منصوره صامتی

کارشناس فرهنگی

منصوره صامتی

کارشناس فرهنگی

منصوره صامتی

رویای 1400 ساله ی مسلمانان جهان در حکومت اسلامی ایران به تحقق پیوسته و امروز این ظرفیت عظیم فرصتی تکرار نشدنی است. معتقدم که انسان به ضرورت ماهیت الهی و اندیشه ی خویش یک رسانه است وامروز در عصر رسانه ضروریست تا دغدغه های فرهنگی ،اجتماعی و سیاسی مان را باهم شریک شویم، باشد که در مسیر زمان به جامعه ی مهدوی نزدیک شویم."زندگی بهتر حق مسلم ماست!"

و همچنان که رهسپار آینده ایم بیندیشیم که :

ما ازین قرن نخواهیم گذشت
ما ازین قرن نخواهیم گریخت
با قطاری که دگران ساخته اند
هیچ پروازی نیست برساند ما را به قطار دوران
و به قرن دگران
مگر انگیزه و عشق ،
مگر اندیشه و علم ،
مگر آیینه و صلح
و تقلا و تلاش
بخت از آن کسی خواهد بود که مناجات کند با کارش
و در اندیشه ی یک مساله خوابش ببرد
و کتابش را بگذارد زیر سرش و ببیند در خواب حل یک مساله را
باز با شادی در گیری یک مساله بیدار شود ...

تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران
آخرین نظرات


 در خلال بحث با دوستان پیرامون موضوع حجاب ، چنین عنوان و ادعا شد که « آیا وجود این همه زنان موفق در زمینه های علمی و غیر آن ، در کشورهای غربی ، باعث فساد جامعه [ خودشان ] شده اند ؟! »

 در حقیقت گوینده ی این سخن ، در مقام توجیه "عدم لزوم داشتن حجاب توسط بانوان در جامعه ، و منافات نداشتن آن با موضوع ترویج فساد" به پیشرفت های علمی غرب ، به عنوان شاهد مثالی بر صحت ادعای خود ، روی آورده است ! این نوشتار همانطور که از عنوان آن پیداست ، بنا دارد در این موضوع ، با شما مخاطبان عزیز ، سخن بگوید و به این مغلطه پاسخ دهد .

