منصوره صامتی

کارشناس فرهنگی

منصوره صامتی

کارشناس فرهنگی

منصوره صامتی

رویای 1400 ساله ی مسلمانان جهان در حکومت اسلامی ایران به تحقق پیوسته و امروز این ظرفیت عظیم فرصتی تکرار نشدنی است. معتقدم که انسان به ضرورت ماهیت الهی و اندیشه ی خویش یک رسانه است وامروز در عصر رسانه ضروریست تا دغدغه های فرهنگی ،اجتماعی و سیاسی مان را باهم شریک شویم، باشد که در مسیر زمان به جامعه ی مهدوی نزدیک شویم."زندگی بهتر حق مسلم ماست!"

و همچنان که رهسپار آینده ایم بیندیشیم که :

ما ازین قرن نخواهیم گذشت
ما ازین قرن نخواهیم گریخت
با قطاری که دگران ساخته اند
هیچ پروازی نیست برساند ما را به قطار دوران
و به قرن دگران
مگر انگیزه و عشق ،
مگر اندیشه و علم ،
مگر آیینه و صلح
و تقلا و تلاش
بخت از آن کسی خواهد بود که مناجات کند با کارش
و در اندیشه ی یک مساله خوابش ببرد
و کتابش را بگذارد زیر سرش و ببیند در خواب حل یک مساله را
باز با شادی در گیری یک مساله بیدار شود ...

تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران
آخرین نظرات

دهم ربع الاول ، سالروز ازدواج پیامبر اکرم (ص) با حضرت خدیجه ی کبری (س) است .

 حضرت خدیجه (س) ، در علم و اطلاع از کتب آن زمان ، نسبت به مردمان عصر خود سرآمد بود . ایشان علاوه بر کثرت اموال و املاک و امور تجاری که بدان مبادرت می ورزیدند ؛ به عقل و کیاست نیز معروف بودند . از القاب ایشان در آن زمان ، طاهره ، مبارکه ، سیده النسوان و ملکه بطحاء می باشد . حضرت خدیجه (س) از کسانی بود که در انتظار قدوم آخرین پیامبر و فرستاده به سر می برد . ایشان همواره از دانشمندان آن عصر ، علائم نبوت را جویا می شدند . این بانوی بزرگوار هنگامی که خدمت پیامبر اسلام (ص) شرفیاب شد ، پیش از همه از نبوت سوال کرد ..اشعار فصیح جناب خدیجه کبری (س) در مدح پیامبر اکرم (ص) خود نشان از علم ، ادب و محبت این بانوی فداکار دارد . با اوصافی که برای حضرت خدیجه (س) برشمردیم ، افراد زیادی از بزرگان عرب ، به خواستگاری ایشان آمدند .


 کسانی که آنطور در تواریخ نقل است ، هریک بالغ بر چهارصد کنیز و غلام و خدم و حشم داشته اند ... ولی ان حضرت قبول نمی فرمود . سرانجام خود حضرتش ، پیشنهاد ازدواج به پیامبر (ص) را می دهند و این ازدواج با آداب و مراسم خاصی برگزار می شود . در همان روزی که حضرت محمد مصطفی (ص) به رسالت مبعوث می شوند ، این بانوی بزرگوار به ایشان ایمان می آورند . در تعداد فرزندان حاصل از این ازدواج ، اختلاف نظر بسیاری است .


 اما می توان بنابرقولی مشهورتر ، بیان داشت که خداوند تبارک و تعالی ، دو پسر به نام های قاسم (که وجه تسمیه کنیه ی پیامبر به "ابوالقاسم" بواسطه ی همین فرزند است ؛ توضیح آنکه عرب ؛ یک اسم دارد ، یک لقب دارد و یک کنیه . کنیه که از موارد استعمال آن ، جهت تکریم و بزرگداشت اشخاص به کار می رود ، بدین صورت است که پدر را به نام بزرگترین فرزند ذکورش ، نام گذاشته و صدا می کنند ؛ همچون "ابوالقاسم" یعنی "پدر قاسم" و این همانطور که گفته شد به جهت تکریم است ) و فرزند دیگر ایشان عبدالله ، که از القاب جناب عبدالله ، طاهر و طیب است و چهار دختر به نام های ام کلثوم ، زینب ، رقیه و حضرت فاطمه (س) به آن دوبزرگوار عنایت فرمود . در کرامت و بزرگواری جناب خدیجه ی کبری (سلام الله علیها) همین بس که ایشان مادر حضرت صدیقه ی طاهره ، ام الائمه المعصومین ، فاطمه الزهرا (سلام الله علیها) می باشند .

 حضرت خدیجه (س) بیست و چهار سال و یک ماه با پیامبر اکرم (ص) زندگی کردند و تا آن حضرت زنده بود ، پیامبر همسر دیگری اختیار نفرمود . این بانوی بزرگوار و فداکار ، تمامی اموال و دارایی های خود را برای نشر رسالت به پیامبر واگذار کردند . به یمن و میمنت این ازدواج آسمانی ، از صمیم قلب  برای  تمامی جوانان عزیزکه در این ایام با دلهایی پر از امید ، زندگی مشترک خود را آغاز می کنند ، آرزوی  خوشبختی می کنیم


 به مناسبت  این ایام فرخنده مطلب زیر  تقدیم به لبان همیشه خندان  مخاطبان عزیز:

 راستش ما دیدیم که مجلس خیلی وقت است با دو واژه ی «ازدواج مجدد» و «ازدواج موقت» بازی می کند و توی سر خودش می زند تا بگوید ما هم آره ! یعنی که ماهم به فکر حمایت از خانواده هستیم . کسی هم نمی گوید که این چه جور حمایتی است که فقط دوجور ازدواج ، آن هم ازدواج های خشک و خالی را دربر می گیرد ، تازه همان دوتا را هم مدت هاست که زورش نمی رسد تصویب کند . 

بر این شدیم تا در بسته ی پیشنهادی خود به تشریح انواع ازدواج ها بپردازیم .باشد که مقبول افتد !

 ازدواج مسلم : ازدواج "اول" که حق مسلم هر مردی است _بر منکرش لعنت باد_ !

ازدواج مفرح : مردی که از یکنواختی زندگی با همسر اولش خسته شده است ، محض تفریح زن دیگری بستاند ! خب ، چه اشکالی دارد ؟!ا

ازدواج موجه : چرا مردی که زن اولش بچه دار نمی شود یا بیماری صعب العلاج گرفته است ، به بهانه های واهی مثل مردانگی و انسانیت و تن دادن به قسمت و قضا و قدر الهی و صبر در امتحان الهی ، به پای او بماند ؟ موجه است که در این هنگام ، این تبصره شامل حال او شده و هرچه زودتر برای ازدواج بعدی اش فکری اساسی بکند .

