منصوره صامتی

کارشناس فرهنگی

منصوره صامتی

کارشناس فرهنگی

منصوره صامتی

رویای 1400 ساله ی مسلمانان جهان در حکومت اسلامی ایران به تحقق پیوسته و امروز این ظرفیت عظیم فرصتی تکرار نشدنی است. معتقدم که انسان به ضرورت ماهیت الهی و اندیشه ی خویش یک رسانه است وامروز در عصر رسانه ضروریست تا دغدغه های فرهنگی ،اجتماعی و سیاسی مان را باهم شریک شویم، باشد که در مسیر زمان به جامعه ی مهدوی نزدیک شویم."زندگی بهتر حق مسلم ماست!"

و همچنان که رهسپار آینده ایم بیندیشیم که :

ما ازین قرن نخواهیم گذشت
ما ازین قرن نخواهیم گریخت
با قطاری که دگران ساخته اند
هیچ پروازی نیست برساند ما را به قطار دوران
و به قرن دگران
مگر انگیزه و عشق ،
مگر اندیشه و علم ،
مگر آیینه و صلح
و تقلا و تلاش
بخت از آن کسی خواهد بود که مناجات کند با کارش
و در اندیشه ی یک مساله خوابش ببرد
و کتابش را بگذارد زیر سرش و ببیند در خواب حل یک مساله را
باز با شادی در گیری یک مساله بیدار شود ...

تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران
آخرین نظرات

 

 

 

 

  • منصوره صامتی

دختر

روز دختر

نظرات  (۱۷)

پیامبر اکرم (ص) :
دختران دلسوز ، مددکار و با برکت اند 
هرکس یک فرزند دختر داشته باشد
خداوند، آن راپوششی از دوزخ قرار میدهد
هرکس دو دختر داشته باشد بخاطر آنان وارد بهشت شود 
هرکس سه دختر یا مانند آن خواهر داشته باشد، جهاد
صدقه [ ی استحبابی ] از او بر داشته میشود .

قطعاً فرمایش پیامبر عزیزمون دختران نجیب و متدین که نور چشم پدر و مادرند بوده و کم هم نیستند ، اگر چه در سطح جامعه عده ای سست ایمان راه خودنمایی رو در پیش گرفتند
همین دقته ویژه خانم.هاس که امری مثله تربیت فرزند و خانه داری رو خداوند و رسولشبرای خانما مناسب دونستن.

یه لحظه که یه مرد خودش رو جای یه مادر بزاره حتمن متوجه میشه کارهای مادرانه رو نمیتونه با کیفیت اون انجام بده چون دقت لازم رو نداره و نمیتونه تمرکز لازمو داشته باشه.

البته همواره استثنائات زیادی هس که نمیشه چشم پوشی کرد.

