منصوره صامتی

کارشناس فرهنگی

منصوره صامتی

کارشناس فرهنگی

منصوره صامتی

رویای 1400 ساله ی مسلمانان جهان در حکومت اسلامی ایران به تحقق پیوسته و امروز این ظرفیت عظیم فرصتی تکرار نشدنی است. معتقدم که انسان به ضرورت ماهیت الهی و اندیشه ی خویش یک رسانه است وامروز در عصر رسانه ضروریست تا دغدغه های فرهنگی ،اجتماعی و سیاسی مان را باهم شریک شویم، باشد که در مسیر زمان به جامعه ی مهدوی نزدیک شویم."زندگی بهتر حق مسلم ماست!"

و همچنان که رهسپار آینده ایم بیندیشیم که :

ما ازین قرن نخواهیم گذشت
ما ازین قرن نخواهیم گریخت
با قطاری که دگران ساخته اند
هیچ پروازی نیست برساند ما را به قطار دوران
و به قرن دگران
مگر انگیزه و عشق ،
مگر اندیشه و علم ،
مگر آیینه و صلح
و تقلا و تلاش
بخت از آن کسی خواهد بود که مناجات کند با کارش
و در اندیشه ی یک مساله خوابش ببرد
و کتابش را بگذارد زیر سرش و ببیند در خواب حل یک مساله را
باز با شادی در گیری یک مساله بیدار شود ...

تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران
آخرین نظرات

یکی از چالش‌های اساسی که رسانه ملی با آن دست و پنجه نرم می‌کند و اکنون نشانه‌هایی از چشم اسفندیار شدنش نمایان شده، تقابل وظایف سازمان صداوسیما به عنوان بزرگ‌ترین ناظر رسانه‌ای ایران با منافع تأمین‌کنندگان نیمی از درآمد این نهاد است؛ چالشی که جزو اصلی‌ترین پاشنه‌های آشیل این مجموعه عظیم شده و دایره نقد این رسانه را محدودتر از گذشته ساخته است.

حال با محدودیت اعتبارات این نهاد که در چند سال اخیر تشدید شده، باید پرسید قدرت آگهی دهندگان تا چه حد افزایش خواهد یافت؟بر مبنای تعرفه منتشره در سال ۹۲ هر ثانیه آگهی در تلویزیون ایران در طبقه یک، از دو هزار تومان شروع می‌شود و در طبقه ۳۵ که بالا‌ترین طبقه آگهی است به یک میلیون و ۸۰ هزار تومان می‌رسد و این رقم در برنامه‌های ‌خاص و پرمخاطبی چون «نود» با اجرای عادل فردوسی‌پور به عنوان استثنا‌ها و سرمایه‌های تلویزیون، برای هر یک ثانیه آگهی ۱۶‌میلیون‌ و ۲۸۶‌هزار و ۴۰۰‌ تومان است که اگر این عدد را در ۶۰ ضرب کنیم، یک دقیقه آگهی در برنامه «نود»، معادل ۹۷۷۱۸۴۰۰۰ تومان یعنی نزدیک به یک میلیارد تومان خواهد بود و این رقم برای سازمانی با چند ده هزار کارمند و هزاران هکتار مجموعه اداری رقم بزرگی نیست. با این حال، مشخصاً وقتی این ارقام کنار هم قرار بگیرند و در میزان آگهی‌های پخش شده از تلویزیون که در تمام برنامه‌های رسوخ پررنگی داشته، ضرب شود، عدد به دست آمده بسیار درشت و چشمگیری را پیش روی قرار می‌دهد که به قول مسئولان صداوسیما، تأمین کننده نیمی از اعتبار رسانه ملی است؛ اعتباری که ظاهراً باید بیش از هزار میلیارد تومان در هر سال باشد تا این ماشین عظیم بتواند به حرکتش ادامه دهد و از این منظر طبیعتاً رسانه ملی همواره با چالشی واقعی برای حفظ نیمی از درآمدش که از قبل آگهی‌های به دست می‌آید، روبه‌روست.