نخست انکه ، پیشرفتی که امروزه در غرب وجود دارد ، پیشرفت در علم ، صنعت و تکنولوژی است . نه در موضوعات و ابعاد مربوط به انسانیت انسانها . در این زمینه ، غرب نه تنها پیشرفتی ننموده ، بلکه بنا بر شواهد و دال بر قراین ، متکی بر ایسم های خود ساخته ، پسرفت و سیری قهقرایی نیز داشته است . خصوصا آنچه که دایر در حوزه ی اخلاقیات ، وجدانیات ، عواطف و احساسات انسانی و بشری می باشد . نکته ی دوم این است که عمده پیشرفت های علمی امروزه ی غرب ، رهین تلاش ها و کوشش های عالمانه دانشمندان پیشین است ، نه ره آوردی از انسان امروزی غرب باشد !
دانشمندان بزرگی که در طی چندین قرن ممارست و مجاهدت های علمی خود ، و با بهره مندی از آثار و تالیفات دانشمندان پیش از خود ، توانستند قافله ی علم را به جلو حرکت داده و چنین امروزه ، شکوفایی علمی را برای غرب به ارمغان بیاورند . دانشمندانی که عمدتا "انسانهای غیر اخلاقی_ای" نبوده اند . حتی امروزه نیز کسانی که در وادی علم و کشف رموز و اسرار علمی جهان ، در مرزهای دانش حرکت می کنند ؛ کسانی نیستند که به دنبال جنبه های فسادآور در غرب رفته و از جلوه های دلفریب آن متاثر شده باشند .
  ما می دانیم که یکی از مظاهر اغواگرانه ی فساد و تباهی در غرب ، همین موضوع استفاده ی ابزاری از زنان و به بردگی کشانیدن آنان ، تحت مقوله ی دروغین "آزادی" و بی حجابی است که به انحاء مختلف ، از مد گرفته تا انواع جلوه گری ها و دیگر مظاهر آن ؛ نیروی های خلاق ذهن و اندیشه ی جوانان را ، در مسیری نادرست ، به تباهی می کشاند . در اینجا باید به اراده ی فردی و مستقل از محیط ، این دانشمندان تبریک گفته و مباهات نمود که توانسته اند برخلاف جریان موجود در جامعه ی خود ، عمر خود را در عرصه ی علم و دانش مصروف نمایند . چرا که اصولا ، صرف کردن عمر در وادی علم ، با تلف کردن آن در فساد ، سازگاری نداشته و ندارد . بلکه چه بسا بسیاری از این دانشمندان عزیز ، برای موفقیت هرچه بیشتر خود و رسیدن به دستاوردهای بیشتر علمی ، از لذت های مشروع ، معقول و اندک خود نیز ، چشم پوشی نموده باشند .
البته ناگفته نماند که ضمن آنکه تلاش های فردی این دسته از افراد ، در خور تقدیر و ستایش است ؛ اما از آنجا که چرخه ی تولید علم در غرب ، چرخه ای معلول و بیمار است ، لذا تمامی دستاوردها و فرآورده های علمی این دانشمندان ، خواسته یا ناخواسته در خدمت منافع استکباری غرب قرار می گیرد .
 اما اشاره ی ما به وجود انحاء مختلف مظاهر فساد آور بی حجابی در غرب ، از آن رو بود که ما یا باید مطابق تعالیم اسلام ، برای حجاب ، حدود و شروطی قائل باشیم (مثلا وجه و کفین ؛ نه آنچه ادعا نمودید : چند تار مو ! ) ؛ و یا اصلا هیچ حد و مرزی برای بی حجابی قائل نباشیم ! یعنی در این سخن ، ما نمی توانیم برای موضوع بی حجابی ، حدودی تعریف کنیم و بی حجابی را محدود بکنیم ! چرا که اگر بخواهیم بی حجابی را در جامعه (تحت عنوان حجاب آزاد است ) ترویج و تبلیغ کنیم ، ولیکن برای بی حجابی نیز حدودی قائل شویم (مثلا حجاب شخص ارمنی که مثال زدید که مفسده ای بر آن مترتب نیست ) ؛ باز این سوال مطرح است که آیا این کار نیز خود نوعی اجبار و تحمیل نمی باشد ؟! .. آیا این کار با اصل آزادی منافات ندارد ؟! .. یا نه ، اضولا بر اساس کدام برهان عقلی ، یا نص آیات وحی ! یا منابع نقلی و سنت ! قائل به این موضوع (ترویج بی حجابی ولی محدود و تعریف شده ) هستید ؟؟!! .. یعنی همین سوال پرسشگر که در باب لزوم رعایت حجاب شرعی ، مطرح نمودند ؛ در آینجا نیز دقیقا و عینا ، دوباره تکرار و مطرح می شود ! یا اینکه نه ، ما نمی توانیم برای موضوع بی حجابی ، قائل به حدود و کیفیتی شویم (یعنی بی حجابی به هر شکل آن ) که در آن صورت ، ما شاهد انواع انحرافات رفتاری و جلوه گری های شیطانی خواهیم بود ، که دیگر نه مقدمه ی بی عفتی و فساد و تباهی در جامعه خواهد بود ، بلکه عین و خود بی عفتی و فساد و تباهی در جامعه خواهد شد . )

 اما آنچه موجب رشد علمی در جهان غرب شده است ، معلول عوامل دیگری است که ما عمدتا چشم خود را بر روی آن رموز و اسرار می بندیم و راز موفقیت غرب را در امور دیگری جستجو می کنیم که گاهی چنین آدرس به غلط و اشتباه هم می دهیم ! یکی از علل موفقیت غرب در این عرصه ، رعایت کردن جدی و مجدانه ی "نظم و انضباط" در زندگی است . همان نظمی که حضرت علی (ع) در واپسین لحظات عمر شریف خود ، در مورد آن چنین وصیت می کنند : « شما را به رعایت دو چیز سفارش می کنم ، یکی رعایت کردن نظم در امور است .. »
مورد دیگر از سلسله موارد و علل موفقیت غرب در تولید موفق علم در جهان ، بهره مندی از عامل "مدیریت صحیح" می باشد . همان مدیریتی که پیامبر (ص) را چنین دردمندانه بدان وا می دارد که بفرمایند : « من از فقر (فقر می تواند قابل تسری به تمام حوزه ها باشد از جمله فقر فرهنگی ، فقر فکری ، فقر مادی ، فقر علمی و .. ) بر امت خود نمی هراسم ؛ من از آنچه که بر امت خود واهمه دارم ، سوء تدبیر _سوء مدیریت_ در زندگی است .» این حدیث گهربار در کنار سایر احادیث و روایات دیگر که بر اهمیت موضوع "عقل معاش" تاکید داشته و دارند را می توان جملگی در این مبحث (سوء مدیریت) گنجاند و تبیین نمود .