ازدواج متمم : مرد ببیند که چه صفات زنانه ای را دوست داشته که زن اولش فاقد آن است . بعد زنی بگیرد که واجد آن صفت ها باشد . یعنی آن صفت ها را داشته باشد . این ترکیب صفات واجد در کنار آن صفات فاقد ، ترکیب زیبای نوظهوری را بوجود می آورد که از آن به ازدواج متمم نام می بریم . بسیار هم عالی است چشم ندارید ، خب نبینید ! اشکال هندسی ازدواج هم در این بسته ی پیشنهادی گنچانده شده است

:ازدواج مثلث : مرد تقوی پیشه کرده و به همان سه زن قناعت نماید . به این مرد به واسطه ی تقوی و زهدی که دارد باید آفرین گفت . او می تواند الگوی سایر مردان دیگر باشد . تبارک الله ایها الرجل فی کثرت دینک و قله دنیائک !

 ازدواج مربع : مرد تمامی چهار زنی را که شرع به او اجازه مرحمت فرموده ، بگیرد یک کلام ختم کلام .

ازدواج ملون : مرد چهار زن بگیرد بدین شرح : سفید پوست ، سرخ پوست ، سیاه پوست و زرد پوست . در اینجا او به اصل هرگلی بویی دارد ، تاسی نموده است که اصلی است مترقی و بسیار کاربردی .

ازدواج منظم : مرد هر شش ماه یک بار ، یک زن بگیرد . حالا چه دردی دارد ؟!.. من نمی دانم . فقط به سیکل منظم آن ، در عمل پایبند باشد . 

ازدواج میسر : مرد هر زنی را که برایش میسر است بگیرد . این توصیه بیشتر برای مردان مفلوک کاربرد دارد .

ازدواج مشبک : مرد یک شبکه ی هرمی ازدواج راه بیندازد . نیاز به اخذ مجوز هم ندارد . بدین معنی که در این شبکه ی گلدکوئیستی و تیم ورکینگی خود ، هر زنی که گرفت ، آن زن ، چهار زن دیگر را هم به او معرفی کند و او ، که اشتهایش اینک مرا هم به تحسین وامی دارد و هم اندکی رشک مرا برمی انگیزاند ، همه ی آن زنان را ببلعد ! 

ازدواج مکرر : مرد آنقدر زن بگیرد تا جانش ...

خانم های عزیز نگران نباشید ! آقایون محترم هم بیخود شکمشون و صابون نزنن !  مزاح بود دوستان  عزیز .


ملاک همسر گرینی در دین اسلام ، بر تک همسری است نه بیشتر . آنچه از چند همسری در تعالیم دینی ما ، آمده ؛ دارای توضیحات و شرایطی است که اگر دوستانی نظری مخالف این نظر دارند و یا عنوان می دارند که ملاک در دین اسلام ، تک همسری نیست ! بنده آمادگی مباحثه با انان را دارم . 

نظرات  (۲۲)

سلام 
از شما خواهش میکنم وقتی روی نظرات کاربران بصورت گزینشی عمل میکنید و فضای بحث را باز نمی گذارید، ادعا هم نفرمایید که حاضر به بحث هستید. متاسفانه شما یا فقط نظرات موافق خود را تایید میکنید و یا نظرات آبکی مخالف خود را.
نکته دیگر هم اینکه به نظر می آید در بعضی مطالب سلایق شخصی خود را با مفاهیم دینی ترکیب کرده اید و دارید به اسم نظر دین دارید رواج می دهید واین برای شما بسیار خطرناک هست.
فقط از باب تذکر عرض کردم.
من الله توفیق
پاسخ:
سلام بنده چند روزی به اینترنت دسترسی نداشتم ، به هر تقدیر سپاس از تذکر شما . 
  • یک نکته ازین معنی ...
  • سلام بر همه ی دوستان !

    از امشب به بعد ، برآنیم که شرح و حاشیه ای بر احادیثی که جناب "کاتب زاده" قبول زحمت فرموده و هر چند شب یک بار ، حدیثی را از احادیث گهربار حضرات معصومین (صلوات الله علیهم اجمعین) نقل می نمایند ؛ خدمت دوستان بنویسیم .

