منصوره صامتی

کارشناس فرهنگی

منصوره صامتی

کارشناس فرهنگی

منصوره صامتی

رویای 1400 ساله ی مسلمانان جهان در حکومت اسلامی ایران به تحقق پیوسته و امروز این ظرفیت عظیم فرصتی تکرار نشدنی است. معتقدم که انسان به ضرورت ماهیت الهی و اندیشه ی خویش یک رسانه است وامروز در عصر رسانه ضروریست تا دغدغه های فرهنگی ،اجتماعی و سیاسی مان را باهم شریک شویم، باشد که در مسیر زمان به جامعه ی مهدوی نزدیک شویم."زندگی بهتر حق مسلم ماست!"

و همچنان که رهسپار آینده ایم بیندیشیم که :

ما ازین قرن نخواهیم گذشت
ما ازین قرن نخواهیم گریخت
با قطاری که دگران ساخته اند
هیچ پروازی نیست برساند ما را به قطار دوران
و به قرن دگران
مگر انگیزه و عشق ،
مگر اندیشه و علم ،
مگر آیینه و صلح
و تقلا و تلاش
بخت از آن کسی خواهد بود که مناجات کند با کارش
و در اندیشه ی یک مساله خوابش ببرد
و کتابش را بگذارد زیر سرش و ببیند در خواب حل یک مساله را
باز با شادی در گیری یک مساله بیدار شود ...

تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران
آخرین نظرات

کتابی به سبک زندگی

منصوره صامتی |

به راستی《 سبک زندگی 》چیست ؟!

به نظر می رسد ، این مفهوم که یکی از 《 ارکان علوم انسانی 》 به شمار می رود ؛ ارتباط تنگاتنگی با دو مفهوم 《 پیشرفت 》و 《 تمدن سازی 》داشته باشد . در این ارتباط ، سبک زندگی 《 معیار قضاوت 》در مورد یک تمدن و سیر متعالی یا قهقرایی آن نیز به شمار می آید .چرا که سبک زندگی هر فرد و جامعه ، تابع تفسیر همان فرد و جامعه ازمفهوم 《 زندگی》می باشد . در اینصورت می شود به زبان علمی چنین گفت که : سبک زندگی ( به عنوان یکی از ارکان علوم انسانی ) یا تابع تفسیر علوم انسانی_اسلامی است ؛ و یا تابع تفسیر علوم انسانی _سکولار و لاییک است . 

در این تعریف ، سبک زندگی در واقع منظومه ای نرم افزاری ( فکری ) در سپهر اجتماعی افراد یک جامعه ، یک فرهنگ و یک تمدن است که این منظومه ی عظیم ( از نظر معنایی و مفهومی ) شامل : کلیه ی رفتارهای اجتماعی ، آداب زندگی ، مدل ها و شیوه های زیستن ، غذا خوردن ، لباس پوشیدن ، آراستگی ظاهر ، الگوها و مدل ها ، آداب گفتاری و زبانی ، اسلوب نگارش ، نوع و سبک معماری ، هنر ، روش ها و نحوه ی فعالیت ها و مشارکت های سیاسی ، الگوهای مدیریتی مدیران ، سیره ی اقتصادی ، الگوهای مصرف و کار و تولید ، منش ها و عرف های جامعه ، قوانین موجود در جامعه ، سلوک معنوی و عبادی و ... می شود . در این مفهوم ، "سبک زندگی" در واقع خروجی یک تمدن به شمار آمده و از این حیث بخش واقعی یک تمدن را شامل می شود .

