منصوره صامتی

کارشناس فرهنگی

منصوره صامتی

کارشناس فرهنگی

منصوره صامتی

رویای 1400 ساله ی مسلمانان جهان در حکومت اسلامی ایران به تحقق پیوسته و امروز این ظرفیت عظیم فرصتی تکرار نشدنی است. معتقدم که انسان به ضرورت ماهیت الهی و اندیشه ی خویش یک رسانه است وامروز در عصر رسانه ضروریست تا دغدغه های فرهنگی ،اجتماعی و سیاسی مان را باهم شریک شویم، باشد که در مسیر زمان به جامعه ی مهدوی نزدیک شویم."زندگی بهتر حق مسلم ماست!"

و همچنان که رهسپار آینده ایم بیندیشیم که :

ما ازین قرن نخواهیم گذشت
ما ازین قرن نخواهیم گریخت
با قطاری که دگران ساخته اند
هیچ پروازی نیست برساند ما را به قطار دوران
و به قرن دگران
مگر انگیزه و عشق ،
مگر اندیشه و علم ،
مگر آیینه و صلح
و تقلا و تلاش
بخت از آن کسی خواهد بود که مناجات کند با کارش
و در اندیشه ی یک مساله خوابش ببرد
و کتابش را بگذارد زیر سرش و ببیند در خواب حل یک مساله را
باز با شادی در گیری یک مساله بیدار شود ...

تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران
آخرین نظرات

 

سخنرانی دکتر حبشی برای زوج های جوان دانشگاهی

  • منصوره صامتی

نظرات  (۱۱)

من ندارم زن و از بی زنیم دلشادم
از زن و غر زدن روز و شبش آزادم
نه کسی منتظرم هست که شب برگردم
نه گرفتم دل و نه قلوه به جایش دادم
زن ذلیلی نکشم هیچ نه در روز و نه شب
نرود از سر ذلت به هوا فریادم
“هر زنی عشق طلا دارد و بس٬ شکی نیست”
نکته ای بود که فرمود به من استادم
شرح زن نیست کمی٬ بلکه کتابی است قطور
چه کنم چیز دگر نیست از آن در یادم
هر کسی حرف مرا خبط و خطا می خواند
محض اثبات نظرهای خودم آمادم(!)
زن نگیر – از من اگر می شنوی- عاقل باش!
مثل من باش که خوشبخت ترین افرادم
مادرم خواست که زن گیرم و آدم گردم
نگرفتم زن و هرگز نشدم من آدم!
هیچ کس نیست که شیرین شود از بهر دلم
نه برای دل هر دختر و زن فرهادم
الغرض زن که گرفتی نزنی داد که: “من
از چه رو در ته این چاه به رو افتادم؟”
  • بهش میگن تفاهم
  • منم با نظر یه بنده خدا موافقم 
    همون موقعه عقد عقلت بهت میگه بزرگترین اشتباه عمرت رو داری مرتکب میشی ولی اختیارتو میدی دست احساست وبعد توزندگی همون میشه که یه بنده خدا گفت 
     بهش میگن تفاهم ولی همون زن ذلیلیه سابقه
    قرآن روابط زن و مرد به عنوان زوج و زوجه را در قالب و ساختار ازدواج ، با عبارت "لتسکنوا الیها" ، مایه ی آرامش روح و روان همدیگر می داند و از آن به عنوان نشانه و آیتی از آیات الهی یاد می کند . 
    حال شما بفرمایید : چرا برخی از همسران ، نه تنها مایه ی آرامش هم نیستند ، بلکه گاهی اصطلاحا "آینه دق" هم می شوند ؟! 
    آیا قرآن به عنوان معجزه ی جاوید پیامبر (ص) که کتابی است "لاریب فیه ، هدی للمتقین" و از ویژگی های آن ، اعجاز علمی آن است ؛ به نحوی که دانشمندان را در همه ی اعصار به مطالعه ی علمی خود فراخوانده است و حقیقتا هم نمی توان در مطالب بلند و استوار آن خدشه ای وارد نمود ؛ در این زمینه به ما دروغ می گوید ؟! 
    البته بنده و سایر دوستان جواب این سوال را می دانیم ولی پاسخ شما به این پرسش ، هم می تواند ما را با زاویه ی نگاه شما به مسائل (برای ادامه ی گفتگوهای بعدی) آشنا کند و هم نحوه ی پاسخ شما به نوعی می تواند بیانگر شرایط سنی پاسخ دهنده باشد ، چرا که به فرموده ی مولوی در مثنوی معنوی ، شاید گاهی لازم باشد : چونکه با کودک ، سروکارت فتاد ، هم زبان کودکان باید گشاد ، نه شود زور جوانی از تو کم ، نه به دندانها خلل ها یا الم !! 
    پاسخ:
    سپاس از همراهی شما.
    گاهی نیاز است مسایل را ساده و کاربردی بیان کنیم . ساده و بی تکلف، توصیه ای به دوستان عزیز دارم و آن اینکه هیچ گاه به روابط انسانی مطلق نگاه نکنیم ، همه ی ما ممکن است خطا کنیم اگر افراد را خوب مطلق ببینیم و با کوچکترین عمل ناخوشایندکه از انسان طبیعی است فرد را بد مطلق ببینیم در بدترین شکل ممکن از ارتباطات انسانی قرار گرفته ایم . روابط برخی زوج ها به همین دلیل کاملا ساده دچار التهاب شدید و گاه جبران ناپذیر شده است .آماده ی بخشش همسر خود باشیم اشتباهات انسانی کاملا طبیعی است .
    بیچاره مردان ، شما که نوشتین آرامش وآسایش میشه بگین چرا اکثر مردان بعد از ازدواج دچار ریزش مو میشن مال همون آرامش وآسایشه یا از بس که حرص میخورن
    لطفاً نگید که ارثیه یعنی اکثر آقایون کچلی مزمن دارن ، آرامش شاید ولی آسایش نه
    پاسخ:
    لا یکلف الله نفسا لا وسعها .سعادت زن و مرد در تشکیل خانواده کامل خواهد شد و به میزان وظایفی که دارند خداوند هم استعدادهای و توانایی های متفاوت به آنها عنایت کرده است نیاز است هریک از زن و مرد قبل از ازدواج و در طول زندگی همواره از راهنمایی آگاهان نسبت به دین و چارچوب های آن خود را برای کمک به همسر خویش در مشکلات و سختی ها آماده سازند .
  • چه فرقی میکنه
  • شاید منظورم اشتباه گفتم منظور واقع بینی و عادلانه فکر کردن بود که نوشتین   معذرت
    حتما پوشش وحجاب امنیت میاره
    پاسخ:
    سپاس از همراهی شما بزرگوار
    "امنیت" واژه ای است تازی (و آن مصدر صناعی اسمی است) و به معنی "بی خوفی" که طیف وسیعی از معانی را شامل می شود ، چه در حوزه ی خانواده و چه خارج از این حوزه ؛ از جمله امنیت شغلی ، امنیت مالی ، امنیت جانی ، امنیت روحی ، امنیت روانی و غیره. 