    این حدیث ، با توجه به ایامی که در پیش رو داریم (هفته ی وحدت) انتخاب شده است . در این حدیث با برحذر داشتن مردم از چند رنگی (یا همان اختلافات و چنددستگی) ؛ ما را به "وحدت" _این عامل اقتدار جوامع مسلمین_ فراخوانده می خواند .
    اصولا اختلافات میان انسانها ، یا منشاء نفسانی دارد و یا منشاء فکری . در مورد منشاء فکری و اعتقادی باید دانست که هیچ گونه اختلافی میان تمامی ادیان مختلف الهی وجود ندارد تا چه رسد به میان پیروان یک دین .
    به نحوی که این سخن از امام راحل (ره) معروف است که فرموده اند : اگر تمامی پیامبران الهی (ع) در یک محل جمع گردند ، هیچ گونه اختلاف نظری میان انان بوجود نخواهد آمد !
    پس اگر ما امروزه با هم اختلاف نظر داریم ، ریشه های این اختلاف نظرات را باید در درون خود (یعنی هواهای نفسانی و القائات شیطانی) یا در بیرون از خود (یعنی دسیسه های شیطنت آمیز دشمنان خارجی) جستجو کرد . نه فی الواقع اینطور باشد که در تعالیم وحیانی دین اسلام ، اختلاف نظری در مبنا وجود دارد و اینگونه باعث تفرقه و جدایی بین مسلمین شده است !
    نکته ی بعد اینکه در این حدیث ، وحدت را در کنار دین و شریعت معرفی می کند . یعنی چه ؟ یعنی وحدت به خودی خود و فی نفسه ، چیز ارزشمندی نیست ! وحدتی ارزشمن است که حول و محور یک حقیقت ناب و فاخر همچون شریعت محمدی (ص) بوجود آمده باشد .
    کلهم علیها فان الا من صبفه الله .. این صبغه و رنگ الهی که در این آیه همه چیز الا فرد یا جامعه ای که به رنگ الهی درآمده باشد ، محکوم به فناست ؛ می تواند همانطور که رمز ابقا معرفی شده است ؛ راز وحدت همه ی مسلمانان هم باشد .
    واعتصموا بحبل الله جمیعا ولاتفرقوا .. مصداق این حبل الهی و "کلمه ی وحدت" ؛ کتاب الهی است . انی تارکم فیکم الثقلین ، کتاب الله و عترتی اهل بیتی و هرکس به این دو چنگ زند ، گمراه نخواهد شد و بین این دو ، هیچ جدایی (اختلافی) وجود ندارد .. قرآن صامت همین کتاب الهی است و ترجمان و مصداق و مظهر اتم قرآن ، اهل بیت عصمت و طهارت هستند که همان قرآن ناطق می باشند (چرا که انسان کامل ، هدف نهایی نزول وحی و کتاب آسمانی قرآن است ؛ آن یکی نسخه است و این محصول همان نسخه و بین نسخه و محصول ، تفارق معنایی و عقلایی وجود ندارد ) . خلاصه انکه ، ما همگی پیروان دین اسلام در هرکجای این گیتی ، به "وحدت کلمه" پیرامون "کلمه ی وحده" که همان قرآن و اهل بیت است دعوت شده ایم .
    در ادامه ی حدیث می فرماید : ممکن است که این وحدت ، چندان باب میل شما نباشد ! (بهرحال در میان انسانها اختلاف سلایق امری طبیعی است و ممکن است که انسان _خصوصا انسانی که کمتر به تزکیه ی نفس و تهذیب آن پرداخته است_ چشم خود را بر آن هدف متعالی و حقیقت فاخر بسته و بر موارد اختلافی دامن بزند و موجبات کدورت در بین طرفین وحدت را فراهم نماید . دراینجا دین ، ما را دعوت به حلم و مدارا و سعه ی صدر می کند .
    عسی ان تکرهوا شی ء و هو خیر لکم .. حضرت صدیقه ی کبری سلام الله علیها می فرمایند : به "خوبی" ها نخواهید رسید ؛ مگر از آنچه "خوش" می دارید در راه خدا انفاق نمایید .. در کتاب الهی هم آیه ای است که می فرماید : به "خوبی" نخواهید رسید مگر از "خوشی ها" چشم بپوشید .
    البته توضیح آنکه این بواسطه ی نفس تربیت نشده ی ماست که خوبی ها را ناخوش می پنداریم ! چرا که اگر به فرموده ای علی (ع) اگر پرده ها بالا رود ، چیزی بر معرفت و بینش من افزوده نخواهد شد . ما نیز اگر بواسطه ی تربیت صحیح دینی ، چشم و گوش و ادراک و احساسات "بصیرت بین" داشته باشم ؛ و همواره آن هدف متعالی و درخشنده در جلوی چشم و گوش بصیر ما تلالو کند ، دیگر وقایع به ظاهر ناخوش را هم در آن راه و مسیر ، "خوب و خوبی" می بینیم .
    وقتی پدر (حضرت علی ع ) چنین می گوید اگر تمامی پرده ها هم بالا رود ، بر عمق بینش و بصیرت من افزون نخواهد شد ؛ می بینیم که دختری (حضرت زینب س ) که تربیت شده ی همان پدر است ، در اوج وقایع جانگداز عاشورا می فرماید : ما رائت الا جمیلا ! در اوج ناخوشی های دنیایی ، می گوید جز خوبی و زیبایی ندیده ام ! حقیقت بندگی را زیبا و خوب می بیند و بر ناخوشی های آن ، نه تنها صبر می کند بلکه می گوید : من بر آتش جهنم و قهر تو صبر می کنم ، اما چگونه بر فراق دوری از تو صبر کنم ... !!!
    گر لذت "ترک لذت" بدانی ؛ دگر لذت نفس را ، تو لذت ندانی ..

    نکته ی دیگر در این حدیث دعوت به صفوف جماعت است . ما حتی در انجام اعمال عبادی خود ، همچون نماز و حتی دعا کردن نیز ، به جماعت سفارش شده ایم .
    اگر "یدالله مع الجماعه" مطرح است ؛ در کنار آن نیز "یدالله فوق ایدیکم" مطرح می شود .
    یعنی چه ؟ یعنی قرآن می گوید : اگر شما را دعوت به جماعت می نمایم ، و بواسطه ی این جماعت ، برخوردار از قدرتی خواهید شد ، در اینجا لازم است به جهت تعدیل قوا ، خداوند بفرماید که البته "دست خدا ، بالاتر از تمامی دست ها و قدرت هاست" .. و اینها همه نکات تربیتی است که ما باید نفوس خود را از آن بهره مند بسازیم .
  • کاتب زاده
  • امام علی (ع) :

    إیّاکُم و التَّلَوُّنَ فی دِینِ اللّه ِ ، فإنَّ جَماعَةً فیما تَکْرَهونَ مِن الحقِّ خَیرٌ مِن فُرقَةٍ فیما تُحِبّونَ مِن الباطِلِ ، و إنّ اللّه َ سُبحانَهُ لَم یُعْطِ أحَدا بفُرقَةٍ خَیرا ، مِمّن مَضى و لا مِمّن بَقِی . ( نهج البلاغه ، خطبه 176)
    از چند رنگى و اختلاف در دین خدا بپرهیزید ؛ زیرا یکپارچگى در آنچه حقّ است ـ ولى شما آن را ناخوش مى دارید ـ از پراکندگى در آنچه باطل است ـ اما خوشایند شما مى باشد ـ بهتر است . خداوند سبحان به هیچ یک از گذشتگان و باقى ماندگان، بر اثر تفرقه و جدایى خیر و خوبى عطا نکرده است .
    به مناسبت هفته وحدت.
    پاسخ:
    سپاس هفته ی وحدت بر شما و همه ی مسلمانان مبارک باد 
    با سلام خدمت شما خانم صامتی عزیزم....
    ازتون بابت این نوشته تشکر میکنم.خداروشکر که شما هم که یه چهره ی مذهبی همراه با حزب سیاسی مخالف ما هستید،این مسئله رو رد می کنید...
    کاش بعضی از این آخوند های محترم که میان و از این حرفا میزنن،بیان اینجا یه خورده روشن بشن.
    منم با نظر کاربر محترم شیعه سنی مسلمان : کاملا موافقم.
    پاسخ:
    تایید نظرات به معنای موافقت بنده با مفهوم آن نیست برخی نظرات موجب ادامه ی گفتگو می شود و یکی از هدفهای این رسانه هم مشارکت دوستان در گفتگو هاست
     نظر شما و شیعه سنی هم مناسب است  چرا که مخالفت خود را بانظر آتنا مطرح کرده اید
    اگر 10 نفر با انتشار نظری مخالف باشند نظر را پاک می کنم
     