یه نکته درباره تفاوت نگاه زن و مرد به اطرافشون فهمیدم جالب بود اینکه:
حتی نوع نگاه کردن و زاویه دید زن و مرد متفاوته ، مردان بصورت کلی با دید عمیقتر میبینند و خانم ها جزعی تر و دقیق . مثلاً اگه ده نفر مرد با ده تا لیوان روی میز باشه و یکی از اون لیوانها کمی کثیف باشه احتمال متوجه شدن آقایون خیلی کم نزدیک به صفره ولی همون ده تا لیوان اگه حتی لیوان کمی کثیف تر رو وسط لیوانها قرار بدی یک زن براحتی میتونه اونو تشخیص بده ، یه مثال دیگه از یه روانشناس : نگاه کردن درون یخچال توسط مردان و زنان متفاوته ، وقتی مردی توی یخچال رو میبینه بصورت عمقی تا انتهای یخچال بدون دقت کافی به گوشه ها یخچال رو میبینه ولی وقتی یه خانم توی یخچال رو میبینه به تمام زوایا و مواد درون یخچال توجه میکنه .
جالب بود نه ، عجب نگاه دقیقی دارن خانوما .
  • قدرت زن بودن
  • دو کار در دنیا خیلی سخته 
    اول اینکه موضوعی که در ذهن توست در ذهن دیگری وارد کنی ،
    دوم پولی را که در جیب دیگری است در جیب خود وارد کنی
    اگر اولی را خوب انجام دهی معلم هستی ،
    اگر دومی را خوب انجام دهی تاجر هستی .
    اگر هر دو را بخوبی انجام دهی زن هستی.
  • تقدیم به دختران نجیب این سرزمین
  • دختر اگه پرنده آفریده میشد 
    حتما " طاووس " بود .
    اگر حیوان بود
    حتما " آهو " بود .
    اگر حشره بود
    حتما " پروانه بود .
    او انسان آفریده شد 
    تا خواهر و مادر باشد و عشق ...♥
    دختر چنان بزرگ است که  اشرف موجودات خداست .
    تا حدی که یک گل ، او را راضی میکند،
    و یک کلمه، او را بکشتن میدهد .
    پس ای مرد ، مواظب باش
    دختر از سمت چپ، نزدیک به قلبت ساخته شده، تا او را در قلبت جا دهی.
    شگفت انگیز است !
    دختر در کودکی درهای برکت را به روی پدرش میگشاید
    در جوانی دین شوهرش را کامل میکند
    و هنگامی که مادر میشود بهشت زیر پای اوست.
    قدرش را بدانیم ...
    در تعابیر اسلامی از دختران به نام "رحمت" یاد شده است ؛ همانطور که از پسران به نام "نعمت" . 
    در فرهنگ اسلام ، دختران مظهر رحمت الهی اند و پسران مظهر نعم الهی. 
    علمای علم لغت از جمله جناب راغب اصفهانی در المفردات در معنی "رحمت" این چنین گفته است : "رحمت ، مهربانی است که مقتضای احسان است نسبت به شخصی که مورد لطف و احسان قرار می گیرد." 
    همچنین در باب "نعمت" گفته اند : "نعمت ، به مواهب الهی گفته می شود که نصیب بندگان می شود. درواقع اگر چیزی به کسی داده شود که بدان نیازمند است ، به او احسان شده ولی در دادن نعمت ، چنین شرطی نیست .یعنی چنانچه چیزی به فردی داده شود که بدان نیازی ندارد ، می توان گفت نعمتی به او داده شده است و در اینجا لفظ رحمت به کار 
    برده نمی شود."
    حال این چه سر و اسراری است با آنکه علی الظاهر ، یک خانواده خود را به داشتن فرزند پسر ، نیازمندتر نشان می دهد ؛ ولی خداوند مقدر فرموده که فرزند دختر را از جنس رحمت معرفی کند ورحمتی که اقتضای آن ، همانا نیازمندی است . [ برخلاف نعمت ] 

    این یک نکته ؛ نکته دیگر اینکه "نعمت" مورد سوال قرار می گیرد . "لتسئلن یومئذ عن النعیم" ؛اما رحمت ، نه . البته این به معنی بی مسئولیت بودن والدین در قبال فرزند دختر نیست بلکه از باب تفاوت رحمت و نعمت به این دو موضوع نگاه شده است .

    مطلب دیگر اینکه ، نعمت زوال پذیر است اما رحمت ، خیر. هرچند که "فرزند صالح" اعم از دختر و پسر ، از مصادیق "باقی الصالحات" اند . 

    در مقابل ، در برابر "نعمت" ، وظیفه ی شکرگذاری قرار داده شده است اما برای رحمت چنین امری متصور نیست و ..

    به زوایای دیگری هم می شود به این دو مقوله (رحمت و نعمت) نگریست اما سنت و سیره ی پیامبر (ص) و امامان معصوم ما (ع) بر این امر بوده که همواره از "سلامت" مادر و طفل به دنیا آمده ، می پرسیده اند و نه از مطلب دیگری .

    شهید بزرگواری است که بنده نام مبارک این شهید سعید را فراموش کرده ام ، در این رابطه جمله ای از ایشان در کتاب خاطراتشان نقل شده است که فرموده اند :  "فرزند اگر صالح باشد ، ده تای آن هم کم است ولی اگر ناصالح باشد ، یکی از آن هم زیاد است." 

    هرچند بماند که در تعابیر اسلامی و فرهنگ اصیل آن از فرزند _جدا از دختر و پسر_ با تعبیر "عضد" یعنی "بازو" یاد شده است . به این معنی که اگر فردی دو فرزند می داشت ، از منظر اسلام ، چنین فردی چهار "بازو" دارد ؛ ... اما فرهنگ به رو به انحطاط ما به جایی رسیده که اکنون ، اگر فردی دو فرزند داشته باشد ، می گویند : دو "شکم" دارد که باید سیر کند ! 

