منصوره صامتی

کارشناس فرهنگی

منصوره صامتی

کارشناس فرهنگی

منصوره صامتی

رویای 1400 ساله ی مسلمانان جهان در حکومت اسلامی ایران به تحقق پیوسته و امروز این ظرفیت عظیم فرصتی تکرار نشدنی است. معتقدم که انسان به ضرورت ماهیت الهی و اندیشه ی خویش یک رسانه است وامروز در عصر رسانه ضروریست تا دغدغه های فرهنگی ،اجتماعی و سیاسی مان را باهم شریک شویم، باشد که در مسیر زمان به جامعه ی مهدوی نزدیک شویم."زندگی بهتر حق مسلم ماست!"

و همچنان که رهسپار آینده ایم بیندیشیم که :

ما ازین قرن نخواهیم گذشت
ما ازین قرن نخواهیم گریخت
با قطاری که دگران ساخته اند
هیچ پروازی نیست برساند ما را به قطار دوران
و به قرن دگران
مگر انگیزه و عشق ،
مگر اندیشه و علم ،
مگر آیینه و صلح
و تقلا و تلاش
بخت از آن کسی خواهد بود که مناجات کند با کارش
و در اندیشه ی یک مساله خوابش ببرد
و کتابش را بگذارد زیر سرش و ببیند در خواب حل یک مساله را
باز با شادی در گیری یک مساله بیدار شود ...

تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران
آخرین نظرات

ویژه ی محرم

منصوره صامتی |

یام ؛ ایام سوگواری است . پس بهتر است راجع به  این ایام قدری با هم صحبت کنیم . 
همه می دانیم که برپایی و بزرگداشت یاد و خاطره بزرگان ، جدا از آنکه ادله عقلی دارد ، برگرفته از منن قرآن هم می باشد . بخصوص آنکه تجلیل از اهل بیت علیهم السلام باشد که مصداق "موده فی القربی" پیدا می کند .  « قل لااسئلکم علیه اجرا الا موده فی القربی » . 
علاوه بر آن مصداق "تعظیم شعائر" هم می باشد . « ومن یعظم شعائر الله..»
در سیره نبی اکرم صلوات الله علیه هم ، برپایی عزاداری و سوگواری برای درگذشتگان آمده است و تجلیل از مقام شامخ آنان هر یک به فراخور قدر و منزلت آنان .
در رابطه با سرور و سالار شهیدان حضرت ابی عبدالله بر طبق نقل های برادران اهل سنت ، پیامبر در روز ولادت ، روز سوم پس از ولادت و همچنین در روز هفتم پس از ولادت حضرت سیدالشهداء ، برای حضرتش مراسم عزا برپا نموده و اقامه عزاداری نمودند . یعنی پیش از شهادت حضرت !! 

و این نه تنها مهر تاییدی بر اقامه عزا برای حضرت ، از جانب پیامبر اکرم که مصداق مجسم این آیه قران بوده که "لاتنطق عن الهوی" می باشد ، بلکه اهمیت فوق العاده و بسیار حساس این موضوع را به صورت کاملا ویزه نشان می دهد که برای شخص دیگری این امر ، تا قبل از آن و حتی بعد از آن هم سابقه نداشته که برای شخصی ، در هنگام ولادت ، اقامه عزا نمایند . پس مسئله ، مسئله ای بسیار بسیار حساس و مهم می باشد .

به همین مناسبت در سیره امامان بعد از حضرت سیدالشهداء ، برپایی عزاداری برای سالار شهیدان حتی در خفقانی ترین شرایط دستگاه های جابر اموی و عباسی ، مرسوم و متداول بوده و نه تنها ترک نشده بلکه حضرات معصومین دستور به برپایی این مجالس می دادند و چه بسیار خوبان سعادتمندی که در این راه هم شهید شده اند .

در کلمات نورانی و بلند امام راحل عظیم الشان هم تاکید ها در برپایی این مراسم ها شده است . « ملت ما را این مجالس حفظ کرده است » ، « بی خود نبود رضا شاه ، تمام مجالس عزلاداری را غدغن کرد » ، « مجالس عزاداری را با همان شکوهی که پیش تر از این بود و بیش تر از این حفظ کنید » ، « اینها را باید حفظ کرد ، اینها شعائر مذهبی ماست » ، « ما هرچه داریم از محرم و صفر است » و .. 

پس باید به دنبال برپایی مجالس باشکوه و در شان اهل بیت با همان محوریت هدایت و رشد باشیم . هم مجالس جشن ائمه و هم مجالس عزا . چرا که در هردوی اینها رمز و رازی نهفته است که روح افزا و رشد دهنده است "سلام یوم ولد و یوم یمیت و یوم یبعث حیا" الهم اجعل محیای محیا محمد وآل محمد و ممات ، ممات محمد وآل محمد" هم ولادت مطرح هست و هم شهادت . این ها سرمایه های قیمتی دین ماست . 

لکن کالا هرچه قیمتی تر ، خطر دزدیدن و آسیب دیدنش هم بیشتر . باید آسیب زدایی کرد تا این کالا ، همچنان نفیس و قیمتی باقی بماند . 
آسیب هایی به صورت محتوایی وشکلی ، این عزاداری ها را تهدید می کند که باعث شکل گیری و موضع گیری افراد به صورت افراط و تفریط در رابطه با ان شده است . بگذریم که عده ای هم که اصلا در این رابطه نه موضعی دارند و نه نظری . با انان کاری نیست . 

