منصوره صامتی

کارشناس فرهنگی

منصوره صامتی

کارشناس فرهنگی

منصوره صامتی

رویای 1400 ساله ی مسلمانان جهان در حکومت اسلامی ایران به تحقق پیوسته و امروز این ظرفیت عظیم فرصتی تکرار نشدنی است. معتقدم که انسان به ضرورت ماهیت الهی و اندیشه ی خویش یک رسانه است وامروز در عصر رسانه ضروریست تا دغدغه های فرهنگی ،اجتماعی و سیاسی مان را باهم شریک شویم، باشد که در مسیر زمان به جامعه ی مهدوی نزدیک شویم."زندگی بهتر حق مسلم ماست!"

و همچنان که رهسپار آینده ایم بیندیشیم که :

ما ازین قرن نخواهیم گذشت
ما ازین قرن نخواهیم گریخت
با قطاری که دگران ساخته اند
هیچ پروازی نیست برساند ما را به قطار دوران
و به قرن دگران
مگر انگیزه و عشق ،
مگر اندیشه و علم ،
مگر آیینه و صلح
و تقلا و تلاش
بخت از آن کسی خواهد بود که مناجات کند با کارش
و در اندیشه ی یک مساله خوابش ببرد
و کتابش را بگذارد زیر سرش و ببیند در خواب حل یک مساله را
باز با شادی در گیری یک مساله بیدار شود ...

تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران
آخرین نظرات
واقعا چرا پیدا کردن تصویری از بازیگران زن ایرانی با حجابی که در عرف جامعه پوشیده و مناسب تلقی شود، تقریبا محال است؟


 احتمالا هیچ یک از ما بازیگر زن چادری نمی شناسیم و یا دست کم تعداد آنها و یا شاید نمود آنها در جامعه به اندازه ای کم است که هرگز در ذهن ها نمانده است. موضوع حجاب و نوع پوشش بدون تعارف در سال های اخیر در جامعه ما به چیزی فراتر از یک چالش اجتماعی تبدیل شده که گاه حتی موضوعات سیاسی نیز از آن متاثر می شود. تا کنون در مورد متناسب نبودن نوع پوشش رایج در شهرهای بزرگ کشور که کم کم به شهرهای کوچک تر نیز سرایت کرده، با آنچه از یک جامعه اسلامی بر اساس آموزه های دینی انتظار می رود، بسیار گفته و نوشته شده است. مسائلی از قبیل کار فرهنگی زیربنایی، وضعیت آموزش در مدارس و دانشگاه ها، میزان توجه به حجاب در خانواده ها، تاثیر رسانه های گوناگون از جمله شبکه های ماهواره ای، تغییر سبک زندگی و لزوم جهت دادن به آن بر اساس الگوی ایرانی اسلامی، نوع برخورد با بدحجابان از جمله وجود یا عدم وجود گشت ارشاد و.. بارها و بارها سخن گفته و شنیده شده است. در اینجا قصد تکرار این مباحث را نداریم. صرفا به موضوعی اشاره می کنیم که اگرچه با همه مباحث فوق به نوعی در ارتباط است اما ممکن است در بسیاری نقدها نیز ناخواسته نادیده گرفته شود. موضوع گروه های مرجع و الگو در جامعه را هرگز نمی توان از بحث حجاب جدا کرد. بی تردید یکی از این گروه های الگو در جامعه بازیگران هستند. عده ای از کارشناسان معتقدند هدایت محصولات هنری به سمتی که موفقیت ها توسط افرادی به دست آید که در ضمن زندگی اجتماعی عادی خود از حجاب قابل قبولی برخوردارند می تواند در نگرش جامعه به حجاب موثر باشد. به عقیده این عده از کارشناسان، در حال حاضر به طور مثال در سریال های تلویزیونی و یا فیلم های سینمایی کشور افرادی که در زندگی به بن بست رسیده‌اند با حجاب و پوشش به مخاطب معرفی می‌شوند و البته عکس این موضوع نیز صادق است. با این وجود موضوع بحث فراتر از این گفته‌هاست. حرف اینجاست که حتی مثلا اگر بازیگری با حجاب مورد انتظار در یک فیلم یا سریال به محبوبیتی فوق العاده دست پیدا کند و حتی بتواند به عنوان الگو، نوع پوشش و زندگی مورد نظر کارکتر فیلم را تبلیغ کند، وقتی خود در انظار عمومی با پوششی کاملا متفاوت ظاهر می شود چه بلایی بر سر همان "تاثیرگذاری" و "تبلیغ" می آید؟ واقعا چرا پیدا کردن تصویری از بازیگران زن ایرانی با حجابی که در عرف جامعه پوشیده و مناسب تلقی شود، تقریبا محال است؟! موضوع تا بدانجا پیش رفته که اگر برخی از بازیگران زن ایرانی در یک پروژه سینمایی یا تلویزیونی با چادر حاضر شوند، به عنوان موضوعی "جالب" تلقی شده و عکس آن در فضای مجازی با همین عنوان منتشر و توزیع می شود! آیا روند انتخاب بازیگر در سینما، تئاتر و تلویزیون ما مشکل دارد؟ آیا در روند مذکور هیچ بازیگری که حجاب و پوشش عادی او – در جامعه و نه در فیلم‌ها و سریال‌ها - همان حجاب مورد قبول جامعه است، وجود ندارد؟ یا چنین افرادی جذب این هنر نمی شوند؟ موضوع هرچه باشد تردیدی نیست که الگوی بسیاری از جوانان کشور ما صرفا ظاهر بازیگران ایرانی در سریال ها و فیلم‌های سینمایی و به طور کلی محصولات هنری نیست؛ بلکه پوشش، اخلاق و منش آنها در زندگی عادی – که امروزه با وجود رسانه‌های گوناگون و امکان دسترسی آسان به همه آنها، هرگز بر کسی پوشیده نیست - هم موثر و غیرقابل چشم پوشی است. اما راه حل چیست؟

نظرات  (۳۰)

