منصوره صامتی

کارشناس فرهنگی

منصوره صامتی

کارشناس فرهنگی

منصوره صامتی

رویای 1400 ساله ی مسلمانان جهان در حکومت اسلامی ایران به تحقق پیوسته و امروز این ظرفیت عظیم فرصتی تکرار نشدنی است. معتقدم که انسان به ضرورت ماهیت الهی و اندیشه ی خویش یک رسانه است وامروز در عصر رسانه ضروریست تا دغدغه های فرهنگی ،اجتماعی و سیاسی مان را باهم شریک شویم، باشد که در مسیر زمان به جامعه ی مهدوی نزدیک شویم."زندگی بهتر حق مسلم ماست!"

و همچنان که رهسپار آینده ایم بیندیشیم که :

ما ازین قرن نخواهیم گذشت
ما ازین قرن نخواهیم گریخت
با قطاری که دگران ساخته اند
هیچ پروازی نیست برساند ما را به قطار دوران
و به قرن دگران
مگر انگیزه و عشق ،
مگر اندیشه و علم ،
مگر آیینه و صلح
و تقلا و تلاش
بخت از آن کسی خواهد بود که مناجات کند با کارش
و در اندیشه ی یک مساله خوابش ببرد
و کتابش را بگذارد زیر سرش و ببیند در خواب حل یک مساله را
باز با شادی در گیری یک مساله بیدار شود ...

تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران
آخرین نظرات


قطعا فلسطین به دست مردم فلسطین برخواهد گشت و این زائده ی دروغی و جعلی (اسرائیل) ، از صحنه ی جغرافیا محو خواهد شد ؛ در این تردیدی نیست . 

مقام معظم رهبری 

دراینجا بنابر اهمیت موضوع فلسطین و حساسیت آن ، به بررسی شبهات مربوط به این حوزه خواهیم پرداخت .

شبهه ی اول : شبهه ی مسجد و خانه ! 
سوال : آیا درست است ایران برای فلسطین این قدر بی تابی از خود به خرج دهد ، درحالی که خود فلسطینی ها معلوم نیست می خواهند چه کار کنند ! بعضی هایشان مشغول بده و بستان با اسرائیل هستند و خیلی معلوم نیست که برای خاکشان دل مشغولی داشته باشند . 
آن وقت ایران "کاسه ی داغ تر از آش شده" و لقمه از دهان مردمش می گیرد و به آنها کمک می کند . با اینکه خیلی از ایرانی ها به کمک مستحق ترند و به قول قدیمی ها "چراغی که به خانه رواست ، به مسجد حرام است" ! 

پاسخ به شبهه ی مسجد و خانه : 
اولا این مثل معروف "چراغی که به خانه رواست ، به مسجد حرام است" ، برخلاف اصول انسانی و موازین اخلاقی است به نحوی که خود نقض کننده ی مفهوم ایثار به عنوان عالی ترین خلق و خوی انسانی به شمار می رود و البته با مبانی اسلامی نیز مغایرت دارد . 
بانوی بزرگ اسلام ، حضرت فاطمه (سلام الله علیها) می فرمایند : "الجار ، ثم الدار" 
نخست همسایه ، آن گاه خانه ! 
این ضرب المثل ( چراغی که به خانه رواست .. ) درواقع یک شعار ارتجاعی و برخلاف اصول انسانی است که تنها در فلسفه ی اومانیسم ( انانیت و خودخواهی) می توان برای آن توجیهی پیدا نمود . یعنی کسانی که می خواهند همانند حیوانات تنها به فکر تامین منافع حقیر خود باشند و از هرچه بر سر دیگران بیاید ، باکی نداشته باشند ( در صورتی که سرنوشت تک تک انسانها ، در گرو سرنوشت جامعه است و همسایه هم ، بخشی از جامعه جهانی است که انسان در آن زندگی می کند و از باب "کلکم راع و کلکم مسئول عن رعیه" ، همه انسانها در قبال همدیگر مسئولیت دارند ) 

اما سه اصل اساسی و عقلایی در پاسخ به این موضوع : 
از منظر "انسانیت" ؛ 
به گفته ی سعدی (علیه الرحمه) : 
بنی آدم اعضای یک پیکرند 
که در آفرینش ، زیک گوهرند 
چو عضوی به درد آورد روزگار 
دگر عضوها را نماند قرار 
تو کز محنت دیگران بی غمی 
نشاید که نامت نهند "آدمی" 

از منظر "موازین اسلامی" ؛ 
پیامبر اکرم (ص) فرمودند : 
کسی که استغاثه (کمک خواهی) انسانی (و نه مسلمانی ، بلکه انسانی) را بشنود ، و به یاری او نشتابد ، مسلمان نیست . و نیز از آن حضرت روایت شده است که : 
کسی صبح از خواب برخیزد و اهتمام به اصلاح امور مسلمانان و جانعه و امت اسلامی نداشته باشد ، مسلمان نیست . 

