منصوره صامتی

کارشناس فرهنگی

منصوره صامتی

کارشناس فرهنگی

منصوره صامتی

رویای 1400 ساله ی مسلمانان جهان در حکومت اسلامی ایران به تحقق پیوسته و امروز این ظرفیت عظیم فرصتی تکرار نشدنی است. معتقدم که انسان به ضرورت ماهیت الهی و اندیشه ی خویش یک رسانه است وامروز در عصر رسانه ضروریست تا دغدغه های فرهنگی ،اجتماعی و سیاسی مان را باهم شریک شویم، باشد که در مسیر زمان به جامعه ی مهدوی نزدیک شویم."زندگی بهتر حق مسلم ماست!"

و همچنان که رهسپار آینده ایم بیندیشیم که :

ما ازین قرن نخواهیم گذشت
ما ازین قرن نخواهیم گریخت
با قطاری که دگران ساخته اند
هیچ پروازی نیست برساند ما را به قطار دوران
و به قرن دگران
مگر انگیزه و عشق ،
مگر اندیشه و علم ،
مگر آیینه و صلح
و تقلا و تلاش
بخت از آن کسی خواهد بود که مناجات کند با کارش
و در اندیشه ی یک مساله خوابش ببرد
و کتابش را بگذارد زیر سرش و ببیند در خواب حل یک مساله را
باز با شادی در گیری یک مساله بیدار شود ...

تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران
آخرین نظرات

چادر پوششی تجملی !

منصوره صامتی |

در طول تاریخ انتخاب نوع پوشش از بدیهی ترین نیازهای انسانی بوده است . نیازی که بر اساس  مختصات جغرافیایی ، تمدن  فرهنگ و آیین مذهبی  و سلایق اقوام  انواع و اشکال مختلف به خود گرفته است .

اگرچه با صنعتی شدن کشورها  در دهه های اخیر و ظهور پدیده ای به نام مد از همبستگی پوشش و فرهنگ در سرزمین های مختلف کاسته شده به حدی که نوعی از پوشش در سرتا سر جهان با ویژگیهای یکسان  قابل مشاهده است ، خوشبختانه هنوز می توان در کشورهای در حال گذار شرقی لباس ها و پوشش های محلی را در همان شکل سنتی و اصیل مشاهده کرد . 

یکی از این انواع پوشش  شرقی چادر است که خود گویای اصالت تمدن و فرهنگی غنی است ، تمدنی که اصالت اندیشه را بر اصالت بدن برگزیده و هویت انسانی را در نزدیکی او به روحی معنوی در ماوراء تعریف می کند . 

.

.

.

در حالی که پوشش مناسب اسلامی متناسب با اقلیم  و فرهنگ برای اهالی اندیشه دغدغه است آنچنانکه شاهد تجمعی اعتراض آمیز نسبت به پدیده ی بد پوششی در میان مردان و زنان ایرانی هستیم ، اما رصد دقیق سازو کار و چرخه ی تولید وتوزیع و یا واردات انواع پوشش در ایران  ظرایف پنهانی  از هزار توی بی توجهی به پوشش مناسب  از سوی متولیان امر را آشکار می سازد .پرسشی دقیق که می تواند مسیر رسیدن به پاسخی روشن را هموار سازد 

در حال حاضر دسترسی به انواع پوشش راحت ، کاربردی و اصیل و ساده به چه میزان مقرون به صرفه است ؟

به طور مثال شهروند ایرانی  با مقایسه ی  قیمت انواع پوشش اجتماعی اعم از مانتو های تنگ و چسبان ، مانتوهای بلند و گشاد با پارچه و دوخت مناسب ، شلوارهای تنگ و شلوارهای خوش دوخت مناسب  و یا در  قیمت گذاری ساده ترین شکل پوشش _چادر_  به چه نتیجه ای خواهد رسید ؟ .

.

. این مطلب ادامه دارد 


نظرات  (۱۳)