سلام من الان یه دختر چادری ام .و بازیگری رو هم خیلی دوست دارم .اما وقتی با خودم فکر میکنم. میبینم جامعه ی ما و افرادمون اصلا کسی مثل منو به عنوان بازیگر نمیپذیره .بخاطر همون دیگه تو بازیگری و تئاتر وکه ارزومه رو میخوام بذارم کنار و حتی تو دبیرستانم دیگه تئاتر بازی نکنم .به نظر شما اینکار درسته ؟بعضی ها میگن تو بازیگر بشی چادرتو میذاری کنار یا باید بذاری کنار .من نمیدونم چیکار کنم اگه میشه راهنماییم کنین باتشکر 
پاسخ:
سلام سپاس از همراهی شما . مساله ای که از بنده مورد پرسش قرار دادید بسیار شخصی است و بستگی به شما و انتخاب شما دارد.                                                                                                                  قراره امتحان بدیم بناست که امتحان بشیم امید که کارمون به تجدیدی هم نرسه یکباره قبول بشیم ! 
سلام منم موافقم که حجاب فقط چادر نیست واصلا انتظارم نیست که تو خارج از کشور کسی چادر سر کنه ولی کسی که اینجا چادر داره وروی چادرش هم این طور مانور مبده خیلی بده که چادر که نداره هیچ روسریش هم در آورده بعدم من واقعا نمیدونم چه اصراری هست که تو سریالهامون همیشهنقش های مثبت حجابشون چادر باشه شاید به این دلیل هست که تو تلویزیون نقش های بدحجاب هم حجابشون کامله وبرای همینم مجبورند بری اینکه فرقشون را نشون بدهند زنهای محجبه را چادری وبی حجابها را مانتوی نشون بدهند ولی خب همین قضیه را من بارها تو متوجه شدم که یک عده رانسبت به تلویزیون بدبین کرده که اونها میخوان فقط چادری هارا خوب نشون بدهند ومانتویی ها را بد چون تو بعضی از سریالها هم علنا به یه خانم ارایش کرده بد میگند وکلا به خاطر بدحجابی کل رفتاراش را زیر سوال بردند ولی انصافا نسبت به چند سال پیش یک مقدار وضعیت بهتر شده سریالهای هم بودند وهستند که زن قهرمان سریال چادری نیست وی خب بعضی وقتها ممکنه که تو یک سریال م چادریها مهم مانتویی ها را خوب نشون بدهند اما بازم اونی را کهتو اون سریال میخوان قهرمانش کننداون چادریه هست که نتیجش معکوش مشه نمونش همانطور که گفتم کیمیا بود ولی با این حال با اینکه مادر آرش را هم که یکزن بی حجاب وقرطی بود را بیشتر دوست داشتند وبرعکسش از چادریهای سریال متنفر بودند.
بعدشم اینکه بازیگران قرار نیست که مثل نقششون باشند که بگند چند شخصیتی میشیم چون  قرار مثل بقیه مردم از هدف فیلمشون درس عبرت بگیرند نه  ازنقششون بعدم من منظورتون را درست نفهمیدم که چرا باید جناب دارابی ضرغامی به این سوال جواب بدن آیا منظورتون اینه که اونا به طور اخص قصد داشتند آزاده نامداری  را بهعنوان الگوی حجاب وعفاف معرفی کنند یا منظورتون واشکالتون به این هست که همیشه لزوم استفاده به چادر به کسانی که اعتقاد ندارند چه در اجرا وچه در سریالها تاکید میکنند چون میدونم که سر سریال اغما هم سکانسهای لعیا زنگنه اول بدون چادر بود ولی اقای ضرغامی اصرار داشتند که چون ایشون شخصیت مثبت سریال بودند وسریال هم مربوط به ماه رمضان دوباره مجبور شدند که اون سکانسها را با چادر بگیرند هرچند که اولش لعیا زنگنه قبول نکرد وحتی چادری شدن کیمیا هم به دلیل تنفری که یک عده نسبت به شخصیتش تو فیلم داشتند تاثیر معکوس داشت   البته یادمه که یک زمانی هم جناب ضرغامی گفته بودند که قصد داریم حجابهای زیبا را در تلویزیون نشان دهیم حتما منظورشون همون چادر های رنگی ازاده خانم بوده  ولی به نظرم باید زیبایی حجاب را نشون میدادند نه حجابهای زیبا را چون خود حجاب برای پوشوندن زیبایی هاست بعد نفهمیدم این تذکر در چه موردی بوده در مورد الگو کردن ازاده نامداری یا استفاده مکرر از حجاب چادر در سریالها اونم با بازیگران بی .
پاسخ:
موضوع اصلی حجاب هست نه چادر . حجاب به معنای چادر به سر داشتن نیست . می شود بدون چادر هم حجاب داشت و حدود پوشش اسلامی را رعایت کرد . و می شود با چادر بی حجاب بود !   بر اساس مصلحت اندیشی مدیران ارشد سازمان از خانم نامداری در برنامه های پر بیننده استفاده می شد تا جوانان از حجاب ایشون الگو بگیرند! غافل از بسیاری از مسائلی که تذکر داده شد ولی گوش شنوایی وجود ندارد.با اتفاقات اخیر  خانم نامداری الگوی یک خانم چادری دروغگو و متظاهر است . ای کاش دستکم بعد از انتشار عکس ها ، خانم نامداری سکوت اختیار کرده آن فیلم را در پاسخ منتشر نمی کردند ای کاش به شعور مخاطب احترام گذاشته می شد .به نظرم ایشون از نظر پوشش تنها روسری بر سر نداشت و همینطوری از بسیاری از بی حجاب های إیرانی مه اتفاقا روسری بر سر دارند پوشش بهتری دارند ولی به دلیل انتشار فیلم پاسخ از سوی خانم نامداری مساله از بی حجابی به اصرار بر ریاکاری و تظاهر تغییر یافت ! 
ببخشیدا خانم صامتی در مورد داشتن پوشش چادر در شخصیتهای مثبت سریالها شاید حق با شما باشه  اما توی اجرا ما مجری هایی هم داریم که چادری  پس ایشون خودشون قصد ریاکاری داشتند هرچند تلویزیون فوقش چه بازیگرها وچه مجریان رااجبار به بازی  واجرا درکاری که مخالف عقایدشون هست نمیکنند ولی میگن اگر خواستید در این فیلم بازی کنید باید حجابتون این گونه باشد فقط اشتباه تلویزیون این هست که کسانی را انتخاب میکنه برای این کارها که عقاید واقعی به نقششون ندارند وگرنه خب شما هم یک مجری چادری بودید مگه خدای نکرده قصد سوء استفاده از چادر را داشتید هرچند این خلانم اون موقع هم که چادری بود خیلی درست حسابی نبود چادر سر میکرد اما ارایش غلیظ میکرد ولاک هم میزد برای یک فیلمم که اول میخواست بدون چادر بازی کنه تازه یکبار هم با یک مجری که قبلا تو تلویزیون اجرا میکرد تو رزنامه مصاحبه کردند که تو تلویزیون چادر سر میکرد اما تو مصاحبش تو روزنامه چادر نداشت خیلی هم ارایش داشت البته اون می گفت خودم به مدیران گفتم که یخوام با چادر اجرا کنم.
سلام خانم صامتی نظرتون درمورد کشف حجاب آزاده نامداری در سوئیس چیه؟
پاسخ:
سلام ،  ابتدا بهتره به این پرسش جناب ضرغامی  و دارابی پاسخ بدهند . با نظر و تشخیص و صلاحدید مدیران ارشد رسانه ی ملی  آزاده نامداری  الگوی حجاب و عفاف نسل جدید شناخته شد و با اصرار این مدیران علیرغم همه ی تذکرها این رویه  ادامه یافت . اگر این اتفاق در ایران افتاده بود می گفتن پای فرزند حسنی در کاره ولی مثل اینکه کار خداست او هم در خارج از ایران ! در دنیای امروز برخی برای مشهور شدن کارهای عجیبی انجام میدن ، اصلا بحث  حجاب نیست دقت کنیم بحث بر سر زبان ها ماندنه . در دنیای امروز شهرت به هر ترتیبی  مثبت یا منفی درآمد سازه ...تو خود حدیث مفصل بخوان از این مجمل ...
به نطر من همه ی اینا برای جلب توجه پیدا کردن طرفدار

یالطیف

سلام بنظرم علت این موضوع اسنه که پشت پرده سینما رو ما خبر نداریم

مثلا چند روز پیش یکی از بازیگران زن رو بخاطر اینکه نمیره بینی اش را عمل کنه سوژه کردن! خب چرا؟

من فکر میکنم داشتن اعتقادات خوب باعث میشه اولا در جمع بقیه جا نداشته باشن دوما فکر میکنن باعث کم شدن طرفداراشون میشه.چون بازیگر اگر طرفدار نداشته باشه ازش دعوت به کار نمیشه