مصاحبه تازه تهیه‌کننده برنامه تحویل سال شبکه یک از این چالش تا حدودی پرده برداشته و باعث شده، بتوان نیم نگاهی داشت به آنچه در پس پرده برای مدیریت تأمین اعتبارات صداوسیما رخ می‌دهد. احسان ارغوانی تهیه‌کننده ویژه برنامه سال تحویل شبکه یک و برنامه شبانگاهی «ب مثل بهار» که در‌ نوروز، هر شب از شبکه یک سیما زنده روی آنتن رفت، گفته است: «...داریوش ارجمند مهمان برنامه بود حامی برنامه ( برنج ) آوازه را نقد کرد ناظر پخش نظرش این بود که این بحث را ادامه ندهیم ولی من به عنوان تهیه کننده برنامه اجازه دادم داریوش ارجمند انتقادهای خود را بیان کند زیرا بخشی از آنها سازنده بود نباید از نقد سازنده فرار کنیم بلکه باید شنونده آن باشیم و دوباره آن را تکرار نکنیم...» اما چند تهیه کننده مقابل ناظر پخش می‌ایستند؟!

واقعیت این است که ناظر پخش، عامل اجرای سیاست‌های ابلاغی در حوزه ممیزی درباره برنامه‌هایی است که از آنتن تلویزیون پخش می‌شود و سلیقه نقش کمرنگی در تصمیم ناظر پخش تلویزیونی دارد. او مأمور است و معذور و آنچه در برنامه مذکور‌ رخ داده، نمی‌توانسته تصمیم شخصی ناظر پخش باشد. اتفاقاً همین ‌موجبات نگرانی هر ناظری را فراهم می‌سازد، چرا که رسانه ملی برای حفظ بخشی از درآمدش، مجبور می‌شود از نقد برخی حوزه‌ها که تأمین کننده اعتباراتش هستند و قراردادهای میلیاردی با این سازمان بسته‌اند، صرف‌نظر کند و حتی به سانسور نقد‌ها مبادرت بورزد که حاصلش افزایش خطوط قرمزی می‌شود که ارتباطی با خطوط قرمز نظام نیز ندارد. به واقع علاوه بر خطوط قرمز اصلی نظام که رسانه ملی مکلف‌ به رعایتشان است و خطوط قرمزی که برای مراعات حال برخی جریان‌ها دخیل می‌شوند و رعایتشان لزومی ندارد، خطوط قرمزی نیز می‌تواند از سوی ‌بخش اقتصادی‌ تحمیل شود که عملاً دیگر جایی برای نقد توسط برنامه‌سازان رادیو و تلویزیون‌ نمی‌ماند و رسانه‌های دیگر آن سوی آب با استفاده از این فضای بکر به نقد می‌پردازند و مشتری می‌یابند.

هم اکنون بانک‌‌ها، خودروسازان، شرکت‌های اپراتور تلفن همراه، بسیاری از برندهای کالاهای نه چندان باکیفیت و... جزو همین خطوط قرمز قرار گرفته‌اند و نقد‌ها اگر در این حوزه‌ها نیز مطرح شود، نام بانک، خودروساز و یا اپراتور مطرح نمی‌شود و با الفاظ کلی به نقدهای کلی‌تر پرداخته می‌شود. ضربه‌ای که حافظ منافع شدن رسانه ملی برای برخی گروه‌های اقتصادی در پی دارد، بیش از هر چیز متوجه میزان اعتماد افکار عمومی به رادیو و تلویزیون است. وقتی رسانه ملی توان نقد برخی معضلات اصلی کشور ـ که به همین بخش‌های پرآگهی مرتبط می‌شوند ـ ندارند و وقتی این راهکار را هر نهاد اقتصادی فراگیرد که با قرارداد سالیانه چندده میلیاردی با رسانه ملی، می‌تواند سکوت قدرتمند‌ترین رسانه کشور را بخرد، چه سرنوشتی در انتظار رسانه ملی خواهد بود؟

آیا این خطر بزرگ را درک کرده‌ایم؟

منبع :تابناک 

نظرات  (۸)

سلام . نه عزیزدلم ، قربونت برم اصلا و ابدا منظور من شما نبود . 
منظور من درواقع آن سایت و خبرگزاری است که به جای انتقاد ، رو به تخریب می آره . 
خب این سوال هست که بر چه اساس و معیاری چنین قضاوت می شه که یک فرد ( مهم نیست که کی باشه ) اقدام به انتشار عکس های خانوادگی اش کرده ؟! 
در شبکه های مجازی اجتماعی ، اونهم شبکه ی معلوم الحالی مث فیس بوک ، چیزی که فراوان پیدا می شه ، صفحه یا پیچ های دروغین و کذایی و انتساب اون به افراد و اشخاص معروفه ! یعنی یه جور شایعه سازی و سوء استفاده از موقعیت افراد .
البته بنده به هیچ عنوان قصد دفاع از کسی رو ندارم . صحبت من اینه که افراد در دشمنی ها هم ، چه خوبه که جانب اخلاق ، ادب و وجدان و صد البته صداقت رو رعایت کنن . 