    علی ایحال بنده مخالف "تک فرزندی" هستم چه از نوع "شکم"[!] و چه از نوع "بازوی" آن .
    چه بسا نداشتن فرزند و تصمیم بر به دنیا نیاوردن آن ، بهتر از تک فرزندی باشد. 
    شما تصور کنید موجودی به نام انسان که از نعمت خواهر و برادر محروم است و در آینده ی نه چندان دور ، فرزندان او ، از نعمت عمو ، عمه ، خاله و دایی هم محروم باشد ؛ چه بحران هایی روحی و یا شخصیتی برای او یا فرزندانش متصور خواهد شد ، باید از یک روان شناس حاذق پرسید و این تنها بخشی از مشکلات او در نهاد محدودی به نام خانواده است ؛ مشکلات و معضلات مربوط به جامعه برای چنین فردی ، بحث دیگری است .


    جناب باغشهر عزیز
    با تولد هر فرزند ( پسر یا دختر ) دری از رحمت خدا بسوی اون خانواده باز میشه برای دختران منظورم  خیر و برکتیه که به دختر بچه از زمان تولدش بیشتربرای زندگی پدر و مادر بهمراه میاره تا به زندگی همسرش پا بذاره  ، بعضی از پدرها واقعا بی تدبیرن ، اتفاقا موارد اینچنینی بسیار سراغ دارم . درآمد بدست اومده کلی رو ببینید نه وضعیت فعلی زندگی.
    همونطور که خودتون نوشتید دختران پاک ونجیب دیروز روزی رسون زندگی پدرانمون شدند  این در حالیست که همون موقع هم به نسبت زمان خودشون انحراف در جامعه بود ولی راه تقوا رو در پیش گرفتند.
    فرمایش خانم صامتی رو کاملا قبول دارم دختران بسیار نجیب کم نیستند ولی کمتر در جامعه خودنما حضور پیدا میکنند ، حتما از خانمای بزرگوار خانوادتون بسیار سراغ دارید که ناراضی اند از وضعیت پوشش و عفاف در جامعه و بهمین دلیل کمتر بیرون میرن ، همین فضای مجازی رو ببینید  اگه یه اجتماع فرض کنیم مگه چند نفر مثل بانوی باایمان و ارزشی ما ( خانم صامتی ) تبلیغ ارزشهای دینی و فرهنگ اسلامی رو علیرغم بی مهری که از طرف بسیاری از کاربران داشتند انجام میدن ، خودتون بهتر از من میدونید که این شبکه های اجتماعی و مجازی جای چه جور کسانی شده ، سوء تفاهم نشه منظورم اطلاع داشتنه .
    جناب باغشهر عزیر از لحن کامنتتون میشد فهمید که به مزاح گفتید ولی من کاملا جدی آرزو کردم  و این بار آرزو میکنم یه دختر شیرین زبون ویه پسر کاکل زری خدا بهتون بده و البته پر روزی.
    همین جوری پیش بره کلی آرزوی ایالواری براتون دارم .خخخخخخخ . موفق باشین
    امیرعلی عزیز و یه خانم محترم ممنون از پاسخهاتون.

    اون کسی که باید جواب میداد نداد باز شما لطف کردین و پاسخ دادین جای تشکر و سپاسه.

    جناب امیر علی من یه بررسی کردم تفاوت خاصی نبود بین خانوداه هایی که دختر دارن و چیزی که شما گفتین رو من ندیدم برکت اضافه یا چیر خاص دیگری. مثله همه بودن.

    البته حرف من یه مزاح مانندی بود از سری نوشته های یک نویسنده جوان که یادم رفت نامش البته منظور اون نوشته چیز دیگه ای بود و کامنت بنده چیز دیگر.

    به طبع مادران ما دختران دیروز بودن که خیر و برکت سرشار رو با پاکی و نجابتشون آوردن به خونه و زندگی پدرامون و ثمرشون افرادی شدی مثله ما که پاکی رو به ارث بردیم از یک دختر.

    ولی جامعه امروز کمی تفاوت داره نه نجابت سابق هست نه آرامش تو زندگی که گذشته نزدیک داشت باید کمی واقعی حرف بزنیم.
    مرسی هم بابت آرزوتون برا من جای بسی تامل داره.