حالا جالبیش  اینه که باهمه این تضادهایی که در خودشون هست  در فیلمهاشون دم از ریاکاری قشر مذهبی میزنند ودر فیلمی مثل دلشکسته جمله عامیانه گند زدید به باور مردم را به زبان میارند با وجود اینکه این جمله بیشتر در مورد خودشدن کار برد داره تا بقیه اینجاست که آدم باید بگه کافر همه را به کیش خویش بیندهرچنداز نظر خودشون برای خودشون همچین چیزی اشکال نداره وخودشون را هزارتا توجیح میکنند که این شغلمون  واز این حرفها.
میگم خانم صامتی  به لیست این بازیگرانی که نام بردید بعد از یک نقش قدیسه نقش با 180 درجه تغییر بازی میکنند خانم سکمانه پاکدل آشا محرابی که نمیدونم چطور بعد از فیلم تهران من حراج الان در سریال خط نقش یک زن چادری را دارد وچطور با وجود نقش یک زن مثبت چادر ی در سریال مرگ تدریجی یک رویا  بعدش حضرشد در تهران من حراج بازی کند.
اصلا میدونید چیه تعریف نقش مثبت ومنفی در سینما وتلویزیون باهم تفاوتهای زیادی را دارند در تلویزیون خانم هاتی چادری وآقایانی که ریش میگذارند نقشهای مثبت وخانمهای مانتویی  وآقایان شش تیغه منفی ودر سینما برعکس هست.این خودش دوگانگی بزرگیه واصلا متاسفانه سینما دید خیلی بدی را نسبت به متدینین ایجاد کرده ومیکنه.
ما  قبلاهنرپیشه چادری داشتیم خانم نفیسه روشن  که از ایشون هم متاسفانه نا امید شدیم الانم روز به روز داره حجابش بدتر میشه مخصوصا وقتایی که میره کنسرت والبته این مسئله فقط در مورد بازیگران نیست بلکه کل مجموعه واهالی سینما را شامل میشه اما یک سوال برام پیش اومده خانم صامتی من فکر میکنم اتفاقا برعکس حرف شما باید زندگی هنری وشخصیشون از هم جدا نباشه چون اینطوری چند شخصیتی میشن نه اونطوری که شما فرمودید کما اینکه الان اکثرشون همینند یک نکته دیگه ای هم که قابل ذکر هست اینه که بازیگران تلویزیون که در تلویزیون نقش کاملا مثبت وباحجاب بازی میکنند وقتی وارد سینما میشند کاملا برعکس عمل میکنند وبرعکس بازیگران بد حجاب سینما وقتی واردتلویزیون میشن نقشهای کاملا مثبت وبا حجاب وبعضا چادری مثال خانم میتراحجار بعد از حضورشان در سریال گمشده وخانم زنگنه پس میبینید اینها همینطوری دچار دوگانگی هستند یعنی ایفای نقش های مختلف خودش دوگانگی وچند گانگی میاره واصلا هم احتیاجی به جدا کردن زندگی خصوصیشون از زندگی هنریشون نیست.

خانم صامتی

به نظر من دلیل نبودن هنر پیشه چادری شاید این باشه که خانم های چادری مایل نیستن جلوی نامحرم بدون چادر باشند و این نوع حجاب امکان بازی رو از بین میبره .

به طور مثال شما مایلید که در خانه جلوی یه مرد نامحرم که نقش برادر یا شوهر شما رو بازی میکنه با سارافون راه برید.؟ یا کنار بشینید ودیالوگ هاتون رو بگید؟

پاسخ:
ممنون از مثال  خوب شما .، به طور عمومی  نکته ی شما درست است ولی به طور خاص آنطور که خود هنرپیشه گان تعریف می کنند زندگی شخصی ایشان از زندگی هنری آنها جداست یعنی اگر جدا نباشد بازیگران چند شخصیتی خواهند بود ! 
نکته ای باریکتر از مو این که حتی کارگردان، تدوینگر تهیه کننده ...چادری شناخته شده ای وجود ندارد و یا اگر وجود دارد به زودی تحت تاثیر فرهنگ سینمای ایران چادر پوشیدن را رها می کند که البته برخی  آگاهانه با چادر وارد می شوند و وقتی به مقصود خود رسیدند چادر را کنار می گذارند و یا نا آگاهانه و بدون قصد قبلی چادر  را کنار می گذارند .
آنچه سبب تعجب است اگر به  اولین نقش برخی به اصطلاح سوپر استار های زن آنچنانی بیندیشیدنقش یک زن چادری را ایفا کردند! در حالی که بی تردیدتهیه کننده و کارگردان می دانستند که وضعیت پوشش خانم ناهنجار که هیچ آن سوی ناهنجار است ولی در کمال تعجب نقش یک قدیسه را بازی می کنند! و بدتر آنکه هنرپیشه ی محترم درست بعد از فیلم اول در فیلم دیگری در نقش یک زن  کاملا بی حجاب بازی می کنند که به اصطلاح در یک نقش کلیشه نشوند . و این خطرناک است وقتی فردی را مقدس نمایش می دهیم و نوجوان و جوان ما اورا در زندگی شخصی کاملا به دور از عقاید ارزشی می بیند  نسبت به کاربرد دین نا امید می شودو...
نمونه های فراوانی وجود دارد ولی برخی از آنها :لعیا زنگنه ، نیوشا ضیمی ، نرگس محمدی ،الناز شاکردوست  و... هستند 
  • جلیل امین پور
  • هشدار
    تو دانی بعد از این دنیا کجا باشد تن خاکی

    یکی در چاه ویل افتد یکی می گردد افلاکی

    در این دنیا کسی باقی نخواهد ماند ای جانا

    خوشا آنکس که اعمالش نشانی دارد از پاکی

    چرا اینگونه ای انسان شدی آلوده دنیا

    به هر قیمت نمی ارزد جهان فانی خاکی

    دمی فکری نما با خود کجا اینگونه باسرعت

    همی ره می سپاری و نداری از گناه باکی

    خداوند آفرید انسان که براو جود بنماید

    ولی انسان به پر روئی زند بر طبل نا پاکی

    گناه از حد وحصر خود فراتررفته ای انسان

    به خود آ ، نیستی خاکی ، توئی والا وافلاکی

    توئی از عالم بالا بود روح خدا درتو

    مکن آلوده این تن را که دارد روح افلاکی

    به عصرو بر زمان سوگند که انسانها زیانکارند

    مگر آنکس که اعمالش بود خالی ز نا پاکی

    چنین فرمایش از قرآن ترا من نقل بنمودم

    کتابی را که در عقبا شود از دست ما شاکی

  • جلیل امین پور
  • وطن:
    ای وطن ای سرزمین لاله ها

    ای که داری در دلت افسانه ها

    قرنها قدمت تو داری ای وطن

    پیش ما حرمت تو داری ای وطن

    روی تو پرورده شد سلمان ما

    تقویت شد ریشه ایمان ما

    او مسلمان و زبیت مصطفی است

    نور چشم ماو جمله انبیاء است

    روزگاران عجیبی داشتی

    مفتخر در این جهان گل کاشتی

    خدمت بین توو اسلام ناب

    ثبت شد جاوید در لوح وکتاب

    ازبرای سر بلندیت وطن

    جمله جان بازیم ما از مرد وزن

    سر بلند مانی تو دائم در جهان

    طوطیای چشم ما ایرانیان

    پاسخ:
    ای ایران سرزمین مهر سرزمین یادها و خاطره ها دوستت  دارم 
    سلام .آقای امین پور شعرتون خوب بود .جان کلام رو فرمودید. خدا خیرتون بده .ثابت قدم بمونیدانشاا..
  • جلیل امین پور
  • من بمناسبت سخنرانی جان کری و اوباما شعری بنام صبح نزدیک سروده ام اگرچه حرفه ای نیست و مناسبتی با بحث فوق ندارد اما دوست دارم این را در وبتان بگذارید
    هر کجا سر می کشی ظلم و گناه

    می کند این نسل انسان را تباه

    در جهان ما گروهی باطلند

    همچو حیوان می خورند و می چرند

    خویش را دانند آقای زمین

    بهر نابودی انسان در کمین

    با تمدن کرده اند دنیا خراب

    نیست دنیا جز فریب یک سرآب

    دانش است در خدمت مستکبران

    غاصبان و ظالمان و کافران

    بهر نابودی این خلق خدا

    بمبها انبار کرده درخفا

    خلقها را می کشند و می درند

    نام این را هم حمایت می نهند

    در سخنرانی دم از حق می زنند

    حرف مفت و حرف ناحق می زنند

    جان کری آن جانی بی عقل و دین

    سخت کرده زندگی بر مسلمین

    آن سیاه بی شرف آن خوک پست

    می کند آتش بپا هر جا که هست

    دولت بی دین اسرائیل را

    حامیند این جانیان بی خدا

    غزه را با خاک یکسان کرده اند

    خانه هاشان محو و ویران کرده اند

    کودک و پیر و جوان را می کشند

    از حقوق این بشر دم می زنند

    من چه می گویم تو ای مهدی بیا

    این جهان را پاک کن از اشقیا

    صبح نزدیک است و می آئی زراه

    ای که هستی منجی خلق خدا

    نام محبوبت بود صاحب زمان

    می کنی این خاک را چون گلستان

    گر خدا خواهد بیائی عنقریب

    محو سازی خدعه وظلم و فریب

    پاسخ:
    بسیار نیکو و خوب
    چقدر خوب که با بدی و تظاهر هر طور که در توان داریم مخالفت کنیم و این مخالفت را نشان دهیم
  • سجاد غلامی
  • چرا هنرپیشه ی چادری نداریم ؟! .. چون پیشینه ای از "چادر" برای هنر نداریم !

