منصوره صامتی

کارشناس فرهنگی

منصوره صامتی

کارشناس فرهنگی

منصوره صامتی

رویای 1400 ساله ی مسلمانان جهان در حکومت اسلامی ایران به تحقق پیوسته و امروز این ظرفیت عظیم فرصتی تکرار نشدنی است. معتقدم که انسان به ضرورت ماهیت الهی و اندیشه ی خویش یک رسانه است وامروز در عصر رسانه ضروریست تا دغدغه های فرهنگی ،اجتماعی و سیاسی مان را باهم شریک شویم، باشد که در مسیر زمان به جامعه ی مهدوی نزدیک شویم."زندگی بهتر حق مسلم ماست!"

و همچنان که رهسپار آینده ایم بیندیشیم که :

ما ازین قرن نخواهیم گذشت
ما ازین قرن نخواهیم گریخت
با قطاری که دگران ساخته اند
هیچ پروازی نیست برساند ما را به قطار دوران
و به قرن دگران
مگر انگیزه و عشق ،
مگر اندیشه و علم ،
مگر آیینه و صلح
و تقلا و تلاش
بخت از آن کسی خواهد بود که مناجات کند با کارش
و در اندیشه ی یک مساله خوابش ببرد
و کتابش را بگذارد زیر سرش و ببیند در خواب حل یک مساله را
باز با شادی در گیری یک مساله بیدار شود ...

تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران
آخرین نظرات
.
.
.

در میان همه ی آنچه نمی شود در حضور نامحرمان گفت
لطفا اندکی
تنها اندکی
به ریزش پایگاه های اجتماعی بیندیشید 
همان مهمترین عامل پیروزی انقلاب را می گویم 
به مردم ،   همان قشر خاکستری که نود درصد جامعه را شامل می شود که اگر نباشد جامعه ای نیست 
به همان هایی که نه صفرند نه صد و خداوند به موهبت حیات شایسته شان دانسته
به آنهایی که در چارچوبی مطلق قاب نمی شوند
به آنهایی که گاهی به تیغ قضاوت  هم از نان افتادند هم از نام 
به آنهایی که در بحبوحه ی انتخابات مهم می شوند !
به آنهایی که  بی دعوت آمدند  و بی ادعا ، حتی به ظاهر تدین  نیز آراسته نبودند ولی در کنار متدینین 9 دی را آفریدند ...
.
.
.

به آنهایی که اگر تمام درها را به روی خود ببندیم باز هم از میان آنها اجبار عبور داریم و البته امتحانی سخت در پیش
.
.
.

نظرات  (۲۱)

ماراشب دیدار بود هرشب جمعه
دل،منتظر یار بود هرشب جمعه
ای مشتریان گل زهرا بشتابید
یوسف سر بازار بود هرشب جمعه
خون شد جگر ما زبس آدینه شمردیم
بین دیده چه خونبار بود هر شب جمعه
آدینه ای آن جان جهان میرسد از راه
زآن دل،پی دلدار بود هرشب جمعه
ای گمشده ی فاطمه برگرد که دل ها
از عشق تو سرشار بود هر شب جمعه

اللهم عجل لولیک الفرج
از آدم‌ها بگذر، دلت را بزرگتر کن ناراحت این نباش که چرا جاده‌ی رفاقت با تو همیشه یک‌طرفه است مهم نیست اگر همیشه یک‌طرفه‌ای شاد باش که چیزی کم نگذاشته‌ای و بدهکار خودت، وجدانت , رفاقتت و خدایت نیستی .
امام جعفر صادق علیه‌السلام: آدم دین‏دار چون مى‌اندیشد، آرامش بر جان او حاکم است. چون خضوع مى‌کند متواضع است. چون قناعت مى‌کند، بى‏‌نیاز است.

به آنچه داده شده خشنود است. چون تنهایى را برگزیده از دوستان بى ‏نیاز است. چون هوا و هوس را رها کرده آزاد است. 