  • شیعه سنی مسلمان
  • سلام .ببخشید خانم صامتی عزیز من میدونم شما واسه اینکه آزاد اندیشی رو بدون سانسور فرهنگ سازی کنید 99درصد نظرات رو بدون تغییر میذارید اما ببخشید بعضی کلمات والفاظ در شان وب شما نیست .اینجا با کف خیابون ی فرقی باید داشته باشه .بعضی کلمات خیلی زشتن .مثل نظر آتنا.
    امام حسن عسکری :

    الإشراکُ فِی النّاسِ أخفَی مِن دَبِیب النَّمل عَلَی المَسح الأسوَد فِی اللَّیلة المُظلمَة(تحف العقول، ص 517)
    شرک در میان مردم از جنبش مورچه بر گلیم سیاه در شب تار نهان تر است.
    آخه این چه مطلبیه! نه طنزش جالبِ نه پیامش چیز جدیدیه
    شما هم مجبور نیستین هر نظری رو پاسخ بدین، آخه برای چی این نظرات بولشتِ جناب ناشناس رو جواب میدین؟! %95 احتمال میدم این نظر ایشون فقط برای ایجاد جنجال بوده و بس. اون %5 دیگه هم اگر واقعیت داشته باشه واقعا برای ایشون متاسفم.
    حرف های احساسی هم لطفا در مورد زن ها و زنانگی نزنین که حاضرم دلخراش ترین چیز ها رو بشنوم ولی دو کلمه در مورد لطافت اونم از نوع زنونش نشنوم.

    سلام دوباره. من کاملا با گفتار جناب آقای سجاد غلامی و دیگر دوستان مبنی براینکه دین اسلام برتک همسر بودن مرد تاکید دارد کاملا موافق می باشم. ولی دین اسلام در احکام خود تبصره نیز دارد. اگر همه مردان ازدواج کرده باشند و یا در شرف ازدواج باشند تکلیف مازاد زنان ما چه خواهد شد؟ به ویژه دختران و بانوان جوان و بی درآمدی که احیانا اندکی هم از زیبایی ظاهری نیز بهره مند باشند. چرا تصور می کنیم که غریزه فقط متعلق به مردان است. خوشبختانه و هزاران سپاس دین اسلام دین مهربانی هاست و در چنین مواردی راهکاری مهربانانه پیش رو گذاشته. شما دوستان به هیچ وجه نمی توانید اصل قضیه را پاک کنید. بله در دین مهربانی ها ( دین اسلام) صیغه و متعه هم داریم. چرا مردی که از تمکن مالی برخوردار است و سلامت جسمانی نیز دارد و تمایل دارد خواسته های مالی و غریزی یک خانم جوان و بی سرپرست را برآورده کند از اینکار امتناع کند. گناه آن خانم جوان در مملکتی که نه شغل و نه شوهر پیدا میشود چیست؟ دوستان عزیز کسی نگفت صیغه برمردان واجب است. صیغه امری سلیقه ای و مستحب است. لطفا هیچ مردی را بابت دو همسره بودن( یکی رسمی و یکی صیغه ای )ملامت نکنید. مسلما دلایل خود را دارد. یکی پولش را خرج هزینه هر ساله مکه رفتن می کند. یکی خرج ازدواج موقت با یک دختر جوان و بی سرپرست. هردو نزد خداوند حسنه دارد. در پایان عرایضم مجددا خدمتتان دلیل ذکر می کنم:

    حکم ازدواج موقّت از نظر آیة الله بهجت رحمة الله علیه :
    527. ازدواج موقّت از نظر اسلام چه حکمی دارد؟
    ج. جایز، بلکه مستحبّ است.
    528. آیا براى مردى که همسر دایم دارد، ازدواج موقّت جایز است؟
    ج. جایز است.
    پاسخ:
    یلدا جان
    امشب فرصت پاسخ ندارم انشالله پایان هفته کلی برای شما حرف دارم
    در قرن بیست ویکم و چند همسری ؟؟؟
    اقای ناشناس محترم! در این کشور انقلاب شده وامام راحل با صیغه واینکارهای دور ازشان خانواده مخالف بود،ودوره شاه وقاجار تموم شده ،بیدار شو.
    نقل شده به امام (ره) خبر دادن فلان روحانی مجدد ازدواج کرده خیلی ناراحت شدن و گفتن جماران راهشون ندن!
    خانم صامتی ازشما هم انتظار چاپ این اراجیف را تحت پوشش مذهب نداشتیم
    پاسخ:
    جناب علیرضا واقعیت های جامعه را باید تحلیل کرد و پاسخ داد.هرفردی فهمی دارد و درکی و ممکن است ناآگاه باشد انسانها بناست در کنار هم به کمال برسند و همین اختلاف ها اساس جامعه ی انسانی است .شما اگر تحلیل و پاسخی دارید بفرمایید
    بسیاری از مردان مغزشون تو کمرشونه!!!!
    هرزگی آب و نونشونه...
  • سجاد غلامی
  • سلام مجدد مرا پذیرا باشید .