"خوشا آن کس که دوستی هایش برای خدا و دشمنی او هم برای رضای خدا باشد"

آقای غلامی سلام.

برادر این آقای مجری اون آقای مجری معارفی نیست که پستش حذف شد یکی دیگست!

ضمنا من دقیق متوجه نشدم نظرمن بالاخره کینه شیطانیه! یا خشم مقدس؟

سلامراستی آقا امیر علی یک خبر جدید تری ودقیق تری هم در مورد سرزمین کهن شنیدم که تغییر اسم شخصیت جنجالی این سریال هست واحتمالا پخشش از زمستان از سر گرفته میشه فقط من موندم اگر این پسره رهی که شخصیت اصلی سریال هست ویک بختیاری اصیل هست وجزو این خانواده بختیاری هست با تغییر نام بختیاری این خانواده ایشون چطور بعدا میخوان به عنوان ییک بختیاری اصیل معرفی بشن اصلا فکر میکنم تمام حوادث بعدی سریال هم وابسته وتحت شعاع این نام نام خانوادگی هسشت چون اون طور که قبلا از تیزرهاش فهمیدم اردکانی به و سیله این خانواده بختیاری کشته میشه چون به پسر بزرگ خانم بختیاری میگفتند قاتل اردکانی واحتمالاکشته شدنش هم مربوط به حرفی بودکه گفت فردا سر کلاس به بچه ا قصه اینکه بختیاری ها چژطور بختیاری شدند را میگم  اگر اون حرفی را که سر کلاس میخواد به بچه ها بگه را حذف کنند خب برای حوادث بعدی سریال توجیحی نیست پس به نظرم یا نباید اصلا سریال پخش بشه یا باید کامل وبدون خهیچ اصلاحی پخش بشه.
ممنون از اطلاع رسانی شما سرکار ع ، حالا اگه چیز بی سروته ای از آب درنیاد خوبه  جالبه فیلمهای خارجی رو سانسور مکنیم بدلیل نوع روابط آنها ولی  این که ساخته خودمون بوده با این مخارج سنگین نباید سانسور یا همون بازبینی(طبق گفته خودشون)صورت بگیره ایکاش قبل از خرج کردن وبعد حذف بعلت توهین به قومیتی بیشتر در تاریخچه فرهنگی کشور مطالعه میشد .
سلام خانم صامتی عزیز می خواستم  خبری را در مورد پخش مجدد سرزمین کهن به جناب امیر علی بدم که من چند روز پیش از طریق سایت ها مطلع شدم که طبق گفته آقای دارابی معاون سیما قراره دوباره این سریال با اصلاحاتی پخش بشه که البته هنوز زمانش مشخص نیست چون هنوز اصلاحات انجام نشده.

از بغض الهی تا کینه های شیطانی !


    سلام .
      
بنده علیرغم احترام بسیار زیادی که برای جناب علیرضا و آن "بغض" و "خشم مقدسی" ( ناشی از اتفاق ناگواری که در زندگی ، برای یکی از اعضاء خانواده شان افتاده است ) که در سینه دارند ، قائل هستم ؛
باید بگویم که این شیوه ی برخورد با "مخالف" را هرگز نمی پسندم . چرا که آن را به دور از اخلاق فاخر اسلامی و سجایای الهی می دانم .

دوستان ! برفرض وجود چنین اقدامی ( انتشار عکس های خانوادگی ) از جانب کسی که ما با او "مخالف" هستیم ، آیا [ در اینگونه موارد ] باید "افشاگری" کرد ؟؟ ..
پس جایگاه "ستر عیوب" در اخلاق اجتماعی چه می شود  ؟!