    اما آنچه در حوزه ی خانواده کارکرد اصلی را دارد و در درجه ی اول مختص به همین حوزه هست ، دو مفهوم "آرامش" (از مصدر آرامیدن) و آسایش (از مصدر آسودن) است . که اولی عموما در رابطه با روح و روان آدمی به کار برده می شود و دومی که عمدتا به معنی "رفاه" است ، بیشتر به جنبه های مادی زندگی و تامین معاش اشاره دارد . 
  • چه فرقی میکنه
  • چه خوشبینی  خانم جون  بااینکه چادری هستی ولی خیلی با کلاسی خوشبحال همسرت وخوشبحال دلت که آرامش داره
    پاسخ:
    همه ی چادری ها و محجبه ها باکلاس هستند این مختص بنده نیست . در نظام حقوقی خانواده در اسلام هریک از زن و مرد تکالیف و حقوقی دارندما مکلف به عمل به تکلیف و وظیفه هستیم اگر خدای ناکرده یکی از طرفین مرتکب خطا شد اگر جبران پذیر بود باید بخشیده شود اگر جبران پذیر نبود و یا اصرار به ادامه خطا داشت راه های قانونی در جهت یاداوری وظایف وجود دارد.  ولی در بیشتر مواقع باصبر و بخشش به لطف خدا مسایل حل میشود . وقتی عاقبت همه ی ما حضور در پیشگاه حضرت حق است پس باید بخاطر رو سفیدی در حضور او مناسبات زندگی خود را ترتیب دهیم حتی همسران هم بعد از مرگ از هم جدا هستند و این خداوند است که در همه ی لحظه ها حاضر است و ناظر .
                                                   تو با خدای خود انداز کارو دل خوش دار
                                                                                                           که رحم اگر نکند مدعی ، خدا بکند

  • چه فرقی میکنه
  • واقعا برخی مردا امنیت بخشند باید همیشه مواظب بود پا از پا خطا نکنند!!!!
    پاسخ:
    واقع بین باشیم .ممکنه برخی آقایون در مورد خانم ها چنین نظری داشته باشند ! البته تعداد بسیار اندکی از زنان و مردان ممکنه خطا کنند انشالله خداوند این  عده ی اندک را هدایت کند.
    امنیت با آرامش دو مفهوم متفاوت است. مسئول امنیت بخشی خانواده مرد است و مسئولیت آرامش یخشی خانواده هم زن و هم مرد و البته نقش زن در آرامش بخشیدن پر رنگ تر است همان طور که نقش امنیت بخشی مرد پر رنگ تر از زن است.

    "و من آیاته ان خلق لکم من انفسکم ازواجا ، لتسکنوا الیها ، و جعل لکم مودة و رحمة" 

    از این آیه و از عبارت "لتسکنوا الیها" این به دست می آید که موضوع "امنیت بخشی" در روابط زوجین در نهاد خانواده ، موضوعی است "دو طرفه" ؛ که نه تنها وظیفه است که زوجین  باید به صورت آگاهانه به ایفای آن مبادرت ورزند ، بلکه در یک معنای لطیف تر همانطور که در سبک و سیاق آیه هم آمده است ، "امنیت بخشی زوجین به یکدیگر" به عنوان آیت و نشانه ای از آیات خداوندی ، در ذات و کنه ی روابط زن و مرد در قالب ازدواج ، به صورت تکوینی قرار داده شده است ؛ یعنی چنین می توان استدلال نمود که از نشانه های یک ازدواج سالم و صحیح ، داشتن روابط امنیت بخش زوجین به صورت نهادینه شده و ناخودآگاه می باشد . 

    اما چرا سخنران نقش مرد را پررنگ تر از نقش زن در این موضوع دانسته است ، شاید به تعریف ما از مقوله ی امنیت در خانواده برگردد. 
    توضیح آنکه ما اگر "امنیت" را مترادف با موضوع "آرامش" بدانیم ، نقش زن و مرد در اینجا بر اساس عبارت "لتسکنوا الیها" مساوی است . اما اگر تعریف ما از "امنیت" به مفهوم "آسایش" باشد ، در اینجا بر اساس آیه ی "الرجال قوامون علی النساء" ، بله ؛ نقش مرد به عنوان سکاندار خانواده ، قطعا پررنگ تر است . 

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">