عده ای به صورت افراطی بیان می کنند که بگذارید که هر کس ، هرکاری می خواهد بکند تا فقط این پرچم در اهتزاز بماند ! گویا در منطق این افراد "هدف" ، "وسیله" را توجیه می کند ! 
در مقابل عده ای به صورت تفریطی به گونه ای انتقاد می کنند که "کل عزاداری" را زیر سوال می برند ! 
بله دوستان ؛ آن افراط ، این تفریط را هم به دنبال دارد . 

اما آسیب ها : 
نخست طرح یک جانبه سیمای ملکوتی معصوم در عزاداری !
این درست است که اهل بیت دارای صبغه ملکوتی اند که از آن صبغه ، به اذن الهی علم غیب دارند . از آن صبغه به اذن الهی ولایت تکوینی دارند . عصمت دارند . این جای تردید نیست و از معتقدات محکم و حق ما شیعیان است . اما اهل بیت دارای جنبه ملکی هم هستند . "قل انما انا بشر مثلکم" . جنبه الگویی هم دارند . 
مداح در اشعار خود از جنبه ملکوتی اهل بیت می گوید و به همان هم اکتفا می کند . پس جنبه ملکی و الگویی آن چه می شود ؟! 
در حالی که ریشه "مودت به اهل بیت" که پیامبر آن را اجر زحمات خود می داند  ( پیامبری که از فرط زحمات طاقت فرسا به جهت هدایت مردم ، مخاطب "انت مذکر لست علیهم بمسیطر" قرار می گیرد ) این پیامبر مزد زحمات خود را مودت به اهل بیت معرفی می کند و فلسفه مودت به اهل هم بیت برای الگو گرفتن از آنان است . نه چیز دیگری . 

مسئله دیگر ، خواندن اشعاری که در شان اهل بیت نیست . هم از نظر محتوایی و هم از نظر سبک بیان و اجرا آنهم با آلات و ادوات موسیقیایی مانند ارگ و آنهم در دستگاه ها و ردیف و گوشه و آواز غربی ! چه معنی دارد در مراسم سرور و سالار شهیدان از موسیقی مبتذل لهوی استفاده شود ؟؟ بر وزن  آخرین ترانه های آن ور آبی بخوانند ؟؟ اینکه شعرش را عوض کنی و گاهی هم این زحمت را هم به خود ندهی و تنها ضمیر شعرش را عوض کنی ، به خیال واهی خود عزاداری نموده ای ؟؟ آنهم عزاداری ای  که قرار است تو را انسان تر بکند ؟؟ با فعل حرام ، به دنبال انجام مستحب هستی ؟؟ 

مسئله دیگر ، مسئله غلو است . حسین الهی !  زینب الهی ! .. لااله الا زهرا ! که بیان این مطالب با هر منظور و هدف و انگیزه ، کفر محض است . و جز بهانه به دست مغرضان دادن ، ثمر دیگری ندارد . 
درحالی که بیشترین مواضع را هم اهل بیت در برابر "غلو" داشته اند . مگر شما شیعه نیستید ؟؟ مگر حضرت امیر نفرمود : انی بری من الغلات کالبرائت عیسی بن مریم من النصاری . این ابراز عشق به اهل بیت نیست که آنان را در حد خدایی بالا ببریم . البته غلو در این است که ما شان خدایی برای آنان قائل باشیم والا بیان مناقب بلند اهل بیت ، غلو نیست هرچند که ما عمق آن را هم نفهمیم . 

مسئله دیگر دروغ گویی به جهت ایجاد تاثیر بر مخاطبین است . اهل بیت برای این امر ، نیاز به دروغ گفتن و انتساب مطالب کذب به آنان را ندارند اگر ما تاثیر نمی گیریم و متاثر نمی شویم ، ایراد از دل سنگ شده ماست . ایراد از گناهان ماست که بر طبق روایت قلب ما را سخت کرده و اشک دیده را از ما گرفته است . 

مسئله بسیار مهم دیگر مطرح نمودن مطالب ذلت آمیز به ساحت یری آنان است . الله اکبر ! حضرت اباعبدالله الحسین و ذلت ؟؟ .. الله اکبر ! حضرت زینب و ذلت ؟؟ .. هیهات ؛ هیهات من الذله . این از محکمات ماست که "العزه لله و للرسول و للمومنین" مصداق "عزیز" ، خود اهل بیت اند . اصلا تمام سیره اهل بیت را باید با همین یک آیه معنا کرد که العزه لله و للرسول و للمومنین . وهن اهل بیت چرا ؟؟ چه بگویم که دل ما خون است از این قضیه . 
در طرفی دیگر طرح مطالب موهن تحقیر آمیز است . من سگ اویم ! هرکس می خواد هرچی بگه ، من سگ حسینم ! من سگ زینبم ! 
براستی اهل بیت امده اند که ما سگ شویم ؛ یا آدم ؟؟ 
بحث خودزنی است . گویی شیعه نوعی مازوخیسم (خود آزاری) دارد ، قمه می زنند برخی دوستان ! به جسم خود لطمه وارد می کنند . اینها خوراک تبلیغات غرب است به والله . منطق شیعه را ، منطقی خشن و به دور از عقل معرفی می کند در دنیا .

بحث دیگر ، بحث جدایی دین از سیاست است که این مربوط به خطبا است بیشتر تا مداحان . این درست است که منبر ، نباید حزبی و جناحی باشد اما در رابطه با اصل انقلاب و نظام اسلامی نباید هم حضرات بی تفاوت باشند . 

ادامه ادارد ./

  • منصوره صامتی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">