    ما اگر هنر را به عنوان آنچه امروز مصطلح هست(جدا از جوهره و حقیقت هنر) در نظر بگیریم و "چادر" را نیز به عنوان سمبل و نمادی از باورها و ارزش هایمان بدانیم ؛ آنگاه باید به رابطه ی این دو (ارزش ها و هنر) در عالم واقع بپردازیم ... تا از حلقه های درهم تنیده شده و وصل شده ی این دو حقیقت فاخر ، به مفهومی متعالی به نام "هنر دینی" برسیم .

    البته موضوع هنر دینی ، جدا از موضوع رعایت ظواهر دینی در آثار هنری بخصوص تولیدات رسانه ای و سینماست ؛ که در اینجا ، به عنوان یک دغدعه مطرح شده است .
    پاسخ:
    تا به حال به این موضوع فکر کرده ایم که چرا چادری ها جذب هنر هفتم نمی شوند؟
  • جلیل امین پور
  • در ارتباط با تربیت هنرپیشگان زن با حجاب کامل چند ارگان توانائی سرمایه گذاری را دارند یکی حوزه علمیه قم و دیگری سازمان تبلیغات اسلامی . چگونه الان مدرسه علمیه خواهران وجود دارد . خوب در کنار این حوزه ها با استعانت از دولت مدرسه هایی هم جهت آموزش اصول هنرپیشگی به زنانی که اعتقادریشه ای به دین و حجاب دارند تاسیس شود . استعدادهای فراوانی در بین دختران حزب اللهی برای این کارها وجود دارد. اگر چنین هنرپیشه هایی تربیت شوند آنوقت آقایان کارگردانان ارزشی لازم نیست برای نقش زنان چادری از هنرپیشه هائی استفاده کنند که خودشان می گویند ما برای اینکه بلد شویم چادر سر کنیم ماهها وقت می گذاریم . بنظر بنده با توجه به اینکه اینطور هنرپیشه ها دارای چهره های واقعی بی حجاب و بد حجاب هستند اثر تربیتی فیلم یا سریال بطور کلی ازبین می رود و رفتار مذهبی او در فیلم هیچ تاثیری روی بانوان ندارد.
  • جلیل امین پور
  • خواستم از مطالب خوبتان تشکر کنم ومطلبی ذهن مرا مشغول کرده است را در اینجا بیان کنم چرا مسئولین فرهنگی ما نسبت به تربیت هنرپیشه های زنی که با تمام وجودشان حجاب ، آنهم چادر را انتخاب کرده اند . همت نمی گذارند . چرا باید نقش یک زن مذهبی وچادری را هنرپیشه ای بازی می کند که اصلا اعتقادی به حجاب ندارد چه رسد به چادر . امیدوارم مسئولین فرهنگی مملکت به این امر مهم توجه کنند زیرا تاثیر شگرفی روی زنان و دخترات ما دارد.
    پاسخ:
    سلام و سپاس از شما .اکر پیشنهادی دارید لطفا مطرح بفرمایید.
    من یکیشو می شناسم.خانم سودابه آقاجانیان مهرام.ایشون در زندگی خصوصی هم چادری اند.
  • بچه مدرسه ای
  • چقدبحث میکنید.سرم رفت. بحث نداره که...خودم بازیگرشدم حتما چادرمیپوشم.
    پاسخ:
    با تشکر از طرف جامعه ی چادریهای مهجورو محجوب
    چه آنلاین هستید.
    موفق باشید
    خانم صامتی
    مباحث زیاد است فقط اشاره ای کردم
    کلا در مقام صحبت بسیار سخندان وجود دارد. و نقاد اما مهم دادن راه حل است.
    استاد نقد هستیم
    همه.
    کافی است به روند فکری افرادی که به آقای احمدی نژاد نقد می کردند و کم کم باید پاسخگو باشند نگاهی بیندازید.
    متاسفانه استدلال نداریم.
    دقت کردید در مباحث این جمله را می گوییم که :
    مگر زمان فلانی اینطور نبوده!!!
    این اشتباه نگرشی است.
    از نفی به معنا میرسیم.
    هر کس خلاف نظر ما حرف بزند محکوم است.
    در هر دو طرف هم این اشکال وجود دارد.
    بحث اسلامی شدن دانشگاه ها را بنگرید: عده ای در زمان دکتر معین چه می کردند؟؟
    باز هم در آن جلسه مذکور حضرت آقا:
    " ای کاش دکتر معین هم اینجا می بودند تا نتیجه 60 جلسه در باره اسلامی کردن دانشگاه ها مشخص می شد. در دانشگاه ها ترویج موسیقی می شود و نه اینکه بروند ببینند کدام موسیقی حلال است و آن را ترویج دهند بلکه در مواردی خلاف این انجام می شود"
    جواب این تندروی ها چیست.
    فیلم تبلیغاتی دکتر معین سال 84: چند دختر بدحجاب روبروی ایشان نشسته اند و حرف می زنند و ایشان با تبسمی جواب می دهند. گویی جامعه ما فقط از همین افراد تشکیل شده است.
    نظر دکتر معین پس از دو مرحله ای شدن انتخابات درباره شرکت کردن در دور دوم:
    من که شرکت نمی کنم طرفدارانم هر کاری می خواهند انجام دهند
    و میرسم به صحبت دکتر شریعتی که:
    "مشکل جامعه ما بی سوادی توده ها نیست بلکه کم سوادی روشنفکران است"
    بله خانم صامتی وقتی کسی را فقط بخاطر چهره اش چهره می کنند و هیچ عقبه فکریی ندارد از این بهتر نمی شود.
    این افراد می شوند نماد روشنفکری
    نماد روشنفکری ما کسانی هستند که حد و مرزی برای ارتباط با جنس مخالف ندارند. هیچ محدودیتی.
    نماد روشنفکری ما همراه داشتن سگ است.
    نماد روشنفکری ما فحش دادن در میتینگ های انتخاباتی است:"بدون هیچ دلیلی خاک بر سر ....."
    نماد روشنفکری ما آرایش کردن زنان در بیرون از خانه است. در غرب هم اینگونه نیست.
    نماد روشنفکری ما رفتن به دبی و ترکیه و آنتالیا و .... است.
    نماد روشنفکری ما به سخره گرفتن افراد مذهبی است.
    مسخره کردن خانم های چادری است.
    و روشنفکر ما روشنفکرنماست. کافیست نقدی به او وارد شود.
    آنگاه کم سوادیش را می بینید.
    الکلام یجر الکلام
    من الله التوفیق
    پاسخ:

    والعاقبت للمتقین

    وقتی ارزش ها عوض می شود
    چیزی که باطل بوده است با ارزش به حساب می آید.
    حتما صحبت رهبری را در جمع هیات دولت آقای خاتمی شنیده اید:
    "همانهایی که در اول انقلاب وسط کلاس ها تیغه می کشیدند حالا اردوی مختلط برگزار می کنند."
    لطفا روی خوب یا بد بودن اردوی مختلط نظر ندهید.
    حرف اینست چگونه تغییر ارزش ها حادث می شود؟
    چگونه آزادی معنای دیگری پیدا می کند؟
    چگونه در اوایل انقلاب زندگی آنچنانی و ماشین آنچنانی ضد ارزش است و در زمان جناب آقای هاشمی رفسنجانی تبدیل به ارزش می شود.
    شهرنشینی، ثروتمند بودن، ماهواره داشتن، ماشین مدل بالا داشتن، گوش دادن به آهنگ های غربی همه و همه ارزش شد مانتویی بودن ارزش شد موهای بیرون نشان از فرهنگ و تمدن و آزادی بود آزادی ظاهری که به آزادی فکری نرسید. شاهد مثال خانمی است که در جواب امر ب معروف طرف را کتک می زند. یعنی دم از آزادی می زند اما به آزادی معتقد نیست.و یا استادی که از خفقان موجود در ایران صحبت می کرد اما اجازه حرف زدن ما را که مخالف نظرش صحبت می کردیم نمی داد.
    ارزشهای ما عوض شده و نمی توان منکر قدرت تلویزیون و سینما شد.
    سیل نامگذاری بچه ها به نام ستایش بعد از سریال آن.
    به یک نکته دقت کردید: چرا اینقدر خواننده های ما تلخ می خوانند. حتی اگر آهنگ آن هم شاد باشد اما شعر تلخ است. آیا از کودکیمان نشات نمی گیرد؟
    کارتون هایی که نگاه می کردیم و موضوعات را مرور کنید.
    ما نسل تابعی شدیم دنبال الگو گرفتن هستیم
    اما چه فرد محجبه ای را می توان به عنوان الگو گرفت؟؟
    چقدر معرفی شده اند.
    ارزش غرب است الگو گرفتن نیز از آنجاست.
    همانطور که اروپایی ها زمانی از مسلمانان الگو می گرفتند و لباس فارغ التحصیلی آنان که لباسس دانش می باشد برگرفته از لباس مسلمانان است.
    پاسخ:
    خوب نوشتید حیف که کم نوشتید
    بله در خصوص سبک زندگی‌ هالیوودی تفاوت نگرش داریم! البته بنده تحصیلاتم در رابطه با رشته سینما کارگردانی و ادبیات نمایشیست و در خارج از ایران هم آموزش دیده ام و البته با نوع نگرش و آموزش‌های غربی در رابطه با سینما آشنا هستم.به همین علت میگم هالیود آنچیزی نیست که در ایران گفت میشود.بله متمأنن آن مواردی که در رابطه با زندگی‌ مادی فرمودید در خیلی‌ از فیلم‌های هالیودی مشهود است به خصوص در کمدی سکسی های آن‌ها که حتا در خود جامعه آمریکایی‌ مورد توجه قرار نمیگره اما در ایران این آثار متوسط و ضعیف بسیار مورد توجه قرار میگیره!! این مواردی که شما فرمودید و بسیار کمتر در آثار فخرو شاهکار هالیود میبینیم.در واقع دید گاه‌ها بعضی‌ وقت‌ها غلط است/ن فیلم‌هایی‌ که در نگاه شما تخیّل و اهریمنیست خیلی‌‌هایشان در درون خود مفاهیم انسانی‌ و الهی را هم مطرح میکنند.بر خلاف تصور شما حتا در آمریکا هم منتقدین به این گونه فیلم که صرفاً مادی اند واکنش منفی‌ نشان میدهند که این واکنش‌های منفی‌ را در آثار هری پاتر بسیار میتوانید بیابید،فیلم الهی و اسلامی ساختن این نیست که شما ۱ فیلم راجع به آخوند بسازی و نماز کهن و قرآن کهن در فیلم نشان بعدی میشود یک آیهٔ قرآن را شالوده سخت یک فیلم قرار دادو یک فیلم تخیلی‌ و جذاب و مخاطب پسند سخت که مخاطب بدون اینکه بفهمه آن مفهوم قرآنی و دریافت کنه.در هالیود این چنین فیلم کم نداریم!!!البته بحث راجع به هالیود بسیار است و زیاد با توضیحاتم وقتتان را نمییگیرم،

    اما راجع به شما جناب علی‌ حیدری:هنرمندان باید به اصول جامعه خود پایبند باشند؟لطف کنید دانه دانه این اصول و با توضیحات منطقی‌ و کامل ذکر کنید تا ببینیم این اصول مورد نظر شما و قشر شماست یا تمام جامعه؟!این اصولی که شما میفرمایید بسیار از آن همانیست که شما و بعضی‌‌ها قبول دارید و خیلی‌‌ها هم قبول ندارند و اتفاقا معتقدند هنر مند هم انسان است مختار و اشتباه گار.گر‌ چه ممکن موردی در نگاه شما اشتباه باشدو در نگاه خیلی‌‌های دیگر بسیار عادی.می‌بینید که عقاید و سلاییق متفاوت است هنر مند هم نمیتواند خودش و ۱۰۰۰ شقه کنه تا دل همه‌رو به دست بیاره.البته نمیدونم شما و دوستانتان چرا اینقدر به همه چیزو همه کس و کار‌هایشان معترضید؟خیلی‌ وقت‌ها کار‌ها و اعتراض‌هایی‌ از شما جماعت میبینم که اتفاقا مردم عادی و معمولی‌ با آن مشکل دارند.قرار نیست همه کار دیگران به دل‌ شما و بنده باشه!میفرمایید هنر ماند الگوست؟خوب شما چرا الگو نمیشید ؟شما جماعت معترض به همه کسو کار‌هایشان هم ۱ جا الگو شید تا ما شما بزرگان و اسوهٔ خویش قرار بدیم.نه اینکه هر روز از هم فاصله بگیریم!

    اتفاقا بر خلاف نظر شما جامعه و نظام باید به طوری عمل کند که از همه استعداد‌ها همین جا استفاده شه نه اینکه با محدودیت‌ها تنگ نزاری‌ها باعث شید جوان ایران‌ای برای رسیدن به آرزو‌ها راهی‌ غربت شه! گلشیفته بده؟بدا به حل پدر و مدرسه!اما شما جماعت چرا اینقدر اسمشو میارید؟همه ایرانی‌‌ها گلشیفته اند؟هنر ماند موفق ایرانی‌ در هالیود نداریم؟آقای رامین جوادی یکی‌ از آهنگ سازن مطرح هالیود است.یک دوبلر و بازیگر خانم در هالیود داریم که ایرانی‌ است موفق و همین امسال در یکی‌ از انیمیشن‌های مطرح صدا پیشگی کرد.یک تدوینگر موفق ایرانی‌ در هالیود داریم که در فیلمهای مطرح زیادی کار کرد از جمله فیلم ترانسفرمر بعید می‌دونم حتا شما زمانی‌ که پرچم ایران و در یک فیلم آمریکایی‌ دیدید و آن جملهٔ فارسی در فیلم از زبان بازیگر آمریکایی‌ و شنیده اید خوش حال نشده باشید!!!

    اگر باز هم مثال از موفقیت هنر مندان ایرانی‌ در غرب می‌خواهید بدانید باز هم میگویم اما شما جماعت بهتره به جای تغییر دیگران کمی‌ به این فکر کنید که شاید ما هم اشکال داشتیم و داریم و شاید نیاز باشد ما هم تغییر کنیم.

    تفاوت نظر مبنایی است
    در تعریف آزادی؟
    منظور شما از آزادی چیست؟

    پاسخ:
    جناب الف قاف مقصود شما از آزادی چیست؟ سوالی را که مطرح نموده اید ابتدا خودتان پاسخ دهید

    سلام.

    من تنها هنرپیشه چادری که دیدم خانم " نفیسه روشن" بودند که چند در چند جلسه تقدیر از عوامل فیلم اغما که ماه مبارک رمضان چند سال پیش پخش میشد چادر سرشون بود .خیلی هم بهش میومد جوری بود که فکر کردم چادری شده !!

    سلام و وقت بخیر
    راه حل همان است که گفتید : هنرمندان باید به اصول و ارزشهای جامعه خویش پایبند باشند نه به اصول هالیوود . چون خواسته یا ناخواسته جزء گروههای الگو پذیر جامعه میباشند.
    آنهایی که نمیتوانند خود را با شرایط جامعه وفق دهند میتوانند بسوی کعبه آمال رهسپار شوند ، امثال گلشیفته ها ....