    نقطه نظرات دوستان را که می خواندم ، متوجه شدم که دوستان در نقطه نظرات خود ، موضوعات متفاوتی را به صورت پراکنده بیان فرموده اند . بنده بیشتر تمایل دارم که بحث را پیرامون موضوع « اصل بر "تک همسر" بودن یک مرد در قالب ازدواج دائم در دین اسلام » و نیز در کنار آن ، موضوع « حلیت متعه یا همان عقد موقت » و رابطه و پیوند این دو با هم ، مطرح نموده و پیش ببرم .
    از دوستان تقاضا دارم که سوالات و اشکالات خود را در این زمینه مطرح نموده و ما را در ادامه ی این بحث یاری رسانند .
    برای آغاز بحث ، مقدمه ای را به صورت کوتاه بدین شکل به عرض دوستان می رسانم که در دین اسلام ، به جهت اهمیتی که برای خانواده قائل است و برای تحکیم بنیان آن ، اصل را بر تک همسر بودن مرد قرار داده است .
    اما برای زنان و مردانی که از داشتن نعمت همسران دائم در کانون و چارچوب خانواده ، محروم هستند ؛ نسخه ی ازدواج موقت را تجویز نموده اکه بر ان احکامی فقهی ، آدابی اسلامی و شروطی عقلایی مترتب کرده است .
    چه بلایی سر مرد میاد پس اگه مردا هم دچار مشکلی شدن شما زن نیستید بدونید چه بلایی سرش میاد و چقدر نگاه دنبالشه. حیا ی چیز دیگس آقا .وفاداری. اخلاق .ی چیز دیگس. این همه گناه کردنو مومن واقعی میبینه . ی بار دلش این لذت ها رو نمیخواد .خودشو کنترل میکنه. حالا بارداری که آقاااا دلیل نمیشه. شما یا سست اراده اید یا ایمانتون مشکل داره یا کلا از اوناش هستید
    پاسخ:
    ممنون که همراهی می کنید ما در این رسانه تلاش نمی کنیم پاسخ شخصی بدهیم بلکه سعی داریم به راههای منطقی و جامع اشاره کنیم .شاید پرسش مطرح شده پرسش دیگران هم باشد. در این رسانه تمرین می کنیم باهم گفتگو کنیم حتی اگر مخالف ما باشد
    از پست گزینشهای سفارشی بدم میاد وگرنه اونجا پیام میذاشتم.
    متن و کامنتها و جواب شمارو خوندم متوجه شدم که این آقای مورد اشاره تو ایام بارداری همسرش با اون خانم ارتباط گرفته .شما مرد نیستید نمیدونید چه بلایی سر مرد میاد.
    ازین ژستای روانشناسانه هم حالمو بهم میخوره!!
    پاسخ:
    اگر انسان را تک بعدی و تنها جنسی ببینیم حرف شما صحیح است.آیا مردان تنها در غریزه ی جنسی خلاصه می شوند ؟ آیا اسلام مردان را تنها در غریزه ی جنسی تعریف کرده است ؟ اسلام دین احترام به کرامت انسانهاست وتمام مسیر ها را برای تفکیک او از حیوانات بیان کرده است ،آنگاه چگونه است که شما اینچنین می نویسید ؟
    البته استثنائاتی وجود دارد ولی نمی توان حکم کلی داد که همه ی مردان که همسرشان باردار است می توانند این چنین عمل کنند .

     بنده هم به زودی عمه خواهم شد برادرم تمام فرصت خود را برای مراقبت از همسرش صرف می کند که نکند آرامش روحیش بر هم بخورد .همسری که وقتی حالش خوب بود مثل پروانه دور برادرم می گشت کدام انصاف قبول می کند برادرم در دوره بارداری همسرش ، با زن دیگری ارتباط بگیرد ؟ همسر برادر بنده فرزند برادر مرا در خودش می پروراند .شما می دانید بارداری و حس یک زن باردار به شوهر و فرزند یعنی چه ؟ تصور کنید این عاطفه ی قوی که باید کانون محبت بسازد و شمع عشق باشد لطمه ببیند چه کسی در نهایت آسیب خواهد دید ؟آیا جز این است که کانون خانواده آسیب می بیند ؟ چگونه است که در مورد اسلام این چنین بی انصافی می کنیم آیا اسلام به مرد مجوز می دهد که کانون خانواده ای را که از موکدات اسلام است و منابع انسانی جامعه ی اسلامی را می پروراند تنها به جهت غریزه ی جنسی ویران کند ؟ 
    اگر نظر می دهیم اندکی به انسانیت و کرامت انسانها بیندیشیم  اندکی جامع ببینیم و تنها از دریچه ی نگاه خود به دنیا ننگریم.
     البته جناب ناشناس این که شفاف نظر خود را مطرح کردید خوب است چرا که بسیاری از مردان ممکن است اینگونه بیندیشند ولی از روی سیاست حرفی نزنند و در پس پرده ...
     معمولا از یک طرف دیگر غافل می شویم
    شما می فرمایید به دلیل همسر باردار و ریاضت عریزه ی جنسی مرد می تواند برود و همسر دیگری اختیار کند البته حتما منظور شما همسر موقت است ، بگذارید نظر شما را بپذیریم
    اگر مردبخواهد همسرموقت در دوره ی 9 ماهه بارداری همسر دایمش بگیرد چند نکته را مشخص کنید
    آیا زنی پیدا می شود که تنها برای 9 ماه با مردی ازدواج کند؟ چرا که رابطه ی عاطفی برای زنان در اولویت است یعنی یک زن سالم بدون رابطه ی عاطفی و اطمینان از عشق مرد به خودش رابطه ی جنسی نخواهد داشت، پس به یقین مرد باید به زن جدید دروغ بگوید و یا از نظر مالی هزینه ی فراوانی را متحمل شود
    اگر هزینه ی سنگین مالی را بتواند تامین کند شاید مساله به ظاهر حل شود ولی بعد از دوران بارداری چه؟ یک مرد می ماند که بخشی از احساساتش را خرج زن دیگری کرده و یک زن می ماند که به یک مرد متاهل از نظر روحی وابسته شده از این مرحله به بعد باید چه کار کرد؟

