منصوره صامتی

کارشناس فرهنگی

منصوره صامتی

کارشناس فرهنگی

منصوره صامتی

رویای 1400 ساله ی مسلمانان جهان در حکومت اسلامی ایران به تحقق پیوسته و امروز این ظرفیت عظیم فرصتی تکرار نشدنی است. معتقدم که انسان به ضرورت ماهیت الهی و اندیشه ی خویش یک رسانه است وامروز در عصر رسانه ضروریست تا دغدغه های فرهنگی ،اجتماعی و سیاسی مان را باهم شریک شویم، باشد که در مسیر زمان به جامعه ی مهدوی نزدیک شویم."زندگی بهتر حق مسلم ماست!"

و همچنان که رهسپار آینده ایم بیندیشیم که :

ما ازین قرن نخواهیم گذشت
ما ازین قرن نخواهیم گریخت
با قطاری که دگران ساخته اند
هیچ پروازی نیست برساند ما را به قطار دوران
و به قرن دگران
مگر انگیزه و عشق ،
مگر اندیشه و علم ،
مگر آیینه و صلح
و تقلا و تلاش
بخت از آن کسی خواهد بود که مناجات کند با کارش
و در اندیشه ی یک مساله خوابش ببرد
و کتابش را بگذارد زیر سرش و ببیند در خواب حل یک مساله را
باز با شادی در گیری یک مساله بیدار شود ...

تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران
آخرین نظرات

به اعتبار سال ها  توجه خاص  به دور از کلیشه  به  مسایل زنان  بویژه مادران  و به عنوان  فردی که تحصیلات  دانشگاهی او مبتنی بر اقتصاد و زیر مجموعه های آن است معتقدم اقتصاد مقاومتی باید از خانه آغاز شود .

زنان و مادرانی که به خانواده داری به جای  خانه داری می اندیشند نقطه ی عطف این استراتژی هستند .

کلید طلایی و  تدبیر پیشرفت در جهت  خودکفایی ایران و ایرانی در دست زنان است که نیمی از آنان  به گونه ای مستقیم مدیریت اقتصاد داخلی خانواده را بر  عهده دارند . 

تصور کنید  عظمت  نیروی اراده ی نیمی از 90 میلیون نفر ، 45 میلیون نفر جمعیت که 4 برابر جمعیت یکی از کشورهای همسایه است ! 

می دانم که شما نیز از شعارهای فراوان و کلیشه ای که هر چند وقت یکبار می شنوید به تنگ آمده و به دنبال مصادیق هستید . بنده نیز در تمام این مدت به جز ناچیزی از راه حل های غیرکاربردی از مدیران نشنیده ام . چرا که غالب مدیران  اقتصاد مقاومتی را چونان پدیده ای می نگرند که باید از مسیر صعب العبور تحصیل گردد ، عده ای نیز مرغ همسایه را غاز پر مایه ای  فرض  کرده و  با جعل و کپی راه حل های غیر بومی در نیل به این هدف راه می پویند ! 

غافل از آنکه نگاهی  آموزش محور  و فرهنگ ساز به سرمایه ی اجتماعی  بویژه زنان با توجه به نقش  کلیدی و تاثیر بسزای آن بر پرورش نسل  مسیری است میانبر ، قابل دسترس و مطمعن .

مسیر های بسیار سهل و در عین حال ممتنعی که نیاز به تمرین و ممارست دارند  پیش رو است ، چنان در دسترس همچون آبی که می نوشید و چنان شفاف چونان آیینه ای پیش رو . 

بنا نیست راه دوری برویم ، به جزییات توجه خواهیم کرد از خودمان شروع کنیم بی آنکه بخواهیم درس بدهیم و معلم باشیم در کسوت یک دانشجو دانسته ها و آموخته هایمان را با هم تقسیم  خواهیم کرد . امتحان  گروهی برگزار خواهد شد  و نتیجه ی آزمون زودتر از آنچه انتظارش را داریم سبب شگفتی خواهد بود ! 