چون دنیا را فرو گذارده از بدى‌ها و گزندهاى آن در امان است. 
چون حسادت را دور افکنده محبتش آشکار است. 

مردم را نمى‌‏ترساند پس از آنان نمى‌هراسد، و به آنان تجاوز نمى‌کند پس از گزندشان در امان است.
به هیچ چیز دل نمى‌‏بندد پس به رستگارى و کمال فضیلت دست مى‏‌یابد و عافیت را به دیده بصیرت مى‌‏نگرد پس کارش به پشیمانى نمى‌کِشد.


متن حدیث: 

اِنَّ صاحِبَ الدّینِ فَکَّرَ فَـعَـلَـتْهُ السَّکینَةُ وَ اسْتَـکانَ فَـتَواضَعَ وَ قَنِعَ فَاسْتَغْنى وَ رَضىَ بِما اُعْطىَ وَ انْفَرَدَ فَکُفىَ الاْخْوانَ وَ رَفَضَ الشَّهَواتِ فَصارَ حُرّا وَ خَلَعَ الدُّنْیا فَتَحامَى الشُّرورَ وَ اطَّرَحَ الْحَسَدَ فَظَهَرتِ الْمَحَبَّةُ وَ لَمْ یُخِفِ النّاسَ فَـلَـمْ یَخَفْهُمْ وَ لَمْ یُذْنِبْ اِلَیْهِمْ فَسَلِمَ مِنْهُمْ وَ سَخَتْ نَفْسُهُ عَنْ کُلِّ شَى‏ءٍ ففازَ وَ اسْتَکْمَلَ الْفَضْلَ وَ اَبْصَرَ العافیَةَ فَاَمِنَ النَّدامَةَ.



«امالى مفید، صفحه 52، حدیث14»
مرحوم حضرت آیت الله العظمی بهجت می فرمود: در مجلسی که ابو حنیفه نیز حضور داشت، امام صادق(ع) فرمود: هدهد راهنمای لشکر سلیمان(ع) بود، زیرا هدهد آب‌های زیر زمین را می‌بیند، ابوحنیفه فورا گفت:
«ظفرت بک» گرفتمت!
حضرت فرمود:
«و کیف ذاک؟»؛ چگونه؟
عرض کرد: اگر هدهد آب زیر زمین را می‌بیند، پس چرا دامی را که صیّاد برای او پنهان کرده نمی‌بیند و به دام می‌افتد؟ حضرت فرمود:
«یا نعمان! اما علمت أنه اذا جاء القدر، أعشی (أعشی) البصر؟!»(1)
ای نعمان، مگر نمی‌دانی که وقتی قدر خداوند فرا می‌رسد، دیده نابینا می‌گردد! 

1-بحارالانوار، ج 14، ص116؛ ج61، ص21؛ نیز ر.ک: قصص الانبیاء جزایری، ص 377.


کتاب در محضر حضرت آیت ا.... العظمی بهجت – ص 36
محمد حسین رخشاد
  • مصیبت بزرگ در خواستگاری
  • امام باقر علیه السلام :
     «مصیبتی از این بالاتر نیست که جوان مسلمانی به خواستگاری دختر برادر مسلمانش برود ، اما پدر دختر ، خواستگار را بخاطر فقر و کم پولی رد کند و بگوید : من از تو ثروتمندترم و تو هم شأن و هم مرتبه  من نیستی »

    مستدرک الوسائل باب ۱۷
  • مرحوم دولابی: احوال انسان هم شب و روز دارد
  • مرحوم میرزا اسماعیل دولابی می فرمود: بین الطلوعین فجر، هر یک ربع ده دقیقه، یک نمایش دارد. هر کدام در بین الطلوعین آسمان را نگاه کنید می‌بینید که یک ربع به یک ربع این فضای آسمان قشنگ‌تر است، یک نمایش دارد که در روز که آفتاب است این جور نیست. گاهی نفس انسان غصه‌دار می‌شود. این شب است. روزهای انسان هم شب می‌شود. شب هم عطای خداست. شب هم برای ثبات و سکون است. دیگر کاری از شما بر نمی‌آید. ثابت می‌نشینی و صبر می‌کنی. ان‌شاءالله در شبها صابر باشید.