    پاسخ:
    نا امید نباشید .تعداد دخترهای خوب و عفیف بسیار زیادتر از تصور ماست ولی ما به منطق عوام ، عقلمون به چشممونه ! زنان و دختران نجیب کمتر در جامعه تردد دارند و بیشتر مشغول علم آموزی و یا تربیت فرزند و یا انجام وظایف در نقش های خاص خود هستند . 
    ما به غلط تصور می کنیم تعداد  دختران عفیف کم است در حالی که در جامعه ی دو قطبی امروز راحت تر می توان انسان های با ایمان را تشخیص داد همانهایی که اعماشان را بر اساس خوشایند اکثریت یا اقلیت تنظیم نمی کنند ، رضایت پروردگار معیار رفتارشان است . 
    یادتونه قدیما میگفتیم
    پسرا شیرن مثل شمشیرن  دخترا .....
    ولی بسیاری از دخترهای اون موقع در مقابل سختیهای روزگار شیر و به نسبت باغیرت ترند 
    الان که دیگه جای پسر و دختر عوض شده بعصی از پسرها تا آرایش نکنند از خونه بیرون نمیرن ، ساده ترینش اصلاح ابروهاست که حتی از مردان اونم تو رسانه ملی از بازیگرا و مجریا ی مرد می بینیم
  • مهربان باش
  • تو .. مهربان باش
    بگذار بگویند ساده است..
    فراموشکار است..
    زود میبخشد .. سالهاست دیگر کسی در این سرزمین ،
    ساده نیست ..
    از همان وقتی که-دیوار کاهگلی رفت و 
    آجر و سنگ 
    آمد ..
    از همان وقتی که ایوان شد بالکن ..
    خانه شد آپارتمان ..
    و کم کم 
    انسان شد صرفا موجودی برای رفع نیازهای خود اما تو تغییر نکن
    تو خودت باش و نشان بده -آدمیت هنوز نفس میکشد..
    هنوز میشود روی کسی حساب باز کرد آن هم از نوع مادام العمر...
    هنوز هستند کسانی که میشود به سرشان 
    قسم راست خورد ...
    هنوز هست کسی که دل ، بهانه ی
    خوبیهایش را بگیرد هر از چند گاهی... .
    جناب باغ شهر
    دختر و پسرامروز و زن و مرد فردا مکمل همدیگه هستن و وجود هرکدوم بدون دیگری هیچ معنایی نداره وبه فنا خواهدرفت.
    بهتره قبل ازاین که حرفی روبزنیم حتی اگه شوخی باشه کمی روی ابعاد ودرستی اون حرف فکرکنیم.
    اگه دخترجهیزیه میخواد پسرهم تاوقتی مستقل نشده خرجش روپدرش میده موقع ازدواجش هم خرج عقدوعروسی ووحتی مهریه اش هم دراکثرمواردبرعهده پدرشه پس اگه خرجش ازدختربیشترنباشه کمترهم نیست.
    اگه برای دختر خواستگارمیاد برای پسرهم بایدرفت خواستگاری وهزارجورنازوکرشمه وادا واصول خیلی ازخانواده های دختردار رو تحمل کردو به جون خریدتاشایدپسر روبه غلامی خودشون قبول کنن!!!
    و بسیاری مسائل دیگه،پس بهتره فکرنکرده وجود هیچ کسی روزیرسوال نبریم که خداوندمطمئنا برای آفرینش هرکدوم ازموجودات خصوصاانسان هابرنامه وهدف خاصی داشته ودارد.
    این هم به عنوان حرف آخر:
    یه ضرب المثل آلمانی هست که میگه" پسرا تا شب عروسی شون فرزند والدین شون هستند و دخترا تاآخرعمرشون!"