 بعد از پیروزی و وقوع انقلاب اسلامی در ایران ، به فراخور پیشرفت های علمی ، سیاسی ، نظامی و اقتصادی که نصیب جامعه ی ما شده است ؛ حقیقت آن است که جامعه ی ما در بسط و گسترش 《 سبک زندگی اسلامی_ مشرقی 》پیشرفتی نداشته است .حال آنکه از نقطه نظر علوم انسانی_ اسلامی ؛ 《 سبک زندگی 》یکی از غنی ترین مفاهیم و دارای یکی از طولانی ترین تواریخ در پیدایش و درواقع متناظر با کلمه ی 《 عقل معاش 》 می باشد که در روایات دینی ما ، بدان تصریح شده است . ریشه ی ترمینولوژیک سبک زندگی در ادبیات عرب ( به عنوان زبان مقدس دین و آیین اسلام ) به لغت 《 السنه 》 می رسد که از آن به 《 سنت زندگی 》یاد می شود . 

در فقه پویای امامیه 《 سنت 》 در همین معنا ، یکی از چهار مرجع استنباط و شناخت حکم خداوند ( در کنار کتاب ، عقل و اجماع ) قرار دارد که مفهوم آن همانا قول ، فعل و تقریر ( سبک زندگی ) پیامبر اکرم (ص) و حضرات معصومین (ع) است که ما را به 《حیات طیبه 》 می رساند . یعنی سبکی از زندگی که در آن انسان با قرار گرفتن در مسیر بندگی الهی ، در تکامل توامان و بدون تزاحم و تتاقض "ماده" و "معنا" قرار می گیرد . یعنی در آن هم "عقل معاش" مطرح است و هم "عقل معاد" و بدون تناقض در این دو . در این رابطه حضرت باب الحواءج امام موسی الکاظم (ع) فرموده اند : از ما اهل بیت نیست کسی که دنیا را به خاطر آخرت  ؛  یا آخرت را به خاطر دنیا رها کرده باشد . بنابر آنچه گفته شد ، سبک زندگی چه در تاریخ و تمدن اسلامی و چه در تاریخ و تمدن مشرق زمین ، هم  دارای ریشه هایی غنی است و هم دارای پیشینه ای طولانی ؛ لذا ازین رو سبک زندگی مشرقی_اسلامی قابل قیاس با ریشه های مدرن امروزی آن در مغرب زمین نمی باشد . دربرابر ریشه های عمیق دینی_تاریخی سبک زندگی در علوم انسانی_اسلامی ،مفهوم   Life Style  ( سبک زندگی ) در علوم انسانی_سکولار و لاءیک در غرب قرار دارد که بر مبنای فلسفه ی ماتریالیستی ( ماده گرا ) قرار گرفته و آن هم در دو و سه قرا اخیر بوجود آمده است .

 از برجسته ترین مفاهیم تعبیه شده در این مفهوم از سبک زندگی در غرب ، یکی مفهوم 《مد》  و . دیگری  مفهوم《تجمل گرایی 》است . ازین رو  Life Style نه از منظر تاریخی و نه از منظر محتوایی قابل قیاس با مفهوم متعالی و غنی آنچه از سبک زندگی در دین اسلام و مشرق زمین است ؛ نیست . ناگفته نماند که مفهوم 《 سبک زندگی 》و پرداختن صحیح و درست و اصولی به آن ، و تبدیل آن به یک "گفتمان" در روند و فرآیند 《 احیاء تمدن نوین اسلامی 》؛ آنقدر مهم و حیاتی است که اگر سبک زندگی دینی یا همان حیات طیبه که سعادت دنیا و آخرت و تکامل ماده و معنا را باهم برای انسان به ارمغان می آورد ، مطرح نشود ؛ بدون اغراق باید گفت که تمامی زحمات و پیشرفت های علمی ، صنعتی ، تکنولوژیکی ، بیولوژیکی ، نظامی ، اقتصادی ، سیاسی و .. نه تنها با آسیب جدی مواجه خواهد شد ؛ بلکه به بحران در هویت نیز دچار خواهد شد ! در رابطه با مفهوم زندگی ، با این درجه از حساسیت و اهمیت ، متاسفانه هم حوزه و هم دانشگاه ما تولیدات علمی اندکی داشته اند .