    خانم زهرا (سلام الله علیها) خودش لیل است. لیل چیز کمی نیست. قرآن هر جا لیل می‌گوید، مراد زهراست که بین شیعیان و محبین و خود ائمه(ع) مخفی است. لیل است و ثبات آور. نورش عزّت آور است. عصمت او مخفی است. این مربوط به شأن حضرت زهراست.


    هر وقت محزون شدی یک مرتبه می‌بینی حزن شما به سرور تبدیل می‌شود. این بین‌الطلوعین است. یک مرتبه شب روز می‌شود. می‌گفت حالیمان نشد. دو سه روز حال نداشتیم، همه‌اش محزون بودیم، نمی‌دانم چرا یک مرتبه حزنم رفت. غمی که دو روز من را هلاک کرده بود، وقتی بچه رفت در حوض بیفتد او را گرفتم و غمم باطل شد.


    گاهی روز انسان شب می‌شود. انسان خوش و راحت است. نمی‌داند چه جور می‌شود که کم کم غم سراغش می‌آید. گاهی غم و شادی انسان مدرک دارد. مثلا با فلان کس دعوا کرده و پکر شده است، فلان کس آمد خوشحال شد و گاهی مدرک ندارد.

    کتاب طوبی محبت – ص 78
    مجالس حاج محمد اسماعیل دولابی
    هفت پند :
    • در پوشیدن خطای دیگران ، شب باش 
    • در سخاوت و یاری به دیگران ، رود باش 
    • در کنار آمدن با دیگران ، دریا باش
    • در هنگام خشم و غضب ، کوه باش
    • در مهر و دوستی ، خورشید باش
    • در فروتنی ، زمین باش
    • خودت باش ....
    همان گونه که می نمایی ....
    امام حسین علیه السلام فرمودند: حضرت مهدى داراى غیبتى است که گروهى در آن مرحله مرتد مى شوند و گروهى ثابت قدم مى مانند و اظهار خشنودى مى کنند. 

    افراد مرتد به آنها مى گویند: «این وعده کى خواهد بود اگر شما راستگو هستید؟» 

    ولى کسى که در زمان غیبت در مقابل اذیّت و آزار و تکذیب آنها صبور باشد،مانند مجاهدى است که با شمشیر در کنار رسول خدا صلی الله علیه و آله جهاد کرده است. 

    متن حدیث:


    قالَ الْحُسَیْنُ بْنُ عَلِىٍّ علیه السلام: لَهُ غَیْبَةٌ یَرْتَدُّ فیها اَقْوامٌ وَیَثْبِتُ فیها اخَرُونَ فَیَوُذُّونَ وَ یُقالُ لَهُمْ: «مَتى هذَا الْوَعْدُ اِنْ کُنْتُمْ صادِقینَ». اَما اَنَّ الصّابِرَ فى غَیْبَتِةِ عَلَى الاَْذى وَالتَّکْذیبِ بَمِنْزِلَةِ المجاهِدِ بِالسَّیْفِ بَیْنَ یَدَىْ رَسُولِ اللّه ِ صلی الله علیه و آله.

    «بحارالأنوار، ج 51، ص 133»
    اگر مهدی  را درک میکردم ، تمام عمر به او خدمت میکردم
                                                                                                     امام صادق (ع)
    بحار الانوارج ۵۱ ، ص ۱۴۸

    ما چه قدر در خدمت امام زمان مان هستیم؟
    سلام.
    اگر مناسبت این بحث ، مقوله ی "انتخابات" هست و موضوع آن هم "استفاده ابزاری از مردم" ؛ بهتر بود عنوان مطلب خودتون رو "در گوشی با برخی از مسئولین" می نوشتید .