از منظر "سیاست" ؛ 
به فرموده ی امام راحل : 
اینها (اسرائیل) تمام منطقه را (بنابر شعار قلمروی حکومتی نیل تا فرات) تمام منطقه را می خواهند . 
چنانکه امروز در خاک فلسطین ، با خوی وحشی گری صهیونیست مقابله نشود ، فردا روز نوبت به ایران می رسد و آن روز دیگر "نه چراغی می ماند ؛ و نه خانه ای" ! 
حضرت علی (ع) در این باره می فرمایند : اگر به مقابله با دشمن نروی (امروزه فلسطین ، خط مقدم و خاکریز اول مقابله با دشمن دین و انسانیت یعنی صهیونیسم به سرسپردگی استکبار است ) ؛ مجبور خواهی شد در پشت در خانه ات با او مقابله کنی !! 

در اندیشه ی تربیت یافتگان مکتب سیاسی_الهی امام خمینی (ره) یعنی بسیجیان ؛ مرزهای خانه هرآنجا بود که بانگ لااله الا الله سر داده می شود . وسعت نگاه بسیجی در حوزه ی زمان به او نگرشی تاریخی داده و در حوزه ی مکان به او نگرشی جهانی . 
در تفکر جهان شمول و جامعه شناختی بسیج ، اساسا فلسطین جزئی از خانه بود (فلسطین پاره ی تن اسلام است) که اکنون در دست نامحرمان است و در تعامل بسیج با اهل خانه ، فرهنگ ایثار و مروت حاکم بود . گذشته از نوع نگاه او به خانه و وسعت مرزهای آن ، چراغی اگر بود ، اول برای همسایه بود ؛ اما چه شد که نزد عده ای طی سال های پس از جنگ ، به تدریج "چراغی که به خانه رواست ، به مسجد حرام شد" ؟! 

  • منصوره صامتی

نظرات  (۲)

یادمــان بـاشــد:
درهای آسمان در اولین شب ماه رمضان گشــوده می شود و تا آخرین شب آن بسته نمی شود.

دوستان عــزیــز ضمـن عـرض قبــولـی طـاعـات و عبـادات شمــا ،
داریم به پایان ماه رمضان نزدیک میشیم،برا این ماه پر فضیلت یه ختـــم قــرآن در نظر گرفتـم
کــه امیــدوارم شمـا عــزیـزان استقبـال کنیــد و در ثـواب آن شـریـک شـویـد ...[گل]
  • اندکی صبر ؛ سحر نزدیک است ..
  • فلسطین ، قطب نمای "وحدت جهان اسلام" است .
    اینکه در تقدیر الهی چنین رقم می خورد که بیشتر ساکنان این بخش حیاتی و سرنوشت ساز از جهان اسلام را برادران و خواهران از اهل سنت تشکیل بدهند ، خود حجت و برهانی است از جانب خداوند ، بر همه ی مسلمانان اعم از شیعه و سنی ، تا اختلافات خود را کنار نهاده و در سایه تشکیل "امت واحده اسلام" بر همه ی دشمنی ها فائق بیآند ان شاء الله .

    در این زمینه خاطره ای که از مرحوم مطهری نقل گردیده تقدیم می گردد : 
    《 در یکی از سالهایی که مکه رفته بودیم ، فلسطینی ها را زیاد می دیدیم . یکی از آنها آمد به من گفت : فلان مساله از مسائل حج حکمش چیست ؟ بعد گفت من شیعه هستم و این رفقایم سنی اند . 
    معلوم شد داخل اینها شیعه هم وجود دارد . بعد خودشان می گفتند بین ما هم شیعه هست و هم سنی . ولی دشمن صهیونیستی یک عده مزدوری را که دارد مامور می کند و می گوید : شما پخش کنید که اینها ناصبی اند ! 
    قرآن دستور داده که در این موارد اگر چنین نسبت هایی نسبت به افرادی که جزو شما هستند و همچون شما شهادتین می گویند ، شنیدید ؛ وظیفه تان چیست . 》 

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">