 ما "نهضت نرم افزاری تولید علم" که سفارش اکید مقام معظم رهبری بود را در این عرصه دنبال نگرفتیم . چند سال پیش از جانب ایشان ، سالی به همین نام نامگذاری شد . اما گویا نامگذاری سالها از جانب معظم له که به مثابه ریل گذاری و سیاست گذاری برای نظام و جامعه است ، و جهت گیری حرکت ها را مشخص می کند ؛ از سوی مسءولین ، تنها جنبه ی تبلیغاتی دارد و بس ! البته تولیدات علمی در پرتوی گفتمان سازی ، تنها بخشی ازین قضیه است . بخش مهمتر آن ، ترویج و فرهنگ سازی است ، که آن دیگر کار دستگاههای اجرایی کشور می باشد . 

همانطور که پیش از این خدمت مخاطبان محترم معرفی شد ، در بخش تولیدات علمی و گفتمان سازی در زمینه ی سبک نوین زندگی اسلامی ، می توان به کتاب "مفاتیح الحیاه" یا کلیدهای زیستن نوشته ی آیت الله جوادی آملی اشاره کرد . کتابی دیگر که می توان معرفی نمود ، کتاب معروف "حلیه المتقین" یا زینت تقوا پیشگان نوشته ی علامه مجلسی است . کتاب "سراج الشیعه" یا چراغ آءین تشیع نوشته ی آیت الله مامقامی (ره) که توسط انتشارات شاکر واقع در قم به زیور طبع آراسته گردیده ، کتاب دیگری است در زمینه ی اخلاق و آداب اسلامی به رشته ی تحریر در آمده است .البته این دو کتاب یعنی کتاب حلیه المتقین و سراج الشیعه نیاز به بازنویسی توسط علمای امروز حوزه را دارند که همت امروز این بزرگواران را می طلبد . کتاب دیگر ، کتاب نفیس "گنجینه ی آداب اسلامی" تالیف آقایان محمدرضا و محسن آشتیانی از مفسران برجسته ی تفسیر نمونه است که توسط موسسه ی نشر زهیر به چاپ رسیده است . 

نظرات  (۴)

  • میلاد حمیدی در پاسخ به منصوره خانم
  • سلام خانم صامتی

    در پاسخ به منصوره خانم باید بگم همان طور که در متن عقد هم که آمده چه باستانی اش و چه آنچه صورت می گیرد قبول و پذیرش خواستگاری از جانب زن صورت می گیرد.

    زن پاسخ دهنده است و خواستگار نیست. در تمام موجودات زنده همین طور است.

    مگر در موجودات پستی مثل کفتار که زن سالاری و خوی منفی در آنها زیاد است که زن خصلت مردانه می گیرد و از جایگاه طبیعی اش خارج می شود.

    کسانی که مطرح می کنند زن به خواستگاری مرد برود یا درخواست ازدواج بدهد می خواهند به زن هویت مردانه بدهند و او را از زنانگی اش خارج کنند.

    و باز در پاسخ به منصوره خانم باید بگویم کشورهای فوق الذکر بخصوص مراکش از کشورهای اصلی در دایره فمینیسم اسلامی است که شاید نام فاطمه مرنیسی مراکشی را نیز شنیده باشید که کتاب او در زمان آقای خاتمی ترجمه شد و پس از انتشار از بازار به دلیل فمینیسم اسلامی و آثار سوء آن جمع آوری شد. اما روان بسیاری از زنان معصوم ما را آلوده به زهر کشنده کثیف ترین نوع فمینیسم یعنی فمینیسم اسلامی کرد.

    برای توضیح بیشتر می توانید مطلب زیر را که نقل شده است مشاهده نمایید.