    اما اگر نگاه شما فراتر و کلی تر از موضوعی مقطعی همانند "انتخابات" هست ؛ خصوصا اگر موضوع "خودی و غیر خودی" یا همان بحث "محرم و نامحرم" در اینجا مطرح باشد [ با توجه به عنوان جامعه شناسی که در ذیل مطلب آمده ] آنگاه باید گفت عنوان مطلب ، یعنی "درگوشی با برخی از متدینین" ، با توجه به معطوف داشتن دغدغه ی جوانان در جامعه ، عنوان صحیح و بجایی است. 
    موفق باشید./
    خوبی و عشق را آرزو میکنم
     برای آنهایی که با تمام بدیهایی 
    که دیدند ، یاد نگرفتند بد باشند...!
    مرحوم میرزا اسماعیل دولابی می فرمود: در هر آن که در یاد خدا هستیم در راهیم، حیف است انسان روی اینده حساب کند؛ چون هنوز نیامده است و الان موجود نیست. گذشته هم که گذشت و رد شد. در هر منزلی که هستیم باید آن را قدر بدانیم و با خدای خود خوش باشیم. تلخ باشد یا شیرین یا ترش. چون مربی ما، خدای ما، ما را تربیت می‌کند و می‌سازد.


    خدا سازنده است؛ «سنریهم ایاتنا فی الافاق و فی انفسهم حتی یتبین لهم انه الحق» شما را در آفاق می‌گردانم و در آنچه در نفستان پیش می‌آید. خیالات خوب و بد می‌آید و همین طور این افقها طلوع و غروب می‌کند. این قدر شما را می‌گردانم تا حق ظاهر شود و حق را در قلب و ذات خود ببینید. یعنی مرا در قلب و ذات خود مشاهده کنید.


    می‌فرماید: تا نشانتان بدهم. این خیلی لطافت دارد. دیده‌اید که می‌گویند: باور نمی‌کنی؟ ببین چه جوری نشانت می‌دهم. خدای مهربان می‌گوید: خودم نشانتان بدهم. مدتی هم برای آن ذکر نکرده است. یعنی تو آماده باش من خودم نشانت می‌دهم. افقها را نشانت می‌دهم،‌ آیاتی که در آفاق هست؛ ستاره و خورشید را، مومنین و چیزهای خوب دارم که نشانت بدهم. در نفسها هم نشانت می‌دهم. یعنی در نفس خودت. «حتی یتبین لهم انه الحق»؛ تا ببینی در خودت حق، فرمان فرماست.
  • نهج البلاغه
  • - امام علی علیه السلام در نامه خود به حارث همدانی : بدان که بهترین مؤمنان کسى است که جان خود و خویشاوندان و دارایى خود را پیش از دیگران در راه خدا تقدیم دارد . زیرا هر خیر که پیشاپیش فرستى ، اندوخته شده، براى تو بماند و هر چه واپس نهى، خیرش به دیگرى رسد.بپرهیز از مصاحبت هر کس که عملش ناپسند باشد، که هر کس را به دوستش شناسند.

    در شهرهاى بزرگ سکونت گیر که محل اجتماع مسلمانان است و از جایى که منزلگاه غفلت و ستم است و طاعت خداوند را یاران اندک است،بپرهیز . اندیشه خود منحصر به امورى دار که به کارت آید و از نشستن بر سر بازارها حذر کن که جایگاه شیطان است و محل بروز فتنه‏هاست بر کسانى که تو را بر آنان برترى است، فراوان ، نظر کن که نظر کردن تو سپاسگزارى از نعمت است.