     

    من مفهوم  زندگی‌ هالیوودی و هنوز متوجه نشدم!چون پیش از این دیده‌ام در پاسخ به مخاطبین از این واژه(زندگی‌ هالیوودی)استفاده کردید!زندگی‌ هالیوودی میگه بازیگر گربش را بیش از فرزندش دوست داشته باشد؟اتفاقا بنده سبک هالیودی را میپسندم آن‌هم به خاطر نظم و اصول و استفاده از استعداد‌ها در دنیای هنر و سینما به ویژه بدون در نظر گرفتن سلایق افراد و نگرش سیاسی آنها!در همین هالیوود اندک هنرمندان موفق ایرانی‌ هم داریم که اگر در ایران می‌ماندند هیچ فرصتی برای شکوفایی نمیافتند،

    عرض کردم هنرمندان جزیی از همین جامعه اند مثل خیلی‌های دیگه تربیت شدندو حالا به دلایلی شغلشان بزیگریست و فیلمسازیستو....اگه بازیگری میگه گربه ام....دلیلش اینه که خیلی‌‌های دیگه در سطح جامعه در مشاغلی دیگر همین و میگن!مشکل بازیگر و حساب دارو...نیست.مشکل نوع تربیت در خانواده و مهمتر از اون جامعه است.

    بازیگر با حجاب هم داریم اما اگه منظور شما از حجاب صرفاً چادر است،یک سر به کلاس‌های بازیگری بزنید تا ببینید هنر جویان این رشته چه در دانشگاه  چه در کلاس‌های آموزشی‌ موجود در جامعه بیشتر از چه نوع پوششی استفاده میکنند.بنده هنر جوی بازیگری بسیار دیدم اما الان که فکر می‌کنم ۱ مورد چادری هم به یاد نمی‌‌آورم.خیلی‌ از هنر جوحا چه آقا چه خانم به شدت از مد تبعیت میکنندو سعی‌ میکنند به روز باشند عده‌ای هم هستند که زیاد تابع مود نیستند چادری هم نیستند اما پوشش ساده‌ای دارند که در نهایت هم فرصت آن چنانی نه برای آن شیک پوش چه برای آن کس که ساده است فراهم نمی‌شه تا وارد عرصه بازیگری شه.یکی‌ از دلایلی که هنرجویان هنر به شدت به ظاهر خود اهمیت میدهند استفاده از بازیگران خوش قیافه و جذاب در سینماست که متاسفانه بعضی‌ از کارگردانها به جای نگاه هنری نگاه ابزاری چه از زن یا مرد دارند خیلی‌ از بازیگر‌ها قبل از بازیگری مانکن بودند و استفاده از همین مانکن‌ها خود دلیلی‌ شد تا جوانی علاقه ماند هم برای دیده شدن....

    واقعیت اینکه حتا کسانی‌ که قبل از بازیگر شدن حجاب داشتند برای ورود به این عرصه مجبور شدند به خیلی‌ کار‌ها تن‌ دهندو  کنار گذاشتن حجاب بخش کوچکی از آن است(چادری هم بین آنها میشود پیدا کرد)افرادی که در ساخت فیلمی نقش دارند و حرفشان هم خریدار دارد خیلی‌ وقت‌ها با دادن پیش نهاد رابطه نه مشروع به بازیگر زن او را در یک ۲ راهی‌ قرار میدهند که اگر قبول کند شاید به یک شخصیت معروف تبدیل شودو اگر نکند دیگر فرصتی برای حضور در یک فیلم پیدا نمیکند.خوب داشتیم کسانی‌ که قبول کردند و الان هم مشغول به کارند  اما شخصیت الان با قبل از بزیگریشن را مقایسه کنی‌ میبینی‌ چقدر تغییر کردند چه بودند و چه شدند.مدتی‌ پیش موردی هم پیش آمد که به دختری برای حضور در فیلمی پیشنهاد‌های این چنینی شد و او هم به دلیل مشکلات روحی‌ که برایش پیش آمد‌و....سرش را از ته تراشید!!!!اگه درست یادم باشه حتا خانم پرستو صالحی وقتی‌ در جواب به این سوال که چرا کم کار است متنی را فیسبوک خود منتشر کردو‌ گلی‌ از نگاه کارگردان‌ها به استفاده ابزاری از بازیگران زن که حاضر نشد به اینچنین مسائلی‌ تن‌ دهد!

    البته دختران چادری علاقمند به بازیگری هم کم ندیدم که بسیار علاقه داشتند در این عرصه حضور پیدا کنند اما به دلیل نوع نگاه خانواده خود به هنر که خیلی‌ افراطی بود این علاقه را در نطفه...

    آنچه که مورد نظر شماست که چرا بازیگر زن چادری نداریم.مطمئنا یکی‌ از دلیل آن نوع نگاه خانواده‌های مذهبی‌ به هنر است که در خیلی‌ جاها با افراط‌های خود جلوی دخترنشان را برای حضور گرفته اند و دلیل مهم دیگر اتفاقا هالیوودی نبودن سینمای ایران است که نه نظمی در آن حکم است و نه اصولی و نه هدفی‌ که باعث شد بسیار از مردان از زنان استفاده ابزاری کنند هیچگاه برای بهبود این موضوع چاره‌ای اندیشیده نشد.

    به هر حال من فکر نمیکنم چادری بودن یا نبودن بازیگران آنچنان مهم باشد عرض کردم این هنرمندان جز همین جامعه اند و زمانی‌ که جامعه تغییر کرد آنها هم تغییر میکنند در واقع نسل‌های بعدی که وارد این عرصه میشوند تغییر میکنند  که باز هم باید برگریم به همان بحث‌های تکراری گشت ارشاد و نوع نگاه مسئولان به حجاب و فرهنگ سازی و استفاده نکردن از زور و ۱۰۰۱ حرف‌های تکراری دیگر که ۱۰۰۰۰۱ بر گفتیم اما کسی‌ نشنید!!!!

     

     

     البته شاید در سال‌های آینده یک دههٔ  آینده دو دهه آینده حتا زنی‌ با حجاب شاخص به قول شما را حتا در جامعه نبینیم با این سیاست‌های غلط با این افراط خیلی‌ از خانواده‌های مذهبی‌ و توضیح نادرست آنها در بار دین به فرزندانشان همین حالا همین شاهد موارد بسیاری هستم که خانواده‌ای بسیار مذهبی‌ اما دخترشان کاملا در نقطه مقابل آنها چه از نظر پوشش و چه تفکر و سبک زندگی‌. صحنه جالبی‌ بود هفته گذشته  از کنار یک خانم چادری و دختر بیست و اندی ساله آاش که راد میشودم خانم آرام به دخترش گفت روسریت و درست کن جلو ناا محرم!!دخترم جواب داد آخه به شما چه مربوط مادر من یکی‌ دیگه باید خوشش بیاد!!!

    اگر عمری برای ما باقی‌ موند و این وبلاگ شما همچنان بر قرار ماند شاید ۲۰ سال دیگه بنویسید چرا در جامعه ایران زنی‌ با حجاب شاخص کم داریم؟؟ ما هم مثل امروز باز هم بیایم و حرف‌های تکراری و بنویسیمو از سیاست‌های نادرستی که ۲۰ سال قبل(امروز)باعث شد ۲۰ سال بعد آنچنان شود بگوییم و شاید برای ۴۰ سال آینده اوضاع کمی‌ بهتر شود!

    پاسخ:

           مرحبا به آینده نگریتون جناب نریمان !