    جناب ناشناس و دوستان بزرگوار لطفا پاسخ دهید

    با سلام مجدد
    چون شما در وبلاگ خود ، نماینده یک تفکر هستید ، تفکری که در آن با ازدواج چندباره ، موقت و انواع و اقسام ، عموما ، موافق هستند ( به وبلاگ رسانه بهار سری بزنید ، نه این که شما هر دو یک اندیشه را دارید ، بلکه هر دو در یک جریان فکری قرار می گیرید ، و یا حرف های یکی از امام جماعت های دانشگاه تهران که کلا حرف هایشان را جزء توهین به مقام زن نمی دانم )
    به عنوان کسی که در بین دوستان و بخشی از خانواده چهره مذهبی دارد ( که البته تنها چهره مذهبی دارد و تا حقیقت وجود راهی طولانی مانده است ) همیشه در حال دفاع کردن از دینم هستم و بیان مخالفت با چیزهایی که تنها چهره ی اسلاممان را ناپسند کرده ، چیزهایی که جریان فکری شما بیشتر بیان می کند
    باور کنید قصدم قضاوت شما نیست و دقیق هم با طرز فکر شما اشنا نیستم ولی منظورم یک جریان فکری کلی بود
    این که شما هم با این مورد مخالفیت ، شادم کرد
    دیدم کمی مثل هم شدیم و سیع در روشن کردن چهره احکام داریم و یا در واقع سیع در درست کردن بیانات اشتباه برخی
    دوست عزیز ، تصورات خیلی از دیدن یک زن مذهبی ، این است که این هم جزء افرادی است که ازدواج موقت و چندباره مرد را جزء مستحبات موکد می داند ، تصور خیلی از افراد از دیدن زن مذهبی ، دیدن فردی است که هیچ درکی از هیچ چیز ندارد ، تصور خیلی ها از مذهب توهین به مقام زن است ( البته افرادی که چندان مذهبی نیستند را می گوینم و من خیلی با این گروه در ارتباطم )
    من از هر تلاشی در راستای درست کردن این تصورات استقبال می کنم و خدا را شاکرم
    با سلام
    خدا را شکر که شما این مطلب را نوشتین
    من به هر کس میگویم ازدواج دوم و سوم و ... خلاف حدود الهی است ، جواب میدن ما الگومون پیامبر است
    حالا من مادام می گم پیامبر چون حضرت خدیجه را دوست داشت و نمی توانست عدالت را رعایت کند ، بر خلاف فرهنگ رایج مردمان عرب ، همسر دیگری نگرفت
    خداوند در قران گفته که اگر نتوانید عدالت را رعایت کنید ، به جنگ با خدا و پیامبر رفته اید ، و شما نمی توانید عدالت را رعایت کنید
    کدوم مردی می تواند در دوست داشتن عادل باشد ؟!!!!
    ولی باز هم می گویند پیامبر در همسر داری نمونه بود چرا که چندین زن را با هم داشت ،خب همه را بعد خدیجه داشت ، همه را به مصلحت داشت ، در جامعه ای که این امر رایج بود ، هر یک از همسران بعدی رسول به دلیلی بودند

    در جوامع اروپایی هر کاری کنند ، حتی بدترین فساد ها را ، پشت آن هم بیان می کنند ما به خدا ایمان نداریم
    بدتر از این زمانی است که مرد ، به هوس بازی و گناهش چهره شرعی دهد و گوید ما مسلمانیم و الگویمان رسول است
    وای بر مسلمانی که عملش بی دینی را ترویج کند
    پاسخ:
    سلام   
    گاهی به نام تبلیغ ضد تبلیغ کار می کنیم! حالا چرا شکر کردید کا این مطلب توسط ما کار شده ؟
  • کاتب زاده
  • یعنی چی؟؟؟ناشناس جان مردی که سالم باشه حس ورغبت اون هم کم میشه .ببخشید که من روانشناسی خوندم وعلوم غربی هورمونهای مرد رو هم اندازه گرفتند وگفتند چه برسه که خداوند خودش در این دوران نگاه مرد رو به زن عوض میکنه. این دلایل مسخرس .ما چرا مادرمونو عوض نمیکنیم .پدر مونو .ام به همسر که میرسه میگیم باید بشه ی راهی توجیهی هست. شرمنده عزیزم شما سالمیددددد
    پاسخ:
    الان این نوع مطرح کردن مخالفت بر اساس اصول روانشناسی است؟!
  • فارسیانی
  • سلام.
    متنی که مشاهده میکنیداز مقاله ای است که چند وقت پیش خوندم که بی ارتباط با پست شما نیست.در فرهنگ ما ازدواج مجددمساوی با خیانت معنی میشودکه نظر شخصی من هم همین است .یعنی تک همسری و قناعت به همان همسر دائم است.امابخش هایی از آن مقاله:

    مردان و زنانی که در کودکی به آنها کم‌توجهی شده و یا در معرض آسیب‌های اجتماعی و خانوادگی بوده‌اند در زمان بزرگسالی بیشتر به سمت خیانت به همسر می‌روند. خیانت در واقع یک جور جلب توجه است.وقتی مرد یا زنی از طرف جنس مخالف مورد توجه قرار می‌گیرد و بحران‌های دوران کودکی‌اش در او زنده می‌شود، به سمت جنس مخالف گرایش پیدا می‌کند هر چند که ازدواج کرده باشد. این نوع واکنش در مردان بیشتر از زنان است.

    در واقع مردان بیشتر از زنان خیانت می‌کنند چون بدون این‌که با زنی ارتباط عاطفی برقرار کنند، می‌توانند به او رابطه جنسی داشته باشند اما زنان چون ابتدا باید با مردی ارتباط عاطفی برقرار کنند تا بتوانند با او ارتباط جنسی داشته باشند، کمتر به همسران خود خیانت می‌کنند( در این مورد زنان خاص را باید استثنا کرد).

    بیشتر مردانی که خیانت می‌کنند بعد از برملا شدن رازشان دلایل مختلفی را بهانه می‌کنند؛ آنها می‌گویند همسرشان جذابیت جنسی نداشته و یا آنها را راضی نمیکرده .آنها می‌گویند: همسرشان مدام با او در ارتباط بوده و او را دلزده کرده است، آنها می‌گویند: همسرمان به ما بدبین بوده و همین باعث شده تا ما به سمت زن دیگری برویم.

    اما بیشتر اینها بهانه است.اگر مردی سالم و با اخلاق باشد اگر مشکلی با همسرش پیدا کند از طریق مشاوران کاربلد آن را بر طرف می‌کند.مردی که تمایل به حفظ حریم خانواده‌اش داشته باشد، هرگز خیانت نمی‌کند بلکه ناهنجاری را که چهار دیواری خانه‌اش را تهدید می‌کند، شناسایی و با آن مبارزه می‌کند.زن هم امکان دارد که به همسرش خیانت کند.اولین نکته‌ای که باعث می‌شود یک زن به وادی خیانت بیفتد، به بحران‌ها و کمبودهای دوران کودکی‌اش برمی‌گردد اگر زنی در دوران کودکی به اندازه کافی محبت و تجه نبیند و بعد از ازدواج هم با همین کمبودها رو به رو شود در اولین واکنش به همسرش خیانت می‌کند.او با اولین توجه‌ای که ببیند به سمت مرد دیگری می‌رود و ... در چنین شرایطی اگر مردی متوجه کمبود‌های دوران کودکی همسرش شود یا می‌تواند خودش آنها را جبران کند و یا می‌تواند از کمک‌های مشاور استفاده کند تا همسرش راه را به خطا نرود

    زنان گاهی به همسرشان خیانت می‌کنند تا از مردشان انتقام بگیرند. هستند زنانی که متوجه خیانت همسرشان می‌شوند و برای آسیب زدن به او به همان راهی می‌روند که او رفته است.در چنین شرایطی خانواده با بحرانی بسیار پیچیده روبه رو می‌شود که حل آن دشوار است.