عده ای افزایش تعرفه واردات پارچه چادری به ۴۵۰ درصد رو دلیل کاهش استفاده  کنندگان از چادر در آینده میدانند ، انشاالله این تصمیم برای حمایت از تولید داخل و دراختیار قراردادن پارچه چادری برای بانوان با قیمت مناسب باشد نه اینکه بابالا رفتن قیمت چادر منجر به کاهش استفاده شود چرا که الانم چادر رو پوشش تجملی میدانند.
سلام
خانم صامتی بزرگوار پاسخ طولانی شما به سؤال یکی از کاربران رو دوباره مطالعه کردم جمله ای که برای من سؤال ایجاد کرد این بود:تا به حال چند نفر از شاگردانم چادری 
شده اند . ببخشید میتونم بپرسم چه چیز تدریس میکردید وآیا هنوز هم تدریس دارید.
ممنون ، موفق باشید.
پاسخ:
سلام
بنده در گذشته ریاضیات و در حال حاضر فن بیا ن و ارتباط موثر تدریس می کنم . 
  • امیررضا باقری
  • وبلاگت قشنگه اگه دوس داری به وبلاگ ما هم سر بزن 
  • شیعه سنی مسلمان
  • سلام. بی زحمت در یاهو مکتوب متنی رو که راجع به کشف حجاب زنان ایرانی در فیس بوک گذاشته رو مطالعه بفرمایید. حتما پاسخها شنیدنی است. گاهی آنقدر غرق نعمتیم که نمیدنیم چگونه کفران نعمت کنیم !!!و می زنیم زیر همه نعمتهاو به آن درد ورنج می گوییم. اللهم احفظ لسانی
    راجع به خانم چرخنده نمینویسید؟
    خانم صامتی راسته که  میگن شما درچند سال اخیر چادری شدید؟
    پاسخ:
    خداوند بر من منت گذاشت و در خانواده ای مذهبی و منطقی متولد شدم خانواده ای که در عین مذهبی بودن متعصب نبودند، در انتخاب پوشش هم  هیچ اجباری وجود نداشته ولی بنده ، خواهرانم ، خاله هایم  و هر فردی از فامیل های نزدیک را که می شناسم چادری هستند و محجبه  به معنای کامل .  بنده از 10سالگی با اصرار و گریه برای  کادوی عید از مادرم تقاضا کرد م  برایم چادر مشکی ساده تهیه کنند. ایشان در ابتدا مخالف بودند چرا که معتقد بودند مانتوی گشاد و روسری بلند در این سن بهتر است تا چادری که دختری 10 ساله نمی تواند  آن را جمع کند و چادری که دایم باز و بسته می شود هیچ پوشیدگی ندارد  ، وقتی اصرار و تلاش مرا در بهتر چادر سر کردن دیدند در نهایت راضی شدند . حدود 20 سال است که با افتخار و آگاهانه چادر سر می کنم. بزرگواران لطف داشته و به جهت مناعت طبع 20 سال را  معادل چند سال اخیر می دانند!   تقر یبا 3 سال می شود که بعد از مشکلاتی که با چادر ساده  در محل کار داشتم  تصمیم گرفتم در محیط های کاری که نیاز به سرعت عمل و گاهی نیاز به 4 دست داری و همزمان باید چادرت را هم نگه داری  و هم حرف بزنی هم بنویسی چادر دانشجویی زیپ دار پوشیدم که همان چادر ساده است با دو حفره که می توانی از دستانت هم استفاده کنی . در عین پوشیدگی کامل و گشادی دایم باز و بسته نمی شود و از روی روسری لیز نمی خورد . در عصر ارتباطات انسانها به دنبال راحتی و آرامش در پوشش هستندچادر برای بنده پوشش راحتی بوده  با پوشیدن چادر دایم نگران  آشکار شدن ویژ گیهای  زنانه ام نیستم  . جالب است بدانید بنده به گونه ای کفش و کیف و چادر م را انتخاب می کنم که به جهت سادگی به راحتی از مهمانی به  اداره می روم و یا از اداره به مهمانی می روم . همواره به دنبال این بوده ام که زیبایی و شیک بودن چادر در عین پوشیدگی در ظاهر بنده هویدا باشد و تا به حال  چند نفر از شاگردانم چادری شده اند تا جایی مادرانشان شگفت زده بودند. 