    با واقعیت هایی که از سینمای ایران بر شمردید موافقم ولی در خصوص سبک زندگی هالیوودی تفاوت نگرش داریم به این منظور که آنچه از نظم  و فعالیت هنری در هالیوود می بینیم در گرو نگاه اعتقادی و کاملا سیاسی بازیگردانان اصلی است و هنر دستمایه ی زیر بنایی برای ساختن دهکده ی جهانی همراه با انسانهایی شبیه به هم در پوشش و حتی در چگونه اندیشیدن. بازیگران هالیوودی سبک زندگی کاملا مادی و لذت جویانه را ترویج می کنند و از زندگی تنها ماده است که مفهوم دارد و فیلمهای خیالی آنها نیز به نیروهای اهریمنی اختصاص دارد و یا آینده ی دنیا را به نفع اعتقادات خود به تصویر می کشند

    آرمانهای انقلاب اسلامی سبک زندگی الهی را به دور از افراط و تفریط ها برای جامعه تجویز می کند و بهترین صنعتی که می تواند به خدمت این آرمانها در آید سینما است یعنی سینما و منابع انسانی همچون بازیگران در خدمت ارزشها و آرمانهای الهی نه آنکه بیت المال و آبروی مسلمین در خدمت شهرت و رفاه بازیگران و کارگردانان بی جنبه ای که 1 متر از مرز ایران خارج می شوند به اصالت ایرانی شان نیز پشت می کنند ارزشهای دینی که جای خود دارد!

    چرا هنرپیشه چادری نداریم؟!چرا باید  هنرپیشه چادری داشته باشیم؟چرا نباید داشته باشیم؟اصلا چادری بودن یک هنرپیشه چقدر در جامعه و حجاب زنان تاثیر دارد؟حجاب فقط در چادر خلاصه میشود؟چرا برای ما باید مهم باشه که هنرپیشه از چه نوع پوششی استفاده می‌کنه؟اگه هنرپیشه زن ما بدحجاب بود باید با او چه برخوردی کنیم؟برخورد فیزیکی‌ کنیم؟ممنوع التصویر کنیم؟از حقوق اجتماعی و شغلش محرومش کنیم؟یا این حق را به او بدهیم که چون دیگران آزادانه بی‌ اندیشد و خود برای عمل و رفتارش تصمیم گیری کند؟

    چرا هنرپیشه چادری نداریم؟ کافیست به جامعه نگاهی‌ بندازیم تا ببینیم اکثریت مردم از چه نوع پوششی استفاده میکنند.بیشتر مردم جامعه ما از مانتو استفاده میکنند و این کاملا مشهود است.اگه یک نگاهی‌ به ادارات و دانشگاه‌ها و سطح شهر‌ها بندازیم به خصوص شهر‌های بزرگ اگه یک نگاهی‌ به محل زندگی‌ خود بندازیم به آپارتمانی که در آن زندگی‌ می‌کنیم میبینیم بیشتر زنان از چادر استفاده نمیکنند.حتا در بسیاری از موقع عده‌ای از زنان و دختران چادری را میبینیم که وقتی‌ از محل کار خود از دانشگاه خود خارج میشوند چادر خود را از سر دراورده و داخل کیف خود میگذرند!

    بازیگران زن ما در کدام جامعه تربیت شده و رشد کردند؟ایران؟این هنرپیشه‌ها از مریخ نیامد اند در همین جامعه که مثلشان فراوان است شخصیتشان شکل گرفته و همان جوری لباس میپوشند که خیلی‌‌های دیگه و همان کار‌هایی‌ را میکنند که خیلی‌‌های دیگه میکنند،پس نمی‌شود به آنها اشکال گرفت که تو الگویی تو باید یک جور دیگه باشی‌!

    ((حرف اینجاست که حتی مثلا اگر بازیگری با حجاب مورد انتظار در یک فیلم یا سریال به محبوبیتی فوق العاده دست پیدا کند و حتی بتواند به عنوان الگو، نوع پوشش و زندگی مورد نظر کارکتر فیلم را تبلیغ کند، وقتی خود در انظار عمومی با پوششی کاملا متفاوت ظاهر می شود چه بلایی بر سر همان "تاثیرگذاری" و "تبلیغ" می آید؟))حرف اینجاست که اصلا نه فیلم و نه شخصیت‌های فیلمهای ایرانی‌ به محبوبیت‌های فوق‌العاده دست پیدا نمیکنند که بخواهند در جامعه الگو باشند!!!محبوبیت فوق‌العاده یک شخصیت سینمایی یعنی‌ ماندگاری اون نقش نه یک سری موفقیت‌های موقتی و هیاهو و دست و هورای زود گذر!این محبوبیت فوق‌العاده شخصیت‌های سینمایی و در هالیود میتوانید پیدا کنید.

    مثال:برای درک بیشتر فیلمی و مثال میزنم که مطمئنا خیلی‌‌ها دیدن و برای عموم قابل درک تر است.سه گانه معروف و شاهکار بتمن اثر کریستوفر نولان(batman begins-the dark knight-the dark knight rises)


     ۳ شخصیت فراموش نشدنی‌ این سه‌گانه که فوق‌العاده تاثیر گذر شدند در جامعه عبارت اند از:(christian bale=batman/heath ledger=joker/tom hardy=bane)

    پس از ساخت این سه‌گانه اگر نگاهی‌ به دیگر جوامع چه آمریکایی‌ و چه اروپایی و آسیایی بندازید می‌بینید بسیاری  از افراد چه نوجوان و جوان و بزرگ سال ثروت مند و فقیر خیلی‌‌ها لباس  این شخصیت هارو به تن‌ میکنند و در خیابان‌ها  میهمانی‌ها فروش گاه‌ها و... حاضر میشوند.خیلی‌ آنچنان مجذوب این ۳ شخصیت شدند که نه تنها ظاهر بلکه اخلاق و گفتار و راه رفتن و حتا صدایشان را سعی‌ میکنند به این سه شخصیت نزدیک کنند.این مساله بیشتر از همه راجع به(heath ledger)صدق می‌کند که با نقش آفری فوق‌العاده آاش در نقش جوکر بسیاری را تحت تاثیر قرار داد.مصداق این را می‌توان در یکی‌ از دانش گاه‌های آمریکا یافت که نقش جوکر در فیلم را به عنوان بهترین مورد جامعه ستیز و روان پریش به دانشجویان معرفی‌ میکنند و آنرا به طور بسیار جدی تحلیل و تدریس میکنند.(اسم دانشگاه را به دلیل اینکه درست در خاطرم نیست ذکر نمیکنم که مبادا اشتباه کرده باشم).بسیارند مواردی که تاثیر گذاری این شخصیت‌ها در جامعه را تصدیق میکنند و نمی‌شود به همه آنها اشاره کرد،

    اما چه شد که اینها ماندگار شدند؟شخصیت پردازی‌های قوی فیلم نامهٔ فوق‌العاده نقش آفرینی فوق‌العاده و.....که باعث شد این‌ها در جامعه به شدت تاثیر گذر شوند.

    اما چیزی را نباید فراموش کنیم،شخصیت فیلم‌ها ماندگار شدند و در جامعه بین افراد تاثیر گذاشتند و الگو شدند نه خود بازیگران!!!! مرد ۴۰ ساله‌ای که با لباس بتمن پشت ماشین ۱۵۰۰۰۰ دلاری خود میشینه و در خیابان‌ها ویراژ میده و با آن لباس به فروشگاه میره و خرید می‌کنه تحت تاثیر شخصیت بتمن و از بتمن الگو برداری می‌کنه و هر کاری که بتمن در فیلم کردو‌ انجام میده نه christian bale که این نقش و بازی کرد.بیشترین اثری که از خود بازیگر در جامعه باقی‌ میمونه شهرت و محبوبیت شه نه شخصیت و رفتار و نوع پوشش.اگر اینطور که شما میگی‌ یک بازیگر با چادر در فیلمی محبوب شه که نمی‌شه و بعد بدون چادر در جامعه حاضر شه این شخصیت نابود می‌شه!!!!پس شخصیت بتمن زمانی‌ که بازیگرش با لباس معمولی‌ و شخصیت واقعیی‌ خود در جامعه حاضر می‌شه باید متلاشی شه  اما نشد!!!!

    وظیفه بازیگر اینکه تمام نقش هارو حتا اونایی که ۱۰۰۰۰ درجه با خود واقعیی‌ آاش فاصله دارد باور پذیر بعضی‌ کند و محبوب شود و این بسیار طبیعیست که پس از اتمام فیلم به خود واقعیی‌ خود بر گردد و در جامعه حاضر شود و این اشکال نیست.مورد مهمتر اینکه فیلمهای ایرانی‌ آنقدر متوسط اند که هیچگاه شخصیت‌های ماندگاری به جامعه تحویل ندادند!!