     

    http://mojarada.persianblog.ir/post/97/

     

    باز هم از شما متشکرم. هم بخاطر متون مفیدتان و هم بخاطر نیت خیرتان

    موید باشید

    همچنین از منصوره خانم هم خانم صامتی و هم منصوره خانم نظر گذار که نمیدونم خود خانم صامتی است یا خواهری دیگر

    پاسخ:
    سلام
    جناب حمیدی بزرگوار کاربرمنصوره بنده نیستم.سپاس از مطلب شما. وبلاگ شما رو لینک می کنم تا دوستان استفاده کنند.
    ربطی به این مطلب نداره ولی گفتم شاید برای شما هم جالب باشه:



    کجای دنیا دختر به خواستگاری پسر می رود؟

    خواستگاری دختر از پسر موضوعی است که همه ما هر از گاهی شنیده‌ایم یا در جایی مطلبی از آن خوانده‌ایم؛ موضوعی که حتی شنیدنش هم دهان‌ مان را باز نگه می‌دارد.

    به گزارش ایسنا به نقل از مجله زندگی ایده‌آل، در اکثر جاهای دنیا عرف است که مردها با کمال احترام و تشریفات ویژه به خدمت خانواده دختر برسند و از او خواستگاری کنند اما ما گفتیم اکثر کشورها، نه همه جای دنیا؛ چرا که جاهایی دورتر از محل زندگی‌ مان هستند کشورهایی که در آنها هیچ پسری به خواستگاری دختر نمی‌رود بلکه آنان در خانه می‌مانند تا یک دختر برای همسری انتخابشان کند. در اینجا فرهنگ‌ برخی مناطق در جهان که در آنها خانم‌ها به خواستگاری آقایان می‌روند را بخوانید.


    مراکش

    مراکش یا مغرب کشوری است در شمال غربی آفریقا و مسلمان که درصد بیشتری از جمعیت آن را زنان تشکیل می‌دهند. زنان مراکشی بسیار صبور و پرکارند و تقریبا می‌توان گفت لحظه‌ای استراحت نمی‌کنند و به دنبال رفع و رجوع کارها و مشکلات خانواده‌اند اما زنان آن ویژگی دیگری هم دارند و آن اینکه خودشان مرد آینده خود را انتخاب می‌کنند و به خواستگاری او می‌روند. تحلیلگران به‌ تازگی اعلام کرده‌اند که تعداد خواستگاری دختران مراکشی در چند سال اخیر افزایش چشمگیری داشته است، تا جایی که آنان به دنبال دلایل این افزایش هستند. خانم‌ها در مراکش از چند سال پیش با شکستن سنت‌ها خودشان پیش‌قدم شده و به خواستگاری پسرها می‌روند.

    دخترها در مراکش با رسیدن به خدمت مادر پسر مورد نظرشان از ویژگی‌های خود اعم از خانه‌ داری، دستپخت و مهارت‌های زندگی‌شان تعریف می‌کنند و مادران با مشورت پسرانشان نتیجه‌گیری می‌کنند که آیا این دختر گزینه مناسبی برای انتخاب آنها هست یا خیر. در تحقیقاتی که در چند سال اخیر در مراکش صورت گرفته مردها استقبال خوبی از خواستگاری دخترها داشته‌اند چرا که دست آنها برای انتخاب بازتر است. زن‌ها در مراکش بر این باورند که درخواست ازدواج آنها از مردها به هیچ‌ وجه مایه سرافکندگی‌شان نیست. آنها می‌گویند که اسلام دین برابری است و زن و مرد در همه چیز برابرند؛ بنابراین آنها هم حق دارند که فرد مورد علاقه خود را انتخاب کنند و به او درخواست ازدواج بدهند. آنان می‌گویند هیچ وقت سنت‌ها نباید دست و پای ما را ببندد. در مراکش تنها مردانی که از ظاهر و وضعیت مالی خوبی برخوردار هستند از درخواست ازدواج خانم‌ها عصبانی می‌شوند.