    اگرچه تاریخچه ی چادر سر کردن بنده حدود دو دهه قدمت دارد ولی اگر همین امروز هم آگاهانه چادر به سر می کردم باز هم ارزش بود  هنگامی که خالق یکتا مسیر بهتر بودن را برای بندگانش هیچ گاه نمی بندد من و شمای بنده که باشیم که بهتر شدن آدمیان را با طعنه و کنایه به آنها گوشزد کنیم ! 
    بنده معتقدم که چادر سر کردن و یا پوشیدگی معلول یک اندیشه و تفکر است  و فرآیند پذیرش آن باید از درون به بیرون باشد  باید از تغییر بینش به تغییر رفتار برسیم ولی متاسفانه بسیاری چادر را علت فرض کرده و به دنبال تغییر رفتار بدون پشتوانه ی اندیشمندی هستند به همین جهت هم فریاد می زنند ولی نتیجه ای نمی گیرند ! 
    بزرگوار 
    ای کاش چادر پوشیدن همه ی دین بود در حالی که پوشش از ابتدایی ترین باید ها و نباید های دینی است و بنده با پوشش مناسب به وظیفه ی خود عمل کرده ام و این نمی تواند برای بنده مایه ی مباهات  باشد که تازه به وظیفه ام عمل می کنم ! دعا بفرمایید خداوند ما را در زمره ی بندگان صالح خود قرار دهد ...
    اگر عمری باقی بود در این خصوص بیشتر خواهم نوشت . 
    خانم صامتی عزیز سلام متن و خوندم منم با شما موافقم چند وقت پیش لباسمو بردم خیاطی تعمیر کنه چند تا خانمگراجع به پارچه چادری قواره ای یک میلیون صحبت می کردن  میخاستن چند نفری یک توپکپارچه چادری بخرن که براشون کمتر در بیاد 
    سرم سوت کشید چادر قواره ای یک میلیون ؟  به خانمه گفتم ببخشید مگه پارچش طلا کوبه ؟ گفت پارچش اصل کره است عالیه . به چادر ساده ی خودم نگاه کردم که تو گرما و سرما و مهمونی یک شکل داره ! به خودم گفتم  ما رو باش چقدر از قافله عقبیم . مردم چادر یک میلیونی سرشون می کنن ما ! 
    خانم صامتی هر کسی جز شما این متن و نوشته بود فکر می کردم با چادریا دشمنی داره ولی واقعا حرفتون درسته چادرم این روزا تجملی شده 

    از زمانیکه انقلاب شد وچادر وبه خصوص چادر مشکی شد پوشش رسمی بانوان ایرانی واردات این نوع پارچه هم افزایش یافت وتا جاییکه کشورهای مختلفی در صدد بر اومدن تا پارچه چادری رو تولید وروانه بازار ایران عزیز بکنند.

    طی این چند یا بهتر است بگویم چندین سال که از انقلاب اسلامی گذشت هیچ گونه سعی زیادی برای تولید پارچه چادری نشد چون واردات این محصول هم همانند خودرو وارد انحصار شد وسودش در جیب افراد خاصی رفت.

    این پوشش به عنوان نوعی تجمل که برای مراسم خاص میپوشند بین برخی بانوان جای افتاده است.

    ولی باونای زیادی هم هستند که به طور مداوم استفاده میکنند.


    جدیدترین اخبار هم درباره چادر این هستش که در وزارت ارشاد استفاده از چادر ممنوع شده است!!!!!!!!


    واین چرای بزرگی دارد که باید در پی جواب آن باشیم.


    در صفحه ی اول وبلاگم عکسی درباره پوشش دو بانو از دوکشور مختلف هست که یکی به ما نزدیک ودیگری دور است لطفا مقایسه کنید این دو نوع پوشش را.

    تفاوت حجاب زنان در دو کشور اسلامی!!!


    ممنون از توضیح تون یلدا خانم ، نمیدونم شما هم موافقید یا نه بعضی از دوختهای جدید چادر باعث راحتی در استفاده به جهت آزاد شدن دستها شده . یعنی هم پوشش کامل وهم آزادی بجهت انجام کار ، خداکنه که به اصل پوشش نه برای حفظ یا ارتقاء موقعیت معتقد باشیم که درغیر اینصورت باعث دید منفی به چادر و چادری میشیم .
    ولی حق با شماست حداقل نیاز پارچه چادر با نوان خودمون رو در کشورمون تأمین کنیم با این اوصافی که خانم صامتی نوشتند وبرنامه ساختند با چنین سودی از واردات پارچه چادر کسی بفکر احداث کارخانه نیست مگر باحمایت دولت .
    خانم صامتی یه سؤال میپرسم قول بدین  بهم نخندین ، با این قیمتی که از هر متر پارچه چادر نوشتیدیه قواره  که خودم نوشتم یعنی چندمتر پارچه؟آخه توی هیچ برنامه تبدیل واحدها نیست.
    پاسخ:
    قواره چادر ساده  به طور معمول 4.5 متر است ولی خانم های قد بلند قواره 5 متری نیاز دارند 