    اگر فیلم‌های مانند ستایش مورد نظر شماست،امثال ستایش‌ها و نرگس‌ها و... بسیار در ایران ساخت شده و می‌شه و همگی‌ فقط و فقط در زمان پخش سر مردم را گرم کردند اما الگو نشدند!!!حتا در زمان پخش خود . اگر امروز اسم فیلمی که ۱۰ سال پیش در تلویزیون پخش میشد و بیاریم شاید خیلی‌‌ها حتا فراموشش کرده باشند یا در بهترین حالت در ذهن‌ها به یک خاطره تبدیل شدند نه الگو مثل آن چیزی که راجع به هالیود عرض کردم.


    (الگوی بسیاری از جوانان کشور ما صرفا ظاهر بازیگران ایرانی در سریال ها و فیلم‌های سینمایی و به طور کلی محصولات هنری نیست؛ بلکه پوشش، اخلاق و منش آنها در زندگی عادی) 

    فکر می‌کنید اگر دختری برای نوع پوشش خود بخواهد از یک هنر ماند الگو برداری کند سراغ نیکی‌ کریمی‌ ها.الناز شاکر دوست‌ها  و.... میرود یا آنجلینا جولی‌ها و نیکل کیدمن ها؟!

    جوان ما واقعا میره ببین مثلا نیکی‌ کریمی‌ در زندگی‌ عادی خود چطور راه میره چطور میخنده چطور گریه می‌کنه چطور حرف می‌زنه چطور لباس میپوشه چطور ارتباط بر قرار می‌کنه چطور چطور چطور چطور....؟عرض کردم اصول اینکه شخصیت فیلم‌ها ایگو میشوند نه شخصیت افراد در زندگی‌ عادی.در ایران هیچ کدام آنچنان الگو نمیشوند و اگر مورد تاثیر گذاری هم پیدا شود آن‌هم نوع پوشش فرد  در فیلمهاست!یادم نمیره چند سال پیش که شخصی‌ مثل ساسی مانکن بسیار معروف بود با کلیپی که بیرون داد و مدل موی نسبتا خاصی‌ که داشت خیلی‌‌ها را جذب کرد و در آرایش گاه‌های مردان که می‌رفتیم خیلی‌‌ها عکس این خواننده را نشان می‌دانند و میگفتن موی من هم این مدلی‌ درست کن!!!که این هم همانطور که گفتم ماندگار نیست و برای شاید چند ماه فرد را سرگرم کند همین!

    الگوی اصلی‌ جوان مادر یا پدرش است همه یا به مادر یا پدر و خانواده خود میروند کسی‌ نمیاد بگه بچه من به محمد رضا گلزار رفته!!!!!!!!! اگر خانواده‌ای می‌بیند فرزندش از او فاصله گرفته و دقیقا می‌خواهد نقط مقابل آنها در پوشش و شخصیتو اخلاق قرار گیرد اشکال را باید درون خود پیدا کنند که چه شد فرزند ما به جای اینکه مثل ما که تربیت کنند اصلی‌ او هستیم بخواهد شود، دوست دارد شبیه دیگران باشد!

    شخصیت و اخلاق و منش بازیگران ما همان طوری ‌ست که خود ما هستیم آنچنان خاص و عجیب  نیست که کسی‌ بخواد زندگی‌ معمولی‌ یک هنر ماند و الگو قرار بده!


    (امروزه با وجود رسانه‌های گوناگون و امکان دسترسی آسان به همه آنها، هرگز بر کسی پوشیده نیست - هم موثر و غیرقابل چشم پوشی است)

    چیزی که غیر قابل چشم پوشیست رفتار زشت و توهین آمیز رسانه هست که به همه جا سرک میکشند، رسانه‌ای که به خود اجازه میده وارد حریم شخصی‌ افراد شه و راز‌های مگویش را فاش کنه رسانه‌ای که به خود اجازه میده راجع به زندگی‌ افرادو رفتار و کار‌هایشان نظر بده و تصمیم گیری کنه و رسما پدیدهٔ آزادی اندیشه و عمل و از افراد بگیر  خودش یک الگوی نامناسب که باید اصلاح شه.آن چیز که نیاز به اصلاح دارد رسانه و طرز تفکریست که در طی‌ سالها رواج داده،نه بازیگر!.

    اکثر افراد جامعه این و می‌پذیرند که هنرمند هم قطره‌ ایست در دریای جامعه که مثل دیگر قطره‌ هاست و همان کاری را می‌کند که بقیه اکثر جامعه اینو می‌پذیرند که بازیگر هم میتواند در زندگی‌ خود ادم خوب یا بدی باشد و چیزی که باید مورد نظر باشد نقش آفرینی بازیگر در فیلم است نه زندگی‌ شخصی‌ او،.اما رسانه‌ها اینو نمی‌خواهند قبول کنند و همیشه خودشان کار‌های شخصی‌ هنرمندان و فاش میکنند و بد هم میگن بد آموزی.خوب رسانه متفکر اگه فلان خبر و رسانه‌ای نکنی‌ که کسی‌ نمی‌فهمه که بد آموزی داشته باشه اگه اشتباهی‌ هم در یک فضای عمومی رخ داده که ۱۰۰ نفر دیدن تو با رسانه‌ای کردن اون کاری میکنی‌ که ۱۰ ۰۰۰ ۰۰۰ نفر بفهمند!!!!حالا اشکال کجاست؟نمونه بسیار است همین چند وقت پیش عکس‌های گلزار  و در چند سایت خبری منتشر شد که در خارج از ایران به کنسرت یکی‌ از خواننده گان لوسانجلسی رفتو این خبر با تیتر شرکت بازیگر معروف در کنسرته غیر اخلاقی‌ منتشر شد!!!!!

    حالا چون عده اندکی‌ در جامعه ایران این گونه کنسرت‌ها افرادو دوست ندارند رفتن دیگران به چنین جاهایی‌ و باید محکوم کرد و گفت این بازیگر الگوی نامناسب؟باید به بازیگر توهین شه؟

    یک روز هم عکس بازیگرو با ماشینش منتشر میکنند و بزخستش میکنند پولش و از کجا آورده و هزاران مساله‌ای دیگر که همه را نمی‌شه گفت.حالا الگوی بد کدام است؟هنر ماند که زندگی‌ شخصیش مثل میلیون‌ها ایرانی‌ دیگر است؟یا رسانه که با کنجکاوی در زندگی‌ افراد به طور غیر مستقیم میگه تو چون معروفی نباید کار‌هایی‌ که دیگران میکنند و انجام بعدی؟

    اشکال حجاب هم کوچکترین ربطی‌ به هنرپیشه نداره!!!!هنر پیش‌های ایران و آنطور که عده کمی‌ از افراد دوست دارن کردید .با هالیودی که برد پیت‌هایش و آنجلینا جولی‌‌هایش به مراتب الگو تارند برای خیلی‌ از جوان‌ها چه می‌کنید؟!!!!!

    راستی‌ جوانی که به باشگاه بدن سازی میره الگویش آرنولد  است یا روح الله داداشی؟


    پاسخ:

      هنرمندان در هر جامعه از گروههای مرجع هستند وباید  به اصول و ارزشهای جامعه ی خویش پایبند باشند نه به اصول هالیوود .که بازیگران هالیوودی هم به ارزشهای جامعه ی خویش پایبندند

    آنچه مورد سوال است :به طور معمول همه ی اقشار در میان هنرمندان نماینده دارند ولی چرا خانم شاخصی در حوزه ی حجاب کامل وجود خارجی ندارد چرا سبک زندگی زنان بازیگر بیش از هر چیز سبکی از زندگی هالیوودی است تا جایی که بازیگری می گوید "گربه ام را بیش از فرزندم دوست دارم!"

    مساله کجاست؟راه حل چیست؟

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">