خواهرانم ! برادرانم ! 

 این یک دعوتنامه  است  دعوتی به وسعت اندیشه هایی که  عزت و آبروی ایران را عاشقند .

تجربه و دانش خود را از طریق این رسانه با دیگران در میان بگذارید . تجربه هایی عینی و مصادیقی که در عین سادگی کاربردی هستند و جایگاهی خانوادگی دارند ، شامل اصول تربیتی ، دینی و علمی که ما را به درست مصرف کردن و ایجاد ارزش افزوده از داشته هایمان  هر چند اندک و بدیهی راهنما خواهد بود

اصلاح الگوی مصرف در پایین ترین و بالاترین سطوح  ملموس ترین مفهوم اقتصاد مقاومتی است  و همه ی افراد می توانند در این فراخوان بزرگ به سهم قدرت پویایی ذهن خلاق خویش شرکت کنند .

جهانی بیندیشیم و لی از  خانه و خانواده ی خویش  آغاز کنیم تا باورهای ناب ما عالمگیر شود .

نظرات  (۲)

  • سجاد غلامی
  • سالها قبل از این ، به خاطر دارم جناب حدادعادل به مناسبتی غیر از این موضوع ( یعنی موضوع : تبیین مسائل مربوط به اقتصاد مقاومتی به صورت مصداقی در الگوی مصرف خانه و خانواده ) ، به ذکر خاطره ای از سفر خود به کشور ژاپن پرداخته بودند که این خاطره در جای خود جالب بوده و بی ارتباط با این موضوع نیست . 
    ایشان در آن سخنرانی فرمودند : در سفری که به کشور ژاپن داشتم ، در ساختمان محل اقامت خود متوجه موضوع جالبی شدم . موضوع از این قرار بود که آبی که در ساختمان برای شست و شوی دست و ظروف مورد استفاده قرار می گرفت ، مجدد در قسمت های دیگر ساختمان از جمله مخزن سیفون سرویس های بهداشتی مورد بهره برداری و بازیافت واقع می شد ! مخزن هایی که در هر بار مورد استفاده ، دست کم به یک یا دو لیتر آب نیاز خواهند داشت. 
    درواقع مهندسین ژاپنی توانسته بودند با خلاقیت و ارائه یک راهکار ساده ، از هدر رفت دهها لیتر آب جلوگیری کنند .
    یاد جمله ای از آلبرت انیشتین افتادم "نبوغ در سادگی است" ! 
    به نظر می رسه ما باید با سادگی به دنبال راه حل های ساده باشیم .
    سلام
    اقتصاد مقاومتی به معنی تشخیص حوزه های فشار و متعاقباً کنترل و بی اثر کردن آن تأثیر ها می باشد و در شرایط آرمانی تبدیل چنین فشارهایی به فرصت است همچنین برای رسیدن به اقتصاد مقاومتی باید وابستگی های خارجی کاهش یابد وبر تولید داخلی و تلاش برای خود اتکایی تأکید گردد ، ضرورت مقاومت برای رد کردن فشارها وعبور از سختی ها ورسیدن به نقاط مثبت نیازمند عزم ملی است .
    این روش اقتصادی ازنظر تعریف با ریاضت اقتصادی تفاوت دارد .
    شاید منظور از این فراخوان اصلاح الگوی مصرف در خانه ها که منتهی به وابستگی کمتر کشور میشودبوده ، وشاید از بانوان بعنوان سرمایه های مهم وتاثیر گذار جامعه به نوعی برای تولید دعوت شده ، وشاید هردو .
    با شما همراهیم برای ادامه این موضوع مهم .
    پاسخ:
      سلام
    سپاس از همراهی شما .اگرچه مباحث نظری نیازمندیم ولی مصادیق تجربی بسیار مهم ترند .لطفا از تجربه های شخصی بنویسید .راهکارهایی که نشان از مصرف به اندازه و بجا دارد ویا راه بهتری را پیش رویمان قرار میدهد.

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">