    خیانت واژ‌ه‌ای غمبار در عین‌حال پر از خشونت روانی و جسمی است.بحرانی که روز به روز در جامعه ما بیشتر می‌شود.تنها راه در امان ماندن از این آسیب پناه بردن به آموزه‌های دینی و اخلاقی است.در دین اسلام مرد زمانی می‌تواند به زن دیگری به جز همسرش ارتباط برقرار کند که با اطلاع او زن دیگری به شکل رسمی و یا موقت به عقد خود در آورد.چند درصد از مردان ما حاضر هستند چنین کاری بکنند؟ چون آنها معمولا دلیل قانع کننده‌ای برای همسر خود ندارند که او را مجاب کنند که باید به سراغ زن دیگری هم بروند.

    خیانت؛ باعث جدایی می‌شود و اگر درست دقت کنیم هیچ چیزی در دنیا تلخ‌تر از جدایی بین دو همسر آنهم به دلیل خیانت نیست.ایکاش همه ما آنقدر بلندی طبع و آنقدر با اخلاق باشیم که به جای خیانت به یکدیگر، جان‌پناه و محل امن یکدیگر باشیم و داشته و کمبودهای یکدیگر را یا جبران کنیم و یا نادیده بگیریم.اما....

    پاسخ:
    سلام و سپاس . به یاد داشته باشیم همواره خیانت همسران به یکدیگر ریشه در دوران کودکی ندارد در قبح زدایی و یا بهتر است بگوییم حیا زدایی که از طریق رسانه ها در ذهن مخاطب کاشته می شود ایجاد می شود . در تنوع طلبی انسان ها ریشه دارد ...
  • کاتب زاده
  • احسنت به این متن. بسیار جالب بود .خصوصا جمله ای رو که اخر برد کردید. بله .همین طوره .ازدواج رو سر وسامان نمیدن .میگن جمعیت کمه .اگه همه ازدواج کنند وی بچه فقط داشته باشند مطمئنم بحران پیر نسلی رو رد میکنیم .
    سلام.
    یعنی ما مسلمانیم و در کشور اسلامی زندگی میکنیم و برداشت ما از دین اسلام مصلحتی و سلیقه ای هست البته هم دولت مقصره و هم جامعه . و همیشه انگشت اتهام به سمت مردا هست چون دیواری کوتاه تر از مرد پیدا نمیکنند .
    بیاید یه کم منطقی باشیم مردی که همسرش حامله هست و تا 8 تا 12 ما نمی تواند با همسرش نزدیکی بکند مرد با این میل جنسی چه باید بکند و البته در این مدت زن هیچ میل جنسی ندارد و همچنین دوران قاعدگی زن و سرد مزاج بودن و دایم بیمار بودن زن ...... چر خودمان را گول میزنیم ؟به نظر من همه دست رو دست گذاشتند تا جامعه به این سمت و سو برود مخصوصا رسانه ها
    سلام خانوم صامتی.
    یکی دیگه از کامنتهای من در پست رسانه ی فانتزی ،انسان های فانتزی باز هم تایید نشد در حالی که برخی کامنتها به دلیل نوشتن پاره ای از جملات توسط شما حذف میشه اما بلاخره قسمتی از اون تایید میشه و قابل مشاهده هست اما کامنت من!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
    الان اگه یک سوال دیگه بپرسم شاید بازم به دلیل بی دلایلی تایید نشه اما امتحانش برای خودم ضرر نداره.
    میخواستم بپرسم ایا شما صیغه یا همون ازدواج موقت رو برای زن و مرد صحیح میدونید؟ یعنی به نظر شما این گونه ازدواج که من بیشتر اسمش رو ازدواج پنهانی میزارم در دین اسلام حلال هست یا در نظام فعلی ایران؟
    چون حتما میدونید که جمهوری اسلامی ایران با اون اسلامی که قران برای ما حکم کرده گاهی مغایرت داره.مثلا در قران امده دروغ و تهمت عملی زشت و ناپسند هست اما متاسفانه از اقایون در صدر بگیرید تا ما مردم عامه عادت کردیم که این اعمال زشت رو انجام بدیم.
    یا مثلا مال مردم خوری در دین اسلام حرام و گناهه اما ماشالا در کشور ما خیلی ها به این روش ثروتمند شدند.حالا میخواستم بدونم صیغه رو خدا حلال کرده یا این اقایون؟