    گینه

    جمهوری گینه بیسائو کشوری در آفریقاست که زمانی الگوی آفریقا برای توسعه بود. این کشور در زمره فقیرترین کشورهای جهان قرار دارد. در این قسمت از دنیا هم این دختران هستند که همسر آینده خود را انتخاب می‌کنند. آنان پیشنهاد خود را کاملا علنی مطرح می‌کنند؛ به این شکل که یک ظرف ماهی سرخ‌ شده با روغن مخصوص را با سس خوش‌ طعم قرمز رنگ تزئین می‌کنند و با هماهنگی قبلی با مادر پسر به خدمت پسر مورد نظرشان می‌رسند. در ضمن اینجا منطقه‌ای است که مردها در قبال این درخواست هیچ قدرتی برای «نه» گفتن ندارند و بعد از مشورت با مادر خود درخواست دختر را قبول می‌کنند. یعنی آنها روز بعد برای گرفتن جواب خود با دسته‌ گلی سفید نزد داماد رفته و بعد از گرفتن جواب، دسته‌ گل را به او تقدیم می‌کنند.

    از آنجای که گینه بیسائو کشوری بسیار فقیر است و اکثر دختران حتی توان تهیه و پخت آن ماهی مخصوص و مرسوم را ندارند، با یک شاخه‌ گل سفید به خواستگاری پسر مربوطه می‌روند. در این شرایط حتی مردهایی که شرایط و آمادگی لازم برای تشکیل خانواده را ندارند هم با توافقی بلند مدت بعد از پیدا کردن کار و تهیه ملزومات لازم زندگی با دختر وارد زندگی مشترک می‌شوند. طبق تحقیقات انجام‌شده در این منطقه، 75 درصد مردان و زنان از این سبک ازدواج و زندگی رضایت دارند.


    اوکراین

    بسیاری از شهرهای جهان دارای جمعیت متعادلی از زنان و مردان هستند اما شهری در جهان وجود دارد که طبق آخرین سرشماری، ۸۵ درصد جمعیت آن را زنان تشکیل می‌دهند. شهر لویو در غرب کشور اوکراین قرار داشته و طبق آخرین سرشماری صورت‌ گرفته در این کشور، ۸۵ درصد جمعیت این شهر تاریخی را زنان تشکیل می‌دهند.

    کارشناسان جمعیت‌ شناسی اوکراین علت وقوع چنین موضوعی در «لویو» ی اوکراین را عدم تمایل خانواده‌های این شهر به داشتن فرزندان پسر عنوان کرده‌اند که در گذر زمان باعث بروز چنین مشکلی در این شهر که همان نابرابری تعداد زنان و مردان است، شده و همین نابرابری، دختران را به سمت خواستگاری رفتن سوق داده است.

    معروف است که در این کشور، رسم و رسوم ساده‌ای برقرار است و به همین دلیل بدون دردسر پیشنهاد خود را صریح در مقابل کسی که به او علاقه دارند، می‌گویند. این شیوه ازدواج درست مثل شیوه خواستگاری کردن مردها از زن‌ها عادی و مرسوم است.


    چین

    در قبیله‌ای عجیب در چین به نام «موسوا» زنان و دختران حاکمان اصلی محسوب می‌شوند و روسای قبیله تنها از میان زنان انتخاب می‌شوند. اتفاق عجیب‌تر میان مردم این قبیله آن است که زنان با یکدیگر کم حرف می‌زنند. این قبیله هزاران سال است که در صلح و صفا در ساحل دریاچه لوگو در جنوب چین زندگی می‌کند ولی زنانش کمتر با هم صحبت می‌کنند و صحبتی از پدر و پسر در این قبیله وجود ندارد.

    در این قبیله زنان انتخاب می‌کنند که با کدام مرد ازدواج کنند و در حقیقت ازدواج رسمی ندارند. دختران این منطقه حرف اول و آخر را برای ازدواج و انتخاب همسر خود می‌زنند و مردان پس از ازدواج در خانه زنان زندگی می‌کنند. در این قبیله، هنگام مراسم ازدواج همه شروط و انتخاب‌ها و تصمیم‌گیری‌ها در احتیار زنان است.