 در اهمیت موضوع بهره مندی غرب از مدیریت صحیح و عالمانه درپیشرفت های علمی ، همین بس که غرب ، با استفاده از این ابزار توانسته است ، امروزه با ساختار سازی و سیستم پردازی در این موضوع ، به نوعی مهندسی در ترسیم نقشه ی راه خود ، دست یابد ؛ به نحوی که موجب جذب و سرریز شدن تمامی نیروهای فکری و سرمایه ها و دستاوردهای علمی در سرتاسر دنیا ، به سوی خود شود . این موضوع خود به سان "فتح الفتوح" غرب در این عرصه است ! یعنی تا مادامی که این چرخه و معادله ف جنین معیوب پابرجا باشد ، این غرب خواهد بود که همچنان قافله سالار علم در دنیا بوده و به عنوان مرکز و قطب اول علم در دنیا ، در قله ی آن بدرخشد .
اهمت آنچه عنوان شد تا بدانجاست که فرد و جامعه ای که مدیریت علمی جهان را در دست داشته باشد ، مدیریت در سایر بخش ها را نیز ، در دستان خود خواهد داشت ؛ از جمله مدیریت در عرصه ی فرهنگ ، هنر ، فکر و فلسفه و حتی دین ! چرا که بر طبق احادیث و روایات دینی ، "علم" ، ماهیتی چون "سلطان" دارد . «العلم ؛ السلطان ! » که هیچ چیز دیگر بر او سلطه نخواهد داشت . علم ، پشتوانه ی اصلی قدرت ، و عامل پیشرفت همه جانبه ی می باشد . مرجعیت علمی در دنیا ، یعنی مرجعیت در سایر بخش ها . چرا که علم خود اقتدار است و اقتدار با خود می آورد . هرکس که این اقتدار را داشته باشد ، به همه ی مقاصد خود ، می تواند دست پیدا کند . تفوق و برتری امروزی غرب بر سایر دنیا ، به واسطه ی برتری علمی انان است و از این منظر ارزیابی و تفسیر می شود . « العلم ؛ السلطان . من وجد صال به ، و من لم یجده صیل علیه » « دانش ، سلطنت و قدرت است . هرکس آن را بیابد ، با ان [می تواند] یورش برد و هرکس آن را از دست بدهد ، به او یورش می برند .»
 پایان قسمت اول . نویسنده سجاد غلامی

نظرات  (۷)

البته این هم اضافه بشه که پیشرفت های علمی به دست آمده در ایران ، همگی در شرایط نابرابر و علیرغم همه ی کارشکنی ها ، تحریم ها و بدخواهی های دشمنان این مرز و بوم صورت گرفته ؛ این نکته ی اول .

نکته بعدی اینکه درسته که ما با عنوان "استقلال" و یا "انقلاب" از واقعیت های فعلی یا پیشینه و تاریخچه ی سایر کشورها یاد می کنیم ؛ اما نه استقلال به معنی واقعی کلمه ، در مورد این کشورها صدق می کنه و نه مفهومی به اسم انقلاب با کارکردهایی که از انقلاب سراغ داریم و می شناسیم  رو می شه به جریانات سیاسی اونها اطلاق نمود . 
به عنوان مثال : همین کشور ژاپنی که ازش اسم برده شد ؛ باوجود پیشرفت های علمی و موفقیت های جهانی این کشور در عرصه ی علم و فناوری ، اما همین کشور  بعد از جنگ جهانی دوم ، چیزی به عنوان نیروهای مسلح و نظامی مستقل نداره که بتونه از تمامیت ارضی خودش در برابر تهدیدات خارجی دفاع کنه !
یعنی ژاپن علیرغم همه ی پیشرفت های علمی خوب و قابل قبول ، در این بخش (تامین امنیت و حفظ تمامیت آب ، خاک و آسمان) به نیروهای خارج و بیگانه و خصوصا به غربه پیمان شکن و  غیرقابل اعتماد ، وابسته و نیازمنده .
امروز رهبرانقلاب با نخبگان جوان دیدار داشته اند که مشروح سخنان رهبری در این جلسه را در پخش خبر 21 شبکه یک سیما می شنیدم و گوش می دادم .