    در روز جمعه سفر مکن تا در نماز جمعه حاضر آیى، مگر اینکه سفرت در راه خدا باشد یا کارى باشد که در انجام دادنش ناچار باشى. در همه کارها خدا را اطاعت کن، زیرا اطاعت حق از هر کار دیگر برتر است . نفس را در عبادت بفریب و با او مدارا کن و بر او قهر منماى . و به هنگام فراغت و آسایشش او را دریاب، مگر در آنچه بر تو واجب است که از به جاى آوردن و مراعات آن در وقت مقرر، چاره‏اى نیست. بترس که مرگ به سراغت آید و تو در طلب دنیا از خداى گریخته باشى . بپرهیز از مصاحبت بد کاران که شرّ پیوسته به شرّ است . خدا را بزرگ دار و دوستانش را دوست بدار و از خشم بپرهیز که خشم از سپاهیان ابلیس است . والسلام

    نهج البلاغه ، نامه ۶۹
    آزادی یواشکی به افتخار جشن ملی
    http://tnews.ir/news/094856966928.html#%d8%a2%d8%b2%d8%a7%d8%af%db%8c-%db%8c%d9%88%d8%a7%d8%b4%da%a9%db%8c-%d8%a8%d9%87-%d8%a7%d9%81%d8%aa%d8%ae%d8%a7%d8%b1-%c2%ab%d8%ac%d8%b4%d9%86-%d9%85%d9%84%db%8c%c2%bb
    به نظرم عنوان پست هم هوشمندانه انتخاب شده ( مانند سایر پُستها )
    چون علاوه بر تلنگر به متدینین تأثیر گذار ، بدون نام بردن از قشر یا حزب خاصی 
     مطالب مهمی رو متذکر شده.
    که این خلاقیت در نوع بیان و نوشتارِ نویسنده است .
    اگر درد را احساس کردی زنده ای
    اگر درد دیگران را احساس کردی
    انسانی ...
    سلام.
    بجای متدینین،مدعیان دلواپس یادلواپسان مدعی!
    تقریباموفق به مطالعه تمامی مطالب شماشدم.
    صراحتتان قابل ستایش است ودغدغه هایتان شیرین.
    ومن ا...التوفیق
    اکثریت مردم جامعه اهل هیچ حزب و جناحی نیستند ولی همونطور که اشاره شده کمترین توجه بهشون صورت میگیره .
    جالب اینکه برای پیش برد اهداف و برنامه های احزاب و جناح ها از مردم بقول شما خاکستری که اگه نباشند جامعه نیست ، تا چه رسد به حزب بعنوان سرمایه انسانی یاد میشه ولی وقتی اون حزب یا جناح قدرت رو هرچند در مقیاس کم بدست میگیره ، تنها چیزی که کمترین اهمیت رو داره مشکلات متعدد مردم در زمینه های مختلفه .
    نکته های ظریفی رو اشاره کردین ، ریزش پایگاه های اجتماعی ، گذروندن از تیغ قضاوت نادرست و ....
    آفرین به این  درک و تیزبینی و نوشتار ساده و البته قوی
  • وزنه سنگین در ترازوی عمل
  • امام صادق علیه السلام :
    سنگین ترین چیزی که در ترازوی اعمال در روز قیامت قرار داده می شود صلوات بر محمد و اهل بیت اوست .

     🌹 الهم صل علی محمد و آل محمد 🌹

                                                                                وسائل الشیعه جلد۷ ، صفحه۱۹۷
    سلام.
    شایدبهترباشدعنوان مطلب راتغییردهید.
    کلازیبامینویسیدوحق.
    ومن ا...التوفیق
    پاسخ:
    سلام سپاس از همراهی شما . پیشنهاد شما برای تغییر عنوان چیست ؟ 
    قشر خاکستری ، ریزش پایگاه های اجتماعی ، عامل پیروزی انقلاب .
     فکر میکنم بعداز پیروزی انقلاب  و مخصوصاً بعد از جنگ تحمیلی ، با شروع خط بندی های سیاسی ، همه چیز بر مبنا و راهبرد جناحی تعریف شد.
    امام خمینی (ره) مخالف تشکیل و صف بندیهای سیاسی بودند و همیشه تأکید داشتند کار رو فقط برای رضای خدا انجام دهید .

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">