    جناب باغشهر عزیز
    دختر داشتن یعنی مونس و غمخوار پدر و مادر و برادرن  ، یعنی برکت خدا رو کسب کردن ، شعار نیست بخدا ، شما بزرگوار در اطرافیانتون نگاه کنید ،پدر و مادری که فرزند اولشون دختر باشه و یا فرزند دختر دارند  خیر و برکت بیشتری توی زندگی شون اومده تا اونا که فقط پسر داشتند و من اینو به وضوح در زندگی شخصی مون نسبت به بستگان بدون دختر مییبینم ، یه دختر با ازدواجش بسته به ایمان و تقوا ی اون  روزی رسون زندگی همسر میشه ، فرمایش بزرگان دینه که خدا روری رو با همسر و فررندان قرار داده .
    یکم عرف جامعه غلط شده وگرنه اگه خدا عاشق زنی باشه بهش دختر میده  ، برای ارزش گذاری مقام دختران همین بس که خدا نسل امامت و هدایت بشر رو از نسل دختر نازنین رسول خدا (ص)  قرار داد .
    این جمله هم انتحاریه ولی مینویسم: هیچ مردی بدون همسر( که خدا رزقشو  از دختر بچگی با اون همراه کرده بجایی نرسیده ) یا اگه فکر میکنه رسیده هرگز آرامش نداره .
    وقتی دختران جامعه ای نا فرمانی خدا رو کردند و عرف غلط و چشم و هم چشمی توی جامعه براه افتاد در کنار دیگر عوامل حتما ازدواج سختتر خواهد شد و همسر نافرمان خدا خیر و برکت زیادی به زندگبش نخواهد آورد .
    جناب باغشهر عزیز براتون آرزوی همسر پر روزی و  یه دختر کوچولو از اون شیرین زبونا دارم ،انشاالله چند سال بعد ببینم بازم همین نطر رو به دختران دارید . سلامت بلشبد .
    آخه دختر بودن واسه پدر و مادر چه خیری داره؟

    دختر که بزرگ شد باید منتظر باشی خواستگار بیاد براش . بعد که اومد باید چند میلیونی خرج کنی براش جهاز بخری بعدشم که بجه دار شد باید وسایل اونارم بخری.

    بیچاره پسرا باید خودشون کار پیدا کنن خونه بگیرن خرج زندگی بدن و ..... .

    ولی خب دخترن دیگه هر چقدرم سعی کنن که نمیتونن شبیه ما شن.

    ببخشید فضولی کردم امیدوارم دلخور نشده باشید بازم معذرت میخام ترو خدا حلال کنید
    مشکل  جوامع امرو اینه که از دختران  برای رسیدن به غرایز، منافع اقتصادی یا سیاسی بهره برداری میکنند
    تبلیغ برای یه کالا رو ببینیم ، روی بسته بندی کالاهای خارجی رو نگاه کنیم  ، جایی که به زن نگاه جنسیتی بشه  و اونو برای مقاصد خاصی در نظر بگیرن و وقتی مثل یک کالا برای خریداری پشت ویترین قرار میگیره ، هرگز رشد شخصیتی نخواهد یافت ، دختران غربی از بچگی یاد گرفتن در برابر عرضه شدن خریدار دارند و این با روح دینداری که کرامت انسانی رو در پرهیز و پوشش میدونه در تظاده . مشکل هر فرد یا جامعه ای که از دین فاصله بگیره همبنه (بی بندوباری و انحطاط اخلاقی در همه زمبنها ) جای تعجب داره که بعضی افراد با وجود اینکه نتیجه اینگونه رفتارها رو بوضوح در غرب میبینن باز دنباله رو این رفتار هستند.
    توی دین هرکسی یا چیزی جای خودشه واین اصلی ترین مشکل جوامع بی دین است ، برای اونا زن ومرد شبیه هم هستند وهمه چیز برایشان یکسان است درصورتی که در اسلام این تفاوتها دیده شده و زن و مرد حقوق برابری دارند نه مثل هم یعنی اگه حقی را که اسلام برای زن و مرد مسلمان قرارداده مثلا در ترازو وزن کنند برابر است  و تفسیر غیر از این اگرچه به اسم اسلام است ولی درست نیست.
    سلام
    ببخشید فصولی میکنم " بنده چند دختر سرشار از احساسات دارم" میتونم بپرسم چند فرزند دسته گل دارید؟
    پاسخ:
    پرسش شما بسیار خصوصیه و پاسخش هم ضرورتی نداره  زندگی ما بدون دانستن اطلاعات شخصی دیگران هم به آسانی ادامه خواهد داشت .
  • سید مجتبی امین
  • مثل دخترا پست می ذارید!
    پاسخ:
    با دخترها قرابت بسیاری دارم ضمن اینکه بنده چند دختر سرشار از احساسات  دارم که مثل گل با طراوت و نشاط بخش زندگی هستند . 

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">