو برابر دختر قرار داده این است که با توجه به وظیفه مرد برای تأمین هزینه همسر و فرزندان، مرد بتواند تشکیل خانواده دهد. این امر به نفع دختران نیز می باشد زیرا مردانی که به خواستگاری می آیند نیز دو برابر دختران ارث می برند و لذا می توانند به خواستگاری آنها بیایند و بدینسان این امر به کمک ازدواج هم دختران و هم پسران منتهی می شود.

سربازی برای پسران است لذا آنها ناچار می شوند به سربازی رفته و چون موفقیت در کنکور دانشگاه ها به مقدار زیادی به محفوظات داوطلبان بستگی دارد و در دوران سربازی بسیاری از این محفوظات از بین رفته و یا کم رنگ می شوند، عملا از قبولی در کنکور باز می مانند در حالی که دختران اگر در کنکور قبول نشوند می توانند بدون وقفه به تحصیل ادامه داده و بالاخره در کنکور قبول شوند و بدینسان تعداد دختران در دانشگاه ها دو برابر شده و عواقبی را در بر خواهد داشت که آقای عباسی به خوبی به آن اشاره کرده اند.

اگر ارث پسران دو برابر دختران است تا زمینه اقتصادی ازدواج فراهم گردد، قاعدتا باید تعداد پسرها لااقل در دانشگاه ها دو برابر دختر ها باشد تا تناسب مناسبی ایجاد شود. یکی از راهکارها این است که همانطور که برای خانواده شهدا سهمیه ای در نظر گرفته شده، برای کسانی که سربازی را طی کرده اند امتیازاتی برای ورود به دانشگاه و استخدام قائل شوند. در استخدام پسرها انجام وظیفه سربازی شرط است لیکن برای استخدام دخترها چنین شرطی وجود ندارد.

امروزه اگر مقداری امتیاز نمره ای برای سربازی رفته ها به نمره کنکور آقایان اضافه شود، قطعا خانم ها آن را تبعیض قلمداد خواهند کرد و به آن اعتراض خواهند نمود. پس چاره کار این است که در سربازی هم تبعیضی روا نشود و خانم ها هم دوران سربازی را طی کنند. طبیعتا دوران سربازی برای خانم ها باید داوطلبانه و غیر اجباری و نوع سربازیشان هم باید متفاوت باشد. مثلا کارهای غیر نظامی در دستگاه نظامی، یا کار در دستگاه های بهداشتی، درمانی، آموزش و پرورش و یا کارهای اداری و خدماتی در سایر دستگاه های دولتی. البته نوع کار آنها باید طوری باشد که در شهری که در آن زندگی می کنند و نزد خانواده به خدمت مشغول باشند و بتوانند هر روز به خانه خود بروند و زندگی پادگانی نداشته و نیازی به اقامت شب هنگام در محل خدمت نداشته باشند مگر در موارد استثناء مثل بیمارستان ها. در این صورت آنها هم از امتیاز آقایان سربازی رفته باید بهره مند گردند.

البته در کنکور بین کسانی که برای اولین بار در کنکور شرکت می کنند نباید تفاوتی بین دختران و پسران قائل شد مگر در رشته هایی که ویژگی های خاصی دارد، مثل مامایی که باید ویژه دختران باشد. یا برخی رشته ها مثل کار در معادن که باید عمدتا ویژه پسران باشد.

با همه این وجود بهتر است شرایطی فراهم شود که دختران ازدواج را بر رفتن به سربازی ترجیح دهند.


برای درستی یا غلطی این طرح با چند تن از نمایندگان مجلس گفتگویی داشته ایم تا نظر آنها را نیز جویا شویم.


محسن علیمردانی عضو کمیسیون اجتماعی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری "ولی امر" اظهار داشت: ما حتی برای این سربازان که هستند برنامه ای نداریم و یکی از راهها می تواند این باشد که سربازی اجباری را حذف کنیم و یک سربازی حرفه ای داشته باشیم که هم افراد با علاقه بیشتری کار خود را انجام میدهند و همچنین حقوق مکفی به آنها بدهیم، مثل خیلی از کشورهای پیشرفته دنیا.

وی همچنین بیان داشت: برادرانی که سربازی می روند عمر اینها خوب استفاده نمی شود، خیلی از کشورهای پیشرفته دیگر سرباز اجباری ندارند و مثلا برای مدت 5 سال با حقوق مکفی و مزایا سرباز می گیرند و علاوه بر این افراد داوطلب با علاقه بیشتری در خدمت هستند.

علیمردانی در مورد سربازی بانوان گفت: هنوز به یک جمع بندی نرسیده ام که آن را می توان اجرا کرد یا نه، این بحث عمیق است ثانیا احتمال آزمون و خطا در این طرح زیاد می باشد از طرفی یک جامعه آماری گسترده ای را در جامعه وجود دارد و باید اینها را به صورت نمونه سنجید و اشتباهات کار را به صورت نمونه انجام داد.

این نماینده مجلس تصریح کرد: در این طرح امکان حرکت های مثبتی هست ولی اینکه حتما مفید برای جامعه و بانوان باشد هنوز مشخص نیست، اینها دقیقا می خواهند بروند سربازی چکار کنند؟ وقتی این طرح هنوز پایلوت نشده و در روی کاغذ است جای بحث زیادی دارد و نمی شود با یک جلسه این را بررسی کرد. باید مطالعه و تحقیقات زیادی روی این انجام داد و کل جوانب را سنجید، به این راحتی نمی توان اظهار نظر کرد که این خوب است یا بد.

نماینده مردم زنجان گفت: این طرح ارزش بالا و جامعه آمار زیادی را در بر می گیرد ارزش این را دارد که در مجلس مطرح شده و مورد بررسی قرار گرفته و روی آن متمرکز شویم. شاید بتوان با این طرح از ظرفیت خانم ها برای نظام استفاده کرد و منفعت های بزرگی برای جامعه داشته باشد و مطرح شدن آن در مجلس فضایی را باز می کند که دیدن آن ضرر ندارد.

سیدعلی طاهری سخنگوی کمیسیون فرهنگی نیز در مورد سربازی زنان اظهار داشت: اردوهای جهادی که توسط بسیج دانشجویی با کمک دانشجویان انجام می شود شبیه همین سربازی زنان است و کارهایی که متناسب با توانمندی یک خانم و علایق او است صورت می گیرد.این موضوعات بدون اینکه اسم سربازی روی آن باشد الان انجام می شود منتها می توانیم این را گسترده تر کنیم یعنی شبیه همین کار جهادی که صورت می گیرد بدون اینکه عنوان سربازی روی آن باشد انجام شود.

وی همچنین بیان کرد: این موضوع نیاز به برنامه ریزی دارد که در حوزه های مختلف تبعات آن بررسی شود و اگر به گونه ای بشود که از این خدمات خانم ها در کارهایی که علاقه و توانایی دارند استفاده شود یک امر مطلوبی است که تجربه ای برای خود آنها نیز می شود و همچنین خدماتی به مردم بویژه در نقاط محروم داده می شود.

طاهری در پایان اظهار داشت: این مسئله باید جزئیاتش مطرح شده و چکش کاری شود و افراد صاحب نظر نیز آن را نقد کنند تا زمانی که اجرا می شود بدون تنش و تبعات منفی انجام شود، این طرح را میتوانند به عنوان پیشنهاد به مجلس بدهند و قابل بررسی در تمام کمیسیون ها نیز هست .
  • منصوره صامتی
  • منصوره صامتی