    پاسخ:
    سلام نگار خانم 
    کامنت آخری که برای رسانه های فانتزی ... گذاشتید تکرار پرسش گذشته ی شما بود در حالی که بنده بسیار مبسوط توضیح دادم گاهی اگر خودمان هم در درک موضوعات تلاش کنیم بد نیست و باور کنید بنده این روزها بسیار مشغله دارم که اگر شما از حجم کاری بنده با خبر باشید تعجب می کنید که چگونه تا این اندازه به پرسشها پاسخ می دهم ! 
    نگار عزیز پرسش های شما پاسخ دارد وبنده هم تنها بر حسب وظیفه این کار را خواهم کرد چرا که متاسفانه برخی بزرگواران مطالب کلی در خصوص ازدواج موقت را یادآوری و توصیه می کنند ولی از مشکلات اساسی  کم آگاهی به ظرافت ها در این خصوص نمی گویند یا متاسفانه برخی مانند ملا نصرالدین برای دیگران این نسخه را تجویز می کنند ولی می گویند برای دختر و پسر ما در شاءن نیست ! به هر تقدیر از آنجا که افراد بسیاری را می شناسم که در یک ازدواج نا آگاهانه دایم یا موقت مشکلات و دشواریهای فراوانی را متحمل شده اند مناسب است این موضوعات بوسله ی خود جوانان مطرح و راجع به آن گفتگو کنیم .  امیدوارم اواخر هفته اندکی مشغله ام کمتر باشد تا مبسوط به پاسخ بپردازیم ، البته شما هم کمی در خصوص پرسش خود مطالعه کنید تا گفتگوی ما یک طرفه نباشد .نکته ای هم که به آن توجه می دهم آن است که همه ی کامنت هایی که تایید می شوند به معنای موافقت بنده با نویسنده ی کامنت نیست و هر مطلبی که تایید نمی شود هم به معنای مخالفت بنده نیست ! 
    ممنون از پرسشهایی که مطرح کردی
    اسلام ازدواج را امری مستحب مؤکد دانسته است که در صورتی که ترک آن سبب به حرام افتادن گردد واجب می‌باشد.
    صد البته این کلام بسیار بجاست ولی البته جای تفکر و تحلیل دارد. در این بحران رو به افزون اقتصادی و همینطور بحران نایابی شوهر برای آمار بالای دختران مجرد ، زنان بی سرپرست و مطلقه واقعا راهکار واقعی چیست؟ چرا کمی سرگشاده تر صحبت نکنیم؟ برای دخترانی امثال ما که از اقشار تحصیلکرده این مرز و بوم هستیم ، ازکار و درآمد بی بهره ایم ، همسرمناسب نیافته ایم و سرپرست و ولی پدری نیز سالهاست که به رحمت خدا رفته ، برای گذراندن امورات زندگی چاره ای نداشتیم جز اینکه چاره اندیشی کنیم و به استناد روایات ، احادیث و مراجع تقلید درباره صیغه و متعه رجوع کنیم وبه آنها مثل بقیه دستورات دینی ارج نهیم. و برای سندیت مسئله متعه و صیغه به اندازه کافی ادله معتبر موجود است:
    پیامبر خدا -صلی الله علیه وآله- فرمودند!:« من تمتع بإمراة مؤمنة کأنما زار الکعبة سبعین مرة "کسی که یک مرتبه با زن مسلمانی صیغه کند گویا هفتاد مرتبه خانه کعبه را زیارت کرده است"
    پیامبر- صلی الله علیه و آله – فرمودند:« من تمتع مرة أمن من سخط الجبار » کسی که یکبار صیغه کند از غضب خدای جبار در امان می ماند" و کسی که دو بار صیغه کند با ابرار محشور میگردد وکسیکه سه بارصیغه کند در بهشت دوشادوش من خواهد بود.
    ازامام صادق -علیه السلام- پرسیده شد: آیا صیغه ثواب دارد ؟ فرمود: « اگر مقصودش از آن رضای خدا باشد ،در ازای هر کلمه ای که با او صحبت کند یک نیکی برایش نوشته می شود و هر باری که به او نزدیک شود خداوندگناهی را از او می بخشد ، وهرگاه غسل کند به اندازه قطرات آبی که بر بدنش ریخته خداوند گناهانش را می آمرزد »
    آقای فتح الله کاشانی در تفسیر منهج الصادقین از پیامبر-صلی الله علیه و آله- روایت می کند که: « فرمودند کسی که یک مرتبه صیغه کند به مقام امام حسین -علیه السلام- میرسد و کسی که دو مرتبه صیغه کند به مقام حضرت امام حسن- علیه السلام- می رسد، وکسی که سه مرتبه صیغه کند به درجه مولا علی- علیه السلام -می رسد، وکسی که چهار مرتبه صیغه کند به درجه من می رسد »

    مطابق مسأله 2369 توضیح المسایل امام خمینی س، دستور خواندن عقد غیر دائم چنین است که: «اگر خود زن و مرد بخواهند صیغه عقد غیر دائم را بخوانند، بعد از آن که مدّت و مهر را معین کردند، چنانچه زن بگوید: زَوَّجتُکَ نَفسِی فِی المُدَّةِ المَعلُومَةِ عَلَی المَهرِ المَعلُومِ، بعد بدون فاصله مرد بگوید: قَبلتُ، صحیح است...»

    حکم ازدواج موقّت از نظر آیة الله بهجت رحمة الله علیه :
    527. ازدواج موقّت از نظر اسلام چه حکمی دارد؟
    ج. جایز، بلکه مستحبّ است.
    جواز مطلق ازدواج موقّت:
    528. آیا براى مردى که همسر دایم دارد، ازدواج موقّت جایز است؟
    ج. جایز است.
    (با عرض پوزش از خانم صامتی عزیز).
    پاسخ:
    سلام یلدای عزیز بامداد شما خوش 
    البته این پست به گونه ای انتخاب شده است که سبب ترغیب دوستان برای گفتگو باشد ! اگرچه در قالب طنز ولی با مخاطب سخن ها دارد بسیار جدی .بسیار خوب که اولین شرکت کننده در بحث هستید 
    به یقین یکی از سنت های مدرن انسانی در چارچوب دین اسلام ازدواج و انواع آن است که شارع مقدس به حکم عقل و منطق به درستی آنرا تبیین و تدوین نموده است .
    می پسندم که دوستان در بحث مشارکت کنند به همین جهت هرجا که ضروری بود وارد خواهم شد .
    به طور معمول استفاده از مثال برای روشن  شدن مساله مفید است . به یک جامعه بیندیشیم که افراد مبتلا به مساءل مختلف هستند اگر مشکلات را طبقه بندی کنیم یکی از زیر مجموعه های اصلی در زمینه ی عواطف و احساسات انسانی است که ازدواج در این رده قرار می گیرد فرمودید ازدواج در هنگام به گناه افتادن ، چه فردی است که نیازش در چارچوب ازدواج مناسب بی پاسخ بماند و به گناه نیفتد بی تردید همه ی افراد عادی  اگر در سن مناسب  ازدواج نکنند به گناه خواهند افتاد  و در این هیچ تردیدی نیست ، چرا که غریزه ی جنسی مانند  میل به غذاخوردن در انسان سرکشی می کند که تا پاسخ نگیرد خاموش نمی شود ، البته با روزه گرفتن می شود آن را کنترل کرد ولی تنها کنترل !. بنابراین برای فردی که مجرد است واجب می شود ولی نکته ی قابل بحث آیا  برای فردی که متاهل است نیز  واجب است که دوباره ازدواج کند و همسر اختیار کند ؟
    به این پرسش بیندیشیم
    ولی قبل از آن در مورد افراد مجرد نکته ای مطرح کنم و آن اینکه آیا فرد مجرد به صرف اینکه به ازدواج نیاز دارد صحیح است که با این مستمسک با هر فردی ازدواج کند ؟ 
     حتی افراد مجرد نیز که امکان ازدواج دایم را ندارند نباید و نمی توانند بدون در نظر گرفتن شرایط اجتماعی وارد فضای ازدواج موقت شوند شوند . آنچه که سبب نگرانی است ورود افراد بدون مطالعه بدون تحقیق است که موجب ضرر آبرویی است . موجب مزاحمت است . موجب ضرر مالی است . ..
     به جهت فرصت بسیار اندکی که دارم گفتگو را شما دوستان ادامه دهید در آیند ه ی نزدیک بنده هم به شما خواهم پیوست 

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">