مگر در تعالیم والای دین به ما توصیه نشده که از انتشار خطاها و گناهان دیگران [ گناهانی که جنبه ی عمومی ندارند ] باید خودراری نمائیم ؛ تا مانع از "عادی شدن گناه" و از بین رفتن "قبح" آن در جامعه ( به عنوان یکی از عوامل بازدارنده آن ) نشویم ؟!
و مگر نه آنکه در منطق اسلام ، "انتشار گناه" خود گناهی دیگر است ؟؟
پس جایگاه "محمل بافی" که توصیه ی اکید دیگر دین ، در این موارد است ، جه می شود ؟؟

توضیح آنکه دین مبین اسلام ، در برخورد با گناهان فردی و شخصی افراد ، به "محمل بافی" یا همان "حمل بر صحت" سفارش نموده است .
در حدیث است که اگر گناهی از فردی دیدید ، تا صد محمل ( احتمال و حمل بر صحت ) نمائید تا او را از انجام آن گناه بریء بدانیم !
.. و این به خاطر آن است تا ویروس "سوء ظن" که عامل مخرّب وحدت و همدلی آحاد یک جامعه است ، در روابط بین افراد یک جامعه رخنه نکند .
خداوند در قرآن می فرماید : از ظن و گمان بد ، بپرهیزید . بسیاری از گمان های بد ، از گناهان است .
البته "محمل بافی" و داشتن "حسن ظن" ، به معنی  خوش خیالی و ساده لوحی نیست . مومن هم مطابق با حدیث نبوی (ص) زیرک است و هم مطابق با حدیث قدسی (جلّ جلاله) "با نور خدا می نگرد" ( کنایه از اینکه کلاه سرش نمی رود چرا که از حقیقت امور آگاه است ! )

از باب حسن ظن و محمل بافی ، بنده احتمالی که در این مورد می دهم [ از صد احتمال نیک ] یکی این است که همانطور که می دانید :
معضل انتشار عکس های خصوصی بازیگران ، هنرمندان و سایر افراد مشهور ، معظلی است که چند سال است چهره ی کریه ی خود را در فضای مجازی نشان می دهد .
عکس هایی که به انحاء مختلف و روش های گوناگون تهیه شده و "بدون رضایت صاحبان آن" ، به سرعت در فضای مجازی منتشر و دستمایه ی انواع سوء استفاده ها و نیز تهمت ها قرار می گیرد .
یکی از این تهمت ها این است که ضمن انتشار این عکس ها ، مدعی می شوند که صاحب عکس ، خود مبادرت به انتشار آن نموده است !

ایجاد صفحات ( Peage ) دروغین ( Feak ) ، و نه واقعی ( Orginal ) ، و انتساب آن به افراد و اشخاص و اقدام به اشتراک گذاری چنین عکس هایی در آن ، یکی از این موارد می باشد !

بنده علیرغم انتقاد های اصولی که از دیگران ، منجمله این مجری معروف در این رسانه شده و می شود و در این زمینه موافق و همراه بوده ام ؛ اما از آنجا که انتقاد را از تخریب جدا می دانم ، مبادرت به نوشتن این مطلب با انگیزه ی دفاع از "حق" و "حریم اخلاق" و "عدالت" نموده ام  چرا که معتقدم در دشمنی هم باید جانب اخلاق و ادب رعایت شده و ما حتی در دشمنی خود نیز باید "صادق" باشیم .
قرآن در این زمینه می فرماید : « و لایجرمنّکم شنآن قوم علی ان لاتعدلوا ؛ اعدلوا . هو اقرب للتقوی »

مخالفت شما با یک قومی  ، موجب نشود که "عدالت" را فروبگدارید . ( اعدلوا ) . حتی در مورد مخالف هم ، باید عدالت به خرج دهید . ( هو اقرب للتقوی ) این عدالت ، نزدیک تر به تقوی و پرهیزگاری است .

چه بودجه سرسام آوری واقعاّ در برنامه های پرمخاطب ثانیه ای 16میلیون وخرده ای؟؟!!!
حتماّ ثانیه ای دوهزار تبلیغ های زیر نویس هستند ، وقتی تنها از این راه کسب درآمد باشد حتماّ وامدار سردمداران اقتصادی خواهند بود وانتقادی از منبع درآمد نخواهد بود وگاهی بی دقتی هم دراصالت کالا صورت میگیرد ، کِرِم حلزون را همگی بیاد دارند مدتی هرشبکه و وسط برنامه پر مخاطب اونم چند بار تبلیغ میشد .
پولهایی که اینچنین درمیاد ایکاش صرف ارتقا فرهنگ وسبک زندگی اسلامی میشد نه خرج سریالهایی امثال سرزمین کهن که با اعتراض همراه بود وفکرمیکنم پروندش برای همیشه بسته شد .راستی شما خبرجدیدی از اجازه پخش سرزمین کهن ندارید؟

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">