    برادرعزیزم امیرعلی ؛‌ پوشش چادر در بسیاری موارد پوششی تجملی است. هرچی که هم تجملی باشه مسلما قیمت بالایی داره. نمونه اش چادر مجلسی و یا چادری که بعضی ها بایستی در محیط کار ازش استفاده کنن هرچند که در بیرون از محیط کار چادری نباشن. یه عده دیگه هم از این ابزار صرفا برای تبدیل وضعیتشون از پیمانی به رسمی در سازمانها استفاده کردند و به هدفشون هم رسیدند ولی بعدها برای همیشه چادر از سرشون برداشته شد. یه عده از افراد هم هستند که حسابشون از بقیه جداست و به چادراعتقاد قلبی دارند و چادر براشون ابزار نیست. حالا از انواع واقسام مدل چادرهم بهتره یادی کنیم که وارد بازار مد شدند. مدلهایی همچون چادر شال دار ، کلاه دار ، ملی ، عربی ، چادرهای کمربرش دار با دامن بلند و ماکسی خیلی خوشگل و زیبا.                                                                                                                                             حالا با این اوصاف من میخوام اینو بگم  وقتی که از سال 1359 حجاب بانوان در ایران رسمی شد چرا ما در زمینه تولید پارچه چادرمشکی هیچ فعالیتی نداشتیم و نیاز خود را از کشورهای چین وکره و ژاپن  تامین کردیم. تا جایی که اطلاع دارم کشور چین و ژاپن بزرگترین صادر کننده و ایران بزرگترین وارد کننده چادر مشکی در جهان هستند. وا اسفا که ما کجای کاریم.                                                                               حالا که کشورایران آمار اول مصرف چادر مشکی رو در جهان داره خب عزیزمن حداقل پارچه رو هم خودتون تولید می کردید.

    پاسخ:
    واردات انحصاری پارچه ی مشکی سبب این ضعف تولید شده است ، وارد کننده ی انحصاری پارچه ی مشکی را متری 7 سنت می خرد و در ایران متری 7000 تومان می فروشد کجای دنیا می توان چنین سودی را روانه ی حساب بانکی کرد!؟ 
    تا به حال چند برنامه در خصوص تولید چادر ساخته ام و با چند تولید کننده ی بزرگ ، چند طراح ، چند نماینده ی مجلس و برخی از متولیان رده های مختلف گفتگو کرده ام .، متاسفانه وارد کننده ی انحصاری که برای همه ی بزرگواران  نیز نامی آشناست به هر نحوی اجازه ی تاسیس کارخانه ی تولید پارچه مشکی در ایران را سلب کرده و تولید کننده ی نا امید با میلیارد ها هزینه نتوانسته کارخانه را به تولید برساند . تولید چادر مشکی از ساده ترین کارهایی است که یک دولت قوی می تواند آن را پیگیری و افتخار آن را به نام خود ثبت کند ، البته اگربخواهد ! 
    ببخشی بخدا ، وقتی داشتم کامنت رو مینوشتم هنوز توضیحش روننوشته بودید 
    سوالم درمورد سرزمین گلها هم همینطور بود قبول دارم گاهی عجول میشم 
    میگن صبر خوبه ها 
    سلام
    جایی خوندم پوشش ساده واسلامی گران تمام میشود ، ایران بزرگترین وارد کننده چادرمشکی جهان است وسالانه بین 60تا80میلیون متر مربع چادر مشکی از مراجع رسمی وارد وحدود39میلیون متر مربع چادر مشکی بصورت قاچاق وارد کشور میشود با کیفیت ترین نوع چادر محصول ژاپن با قواره ای 700هزار تومان نوع دوروتا800هزارتومان در دسترس است .
    خواهر ارجمندم لطفاّ توضیح میفرمایید درمورد موضوع این پست که مثل همیشه تأمل برانگیز هست  وشاید برای دیگر کابران هم سؤال ایجاد بشه که  آیا منظور شمااز تجملی بلحاظ قیمت چادر بود یا استفاده ابزاری بدون اعتقاد به اصل پوشش کامل ، یادم هست جایی فرموده بودید از چادر بعنوان لباس کار استفاده  میکنند.ممنون
  • عرفان اقوامی
  • پاسخ:
    صحبت از جنگ نیست، حرف از توست
    تو که وقت وصیّت پدرت-از دم در جلو نمی‌آیی
    مادرت هم نشسته پشت سرت-که: 
    عزیزم به حرمت زهرا(س)
    تو عقب‌تر بایست تا بابا
    با جگرگوشه‌های پیغمبر(ص)
    رازهای دل آشکار کند 
    عشق وقتی تو را صدا بزند
    عشق وقتی تو را شکار کند
    چون سواری که خوب می‌داند
    اسب را کی، کجا مهار کند-
    غیرتت را مهار خواهد کرد...
    به تو و شرمگینی و ادبت
    مادرت افتخار خواهد کرد! 
    تا صدایت نکرده‌است پدربه ادب ایستاده‌ای دم در
    بی‌سبب نیست روز عاشوراتا تو فریاد می‌زنی: مادر-
    مادر بچه‌های پیغمبر(ص)به صدایت جواب می‌دهد و-
    باورت می‌شود؟!
    - به دست خودشبه تو یک کاسه آب می‌دهد و ...
    چون خدا با غرور می‌خواهد
     به ملایک تو را نشان بدهد
    دوست دارد که گیسوانت را
    باد بر نیزه‌ها تکان بدهد!..

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">