    شیکاگو

    در شیکاگو هم چند سالی است که دخترها گوی سبقت را در خواستگاری کردن از پسران ربوده‌اند. دختران این شهر از ایالات‌ متحده هم بر این باورند که ما هیچ اعتقادی به اینکه حتما باید پسر از ما درخواست ازدواج کند، نداریم. دوست داشتن فرد مورد نظر و شغل مرد برای دخترهای این شهر بیش از هر چیز اهمیت دارد تا آنجا که آنها بعد از شناخت طولانی‌ مدت پسر مورد نظرشان تحقیقات گسترده‌ای درباره شغل و پیشینه کاری او انجام می‌دهند و بعد از تصمیم برای خواستگاری، با حلقه‌ای نقره‌ای‌ رنگ و ساده به او پیشنهاد ازدواج می‌دهند. در این میان هر گاه پسر مورد نظر تمایلی به پذیرفتن درخواست ازدواج نداشته باشد، حلقه را رد کرده و روز بعد با گل سرخی برای دلجویی به دیدن خواستگار خود می‌رود.

    این روش ازدواج چند سالی است که رواج بسیاری بین پسران و دختران ایالات‌ متحده پیدا کرده و هنوز هم تعداد خواستگاران دختر بیشتر از خواستگاران پسر است.


    اسکاتلند

    سال کبیسه سالی است که ما ایرانی‌ها هر چهار سال یک‌ بار میزبان آن هستیم اما همین سال کبیسه برای کشوری چون اسکاتلند بسیار ویژه است که در قرن یازدهم، ملکه مارگارت به دخترها اجازه داد که در صورت تمایلشان از پسر مورد نظرشان، خواستگاری کنند.

    ملکه مارگارت این رسم را در تاریخ 29 فوریه یک سال کبیسه رواج داد. بر اساس همین روایت و تاریخ، دخترها هر چهار سال یک‌ بار به خواستگاری پسر مورد علاقه‌شان می‌روند. البته چندی بعد، رسم شد که اگر آن پسر پیشنهاد دختر را قبول نکند، مجبور است که در عوض یک دست پیراهن و یک جفت دستکش بچه‌ گانه برای دختر بخرد تا کینه را از دل او پاک کند!

    دخترها می‌توانستند از نظر قانونی بعد از رسیدن به 12 سالگی و پسرها بعد از رسیدن به 14سالگی ازدواج کنند، گرچه ازدواج در آن سنین به ندرت انجام می‌شد ولی بعد از سال 1929،‌ سن قانونی ازدواج به 16 سالگی افزایش پیدا کرد. در کشور اسکاتلند، رضایت و اجازه والدین به هیچ‌ وجه لازم و ضروری نیست؛ در نتیجه اگر در کشوری دختر و پسری قبل از رسیدن به 18 سالگی قادر به گرفتن رضایت و اجازه پدر و مادرشان نمی‌شدند، به کشور اسکاتلند می‌رفتند تا در آنجا به عقد یکدیگر درآیند.


    منبع: ایسنا

    پاسخ:
    سپاس از انتخاب این مطلب جالب 
    منظورم اینه بزارید صفحه اول اگه میشه
    متن عقد ایران باستان (آریایی):

    داماد: به نام نامی یزدان، تو را من برگزیدم از میان این همه خوبان، برای زیستن با تو میان این گواهان، بر لب آرم این سخن با تو، وفادار تو خواهم بود در هر لحظه هر جا، پذیرا میشوی آیا؟

    عروس: پذیرا میشوم مهر تو را از جان، هم اکنون باز می گویم میان انجمن با تو، وفادار تو خواهم بود در هر لحظه هر جا با اجازه…


    http://20ist.com/wp-content/uploads/2014/03/bastan.jpg


    میشه اینو پست کنید؟

    پاسخ:
    به چه آدرسی پست بشه ؟! 

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">