《 ... برخی تلاش دارند که دستاوردها و پیشرفت های علمی کشور را _برخلاف شهادت مراکز علمی بین الملل_ توهم بپندارند .》 

ایشان در ادامه می افزایند : 
《 اگر بنابر مقایسه [ی علمی] هم باشد ، باید سی و چند سال بعد از استقلال هر یک از این کشورهای غربی و پیشرفته ، با سی و چند سال بعد از انقلاب ما مقایسه شود .》 

این بخش از سخنان رهبری به نظرم بسیار حکیمانه و قابل تامل و تدبر است . سخن بسیار بلندی است که به آسانی نمی توان از کنار آن عبور کرد . 
هرچند به عنوان مثال :  سی و چند سال بعد از انقلاب کبیر فرانسه یا در سایر نقاط دیگر همچون انقلاب در روسیه یا از زمان به استقلال رسیدن ایالات متحده یا زمان به استقلال رسیدن برخی از کشورهای شرق اروپا در اواخر قرن بیستم یا جمهوری های تازه تاسیس شده ی آسیای میانه بعد از فروپاشی شوروی و ... هرچند شتاب رشد علمی در جهان به اندازه ی دوران کنونی ما نبوده (گرچه برخی از همین کشورها ، هم عصر ما به دوران استقلال خود رسیده اند ) ؛
و باز هرچند در این میان می توان از ژاپنی نام برد که دوره ی رکود و ویرانی 70 ساله از اقتصاد و عقب ماندگی علمی را تجربه کرده است ؛
اما بازهم این مقایسه ، در جای خود ارزش واقعی رشد و پیشرفت علمی ایران را در این سه دهه ، به درستی به جهانیان نشان می دهد ./
خانم صامتی ببخشید ولی خوب متوجه نشدم.اینکه گفتید در برخی سایت ها پرسش مطرح میشود و ما اوکی کنیم یعنی چی؟متوجه نشدم؟

واین دوربین ها برای گوشی های لمسه؟
من گوشیم اندروید نیست(جاوا میگن؟! از اوناست.یعنی لمس نیست)بازم امکانش هست؟
الان با گوشیم توی اینترنت نرفتم اما قبلا رفتم و بعد از مدتی از کسی شنیدم که این امکان وجود داره که اطلاعاتتو بگیره.یعنی امکانش بوده؟
پاسخ:
در خصوص برنامه های جاوا اطلاعی ندارم . برخی سایت های خاص که فارسی نیستند و معمولا با فیلتر شکن وارد آنها می شوند . به طور کلی اطلاعات محرمانه رو دریک هارد دیگه ذخیره کن. 
سلام خانم صامتی.
خداقوت
یه سوال ازتون دارم.البته ربطی به این پست نداره.

اینکه اگه تو گوشیت عکس و فیلم داشت باشی بعد با گوشیت بری تو اینترنت اونا توی اینترنت منتشر میشه؟؟
یا مثلا تو خود کامپیوتر عکس یا فیلم داشته باشی و بیای تو نت منتشر میشه؟؟؟



از بقیه دوستان هم خواهش میکنم اگه اطلاعاتی تو این زمینه دارن جواب منو بدن ممنون میشم.
پاسخ:
سلام  خداقوت 
بله امکان داره . در برخی سایت ها پرسشهای به اصطلاح مورد نیاز مطرح می شود و اگر پاسخ مخاطب yes باشد و آن را okکند از طریقنرم افزارهای خاص داده های رایانه فرد تخلیه می شود . برخی دوربین های عکاسی که به نرم افزارهای اندروید مجهز هستند از قبل بخشی پیش بینی شده که اگر آن را غیر فعال نکنید هر عکسی که می گیرید مستقیم برای سایت مورد نظر ارسال می شود . 
فیس بوک به نرم افزارهای جاسوسی مجهز است که مدیران آن به این مساله آشکارا معترف هستند !
http://www.afsaran.ir/link/493793
عربها به ما آموختند که
http://www.2rooz.com/
عربها به ما آموختند که
پاسخ:
لینک را جستجو کردم باز نشد!!
بسیار پر مغز و پر محتوا و سرشار از نکات تازه و بدیع
جناب آقای سجاد غلامی لطفا مطلبی هم در رابطه با مدیریت کلان جهانی و راهکار برون رفت از مشکلات کنونی بشر مدرن مرقوم بفرمایید.

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">